***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Huhtikuussa***

Saas nähdä onko mun työt vähäks aikaa tehty, ei vaan kestä selkä niin ei kestä. Pitää maanantaina soitella neuvolaan ku tänään yritin niin siellä ei ollu puhelinaikaa -.- Ei vissiin ikinä perjantaisin, koska on jo toinen kerta ku yritän perjantaina soittaa ja menee vaan kaupungin vaihteeseen.

Mitähän sitä jäljellä olevat 3kk tekis... Orjuuttais vaikka miestä ku ite ei saa siivota tai tehä mitään raskasta...
 
Heippa!

Yksinäisyydestä, mulle se on ok. Olen ihan erakkoluonne. Tykkään kyllä kaiken maailman sukujuhlista ja ihmisten tapaamisesta, mutta arjessa viihdyn ehdottomasta parhaiten vaan yksin/miehen ja lapsen kanssa.
Ystävien illanvietot koen joskus "ahdistaviksi". En viihdy baareissa tms..
Mutta esikoisen kanssa kävin kyllä ahkerasti mm. puistoissa ja tapasin muita äitejä.

Ongelma on vaan, se että olen melko epäsosiaalinen, enkä välillä ymmärrä miten ne mammat siellä puistossa keksii niin paljon puhuttavaa ja jaksaa olla innostuneita jostain yhdestä asiasta/aiheesta jopa tunnin...siis päivitellä tai hehkuttaa jotain asiaa vaikka kuinka pitkään :D

Ihan vaan kävelyllä käynti ihmisten ilmoilla riittä mulle melko hyvin.

Lapsen yökyläilystä ja kahdenkeskisestä ajasta miehen kanssa:
Miehen kanssa ollaan muutama kerta käyty kahdestaan jossain kuuntelemassa jotain bändiä tms. ja kerran kylpylässä sen jälkeen, kun esikoinen syntyi.
Se on kummallista, että sitä odottaa hurjasti, että "jes, huomenna päästään kahdestaan illanviettoon ja lapsi on hyvässä hoidossa!" Mutta samantien, kun lapsen on jättänyt hoitoon, niin tulee ikävä ja miettii mitä kaikkea voi sattua (yleensä ihan outoja juttuja!) ja oma illanvietto tuntuukin ihan turhalta idealta. Mutta on meillä ollut kahdenkeskisissä illanvietoissa silti loppujen lopuksi tosi kivaa ja hyväähän se tekee välillä käydä jossain.

Meillä lapsi on ollut toistaiseksi yökylässä vain famon, eli miehen äidin luona. Ja käy siellä myös noin kerran viikossa arkipäivänä, famo on tytölle hurjan tärkeä ja toisinpäin.
Päivisin tyttö on ollut pari kertaa miehen siskon luona myös, lapsen serkku siellä on 6kk nuorempi, niin tytöistä on kivasti seuraa toisilleen.
Mun vanhempien luona ei kertaakaan. Mun vanhemmat asuu eri kaupungissa ja yhteydenpitoakin on melko harvakseltaan, vaikka ollaan läheisiä ja kyläillään koko perhe siellä toisinaan.


Isovanhemmat juuh...meillä ei ole ollut suurempia ongelmia sääntöjen noudattamisen kanssa, mutta ruoan suhteen tullut jotain pientä silloin tällöin.
Me ollan esim. aina kielletty makeutusaineita sisältävien juomien yms. antaminen lapselle, ja sen kiellon kanssa on väännetty aika paljon.
Ja meitä on pidetty aina vähän hörhöinä sekä mun, että miehen suvuissa, kun suhtaudutaan ruoan lisäaineisiin niin kielteisesti, mutta nyt molempien sukujen ääni kellossa on ruvennut muuttumaan, kun ovat itse lukeneet jostain lehdestä, että lisäaineetonta ruokaa kannattaa suosia ja lisäaineiden vaikutuksesta yleensä.
Huvittavaa on siis se, että meitä pidettiin vähän fanaattisina, kun ollan puhuttu siitä jo vuosia, mutta nyt kun siitä on puhuttu enemmän julkisuudessa ja vieläpä kun joku "arvovaltainen lehtikin" (ilta-lehti tms... :LOL:) on kirjoittanut siitä, niin asiaan voi uskoa.

