Haaveissa vauva, maaliskuun haaveilut! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Idaholle kovasti halauksia täältä. Elämä ei aina mene niin kuin itse suunnittelee, ikävä kyllä :( Jaksamisia sinulle.

Sirenialle tsemppiä ekaan ultraan :)

).( Täällä same old same old. Taidan kyllä vielä odotella testin kanssa. Menkkoja ei kuulu eikä näy, eikä ole edes tuhrua tullut (aiemmissa kierroissa tullut ensin monta päivää tuhrua jostain kp34 lähtien ennen itse vuodon alkua). Mulla on vaan niin vahvasti semmonen olo, ettei kyllä tässäkään kierrossa tärpännyt. Olen miettinyt paljon nyt viikonlopun aikana niitä teroluteja ja aion soittaa gyneajan jahka nyt selviää tän kierron lopullinen tulos. Eihän näissä mun kierroissa nyt taas tunnu olevan mitään järkeä, kun heittelee 32-38 välillä vähintään, eikä mitään tietoa koskaan, milloin ovuloin.

Muru kp37

Ehtoota! :)

Ovistikku näytti tälle päivää plussaa ja pitkin päivää mahaa särkenyt, illasta enempi. Vähän helpottanut jo, mut yhä tuntemuksia. Miehelle tuossa silmiäni nätisti räpsyttelin.... yhä se tehoo. ;D

Pääsiäistä odotellen, ;)

Neilis

Olo alkaa jo helpottaan ku söin oikeen viileän jogurtin! Kaikki kylmät auttaa mulla aina jos on pahaolo. Jos ei oo oksennustauti tulossa ni silloin ei voi olla muu ku raskaus kyseessä. En ala vielä leijailee pilvissä. Pitää malttaa vielä ainakin viikko odotella et pääsee testaamaan ja voi olla että ei silloin vielä mitään näy ku sillon pitäis menkat vasta alkaa. Mutta jokaisen kroppa reagoi erilailla ja eri vaiheessa raskauteen(jos nyt sellanen ois kyseessä)joko pahoin voimalla tai muuten.

Toiveet kyllä on ihan mahottoman korkeella, niin kuin yrityksen alussakin ja pelko on suuri että täältä tullaan alas ja kovaa! :(

Muru: Mites sun tilanne? Ootko testaillu vai onko menkat jo tullu? Suosittelen kyllä sunkin kierron tasaamiseksi teroja. Mulla oli pää hajota totaalisesti ku kierrot veny ja tiesi et sen takii missaa monta kiertoa ja raskautumis mahdollisuutta.

Oink: Onkos tullut uusia tuntemuksia?

Neilikselle onnittelut ovisplussasta!

Täytyy itelläkin alkaa pian harkitsee tota oviksen bongausta et näkee milloin ovuloi jos koskaan?!

Mamma: Menkat ei ole alkaneet vieläkään. Gyneajan varasin aamulla, se on 8.4. Olen valmis kokeilemaan mitä tahansa, koska tää on ihan perseestä, ettei tiedä millon menkat alkaa. Pillereiden kanssa oli aina niin, että kun ne loppui torstai-iltana, niin maanantai aamuna alkoi aina menkat (kp32).

Musta tuntuu, että mulla on paha olo ja oksettaa millon mitenkin, että itse en ainakaan voi luokitella sitä minkäänlaiseksi oireeksi niin kauan kunnes en oksenna :D Taas eilen illalla, kun menin nukkumaan, tuli ihan törkeen huono olo. Tätä on ollut jo jonkin aikaa.

Testin tein aamulla ja se oli nega. Mulle on ihan sama vaikka kierto olis 50 päivää, kuhan se on säännöllinen, en minä pysty ajattelemaan että nyt missaan raskautusmiskertoja. Kyllä se hedelmöittyminen sitten sieltä tulee, kun on tullakseen. Koulukirjassa luki, että mitä kauemmin naisella kestää tulla raskaaksi, sen huonommassa kunnossa hänen terveytensä/seksuaaliterveytensä on.

