Hei! Tänne kaikki alle 20-vuotiaat onnelliset odottajat!

Moi!
Aloin kirjotella tänne viime joulukuussa, sitte lahos netti ja ei tullu käytyä tosi pitkään aikaan. (seli seli) :ashamed:

Esikoista ootellaan viikolla 37+2 eli aikamoinen lyllerö täällä. Lukion eka vuosi menossa (olen 17) ja sitkeesti istun edelleen koulun penkillä vaikka äitiysloma virallisesti alkoikin jo. Opettajat on ihan kauhuissaan kuinka jaksan istua koulussa tän mahan kanssa. Mua hirvittää enemmän roikkumaan jäävät kurssit...

Asutaan ukon (18-v) kanssa sen tädin alivuokralaisina, tai siis täti ei ota meiltä rahaa, mutta me hoidetaan sille pihahommat ja mies käy sille kaupassa.

Toivottavasti huolitte tämmösen mattimyöhäsen joukkoon...
 
HEi vaan minimilla!
Ja tervetuloa joukkoon, kaikki tervetulleita, ei ketään jätetä pois, kiva kun liityit joukkoomme.

Mites sun raskaus on sujunut? onko ollut mitää ongelmia? MIssä päin asutte? kerros- rivitalo?
Aiotko pitää äitiyslomaa synnytyksen jälkeen? Oletko kertonut vanhemmille?miten he asian ottivat? Oletteko hankkineet tavaroita vauvalle? JA tiedätkö kumpi sielt on tulos?
Anteeksi tälläinen kysymysvuori, mutta kun minua kiinnosta..

Onhan se hyvä et käy koulus, niin pitkään kuin vaan suinkin jaksaa,kun ei sitä heti synnytyksen jälkeen sinne tule palattua,varmankaan. =) On se inhottava jos kurssit jää kesken...
Kirjoittele vain lisääkin.... jaksamista loppuraskauteen :hug: =)
 
Moikka minimilla tervetuloa! Ja muillekkin moit :D

Kysyn täälläkin, kun minulle tuli tänään postissa kutsu perhevalmennukseen.. Oletteko käyneet siellä ja mitä siellä tehdään? Keskustelun aiheet oli esitelty kutsussa, mutta onko siellä joku terkka puhumassa vai miten? onko rennompi vai semmonen `virallinen` tilaisuus?
Onko teillä ollut miehet mukana siellä?

Nyt menis tuonne sohvankulmaan tuon miehen kainaloon kattoon jääkiekkoa :) Kiittelen vastauksista etukäteen. :)
 
Yleensä nua valmennukset ovat tarkoitettu molemmille, eli yleensä mieskin on mukana. Meillä jäi kaikki valmennukset pois kun oli aina jotain muuta, ainut missä käytiin oli synnytys saliin tutustuminen- ja synntys valmennus :)
 
Kiitos vastauksesta majj! :)
Kutsussa luki kyllä että puoliso/tukihenkilö on tervetullut. Mietin vain että ottaakohan kaikki miehensä mukaan. Ettei oma ukko joudu nolostumaan ja olemaan ainut mies jos mä se sinne pakotan sillä perusteella että kaikilla muillakin on miehet mukana :LOL: Mutta en mä varmaan ainakaan eka kerralla uskalla yksin mennä sinne. :D Täytyy kysellä tutuilta että millasta se on ollut, tässäkin varmaan ihan paikkakuntakohtaisia eroja.

Kertokaa muutkin jos on kokemuksia perhevalmennuksista! Oliko hyödyllisiä? Mitä siellä tehtiin? =)
 
Heipparallaa!! Uutena ilmoittautuisin mukaan jos sopii? :)
Elikkä oon 19-vuotias ja asun Jäälissä(Kiimingissä ). Esikoista odotellaan miehen kans, 9.10. on laskettu aika!