Samoin mun imetyksestä on tullut sanomista isovanhemmilta, varsinkin naisilta.
Esim. mun äidin mielestä lapsen imettäminen on hankalaa (?!!!) tyyliin "antaisitte nyt välillä korviketta, niin sinäkin pääsisit välillä rauhassa johonkin käymään ilman lasta", eikä meinnnut millään uskoa, etten halua mihinkään käymään ilman lasta. Samoin sain pientä vihjailua siitä, ettei yli vuoden ikäisen imettämisessä ole mitään järkeä.
Eräs sukulaisnainen oli sitä mieltä, että lapselle TÄYTYY antaa vettä ihan vastasyntyneestä lähtien, vaikka täysimetin. Varmaan joku 70-luvun neuvo sanon minä...tuo asia itse asiassa ärsyttä mua vieläkin, vaikka siitä on jo yli 3 vuotta aikaa :mad:
Vauva siis itki silloin nälkäänsä ja hänellä oli kuulemma jano, johon pitää antaa vettä. Ja kun kielsin ja sanoin antavani tissistä maitoa, niin sain tyrmistyneen järkyttyneen vastauksen, että vauvalle PITÄÄ antaa vettä.
Vauvalla oli ikää 1 kk, oli maaliskuu eikä mikään helle siis...
Samoin meidän perhepeti sai kovaa kritiikkiä varsinkin mun sukulaisilta.
Argh! Suku on joskus pahin. Ei pitäisi muistella menneitä, kun rupeaa savu nousemaan päästä.
Tommoset pikkuasiat saattaa ärsyttää mua vielä vuosienkin päästä, varsinkin jos en ole saanut tilaisuutta selventää omaa mielipidettäni ja sen taustoja silloin.

Mä vähän shoppasin tuolta Lasten Metsolan nettikaupasta tänään vauvalle jotain pientä, kun sain päätöksen siitä äitysavustuksesta, joka maksetaan ens viikolla.

Tuli niin pitkä sepustus, että lopetan tällä erää tähän ja lähden ostamaan esikoiselle kurahousut.
 
Viimeksi muokattu:
:wave:

Pitää tulla kans vähä kommentoimaan. Tuntuu et ei millään jaksa alkaa näpytteleen enää mitään.
Ja tää päivä onki taas menny siivotessa.
NO mutta.

Yksinäisyydestä sen verran että mähän olen käytännös kokoajan yksin,jos lapsia ei lasketa.
Musta on tullu täs pari vuoden aikana vähä erakkomainen enkä oikeesti uskalla enää olla yksin ihmisten ilmoilla.Tohon lähikauppaan meen jopa vielä yksin,mutta sitten kaupungin puolelle kun meen isoon kauppaan niin pitää olla edes yks lapsi mukana. Ja sit sieltäki pitää päästä äkkii pois ja usein myös puolet asiosta unohtuu ostaa vaikka muistilappu kädessä onkin.
Mä en edelleenkään tunne täältä montaa ihmistä ja niistäkin mun luona käy jopa yks pariskunta noin kolmen kk välein ja pari satunniasta ystävää vielä harvemmin.Joten kyllähän täs ollaan aika päljon yksin.Joskus kyl tulee miettineeks et olis oikeesti ihan kiva jos olissellasii ystävii jotka oikeesti väliitäis eikä vaan velvollisuuden tunteesta kävis silloin tällöin.

Lapsen yökyläily/isovanhemmat
Mä lukeudun kans niihin jotka o huonoja antaan lastaan hoitoon.
Toi nuorin on ollut varmaan kolme kertaa yökylä hoidossa isovanhemmillaan (muille en ees uskaltas jättää) ja toi poika taas on joko isovanhemmillaan tai isällään.Mutta vartavasten hoitoon lasta en laita sillä verukkeella ett mä haluun mennä tai saada vapaata.
Mulle riittää kyl se kun tenavat menee iltasin unille kasilta ja se ilta on sit mun lepoaikaa,no,heti iltasiivouksen jälkeen,mut kumminki.
Sitä sitten monesti tule myös tuolloin valvottuu aika myöhään ja kun aamut alkaa 7-8 aikaan niin onhan ne ajoittain 3-4 tunnin yöunet ihan liian vähäiset.
Ehkä mä tällä hetkellä kaipaisin saada vaikka kerran viikossa aamun,jolloin saan nukkua niin pitkään ku vaan huvittaa....

Sitten elämä taas rytmittyy erilailla kun vauva syntyy,kyl mietityttää kui sit jaksan,mut onha sitä muutki jaksanu...

Mut joo...täytyy men ny jatkaa hommia...
Nenna ja möykky 27+2
 
Yksinäisyydestä sen verran että, harvemmin on tuntunut siltä että olisi yksin/ilman ystäviä.. Esikoisen odotusaikana tutustuin muihin Tampereella odottaneisiin äiteihin ja sitten sitä kautta on tullut muutamia hyviä ystäviä. Niiden kanssa tapaillaankin n. kahden viikon välein :)

Ulospääsemisestä, itse olen myös niitä ihmisiä joiden on pakko päästä tuulettumaan välillä ilman lasta. Tapaamaan kavereita, tai tekemään sitten miehen kanssa ihan kahdestaan jotain.
Se kummasti aina lataa kehoa ja jaksaa taas touhuta :)

Nimistä on ollut miehen kanssa puhetta, ollaan vain laitettu ylös sellasia mitkä on sit vaihtoehtoja.. Et varmaan sitte kun saa vauvan käsiin ja näkee millanen nimi sopis niin päätetään se lopullinen :)

SaaBas + "tyyne! POKS 27+0
 
Nyt on nenna pakko kysyä että miten se elämä rytmittyy kun vauva syntyy?.

