Heinämammat -06

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liuku.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tyttö82: kivannäköset letit. Pitäis varmaan itsekin jotain tälle tukalle tehdä kun leikkasin rastat itse pois ja nyt on tukka jostain siili ja jostain hieman pidempi ja edessä vielä pari rastaa. Byää. En ois halunnu leikata vaan kun olivat niin kamalassa kunnossa, että oli pakko.

Heipä hei,

me täällä ollaan tappaja nuhan vallassa, tai siis Otso on. Tuntuu kuin olisi itselläkin nuha, kun jojoajan pitää nistää ja laittaa nenään tippoja. =)
Tää on kestänyt jo yli viikon, käytiin lääkärissä mutta ei sieltä mitään apuja saanut. Sanoi vain että koittakaa kestää.
Hankittiin sitten sellainen ilman kostutin joka puskee viileää höyryä. Sen voi ajastaa toimimaan aina tietyin väliajoin, helpottaa sitten hengittämistä. Viime yö menikin sitten jo paremmin, muuten onkin ollut aivan kamalaa.

Onko teidän lapsilla ihmeellinen rytmi? Meillä Otso haluaa illalla nukkumaan jo 19.00 ja herää sitten ihan virkeänä 4.00!!! Miten tuon rytmin saisi muutettua????

Nyt täytyy mennä nukkumaan, jos aamulla Otso-kello soi taas neljältä.
Huomenna 8kk neuvola/lääkäri, kerron sitten lisää kuulumisia.

Tsemppia muillekin sairastaville.

Minna ja Otso 8kk 1vko

Minna83: Meillä on Nellillä ollut ihme rytmi myös jo jonkun aikaa.. sitä alkaa väsyttää toisinaan jo kuudelta ja menee yöunille ja herää sitten joskus kuudelta.. eli ei onneks sentään neljältä, mutta mun mielestä silti turhan aikasin.. Sillain ite yritän tehdä, että itse en sängystä nouse ennen seitsemää seuraa pitämään.. eli Nelli jokeltelee jonkin aikaa omiaan pinniksessä ja sitten jossain vaiheessa saatan ottaa sen viereen, jos siihen nukahtais uudestaan. Joudun sitten pitelee kättä sen yli, niin ettei pääse kääntymään ja ryömimään ettei putoa meidän sängystä ja siihen toisinaan nukahtaakin lopulta :).. ja jos tuntuu nälissään olevan niin annan vielä maitoakin yöllä, joskus joutuu antaa kahdestikin, kun ei se kerkeä iltavelliä syömään kun nukahtaa niin aikasin.. niin sitten maidolla saattaa vieläpä nukahtaa helpommin uusiksi. Pitäis varmaan lopettaa yösyötöt, mutta kun Nelli on oikeasti nälissään yöllä, niin en ole viitsinyt. Eikä vesikään sille kelpaa.

Ihanat letit! Ja teidän neitosen silmät on aivan hurmaavat!
Noista rytmeistä, Jennaa myös väsyttää siinä viiden kuuden aikoihin ja otan syliin jossa nukkuu sitten sellaset vartin torkut. Yöunille siten menee siinä kahdeksan jälkeen. Herää usein puoli seitsemältä koska meillä soi kello ja koululaiset herää ja alan heille laittelemaan aamupalaa. Muuten yöt edelleen vaihtelevia, ikinä ei tiedä saako nukkua vai ei. Outoa mulle kun nuo kaksi aikaisempaa ovat olleet niin hyviä nukkumaan.

Moi
Tosi makeet letit! Ja uskomatonta, että teit ne ihan ite.. Taas mulle tuli kova halu saada letit.. :)

Meillä mennään yöunille siinä 21 aikoihin. Janna herää iltapäiväunilta yleensä siinä 18 aikoihin, joskus myöhemmin, mutta yli 19 ei saa nukkua, muuten ei mee yöunille. Niin ja herää 8 aikoihin aamulla. Vaikka menis myöhemmin nukkuun, nii herää silti 8. Yleensä herää 7.30-8.30 välillä. Tai enhän mä ihan tarkkaa aikaa tiiä, jos touhuilee yksikseen, mut noihin aikoihin alkaa ääntä kuulumaan.

