HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liuku: meilläkään ei oo vielä hampaita. Onkin naureskeltu, että pitääkö tässä alkaa tytölle tekareita hommaamaan :) Kyllä ne alahampaat häämöttää, mutta niin ne on tehneet jo kauan aikaa.
Miehesi käytös ei kyllä vaikuta kovin aikuismaiselta ja vastuulliselta. Voimia sulle!

On sitä kyllä aika naatti aina illalla, kun päivän kulkee Sampun perässä. Helpompaa melkein on, jos lähtee jonnekin vaunuileen tai kylään. Silloin Samppu ei oo niin vauhti päällä kuin kotona. Ilmeisesti tutut paikat aiheuttaa sen uhkarohkeuden, uudessa ympäristössä pitää katsella rauhassa, ennenkuin uskaltaa alkaa touhuaan.

Oon miettinyt, että miten ihmeesä sitä jaksaisi useamman lapsen kanssa? Kertokaapa te, joilla on useampi lapsi. Tuntuu yksikin vievän mehut kokonaan.

Viikonloppuja! Taitaa tullakin ihanan keväiset säät.

Eeva ja Saana (tasan 9kk)

En varmaan osaa kommentoida kaikkia kysymyksiä ja asioita, ku luin vaan pikaiseen. Olen taas löytänyt ihania kirjoja, ja illat ahmin niitä. Rakastan lukemista, joten tää surffailu jäänyt vähemmälle iltaisin.
Mutta ei meilläkään mitään sanoha Inarilla ole, eikä ole kyllä muillakaan ollut kuin reilun vuoden ikäisenä.
Multa löytyi iso kystä munasarjasta, ja on ollut pahoja kipuja. Luulin kierukan aiheuttamaksi, mutta ei. Leikataan kuukauden päästä, mikäli ei itsekseen lähde. Äidiltä kans leikattu, ja toinen munasarja meni. Sai sen jälkeen vielä meidät lapset, joten ei kovin katastrofi ollut. Silti uutinen jotenki järkytti, ja olin ainakin kiitollinen, että muksut on tehty...
Eeva, kyllä sitä pärjää ihan kivasti kolmen kans. Tosin harmittaa välillä isompien puolesta, jos Inari on kovin kitisevä ja vie lähes kaiken huomion. Isä sit huomioi isompia enemmän, ja mä keskityn vauvaan. Mun lapsilla on ihan kiva iskä ; ) Lapsilla on toisistaan paljon seuraa ja toisaalta omaa tapaansa olla äiti on joutunut usemman kans vähän tarkistaan. Meinaan, että yhden aikana tuli annettua kauheena sitä huomiota, luin ja lauloin, ja leikin lapsen kans hulluna. Nyt ne menee tossa luontevammin.
Mutta nyt Lehtolaisen pariin ja mukavaa viikonloppua. Toivottavasti lämpöä piisaa!
Kirsi ja INari

Vielä tuosta sotkusta mistä kirjoitin, jäi itseä häiritsemään, että jäiköhän epäselväksi.. että tosiaan mielestäni syytä lastensuojeluilmoitukseen ei ole (vaikka mies tais puhua jostain kun en ollut jaksanut siivota kun Nellin kanssa kaksin ollaan oltu ja jääkaapissa oli pilaantuneita banaaneja), joten siis siinä mielessä eihän mun pitäis olla millänikään vaikka mies ilmottelis, mutta joutuuhan niitä vääriäkin lastensuojeluilmoituksia setvimään. Ties vaikka joutuis vakiasiakkaaksi sen takia. Muutenkin käsittämättömän inhottavaa tuollainen uhkailu. Äh menee selittelyksi, mutta jospa joku ymmärsi mun pointin.

Muutenkin tuo ukko.. tänään tapasin yhtä tyttöä kuka oli mun kanssa lähihoitajakoulussa samalla luokalla, ei oltu siellä kauheesti tekemisissä, mutta tavattiin sitten perhevalmennuksessa ja nyt näin sen sattumalta yks päivä ja tajusin pyytää numeroa. Oli tosi kiva nähdä kun on samanikäiset tytöt ja se asuu ihan lähellä. Se tyttö sitten saattoi mut ostarille, jonne mun mies tuli kauppaan ja rupes sitten uhoamaan kovaan ääneen puhelimessa kaverilleen siitä että joku puliukko oli katsonut meitä päin(jotain että ampuu siltä ukolta aivot pihalle). Kyllä hävetti. Hienon ensivaikutelman antoi tälle tytölle, jonka olin vielä juuri kutsunut tulevaisuudessa meille kylään.

Varmaan ihmettelette miksi olen mennyt naimisiin tuon ukkoni kanssa, samaa ihmettelen minäkin. On se toisinaan ihan mukava. Aina mietin, että joskus ne asiat muuttuu, että toi mieheni muuttuu. Oon kyllä jo käsittänyt että taitaa olla turha toive. Mutta tässä nyt yritän sietää tilannetta. Jotenkin sitä sitten kun ero tulee puheeksi tai sitä aletaan toteuttaa, niin tulee miettineeksi kaikkea, että kun anoppi on niin mukava ja joskus oli ihan mukavaa kun tehtiin jotain.. on niin vaikeaa tuo eroaminen.. vaikka ei se kai koskaan helppoa ole.

