HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei täälläkään mitään erityistä, normaalin vauhdikas viikonloppu takana :) Oltiin kans lauantaina kaveriporukan pikkujouluissa koko perheen voimin ja pisti kyllä aika mukavasti Topiaksen vähäisenkin rytmin sekaisin kun pääsi nukkumaan vasta puolilta öin.. Nyt sitten pikkuhiljaa yritetään palata aikaisempaan.

Meillä on mies käyttämässä isyysvapaan sen pitkän kaavan mukaan ilmeisesti huhtikuulla. Oon ajatellut kysellä vähän keikkahommia sille kuukaudelle, mutta kiva olisi ihan vaan lomaillakin kotona kolmistaan. Täytyy vähän vielä laskeskella tota rahapuolta.. Mutta hienoa, että tuollaiseen vapaaseen on isilläkin mahdollisuus -meillä ainakin odottaa jo innolla kevättä :)

Hanne & Topias huomenna 5kk

Heippa!

Me oltiin viikonloppuna isäni hautajaisissa. Hyvin sujui sekä automatka (n.700 km yhteen suuntaan) että siunaustilaisuus. Leski katsoi meitä vihaisesti eikä puhunut meille mitään. Parempi niin. Ei menty kahvitilaisuuteen, vaan lähdettiin kotiin. Papin puhe oli todella kaunis. Kovasti yritettiin matkalla katsella, että näkyisikö poroja, mutta yhtään ei nähty. Lunta oli mukava nähdä, tuli jouluisempi olo.

Menkoista ei edelleenkään tietoakaan. Kovasti on väsyttänyt ja huimannut, johtuu varmaan painon tippumisesta. Olen parhaillaan "lihotuskuurilla", kun paino vaan tippuu vaikka syön ihan normaalista. Johtuu varmaan imetyksestä. Olen jo vähän alipainoinen, painan vähemmän kuin ennen kuin aloin odottamaan poikaa. Olisiko vinkkejä, miten painon saisi nousemaan?

Lassi on oppinut paljon uusia taitoja, osaa taputtaa yhdellä kädellä ja tarttuu kaikkeen salamannopeasti. Kovasti yrittää ryömiä, mutta vielä ei pääse eteenpäin. Välillä kylläkin kierii lattialla. Syöttötuolissa osaa hienosti istua, kun vähän tukee. Uusia ääniä ja äänteitä on oppinut, suuttuessaan sanoo usein "ämmmä" ja "nän-nän-nää".

Nyt pitkääkin taas mennä.

Saara

Pikaiset kuulumiset..
Jannaanki tuli sit yön aikana nuha. Tosi tympeetä. Onki päivän ollu melko väsynyt ja kiukkuinen. Eikä oo suostunut syömään sitten millään. Varmaan tukkonen nenä vaikuttaa tähän. Harmi, ku just muutama päivä meni syömisten kans jo hienosti nii nyt sitte taas huutanu tänää naama punasena ku yritin imettää. Alko jo huolettaa että miten saan pienellä nestettä ku ei kelpaa rinta, pullo eikä muki. Oikeestaan pari kertaa vaan tänää syöny kunnolla rintaa. Nyt illalla ennen nukkumaanmenoa annoin sit hedelmäsosetta, että saa ees jotain ravintoa ja sit onneksi sain pullolla menemään liki desin. Sinne sitten nukahti rohinan kanssa.
Höyryä hengiteltiin tässä illalla myös ennen nukkumaanmenoa ja isi nosti sängynpäätyä vielä entisestään vähän lisää.
Saas nähä, miten tän imetyksen kans nyt käy. Ei jaksais tätä ainaista taistelua.

Ainii, tänää piti olla neuvola, nii sieltä soitettii ja peruttii ku th sairas eikä sijaista. No uus aika pe ja eri th. Tosi tympeetä ku ois just ollu paljon kyseltävää ja juteltavaa tän tutun kanssa. Ja tää kelle mennää ei oo mikää mun suosikki, oli meillä sillon 3kk neuvolassa. mutta eipä voine mittään.!

Oon nukkunu tosi huonosti. La ja su välisenä yönä vain 2 tuntia ja seki aamulla 7-9.. viime yönä onneksi vähä paremmin, Janna vaan heräs puolilta öin varmaa pahaan uneen ja sit mä valvoinki 3 tuntia syötettyäni Jannan..

Olipa taas valitusviesti, mutta ei voi mitään..
Juu ja edelleen Janna ei käänny mut liikkuu muuten lattialla ja potkii vasemmalla jalalla tosi tomerasti koko ajan ja kädet vispaa ja pyllyä nostelee ylös. Vauhtia kyllä näyttää riittävän, joten josko sieltä joskus pyörähdettäis ja lähdettäis liikkeellekkin.

Nii, siis mikä tuo pitkä isyysvapaa on?

