***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Huhtikuussa***

Heeippa heei! :wave:

Äiti oikein innostu tänään :D Se osti meille pinnasängyn ja vaunut! Se oli löytänyt netistä halvan hyvän pinnasängyn vauvalle, ja se tuotiin vielä ihan mein ovelle asti. Vaunut on tommoset Gesslein highlight:it.. Noi on tommoset vähän vanhemmat (huomaa kuosista), mutta todella hyvässä kunnossa ja täysin ehjät. Hintaakaan ei ollu kun 190e. Ollaan miehen kanssa kyllä todella tyytyväisiä. :) Ei harmitakaan niin paljoa, jos ei kestä kauaa, kun oli niin halvat. Tosi hyviltä noi kyllä vaikuttaa, kun niitä tuossa heiluttelin, vääntelin ja testailin :D

Hikoilusta: Mä ainakin hikoilen niin maan prkleesti.. Hikoilen muutenkin tosi paljon, mut siis tää on jo jotain ihan hirveetä. o_O Mulla on kädet aamusta iltaan asti ihan likomärät, ja välillä kädet on kun hanan alta suoraan tullu :O Selviä pisaroita pitkin kämmeniä. Hyih.

Liikkeistä: Mulla on jo kylkiluut kovilla. En tiedä yrittääkö toi pikkuinen änkeä sormia vai varpaita niiden väliin, mutta tuntuu kyllä ihan selvästi ja sattuu! :O Tuntuu aivan älyttömän ilkeeltä.. Pikkunen liikkuu niin rytinällä ja aktiivisesti jo, että mieskin tuntee kyllä heti liikettä kun laittaa käden tai posken vatsalle :)

Mä tajusin tänään, että mulla alkaa ensikuussa jo äitiysloma! :D Hui kamala! Mihin tää aika oikein menee?

Emilien ja pikku prinsessa 28+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ensin tietty omaan napaan :D

Tänään kävin toisessa neuvola-lääkärissä..
Rv 26+5
Hb: 135, (laskenut kymmenisen viime mittaukselta joka ollut rv16, 144)
Pissassa oli vähän proteiinia, siitä sain pissapurkin mukaan että viedä labraan, kun sanoin että on aika runsasta valkovuotoa, ei kuitenkaan haittaavasti... Pisti sitten lähetteellä että kattovat pissan että ei oo mitään bakteereja.
Paino: noussut nyt tasan 10kg! KÄÄKS!
Sf-mitta: 23cm, keskikäyrille tipahti :)
Sykkeet: +, 145
Liikkeet: ++
Kohdunkaula oli hyvä ja kaikki paikat kiinni :)

Lisäksi lääkäri puhu siitä kun ensimmäinen synnytys kesti vain 2h20min että todennäkösesti tämäkin tulee vauhdilla.. että jos olen esikoisen kanssa kahdestaankin kotosalla ja tuntuu että tulee lähtö niin sitte poika kainaloon ja menoksi. Että kyllä TAYSsissa sitten joku hoitaa sen aikaa, ellei saa heti vahtia mistään sinne. Toivoisin vain että synnytys lähtis vesien menolla, koska sen huomaan varmasti ja tiedän heti soittaa lapsenvahdit läpi ja lähteä sairaalaan :)

Hankintoja olen tehnyt nyt jonkin verran.. Eilen tein taas huippulöydön kirpparilta, Tutan vähän paksumpi haalari, viileisiin iltoihin/syksyllä, valkoinen joten sopii tytölle sekä pojalle, luulen että ei oo montaa kertaa edes pidetty.. hintaa oli vain 5,5€! Jossain vaiheessa otan kuvan kaikesta mitä olen ostellut nyt lisää..
Huomenna tulee se äitiyspakkaus raha 140e, ja olen suunnitellut lähteväni ikeaan... koska siellä on halvalla mm. harsoja, lakanoita ym :)
Niin ja viimeikin huomenna saan ne tuplat, pääsee niitä ihastelemaan ja tutkimaan <3

Raskaustestistä on ollut juttua.. olimme aika varmoja jo raskaudesta ennen testin tekoa :) Vitsailimme että tuleekahan niitä menkkoja ollenkaan :D No ostin sitten vielä varmuudeksi yhden testin ja plussaa heti näytti :)

Nyt täytyy mennä hetkeksi telkkarin pariin ja sitten nukkumaan että jaksaa ikea-shoppailla ;)

SaaBas + "tyyne" 26+5 :heart:
 
NiQ
Raskaustestin tekemisestä on puheltu: Eli meillä oli niinkin ikimuistoinen hetki, jolloin molempien meidän vanhemmat tapas toisensa ekaa kertaa, oltiin siis meillä ravintolaillallisen jälkeen ja availtiin viinipulloa. Mä kaadoin itelleni puolikkaan punkkulasin, kunnes sit vatsasta väänsi ihan tosi ihmeellisesti. Aloin sit nopsaa päässäni laskeen että olis dpo10 menos, joten hipsin muiden huomaamatta vessaan ja jätin testin peilikaappiin kuivuun, kunnes muistin sen jonku ajan kuluttua ja kävin katsomassa. En meinannut ensin uskoa siltiäni ja käänelin ja vääntelin sitä itsekseni, kun ei se niin hirmu vahva vielä ollut ja sitten pyysin vaivihkaa miehenkin katsomaan ja mies vaan tokaisi että "ei kai noin haalea viiva vielä mitään tarkoita" :D Sit siitä tein joka aamu yhden varmaan viikon verran kunnes oikeesti uskoin asian <3 mulla on se eka testi vieläki siellä samassa paikassa peilikaapissa :)
 
Plussasta: Meillä esikoisen yritys alkoi vuoden 2010 alussa. Heinäkuussa plussaus (7. kierto?), ilo muuttui syyskuussa keskeytyneeseen keskenmenoon. Ekat menkat alkoi lokakuun puolessa välissä. Emme todellakaan uskoneet, että heti voisi plussata, mutta niin vain kävi! Plussan aikaan (torstai) mieheni oli työmatkalla (torstai-lauantai), en halunnut kertoa puhelimessa. Testin tein kolmena aamuna (torstai-lauantai), jotta uskoin siihen! Viikonloppuna olimme kotiseudullemme, koska oli isänpäiväviikonloppu. Suunnittelin, että kertoisin&onnittelisin vasta isänpäiväaamuna, mutta saimme lauantai-illaksi kutsun kosteaan illanviettoon. Pakko oli kertoa siis lauantai-iltana, jotta sain olla kuskina ilman ihmettelyä. Onnellinen hetki kun kerroin, vaikka pelko oli tietenkin kova (että menee kesken tai että plussa johtuukin keskenmenon hormooneista). Isänpäivänä oli pokassa pitelemistä, kun kävimme tapaamassa tulevia isoisiä ja isoisoisiä!