Mua ainakin vähän ahdistaa kun silloin EI ole mitään rytmiä.Vauva nukkuu miten sattuu,syö miten sattuu.Ikinä ei tiedä koska päivä loppuu,koska vauva on yöunilla.Huutaa yöt ja muut lapset herää kuitenkin ajoissa ym:D.
Enmä tiedä onko meillä vaan hankalia lapsia ollut mutta mitään järkeviä rytmejä noille ei ole saanut kun vasta joskus:D.Ja alkaneet nukkuakkin vasta lähemmäs vuoden ikää niin etteivät herää montaa kertaa yössä.

Ja silti haluaa aina lisää vauvoja;)..
 
Hei vaan :) Mielenkiintoisia aiheita täällä.

Nimistä, mikäli tämä on tyttö kuten 4D-ultra ennusti, nimi on valmiina. Pojalle olisi vielä vaihtoehtoja joista valita.. Ja voihan se mieli tytönkin nimen suhteen muuttua vielä, viimeksi ykkössuosikki vaihtui sairaalassa kun poika olikin ihan toisen nimen näköinen :)

Yksinäisyydestä, en kokenut viimeksi äitiyslomalla yksinäisyyttä, koska ystäväni oli äitiyslomalla samaan aikaan. Nytkin on yksi työkaveri jäämässä pari kk mun jälkeen.. Mutta kyllähän ne samanlaiset päivät yksin kotona välillä olivat vähän ankeita, varsinkin kun oli tosi väsynyt. Mies on kolmivuorotyössä eli monesti arkisinkin vapaalla, mikä on äitiysloman kannalta ihana juttu.

Olen luonteeltani sekä erakko että sosiaalinen :D Tarvitsen ehdottomasti omaa aikaa ihan itseni kanssa, luen kirjoja, käyn lenkillä ym., mutta näen myös ystäviäni säännöllisesti ja kaipaan keskusteluseuraa. Rakastan pitkiä keskusteluja, pohdintoja ja analyyseja kaikesta mahdollisesta. Sekä yksin ollessani että ihmisten seurassa ollessa tiedän, kun kiintiö on täynnä. Mulla on muutama sydänystävä ja lisäksi kaveriporukka, jonka kanssa käydään syömässä, juhlimassa tai milloin mitäkin, välillä lasten kanssa, välillä ilman.

Katsotaan miten tämä äitiysloma nyt menee. Mun työpaikka (kuntosali) on ihan tässä vieressä, tulee varmasti siellä sitten käytyä kunhan vauva hieman varttuu, työporukka on mulle yhtä kuin kaveriporukka myös, heidän kanssaan on ihan hulvattoman hauskaa :)

Lapsen yökyläily ja isovanhemmat, meillä ovat sekä mun että miehen vanhemmat olleet mukana pojan elämässä aivan pienestä asti. Ovat tosi innokkaita hoitamaan, ja jos ei pyydetä, soittelevat ja kyselevät itse koska poika voisi tulla mummolaan. Yökylässä hän käy nykyään säännöllisesti, ehkä kerran 1-2 kuukaudessa mummoloissa (poika täyttää elokuussa 7 v.) ja tykkää yli kaiken näistä yökyläilyistä, heillä on ihan omat jutut silloin :) Usein vietetään tuolloin miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa, joskus mennään hotelliin, joskus ollaan kotona.. Joskus lähdetään juhlimaan yhdessä tai erikseen (tosin mies ei oikeastaan juhli, itse käyn välillä tyttöjen kanssa baarissa). Kun poika oli vauva, n. 6 kk, mun univaje alkoi olla valtava, ja tuolloin miehen äiti tuli meille hoitamaan poikaa yön yli, me menimme muualle nukkumaan. Aamulla oli tissit räjähtämispisteessä, mutta niin henkiinherännyt olo..

Kummistakaan isovanhemmista ei ole mitään pahaa sanottavaa. Heidän tapansa olla ja hoitaa on erilainen kuin meillä, mutta tiettyjen sääntöjen on sovittu pätevän myös mummolassa, muuten mummolassa voi ollakin omat säännöt. Esim. pojan rytmi menee mun vanhempien luona vähän pyllylleen, kun valvovat myöhempään (saunovat illalla pitkään mun isän kanssa, syövät herkkuruokia ym.) ja myös nukkuvat aamulla pitkään.. Eikä uni sitten kotona tule normaaliin aikaan, mutta nopeasti se korjaantuu.