Nitta ja Janna 5kk 1 vko

Neuvolaterkkuja siis 5kk, paino 6600 ja pituus 63cm. Neiti syönyt viimeaikoina tosi huonosti joten eipä ole sitten paljoa viime neuvolasta kasvanutkaan. Nyt merkkaillaan kaikki syömiset sitten ylös ja katsellaan miten jatkossa kasvaa.
Voi NItta teitä nuhaneniä! Yrittäkäähän lepäillä niin paljon kun vaan vauvan kans pystyy niin paranette jouluksi.
Kiva että Saaralla meni kuitenkin hautajaistilaisuus hyvin. Jäi sitten ainakin hyvä viimeinen muisto.
Meillä taas muutaman hyvän yön jälkeen ollut kitinäöitä ja syöty pari kertaa yössä. Johtunee tuosta huonosta syömisestä päivisin.Mutta eihän sitä vauvaa voi väkisinkään syöttää...
KOhta jouluaatto ja pääsee syömään jouluruokia, nam! Joulun jälkeen onkon sitten aloitettava kunnon laihdutus että kehtaa kesävaatteet laittaa päälle kesällä. On nimittäin kiloja ylimääräisiä aikas paljon. Eli en osaa Saaralle neuvoja antaa kun itselläni kilot kertyy kun katsookin ruokaanpäin. Mukavaa päivää!

Siis sen pidennetyn vanhempainvapaan voi mies pitää, mikäli käyttää lopusta 1-12 päivää ja saa bonusta 12 päivää. Korvaus on se Kelan ansiosidonnainen. Äidin pitää silloin olla töissä, lomalla tai työttömänä. Minä varmaan jään työttömäksi. Pitää arvioida sit lähempänä. Mikäli mies käyttää, pitää ilmoittaa kaksi kuukautta ennen työnantajalle.
Meillä Inari voi hyvin ja on oikein helppo vaavi edelleen. Nukahtaminen ei tosin ole ollut enää yhtä helppoa kuin ihan "vauvana". Nyt jumppaa lattialla nakuna, on vaippaihottumaa tullut aika lailla.
Kirsi ja Inari

moi..
onneksi mun flunssa on jo voitonpuolella, mutta tyttö rohisee kovasti. Onneksi nukku kuitenki yöllä nii että vasta 5:ltä heräs..
Päivisin ei meinaa syödä mitään.. Ja ihan niinku Pinja sano, ei voi väkisinkään syöttää. Kiinteät menee jotenki, mut maito ei tissistä eikä pullosta. Nokkamukista menee vähä, pitää varmaa käydä ostaa taikamuki, ku tavallisesta nokkamukista tulee ehkä vähä liian vauhilla.
Minkä verran tommosen vauvelin pitäs syyä päivässä.? mua niin kovin pelottaa, ku ei meinaa nesteitä saada millään menemään.. No, yritän tarjota kuitenki aina sillon tällön, jos joku kerta maistuski.

Niin, siis ku mun mies piti sen isyysloman nii saako sit viel keväällä jonku lisäloman. onkohan mun aivot jäänyt jonnekkin... :)

Nitta ja Janna

Ihan pikanen vaan tuohon juomiseen.. Minä oon saanu meidän tytön hörppimään ihan tavallisesta lasista sairaanakin, kun se on niiiin jännää, että paha olo unohtuu. Taikamukin ideaa tyttö ei ole tajunnut (sitähän täytyy imeä), oon käyttäny vesipullossa ihan semmosta ainun pulloihin sopivaa "nokkamuki" -nokkaa. Siitä tykkää kans juoda, kun saa itse pitää pullosta kiinni.

Sadulle: omalla syömisellä ei varmaan ole vaikutusta vauvan kokoon, ELLEI ole jotain häikkää omissa sokeriarvoissa. Mulla oli kerran raskausaikana paastoarvo rajalla ja söin reilusti makeaa alkupahoinvoinnista selvittyäni ja tuloksena lähes 5 kilon poika. Tuttavalla myös ollut pientä heittoa sokeriarvoissa ja nyt viime raskauden aikana oli TOSI tarkkana syömisten kanssa (karkkia ei tainnut syödä ollenkaan ja pullaakin hyvin säännöstellen + vähärasvaisia tuotteita muuten). Hän sai normaalikokoisen pojan nyt (reilu 3 kg) ja aiemmat olleet noin 4 kiloisia. Toki silläkin varmaan vaikutusta miten paljon menee yli lasketun ajan.

Makeansyönnistä en ole päässyt edelleenkään eroon, mutta paino on silti tippunut noin 7 kiloa alle ennen raskautta tason ja poika puolestaan saanut reilu 6 kg lisää syntymän jälkeen (11 kg nyt). En tiedä onko edelleen mun syömiset vaikuttaneet pojan reiluun painonnousuun... Seuraavassa (toivottavasti) raskaudessa _yritän_ syödä järkevämmin, jos sillä vain mitään vaikutusta on. Itsellä kyllä alkaa olla se tunne, että vaikuttaa, kun näitä pojan kilojakin ajattelee.

Kaikki sanoo, että isoa vauvaa on helpompi hoitaa, ehkä niin, en tiedä kun ei ole vertailukohtaa, mutta sen tiedän, että kaikki vauvoille suunniteltu jää pieneksi alta aikayksikön. Turvakaukalo piti vaihtaa istuimeen 4 kk iässä, kun kaukalon vyöt ei enää yltäneet kiinni ja istuimissa on sitten se ongelma, kun ei kuitenkaan istu vielä itse. Ostettiin kaltevuuden säädöllä varustettu istuin, mutta silti tuppaa pää nyökkymään, kun nukahtaa. Ja mihin sitten lasket, kun tulet sisälle, kun ei olekaan enää sitä kaukaloa eikä istu itse... Ja vaatteet alkaa olla isommille tarkoitettuja, kun koko alkaa olla 80 cm. Potkareista on vaikea löytää sellaisia, joissa on vielä teräosa ettei tarvitse sukkia. Kaupoissa kärryjen kaukalot on kapeita talvivaatteiden kanssa, mutta kärryn istuimeen (siihen perinteiseen) en uskalla vielä istuttaa. Sitterissäkin taitaa olla painoraja 9 kg jne.