Liukulle jaksamista!!!!
Me saatiin sitten tuo ikävä flunssa isukilta:(Rosa rohisee ja lämpöä 37.8 kolmatta päivää.
Hei nyt kysymys niille jotka viel imettää...tuleeko teidän vauvat koskaan TOSI hikisiksi kun imetätte tai huomaatteko muuten vauvojen hikoavan??? Mietin tässä vain kun tänää taas kun otin Rosan syliin ja aloin imettämään se tuli ihan samantien hikiseksi siis ihan oikein hikipisarat näkyi selkeästi ja hiukset tuli märäksi...kun Rosa muuten on sylissä kaunakin ei se hikiseks tuu...Siis tosiaan mulla vain tuli mieleen et johtuuko tuo kylmähiki kenties sokerien heilahduksista vai mistä,täytynee kysyä tota tarkemmin neuvolas pari vko päästä...siis Rosan isällä on diabetes ja mullakin oli se raskausajan diabetes ja meillä suvussa sitä aika lailla.Toivotaan nyt ettei neidille vain sitä tule,mut jos nyt tulis sen kanssa sitten vain elettäis.
Oltiin tossa alkuviikosta kävelyllä bussi tuttavani kanssa...siis ooen tavannut hänet kahdesti bussissa hänellä on elokuussa syntynyt tyttö vaihdoimme numeroita ja oli tosi mukava nähdä ja jutella ihan noita vauvajuttuja ja muuta,kun emmehän toisiamme tunne.Ilma oli todella ihana ja näimme 2 kaunista joutsenta:)harmi kun Rosa silloin nukkui,mut varmasti innostuu joutsenet nähdessään seuraavalla kerralla,seurasi innoissaan sorsia kun niitä ruokittiin.Jees mutta nyt lähden tästä untenmaille jot jaksan sitten huomenna mennä maalaismarkkinoille ja kaverin kans syömään:) kiva aina istua rauhas syömäs ja jutslkailla.Meille
Rosalle puhkeaa tohon alas kohta toinen hammas.Hyvät yöt ja viikonloppuja kaikille.

Huh, liuku, kuulostaa todella kamalalta sun ja sun miehen tilanne. Ja kovin avoimesti kerrot täällä kaikesta. Toivottavasti pääset eroon miehestäsi, pienen lapsen ei tarvitse nähdä huutavia ja kännisiä ihmisiä. Vaikka lapsesta se ei heti näkyisikään, tuollaiselle käytöksellä on vaikutusta häneen ja hän aistii kireän ilmapiirin. Olette varmasti onnellisempia ilman häntä!

Liuku, virtuaalihali sulle! Sun tilanne kuulostaa niin samanlaiselta kun mulla sillooin kun sain esikoisen. Ymmärrän hyvin että siitä on vaikea lähteä koska se toinen osaa myös olla tavallinen ja mukva, joskus pitkiäkin aikoja. Niinä tavallisina aikoina sitä ajattelee että on itse liioitellut kaiken ja ajattelee että nyt kaikki sujuu hyvin... kunnes taas sama kiukuttelu ja omituinen käytös alkaa. Mene juttelemaan tilanteestasi jonkun kanssa, muttta ehkä parempi olla kertomatta miehelle. Kysy vaikka terkkarilta kenen puoleen voisit kääntyä. Näin saat omiin ajatuksiisi ja elämääsi uutta näkökulmaa kun saat kerrottua asiasta jollekin. Samalla tulee johonkin kirjattua ylös miehesi käytös joten sunkin olo on helpompi kun tiedät ettei tarvitse välittää miehesi uhkailuja lastensuojeluviranomaisista. Myös se että huudat miehellesi tommoisen käytöksen jälkeen on aivan normaaalia. Kenenkään ei tarvitse jaksaa tollasta. Mutta toimi ihmeessä. Itse silloin odotin vuosikausia muutosta, kunnes asiat meni niin hurjiksi että tajusin lähteä.
Meilläkin muuten paino menee vaan alaspäin. Tänään olisi ollut punnitus, mutta Jenna on kipeänä niin siirrettiin sitä loppuviikkoon.
Niin ja vielä Liuku, hyvä että kirjoittelet tänne että saat asioita purettua etkä ole niiden kanssa aivan yksin!
Mukavaa päivää kaikille!

Liuku, satuin lukemaan kirjoituksesi. Luulen että sinun kannattaisi lukea Narsistien uhrien tuki ry:n sivut.
Minä pystyin lähtemään vastaavasta "liitosta" miettimällä, haluanko loppuelämäni olevan tällaista.
Kauanko tuota on jatkunut? Senhän jo tiedät, että jos mies tuosta muuttuu, niin ainoastaan pahempaan suuntaan. Älä anna tyypin viedä itsetuntoasi ja pilata elämääsi. Lapsen ja sinun hyvinvointi on tärkeintä. Jos se väittää rakastavansa sinua, muista että se valehtelee myös sinua mustamaalatessaan.

Ilman rakkautta et tule jäämään, onhan sinulla lapsesi ja maailmassa on myös hyviä miehiä. Minäkin törmäsin loppujen lopuksi yhteen sellaiseen!

tyttö82:) Samppu tulee kans välillä tosi hikiseksi imetettäessä. On mielestäni taas korostunut, kun ilmat lämmennyt ja sisällä siis lämpimämpää kuin talvella.
Oon jostain lukenut, että ihan normaalia. Mut kerro, mitä neuvolassa kommentoivat.

Täälläkin taas ollaan nuhassa, Saanan nenä vuotaa koko ajan. Onneksi ei lämpöä tai muuta, ainakaan vielä. Olin jo toivonut räkätautien hellittäneen, mutta ei...

Ollaan aateltu yrittää päästä eroon yösyötöistä. Miehellä kolmen päivän vapaa viikon kuluttua, pääsee siinä ainakin alkuun vieroituksessa. Oon ollut jo aika väsy tuohon yötissirumbaan, pahentunut vaan taas. Ootan niin kovasti, että sais edes joskus nukkua koko yön. Sitä ei oo tainnu tapahtua kuin kerran tämän reilun 9 kk aikana. Eihän se yöimetyksen loppu takaa rauhaisia öitä, mutta voinpa sitten nukkua vaikka toisessa huoneessa ja mies antaa tuttia yms. Sitten pääsisi vihdoin ja viimein myös istuun iltaa kavereiden kans!