Juustoista unohtui edellisessä viestissä kirjoittaa, että lämpimissä ruuissa en välitä sitä millaista/minkä maalaista juustoa käytän tai kokki on käyttänyt. Ja muutaman kerran olen ravintolassa sortunut feta-salaattiin tai jälkiruokahomejuustoihin tietämättä niiden alkuperää. Joten aika lepsu olen juustojen suhteen!

Mies lupasi, että viikonloppuna kasataan hoitopöytä ja pinnis! Jee! Sen jälkeen taidan tehdä vauvanvaateinventaarion, jotta tiedän mitä SAAN ostaa pääsiäisviikolla Ruotsista!

Anna&Urmas 24+6
 
Mommysmonsters: Me ollaan tämmösiä "semi-kasvissyöjiä" :D Jos tuollaista termiä nyt voi käyttää... Syödään kotona lihaa noin kerran viikossa ja kalaa 1-2 kertaa/kk.
Tytär syö päiväkodissa lihaa; en luota teollisuuskeittiön herne-maissi-paprika-kasvisruokaan...
Jos meillä ei olisi lasta, niin oltaisiin kasvissyöjiä.
Lapsen kasvu ja ravinnonsaanti tuntuu turvatummalta sekaravinnolla, varsinkin kun lapsi on ruokansa suhteen todella valikoiva. Ja minä taas en jaksa/halua tehdä kahta eri ruokaa ja opettaa lapselle, että hänelle tehdään jotain erikoispöperöitä.

Toi tofu on nopea valmistaa, sitä tulee syötyä silloin tällöin.
Ei kovin usein siksi, että sen maustaminen on minusta haasteellista..
Toissapäiväisen kastikkeen/"muhennoksen" tein kuullottamalla sipulia ja valkosipulia voissa, sitten lisäsin kuutioidut tofut (ja porkkanaa, papuja tai mitä vaan kasviksia maun mukaan) kuullotin niitä minuutin ja lisäsin pari-kolme desiä vettä (joskus jätän sen pois) + pienen purkin tomaattipyrettä tai oikeita tomaatteja. Mausteita maun mukaan; mä laiton mustapippuria, jeeraa, timjamia, nokkosta ja yrttisuolaa.
Sitten lopuksi kermaa päälle sen mukaan miten juoksevaa kastiketta haluaa ja sitä voi vielä suurustaa haluamallaan tavalla. Ja annetaan hautua muutamia minuutteja.
Ja hyväähän tosta tekee se kerma :p
Netistä varmaan löytyy paljon ohjeita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu, että on nyt niiiiin tasaista tää raskausaika, että ei ole täällä Kaksplussan sivuillakaan tullut pyörittyä.. :) Mutta kohtahan sitä saa alkaa jännäilemään jo tosissaan, että millon pieni tulee! :popcorn:

Pearl ja pieni 28+0 POKS!! :heart:
 
Oli eilen mielenkiintoista lukea muiden ruoista, jatketaanko samalla tavalla?
Meillä siis tänään laiskan äidin ruokaa :whistle:, perunamuusia, uunimakkaraa, tomaattia ja herneitä tarjolla.

Meidän naapuriin rakentaa perhe, johon on tulossa kaksoset. La elokuun alussa. Siellä se reippaana maata lapioi ja kaksivuotiaan perässä juoksi. Tuli itselle ihan omantunnontuskia, kuin en tosiaan enää tuollaista pystyisi tekemään. Siis ihan tosissaan huhki sen lapion varressa, uskomatonta :).

Meillä miehen kanssa todella PIIIITKÄSTÄ aikaa lapsivapaa viikonloppu, kun huomenna lähtevät mummolaan. Eivät tosiaan usein ole, ehkä 3 kertaa vuodessa, joten tästä nauttimaan. Onko teillä muilla lapset usein hoidossa? Yksi ystävä ei ole vieläkään antanut lastaan yökylään, eikä ole kuulemma antamassakaan, lapsi nyt 6v. Ja toinen taas vie lapsen mummolaan joka viikonlopuksi harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Minusta on ihana, kun saa välillä olla ihan vaan miehen kanssa , voisi hieman useamminkin, mutta hoito ei järjesty. En kuitenkaan edes joka kuukausi laittaisi, en mä vaan koe tarpeelliseksi.

Tylsistynyt Knox ja Papu 24+0
 
Huomenta!!!

Jee jo rv 25 :D

Ruuista; meillä on aika vaihtelevaa.... Eilen oli kalasoppaa, tänään ei taida olla mitään....ruisleipää on ja sitä söinki jo 4 siivua. Lapset on onneks päiväkodissa joten saavat monipuolisen ruuan sieltä. Tarvitsevat kylläkin vielä klo 17 päivällisen ja klo 19 iltapuuron. Ovat kovia syömään. Mä voisinki tehdä vispipuuroa tänään ni sitä voi syödä päivällisellä ja iltapalaks. Eli olen hyvin laiska kokkaamaan. Ja kaupassa käymään koska siellä pitää niin hirveästi laskea ja miettiä riittääkö rahat nyt tähän vai syödäänkö sittenkin makaroonia ja jauhelihaa... :|

Kelasta Tuli päätös, raha tulee tilille 14.4. ja paketit 2 viikon kuluessa postiin :D

En malttais millään odottaa, kumpaakaan. Vaikka rahat on tiukilla ni tuo 140 menee kahteen lipastoon! Pakko mun on vauvan vaatteet johonkin pesun jälkeen viikata. En mä voi niitä laatikoissa lattialla pitää :LOL: Onneksi työttömyyspäiväraha tulee myös ensiviikolla ni saa taas laskupinoa pienennettyä.