Mutta ettei aivan valittamiseksi mene, niin saihan tuo päivänsäde tänään ensimmäisen hampaansa, nimipäivänsä kunniaksi. Illalla otti mun sormen suuhunsa ja tunsin, että hei nyt tuntuu jotain muuta kuin ien. Toivoin että rikkonaiset yöt nyt helpottaisi, mutta ei vaikuta siltä. Heräsi äsken reilu puoli tuntia nukuttuaan huutamaan. Nukahti onneksi pian uudelleen, joten toivottavasti menee nyt yö suht mukavasti. Viime viikolla 3-4 iltana heräsi puolen yön tietämillä kolmisen tuntia nukuttuaan, eikä millään uudelleen uneen. Saattoi mennä parikin tuntia, että välillä kävi unen rajamailla, mutta piristyi taas höpöttämään. Ja olevinaan uni on tosi herkässä ja havahtuu, kun nostaa omaan sänkyynsä. Paljolti sitten ollut vieressä viime aikoina, että on saatu nukuttua. Itsellä vaan menee niskat juntturaan, kun sitten nukkuu hievahtamatta samassa asennossa. Nyt kun mies reissussa, niin on vähän väljempää, mutta ei silti osaa niin rennosti nukkua kuin normaalisti. Tuo myös ihmetyttää, kun tosi usein alkaa huutaa täyteen ääneen unissaan ja herää sitten siihen. Toisinaan alkaa uusi itku, kun havahtuu täysin hereille, vaikka olisi jo sylissäkin. Tuntuu kuin näkisi pahaa unta ja tuntuu pahalta itsestäkin, kun itkee niin kuin tekisi kipeää.

Vatsalleen kääntyy sujuvasti, mutta ei takaisin selälleen. Peruuttaa kyllä vatsallaan ja kääntyy hiljalleen lelujen suuntaan. Tänään nosti vatsaakin irti lattiasta, kuin alkaisi kontata, mutta ei kuitenkaan mene konttausasentoon, vaan lysähtää takaisin lattialle. Niin ja varpaansa löysi reilu viikko sitten. Vauvauinnissakin oli koko ajan "istuvassa" asennossa jalat suoraan eteenpäin =) Aiemmin potkutellut hienosti, mutta nyt taisi olla väsynytkin eikä jaksanut jalkoja käyttää.

Nyt lopetan ettei tule romaania =) Leppoisaa joulun odotusta itse kullekin!

Salli ja Iiro 5 kk 9 pv

Salli75, tuo teidän yön kulku on samanlainen kuin meillä. Mullakin vauva nykyisin melkein aina nukkuu vieressä...Illalla kyllä nukahtaa omaan sänkyyn, mutta sitten kun tuo itku ja levottomuus alkaa en jaksa istua pinniksen vieressä silittelemässä, vaan mieluummin makaan sängyssä ja rauhoittelen vauvaa. Niskat myös jumissa mutta se pienempi paha.
Nitta, mulle neuvolassa sanottiin että maitoa pitäisi mennä 700-1000ml vuorokaudessa.Meillä usein nykyään jää alle joten siksi kirjailen syömisiä ylös että näkee miten pitemmällä välillä menee.
Eilen oli lasten joulujuhla. Oli se vaan kiva katsoa niitä pikkuisten ja isompienkin esityksiä ja laulaa joululauluja.

Me ollaan tässä aamu pakkailtu. Tänään tai huomenna lähdetään Ouluun. Vähän jännittää miten turvakaukalo sopii mieheni kaverin mersuun ja miten Nelli jaksaa autossa niin pitkän matkan.

Nyt Nelli ja isukki on päikkäreillä, ihmeen kauan tänä aamuna kestikin ennenkun tuli uni simmuun. Onko teillä muuten jo ihan säännölliset rytmin mitä päiväuniin ja muihin tulee?

Nelli syö nykyään soseitakin melko hienosti. Broileria ja kasviksia uppoaa hyvin ja mango, jota on nyt mys kokeiltu. Eipä silti oo yöunia pidentänyt, vaikka Nelli nukkuu muutenkin ihan hyvin, herää 2kertaa yöllä.

Kirjottelen varmaan joulun jälkeen, nyt meen kattoo kuulenko omia vai ikkasko vauva..

Jouluiset kuulumiset.

Minä sitten sain tuon vatsataudin oikein rankemman kautta. Eli viime pe-la välisestä yöstä maanantai-iltaan asti olin aivan poissa pelistä ja vasta tiistaina sain hiukan ruokaa ja nesteitä alas. Onneksi mies hoiti Nettaa viikonlopun ja mun oma äiti tuli sitten maanantaiksi, muuten en olisi kyllä selvinnyt. Netalla ei tunnu kuitenkaan olevan mitään, paitsi ehkä maha hiukan löysällä. Täytyy toivoa että mies ja mummikin säilyisivät tai ettei nyt ainakaan jouluksi tulisi.