Tänään Janna syöny taas ihan kivasti, onneksi.
Tänää oltii siellä ratsastamassa. Oli kyllä yllättävän vaikeeta ja vähän pelottavaa. Parin viikon päästä mennään kuitenkin uudestaan. Nyt on jo persus kipeenä, huomenna varmaan tuskaa..
Taidan tässä mennä iltapalalle, väsyttääkin kovasti.
Kurjaa Minna, että Otto niin kovasti sairaana. Koita jaksaa ja paranemisia pojalle.

Nitta ja Janna

Kyllä noissa leteissä ollut melkoinen työ. Varmaan kampaajalla olisivat maksaneet omaisuuden. Näytätte niin pirteiltä molemmat kuvassa!
Nitta. Aloititko jonku ratsastuskurssin? Minä olen penskana ratsastanu, mutta enää ei kiinnosta. Tosiaan pelottaisi.
Minna. Kuulostaa aika järkyltä tuo yöuni... Kaverin vauvakin aloitti päivän 5 aikaan, sama tahti jatkui 1,5-vuotiaaksi. Sillä oli ainakin unen tarve todella vähäinen (on edelleen) ja vanhemmilla todella vähän ns. omaa aikaa. Meillä INari nukahtaa ysiltä ja herää 7-8. Yöllä herää 1-2 kertaa, joten unelma on. Perjantaina lähden muutamalle oluelle kaverin kans. Ollut aika vähän omia menoja. Kahteen viikkoon en ole edes jumpassa käynyt, alkaa vetään hartoita jumiin. Tänään jumppa, huomenna oluelle ja lauantaina sali. Ihanaa! Jaksaa sit näitä muksujakin paremmin.
Nyt ulos isomman kans puuhaileen!
Kirsi ja Inari

Kirsi: En mitään kurssia aloittanu, ihan vaan yks kaveri varasi meille muutamalle äitipiiriläiselle tunnin ratsastustallilta. Täällä tais olla viime vuonna joku aikuisten ratsastuksen alkeiskurssi, semmoselle menisin, jos nyt semmonen tulis.

Mä oon kans ajatellu, että alkaisin käydä salilla. On paikat niin jumissa, että varmasti auttais. Tänään onki sitten muskari. Huomenna mulla ois ollu se terkan aika, niistä pillereistä nii hitto vieköön, soittivat ja peruuntu se aika. Oisin saanu mennä tänään tai sit reilun vkon päästä. Empä saanu vauvanvahtia reilun tunnin varoajalla, niin meen sitten myöhemmin. Tympii, ei oo eka kerta tälle talvelle ku peruuntuu noita aikoja.
Mies meinas pitää ens viikolla viimesen isyysloma-viikon. ja sit talviloman joskus ennen pääsiäistä. Sillon meillä ois tarkoitus mennä laivalle, ku mies saa liput jostain. PItäs vaan tilata ne, nii tietäs vähä millanen risteily se on. Luulen, että joku 24 h. Ihan kivaa, paitsi että meiltä on vähä ensin matkaa Helsinkii tai Turkuu.. mutta nyt Janna taitaa heräillä, joten lähen kattoo josko suostus syömään jottain.

Paljon muuten teillä menee maitoa? Meillä eilenki kelpas vaan aamulla ja illalla pullo. Ehkä ois iltapäiväunien jälkee ottanu, mut mies ei ollu hoksannu tarjota..
Eli jotain 4 desiä menee päivässä..
Moikka
Nitta ja Janna

Hep.

Tässä kouluhommien ohessa vähän taukoilen ja rustailen.
Kiva kirsi.73, kun kommentoit tuohon opiskeluasiaan. Pitäs varmaan itekkin vaan just lähtee heti kirjastoon kun mies astuu ovesta sisään, niin sais enemmän aikaseks. No, on mulla sitten välillä tou mummi apuna. Esim. tänään mummi otti Netan aamupäiväksi ja sain rauhassa lukea, sitten kävelin sinne lounaalle (mun äiti siis asuu ihan lähellä), leikin Netskun kanssa, kunnes se meni uusille päikkäreille ja tulin takas opiskelemaan. Mummi sitten tuo tytön kotiiin, kun tuo on herännyt ja syönyt. Tosi helpottavaa, kun saa joskus rauhassa tehä hommia, eikä koko ajan tarvi jännittää, että millon tyttö herää.