Hankintoja on tehty- rattaat ja kevätpuku. Meillä oli Brion kombit, mutta bussissa olivat niin isot ja kun aisaa ei saanu käännettyä. Ostettiin Brio Zenit- kuomurattaat. En halunnu pienillä renkailla olevia rattaita, kun liikutaan paljon myös hiekkateillä mm. mummolassa käydessä. Noissa on ilmakumirenkaat. Kevätpuku on Remun vauvamalli Sittarista.

Nyt neiti hermostuu, kun en anna tytsyn kirjotella :)

Viikonloppuja!

Neuvolaterkkuja taas, pituutta oli tullut nyt ihan kivasti, mutta painokäyrä se vaan menee alaspäin. Kuukauden päässtä uusi punnitus ja katsotaan sitten pitääkö alkaa ottaa jotain kokeita.
Huomenna olisi synttäribileet jonne mennään meihen kanssa. Kivaa päästä aikuisten juhliin yhdessä, ei nimittäin olla ikuisuuksiin oltukaan...
Oliko Liuku teidät jo laitettu painon takia johonkin kokeisiin? Voi olla et oot kertonutkin, mä en vaan muista...
Eeva tais kysellä miten jaksaa useamman lapsen kanssa. Mä koen että helpommin kun aikanaan sen esikoisen kanssa. Silloin sen lapsiperheen aarkeen totuttelu ja elämänmuutos oli suurin. Kun taas jo seuraavan kohdalla on tottunut lapsi arkeen ja vauvan hoitikin on jo tuttua. Mullahan isommat jo molemmat koulussa ja niistä myös tosi paljon apua vauvan hoidossa. Pukevat ja riisuvat mielellään, syöttävät ja vahtivat muutenkin. Ihan siis itse pyytävät ja ovat molemmat vielä poikia! Muutenkin näiden isompien kanssa on sitten kiva puuhailla muita juttuja kun iskä on vauvan kanssa. Niiden kanssa olo on melkein mukavaa vaihtelua, kun ei tarvitse samanlailla vahtia.
Olikohan muuta mitä piti kommentoida, ei kai. Mutta kirjoitelkaahan hyvät äipät ettei ihan kuihduta pois!

Hei täältäkin.. ei oo tullu kirjoiteltua vähään aikaan, enkä oo oikein käyny lukemassakaan. Aina on ollut muka jotain muuta.
No meille ei kuitenkaa mitään ihmeitä. Eilen käytiin sielä kuulokontrollissa ja ihan hyvin Janna nyt reagoi siihen piipaukseen, joten taisi huonokuuloisuus johtua kovasta nuhasta.

Janna on nyt muuttanut ryömimistyyliään, ennen siis veti itseään toisella kädellä, mutta nyt mennään oikein nelivedolla, kädet ja jalat liikkuu, näyttää jo enemmän kontaamiselta. Konttausasentoon menee hienosti, mutta ei hoksaa siitä lähteä liikkeelle.

Ja neidistä on tullut melkoinen höpöttelijä, asiaa tuntuu välillä olevan aivan mahdottomasti ja uusia tavuja tulee koko ajan ku nyt pari päivää sitten hoksasi ottaa kielen mukaan jutusteluun, huvittavan näköistä kun välillä kieli käy ulkona ku niin kovasti selittää. Ja onhan se tavattoman ihanan kuulosta! :)

Mulla on nyt yskä, muutaman illan oli kurkku tosi kipee ja nyt tämmönen ärsyttävä, kuiva yskä. Yölläkin heräsin pari kertaa yskimään!
Vihdoin oon päässy kunnolla alottaan sen kuntosalin, on se kyllä tosi mukavaa. Yritän käydä edes sen 2 kertaa viikossa ja joskus pitää kyllä mennä vielä uimaan salitreenien jälkeen kerran kuuluu samaan hintaan.
Juu ja ma on viimeinen äitiyslomapäivä.. se rahattomuus hirvittää..nytkin laskuja pino..
Mutta nyt Janna heräs. Äitin pitää mennä pelastaan! :)
Toivotaan että kevätaurinko paistaa lämpimästi.. ja anteeksi ku en ehtiny kommentoimaan mitään.. mutta voimia sulle Liuku!

Nitta ja Janna 9kk

Loppuu tänään vanhempainvapaa, siis minulla. Mies on viimeiset kaksi viikkoa vanhempainvapaalla eli huomisesta alkaen kaksi viikkoa mun kaverina. Ihan kiva, vaikka se onkin vähän laskanpullea noissa kotitöissä, mutta hoitaapahan lasten kuljetuksia ja ulkoilutuksia ainakin kaverina. Yritän käydä salilla erityisen paljon. Itsehän menin kortistoon ja alan nosteleen ansiosidonnaisia työttömyysrahoja.

Mulla on ihan samat aatokset kuin Eevalla - eli unikoulua. Meillähän Inari nukkui pitkään yöt läpi, mutta uusian taitojen innoittamana heräilee nyt useamman kerran yössä. Toisaalta nukkuu sit aamusta vähän pitempään. Jotenki vaan laiskotuttaa ja on unikoulusta huonoja kokemuksia esikoisen ajalta. Tosin silloin se oli huudattamista (mitähän traumoja sille jäänyt...). Eli aina jonku nuhan tai muun takia tuli takapakkia ja piti aloittaa alusta. Tavallaan on aika helppo tarjota vaan rintaa ja lapsi nukahtaa heti. Muistelen, että jotku on ainakin unikoulua pitäneet meistäkin - kokemuksia?

