Hei! Tänne kaikki alle 20-vuotiaat onnelliset odottajat!

Vai neitokainen,syntyikö ihan normaali kokoisena vai keskosena?onko ollut mitään sairauksia tai pahoja allergioita matkan varrella?onko tarvittu jopa sairaalahoitoa? anteeksi tämä hirveä kysymysvuori, minua vain kiinnostaa,kun itsellä oli esikoisen kanssa paljon ongelmia,ensinnäkin syntyi vähän liian aikaisin(kuukausi keskoskaapissa-sen jälkeen kotiin) pahat allergiat,tavallisen nuhan kanssa oltiin aina sairaalassa,jne.
Minä asustelen mieheni kanssa Lahdessa. Raskaus sujunut ihan hyvin ainakin minun kohdallani,paitsi samanlaista hirvittävää päänsärkyä joka ikinen päivä. MUt olen selvinnyt siltä kauhealta pahoinvoinnilta,onneksi, ei ollut esikoisen aikana eikä tämän toisenkaan.(luojan kiitos) Sairastin vähän aikaa sitten ihanan mahataudin,onneksi sekin meni nopeasti ohi... =) Hyvää jatkoa neitokaisen kasvattamisen kanssa. Voi olisipa minullakin tuollainen uhmaikäinen parivuotias pikkuprinsessa. :)
 
Onnea teille kaikille nuorille äideille :heart:
Tuli niin nostalginen fiilis, että piti lukea koko ketju läpi :D
Itse sain esikoiseni 10 vuotta sitten, ollessani 18-vuotias :heart:

4 lapsen äitee, entinen nuori :D
 
heippa taas!

äippä90 hyvä että asiat menee parempaan suuntaan sinun elämässä ja ihan vilpittömästi toivon että sun toive toteutuu ja elämä jatkuukin parempana. :)
En nuista sinun aikaisemmista viesteistä ainakaan hoksannut että missäs vaiheessa tämä toinen raskaus on nyt menossa?

Niin tervetuloa uusille täältäkin! ja ompa mukava kun näinkin moni on hoksannut tämän ketjun! ja mukaan sopii lisääkin :D


flipi
minullakin on myös lokakuussa laskettuaika. jokos on sielläpäin masu alkanu kasvamaan? tuntuuko vauvan liikkeitä?

minulla ainakin omasta mielestä massu jo kasvanut, ja tuntuu ettei tätä voi olla enää huomaamatta, mutta vauvan potkuja en vielä varmaksi tunne. jotakin kuplimista, mutta en kyllä erota onko ihan oman vatsan ja suoliston elämää :D koko ajan odottaa että joko nyt alkais tunteen ne potkut. ainakun mahassa jokin poksuu, niin pitää olla hengittämättä ja kuulostella että mitähän tuo nyt oli :D heh. ens viikolla taas neuvola ja sitten (vasta) kesäkuun alussa se rakenneultra.. ärsyttää kun se on niin myöhään minulla, ja laskin että mulla olis jo yli sen 22rv sillon... äh en tiedä, oon niin malttamaton. ja ihan sekasin nuissa viikoissa kun ekassa ultrassa (yksityisellä) aikaistettiin la.ta ja sitte neuvolassa laittoivat kuukautisten mukaan ja siinä rv12 ultrassa taas aikaistivat... että ota nyt sitte selvää että mitkä viikot on menossa. noh tuskimpa se vauvan syntymä on niistä parista viikosta niin riippuvainen. eiköhän se sieltä synny kun aika on oikea.
:)

osaatteko neuvoa että milloin sen äitiyspakkauksen saa? tai siis milloin sitä voi hakea?

ja nyt taas nukkumaan kunhan malttaa... tää on ihanaa tää mun rytmi kun on iltavuoroviikko ni aamut nukkuu ja illat kukkuu..
 
moi paukkuli"
En ole tainnut sitä muistaa mainita eli rv12 on nyt menos ja la 20.11. Et vielä on piiiitkä odotus kun saan pienen käärön viereeni tuhisemaan,voi en millään malttaisi odottaa,olisi niin kiva saada vauvakäärö jo ensi kesäksi,mut tuli tuo ajankohta vähän väärin arvioitua =) No kait sitä täytyy jaksaa odottaa :| boring.

Kävin kelan sivuilta hakemas tietoa sulle siitä pakkauksesta:

Äitiysavustukseen on oikeus Suomessa asuvalla odottavalla äidillä, jonka raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja joka on käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen neljännen raskauskuukautensa päättymistä.

Ole hyvä!
Mitä muuten käytkö töissä jossakin vai opiskeletko?