Mulla on vasta tänään jotenkin syttynyt tuo lamppu päähän, että nythän on joulu. Laitoin tossa muutamia paketteja ja mennään Netan kanssa iltapäivällä mun kummitytön (kohta 7 v.) luo kylään. Siiten haetaan isi töistä ja alkaa pyhät. Huomenna varmaan pakko mennä koko perheen voimin vielä kaupungille viimeisiä hankintoja tekemään, mutta muuten on ihan leppoisa ja jouluinen olo. Meidänhän ei tarvi mitään oikeen laittaa, kun ollaan vuoroin meidän äitin ja sitten miehen perheen kanssa. Oikein on kiva kun on hyvää ruokaa ja leppoisaa oleskelua tiedossa.

Saaralle sen verran, että lihoamiseen sun kannatta tietysti vain nostaa päivittäistä kalorimäärää. Helposti "terveellisiä" kaloreita saa esim. pähkinöistä (sopii jouluun), avokadosta ja rasvaisista kaloista (sopii myös jouluun). Juothan tarpeeksi? Imettäminen kuluttaa myös nesteitä ja voihan olla että sulta on nesteetkin poistunut ja siksi paino tippunut. Mä en siis tosiaan oo mikään asiantuntija, mutta nämä vain sellaista mutu-juttua.

Netan nuha alkaa vihdoin pikkuisen helpottaa, eli hyvältä näyttää lentämisen suhteen. Mitäs uuden vuoden aaton suunnitelmia ihmisillä on? Meillä ei mitään kummoista mielessä, mutta mummi on kyllä luvannut, että jos halutaan miehen kanssa jonnekkin lähteä ilman vauvaa, niin ottaa Netan mielellään hoitoon, kun on kuitenkin kotona. Voihan se olla ettei me kummempia tehä, mutta oishan se ihan hauska lähteä hiukan juhlimaan vuoden vaihtumista.

Oikein riemukkaat joulut kaikille!

M + N. (Tapanina 6kk, HUI!)

Hei
Kirjottelen pikaseen neuvola-kuulumiset:
Painoa 7115 g ja pituutta 63,5 cm. Janna oli hyvällä tuulella ja hymyili iloisesti terkalle. Niin ja ku aiemmin surkuttelin tuota terkan vaihtoa sairastumisen vuoksi nii tää th oliki nyt tosi mukava ja meillä vierähtikin melkeen tunti neuvolassa. Janna sai myös rokotteen nyt, eikä ollu siitä moksiskaan. Huomio tais kiinnittyä siihen, ku äiti piti väkisin kiinni. No hyvä juttu, ku mä pelkäsin et tulee taas se surkea itku!
Liha-aterioita sais alkaa opetteleen ja sit myös viljoja 6 kk:n kieppeillä. Tai saa alottaa toisinki päin et eka viljat, mut taidan kokeilla niitä lihajuttuja eka, vaikka tuossa vuodenvaihteessa. Kuitenki ennen seur. neuvolaa, joka onki jo 2,5 vkon päästä, tasan 6kk päivänä. Sillon onki lääkärineuvola ja seuraava neuvola sitte vasta 9kk.. Jännä ku noin pitkä väli.

Juuh, Jannan nuha alkaa helpottaa, tai siis nyt sitä räkää ja limaa on alkanu eilisestä asti tuleen kunnolla pois. Ku niistää nii johan tulee reilusti, ei oo enää tukossa..
Pitäs alkaa siivoilemaan ja yks lahja pitää viel hankkia ja ruokaostoilla käydä. Me ei mitää ihmeempiä jouluruokia osteta ku mennää mun kotii aatoksi ja ollaan yötä sielä. Mut jotai kuiteski..
Tuohon painojuttuun piti kommentoida. Mulla paino laskenu kans ja nyt taitaa olla jo kilon vähemmän ku ennen raskautta. Makkaroita on kuitenki vaikka mielestäni paino aika vähä tai siis normaali. Varmaan kaikki lihaksen surkastunut ja läskit jääny. Oonki nykyään todellinen sohvaperunoiden äiti! NO, tammikuussa aloitan jumpan ja sit pakko tehä myös kotona jotain että sais tuota mahareppua vähän pois tai muutenki paikkoja kiinteämmäksi, ku ei vanhat farkut viel kunnolla mahu. tai menee kiinni mut ei voi käyttää.. Mulla paino laskee, ku syön varmaa liian vähä, tai seki mitä syön nii on sitte suklaata ja muuta herkkua, ei ihme että makkarat säilyy, mut jos ne jätän pois nii sit varmaa kuihtusin olemattomiin. Pitäs vaa yrittää vaihtaa terveellisempää evääseen. Tuo pähkinä oli muuten hyvä vinkki,pitää muistaa ostaa niitä kaupasta..

Eipäkai mulla tässä tälläerää kummempia. Käyn kirjoitteleen uudelleen jos jotain tulee mieleen. Oikein mukavaa joulua kaikille!Syökäähän kinkkua ja suklaata. :)

Nitta ja Janna 5 ja puoli kk

Rauhallista joulua kaikille mammoille perheineen! Me tehdään tänään siivous, huomenna viime hetken ostokset ja kakkujen täyttö. Kivaa! En ole mikään jouluhössö, vaan ostan paljolti valmiina. Jään Inarin kans kaksin ensi viikolla, ku muu perhe lähtee mummolaan. Ihana rentoutua vain vaavin kans. Inari on nyt TAAS flunssassa. Höyryhengitelty on ja suppoja yöksi, onneksi nukkunut ihan syht ok. Oli muuten se joulukuvaelma eilen. Inari ei jaksanut ollakaan Jeesus, ku oli niin räkänen. Isommat tytöt oli ihastuttavia enkeleitä. Ja kyllä se joulumieli tuli itselle, kun dementoituneen vanhukset silmäkulamasta valui esityksen aikana kyynel... Itsekin olen todella herkkä, joten myötätunnosta itsekin tihrutin. Yksi mummoli itki sitä, ku on joutunut pois kotoa. Voi kun itse ei tarvitsisi vanhana maata laitoksessa yksinäisenä. Nuo paikat oli sentään tasokkaita, omat huoneet ja viihtyisät tilat.
Kirsi ja INari