Meillä nuo rytmit oli pitkään hyvät ja edelleenkin nukkumaanmeno on 19-20 välillä. Nuo tiheät yöheräilyt vaan on aikaistanut tuota nousuakin ja monena aamuna en saa tyttöä enää kuuden jälkeen rauhottumaan. Joskus nukahtaa vielä toviksi viereen maidon jälkeen, mutta usein se menee siihen että Netta konttailee meiän välissä ja yrittää kiivetä meiän yli kunnes hermostuu ja sit on noustava olkkariin leikkimään. Toivottavasti tää on vaan joku vaihe ja pian nukuttais taas pidempiä pätkiä putkeen ja aamullakin vaikka sinne sitsemään.

Nitta: Mäkin oon pienenä ratsastanut ja just yhen kaverin kanssa puhuttiin, että oispa hauskaa lähteä verestämään muistoja...
Tyttö82: Varmaan on tosiaan hartiat kipeet tollasen työmaan jälkeen. Miten osasit niitä takana olevia ees letittää itse?

Ei muuta kun mukavaa Maaliskuun alkua. Mun on paras palata opintojen pariin, ettei mee ihan "hukkaan" tää vauvavapaa iltapäivä.

M+N.

Rytmeistä meillä nukkumaan mennään edelleenkin vasta 21.30-23.Yöt on menny viimeaikoina tosi hyvin nukkuu taas ilman heräilyjä kuten silloin 3kk:nakin...Aamusta herätään 7.30-9.30 usein lähempänä tuota 9.30. sitten päikkärit aika tarkalleen 2h heräämisestä saattaa nukkua sen 3h tai sit tunnin,mut illasta nukkuu vielä 30minsaa-1h 6-8välillä.
Maitoa meillä menee öö vaikea tietää kun imetän aamulla heräämisen jälkeen sit ennen päikkäreitä päikkäreiden jälkeen sit ruoan kanssa joskus 5 aikaa sit illalla viel 3krt ja ennen nukkumaan menoa.Lääkäri kyselikin mitäs meil syödään rintamaitoa ja tuttelia??sanoin ei me tuttelia anneta...eikä se sit mitään siihen tuumannu.
Maissinaksuja ostettiin ja neidin ilme ekan saadessaan ja suuhun laittaessaan oli huippu,mut sit pisteli kyl ihan kivasti toista jo,sotkevat aika kivasti pitäs melkein vaippa pääl vaan syöttää niitä:)
Lettien hintaa kyselin suomessa kampaajalta 2003 jolloin viime kerral otin letit Teneriffalla kyl 70e lisätukan kanssa....suomessa sanoivat sen kestävän 2 p teko 8h /p ja laskivat jotenkin sit tuntipalkan mukaan tai jotain ja hinnaksi tuli lähes 700e...et sillai.Se paikka mist noi hiukset ostin niin siel mies sanoi et voi pyytää jonkun tekjemään jos tarvitsee ja hinta 150e...no ei mul ois kyl näil vanhempainpäivärahoil ollut siihen varaa enkä jotenkin raaskis sijoittaa noin paljoa hiusten letittämiseen,vaikka ymmärrän et siinä on kova työ:)sijoitan rahan johonkin muuhun nyt kun ite letitin nää:) Takaa oli vaikea letittää serkku tänään vähän kiristää 6lettiä kun en pystynyt niitä lisähiuksia saamaan ihan juuren vaik kuin yritin ei kädet vaan taivu sillai kellään kun hius kumminkin pitäs letittää sit ihan suoraan taakse mä jouduin tekemään ne sillai et siirsin sivulle jos sit letitin ne ja silloin se lisähius liukui pidemmälle juuresta,mut olen kyl ite muuten tyytyväinen hiuksiin :)
Koittakaahan parantua palleroiden kanssa nyt mentävä kun Rosa heräs pulputus kuluu vaan tuolta.Hyvät viikonloput!!!

mitähän mä tekisin ton lapsen kanssa, kun sillä ei ole sellasta päiväunirytmiä.. nukkuu miten sattuu pikku päikkäreitä. Minä kun en oo nukuttanut ulkona, vieläköhän sitä kannattais kokeilla.. onkohan tuosta haittaa että nukkuu epäsäännöllisesti päikkäreitä? Välillä kun oon kokeillu lykkiä tuon partsille nukkumaan, niin ei se ole sielläkään nukkunut kuin puolisen tuntia. Mulla on vaan tapana ekat päikkärit nukkua Nellin kanssa, siks partsilla nukuttaminen ei oo niin hyvä juttu.