Jooo, eiköhän tässä ole taas tälle päivälle tullut valvottua,pitäisi lähteä nukkuu,öitä(kun vain malttaisi :LOL: )
 
Paukkuli Minä sain ne äitiyspakkaus paperit neuvolasta,ku oli rv21 . Ja minä ainaskii sain neuvolasta ne paperitki millä sitä pakkausta voipi hakea :)samoten ,ku raskaustodistuksen sain silloin. huh. kirjotinpa vaikeasti taas asiani .. Nyt muistan sen mitä piti viimeksi kommentoida.
vanhemmista siis.. Mä kerroin omille vanhemmille jouluna ,eli suht alkuvaiheessa raskautta. Ja äiti olikin kovin mielissään :) isäni ei uutiseta ole vieläkään sanonut mitään :eek: Poikaystäväni vanhemmat arvasivat heti,kun lopetin tupakoinnin . He olivat enemmän,kuin mielissään ovat jo niin kauan toivoneet lapsenlapsia :)
mutta nyt täytyypi mennä paistattelee päivää :)
 
neiti syntyi hätäsektiolla rv37+5, painoa ei ollut kun 1988g,mutta ei jouduttu keskoskaappiin ja
muutenkin oli jo alusta tosi pirteä tyttö,vaikka olikin niin pikkuinen. mulla oli kalvokiinnikkeinen napanuora,sen takia neiti oli niin pieni painoinen. Muuten kaikki mennyt loistavasti,ei olla edes yhtään sairasteltu,ihmeen terve lapsi ollut(koputtaa puuta). me muuten asuttiin kans lahessa,sillon kun nea oli vielä ihan vauva.. =)
 
Sgäige!

Vai noin pienenä ja kiireellä teidän neiti tuli maailmaan. Mutta hieno et olette pysyneet terveenä ja ei ole ollut mitään rasittavia sairauksia.tosi hienoa. OLen onnellinen teidän puolestanne!

Meidän neiti syntyi rv36,ihan oma aloitteisesti alkoi syntyä. Hän painoi parisen kiloa,peräti. Joutui sitten keskoskaappiin,koska sydän ja keuhkot olivat jostain syystä kovin heikot,vaikka niiden tuohon mennessä pitäisi olla kehittyneet.
Ja kymmeniä korvatulehduksia,nuhaa,yskää,kuumeilua,mahatautia,vesirokkoja, ja vielä pahat ruoka-aine allergiat päälle-ei maitoa,viljoja,vain porsasta,ei hedelmiä,marjoja et sillai, tuo kaikki on vienyt suuren energian aina päivästä jne.oli tosi raskasta.

Toivon ettei teille mitään tulisikaan!

Eikö sinun raskauden aikana tuosta ongelmasta tiedetty?eikö neuvolasta olleet huolissaan kun neiti ei kasva normaalisti?vai eikö sille voitu tehdä mitään?
Missä päin muuten lahtea asuitte?
;)
 
heips!
itselläni ikää 18v maaliskuusta alkaen ja esikoista odottelen!
laskettu aika 20.7
ja espoossa asustelen!
jos on muita espoossa asustelevia nuoria odottavia äitejä niin olisi kiva jutella vaikka sähköpostitse
marie.ala-peijari@wippies.com
 
äippä90 kiitos tuosta tiedosta.. eli kun raskaus on kestänyt 154 päivää eli öö..... rv22 saa hakea sitä. eli kesäkuun alussa saan hakea sitä. ja neuvolan kautta ne vissiin sitte neuvoo niinku nuorimammakin kertoi. :) en malttais odottaa. mun mielestä tuo pakkaus näytti oikein ihanalta kun katsoin tuolta kelan sivuilta.. ja tuo on vissiin nyt sitten se 2008 pakkaus, jonka tulen saamaan.

niin sullahan on äippä90 jo kuitenkin "riskiviikot" ohi, varmaan helpottavaa.. :)

mä ainakin pelkäsin keskenmenoa aika hysteerisestikin välillä.

JA Kysyit siitä että opiskelenko vai käynkö töissä.
tällä hetkellä käytönnössä teen töitä mutta teoriassa opiskelen :D eli nyt on työharjoittelu menossa ja toukokuussa olisi tarkoitus valmistua.


Siis mulla iskee kohta paniikki. jotenkin en osaa kertoa omille vanhemmilleni tästä raskaudesta, ja nyt olen jopa joutunut välttelemään sinne menoa kun masu näkyy jo ja en halua vaivautunutta tilannetta aikaiseksi että paukahtaisin vain paikalle mahani kanssa.
ja ei hitsi, kun me miehen kanssa päätettiin että ensi perjantaisen neuvolan jälkeen kerrotaan.
mutta nyt joudun perumaan sen neuvolan kun sain työkeikan just sille päivälle. ja siitä maksetaankin ihan hyvin. ni mielummin menen töihin. täytyy huomenna heti aamulla soittaa neuvolaan että olisiko niillä peruutusaikoja. ja mulla on nyt ens viikko niin kiireinen että tuskin onnistuu. on se vaikeaa.

ja nyt väsyttää ku rankka ilta oli töissä, täytyis varmaan nukkumaan mennä.
 