Painoa tippunut nyt 3.4 kg kolmessa viikossa. Äsken vetelin kyllä sipsejä yli pisteiden ja viikonloppuna mennään kyläileen ja en aio pisteitä kyllä laskea. Olen kyllä nauttinut tästä hoikentuneesta olotilasta. Nyt vain mieli vähän maassa ja silloin tulee naposteltua. Sen kystan takia on vuotoja koko ajan. Vuoto itsessään jo v...ttaa ja ei vois edes seksiä harrastaa. Se on kuitenki ihan kiva mauste tähän arkiseen elämään.

Pinja. Me on käyty miehen kans ulkona viimeksi toukokuussa, joten kaikki on suhteellista ; ) Veli ilmoitti hoitavansa Inaria kun pääsee ylioppilaaksi, joten. Meillä on onneksi ihana naapuri ja se lupasi päästää meidät syömään nyt kahdestaan (tän isyysvapaan aikana). Onko muuten sun pojat olleet yhtä siroja vauvana?

Kirsi ja INari (sunnuntaina 9kk)

hei taas.

Nelli on iltapäiväpäikkäreillä. Nukkuuko teillä lapset vielä kahdet päikkärit? Nelli nukkuu aamupäivällä tunnin tai kaksi ja iltapäivällä vielä puolisen tuntia.

Mua rupes kiinnostaa lukiessani tuota erästä toista ketjua, että Nitta kävit vauvan kanssa joskus vyöhyketerapiassa? Olet varmaan kertonutkin täällä, mutta en nyt muista.. Paljon se maksoi? Oliko siitä apua vauvan itkuisuuteen?

Pinja: ei olla vielä käyty painon takia tutkimuksissa, mutta jos ens painokontrollissa ei ole tullut painoa niin luultavasti mennään.

Täällä joku ihmetteli kun avoimesti kerron kaikesta.. jotenkin hassua mun mielestä, että täällä käy 'ulkopuolisia' lukemassa. Oon tällänen turhankin avoin, aina kertomassa kaikille kaikesta.. neuvolassakin vähän turhan avoimesti aina kerron jos on ollut riitaa miehen kanssa tms., vaikka mitäpä se niille oikeesti kuuluu, kun lapsi voi hyvin. Oon tällänen hölösuu :p.

Heh, olin jo kirjoittamassa viimisimmästä mieheni tempauksesta, mutta muutin mieleni ja pyyhin koko jutun.

Joo mutta tuosta unikoulusta.. me on pidetty unikoulua. Eli aluksi lopetettiin maidon antaminen yöllä ja annettiin vähän aikaa vettä ja sitten lopetettiin sekin. Ihan parissa yössä Nelli alkoi nukkua koko yön. Kyllä se nytkin välillä herää yöllä, mutta sillä on nyt se vaihe, ettei sängyn vierestä saisi poistua eli ei kuitenkaan juo maitoa enää. Viime yönä annoin kyllä taas vettä, kun en jaksanut mennä sen sängyn viereen istumaan kunnes nukahtaa. Mulla oli sellanen asenne, että pidän unikoulua sen verran kun jaksan, että en olisi mihinkään hirveeseen huudattamiseen jaksanut ryhtyä, niinkun pelkäsin että siitä ois tullut. Mutta se olikin todella yllättävän helppoa meillä tuo unikoulu. Aluksi ei meinannut huolia vettä, puolen tunnin itkemisen jälkeen joi ja sitten seuraavana yönä joi jo mielellään, sitä seuraavan yön nukkui jo ilman kun tajusi ilmeisesti ettei vettä parempaa ole saatavilla. Mutta toisaalta Nelli on pullolapsi että kenties siksikin helpompaa.

Nyt se heräsikin! Pitää mennä..

Liukulle voimia! Kurja tilanne sinulla.

Meillä myös Lassi hikoilee, kun imetän/annan pullosta maitoa (imetystä lopettelemassa), ei tosin aina. Samoin Lassi tulee ihan hikiseksi, kun itkee.

Lassi nukkuu 1-2 kahdet päikkärit, riippuu miten pitkään nukkuu kerralla. Yhteensä nukkuu 2-3 tuntia.

Lassi oppi sanomaan ensimmäisen lauseen n. viikko sitten. Lause on: "Anna hyvää!", joka tarkoittaa, että anna maitoa tai jotakin muuta hyvää (esim. jos itse syö jotakin). Mitenkään erityisen toistuvasti Lassi ei sitä tosin sano, mutta aina silloin tällöin. Jotenkin Lassi on viime aikoina keskittynyt enemmän puheen opettelemiseen kuin esim. kävelyn harjoittelemiseen. Lassi on oppinut myös nyökyttelemään. Lassi selvästikin kiittää nyökyttelemällä, aina kun saa jotakin (lelun, ruokaa suuhun jne), Lassi nyökyttelee. Suloisen näköistä, kun toinen vakavana nyökyttelee :).

Ensi viikolla on neuvola. Jotenkin tuntuu, että Lassin paino ei varmaan ole noussut, välillä ruoka maistuu huonosti. Itse en ole siit huolissani, mutta mietityttää mitä mieltä terkka on. Lassilla on ylimääräinen lääkärintarkastus, jossa katsotaan Lassin kielijännettä. Se on todella tiukka, olen varma, ettei Lassi pysty työntämään kieltä ulos suusta (en ole koskaan nähnyt Lassin tekevän niin). Hammashoitaja oli samaa mieltä, että jänne on todella tiukka. Mulla itselläni sekä minun neljällä sisaruksellani on myös ollut tiukat kielijänteet ja jokaiselta on se napsaistu poikki, on tainnut poika periä minun kielijänteeni.