Liikkeistä Eilen tunsin vatsan päälle ekan kerran A vauvan käden tönäisyt... olin menossa nukkumaan ja menin tällä kertaa vasemmalle kyljelle ja laskin käteni oikean puoleiselle lonkka/nivustaive... no kuitenkin... siis tosi alas mutta vatsalle kuitenkin niin siinä se nyrkkeili mun käteä nyrkkisäkkinä pitäen. Voi en malttanut millään nukahtaa.

Nukkumisesta Pitemmän aikaa mennyt todella hyvin, olen vain herännyt siihen kun vaihdan asentoa. Tekee kipeetä ja on hiukan hankalaa. Viimeyönä heräsin klo 3 ja en meinannut millään saada unta.... hyörisin ja pyörisin, kuitenkin lopulta heräsin vasta klo 11... :LOL:

Jotain mulla tais vielä olla...

Lääkärineuvola peruuntui, Tyks oli sitä mieltä että he tekee sen riittää kun käyt terveyden hoitajalla normi jutuissa viikkoa ennen seuraavaa ultraa. Huoh mikä helpotus!

eli seuraava neuvola mulla on 26.4. ja seuraava ultra/lääkäri 3.5. Silloin jo 29viikkoa kasassa... ja siitä ei sitten ole enää kuin 9 viikkoa vauvojen tuloon.

Eli nopeesti tämä aika tästä menee kun päivätkin on kirkkaita ja piristää kummasti.

Ja niin raskaustestin tein 4 päivää ennen isänpäivää ja silloin jo haaleaa... selvä plussa tuli isänpäiväaamuna ja kiikutin testin nukkuvalle isukille et katos taas on pulla uunissa :) Ja hyvää isänpäivää :D Joululahjaksi kerroin että niitä on kaksi. (no viikkoa ennen joulua kun kävin siellä uä kun luulin raskauden keskeytyneen)

Niisku-rouva+ pirpanat

 
maisapaisa ja Tiinu85, teille on yksityistä postia.

Omaa napaa: Masu on kasvanut ihanasti! Voi jee, että on mahtavaa, kun on kunnon kumpu. Pieni on kova potkimaan ja möyrymään. Meille myös lopettaa heti, kun iskä pistää käden pompun kohdalle. Mutta onneksi hänkin on saanut jo muksimista.

Pahoinvointi on loppunut!!! Mieletöntä! Pitkäänhän siihen meni, tuonne viikoille 21-22. Rakenneultra meni hyvin. Sukupuoli jäi arvoitukseksi, kun vauva päätti olla näyttämättä jalkoväliään. :D

Minä tein raskaustestin syntymäpäiväni iltana. Meillä kesti kauan, kun ensimmäinen raskaus alkoi, ja tosiaan ne kaksoset menivät kesken viime kesänä. No, olimme varautuneet, että uudelleen raskautuminen kestää. Mutta sitten synttäri-iltanani aloin miettiä, että menkat on myöhässä, ja voisihan sitä testata. Meinasi taju mennä, kun tuli haalea viiva. ELÄMÄNI PARAS SYNTYMÄPÄIVÄLAHJA!

Teiltä mammoilta kyselisin, että oletteko kokeneet yksinäisyyttä äitiyslomalla ja kotiäitinä? Minua askaruttaa tämä kovin. Kaipa sitä pitää jotain virikkeitä kehitellä. Vinkkejä?
 
Raskaustesti Olen sitä monesti miettinyt, että koskahan olisin saanut tietää raskaudesta jos en olisi juuri silloin testannut kun tein testin. Meillä kun tämä on ns.vahinko :ashamed: ja sattumalta aloin laskemaan kiertopäiviä ja huomasin niiden olevan jo yli 40 ja jokin ääni sisällä käski hakea heti testi apteekista ja tehdä (oli vasta toiset menkat imetyksen jälkeen ja kierrot heitteli). Niin vaan heti plussa tuli ja kyllä sitä oltiinkiin ihmeissään. Kuitenkin parin tunnin sisällä alkoi vuoto ja olin varma että se oli sitten sillä selvä. Vuotoa kesti nelisen viikkoa, välillä enenmmän ja välillä vähemmän ja jos en olisi tiennyt raskaudesta niin olisin pitänyt varmaan ns. normaaleina menkkoina ja tuskin olisi testiä tullu tehtyä.. Niin vaan pikkunen pysyi sinnillä mukana ja tässä ollaan: rv 26+1 :heart: Tuon vuodon takia olenkin miettinyt että olisi varmaan mennyt pitkään ennenkuin olisin taas alkanut odotella "menkkoja" ja viikkoja olisi varmaan ollut jo toistakymmentä ennenkuin raskaus olisi huomattu! :O

Juustoista raejuustoa syön ja fetaakin toisinaan.

Ruokagallupia tällä viikolla on ollut ruokana lihamakaronilaatikkoa, jauhelihakasviskeittoa, uunimakkaraa+muusia ja nyt on lihakastiketta+kauramakaronia ja salaattia. Kiva kysely, saa vinkkejä itsellekin! :)

Eilen oli neuvola, hb:tä ei voinut mitata kun laite oli lainassa. Viimeksi mitattu parisen kuukautta sitten :| Verenpaine oli ihmeen hyvä 113/65. Paino +200g yhteensä tullut plussasta 3,3kg mutta välillä laski ~5kg. Vauvansykkeet 160, oli oikein meno päällä juuri sillon :D Kunnon supistuskin tuli siinä makoillessa, kuten oikeastaan aina kun käy makuulle. Sf mitta 27cm.
Kahden viikon päästä taas sairaalaan kontrolliin ja siitä viikon päästä jo neuvolaan niin mitataan se hb pitkästä aikaa.