Rumpnisse, mä olen pitkään tehnyt siirtymää kasvisruokavalioon.. Syön nykyään pääasiassa kasvis- ja kalaruokia esim. työlounailla. Kotona asia vaan tuottaa vaikeuksia, kun mies on kala-allergikko enkä oikein saa hänelle myytyä tätä kasvisruoka-asiaa :) Eli lihaa kokataan kotona, mutta esim. jauhelihan pyrin ostamaan aina luomuna. Mulla pelkästään eettiset syyt takana.. Tarpeeksi kun on kerännyt tietoa tehotuotannosta, on alkanut ällöttää kana ja liha lautasella. Raskauden jälkeen luulen että jätän ne kokonaan pois omasta ruokavaliosta. Se tulee vaan vaatimaan hieman lisätyötä ruokien osalta kotona.

Ruokalistasta, meillä tänään täysjyväpastaa ja tomaattinen jauhelihakastike.. Meidän arkiruoat on todella mielikuvituksettomia :) Valmisruokia en osta, jotain puolivalmiita joskus.

Täällä tulee kivuttomia harjoitussupistuksia pitkin päivää.. Mut eipä niissä kai mitään niin kauan kun ovat kivuttomia. Töitä olis viikko jäljellä, hurjaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille :)

Mayinga 28+5
 
Iltaa! :wave:
Täällä onkin ollut taas mielenkiintoisia puheenaiheita, jos nyt muistais vaan mihin kaikkeen piti vastailla... Mulla onkin ollut tänään vapaapäivä ja on tullut käytettyä se tehokkaasti hyväksi. Tajusin, että ikkunanpesuaika lähenee ja en tiedä pystyykö sitä kohta tekemään näiden vaivojen kanssa, joten aloitin tänään ikkunoiden pesun. ;) Pääsinkin hyvään alkuun, muutama monesta ikkunasta jäi vain pesemättä. Sitten pesin kunnolla meidän vessat, siivosin keittiön ja lastenhuoneet. Nyt onkin jalat kipeät ja lantio huutaa armoa... : / Kurja kun on näin vaivainen olo... Ja supistelee... Molemmat tytöt lähti tossa iltapäivällä mammoille, toinen mun äidille ja toinen mun mammalle. Vapaailta siis tiedossa ja saunaan pitäis tuon ukkokullan kanssa mennä. =) Huomenna olis täälläpäin mll:n kirppis.... Sinne menen jos vain vointi antaa myöten.
Ruokana oli tänään aamupäivällä lettuja kera hillon ja kermavaahdon. :p Herkuteltiin kun oli mulla vapaapäivä ja lapset pyysivät lettuja. Sitten päiväruokana pekoni-sipuli-sieni-ananaskermakastike ja riisiä ja salaattia. En tiedä mitä iltapalaksi syödään kun ollaan miehen kanssa kaksin, ehkä haetaan pitsa ulkoa. :p
Lasten yökyläily: Mun äidillä ja mun mammalla ja papalla ovat yötä aina välillä. Asuvat molemmat tässä ihan lähellä ja usein itse tulevat tyttöjä hakemaan. Koskaan ei tarvitse pyytää. Eikä meillä ole ns. tarvetta saada lapsia hoitoon, ei käydä koskaan oikeastaan missään juhlimassa ja viihdytään kotona. Joskus mennään leffaan kun tytöt on mammoilla. Ja tuo mun mamma käy täällä kotona hoitamassa tyttöjä kun olen töissä. Ei halua että vien lapsia hoitoon kun hän haluaa ja jaksaa hoitaa. Aivan ihana ihminen! Ja äitini myös. Hienosti hoitavat tyttöjä ja noudattavat meidän sääntöjä. Myös isäni välillä hakee tuota 5-vuotiasta hoitoon töittensä salliessa, tuo 3v ei vielä mene kun mammalle... Ja sinnekin harvoin jää yöksi kun tulee äitiä ikävä. Me siis tosi hienosti saamme miehen kanssa yhteistä aikaa, välillä vähän liikaakin tuntuu, että nuo mammat noita muruja hoitoon haluaa ja kun mulle tulee aina kova ikävä. Myös miehen äiti välillä tunnin pari tuota vanhempaa lasta pitää. Tytöillä on vaan joka päivä, paitsi perjantaisin ja sunnuntaisin joku harrastus, joten aikamoista kuskaamista se on. Siksi tuo miehen äiti ei voi usein pitää kun asuu sen verran kauempana, että ei onnistu harrastuksiin vienti.
Yksinäisyydestä: En tunne itseäni yksinäiseksi mitenkään, nautin olla lasten kanssa kotona ja meillä on paljon ystäviä missä kyläillään ja tosiaan nuo mammat joita tavataan päivittäin. Ja nyt miehen veljen vaimo saa vauvan yhtäaikaa, eroja lasketuilla ajoilla viikko ja toinenkin ystävä saa ihan yhtä aikaa vauvan, joten heistä saa kahvi-ja vaunuseuraa. Ja kun meillä on lasten lisäksi vielä useampi eläin, niin aika ei ole koskaan pitkää, päinvastoin! =)
Nimistä:Päätetty on molemmille, mutta voi olla että vaihtuvat kun näkee pikkuisen. Tuon kuopuksenkin nimi vaihtui täysin, kun ei ollutkaan sen näköinen.
Jaahas, sauna olis lämmin, tää lähtee saunomaan!
Ihanaa viikonloppua kaikille!!!
Neamma ja masukki 24+2 (kai:ashamed:)
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tähän väliin muutama kuva päivitys :D
Ensin vähän vaatteista mitä oon ostellut vauvalle.. Aika neutraaleja värejä suurin osa, tai et mun mielestä voi laittaa molemmille päälle..