Hyvää Joulua kaikille! 5kk neuvola oli viime viikolla ja Roope oli 69cm pitkä ja vajaa 9kg painava. Nyt hiukan seurataan pituutta kun oli hidastunut kasvu. Korvatulehduskin helpotti lääkkeillä ja nyt ollaan muuten vaan sekaisin tästä kyläilystä ja joulun vietosta. Yöt on nukuttu nyt kokonaan äidin vieressä..näinköhän teen itselleni karhunpalveluksen. On vaan niin ihanaa mennä nukkumaan nuuhkien pojan poskea. Nyt ei ole juuri uusia juttujakaan opittu, välillä Roope nostaa pyllyä kovasti ilmaan ollassaan mahalla, mutta ei se siitä vielä konttausasentoonkaan ihan pääse. Sukat on kokoajan märkänä, ne onkin kivemmat kuin lelut tällähetkellä ja maistuvat näköjään niin hyvälle.

Ompahan tässä aika vierähtänyt enkä ole pitkään aikaan kirjoitellut:(,mutta nyt rauhotuttu taas kotiin ja aikaa löytyy hyvin:) Joulukortit tein ite teetin valokuvat ja leikkasin ne ja liimasin kartongille tuli tosi söpöt,kun neiti on siinä ihan vimpan päälle laitettuna tonntulakki päässä ja hymy on mitä suloisin!!! Kaikki ihastelivat kortteja kun olivat saaneet ne. Me oltiin sitten siellä Ruotsin reissulla 14.12-19.12....Mennessä oli TODELLA kova tuuli lähes 30 ja myrskysi kovasti me oksentelimme vuoronperään isukin kanssa kokoilta. liimauduttiin sänkyihin jo 22 aikaan eikä ylös voinu nousta tai oksennus lensi:(olin tosi heikossa kunnossa isukki nosti työn viereeni sänkyyn syömään kun ite en päässy ylös tai oksensin onneks Rosa sitten nukahti klo 23 ja nukkui koko yön heräämättä kertaakaan ja aamulla 9.30 kuului hilpeä nauru kopasta ja siellähän neiti vaan hymyili kun aurinko:)keinutti sen verran kovaa että kai siks Rosa nukkui niin hyvin laivan keinuessa.Vaipan vaihto teki tosi tiukkaa illasta kun nousin ylös sanoin isukille et oo valmiina jos oksennan kun nousin ylös menen pyllyn pesemään niin ojennan Rosan sulle ovelta,huh onneks kaikki suju sen hetken hyvin.Mulla itellä yö meni sen kauhean keinuttelun ja pahan olon takia aika valvoessa pari tuntia nukuin koko yönä.Kun aamulla menimme Tukholmaan kierteimme siellä ja tapasimme pari kaveria ja kävimme syömässä,vielä illasta kun menimme ystävän luokse keinutti istuessa oli aika hassu olo.Yövyimme isukin ystävän luona 3 yötä ja kaikki sujui todella kivasti kiertelimme pitkin tukholmaa ja lähialueita ostoskeskuksia ja kirpputorillakin tuli käytyä.Laivalla menomatkalla Rosa hurmasi kaikki keski-ikäiset naiset ja nuoret naiset,kun oppi juuri laivalle lähtö aamuna näyttämään kieltä ja olikin hassun näköinen kosketellessaan omaa kieltä ja hymyillesssään mitä suloisimman hymynsä,oli se äitinä kiva seurata miten Rosa toi niin monen ihmisen kasvoille hymyn.Rytmit sujuivat matkalla ihan hyvin nukahti aina just sellaseen aikaan kun yleensäkin ja söi ihan normaalisti,reissu oli todella kiva ja oli se mukava olla vähän muuallakin välil kun vain kotona.
Viime neuvola käynti 5kk 6840g ja 65cm.Täti kysy oletko soseita antanut sanoin etten ole johon hän ei sanonut edes että pitäiskään tai mitään,tuli vähän sellanen hasssu olo et eiköl ne mitään siel kerro ruokailusta,koska enhän ite tiedä kuinka paljon kiinteitävoi antaa vellejä ja puuroja jne...tottahan toki osaan netistä lukea sellaset teidot mut jotenkin oli aika hassu,kun sano vaan aha,kun sanoin etten soseita ole antanut...siellä oli taas kerran opiskelija:(en jotenkin tykkää siitä,kun silloin se täti jotenkin jättää kaikki hommat opiskelijalle ja ne usein unohtaa yhtä sun toista sitten ja oishan se kiva joskus olla ihan vain sen oman tädinkin kanssa eikä aina niin et on eri opiskelija siellä.täti aina vaan kehuu kuinka iloinen ja tyytvyväinen
rosa on ja voi hyvin ja on niin hyvin hoidettu ei kai siinä sitten vanhempana muuta voi olla kun tyytyväinen kuullessaan tuon.
Tuosta lapsen kasvusta raskausaikana,mulla todettiin raskausajan diabetes,kun sokerit oli koholla,painoa mulle tuli 21kg ,mut vauva oli vain 3,2kg...Kyllä nuo geenit varmasti vaikuttavat paljonkin lapsen kasvuun...
Soseista mitä soseita olette vauvoille antaneet??? Tekeekö joku soseet ite??? Miten velleistä tekeekö joku vellit ja puurot ite???
