Ex-Kermit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi

Vieras
Ex-Kermit

Eli keskenmenon kokeneet ja uudelleen raskautuneet, tervetuloa keskustelemaan tähän ketjuun. Tervetulleita ovat muutkin kuin vauvahaaveissa Kermit-ketjuun kirjoitelleet.

Moikka kaikki ketkä vielä minut muistavat ja tietysti muutkin, jotka ovat Kermeihin joutuneet.
TODELLA ”vanha” jäsen ilmoittautuu jälleen.

Ajattelin pitkästä aikaa kirjoitella ja kamala miten kauan olenkaan ollut poissa täältä… niin paljon on tapahtunut kaikkea. Vauvoja vauvoja ; ) Ihanaa.
Nyt on näköjään tosin ollut hiljaisempaa.
Otin vapauden avata uuden ketjun, jospa sitten taas keskustelu vilkastuisi pikkuhiljaa...

Kaikkea täällä tapahtunutta en tietysti tiedä, vain sen mitä viimeisimmästä ketjusta lukaisin ja on niin paljon uusia Kermejä ja onneksi myös plussanneita, että pahoitteluihin ja onnitteluihin kuluisi varmaan kokonainen sivu… joten antakaa anteeksi, etten siihen rupea.
Kuitenkin Sallille tosi isot onnittelut …
Ja Tiuhtille haluan esittää pahoitteluni ja toivottaa oikein paljon voimia koko teidän perheelle.

Viimeisimmästä keskenmenostani on jo yli vuosi ja minulle on tapahtunut niin paljon kaikkea, että te ette varmaan edes uskoisi puoliakaan ; ) Voin tässä osan kertoa, jos joku jaksaa lukea…
Olen nyt vihdoinkin raskaana ja jopa 13. viikolla! Enpä ole koskaan näin pitkälle päässytkään : ) Tänään oli np-ultra ja kaikki oli oikein hyvin. Sikiö liikkui hurjasti, pää-perämitta 4,6 cm, eikä niskaturvotusta ollut.
Viimeiset menkat oli 21.6. ja koska minulla on ollut aika lyhyet kierrot, niin luulin olevani jo aiemmin raskaana ja tein testin 22.7. kp 32, joka oli nega. Ajattelin että menkat ovatkin jääneet sitten välistä. Mutta kun ei viikon päästä ollut kuulunut ja olisi ollut rokotus, niin ajattelin vielä varmistaa… ja 30.7. kp 40 testiin tulikin plussa!
Sitten sain hiivatulehduksen tapaisia oireita ja menin lääkäriin. Lääkäri ihmetteli ettei keskenmenojen syitä ole tutkittu ja halusi ottaa minusta joitain kokeita. Kokeiden tuloksista sitten selvisi, että minulla on ureaplasma virus, joka aiheuttaa sikiökalvovaurioita ja niin ollen myös keskenmenoja. Lääkäri epäili, että tämä kyseinen virus on aiheuttanut molemmat keskenmenot. Sain virukseen lääkkeet ja se on nyt onneksi historiaa. Lääkäri oli käsittääkseni venäläinen ja kyllä otti päähän, ettei suomalainen lääkäri ole voinut/keksinyt sitä aiemmin tutkia! Ehkä olisin säästynyt keskenmenoilta tai edes siltä toiselta.
No mutta sitten… tietysti olin ihan itkussa ja paniikissa, että tämänkin menee kesken tai on mennyt jo sen viruksen takia. Sama ihana lääkäri sitten määräsi minut ultraan tarkistuttamaan tilanteen. 18.8. ultrassa sitten näkyi pieni möykky ja sydänäänet, mutta alkio olikin pari viikkoa pienempi, kun mitä menkkojen perusteella oli laskettu… eli oli menossa vasta 6+3 vaikka piti olla 8+3. Eli vauva oli saanut alkunsa silloin kun minulla olisi pitänyt olla menkat ja vain muutama päivä ennen kuin tein sen nega-testin. Joten siis 2 viikkoa hedelmöityksestä tulikin sitten se plussa. Ultran jälkeen olin kuitenkin huolissani, koska aiemmat olivat menneet kesken noin viikolla 8 (7+5), joten lääkäri pyysi minut tarkistusultraan kahden viikon kuluttua. 1.9. 8+3 oli kaikki edelleen hyvin. Sikiö oli kasvanut normaalisti.
Tänään siis 12+1 ja kaikki edelleen hyvin. Uskaltaisikohan sitä jo alkaa pikkuhiljaa uskomaan, että tämä vihdoinkin onnistuu…

Tämä oli yllätysraskaus, mutta iloinen sellainen.
Voi olla, että minusta tulee yh, mutta se ei haittaa juuri nyt yhtään, kunhan vauva vain vihdoin syntyisi ja olisi terve.