Kaikki ihan kaupasta ostettuja.. :)


Toi pussimainen menee kaukaloonkin, että saa vyöt tonne sisälle(?) kiinni. Kirpparilta 5€.
Tutan haalari, kirpparilta sekin 5€!


Kirppari löytöjä :)
Noi kengät ajattelin laittaa ihan hoitopöydälle koristeeksi.


Tuli tilattua myös H&M:ltä "startti-paketti", kun oli alennuksessa 15€.


Ja lisää kirppari löytöjä.

Näihin on siis yhteensä mennyt rahaa n. 40€ :) Että ei mielestäni kovinkana paljon, huomattuna että esim. tutan haalari kirpparilta löydettynä oli halpa, kunto on ihan kuin uusi.. Kaupassa varmaan maksaisi yhden 30€ pelkästään..
Ja ihan uutena ostetut vaatteet on olleet tarjouksessa. :)

Vielä pitäisi hakea kellarista esikoisen vaatteet ja tutkia läpi että mitä saa/täytyy ostaa vielä :D


Lopuksi vielä masu päivitys, tänään otettu rv 27+0.
 
Huomenia mammat!

Mä alotin tänään vauvanvaatteiden pesun, huh kyllä niitä oikeesti on jo aika paljon :ashamed: Pitäs vaan malttaa olla ostamatta enää yhtään mitään...

Ja sain vihdoin ja viimein keittiöön radion! Inhottavaa tehdä ruokaa tai tiskata hiljasuudessa, mutta nyt voi popitella!

Ruokana meillä oli eilen tonnikala lämppäreitä, tänään kanaa, tuorepastaa ja kasviksia. Täältä saaki hyviä vinkkejä ja vähän vaihtelua omiin normaaliruokiin :)

Nimet ollaan päätetty, mutta enpäs niitä täällä vielä kerrokkaan :)

Merlina ja muru 27+2
 
Viikonloppuja :)

Aamusta kävin koirien kanssa reippailemassa ja siihen päälle viellä siivosin molemmat autot sisältä. Heikkaa ja rapaa kun kertyy noiden lasten (ja vähän aikuistenkin) kengistä. Eipähän nuo pitkään siistinä pysy, mutta hyvä välillä kuitenkin siivota :D

Tänään lapset menossa mummolaan yöksi, kun mennään miehen kanssa siskoni synttäreille. Siitäpä päästäänkin aiheeseen lasten yökyläily. Hirveesti nuo ei ole yökyläilemässä, välillä hennotaan antaa mummoloihin yöksi. Enemmänkin ne ottas, mutta ei sit haluta muuten vaan niitä sinne antaa. Sillon jos on joku meno, joita harvoin. Äitini hoitaa lapsia päivisin kun ollaan töissä, on jo kohta puoli vuotta hoitanut. Ensin hoiti tässä kotona, kun lopetti edellisessä työssää, mutta nyt aloitti itse perhepäivähoitaja joten toimii siis lasten hoitaja :) Ihana kun sai lapset mummulle hoitoon eikä tarvinnut vieraalle laittaa, kun eivät tätä ennen missään virallisessa hoidossa ole olleet. Joten meillä kyllä yökylä paikkoja ja hoitopaikkoja on hyvin. Lapset tykkää molemmissa mummoloissa kovasti olla :)

Yksinäisyydestä: en ole kyllä kokenut. Kovasti on ollut tekemistä ja viihdyn lasten kanssa kotona. Ystävien luona kyläillään ja käydään kerhoissa, ulkoillaan ja kesä aikaan omassa pihassa riittää tekemistä.