Me kokeiltiin Rosalla porkkana sosetta mut jotenkin 4p kokeilun jälkeen iski vaippa-alueelle ihottuma ja ajattelimme sen johtuvan siitä porkkanasta ja se jäi telakalle...olaan kokeiltu kaurapuuroa,joka kyllä enemmän vaikuttaa velliltä kun puurolta ja se on iltasella uponnut kivasti,mutta pieruja on tullutkin sitten seuraavina päivinä.Tässä ajattelin sitten koittaa perunaa ja jotain marjasosetta parin vkon sisällä.
Muuten neiti on oppinut tosiaan kieltä näyttämään,huvittava näky:)Kääntyilemään masulta takas selälle pari kertaa vast sillai päin kääntynyt.Toisinpäinlkin aika vähän nyt kääntyilly.Uusia äänteitä tulee tavuja satelee tuhottoman paljon,on se ihanan kuuloista kun toinen oikein vääntää suutaan mitä ihmeellisemmin vau-va,vau-va,va-va...äi-ti,tät-tä-ä,äi-jä,äm-mä....hauskoja juttuja kiva kyl kun pystyny kuvata toisen pölpötyksiä.
Joulu meni tosi mukavasti ihania lahjoja saatiin kaikki. Syöty ollaan jouluruokia ihan urakalla kerranhan se joulu vain ruokineen vuodessa on:)ja silloin nautittava jouluherkuista!!!Mukavia pyhiä ja loppu vuotta kaikille.
Töihin menosta puhuttu kans täällä.....itellä ei paikkaa ole mihin palata siis työpaikkaa,koska ei vakituista paikkaa ollut.Minullahan muutenkin se työjuttu etenee nyt tällä hetkellä poliisitutkinnassa varmaankin jotai kuuluu seuraavan 5kk sisällä toivotaan että oikeus voittaa tässä ja esimieheni saisi rangaistuksen!!! jos joku ei lukenut aikasemmin työjuttua pieni selostus...Aloitin keikkatyöt viime elokuussa,raskaudesta kerroin marraskuussa koska ultrien ja neuvolan aikana en voinu ottaa vuoroja vastaan parinba päivänä...minut määrättiin yhteen paikkaan töihin koko joulukuuksi tein siis töitä joka päivä ja taammikuussa jatkoin siellä...jolloin lupasivat kirjoittaa työspimuksen toukokuun loppuun asti jolloin mamma loma piti alkaa...ajattelin että ihanaa ei tarvi muualle enää hakea,kun saan rauhassa olla mammaloman alkuun siellä...tein heillä töitä tammikuun ja helmikuun jonka lopussa esimies soitti ja saoin ettei työsopimusta voidakkaan kirjoittaa raskauden takia...syrjintää!!!! no jatkoin heillä maaliskuun ja huhtikuun 11p asti jolloin pyysin esimiestä maksamaan 3 sairaslomapäivääni seuraavan palkan mukana,olin odottanut sairaslomajan palkkaa jo 2kk eikä hän ollut maksanut sitä....hän kimpaantui siitä ja maksoi seuraavana päivänä sairaslomapäivät sekä lomarahat ja työt loppu siihen...selostus oli että työntekijälle ei enää tarvetta ja minun jälkeen hän palkkasi ventovieraita ihmisiä sinne joka päivälle eri ihmisen...oli kyse siis iltapäiväkerhosta jossa on ertittäin tärkeää tutut ja turvalliset aikuiset...olinhan ollut siellä jo 4½kk ja olisin ollut yhteensä 6kk jos asiat olisivat olleet toisin....mitään muuta työsopimuksen kirjoittamisen esteenä ei ollut kun raskaus!!! Katsotaan kuinka tässä hommassa nyt sitten käy:)Kotona aijon olla ihan rauhassa Rosan kanssa ja seurata hänen kasvuaan kaikessa rauhassa.Helsingissä kotihoidontuki lisineen on n.512 e ja käteen jäis n.420e silloinhan kantsis ryhtyä työttömäksi kun siten työmarkkinatuki on 60e enemmän käteen kun se lapsen takia on korotettu...pitää ottaa noista selvää hyvis ajoissa jotta sitten kun 9kk täynnä niin asiat ovan ajankohtaisia silloin.Joo mutta nyt mentävä kun partsilta kuuluikin neitokaisen itkua,voikaa hyvin ja nauttikaa joulurauhasta.
Ihanaa sain hierontakortin lahjaksi ja hiustenkleikkuun täytyy lähteä nauttimaan ensii vuoden alussa sitten omasta ajasta ja rentoutua:)

T:tyttö82 ja Rosa 6kk 3p

Jouluiset terveiset mummolasta! Itse olen hyvällä omallatunnolla popsinut herkkuja mutta alkaa jo tökkiä. Toivon, että Inari oppii kuntokeskuksen lapsiparkkiin ja aloittaisin kunnon treenin. Sali auttaa hermoihin kivasti ja hartoihille olisi hyväksi. Minäkin käyn hieronnassa, ihan itse ostin useamman kerran. Lahjaksi sain karaokelaitteet ja Juicen levyn siihen, kivaa!
Aika hurja ristely teille tyttö82! Ja tuo työjuttu on aika törkee... Varmasti oikeus voittaa.
Kirsi ja INari

Moi täältäkin, vähän vaan nostelen, ettei aivan pohjalle pudota.