Onnea Kauris!!!! Muistan sinut tuolta haavelijoiden puolelta...
Ihana kun olet vihdoin siunatussa tilassa!
Toivottavasti lapsen isä haluaa osallistua lapsen elämään ihan parisuhteessa (jos itse sitä haluat) mutta tärkeintä on todella lapsen terveys ja äidin myös =)

Heipä hei!
Onnea Kauriille odotukseen! Tarrasukkia nyt loppuun asti!!!
Itse olen tässä jo pian "loppusuoralla" eli sunnuntaina paukahtaa kasaan rv 29. H-hetki lähestyy... hui?!

Aurinkoista syysviikonloppua toivotellen

Hei Kauris!

Siis tosi paljon onnea teille! Muistan sinut Kermittäreistä vallan hyvin. Me kirjoiteltiinkin sinne tovin aikaa yhtä aikaa. Todella hienoa! Elämä on yllätyksiä täynnä. Meillä on nyt 10 kk ikäinen poika.
Kaikkea hyvää matkallenne ja kyllä siitä nyt hyvä tulee!

Minäkin ilmoittaudun tähän ketjuun, saa nähdä kauankos sitä pysytään... Huomenna tulisi 6 vkoa täyteen. Vähän on oireitakin, väsyttää ja vähän ällöttää, muuten kaikki hyvin. Eka neuvola parin viikon päästä, jee.

Hauskaa viikonloppua!

Onnea kaikille ex-kermittärille !

Ollaan Tuulimamman kanssa tuolla samassa joulukuun ketjussa ja mulla menossa 27+3. Eli kivasti on jo pitkälle päästy !Tänään oli ultra ja siellä se pikkuinen oli juuri niinkuin pitikin, kasvut ja painot aivan kohdallaan. Alussa oli vähän hankalaa kun ei meinannut osata ottaa rennosti vaan ainainen huoli oli päällä, mutta niinhän sitä sanotaan että lopussa se sitten kiitos seisoo...Saatiin tietää sukupuolikin tänään ja ei ollut ihan sitä mitä mies oli ajatellut...kyllä tämä on ihanaa aikaa...Meille tosiaankin kaikkein tärkeintä on että sieltä on nyt joku tulossa, keväällä tilattu joulupaketti : )

Jospa minäkin uskaltautuisin tänne mukaan. Kermeissä on puhaltaneet plussatuulet, mutta valitettavasti takaiskujakin on ehditty kokemaan. Itsellänikin on pelko persiissä joka hetki. Kävin alkuraskauden ultrassa ja silloin kaikki oli ok, mutta nyt sitten jännätään np-ultraan asti, mikäli sinne asti selvitään. Jazz tuolla toisella puolella sanoi ihan oikein, että meinaa nauttia raskaudestaan niin kauan kuin sitä kestää. Minäkin haluaisin, mutta en tiedä miten selvitä siitä valtavasta pettymyksestä, jos se tulee eteen. Mahdankohan olla liian synkkää seuraa tänne :-I

Mariiaa on onniteltukin jo ja toivoteltu hyviä jatkoja. Tuulimammalle myös onnea ja hyvää jatkoa. Kiva kun olette saaneet toisistanne odotusseuraa :-) ja mukavampaa joululahjaa ei voisi kuvitella.

Olipas sinulla tarina Kauris. Mistä sellaisen ureaplasman saa ja mikä se edes on? Ei oo pakko vastata, jos et halua. Toivottavasti saatte miehesi kanssa asiat selvitettyä, mutta kyllä yh:nakin pärjää t. nimim. yh-kasvatti :-)

Hyvää viikonloppua toivottaa
sämpy 9+2

Kiitos onnitteluista ja pitäkäähän sormet ja varpaat ristissä, että tämä vihdoinkin onnistuisi.