Saabas tehnyt ihania löytyjä vauvalle :)

Nimestä: Tytölle mulla olisi ollut ihan valmis nimi, mutta nyt tällä pojalle on etunimi ihan hakusessa. Toiset nimet kyllä löytyy ja ovat hyvin suurella todennäisyydellä Ilmari Johannes. Etunimen pitää olla lyhyt ja sellainen "toppee". Mielellään vähän vanhahtava, niin kuin siskolla ja veljellä . Muutamia hyviä ehdotuksi on mutta mitään ei olla päätetty. voipi olla että se nimi tulee sitten vasta kun nähdään tämä tulokas. Niin kävi ainakin tytön kohdalla. Pojan etunimi oli kyllä valmiina, kun mies ei muuta edes suostunut harkitsemaan :)

Nyt taidan lähtee kauppaan.

Muumi ja pikkumies 28+2 :heart:
 
hip hei, tänään 26+0!!! Uudelle viikolle pääsy luo aina toivoa, että jospa nämä asiat tästä paranisi! vaikka mieltä kyllä painaa silti, että vaikka pääsisin viikoissa pidemmälle niin miten on pienen keuhkot kehittyneet kun ei tuota vettä siellä oikein ole...onko kuitenkin tyyliin 23 viikkoisen tasolla tuossa asiassa...samoin suolisto...Noh, ei auta kuin toivoa ja luottaa. Tänään siis juhlapäivä, uusi viikko! Seuraava etappi on maanantai kun olen saanut vauvalle jo 3 viikkoa lisää aikaa kasvaa masussa. Ja huominen varmaan menee vauhdilla kun tulee perhe käymään :heart:

Kukkis ja Eveliina 26+0!!!
 
Nimistä: Nyt on ekaa kertaa oikein mietitty nimiä, kun tiedetään sukupuoli etukäteen. Meillä on pojilla 3 nimeä, niin tällekin tulee. Minulla ois nimi kokonaisuudessaan valmiina. Ensin ukkeli oli täysin vastaan sitä etunimeä, mutta nyt on jo muutaman kerran puhunut siitä, joten jospa se väsytystaktiikka toimii...:LOL:

Harjotussupistuksista: Minkälaisia ne on? Mulla ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut ainuttakaan, mutta nyt silloin tällöin alamaha on kipeä, kivikova se on koko ajan...

Mun työkaverilla olisi alkanut viikon päästä äitiysloma ja neiti syntyi tämän viikon keskiviikkona...Hurjaa ajatella, että vauveli tulisi noin aikaisin, eikä olisi kerennyt yhtään valmistautua...

Minttu-82 ja Ilmari 24+2 :heart:
 
Yö syöttö -kirja kannattaa kyllä lukea! Itse ostin sen kirjakaupasta ja tosi tyytyväinen olen ollut. Osaako joku muu suositella hyviä kirjoja?
Tykkään lukea juurikin tuollaisia "yö syöttö" tyylisiä, tietänee joku jos on sen lukenut.. Samoin tositarinoihin perustuvia.
Olen kuullut paljon Torey Hayden kirjoista, mutta ei "sytytä" mua..
 
Heips! :wave:



Musta tuntuu, et toi vatta kasvaa silmissä! :D

Ruokana meillä oli tänään keitettyjä porkkanoita, -ja perunoita, sekä jauhelihakastiketta. :)

Nimistä: Tytön nimi on vielä hieman hukassa. On meillä muutama ihan hyvä vaihtoehto. :) Pojalle meillä olis nimi ollut..

( . ) Mua jännittää aivan älyttömästi! :eek: Tää aika menee niin nopsaan.. ja täällä lähtee jo ensiviikolla kolmaskymmenes viikko käyntiin.. Hui hirvee :D Ei malttaisi odottaa, mut toisaalta toivois et aikaa olis enemmän. Toi sängyn vieressä odotteleva pinnasänky ei kyl auta tähän malttamattomuuteen yhtään! :LOL: ..eikä kyl noi vaunutkaan.. Kohta se on jo ohi, ja pikkunen maailmassa.. :saint::heart:

 
Viimeksi muokattu:
Kiitos merlina vinkeistä. Tuo "himoshoppaajan vauva"-kirja meinasin viimeksi tarttua käteen kaupasta, mutta jäi sitten vielä hyllyyn..
Huuto.netistä huusin Raskausjärkytys ja Himoshoppaajan vauva kirjat yhteensä 5,90€, lisäksi postarit 2,55€. :D

SaaBas + "tyyne" 27+1
 
Paljon te kirjoittelette. =)

Usein käyn lukemassa, etenkin Kukkiksen tilannetta seurailen, joku muukin oli joutunut makuulle, tsemppiä myös sinne!