Muru kp38 :/

Ultrassa käyty ja kaikki kunnossa :) 4,4cm pituinen pikkukaveri siellä köllötteli eli vastasi ihan viikkoja kooltansa. Mukavaa että jaksatte mua vielä :)

Idaholle tosiaan pahoittelut, todella kurjaa :(

Mamman oireilut mielenkiintoisia, plussaa toivotaan kovasti!!

toivotaan edelleen Murulle ja Mammalle plussia tälle kuulle :)

mä en tiedä mitä teen, testin tein ja oli yllättäen nega, tätiä ei näy. näin nämä mun kierrot aina menee. pikaisen laskutoimituksen mukaan kp on jotain sellaista kuin 45 tms.
mä olen kyllä jonossa gynelle tuolla julkisella puolella mut sinne on vielä viikkoja aikaa. siihen asti tjottaillen, mutta ei hyvältä näytä. missähän se vika oikeen on??

joku kirjoitti luteaalivaiheen pituudesta, ja että se vaihtelee... jossain lääkäripalstalla oli joku naislääkäri vastannut tuohon aiheeseen että jokaisella naisella luteaalivaihe olisi vakio joka kierrossa. onko tämä nyt taas joku urbaanilegenda? :D

mun mielestä tää on niin syvältä ettei se raskaus voi vaan onnistua jo vihdoin... :) sitten muka pitäisi olla stressaamatta ja just joo! :D

Moi!

Mammalla kuulostaa lupaavalta! Hienoa:)
Ja kiva Sirenia, kun jaksat vielä meidän juttuja. Kirjoitteletko jollakin jo raskautuneiden palstalla myös?

Mulla menossa kp 29. Samat tuntemukset kuin eilen- rinnat ovat pinkeänä ja välillä nippasee alavatsasta. Eli voi hyvin olla pms-ään liittyvää tai sitten ei. Ruuat ei kuvota eivätkä haise pahalle, joten luulenpa, että menkat ne sieltä ovat tulossa taas:( Näillä mennään.
Kuulin taas raskautumisuutisen kaveriltani. Heti ekasta kierrosta tärppäsi. On se jännää, miten se joillakin on niin helppoa ja toisilla taas ei.
Mutta ihan tosi- olen ihan iloisella mielellä, vaikkei tämä viesti ehkä niin anna ymmärtää:D

t. Oink

Mikäs mamman olo on? :) Jatkuuko pahoinvointi? Peukkuja plussalle! (miksei näppäimistöllä voi olla peukun kuvaa??) :D

Minun oviskivut kesti yli vuorokauden. Koko yön särkyä (siis toissayön) ja eilen vasta puolen päivän jälkeen helpotti. Merkillistä. Oliko niin tiukassa irtoominen? :D En tosin tiiä, loppuuko särky siihen, kun munasolu irtoo vai särkeekö senkin jälkeen vielä. Nyt on itellä liian suuret toiveet taas... mut yritän olla asiaa ajattelematta. Pitää lähteä pääsiäiseks jonnekin, pois kotoa. Ehkä ei silloin ehtis miettimään koko aikaa, alkaako menkat vai ei. Jos sitä tarpeeks miettii ja jännittää ni tasan tarkkaan siirtyvät ja ihan vaan kiusallaan.

On niin hieno ilma, että veri vetää liikkeelle. Aamupuurolle ja sitten liikenteeseen. Muksun kummitätille kylään, mikäli on kotona. Siellä on porukalla kiva ulkoillakin. Ja jos vaikkapa kaupunkiin hurauttais päivemmällä. Täältä maalta on "pitkä" matka kaupunkiin. (vajaa 50km)

Mukavaa päivän jatkoa! :)

Ei pahoinvointia tänä aamuna mutta ei oksennustautiakaan ollu, mitä sitten? Blaah...se siitä intoilusta. On vaan nyt niin sellanen tunne että en oo raskaana. Miksi tää pitää olla niin vaikeeta? Se on niin epäreilua ku toiset raskautuu melkeen kättelemällä ja toiset tahkoo sit kuukausi/vuosikaupalla!

Me ollaan lähössä pääsiäiseksi reissuun ja toivon että menkat ei silloin ainakaan alkaisi, jos alkavat ni mielellään sen jälkeen niin saa lomailla rauhassa.

Murulla ei vissiin oo uutta raportoitavaa?