Kyllä tuli hyvä mieli, kun pari päivää sitten rakensin itse Lassille hiekkalaatikon. Käytin sellaisia laudanpätkiä, jotka olisi muuten mennyt hukkaan. Vauvakeinun ja liukumäen ostin, tosin miehen pitää rakentaa keinulle jokin teline. Liukumäki on tosi pikkuinen, mutta tukeva ja siitä saa vesiliukumäen. Vielä pitäisi ostaa kesäksi pieni uima-allas pihalle. Käytiin vihdoinkin ostamassa myös laatat ja tapetit meidän taloon, muuttamaan päästään ensi kuun lopussa. Ei malttaisi odottaa :)

Saara ja Lassi kohta 10 kk

Siis osaako 9-kuinen jo puhua??? Anteeksi Saara, mutta on hieman vaikea uskoa, että poikasi osaa sanoa jo lauseen. Niitä kun ei välttämättä kuule vielä parivuotiaankaan suusta.

Pakko vähän kommentoida edellistä..

Kymmeniä kertoja poikani on sanonut tuon saman lauseen ja aina samassa tilanteessa; kun haluaa jotakin ruokaa (tai maitoa) tai jotakin, mitä minä tai joku muu syö. Kuten jo aiemmin sanoin, kuitenkaan ei sitä kovin toistuvasti sano, ei joka päivä. En ole ainut, joka sen on kuullut, vaan ainakin neljä-viisi ihmistä on sen myös kuullut. Lassi osaa yhteensä n. 7-8 sanaa. Itse tiedän, että se on selvä lause, uskokoon muut mitä haluaa. En voi muuta sanoa kuin että lapset kehittyy eri tahtiin.

Saara ja Lassi

Aurinkoista sunnuntaita kaikille:)
Me oltiin siel allergiasairaalassa,mut ei onneks ollu mitään allergioita....saatiin soittoaika sinne kummiskin sit 18.4 eli se oli keskiviikkona...lapussa ei ollu numeroa mihin soittais,soittelin sit vain allergiakeskukseen ja kyselin jotai numeroa sinne antoivat numeron johon soitin aikani odotin et siel vastasi antoivat seuraavan numeron johon soitin ja silloin tuli puhelimeen teksti vain puhelu siirty ja sit puhelu katkes...soitin keskukseen ja kyselin numeroa sinne siel sellanen kärttynen akka no se antoi sit jonkun numeron taas ja siihen soitin se meni hoitajille ja siihenkin jouduin taas odottamaan ennen kun ne vastas siel ne totes et lääkäri ei ota puheluita vastaan nyt siirretään soittoaika..olinkin siinä vaiheessa lähes 30 minsaa soitellu ympäriinsä ja soittoaika olis just loppunut...ihme sekoilua noilla,ja kehtasivat sit viel väittää et mun lapuss on numero mihin soittaa ei siin oikieasti ollu nyt saatiin sit uus soittoaika jossa oli numero kun pyysin niitä laittamaan numeron johon sit pitää soittaa ettei tarvi puolttuntia soitella ja numeroa metsästellä:) no joo mut siis tosi sekoilua noilta!!

Meille muuten ihan hyvää Rosa on niin hymyileväinen tyttö ku olla voi nyt on lisännyt nenän nirpistyksen hymynsä mukaan ja on hauksan näköinen.Nytkyily ei ole vielkää edenny siihen et tajuais liikuttaa käsiä eteenpäin,mutta eihän tässä kiireitä ole jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.Meillä Rosa sanoo anna,tyttö,äiti...aamulla huusi muristen minulle kun söin leipää anna:)oli hauskan näköinen kun noin pienestä niin iso murina lähti.Oltiin isukin kans leffassa pe:)ja sit saunassa oli tosi kiva hetki olla kahdestaan noita hetkiä on harvassa,ROsa oli hoidossa kummitädillään,mutta aloitti sellasen huutamisen et kummi ei saanut hiljaiseksi millään ja soittikin sit mun äidin hakemaan Rosan joka sitten mumminsa nähtyään hymyili vain ja sit katsoi nyyhkyttäen kummiinsa päin ja hymyilleen mummiin jataas kummiin hymyillen...oli kuulema aika liikkis,onneks äidil oli aamuvuoro ja pääs hakemaan ROsan.Käytiin taas eilen mun mummilla 89v ja vaarilla 84v ne ilahtuivat tosi paljon taas Rosan nähdessään mummi ei malta syödä eikä iltapukua vaihtaa kun ROsa on siellä haluaa vain ROsan kans puuhastella:)koitan käydän heillä mahdollisimman paljon.Taidan tästä mennä vähän pyykkiä levittelemään,kun ROsa nukkuu.Meil nukutaan usein 2 kertaa päivän aikana riippuu miten hertätään ,mut tos 11-15 välil yhet päikkärit ja illasta usein 17-19 välil nukkuu 30minsaa.Meil se neuvola ens viikolla saa nähä kuin paino ja pituus on muuttunu,mennääks viel - käyril pituudessa ja painossa + käyrillä.Aurinkoista alkavaa viikkoa kaikille.
tyttö82 ja Rosa kohta 10kk siis joo huomenna:)

Hyvää viikonalkua kaikille..