Pikkarainen&Sisu 26+1
 
Kiva jos mahdollisimman moni jaksaa vastailla tohon ruoka kyselyyn:).Meillä syöödään tänään loput kanakiusauksesta,mä söoin pekonisalaattia ja vaahtokarkkeja:D
Huomenna aamupäivä ruuaksi hernekeittoa,iltapäivällä en vielä tiedä.Ehkä täältä saa hyvän vinkin;)

Meillä on ollut lapset hoidossa kodin uilkopuolella kerran sen jälkeen kun kolmenen syntyi.Eli esikoinen on ollut todella monesti(oli 4v kun kakkonen syntyi),kakkonen on ollut yökylässä vissiin kolme kertaa(yksi niistä oli kun synnytin kolmosen:D) ja kolmonen sen kerran.

mun Äiti on oikeastaan ollut ainoa vahti,mutta nyt ei oikeen tee enää mieli jättää sille(tai uskalla),ainakaan pitkäksi aikaa.
viimeksi kun jouduin naikkarilla käymään niin esikoinen oli sen kahden ja puolen tunnin aikana; sekoittanut tietokoneen,hattuhylly oli romahtanut,syönyt nonparelleja sohvan takana-levitellyt kivasti,kaapeista kaivanut kaiken mitä löytää ym..
Tolle 7vlle pitäisi olla TODELLA tarkat säännöt ja kuri ihan vaan jo diagnoosien puolesta,mutta mun äiti ei saa sitä enää kuriin ja noi pienet alkaa seurata perässä:(..
Joka kerta kun Äiti on täällä ollut niin ainakin
-vaatekaapit sotkettu ja vaihdettu ja liattu mooonet vaatteet
-kaapista revitty kaiken mitä löytää ja syöty vaikka mitä
-monta litraa kaakaota ja karkkia,ruokaa ei pakota syömään
-jos ollaan yötä pois niin valvotaan yöhön ja seuraavana päivänä ihanat väsyneet lapset
-kakkosta ei laita päikyille/lepäämään ja ykkönenkin nukkuu vaan hetken
-sohvalle kaadettu vahingossa kaakaot ja nameja löytyy vaikka mistä,sulanutta suklaata sohvan välistä ym.
-uusin juttu on mennä salaa tietokoneelle
-kesällä pelottaa toi parveke(5krs)
ymymym!.Kuullostaako kivalta?.Äiti on siis ihana,ei siinä mitään mutta kaipaisin vähän kuria kun jotain voi vielä sattua tällä menolla:(.
Eli siis viime kerta kun oltiin miehen kanssa yhedessä ulkona oli varmana viimeinen ellei keksitä' toista vahtia.Nyt ens viikolla sain mun lapsuuden ystävän(kummityttöni äiti) niin vahdiksi kun mulla lääkäri ja toisena päivänä on sokerirasitus.Täytyy alkaa vaan koittaa saada muita vahteja,jännä vaan että ei ole montaa halukasta ottamaan kolmea lasta hoitoon:;)
Toi nuorin on vaan todella epäileväinen,ei helpolla ota uusia ihmisiä.ja on todella mussa kiinni.

Ennen raskautta kävin säännöllisesti ulkona,parilla(maailman suhteellisin käsite;)) tai jossain:)
mun tarvii päästä silloin tällöin ulos ilman lapsia,jaksaa kotona taas!

ihmiset on erilaisia,joku viihtyy kotona montakin vuotta käymättä ulkona,toiset ei.
Lukiko joku uudesta kaksplussasta jutun yleisestä vertailusta ym.Aika osuvat oli jutut;)

Välillä ärsyttää kun tolla miehellä on niin pitkät työpäivät,lähtee 6.30 ja tulee 17.30-18.00.Riippuu tarviiko kaupassa käydä.tiedän että se itse olisi enemmän kotona,en sillä sano.Mutta välillä olisi kiva kun olisi aiemmin kotona.

Nauttikaanhan knox yhteisestä vklopusta!:)

Minäkin silloin tein testin miehen synttäripäivänä,oli kiva lahja:).kakkosesta meillä oli nt-ultra kanssa miehen synttärinä.

Tänään taas ollut kipujen kanssa huonompi päivä.Tai oikeastaan jo toinen päivä kun supistelee enemmän taas.Eilen pyörrytti ja oli muutenkin huonolo.Samoin pään säryt alkaneet.

Niin ja piti vielä lasten hoidosrta sanoa että kun ovat olleet niin vähän hoidossa niin olen ehkä vähän turhankin tarkka siitä vahdista.Ja ohjeistan.kuvitelen siis kaikkea mahdollista ja mahdotonta mitä voi käydä.ja kuinka lapset selviää jos en ole lohduttamassa,miten muut osaa laittaa esikoisen hiukset kunnolla,tai saa noi syömään ruuan kunnolla,pesee hampaat oikein,muistaa antaa vitamiinit ja fluoritabletit ym.hyppiikö noi sängyllä ja putoaa ymym

Silläkin ihan olen ajatellut että tämä viimeinen lapsi olisi,neljä lasta on muutenkin hankala saada hoitoon.Ja haluisin jo pikkuhiljaa saada erilailla omaa aikaa.
Lapset kun kasvaisi niin saataisiin omaa aikaa enemmän.Ja viiden tytön teini-ikä ei varmaan halvin mahdollinen ole;)

Nautin näista koti vuosista nyt vielä varmaan kolme vuotta ja ehkä vielä muutaman vuoden jos ottaisi muutaman hoitolapset ja sitten töihin:).Sitten ei varmaan enää kotiin tule jäätyä!
Lasten harrastuksiin menee kuitenkin aikaa,haluan itekkin salille ym.

Kaikenlaisia ajatuksia,saattaahan se olla että tulee totaallinen tympääntyminen ja laitan lapset tarhaan.Saa nähdä mikä olo muutaman vuoden päästä on:).
Töissä olen ollut esikoisen syntymän jälkeen vaan vuoden.eli muutama kotona olo vuosi takana.

Tota tofua täytyy kyllä kokeilla joku päivä,ilmoitan sitten miten meni:D
ja tota linssikeittoa kanssa!

mutta nyt ei taas muuta:) Mm itu 26+5
 
Täällä työpäivä ohi ja huomenna taidan soittaa neuvolaan jos kirjottais mulle lisää saikkua. Selkä ihan tohjona vaikka istuinki välillä :/ Pitäs päästä maaten aina vähäks aikaa kesken päivää, mutta eipä tuo töissä oo mahdollista.

Meillä tänään ruokana peruna-porkkanasosekeittoa, namnam!
 