Täällä ei nyt aurinko pääse paistaan kun on niin paljon pilviä mutta hiihtämään tänäänkin silti! Ja jos pulliakin leipois ;)

Edelleen same old, same old. Kp39 täällä pyörii ja menkkoja ei kuulu eikä näy. Vähän ehkä semmosta ajoittaista onnetonta jomotusta, että kai ne sieltä pian tulee.

Eilen sain ensimmäisen nega-itkun. Illalla tuli ihan käsittämättömän paha mieli tehdyistä negatiivisista testeistä ja tästä pitkästä kierrosta (ja ennen kaikkea siis sen epäsäännöllisyydestä). Mä olen liian järjestelmällinen ihminen tämmöseen, etten voi kontrolloida omaa kehoani. Mies vaan halasi ja paijasi minua ja koitti lohduttaa, että eihän me nyt ihan täysiä olla vielä yritetykään (ts. vielä voidaan yrittää kovemminkin). Muutenkin stressaa yhä edelleen koulu- ja tällä hetkellä etenkin työasiat (mistä myös voi johtua nää mun pitkät kierrot).

Plaah. Ei huvita mikään. Paha mieli.

Muru

Murulle jaksamisia, ymmärrän miltä tuntuu pitkät kierrot ja negat!

Tänään oli mullakin menkka jomotusta ja tuntuukin että menkat alkaa tietenkin heti ku oon viimesen teron ottanu. Parempi niin jos on tullakseen niin ei mene ainakaan pääsiäinen pilalle menkkojen takia.

Minnuli, tuon luteaalivaiheen vaihtelun päättelin ihan ovistestien mukaan kun oviksen ajankohta vaihteli niin tietenkin myös luteaalivaiheen pituus vaihteli kun menkat nyt oli kuitenki suht säännölliset :)

Oink, kirjottelen tuolla vauvapalsta.comilla ja eri nimellä, sinne on pakko rekisteröityä. En oo siellä ennen kirjotellut mutta nyt innostuin kun siellä ei voi ihan nimettömänä tulla huuteleen idiootteja välikommentteja niinkuin täällä jotkut tekee... Yleisesti ottaen ilmapiiri on ollu siellä kauheen mukava :)

Kuulin myös tänään vauvauutisen, tämäkin ihan yrittämättä tärpännyt. Joskus harmittaa sellaset uutiset vaikkei sais... mutta kyllä se tosi epäreilulta usein tuntuu vaikka itelläkin nyt viimeks tärppäsi tokasta kierrosta.

Sirenialle + pikkukaverille hurjasti terkkuja, kiva kun tulit kertomaan kuulumisia =)

Idaholle maailman isoin halaus!! Mutta uskon satavarmasti että parempaa on tulossa ja joskus vielä kauhistelet että olit vähällä perustaa perheen jonkun idiootin kanssa, silloin kun sulla on vierellä se mies jonka ansaitset. Itselleni on näin käynyt. Tsemppiä oikein kovasti, nyt kun kesä tulee niin ehkäpä törmäät uusiin tuttavuuksiin ;)

Mammalle & muille plussapisteitä +++++ =)

Muru: mulla sama lääkäripäivä, 8.4., tosin meen ihan terveyskeskuslääkärille. Tuskallisen pitkään saa tuotakin odottaa, neljä viikkoa ajan varaamisesta. Mitäköhän voi terkkarilääkäri asialle tehdä? Pohdin vain, että antaako se lähetteen gynelle (ja jos antaa, niin se aika on varmaan kahden kuukauden päähän?)? Toivon myös, että otettaisiin kokeita (hormonit?) Kuinka asiantunteva "pelkkä" tk-lääkäri näissä asioissa on verrattuna gyneen?

Mulla siis menossa kp 70 ja ei ole mitään tuntemuksia... Testasin viimeksi viikko sitten ja negaa näytti, enkä vahvasti usko olevani raskaana =( Voi tylsyyden tylsyys, mieskin tsemppailee että olis se ihanaa saada se pikkuinen. Nyt on todella monella tutulla vauva tulossa juuri touko-kesäkuussa ja kyllähän se hieman itseä raastaa, kun tietää että hommat on aivan jäissä tällä hetkellä, ei ole mitään odotettavaakaan kun menkat viimeksi tammikuun alussa. Miksi mun kroppa on lakannut toimimasta? Kuukautiset kerkesi tulemaan 3 kertaa sellaisella 40-47 kp:n välillä ja nyt ei näy ei kuulu.