Millasia rutiineja teillä on? Meillä ei oikein ole, jossain vaiheessa kylvettiin joka toinen ilta ja sen jälkeen velli tiettyyn kellonaikaan, mutta nykysin Nelliä saattaa alkaa väsyttää niin aikasin että kylpy jää. Meillä ei siis oikein ole rutiineja.. ruuat annetaan tietyssä järjestyksessä mikä on oikeastaan ainut rutiini. Tarvisko niitä rutiineja jo olla ?

Nelli on kohta ollut viikon antibioottikuurilla ja silti se yskii vieläkin.. en edes tiedä kauan ton kuurin pitäis kestää kun reseptissä ei lue. Näyttää tuo pullo olevan lopuillaan, pitäisköhän mun vielä soitella neuvolaan ja pyytää tarkistuskäyntiä, että onko se lähtenyt se keuhkoputkentulehdus..

Oon ollut vähän liian laiska ulkoilemaankin tuon lapsen kanssa, nyt yritän ottaa rutiiniksi että päikkäreiden jälkeen mentäis yhdessä vaunulenkille. Huh oon huono laiska äiti :p.

Näin viime yönä unta, että Nellille oli tullut neljä hammasta.. en sentään yhtään odottele hampaiden tuloa :)

Liuku. Varmaan ne rytmit ja rutiinit yleisesti ottaen auttaa lasta ainakin mikäli yöunien kans ongemia. Meinaan, että unikoulussa perusajatus on just säännöllinen päivärytmi. Meillä Inari nukuu tosiaan kahdet päikkärit. Nukutan aamupäivällä aina ulkona, jopa hirveillä pakkasilla. Siellä nukkuu paremmin kuin sisällä. Iltapäivällä nukkuu autossa 15-16, kun haen esikoisen koulusta. viikonloppuna molemmat päikkärit ulkona. Itkuhälyttimen kanssa olen uskaltanut itsekin torkkua sisällä. Mutta yksilöllisiähän ne lapset on, osa ei esim nuku vaunuissa, jotka paikallaan, vaan pitää kävellä koko ajan. Aika rasittavaa olisi.
Olin eilen olusella. Join huimat kaksi olutta ja olin ennen yhtä kotona. Joten ei erityisen villi ilta ; ) Salilla sain uuden ohjelman ja kirjoitin tavoitteeksi pudottaa painoa 8 kiloa kuudessa kuukaudessa. Tänäänki syöny sipsejä ja suklaata, joten hyvin menee.
Inari kakkaa koko ajan. Vissiin se meidän mahapöpö. Tää jatkunut jo yli viikon. Ajattelin apteekista hakea maitohappobakteereja, jos auttaisi.
Mies lähti viihteelle. Toivottavasti ei ilta mene pitkäksi sillä siivous jäi huomiseksi...
Kirsi Ja INari

Meillä kans noi rytmit kyllä on ihan kunnossa, mutta tyttö on vastikään oppinut nousemaan ylös ja se on niin in-juttu, etten meinaa millään saada pinnikseen nukkumaan. Muualle hän ei oikein osaa sisällä nukahtaa, kun en ole kamalasti vieressä koskaan nukuttanut. Päivisin on tietysti parempi, jos jaksaa mennä vaunuja heiluttamaan, siis kävelylle ulos. Tyttö nousee ja nousee ja nousee niin kauan, että on ihat totaalisen puhki ja itkien vasta laittaa nukkumaan iltaisin. Ja tää touhu vaikuttaa tietysti yöuniinkin, heräilee useasti yössä itkemään, varmaan painajaisiaan. Toivottavasti vaihe menee äkkiä ohi. Ja joo Kirsi, on todella rasittavaa kun laps ei osaa nukkua vaunuissa ku ainoastaan silloin kun ne liikkuvat :)

Muuten tuntuu, että päivä päivältä tuosta pirpanasta on enemmän ja enemmän iloa kun kommunikointi ja touhuaminen lisääntyvät.

Nukkumaan sitten, että jaksaa... Hyvät yöt!