Huh, erehdyin tänään Hullujen päivien kaaokseen työpäivän jälkeen ja se oli kyllä virhe. Siellä kulkeminen ja sen jälkeen ostosten kantaminen sai aikaiseksi kunnon nivus-/liitoskivut, saa nähdä miten illasta selviää. Viime yö oli myös huono, en saanut unta, vatsa oli kosketusarka, lonkkia särki.. Yleensä ottaen olen saanut edelleen aika hyvin nukuttua, toivottavasti oli vain joku poikkeus. Onko teillä muilla muuten ollut tuota vatsan arkuutta / kosketusherkkyyttä? Mitäkähän moinen on? Tänään on taas tuntunut ihan normaalilta..

Hulluilta päiviltä tarttui mukaan muutama vauvanvaate. Huomaan, etten oikein osaa ajatella, minkälaisia vaatteita vauveli silloin kesällä oikein tarvisi ja mitä pitäisi ostaa. Jotain söpöä on sitten tullut summamutikassa ostettua :D Äitiyspakkaus otetaan, joten ehkä sillä alkuun pääsee.

Ruokagalluppiin.. Meillä on tällä viikolla syöty makkarastroganoffia ja perunamuusia, italianpataa, lämpimiä voileipiä ja tänään pinaatilla täytettyä kalaleikettä ja ranskalaisia. Tykkään kyllä ruuanlaitosta, mutta useinkaan ei töitten jälkeen jaksa nälkäisenä kovin paljoa panostaa, vaan tarvitsee jotain pikaista vatsantäytettä. No äitiyslomalla on sitten aikaa kokkailla (tai sitten ei...) :)

Muakin on etukäteen mietityttänyt tuo mahdollinen yksinäisyys äitiyslomalaisena. Ei ole kukaan ystäväkään juuri nyt samassa elämäntilanteessa, joten askarruttaa, mistä löytyypi seuraa päiville. No, ainakin paikallisessa perhekahvilassa olen ajatellut käydä tutustumassa ja vaunulenkkejä tulee varmaan koiran kanssa tehtyä. Ja mistäpä sitä tietää, vaikka tuolta lähipuiston hiekkalaatikolta löytyisi uusia ystäviä..

Lupus 23+6
 
Raskaustestistä: mä olin koulutusmatkalla toisella paikkakunnalla 4 päivää ja ihmettelin jatkuvaa vasemmanpuoleista jomotusta vatsassa ja aattelin et voisihan sitä taas tehdä turhan testin, niin saanpahan ainakin mielenrauhan jos illalla pitää vähän viiniä maistella työkavereiden kanssa..Menin sitten ruokatauolla apteekkiin ja tein testin hotellihuoneessa. Soitin samalla miehelle ja kerroin, että sorruin taas tekemään testiä, eikä siinä mitään näy. Juteltiin siinä pari minuuttia ja sitten rupesikin kaikeksi ihmetykseksi piirtymään kaksi viivaa testiin. Oli kyllä niin onnellinen olo siinä, mieskin meni ihan sanattomaksi :) Oli vaikeat seuraavat koulutuspäivät, kun ajatukset pyöri vain raskaudessa ja siinä että haluaa äkkiä kotiin. eikä oikein saanut miehenkään kanssa puhuttua, kun jaoin huoneen työkaverin kanssa..Ja jouduin kyllä tekemään useamman testin vielä varmennukseksi :)

Mulla on ollut nyt tosi paljon noita harjoitussupistuksia ja eilen kävin sitten jo TYKSissäkin tarkastuttamassa, ettei ole mitään hätää. Täytyy kyllä sanoa, että oli aivan ihania ihmisiä siellä töissä! Olin aivan varma, että lähettävät vaan kotiin kun pitävät ylihysteerisenä, mutta tutkivat kaikki kunnolla ja sain vielä mehukeittoakin hoitajalta, kun luuli että joutuisin odottamaan kauhean kauan. Ja aikaa koko juttuun meni alle kaksi tuntia, olin varautunut istumaan koko illan siellä. Mutta kaikki oli siis ihan ok ja toivottavasti saan hyvät tulokset vielä tämänpäiväisestä sokerirasituksesta :)
 
Moikka!

Onpas ollut paljon hyviä galluppeja ja juttuja, täytyypä kantaa korteni kekoon.

Juustoista ja muutenkin ruuan suhteen mä olen ollut jo esikoista odottaessa aika lepsu, käytännössä syön ihan normaalisti. Maksalaatikkohimoa hiukan rajoitan ja sushia en syö ainakaan ravintolassa. Kaikki juustot menee. Esikoisen odotuksen alussa kokenut, listeriatapauksia tutkinut kokenut lääkäri antoi ruokailuohjeeksi että jos et multaa söis, sillä on menty vähän kärjistäen;)

Ruokagalluppiin meidän perhe on nautiskellu lähinnä erilaisia salaatteja ja tänään tortilloja, koitetaan tehdä kaikki itse.

Hoitojärjestelyissä meillä on esikoisen kanssa ollu isona apuna omat vanhempani, jotka asuvat 15min päässä. Poika oli jo 3kk ikäisenä ekan yön siellä kun söi sekä rintaa että pullosta. Aika säännöllisesti on käytetty hoitopaikkaa hyväksemme ja nautittu omasta ajasta. Uskotaan aika pitkälti siihen että parisuhteen hyvinvointi on tärkeimpiä asioita mitä lapselle voi tarjota, tosin eihän se tietenkään välttämättä edellytä lapsen hoitoon laittoa mutta musta on ihanaa olla miehen kanssa kaksin. Ja sit on taas ikävä poikaa ja ihana olla koko perheen kanssa yhdessä.

Mammalomalla yksinäisyys varmasti vaivaa jokaista jossain määrin. Me asutaan keskustan lähellä, joten mulla autto jo se että pääsi ihmisten ilmoille kävelylle. Helsingissä tosin järjestetään paljon kaikenlaisia muskareita ja tapaamisia, joihin kannattaa kyllä mennä. Joka päivä lähdin jossain käymään, muuten rupee seinät kaatumaan päälle. Poika oli 11kk kun aloitti hoidossa, me päädyttiin yksityiseen hoitajaan, joka on vuoroviikoin meillä ja hoitokaverilla. Kunnan tuki hoitajan palkkaukseen on sen verran hyvä että kustannus on samaa luokkaa kuin tarhapaikassa. Ollaan oltu tosi, tosi tyytyväisiä järjestelyyn!