Ruusis: Mä meen Diacorille (oon käynyt siellä samalla gynellä jo vuosia, tosin nyt mun gynelle eka iltaaika olis ollut 29.4. tms...niin meen sitten jollekin toiselle). Viime kesänä kävin tk-lääkärillä ja se ei kyllä osannut sanoa juuta eikä jaata yhtään mihinkään (olen aiemminkin käynyt sisätutkimuksessa tk-lääkärillä ja aina sama homma...). Laittoi mulle gynelle lähetteen naistentautien poliklinikalle lähisairaalaan. Nyt en jaksa venata yhtään pidempään ja maksan sitten vaikka vähän enemmän, että saan oikeesti rahoilleni vastinetta (ainakin toivottavasti...).

Tk-lääkärithän on vain yleislääkäreitä eli niillä on perustietoa yleisimmistä sairauksista, jne. Gyne on kuitenkin naistentautien (ja synnytyksen) erikoislääkäri, joka on siis suorittanut joitakin vuosia erikoisopintoja pelkistä naistentaudeista. Riippuu kyllä aika paljon tk-lääkäristä miten suurella intensiteetillä ne haluaa tutkia ja perehtyä sun ongelmaan.

Haaveilijat:

Apila85 24/25 Y04/09
PikkuPilvi 27/25, Y09/09 (tauolla)
Muru 27/29 Y11/09
minnuli 28/28 Y08/09
Pamela1979 30/36 Y08/09
Mamma82 27/29 Y10/09 (lapset -01, -02)
Oink 32/31 Y09/09
Ruusunmarja 27/30 Y12/09
Neilis 34/35 Y10/09 (lapsi 12/08)

Plussanneet:

Minttuilona 30/33 Y10/09 (1 lapsi 1,5 v), plussa 11/09
Viljonka31, plussa 12/09
kirsikka 25/28 Y11/09 (lapset -06, -07), plussa 12/09
Selia 28/? Y10/09 (lapsi -08), plussa 12/09
Kolkka 31/30 Y9/09 (lapset 07 ja 08), plussa 12/09
Niki 25/28 Y10/09, plussa 01/10
Pannari, plussa 01/10
Moonsun 30/35 Y07/09 (poika 07, km 11/09), plussa 01/10
Sirenia 31/34 Y12/09 (tytöt -05, -08), plussa 02/10

Jännäyslista:

Oink 26.3?
Mamma82 29.3.
Neilis 5.4.

Otin itseni pois jännäilijöistä, koska menkoista ei edelleenkään kuulu eikä näy.

Muru kp40 (jes, ennätys saavutettu kierrossa)

"Oviksesta", kerrotko mihin tutkimukseen tuo tieto perustuu? Haluan ihan vilpittömästi itse tietää ja lukea tutkimustuloksia. Löytyykö esim. Duodecimilta tai THL:ltä tai STM:ltä tutkimustuloksia asiasta?

Muru

Muru, kyselit lähteitä tuolle tiedolle. En ole lähteitä etsinyt mutta uskoisin, että ainakin ulkomaisista julkaisuista niitä löydät, jos haluat etsiä. Itse sain tämän tiedon Felicitaksen johtavalta lääkäriltä, joka on alansa guru ja uskon kyllä hänen sanaansa. Jos ovulaatio viivästyy tarkoittaa se sitä, että alkukierron hormonitasapaino ei ole täysin kunnossa. Heikommilla hormonitasapainoilla syntyy heikompi follikkeli, käytössä on niin sanotusti huonommat rakennusaineet. Samalla tavalla huonompilaatuisia folleja voi muodostua endossa tai kun fsh on korkealla. Jos ovulaatio tapahtuu, niin tokihan on aina mahdollisuus tulla raskaaksi. Mutta ne mahdollisuudet ovat huonommat kuin "ihannekierrossa".

Olette myös keskustelleet luteaalivaiheen pituudesta, mikäli oikein muistan. Luteaalivaihe on jokaisella naisella suht saman pituinen aina, itselläni esim. aina 13 vrk. Ovistestin plussa ei takaa ovulaatiota juuri silloin (jos ollenkaan), joten tarkemmat tiedot ovulaation pituudesta saa esim. kierron kartoituksen yhteydessä jossa ultrataan ahkerasti ja ovulaation ajankohta voidaan nähdä.