Mummoloista ei oo pahemmin valittamista. Mitä nyt anoppi oli lasta autossa kuljettanut sylissä! Siitä tulikin aikamoinen huuto. Ja selityksenä, että kyllä niitä omiakin poikia sylissä kuljetettiin.... Jep.

yökylässä tää kohta 2v on ollut kaksi kertaa. En oikeastaan malta sitä antaa ja meille riittää isännän kanssa et saadaan olla kahden illat kun laps nukkuu. Ollaan aika huonoja menee mihinkää kahdestaan, aina otetaan tyttö mukaan.

hankinnoista puuttuu oikeastaan vain tuplat, ollaan päädytty Baby Joggereihin, niistä kun saa helposti yhden lapsen rattaat. Ja ovat tosi kevyet työntää. Ainoo miinus on tolkuton hinta.

Nimi on kaiketi valmiina sekä pojalle, että tytölle. Tytön nimi nyt jää käyttämättä mikäli ulrtaan on luottamista. Pojasta on jo viimeiset kaksi vuotta puhuttu verneri uolevina. Sitä en tiedä jääkö tuo nimi syntyvälle lapselle. Viimeksi tytöstä piti tulla Venla Helena Iiris, mut ei hän näyttänyt yhtään Venlalta.

on kovasti on jo paksu olo. Välillä huvittais vaan olla kotona, mut toisaalta ei ole muita vaivoja kuin noi supistelut niin miks jäis saikulle. Äippäloma alkais ens kuun 21. Mut jos nyt tän kuun jaksan olla niin olen itseeni tyytyväinen. Onneks ei jalkoja vielä turvota paljoa, sukanraja jää kyllä jo selvästi.

Bree 28+4
 
Tää taitaa olla ihan hyvä aika nousta näin sunnuntai aamuna!! Oon pyöriny sängys puoli 5 asti, vauvaa potkii niin lujaa kylkiin että ei puhettakaan että sais kummallakaan kyljellä nukuttua, mahallaa ei pysty ja selällään niin huono!!! Taidan mennä syömään!! :D
 
Huomenta! Mun aamu oli ihan ihmeellinen, sillä nukuin 8 asti ja 9h putkeen! Tällaista ei tapahdu usein, sillä arkisin herään 4-6 maissa (klo 7 riittäisi) ja viikonloppuisin 6-8 (mies herää 9-11). Koko raskauden aikana on n. 10 yötä, jotka olen nukkunut kokonaan ilman vessakäyntiä/heräämistä/hereilläoloa.

Vauva-aiheisia kirjoja, joita olen lukenut raskaus-/haaveiluaikana:
- Juha Vuorinen Juoppohullun päiväkirja. Osa 3, Raskausarpia ja Osa 4, Vaippaihottuma
- Juhani Seppänen: Ensimmäinen sana on isä
- Sophie Kinsella: Himoshoppaajan vauva
öööö... oli näitä muitakin, mutta nyt iski (taas) dementia...

Eilen katsoin ostamani/saamani vauvanvaatteet läpi, en tehnyt exceliä niistä (mikä oli jonkun teistä hyvä idea), mutta sen nyt ainakin tiedän, että "varpaallisia" puolipotkareita/potkareita/kokopukuja pitää hankkia, samoin kokopukuja/unihaalareita, tumppuja, "sormellisia" kokopukuja (en ole nähnyt tällaisia, mutta joku teistä jutteli näistä), myssyjä... Lisäksi mulla puuttuu kaikki ulkoiluun littyvät vaatteet (yksi 74 fleecevanuhaalari on), mutta ä-pakkauksessahan on jotain. En edes osaa vielä arvioida, minkä kokoinen vauva on mihinkin vuodenaikaan ja kuinka lämpimästi mihinkin vuodenaikaan tarvitaan vaatetta... Mutta ihanaa, että saa vielä ostella, kirpparikierroksia, Marimekon ystvämyntiä, Lapsimessuja ja Ruotsinreissua ei tarvi siis perua! Lisäys: minulla on 1 56cm body, kaikki muut vaatteet 60cm tai isompia, joten ehkä muutaman pikkuvauvavaatteen saan ostaa :)

Liivinsuojia ajattelin alkaa ompelemaan, onko jollakin hyvää ohjetta? Pintamateriaaliksi ajattelin kaapista löytyviä kulahtaneita puuvilloja/trikoita (eli siis käytettyä ja pehmeää), väliin ehkä froteeta (tähän kaipaan apua, mitä suosittelette, montako kerrosta?), ja sitten saumurilla huristelen n. 10cm läpimitaltaan olevia pyörylöitä. Nyt olisi jo satunnaisesti tarvetta :ashamed:

Anna+Urmas 25+2
 
Viimeksi muokattu:
No niin, täällä alkoi vaatehamstraus... Eilen kävin kirppiksellä ja saaliina oli iso kassi pieniä vauvan vaatteita.. Toisen kassin sain ystävältäni.