Puuh, hullut päivät täälläkin koluttu, en kyllä oikein löytänyt mitään mutta perinteekkästi pitäähän siellä käydä. Kohta nukkumaan, taas tulee vallitentti tv:stä ja verenpaine nousee, parempi lopettaa katselu.

Ihana muuten kun lumet lähtee, odotan niin että saa laittaa talvivaatteet pois ja pääsee kevyempiin vaatteisiin, etenkin tän mahan kanssa:)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
 
Nauvolakuulumisia:
Rv 24+0
Hg 139
paineet 124/82
pissa puhdas
paino +300g/vko, yht 7,2kg
sydänäänet 145
sf-mitta hurjat 27

Uskomaton tuo SF-mitta...Kuulemma ultraavat vielä seuraavalla lääkärikäynnilla 4vko päästä ja tarkistavat koon.

Ruokailuista: Minä syön aina töissä lämpimän ruuan ja muksut päiväkodissa 3*päivässä. Päivällisinä miellä on ollut tällä viikolla perunat+kalapuikot, makaroonilaatikkoa ja makkarapataa... En osta juurikaan eineksiä, vaan koitan tehdä kaikien itse. Tosin joskus puolivalmisteet pelastavat päivän, esim eilen kun kotiuduin töistä 13h työpäivän jälkeen. =)

Raskaustestistä:Tein silloin testin eräänä perjantai-iltana vaikka tiesin jo tekemättäkin, että raskaana ollaan, raudan maku oli taas ilmestynyt suuhun. Meillä oli vatsa alettu puhumaan, että ehkä kohta voitas ruveta "tekemään" niin olinkin jo raskaana. Alussa ajatus vaati hieman sulattelua, mutta äkkiä se muuttui ihanaksi yllätykseksi...=) Joskus näinkin päin.

Minttu-82 ja Ilmari 24+0 :heart:
 
Sokerirasituksessa olin tiistaina ja tälläkin kertaa paastoarvo oli yli sallitun rajan. Tiesin sen kyllä valmiiksi, kun mittailin kotoalähteissä. Mulle ei vaan sovi se 12tunnin paasto. Mutta näillä mennään. Vauva sit taas synnyttyään on sokeriseurannassa muutaman päivän juuri tuosta johtuen, kuten esikoinenkin oli, eli kovin nopeasti emme sairaalasta pääse kotiin. Tai no.. ei kait se 2-3 vuorokautta niin pitkä aika kuitenkaan ole, vauvan parhaaksi se seuranta kuitenkin on =)

Raskaustestin tekemisestä. Se meni niin että olin keskiviikkona zumbassa ja ihmettelin että miten ihmeessä mä en meinaa jaksaa mitään siellä tehdä ja huono olokin tuli. Siinä vaiheessa ei käynyt mielessäkään että raskaana ollaan. Isänpäivän jälkeisenä perjantaina sitten kun tein testin niin aika nopsaa siihen ne kaksi viivaa ilmeistyikin, en meinannut todeksi uskoa. Esikoinen kun antoi odotuttaa itseään reilun vuoden ja nyt sitten toinen kierto tuotti tuoloksen. Silmät kostuen menin halimaan esikoista ja sanoin että susta tulee isoveli ja sitten laitoin miehelle viestiä, että juuri saamieni tulosten perusteella sä oot ensi kesänäkin isyyslomalla :heart: Mies piti nimittäin viime kesänä esikoisen isyysloman ja ja kesäloman samaan pötköön ja nyt sitten pitää molemmat heti vauvan synnyttyä tai aloittaa kylläkin kesäloman noin viikkoa ennen la.

Ruokagalluppiin meillä on tällä viikolla syöty perunoita ja jauhelihakastiketta + salaatti, muusi ja nakkikastike salaatin kera, lasagnea ja kasviksia, kinkkukiusausta+salaatti. Itse pyrin tekemään kaiken, joskus tulee ostettua eineksiäkin kyllä.

Vauvanvaatteita on kertynyt jonkun verran, vielä en niitä ole sen kummemmin pessyt ja laitellut kaappiin, jos sit siinä touko-kesäkuun tietämiin.

Omaan napaan ei kait ihmeitä, pikkunen ilmoittelee itsestään pitkin päivää :heart: Paino mulla on nyt tässä raskaudessa toistaiseksi pysyny maltillisella nousulla, noin 4kiloa on tullut, esikoisesta tässä vaiheessa oli muutama enemmän. Nyt ei ole ollu samalla tavalla mitään mielitekoja, alkuun söin mm suklaata kyllä mutta nyt tuntuu ettei sekään mene alas oikein, niin miksi sitä sitten syökään kun ilmankin voi olla... Mä siis olen aina ollut varsin kova suklaan perään, että siksi vähän tuntuu "oudolta" ettei maistu.

Jos menis vielä silittämään pyykit, esikoinen vielä nukkuu saan rauhassa vielä hetken touhuilla

Mukavaa viikonloppua mammat :wave:

Lohikäärme Justus ja Justiina 24+6
 
A-H
Huomenta! :)

Täällä on ravattu ylimääräisissä neuvoloissa pariin kertaan, mutta ei äippäpolille kuitenkaan lähetetty. Raskausmyrkytys epäilytti viikonloppuna, kun oli älytön ylävatsakipu, joka kyllä siirtyi sitten aivan koko vatsaan, päänasärkyä, huimausta, huonoa oloa, ruokahaluttomuuttaa ja aivan älytön väsymys. Nukahdin sohvalle, mikä on minulle aivan outoa.
No, ei ollut turvotusta, verenpaineet oli siinä 100/60 ja pissa puhdas, ei onneksi siis raskausmyrkytys kyseessä, mutta verenpainetta seurailen nyt kotona. Kivuille ei ollut mitään syytä, luultavasti vain maha kasvaa niin kovaa vauhtia ja painonnosto tuntuu kipuna, kun keskivartalon lihakset eivät enää samoilla paikoilla ole. Nyt jätän siis tuon tangolla nitkuttamisenkin (vaikka se sen onnettomat 20kg vaan onkin) ja siirryn kahvakuulaan, sillä saa onneks hyvin koko kropan treenattua :)

Juustoja olen syönyt aika rajoituksetta, koska yleensä feta/mozzarella/aura tulee syötynä kuumennettuna muutenkin. Jos salaattiin laitan fetaa, niin sitten katson, että on pastöroitua. Tuorejuustoja en muutenkaan yleensä syö, mutta voisin vasta avatusta paketista syödä.