Paukkulin tiedänki jo tuolta lokamassujen pinosta,mutta muita en tiedä..Jospa tässä pääsis vähän tutustumaan uusiin ihmisiin,ois kyllä tosi kiva. :)

äippä90 luin tuolta alusta tarinaasi enkelilapsestasi,en oikein tiedä mitä pitäis sanoa.. :eek: Olet menettänyt elämässäsi niin paljon ettei sitä osaa itse edes kuvitella! Voimia sinulle tästä eteenpäin! :hug: Olet kyllä vahva ku oot tuommosen asian käynyt läpi,ja koko sydämestäni kyllä toivon(ja varmasti kaikki muutki ) että saat elää onnellisena tämän lapsesi ja miehesi kanssa!!

Ite jouduin kolariin sillon ku oli rv11,kyllä pikkasen säikäytti että miten vauva siihen reagoi!
joku ajo moottoritiellä perään(eli aika kovaa.. ) ja jouduin kyllä sairaalaan tarkkailuun päiväksi,mutta ei ONNEKSI käynyt mitään pahempaa..kylkiluita meni poikki ja niskat ja selkä tietenki oli TOSI kipiänä kauan aikaa,mutta vauvalle ei tullut mitään! :heart:

No,en nyt viiti enempää itestäni tässä jauhaa :)
 
äippä90 joo ei tässä oo kun 11 päivää laskettuun aikaan :eek: :heart:
Mutta mun olo senkun paranee että, kaikki oireet ovat lähteneet pois :kieh: :LOL:
Ei tiedetä kumpiko tulee, saa nähdä sitte ku syntyy :p aluks oltais haluttu tietää mut ei sit onneks kysytty, että saadaan olla jännityksessä loppuun asti :p

Mikä viikko sulla olikaa menos ? :)

maatritti onneksi kaikki on hyvin, kauheaa tuollaiset kolarit :ashamed:

maj ja 38+2 :heart:
 
Hei vain maatritti!
Lämpöisesti tervetuloa joukkomme, kiva kun pino senkun kasvaa, ja saadaan uusia jäseniä.
Hauskaa kun noin moni on liittynyt pinooni,pidetään se hengis, joohan.
MInä olen sellainen yökukkuja :D päiväl aina niin kiirettä,ettei kerkiä kirjoittelee,ni sit aina illast vasta joutaa. Olihan se kahden rakkaan menetys kova paikka,ei ne katoa mielestä ja sydämestä koskaa, mut uudelle on annettava tilaa. :hug:
Pääasia et kaikki on nyt hyvin, oli vain pakko aloittaa elämä alusta.
Kiitos kun ymmärrät tilanteen!
Hyviä öitä =) :hug:

Majj!
Hyvä et kaikki on kunnossa,saat nauttia rauhassa viimeisistä viikoista :LOL:
Toisaalta aika huolestuttavaa,jos mitään merkkejä ei ala kuulua :eek:
:) Minulla on nyt rv 13+2 menos, et alkujännitys on jo mennyt ohi. Saa ruveta jo tosissaan nauttimaan odotuksen ihanuudesta.oikeasti! =) :D :heart:
 
Mä vastaan maatritti sulle tänne :) Se mun puolisko on 20-vuotias. voin kyllä uskoa et jää vaivaamaan, oon ite kauheen utelias niin osaan kuvitella :LOL: On tää suomi niin pieni paikka, monet kerrat tullu todettua ja näin hullua kautta "tietää" ihmisiä. mutta aika paljonhan sieltä päin porukkaa muuttaa tänne. nuoria ainaki.
 
Moi!
Huih, illalla oli jo aika kovat supistukset, mutta lopahtivat sitten. Onneks oli sisko kylässä (hänellä on kolme asta) ja rauhotti tosi paljon, kun hänkin osasi laskeskella että pitääkö jo lähteä. Levolla asettui sitten. Ei kuitenkaan ihan vielä tarttis syntyä... Vaikka onhan tämä jo täysiaikainen.

Onko muille muuten sanottu jotain arviota lapsen syntymästä? Mulle sanottiin heti alussa neuvolassa että hyvin nuorten äitien lapset syntyy usein vähän etuajassa kun lantio ei välttämättä ole täysissä mitoissaan. Ei kyllä ole mulla ainakaan ollut mitään viitteitä että syntyisi etuajassa paitsi nyt noi eiliset supparit.