Liuku: älä välitä, vaikka joku ihmettelikin sun avoimuutta.. hyvä vaan, että jonnekin pystyy purkaan tuntojaan. Mulla ehkä vähä rajoittanu tätä kirjotusta, ku joku tunnisti mut täällä. Asun siis pienessä kaupungissa, joten ei ihme.. Ei se silleen haittaa, mut jotenki ei vaan tee enää niin paljo mieli purkaa sydäntään tänne.
Kysyit myös siitä vyöhyketerapiasta.. käytiin muistaakseni 5 kertaa, eka kerralla Janna ei ollu vielä 2 kuukautta. Oli kyl aika kallista, jotain 15-20euroa, en enää muista tarkkaa, siis kerta. Mutta teki kyllä perusteellisen hoidon ja mielestäni siitä ol apua. Kävin nyt ite sen vauvahierontakurssin ja jos joskus saamme toisen vauvan, aion kyllä hieroa..

Janna on päikkäreillä, meillä nukutaan yhä 2 päiväunet. Ekoille mennään 12 aikoihin ja nukutaan 1-3 tuntia ja toiset unet sitten iltapäivällä 17-19 aikoihin ja jos aamupäivällä on nukuttu lyhyet unet, nukkuu ehkä 2 tuntia ja jos pitkät unet nii myöhemmät päikkärit voi olla vaikka vaan puolen tunnin tirsat. Jos tyttö nukkuu vielä klo 19 niin avaan makkarin oven ja pikkuhiljaa kolistelen ym enemmän nii herää ääniin. Yöunille mennään 21 maissa ja nukutaan 10-11 tuntia.

Meillä ei vielä kovin ole selviä sanoja, välillä sanoo äiti, mutta ei joka päivä. Myös isi-sana tulee joskus sekä pupu.. muuten puhe on semmosta mammammammamma pappappaappaa, taataataa, laalaalaa ja muuta semmosta, tosi sulosen kuulosta ja välillä muristaan ja äristään vähemmän tyttömäisesti. :)

Juu, mulla yhä tää räkätauti, eikä siksi viitti lähteä salille ja kyllä tympii... Ja tänään vika äippäloma päivä. Soitin just liittoon ja varalta kysyin saanko sieltä rahaa, paskat.. joten taidan erota koko paskasta, mitäpä sinne makselen jos en sieltä kerran mitään saa. Viime viikolla vein kelalla kodinhoidontuen laput, hoitolisä varmaan odotuttaa, kunnes miehen yrityksen viimevuoden verotiedot on selvillä..

Mutta nyt lähden hakeen postin ennenku tytteli herää.. Kirjoitan taas lisää myöhemmin ja kirjotelkaahan muutkin..
Kesää odotellessa...
Nitta ja Janna 9,5kk

kirsi.73: sullahan hienosti on lähtenyt paino tippuun! Täällä paino junnaa, muutaman kilon puodtuksen jälkeen oon lössähtänyt. "Kengurupussi" on kuiteskin vähän kiinteytynyt, kun oon (melkein) joka ilta tehny vatsalihasliikkeitä.

Rytmeistä: Saanalla on kans palannut kahet päikkärit, kun en nukuta enää ulkona vaunuissa. Silloin nukku pitkät unet, ja ei enää tarvinnu toisia. Nykyään nukkuu siinä 10-11(12) ja 15-16 päikkärit. Yöunille klo 20.30-21 paikkeilla. Oon nyt yrittänyt pitää päivärytmiä mahdollisimman samana, kun nyt on tarkoitus aloittaa se unikoulu torstaina. Pelottaa jo etukäteen, miten hirveää itkemistä se on. Mutta oon lukenut, että sylissä itkeminen ei aiheuttaisi traumoja, tiedä häntä. Tarkoitus on siis, että mies hoitaa näinä öinä.

tyttö82 tais mainita, että Rosalla on uusi ilme, hymy ja nenän nyrpistys. Saana pistää silmät ihan sirrilleen ja hymyilee, hassun näköinen.

Lomamatkaa on alettu suunnitella ens talvelle. Vähän mietitty Teneriffaa, kun sinne ois suora lento Oulusta. Onko kellään kokemuksia, Playa de las Americas on vaikuttanut lapsen kans sopivalle, kun siellä ei oppaiden mukaan ole korkeuseroja kuten esim. Puerto de la Cruzissa.

Vappu lähenee, eipä nyt sitten ollakaan Espalla Vapun vietossa kuten viime vuonna. Kattelin just kuvia, aika makea masu oli jo siinä vaiheessa :) Jotain juttuja kaipaa sieltä etelästä, mutta ollaan kyllä tyytyväisiä, että tehtiin päätös muuttaa takaisin kotiseudulle. Kiva, kun Saana näkee sukulaisia useesti ja tietysti on itekin kiva nähä niitä sekä kavereita.

Mutta nyt lopettelen. Torstaina neuvola, jospa se painokäyrä ei ois enää laskenu... Ikävää, kun nuo neuvolajutut menee tälläsiksi stressaaviksi käynneiksi. Meillä on aika topakka täti, tarttuu joka asiaan. No, siinä on puolensa ja puolensa. Mutta ei oo kiva, että tulee huono mieli siellä käydessä, kun tuntuu olevan aina jotain kommentoitavaa :(