Heissan taas paukkuli!

Kyllä ne sieltä neuvolasta sitten osaa sinua auttaa äitiyspakkaus-asioissa ja kaikessa muussakin. :)
Minustakin 2008 pakkaus on todella kiva ja nätti,en kyl tiedä pitäskö ottaa kun ois tuo esikoisen pakkauskin, aika vähällä käytöllä. Kuhan nyt harkitsen.
Tuli vaan mieleen et tiedätkö kumpi sieltä mahasta on tulos?tyttö vai poika?
Kyllä on jo helpottanut,päässyt riskiviikkojen ohi,ihan sujuvasti.Kyllä sitä aina miettii mitä nyt voisi tehdä,ettei satuttaisi vauva tai itseään.
Minäkin olen tällä hetkellä työharjoittelussa,opiskelen lastenohjaajaksi. Pitäs valmistua keväällä 2010. Ellei nyt tule suurempia muutoksia. Mikä sinusta tulee?

Tiedän kyllä tunteen,en osannut itsekkään kertoa omille vanhemmilleni raskaudestani. Mieheni vanhemmat saivat kuulla puolessa vaiheessa raskauttani,niille oli jotenkin paljon helpompi kertoa kuin omilleni,en tiedä miksi. Mutta ei sitä ainiaan voi pimittää,kyllä suosittelen kertomaan. Mutta sitten kun olet itse siihen valmis!!! Minua kaverit painostivat ja pakottivat et täytyy nyt kertoa,mutta itsestä tuntui todella pahalle,kun ne eivät tietäneet sitä tunnetta mikä minulla oli,pelotti yms.Ei he välittäneet muusta kun et mun oli kerrottava heti. Mutta en vaan pystynyt siihen. Koska vanhemmista tulee lapsesi isovanhemmat heillä on oikeus tietää,mut olet aikuinen ihminen ja teet itse päätöksesi kerrot tai et,suosittelen lämpimästi. Itse en kertonut omille vanhemmille ollenkaan esikoisen syntymisestä, mut nyt tästä toisesta aion ainakin äidille kertoa.
No asioilla on aina tapa järjestyä,toivotaan et saat uuden ajan ja se aika kyl koittaa milloin pystyt vanhemmillesi kertomaan,ihan varmasti.
Älä nyt rasita itseäsi siellä töissä liikaa
:heart: :LOL: joo pitää minunkin lähteä nukkuu,et jaksaa aamul herätä töihin.öitä
 
moi vaan! (me yönkukkujat taas täällä ) ja mä muka edellisessä viestissä jo aioin mennä nukkumaan.. :LOL:

Neuvolassa on kyllä oltu tosi mukavia. Ja eiköhän ne siellä osaa neuvoa, kunhan muistaa kysellä. En tiedä että kumpi on tulossa, tahtoisin kyllä tietää. Täälläpäin onneksi kertovat jos näkevät onko tyttö vai poika.. olen kuullut että jokapaikassa ne eivät sitä mielellään kerro. Jos sitä siinä rakenneultrassa sitten kesäkuussa saisi tietää.


juu töissä on kyllä välillä raskasta. ja kun en ole siell-äkään kertonut raskaudesta niin en kehtaa kieltäytyäkään tietyistä hommista. vielä ei oo pahalle tuntunu mutta kyllä se raskaampaa on kuin ennen. :/ noh jos alkaa pahalta tuntua ni täytyy kuitenkin oma ja vauvan vointi asettaa etusijalle. :)

jos sitä jopa pääsis nyt suihkuun ja nukkumaan.... ;)
 
argh...on tää vaa jo kyllästyttävää/väsyttävää aikaa...
välillä tuntuu et olis elämänsä kunnossa ja jaksaa tehä ihan mitä vaa ja välil iskee kauhee väsymys!
ja yöllä...pikkasenki ku kylkee kääntää ni toi masun asukki herää ja alkaa riehuu täysillä
ja näin ku käy ni sit ei nukutakkaa niin kauaa ennenku se pikkunen alkaa rauhottuu.
noh..ei oo enää kun muutama viikko... =)
odotan innolla ja kauhulla synnytystä!

minkäslaisia laskettuja aikoja kullakin on??
ja onko joku jorviin lähössä synnyttää?

terv.mamma 90

 
äippä90
ei sitä ainakaan alussa huomattu,loppuvaiheessa alettiin sitten ihmettelemään kun vauva on niin kamalan pieni. Otettiin lapsivesipunktio,mutta eipä siitä sitten mitään selvinnyt. lopulta ravasin äitipolilla 3-4 kertaaa viikossa,kun tutkittiin puuttuuko vauvalta kenties joku raaja :/
Sitten 22.2.06 menin normaalisti äitipolille sydänkäyrään,kun äkkiä neidin sydänäänet heikkeni melkein olemattomiin,ja siitä lähdettiinkin sitten äkkiä leikkaussaliin. muistan vaan sen kun kysyin lääkäriltä että selviääkö vauva hengissä,niin lääkäri totesi tylysti,että en usko. Mutta neiti olikin onneksi sitkeää sorttia,vaikka niin hentoinen olikin =)
missäspäin lahtea te asustelette? me asuttiin liipolassa..
 