Raskaustestin tein samana päivänä kun menkat piti alkaa. Mulla on suunnilleen kellon tarkka kierto, niin testi oli valmiina ostettuna, kun yritystä oli jo takana muutama kuukausi. Minullahan oli varhainen keskenmeno ennen tätä raskautta, silloin laskettuaika olis osunu marraskuulle.

Ruokagallup Meillä on tällä viikolla syöty:
- mantelikalaa (pannussa paistan reilussa voissa seitiä, mantelit perään ja haudutetaan kypsäksi kuohukermassa) ja salaattia
- kukkakaali-jauheliha-herkkusienimössöä(reilusti sulatejuustoa sekaan :p) syötiin parina päivänä
- kevään ekat grillimakkarat(tytölle miina ja manu makkaraa, kun on nitriititön&E621E:ton) ja jättikasa salaattia
- munakasta ja kesäkurpitsasalaattia
Tällä viikolla ollut aika tylsät ruuat, kun ollaan tyhjennetty pakastinta, koska mies osti keväiseen tapaansa autonosia harrasteautoon ja tilit huusivat nollaan ennen eilistä :D No, onneks on tuota varastoa tuolla pakastimessa :p Yleensä teen ruokaa päivälliselle ja seuraavana päivänä sit lounasaikaan syödään jämät (ja mies ottaa evääksi myös). Salaatteja syödään joka ruualla, kalaa 1-2x viikossa ja sitten vaihtelevasti liha-/broileriruokia. Tykkään laittaa ruokaa, kokeilla ja soveltaa uusia makuja. Reseptejä en yleensä käytä kun ainesosaluetteloina ja itse sovellan sitten omaan makuun. Mies on todella nirso, mutta syö kyllä yleensä mitä tarjolle laitetaan. Maistamatta ei hänkään selviä, kuten ei tyttökään :D

En ole kokenut olevani yksinäinen, vaikka olen sen parisen vuotta ollut kotona. Viihdyn aika hyvin omissa oloissa, omissa harrastuksissa kotona, perhekahvilassa näkee sit muita mammoja ja kavereilla kyläillään välillä.
Viime kesänä muutettiin omakotitaloon, niin hommaa on mukavasti riittänyt ja pikkuhiljaa ollaan saatu talosta meidän näköinen. Facebook on myös ihan hyvä yhteydenpitoväline :p
Minulla ei kavereita koskaan ole kamalasti ollut, koska minua ei kiinnosta "normaalit" asiat. Olen erittäin ekohenkinen ja säästäväinen ihminen ja minun on hyvin vaikea sitten ymmärtää ihmisiä, jotka vaan koko ajan kuluttavat enemmän ja enemmän, eivätkä vaivaudu edes kierrättämään jätteitä, vaikka se on ihan velvoite yleensä kunnissa. Muille on taas tuntuu tekevän tiukkaa se, että tulemme toimeen vähällä ja elämämme on mielestäni hyvin rikasta, enkä ole valittamassa kun on mukamas vähän rahaa. Joo, meillä on asuntolaina ja meidän yhteiset nettotulot on n.2100e/kk, mutta silti meillä menee rahaa säästöön ja mies tuhlaileen satoja euroja mihin tahtoo. Saan kuulla todella usein ihmettelyä siitä, että miten mulla on varaa olla kotona ja miten voidaan maksaa lainaa, kun me ollaan näin köyhiä ja kun vahingossa mainitsee, että meillä on helposti varaa pitää kahta autoakin (no pakkohan se on kun asutaan vähän syrjemmässä)... Elämä on vain valintoja, toiset tulee halvemmaksi ja toiset kalliimmaksi. Kyllähän sitä varmasti löytäisi samanhenkisiä ihmisiä, mutta tällä hetkellä lähimmät ystävät riittävät ja oma mies on täydellinen kaikkine hermostuttavine pirteineenkin <3

Häistä olitte myös puhelleet. Menimme maistraatissa naimisiin kun tyttöä odotin. Kihlaus olisi meille riittänyt, mutta juridisesti on järkevämpää olla naimisissa ja onhan sitten yhteisellä perheellä yhteinen nimi. Mikään hääintoilija en ole ikinä ollut ja mun puolesta ois voitu vaikka verkkareissa käydä sanomassa se "tahdon", mutta suku vähän painosti sitten, niin vedettiin edes juhlakamat niskaan ja pidettiin pieni kakkukahvitus meillä maistraatissa käynnin jälkeen. Sormukset on aika pelkistetyt hopeiset, valkokultaiset ehkä joskus hankitaan tilalle, koska hopea kuluu todella nopeasti miehen käytössä, kun noita autoja korjaa työkseen.

Hoidossa tyttö on ollut muutaman kerran. Miehen vanhemmille ei enää ikinä, viime kesänä annettiin kahdesti tyttö heille yökylään ja molemmilla kerroilla oli tarkat ohjeet jätetty noudattamatta. Kotiin tuli sitten huutava ja oksentava tyttö, viikko meni aina valvoessa kun huusi tuskissaan mahaansa :( Anopille on hyvin vaikea ymmärtää, että me kasvatamme lapsemme meidän tavalla ja allergisella, pienikokoisella lapsella on tarkka ruokavalio ja päivärytmi. Olen tosi natsi tässä asiassa! Mitään valmisruokaa ei tytölle syötetä, koska on syönyt sormiruokaa 8kk ikäisestä asti, anoppihan oli kaupanmössöä sit syöttäny ja lisäks KOKONAISEN purkin jäätelöä o_O Ei ihme, että oksennus lensi ja oli maha kipeä... Päivärytmeistä eivät pitäneet kiinni ja veivät tytön alasti yleiselle uimarannalle... Kestovaipat pakkasin mukaan ja sanoin, että libero on ainut merkki sitten mikä käy, jos ei kestoilla halua, niin pampersinpaska oli tytöllä sit jalassa kotiin tullessa ja iho ihan punainen ja vesikelloilla.
No omat vanhemmat sitten hoitavat tyttöä ohjeiden mukaan, mutta he saattavat riidellä paljon, joka taas ei ole mielestäni ok. Koko ikäni kun kotona kuuntelin sitä huutoa ja raivoamista, niin en haluaisi tytölle sellaisia muistoja mummolasta :/
Kavereille en ole hoitoon jättänyt, vaikka varmasti mielellään ottaisivat. Joku siinä vaan tuntuu oudolta, ehkä sitä vaan ei jotenkin kehtaa pyytää apua.