Juu noita ilmeitä kyllä tulee uusia tosi paljon:) Vappu tulossa ihanaa jos pääsis munkkeja syömään ja simaa juomaan,luulempa että silloin 1.5 menen tuttavien kans kauppatorille,kun se on ollut tapana silloin kun ite olimme pieniä ja sitten isompanakin,mukavia muistoja niiltä reissuilta.Ostettiin Rosalle eilen vappupallo sellanen ihana apina Citymarketis oli mammuttimarkkinat ja makso vaan 5e ja neiti tykkäs,läpsyttelivätkin sitä sitten illasta isin kanssa ja naurua riitti:))
Itse haaveilen kans ulkomaille pääsystä jsoko syksyllä pääsis,mut ongelma on nyt viel tuo raha:(ehkä tässä onni potkii kilpailujen myötä ja odotanhan viel sitä omaa työjutun ratkaisuakin ja sieltä sitten tulisi matkarahat,kun toivottavasti oikeus siinä voittaa...kyllä tuo juttu kestää ja kestää nyt menny 1vuos kun laitoin jutun eteenpäin!!
Itse ajattelin matkakohteena Bulgariaa tai Kreikkaa molemmissa olen ollut monta monta kertaa,mutta kreikassa viimeks v.2000 ja sen jälkeen ollaankin oltu 5krt bulgariassa ja kerran Teneriffalla Playa de las Americasissa jossa kävin myös ollessani 10v.Me pyörittiin siellä aika pienissä ympyröissä viimeksi 03 kun siel Teneriffalla oltiin,ihan kiva paikka lento tietysti puolet pidempi kun Bulgariaan se ehkä myös lapsen kans houkutteliskin.Bulgaiaan lento kesti 2h40minsaa ei paha ja siellä osaan liikkua aika kivasti kun aina ollu samassa paikassa ja kierrelly kummiskin jonkun verran siellä,siel oli kyl ihanaaa kun oli niin halpaa,ostin sieltä noilta viideltä reissulta lastenvaatteita ja nyt on Rosalle ihania kesävaatteita ja muutenkin ihania farkkuja farkkutakkeja ja muuta:)))säästin noiden vaatteiden ostamisessa satoja euroja!!!Siellä on ihania rantoja tykkään vaan lötkötellä rannoilla ja tosi kivoja retkiä tehtiin ja matkojen hinnat olivat edulliset 1vko äkkilähtönä 289-329 2vkoa 460e siis ihan jo aikasemmin varattuna tuo 2vko hinta.Kultahietikko sopii lapsille hyvin en ole kyl sunny beach:lla ollukkaan kertaakaan joten en tiedä siitä.Tänään taas neuvola kiva nähä tosiaan noita mittoja vähäsen.Jep mutta nyt lähden suihkuun kun Rosa viel nukkuu kirjoittelentaas sitten tässä neuvolakuulumisia ja sillai.Aurinkoista keskiviikkoa vaan kaikille:)

Pistänpähän minäkin pitkästä aikaa kuulumisia. Viestejänne tulee kyllä luettua, mutta tuntuu ettei malta syventyä itse kirjoittamiseen. Sama keskittymisen hankaluus tuntuu tällä hetkellä vaivata muitakin tekemisiäni. Koko ajan pitää olla jollainlailla valppaana - milloin poika herää tai on pahoilla teillä.

Meillä pojalla alkaa 10 kuukauden rajapyykki lähestyä. Aivan hullulta tuntuu kuinka nopeasti aika on kulunut. Järjestelin eilen digikuvia, joissa olin vielä maha pystyssä. Vuodessa on tapahtunut aivan valtava muutos tässä elämässä. Ehkä useamman lapsen perheissä muutos ei ole aivan niin suuri. Vielä pieneen itkevään kääröön en tuntenut samanlaista äidinrakkautta kuin nyt. Tällä hetkellä pienikin poissaolo lapsen luota saa tuntemaan ikävää. Ovatko muut havainneet tällaista äidinrakkauden kypsymistä.

Sitten pojan kehityksestä. Meillä on kontattu lujaa jo pidempi aika ja itse noustaan seisomaan. Seisominen tai kävely ilman tukea ei tunnu kuitenkaan innostavan. Sanoja ei meillä pysty vielä tunnistamaan, mutta eilen havaitsin pojan ensi kertaa kailoittavan K-äännettä. Tosi hienoa, jos joillain tulee lapsen suusta jo ymmärrettäviä lauseita. En oikein edes tiedä, kuinka paljon meillä poika ymmärtää puheestani. Sen sijaan nenäliinan esiinottaminen saa kyllä heti pojan kääntämään pään poispäin.

Nenäliinaa on meillä tarvittukin, sillä nyt on meneillään neljäs flunssakierre. Tuntuu, että aina kun säärintama hieman muuttuu, niin meillä ollaan kipeitä. Onneksi muilta sairauksilta on vältytty.

Päiväunia nukutaan vielä kahdet (9-11, 15-17). Olen kuitenkin miettinyt yksiin siirtymistä, sillä kuuden heräämiset tuntuvat turhan aikaisilta. Nukkumaan meillä mennään yleensä ysin maissa. Unta karttuu vuorokaudessa yhteensä noin 12 tuntia.

Vielä ei ole tainnut kukaan palata vakinaisesti töihin. Meillä on suunniteltu arjen aloittamista syyskuussa. Nyt kuluttelen vanhoja lomia ja hoivapaata käytän 1,5 kuukautta. Onneksi saa olla vielä kesän kotosalla!

Neuvolakuulumisia: 10 kk neuvolassa pituutta 72 cm, paino 8090 g ja pipo 45,9 cm. Hemoglobiinin katsoivat Lassilta, se oli 120. Lassi ei inahtanutkaan! Ainut mistä suuttui, oli kun lääkäri katsoi kielijännettä. Ja liian tiukka se on. Lääkäri soittaa mulle myöhemmin tänään, että missä se napsaistaan ja milloin. Kovasti terkka kehui Lassia eikä ollut yhtään yllättynyt, että osaa näin monta sanaa ja yhden lauseenkin.

Nyt täytyykin mennä laittamaan Lassi päikkäreille, kirjoittelen myöhemmin lisää.