Viimeksi muokattu:
Vaihdoin ton jännäyspäivän pari päivää myöhemmäx! Ku turha sitä on liian aikasin testailla ;)

Vessareissulla papruun jäi pari rantuu hailakan punasta verta! WTF! Kiinnittymisvuotoo??!! En usko...kyllä ne menkat sieltä kummikin tulee...

Haaveilijat:

Apila85 24/25 Y04/09
PikkuPilvi 27/25, Y09/09 (tauolla)
Muru 27/29 Y11/09
minnuli 28/28 Y08/09
Pamela1979 30/36 Y08/09
Mamma82 27/29 Y10/09 (lapset -01, -02)
Oink 32/31 Y09/09
Ruusunmarja 27/30 Y12/09
Neilis 34/35 Y10/09 (lapsi 12/08)

Plussanneet:

Minttuilona 30/33 Y10/09 (1 lapsi 1,5 v), plussa 11/09
Viljonka31, plussa 12/09
kirsikka 25/28 Y11/09 (lapset -06, -07), plussa 12/09
Selia 28/? Y10/09 (lapsi -08), plussa 12/09
Kolkka 31/30 Y9/09 (lapset 07 ja 08), plussa 12/09
Niki 25/28 Y10/09, plussa 01/10
Pannari, plussa 01/10
Moonsun 30/35 Y07/09 (poika 07, km 11/09), plussa 01/10
Sirenia 31/34 Y12/09 (tytöt -05, -08), plussa 02/10

Jännäyslista:

Oink 26.3?
Mamma82 31.3.
Neilis 5.4.

Mamma: voihan nenä =( Eipä taida muu auttaa kun levätä. Oon toisaalta kuullut että flunssassa kannattais välttää hirveän hiilaripitoisia ruokia, mutta en ole itse kokeillut.

Muru: Teini-ikäisenä oon käynyt uusimassa pillerit (tarkastuksissa) tk:ssa mutta viime vuodet gynellä. Valitsin tk:n koska ajattelin, että varmaan joudutaan verikokeita tekemään, jotka sitten yksityisellä maksaa keskimäärin 30e/kpl, tai ainakin mulla tällainen mielikuva on.. Kyllähän se harmittaa kun tk:n puolella hoitoon pääsyyn kuluu aikaa ja joutuu "turhaan" ramppaamaan peruslääkärillä. Jos itse saisin päättää, niin aluksi soittaisin asiasta lääkärille, joka puhelinkeskustelun perusteella laittaisi tarvittaviin kokeisiin, joiden tulosten saamisen jälkeen menisin sitten käymään tällä (erikois)lääkärillä, siis gynellä. Siellä sitten tulosten ja tutkimuksen perusteella voitaisiin selvittää hoito, yhdellä käynnillä. Tällainen palveluketju olisi aika fiksu.

Olen googlettanut nyt asiaa ja ainakin varmaan selvitetään TSH ja prolaktiini (FSH ja LH?).
Epäsäännölliset kuukautiset :: Terveyskirjasto

Ja tuo nimim. Oviksista juttu luteaalivaiheen pituudesta sai myös masentavia fiiliksiä aikaan. Vaikka siis hyvä että tällaisestakin tietää nyt jotain. Helposti menee pää pyörälle näissä asioissa =/ Laskeskelin juuri että mähän olen vuodesta -99 syönyt pillereitä, joten ei olisi ihme että oma hormonituotanto on hiipunut. Näiden 10 pillerivuoden aikana olen pitänyt ehkä 3 puolen vuoden taukoa pillereistä..

Menkathan ne sieltä tuli. Tää mun kroppa kyllä yllättää joka kerta. Ei mitään kipuja ole. Pillereiden kanssa samantien kun sen 1. hulahdus tuli niin sai vetään Pancodia ja Burana 600mg samaan aikaan ja parin tunnin päästä sama homma uudestaan tai Panadol 1g+Burana 600mg. Mä olen niin onnellinen, jos mun tappokivut vihdoin ja viimein helpottaa.