Joulu meni kivasti, oltiin tosiaan mummolassa aattoilta ja yö. Janna vähän vissii vierasti paikkaa, ku yöllä vähän itketti, mut muuten kaikki meni hyvin. Istui tyytyväisenä joulupukin sylissä ja repi lahjoja auki. :)
Oltiin näköjää oltu tosi kiltteinä ku saatiin melko paljon ja kivoja lahjoja! Parissa paikassa on käyty kylässä pyhinä ja tänää kävi Jannan kummit 2kk vauvansa kanssa. Kyllä tuntu meidän neiti taas niin isolta pienemmän rinnalla.
Nyt joulun aikana Janna on kyllä kasvattanut kovasti ruokahaluaan. Puoli purkkia kasvissosetta menee hujauksessa ja hedelmää menis koko purkkikin kerralla ja imetys on taas ollut paljon helpompaa. Jospa ne pahimmat raivariajat ois ohi... tai sitten ei..
Taidan tässä lähipäivinä alkaa kokeilla jotain lihasosetta.
Niin tyttö82 kyseli noista soseista. Aluksi annoin omatekosta sosetta, ihan vaan perunaa ja porkkana-perunaa. Haarukalla soseutin ja keitinvedellä ohensin. Nyt oon sit ollu laiskempana ja ostellu kaupasta niin saa useampaa makua (maissia, parsaa, kukkakaalia ym). Mulle sanottiin neuvolassa, että aluksi yks lusikallinen ja sit jokapäivä nostaa sitä määrää ja sit pian saa antaa niin paljon ku vaan maha vetää, tietty maalaisjärkeä siinäki touhussa..
Ja nyt 5kk neuvolassa sano, että voisin aloittaa lihan. Olin ajatellu kaurapuuroa iltapuuroksi, mut meinas, et yleensä eka 5kk:n kieppeillä aloitetaan liha ja 6kk viljat, mut kuulemma jotkut tekee toisinpäin. Ja sehän on ihan yksilöllistä mikä kellekin vauvalle sopii.
Juuh, muuten menny ihan kivasti. Sen viime pe rokotuksen jälkeen seuraavana päivänä neiti oli vähä itkuinen ja väsynyt, mutta nyt menny taas kaikki ihan hyvin. Ja on neidistä tullu nii isän tyttö ku isi enempi ollu kotona, päikkäreillekki nukahti isin viekkuun ja illalla oli pakko päästä isin syliin ku vieraat vähä hämmensi. :)
Mutta nyt iltapalalle (herkkuja syömään) ja sitten nukkumaan! Hyvää yötä ja hyvää loppuviikkoa kaikille.
Ainii, ootteko käyny ale-myynneissä? Me mennään ehkä perjantaina..

Nitta ja Janna 5,5kk

Nopeasti kommentoin. Ale-ostoksille lähdössä. Itse ajattelin pudottaa painoa, ku nuo mössöt alkaa Inarille ja ei ole enää täysin rintamaidolla. Illalla salille! odotin kovasti, että saadaan olla kahdestaan vuorokausi. ollut vain niin seurankipeä vaavi, etten tiedä, oliko tämä nyt lomaa vai ei. no, hiljasempaa oli ainakin ja videoita katselin eilen koko päivän. perhe tulee mummolasta tänään perästä.
Kirsi ja INari

Nostelen taas, ku oltii toisella sivulla.
Niin, mä ajattelin kans tässä pikkuhiljaa alkaa pudottaa painoa, tai toisin sanoen syömää kohtuudella ja herkut pois ja sit jumppaan tammikuussa. Aluksi 1 kerta viikossa ja ku kunto nousee nii useemmin. Ja uudenvuodenlupaus: liikun liikun ja liikun! :)
Nitta