Saara ja Lassi 10 kk

Neuvolakuulumisia täältäkin. 10kk siis...Pituutta 72cm ja paino 9kg.Hemoglobiini oli 129,ei juu täältäkään kuulunut mitään pistoksen aikana sanoi vaan tääh.Hymyili ja oli taas niin iloinen koko käynnin ajan sitten huusikin käytävällä väsymyksen takia anna anna äiti ja siis eikun imettämään.Edellisenä yönä heräsi itkemään nostin viereen ja koitin tuttia antaa,mutta siitähän huuto yltyi vain ja neiti sitten huusikin anna titi anna titi...tissin kun sai suuhunn meni max minuutti ja neiti nukahti.Eipäs meille muuta taidetaan täst lähteä kauppaan ja neiti pääsee päikkäreille.

Tuntuu uskomattomalta, että monilla vauvat jo puhuu. Minä en osaa puhetta edes odottaa, ei nuo isommatkaan alle vuoden ikäisenä puhuneet.
Mies on pidennetyllä isyysvapaalla. Tavallaan tosi kivaa, tekee osan mun päivän hommista, mutta välillä jo ärsyttää. Juuri äsken oli kovaääninen väittely ihan tyhjänpäiväisestä aiheesta. Silti ihan kivaa. Oltiin viikonloppu kaverin vauvaa katsomassa Keski-Suomessa, esikoista. Kovin oli pieni ja ihana. Tulevana viikonloppuna lähdetään miehen vanhemmille. Lapsille tärkeää tavat isovanhempia, mutta itselle nää vierailut ei aina ole kaikista mahtavimpia ; )
Inari seisoo kovasti tukea vasten ja aika reipas on muutenki. Konttailee pitkin asuntoa ja tutkii paikkoja. En taida jaksaa unikoulua pitää, ku herää taas vaan sen yhden kerran yössä, joten ei mikään ongelma. Varasin ensi viikoksi hoitajan kahdeksi tunniksi ja mennään miehen kans lounalle. Ei ole käyty vuoteen kahdestaan missään, joten ehkäpä jo aika... Tosin illalla jutellaan ja köllitään yhdessä, joten ihan mukavasti se suhde niinkin hoituu.
Kirsi ja INari
j.k Mitä suunnitelmia Vapuksi? Me ei olla vielä päätetty.

Saanalla oli se painokontrolli, 8990g ja 74,8 cm. Nyt oli tullu kuukaudessa painoa 600g ja pituutta 2,5 cm. Käyrä oli nyt tasaantunut, ei enää laskusuunnassa. Hyvä niin, seuraava neuvola onkin sitten vuoden iässä. Suuhygienistille mennään toukokuun lopulla, saapa nähä ehtiikö tulla edes hampaita ennen sitä :)
Täällä ois nyt aikomus ens yönä aloittaa unikoulu. Saana on nykyään syönyt kolmesti yössä. Meen toiseen huoneeseen nukkuun ja mies hoitaa Saanaa. Tarkoitus ei ois kyllä huudattaa, eli tassuttelua, tuttia ja syliin rauhottuun, jos ei sänkyyn rauhotu. Mutta senpä näkee, miten se onnistuu.

Varasin matkan Teneriffalle tammikuuksi. Kylläpä piristää jo pelkkä ajatus tulevasta lomareissusta. Matka on Finnmatkojen, saadaan pinnasänky ja varasin myös matkarattaat sieltä.

Vappuna mennään varmaan kaupungille torille kierteleen ja voispa varata jostain ravintolasta pöydän. Ei oo nyt oikein osannu suunnitella viikonloppua ja Vappua, kun ei tiedä kuin kauan meidän unikouluilu kestää ja miten raskasta se on...Laitan sitten unikoulukuulumisia.

Heips vaan kaikille. Kiva lueskella muiden kuulumisia pitkästä aikaa. Täälläkin Roope oppi seisomaan aika tarkkaan 8kk ikäisenä. Nyt kävelee reunoja pitkin ja konttausasentoon nousi ryömimisasennosta tällä viikolla. Hampaita neljä ylhäällä (viikon sisään kaikki läpi 8kk) ja kaksi alhaalla (4kk). Sanoja en tunnista muita kuin äiti joka tulee aina jaksoissa..ja sitten taas unohtuu. Ekan kerran sen olin kuulevinani jo ennen puolenvuodenikää, jolloin se taisi olla kyllä vain vahinoäänne/matkimista. Hassua että jotkut tosiaan osaavat jo useita sanoja!Itse odotan innolla ekoja sanoja, mutta ei kummipoikani nyt 1,8v vieläkään selvästi sano muuta kuin anna ja äiti. Eli puhuu kun on puhuakseen. Pottatreenit ovat tuottaneet useammat kakit ja yhdet pisut pottaan. No parempi sekin kuin ei mitään. Tississä Roope roikkuu edelleen..olen yrittänyt vähentää ja yösyötöt mennään tuttipullolla. Haluaisin jo kovasti uudelleen raskaaksi ja jostain luin että menkat voisi palautua nopeammin jos lopettaa yösyötöt. Muuten ei itselläni tuosta imetyksestä olisikaan kiirus luopua, on sen verta helppoa kun tissillä saa aina tainnutettua ja rauhoitettua kun alkaa käydä ylikierroksilla. Korvatulehdus ja silmätulehdus tulivat viimeviikolla, ja oliskohan tuo jo neljäs korvatulehdus nyt menossa. Silmätippojen laitto ollut kamalaa taistelua. Painoa Roopella n. 11,2kg ja pituus selviää vasta neuvolassa, meillä sai valita haluaako 10kk neuvolakäynnin vai ei. Itse halusin. Vaatekoossa käytetään 80-86cm. Voimia kaikille perässäjuoksijoille ja hyvää Vappua!

Yhteistyössä