Mulla on siis raskaus mennyt tosi hyvin. Alussa oli sellaista kuvotusta ja väsyä mutta ei ihmeempiä. Yksi ope on suhtautunu tosi tympeästi mutta kaikki muut tuolla koululla on ollu vain kannustavia. Neuvolantäti kysyi ekalla käynnillä että mitkä on mietteet raskauden suhteen ja sen jälkeen ei ole hänkään mitään huonoa sanonut. varmistelee aika paljon tukiverkkoja mutta mä olen kokenut sen ihan hyvänä.

Vanhemmat sai kohtuullisen slaakin kun kerrottiin vauvasta mutta sitten suhtautuivat kyllä ihan hyvin. Äiti varsinkin odottaa kauheasti mummoutumistaan, on muuten alle nelikymppinen mummo! :D (Äiti sai mut 21-vuotiaana)

Me asutaan siis poikakaverin kanssa hänen tätinsä luona. Periaatteessa yläkerta on meidän käytössä ja sinne on erillinen ovikin niin saadaan olla omineen. Vuokraksi me tehdään pihahommat ja poikakaveri hoitaa tädilleen kauppajutut, kun tädillä ei ole ajokorttia.

Siskon nuorimmainen on vuoden ikäinen ja saadaan sieltä oikeestaan kaikki vauvakama, mitä tarvitaan. Sisko on ollu äärettömän tyytyväinen kun pääsee kamppeista eroon! :D

Mä aattelin olla nyt seuraavan vuoden kotona vauvan kanssa ja sitten jatkaa lukiota syksyllä 2009. Toivottavasti sitten vielä pääsisi jatko-opiskelemaan, pelkällä lukiolla kun ei kauheesti tee mitään. Mutta se on sen ajan murhe sitten. ;)

Me asutaan niin pienellä paikkakunnalla että en haluis täällä sitä ainakaan vielä paljastaa. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu? Ukkokulta vähän nihkeenä on siitäkin että kirjottelen netissä ja lupasin etten mitään tunnistusjuttuja tänne laita. Aika eteläisessä suomessa kuitenkin.

Me ei tiedetä kumpi on tulossa mutta tosi vahva poikafiilis on. Masu on ihan sellainen poikamainen ja kauhee paksu hormoniviiva menee koko mahan yli, mä inhoon sitä! Siskolla on se viiva edelleen näkyvissä vaikka nuorin on kohta vuoden! :eek:

Tulipa höpötettyä, jaksoikohan kukaan ees lukea... :ashamed:
 
Niin joo noista valmennuksista piti vielä kirjottaa. Ollaan siis käyty, mutta ei niissä oikeastaan ole tullut mitään uutta. Samat jutut on tullu opiskeltua jo vauvalehdistä ja netistä! :D
Yllättäen olin nuorin koko sakista mutta oli siellä yksi toinenkin aika nuori pariskunta, en kysynyt ikää mutta parikymppisiä ehkä. Ei kukaan kuitenkaan ole kieroon katsonut tai tullut suoraan ihmettelemään ikää...
 
Heippa!
Mekin ollaan käyty yhdessä miehen kanssa synnytys-/perhevalmennuksissa, oli yhteensä neljänä iltana, n.2-2,5h/kerta. Ihan kiva oli käydä ja tavata muitakin odottavia äitejä (vaikka olinki porukan nuorin..). Ihan hyödyllistä tietoa sieltä sai.. Lähinnä th kertoi asioista ja katseltiin videoita, esim. synnytyksestä, imetyksestä, isyydestä ja vanhemmuudesta. Kestovaippojen osalta esitys oli TODELLA köyhä, esittelykappaleena oli vanha Unimix, eikä th osannut kestoista oikeen mitään sanoa. Pettymys siltä osin. Liinailua kehuttiin, sieltä sai vähän "lisätukea" omille puheilleni liinailusta, joita oon miehelle kertonut.

Tänään oli neuvolalääkäri, kaikki ok. Paikat tuli sikakipeiks sisätutkimuksen jälkeen kun tunnusteli lantion tilavuutta...

Jaksamista kaikille!
Upp3 ja Mötky 27+6
 
upp3 teillähän tehtiin jo aikaisin tuo lantion tilavuuden "kokeilu" meillä se oli viimeisessä lääkärissä vasta, eli joskus rv 36 tai 37 :)
Ja se tosiaan tuntui todellaki epämiellyttävältä!!!