Tälläinen sepustus taas tällä kertaa. Mukavaa viikonloppua kaikille ja isot tsempit makailijoille! :)

A-H & pikku-A 27+3
 
Yksinäinen En ole minäkään kokenut olevani kotona, vaikka jo seitsemän vuotta ollut. Välissä toiminut perhepäivähoitajana ja muuten omien kanssa. Kyllä mulle riittää ihan hyvin, kun välillä puistossa näkee muita aikuisia ja tuleehan mies aina illaksi kaveriksi. Lapsien ja koiran kanssa kyllä aika kuluu, kunhan ei jää neljän seinän sisään. Itsellä ainakin kunnon kävelylenkki koko porukan kanssa tekee ihmeitä huononakin päivänä.

Isovanhemmat ovat kyllä usein jopa huvittavia, kun eivät suostu millään uskomaan, että tiettyjä sääntöjä/tapoja pitäisi noudattaa myös mummolassa. Aikanaan piti paljonkin tästä keskustella ja ajattelinkin, ettei tule sujumaan koskaan, mutta nykyään kyllä anoppilassa lapset hoidetaan meidän toiveiden mukaisesti. Jopa päivärytmi pysyy aika hyvin samana. Paljon puhetta kyllä tarvittiin, ja perusteluja joka asialle, mutta nykyään ei tarvitse asioista edes keskustella. Kysyvät, jos eivät ole varmoja jostain.

Kiitos MM! Mua alkaa oikein jännittää, että osataanko ilman lapsia ollakaan ;). Muutama tunti ja hiljaisuus laskeutuu tähän taloon...

Nimi päätetty... Pakko päästä kertomaan, ei malta, ei.... Elikä siis, tadaa, Oliver. Tähän ihastuttiin molemmat hirmuisesti =).

Knox ja Oliver 24+1
 
knox Ei sitä lasketa jos täällä kertoo vauvan tulevan nimen:D.Eihän?:D.
Ja ihana nimi tuo Oliver!.Onko teillä muita nimiä valmiina?.
Ääääh,munkin on pakko!.Meille tulee Elli Aurora:heart:.kauheeta kun on tehnyt mieli kertoa kaikille mutta ei ole viittinyt:).Kiitos palstan saa täällä tunnustaa rauhassa;)

Meilläkin muuten aluksi aina on tosi hiljaista kun päästään miehen kanssa yhdessä johonkin,tuntuu ettei osaa puhua mitään aluksi:D.Vähän jopa jännittää:D.

Onpas A-H kurjaa ettei isovanhemmat noudata sääntöjä,kuitenkin tytönkin hyvinvoinnista kyse : /

Mutta nyt sohvalle kun muksut katto Seikkailija Doraa!.Tänään taas supistanut niin paljon yht.varmaan 6-10 kertaa:(..Onneksi tulee vkloppu,täytyy koittaa olla tekemättä mitään jos vaikka loppuisivat!

Mm itu 26+6
 
Ei olla toista nimeä vielä päätetty, jotenkin vaikea tuohon yhdistää mukamas mitään... Ehkä se vielä tästä. Elli on ihana myös, meillähän on jo tuo Nelli omasta takaa :). Tällä kertaa tytöstä olisi tullut Milla Katariina, mutta jäi nimi käyttämättä.

Meillä tuo Dora on myös ollut jo aika kauan ehdoton hitti. Joutuu toppuuttelemaan, ettei koko päivää television ääressä menisi :).
 
heips!

Vähän niinkun merkkaan. ei tänne mitään uutta. Paitsi ihania nimiä olitte keksineet! Mäkin olen tuota Eveliinaa miettinyt, kyllä sen varmasti mukana pidän, mutta en ole varma tuleeko sitten etunimeksi vai toiseksi nimeksi. Harkinnassa on ollut myös Amalia ja Aliida. Kumpaankin musta sopisi myös tuo eveliina toiseksi nimeksi... no katsotaan nyt ensin miltä vaavi näyttää :)

Kukkis ja Eveliina 25+6
 
knox Toi Milla olisi kyllä sopinut hyvin siihen Nelliin:).Meillä on toi kakkonen Minja katariina:D(moi vaan jos joku tunnisti;))

Tytölle on paljon helpompi keksiä nimi!:)

kukkis toi Amalia on kyllä ihana!.Aliida on mun makuun liian "vaikea",mutta kaunis nimi sekin:).

Dora on meillä ollut aina ihan ykkönen!.Toi nuorinkin oppi tänään sanomaan "tyhmää" :D.
 
Terveisiä lääkärineuvolasta:
- kohdunsuu kiinteä ja kiinni
- paino yhteensä +4,6kg (200g/vko)
- verenpaine 107/78
- Hb 127
- Virtsa negatiivinen
- syke ja liikkeet ++
- sf-mitta 25cm (yläkäyrällä)

päästään sittenkin synnytysvalmennukseen kaksi kertaa! ja lisäksi tulee vauvanhoitokerta!

Ennen neuvolaa kävin tuhlaamassa Hulluilla Päivillä ja ostin Canonin videokameran (299e), jotta päästään kuvaamaan pikkuista! Eilen tuli ostettua 2 Benettonin pikkuista pupubodya, IVANAHelsingin huppupyyhe, 2 Muumi-kirjaa ja pokkarina Eve Hietanimen Yösyöttö. Eli tuhlattu on! No tänä vuonna ei ole mennyt yhtään rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan HP:illa.

Anna&Urmas 25+0 POKS!
 

Yhteistyössä