Meilläkin unirytmit on päivittäin erilaiset. Ensimmäisille unille mennään kyllä suurinpiirtein samaan aikaan, mutta riippuu niiden pituudesta nukutaanko kahdet vai kolmet päikkärit päivässä. Ulkona kävellessä nukahtaa helpommin vaunuihin kuin sisällä ollessa.
Mitä puuroja te syötätte muksuille? Meidän pitäis luopua kaurapuurosta, mutta mitä sen tilalle? Banaaniriisipuuroa ei suostu syömään, ei 4-viljanpuuroa eikä hedelmäpuuroa vai mitä se nyt oli. Haluaisin tehdä jotain mikrossa johon voi laittaa maitoa joukkoon, muussa tapauksessa meillä juodaan tosi vähän maitoa.
Viime viikolla Teemulla oli 8 kk neuvola. Painoa 9325 g ja pituutta 72 cm. Muuten kaikki OK, mutta ihottuma vaivaa. Kaurasta pitäisi juuri ihottuman takia luopua kun on allerginen sille. Mutta kun ei syö muuta puuroa. 8 kk soseetkin tökkii. Kalasta meinaa oksentaa, spagetista samoiten ja muutenkin lihasoseet ei oikein uppoa. Söis ainoastaan näkkäriä, kurkkua, omenaa ja banaania joita syödään isoina suupaloina sormin.

Heräsin ennen muuta perhettä, eikä Hesarikaan ole tullut... PItäiskö aloittaa uusi ketju, ku tässä on niin paljon sivuja? En osaa noihin puuroihin kommentoida, ku meillä ei ongelmia. Kavri tosin aikoi aloittaa maissipuurot, jotka tekee jauhoista. Sillä lapsi allerginen.
Kirsi

Noista allergioista tuli mieleeni, että Nellillä on selkä täynnä punasia pieniä pisteitä eli allergiaa luultavimmin, en yhtään tiedä milloin ne on tullut eli mikä aiheuttaa.. miten sitä pitäis lähtee selvittämään? Ennen antibioottikuuria tullut, eli ei johdu siitäkään, tosin huono juttu että jos sattus oleen antibiootillekin allerginen, niin ei vois sitäkään sitten tietää.

Mä olin eilen kaverilla kun mulle esitettiin bisnesideaa, amwayata? Onko kellään siitä kokemuksia? Jotenkin jäi aivopestyolo tilaisuuden jälkeen ja rupesin epäileen et siinä vaan höynäytetään ihmisiä.

Mä kävin tänään lääkärissä siitä mun laihtumisesta ja kaikki oli kunnossa. Lääkäri sanoi, että imettäminen on vaan niin energiaa kuluttavaa,että toisilla paino tippuu enemmän kuin toisilla. Eiköhän se paino taas nouse sitten kun imetys loppuu.

Lassikin oppi vihdoin ja viimein ryömimään. Nyt Lassi liikkuu hurjaa vauhtia lattialla, kierimällä ja ryömimällä. Jos Lassin laittaa istumaan pinnasänkyyn, Lassi pääsee itse seisomaan. Joudumme siis pitämään reunat ylhäällä pinnasängyssä (jossa tosin Lassi ei ole kovin paljon nukkunut viime aikoina). Ylhäälle puhkesi toinen hammas, tosin vasta kulma näkyvissä. Lisäksi on kolme hammasta puhkeamaisillaan, niistä varmaan ensiksi puhkeaa toinen yläetuhammas.

Jotenkin olen ollut niin kauhean väsynyt ja ajatus ei oikein kulje, jotakin piti kai kommentoida tai sanoa, mutta en muista mitä.

Saara ja Lassi 8 kk

Nelli välillä saa etenkin öisin itkukohtauksia, tosi pahoja sellasia, itkee ihan paniikissa eikä älyä ottaa pulloakaan(tuntuu ettei se niinkuin paniikiltaan huomaa mitä ympärillä tapahtuu), itkee vaan ja vääntyilee, onko se ihan normaalia? Viime yönä sai taas tuollaisen kohtauksen ja mä oon jotenkin niin herkkä sen itkulle, niin se on tosi henkisesti raskasta kun ei osaa auttaa pientä. Onko tuollainen itku ihan tavallista? Tuo vielä siis todella nopeasti yltyy tuollaiseksi tuo itku. Nellillä kun on nyt ollut se keuhkoputkentulehduskin.. mies vaan yöllä sanoi kun herätin sen apuun (tai oli se jo varmaan itkuun herännytkin) että jos tuo lapsi on jotenkin sairas.

Huh tuokin aika minkä Nelli huusi oli minusta henkisesti niiiin raskasta, niin miten mä ikinä pystyn lopettaa noita yösyöttöjä.. Nelli huusi varmaan joku 15-20minuuttia.

Yhteistyössä