Mies halusi ostaa mulle lohtupullan kaupasta :D <3 Jotenkin mä kyllä itse uskoinkin, ettei tästäkään kierrosta tärpännyt. Nyt aion mennä ostamaan jotkut ovistikut ja läträän pissan kanssa sitten oikein urakalla tällä kierrolla :D

Ruusis: No mä mietin itse tota ihan samaa, että haluaisin ensin jutella lääkärin kanssa, että mitä mieltä se on. Ärsyttää mennä lääkäriin ja maksaa kädenpuristuksesta miljoonan. Mitään labroja en kyllä halua musta otettavan siellä, koska saan ne ilmatteeksi sitten tk-lääkäriltä...toisaalta, mut on ultrattu ja tsekattu viimeksi heinäkuussa gynellä. Et siinä mielessä voisin itsekin mennä ihan tk-lääkärille, jos ne kerran jotain labroja tykkää laittaa ja jos saan vaan terolutit, niin ihan sama kuka sen kuurin määrää :D

Kilpirauhasen toiminta mulla itse asiassa just mitattiinkin muista syistä ja se oli normaali. Prolaktiinikin on mitattu joskus 5v. sitten ja silloin se oli normaali, mutta voihan se kyllä tässä ajassa muuttua. PCOS vois ehkä jopa mulla ollakin, tosin en tiedä miten nopeesti tommonen monirakkulamuodostus tulee, sillä tähän asti ovaariot on olleet ihan normaalit ultrassa (ja viime heinäkuussa tosiaan ultrattu).

Enkä mä kyllä yhtään ihmettelis, vaikka mun oma hormoonitasapaino oliskin päin pyllyä, koska söin pillereitä noin 8 vuotta.

Mutta ei tää elämä näihin menkkoihin kaadu. Onneksi tämä projekti aloitettiin nyt eikä vasta yli 3-kymppisenä, nyt on ainakin aikaa sitten selvittää oman kehon toimintaa.

Ihanaa aurinkoista viikkoa naiset :)

Muru kp1

Hei!

Kp 31 menossa ja juuri sellainen on olo kuin muinakin kuukausina tässä vaiheessa. Eli menkat alkaa millä hetkellä hyvänsä. Vihlaisuja alavatsassa oli eilen useaan otteeseen. Ja tietenkin pientä kiukkua ilmassa. Nyt on sellainen perusväsynyt olo.

Tuntemuksien perusteella kierron ei ainakaan pitäisi venyä sinne 38:an, mihin viime kuussa.

Nyt pitäisi saada tsemppi päälle kuntoilussa. Kesä ja rantakelit lähestyy:)
Eipä tässä oikein mitään sanottavaa ole. Sellainen blääh-meininki.

t. Oink

Murulle pahoittelut menkoista, jospa se tärppäis seuraavassa kierrossa!

Oink pitää vaan peukkuja pystyssä niin pitkää kun/jos menkat alkaa! Ja itsekkin täällä painon kans kamppaillessa ja varsinkin jos on tullu takapakkia niin ajattelen että rantakunnossahan ne valaatkin on :)

joo, eli ensin luteaalivaiheesta ja alkukierron hormooneista. mulla on itsellä otettu alkukierron hormoonit jne (prolaktiini ja kilpirauhasarvot) jotka olivat normaalit. mun luteaalivaihe on ollut joka kerran sen 14vrk, kun oviksen olen huomannut eikä tärppiä ole käynyt.
mutta, mulla kuitenkin aina ovis on kp21 jälkeen, joten missä vika kun alkukierron kokeet olivat normaalit? voiko siis kuitenkin liittyä loppukierron hormoonitoimintaan...? äääk! en jaksa kohta enää :D

musta tuntuu että oon ihan liian pihalla kohta näistä kaikista, hirveen monimutkaista saada yksi vauva alulle kun on sen ja sen ja tämän ja tuon ajan hormoonit, ja vaiheet ja ja ja.... :D

voi ei Muru, mä niiiin toivoin sulle plussaa!

nyt onkin pikkaisen kiire, mutta mielenkiintosia aiheita nämä kierron eri ajankohtana tapahtuvat hormoonimuutokset jne. jos joku vaan niistä tietää enemmän, tulkaa kertomaan :)

Yhteistyössä