Omaan oloon ei mitään erikoista, supistukset ovat häipyneet kuin tuhka tuuleen, joskus saattaa tulla muutama mutta ne lopahtaa sitten siihen, menkkajomotusta ja alaselän polttelua kyllä löytyy... Yöt ovat myös aika hirveitä, tuntuu että koko lantio olisi "tulessa" ja ottaa nii h*elvetin kipeetä nousta esim. öisin vessaan tai kääntää kylkeä, mutta kyllä tämä tästä ;)
jännitys tiivistyy päivä päivältä! :D vielä 9 päivää laskettuun aikaan! Toivotaan ettei yli menisi :)

maj ja 38+4 :)
 
Mulla toi lantion kokeilu ei tuntunut pahalta. Oli se paljon rajumpi tutkimus kuin tavallinen sisätutkimus ja sen jälkeen oli ihan kauhee painontunne alapäässä mutta ei paha.

Onko majj sun vauvalla jotain kokoarviota? Mulle annettiin arvioks 3000-3100g viikolla 36 joten varmaan sellainen 3,5-kiloinen vauveli on tulossa.

Joku tuolla aiemmin kirjotti että isän on ollut vaikeempi suhtautua tyttären raskauteen kuin äidin. Meillä on vähän sama juttu. Sisko analysoi että isien on ehkä vaikeampi hyväksyä esimerkiksi se tosiasia että omalla tyttärellä on seksielämä ja voihan se pitää paikkansa. Luultavasti nuo isätkin tietää, mistä ne vauvat tulevat... :whistle:

Sairaalaan tutustuminen ois huomenna, jännää!
 
heipähei :)

Pääsin minäkin pitkästä aikaa istumaan ihan ajan kanssa tähän koneelle,niin päätinpä tännekin kirjoittaa.. On tuo koira vauva melko kiireisenä pitänyt ,mutta nyt on jo vähä helpottunut.. Tosin tuo tuholainen oli syönyt yöllä meidän seinää ! :x :LOL: Noo täytyy käyä ostaa sille lisää luita ,ku on noi edelliset näköjään jo tuhottu :D

Oltiinpa eilen vanhoilla perhetutuilla käymässä.. Kerroin heille miten minun isä on suhtautunut raskauteen niin kylläpä sieltä tuli kovaa tekstiä.. :D No sain ainakin jonkun kuulla jonkun sanovan ,että kyllä siitä lapsenlapsesta pitää olla ylpeä olipa oma laps minkä ikänen vaan :)

no enpä nyt sit taas muista mitä muuta sitä piti kirjottaa.. :| noo täytyy yrittää myöhemmin uudestaan :D
 
Heissan nuoriäiti!
Tervetuloa vaan meidän joukkoon mukaa, kiva kun tulit!

Vai siel ollaan viel yhtenä kappaleena suht kasas. Paljon haleja ja stemppiä odotukseen, toivottavasti ei kestäisi enää kauaa? Mitkä on tuntumat? Oisko jo kovinkin lähellä?
Missäs päin muuten asutte?

Itse asun lahdessa ja olen kohta 18-wee ja odotan jo toista lasta. La olis marraskuussa, voi kun vain jaksaisi odottaa sinne asti, on jo nyt hirveä vauvakuume, ja haluaisin heti vauvan. Kait se vaan pitää odottaa :D

Tule heti kertomaan uutiset kun jotain tapahtuu!!!! :hug:
 
(.) sen verta että mulla todettiin aamupäivällä neuvolassa lievä raskausmyrkytyksen nousu!
Josta johtui sitten että painoa tullut 2,4 kg / VIIKKO --> se on se turvotus. :ashamed:
Yläpaine huiteli ties missä ja pissassa proteiiniä! Ei laittanut vielä äippäpolille lähetettä kun jostain kumman syystä ala paine oli vielä suht ok!
Varas mulle seuraavan neuvolan jo tiistaille että voidaan noita verenpaineita seurata ja käski mennä ilman mitään soittoja synnärille vaan suoraan jos pää tulee kipeäks tai alan näkeen pilkkuja tai huono oloa.

maj ja 39+0
 

Yhteistyössä