Tein listan exceliin niistä.. Ja koska aina hamstraan kaikkea liikaa, kysyisin teiltä paljonko hankitte pieniä vaatteita, siis 56 cm? Montako bodya jne.? Vauvahan voi puklailla monta vaatekertaa päivässä.. Ja riippuu tietysti vauvan syntymäpituudestakin, meillä oli esikoinen vain 49 cm eli pienet vaatteet menivät jonkin aikaa.. Mutta silti koitan nyt pitää jonkun järjen mukana tässä hommassa. Se on vaan vaikeaa kun kirppikseltä saa niin ihania vaatteita pilkkahintaan :ashamed:
 
Huomenta!

Raskausaiheisia kirjoja, joita olen lukenut:
- Minna Kiistala: Minä en sitten muutu - odottavan äidin tunnustuksia (ihan hauska, Kiistala on kai joku naistenlehden toimittaja)
- Karin Milles: Vuoristoradalla - odottajan päiväkirja (tästä tykkäsin enemmän kuin Kiistalan kirjasta, aika samantyylisiä kyllä)

Kumpikin siis kertoo kirjoittajan omasta odotuksesta. Näitähän on olemassa vaikka millä mitalla. Nyt luen Anna Walhgrenin Lapsikirjaa, siinä onkin sellaiset tuhat sivua... (Kertookin lapsen kasvatuksesta 16-vuotiaaksi asti.)

Pienten vaatteiden määrästä minäkin kaipaan kommentteja :) Olen ostanut kirpparilta 50 cm kietaisubodyja ja puolipotkareita, niitä on 4 kpl kumpiakin. Jostain syystä ajattelen, että meille tulee pieni vauva, mutta en taida enempää ostaa noita ihan pikkuruisia. Olivat vain ihan käyttämättömän näköisiä nuo bodyt, ja 1 tai 1,50 e/kpl, niin oli pakko ostaa.

56-koossakin olen ostanut jo (kirpparilta, Elloksen aloituspakkaus, alesta) 5 bodya, 3 puolipotkarit/housut, 2 potkuhousut, napillisen velournutun, fleecehousut ja -hupparin, farkut ja 2 unihaalaria. Lisäksi on muutamat pienet sukat/tossut, kahdet sukkahousut, pari ohutta myssyä. Pari kypärämyssyä, tumppuja ja ohuen villatakin aion itse neuloa. Jos näkisin jossain sellaisen paidan, jossa on tumput kiinni tai siis saa hihansuut taitettua umpinaiseksi, niin ehkä sellaisen voisin vielä ostaa. Muuten kai tässä alkaa olla näitä pieniä kokoja varmaan tarpeeksi?

Liisakaisa ja Myyrätyttönen 26+0 *poks*

P. S. Päätettiin, että mennään siihen 4D-ultraan vielä. Huomenna varaan ajan. Ihanaa päästä näkemään pikkuinen :heart:
 
Kenen kautta siihen facebook ryhmään pääsee?

Täällä eletään aika seesteistä aikaa. Käsi ongelmien vuoksi nyt neljättä viikkoa saikulla ja ilmeisesti näin mennään äippälomaan asti. Vointi on muuten hyvä, mitä nyt on mahdoton närästys tullut jälleen ystäväkseni. :headwall: Viime viikolla olen alkanut pakkailemaan, meillä kun on muutto nykyisestä asunnosta kuun vaihteessa, ja vakinaista uutta asuinpaikkaa ei vielä ole tiedossa. Posti tulee menemään mun porukoille ja muuten varmaan asustellaan mökeillä (toinen vanha "mummon mökki" syrjässä erään järven rannalla ja toinen -04 valmistunut mökki lähempänä palveluja). Tuo pakkailu ja pyykin pesu aiheutti maanantaina muutamia supistuksia ja todella huononolon, sitten osasinkin seuraavina päivinä rauhoittaa tahtia. Perjantaina käytiin Rovaniemellä shoppailemassa, kirppiksiltä olen nyt ostellut jonkin verran pieni vaatteita 56-70 cm (poikien vaatteita). Päivä kaupungissa oli pitkä, illallla olin aivan poikki ja se sitten kostautui useampana kipeana supistuksena.
Seuraava neuvola on 20. päivä, ja se onkin sitten se ainoa lääkärineuvola.

nyt kuitenkin ulkoilma kutsuu.

MArtta ja Eemeli 27+0 (poks)
 

Yhteistyössä