Pitäisköhöhän munkin tänne ilmottautua :) 18v olen ja esikoista odotan syntyväksi 29.5, ettei enää pitkä matka ! :) Tosin mulla on jo 2-3cm paikat auki ja kanavaa n.1cm jäljellä. Saa nähä onko enemmän lähteny avautumaan kun keskiviikkona olis vimppa lääkäri! :)
Koko ajan supistelee, mutta ei mitenkään kipeästi, tosin la-su välisenä yönä käytiin sairaalalla kun luulin että lapsivettä oli tihkunut, testi näytti negatiivistä ettei ollut, ja samalla otettiin sydän ja supistus käyrää 45min, ja kätilö ihmetteli kun en sano mitään supistuksista, joita oli kuulemma piirtynyt tasaseen tahtiin ja vielä kuulemma suht kovia, ja minä olin tuntenut yhden ainoan ja sekään ei mun mielestä kipeä ollut :D Taitaa olla hyvä kipukynnys :LOL:

maj ja 36+4 :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja sgäige:
äippä90
ei sitä ainakaan alussa huomattu,loppuvaiheessa alettiin sitten ihmettelemään kun vauva on niin kamalan pieni. Otettiin lapsivesipunktio,mutta eipä siitä sitten mitään selvinnyt. lopulta ravasin äitipolilla 3-4 kertaaa viikossa,kun tutkittiin puuttuuko vauvalta kenties joku raaja :/
Sitten 22.2.06 menin normaalisti äitipolille sydänkäyrään,kun äkkiä neidin sydänäänet heikkeni melkein olemattomiin,ja siitä lähdettiinkin sitten äkkiä leikkaussaliin. muistan vaan sen kun kysyin lääkäriltä että selviääkö vauva hengissä,niin lääkäri totesi tylysti,että en usko. Mutta neiti olikin onneksi sitkeää sorttia,vaikka niin hentoinen olikin =)
missäspäin lahtea te asustelette? me asuttiin liipolassa..
Heissan sgäige! Kiitos viestistäsi. Aika kauhealta kuulosti tuo teidän tarina.
on ollut sinulla kestämistä,ja pelottanut varmaan kauheasti,mut onneksi kaikki on nyt hyvin!:)
Mut aika jännä ettei sitä mitenkään pystytty ennakoimaan,kun minulla syynättiin ja oltiin todella tarkkoja neuvolas esikoisen aikana,kun sekään ei meinannut kasvaa kunnolla. Mut onhan neuvoloita tosi erilaisia.
On ollut sitkeä nuori neiti,kun on tuollaisesta selvinnyt,vauvat on uskomattomia! =)
Me asustellaan keskustassa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja möhmis:
argh...on tää vaa jo kyllästyttävää/väsyttävää aikaa...
välillä tuntuu et olis elämänsä kunnossa ja jaksaa tehä ihan mitä vaa ja välil iskee kauhee väsymys!
ja yöllä...pikkasenki ku kylkee kääntää ni toi masun asukki herää ja alkaa riehuu täysillä
ja näin ku käy ni sit ei nukutakkaa niin kauaa ennenku se pikkunen alkaa rauhottuu.
noh..ei oo enää kun muutama viikko... =)
odotan innolla ja kauhulla synnytystä!

minkäslaisia laskettuja aikoja kullakin on??
ja onko joku jorviin lähössä synnyttää?

terv.mamma 90

Paljon voimia ja jaksamista viimeisille viikoille! JA tietysti paljon onnea!

 
Tervetuloa vaan mukaan! Paljon onnea ja pinnistystä loppuajalle!!!
Se on ihana tunne kun,on pitkään odottanut ja sitten kun,se käärö siinä vieressä tuhisee, =)
vaikka kuin olisi raskas synnytys.... Joko tiedät kumpi on tulos? Missä päin muuten asutte?

Hellou! :hug:
 
Majj, ollaankohan sitten yhtä aikaa ja samassa sairaalassa.. täällä ens vkolla la., viime viikolla oli lääkäri ja oli paikat jo lyhentyny, pehmenny ja auennu ilman minkäänlaista kipua. nyt sitten on muutaman päivän kipeämmin supistellut, saapa nähdä! :p Tämä mamma on 19 ja risat, rv 38+2
 

Yhteistyössä