Heippa,
pitkästä aikaa kirjoittelen. Anna painoi 5kk-neuvolassa 6.7 kg ja oli 67 cm pitkä. Ollaan nyt pari-kolme viikkoa maisteltu soseita ja aterialla menee n. puoli purkkia kerrallaan kasvissosetta tai hieman enemmän hedelmäsoseita. Soseateria menee 4-5 kertaa päivässä. Suurempia iho-oireita ei ole ilmaantunut, kakka muuttui pökäleiksi ja kakkausväli 3-4 päivästä kolmeen kertaan päivässä:) Meillä kääntyillään mahalleen, ja yritetään nostella peppua, sekä nojaillaan käsiin. Mahdollisimman kirpeät ja korkeat äänet ovat treenauksessa, ja välillä kovaääninen karjunta. Yöllä syödään 1-2 kertaa tuttelia.
Oma mieliala on melko hyvä, piristi joulunodotus. Välillä tuntuu että jos on pidempään ollut kotona ja vauvan kanssa, niin on entistä vaikeampi lähteä yksin kaupungille vaikka jumppaan jne, irroittautua vauvasta nimittäin henkisesti. Mutta sitten kun pääsee lähtemään, niin huomaa, että tuntuu hyvältä irrottautua. Munkin pitäis jumpissa alkaa käymään edes kerran viikossa; teki tosi hyvää käydä tällä viikolla niska-selkäjumpassa. Anna pärjää isin kanssa mainiosti iltaisin. Pari kertaa meillä on iltamenojen ajan olleet mummo ja ukki hoitamassa ja heistä Anna tykkää kovasti.Nää mun vanhemmat on sellaisia rauhallisia hoitajia. Anoppia ei olla vielä uskallettu pyytää hoitamaan, kun tuntuu, ettei se oikein aina tajua lapsen tarpeita (erityisesti unentarve) vaan on ihan sormi suussa kun vauva huutaa ja ihmettelee vaan, että mitä se nyt kiukkaa....musta välillä tuntuu, että vauvan pitäis olla niitä varten eikä toistepäin, ja vauvalla on joku velvoite huvittaa niitä, ja se vauvan kanssa oleminen on sellaista sähläystä ja lirkuttelua eikä rauhallista sylittelyä mitä toivoisin sen olevan... Mua myös ahdisti, että saatiin niiltä joululahjaksi elokuvaliput, ja niissä oli maininta,että lahja sisältää lapsenvahdin; koin sen painostukseksi että niiden pitäis nyt pakosti päästä hoitamaan. En voi sille mitään, että koen anopin ja vaarin jotenkin uhkana mun äitiydelle vissiin.
Oletteko muuten hankkineet syöttötuoleja? Onko kokeneemmilla äideillä kokemuksia Stokken tripp trappista? Mistäköhän sen sais halvimmillaan ja mitä maksaa?

Anu ja Anna 5.5 kk

Anulle tuosta kyselemästäsi syöttötuolista käyettynä niitä saa aika edullisesti huuto.netistä...
soseista...ollaan nyt kokeiltu peruna,maissi sosetta syö pikkusen kerrallaan,mutta harjoitus tekee mestarin:)syö lusikasta sillai kun imis tissiä,aika hauskan näköinen veijari silloin on.Aamulla olen antanut kaurapuuroa ja pikkusen kuningatar sosetta,mutta puuro ehtii kylmentyä kun syöminen lusikasta viel niin uutta ja kestää suht kauan.Illalla riisi velliä antanut sitä syö kyllä tosi hyvin ja sit imettänyt kummiski viel ennen nukkumaaan menoa.hauskoja kuvia ottanut kun harjoiteltu lusikalla syömistä siis minä syöttänyt,kova halu ois ite pitä'ä lusikasta kiinni ja laittaa suuhun jolloin ruoka viel lentäis pois.Siivousta tässä tekemään menossa ja sit saunaan rentoutumaan:)ihanaa!!!!! Punnittiin ROsa kaverilla paino 8kg sen vauva 4kk ja painaa n7kg ja n62cm pikkusen oli tytöillä kokoeroa ja hauska oli ero se oli ihan vauva ja meidän Rosa jotenkin niin iso tyttö:)Meillä nuo äänten harjoittelut ovat päiviottäisiä murisee ja kiljuu iloisesti kyllä se vain saa äidin hymyn huulille vaikka ois kuinka väsynyt:)Meillä jotenkin hassusti kun Rosa nukku 3kk ikäisenä jo hyvuin öitä koko yö meni heräämättä ja nyt on viimeks nukkunu koko yön laivalla keinumisen takia varmasti 14.12 ja sen jälkeen jotenkin yöt menny taas 2-3h välein heräten ite aika väsynyt,kun päivälläkään ei oikien pysty ite nukkua,kun en sit kuule kun ROsa partsilla heräilee...Kiva ollut kun tavannut 2 pitkäaikaista ystävää täl viikolla piristänyt hyvin kun ollut muualla ,mut nyt joo siivouksen pariin.
Nauttikaahan vielä loppuvuodesta,kun rupeaa tuo vuosi taas vedellä viimeisiään:)viikonloppuja mammoille perheineen!!!

Tyttö82 ja neiti aurinkoinen 6kk 1vko

Moikka pitkästä aikaa.

Anteeksi etten ole kirjoitellut kuulumisia mutta jotenkin ei vaan ole kerinnyt.
Luin suurpiirteittäin tuota ketjua kun oli niin pitkä :)

Meillä oli juuri 5kk neuvola ja Aino kasvaa tasaiseen tahtiin. 6800g ja 66.5cm.
Rintamaidolla mennään ja terkkarikin sanoi ettei ole syytä kiirehtiä kiinteisiin kun neiti on niin tyytyväinen ja nukkuu yönsä heräämättä.

Paino kyllä putoaa ihan kivasti imettäessä mutta en kyllä tiedä miten sen saisi nousemaan niinkuin joku kyseli. Liikahan on tietysti huono juttu mutta itselläni on sen verran varaa pudota että olen vain tyytyväinen.

Aino kääntyy selältä vatsalle mutta siinä sitten viihtyy eikä vielä juurikaan liiku. Hieman yrittää pyöriä napansa ympäri.

Meillä on esikoisella aika kova uhma meneillääm ja se tahtoo viedä voimat. Mikään ei ole hyvä ja tahtoo ja ei tahdo.... Lähes kaikesta pitää tapella :(

Hommasin rengaskantoliinan ja olen harjoitellut sen käyttöä. Aino viihtyisi mielellään sylissä ja siksi olisi helpompaa jos oppisi liinaan. Saisi jotain tehtyäkin.

Yritän tehdä uuden vuoden parannuksen ja käydä kirjoittamassa tänne useammin.

eewi ja Aino 5kk :)