Vipelle onnea pojasta, näin ”vähän” jälkikäteen. Kylläpäs olenkin ollut kauan poissa kuvioista…

Sämpy: Ureaplasma on virtsa- ja sukupuolielinten alueella mykoplasmabakteeri. Se on genitaalialueiden limakalvoilla. Ja se voi olla tavallaan oireeton. Kaikkien raskauksien alussa minulla on ollut virtsaputkentulehdus ja hiivan oireita, jotka saattoivat johtua ko. bakteerista, koska muuten olin oireeton. Ja ilman lääkärin ”uteliaisuutta” ja neuvokkuutta en kyllä olisi tuollaista osannut edes epäillä.
Ihan antibiootilla se hoidettiin. Että toisaalta harmiton vaiva, mutta kuitenkin niin kohtalokas : (
Aiheuttaa siis sikiökalvo¬jen infektioita ja sillä epäillään olevan osuutta vastasynty¬neiden pneumonian ja bronkopulmonaarisen dysplasian kehittymi¬seen. (Älä kysy mitä ne ovat.)
Lääkäri sanoi sen rantautuneen Suomeen Venäjältä, siksi hän varmaan osasi sitä epäillä. Sanoi sen olevan harvinainen Suomessa. Suomalainen hoitaja oli ihan ihmeissään niistä testeistä, kun hänen piti lähete laittaa…
Toisaalta taas netistä löytyy paljon ristiriitaista tietoa aiheesta. Silloin tutkiskelin, kun oli ajankohtaista. Sanotaan, että se on yleinen ja ettei aiheuta vauriota sikiölle, joka sinäänsä pitää paikkansa, mutta kun sikiökalvo vaurioituu, niin luulisi siinä sitten sikiön kuolevan seuraavaksi…
Joka tapauksessa olen tyytyväinen, että löytyi, on hoidettu pois ja edes tämä vauva voi hyvin : )

Tänään kävin siis neuvolassa ja sain kuunnella sydänäänet ensimmäistä kertaa : )
Kolmannen raskauden se otti, mutta nyt olen ne vihdoin kuullut.
Oli se kyllä mahtava kokemus. Verrattiin sikiön sykettä minun sykkeeseen, hymy nousi väkisin huulille ; ) Ihanaa.

Moi!

Josko minäkin sitten uudelleen aktivoidun tänne palstalle, kävin varmaan joskus elokuun lopulla kääntymässä täällä, mutta viestejä tuli niin harvakseltaan, etten enää muistanut tätä ollenkaan...

Tänään alkoi siis 12. viikko ja ensi viikolla on pelätty np-ultra. Tosin ollaan ultrissa käyty jo 3 kertaa varmistamassa, että sikiö on edelleen elossa :)
Ehkä sitä kuitenkin nyt vähitellen pitää uskoa, että raskaana ollaan ja vauva tulossa huhtikuun lopulla...
Ensi viikolla myös siis neuvolalääkäri, joten toivottavasti kuulen ensimmäistä kertaa ne sydänäänet.

Anteeksi, viestistä tuli ainoastaan hyvin omanapainen...

Maaria ja kirppu 11+0

HEIPPA kaikille sekä vanhoille että uusille ex-kermiteille! Oli kiva todeta, että ketju on herätetty kauriin toimesta jälleen henkiin. Vaikken itse enää tälle puolelle kuulukaan, niin silti on ihana seurailla sivusta onnellisia vauvauutisia. Tuntuu omasta ex-kermit-ajasta olevan jo ikuisuus vaikkei siitä loppujen lopuksi ihan tuhottoman kauan ole. Meillähän on pian 4kk täyttävä neitokainen pitämässä äiskää virkeenä (tai sitten vähemmän virkeenä...;) . Vauva-aika on mennyt aivan siivillä, mutta helpolla ei neiti ole päästänyt. Olisi voinut hieman sääliä vanhaa äitiään... ;) Jokatapauksessa, oikein ihanaa ja onnellista odotusta niin kauriille kuin muillekin ex-kermittärille!

Hei! Täällä ilmottautuu Epeli, en kovin monesti kirjoittanut kermitteihin mutta jotain kuitenkin. Km oli viime toukokuussa rv:llä 10, ja sen jälkeen heti uudestaan raskaaksi. Eli hei vaan kaikille, kiva odotella yhdessä, ehkä vähän "varovaisemmin" kuin ne onnekkaat jotka eivät ole menetyksiä kokeneet.

Kohta ollaan siis puolivälissä, potkut tuntuu ja paniikki lieventynyt. Raskausaika on fyysisesti mennyt ihan ok, mutta henkinen puoli sitten vähän heikommin. Ensimmäiset 10 viikkoa jotenkin sivuutin koko asian täysin, korkeintaan odotin että milloin tulee taas keskenmeno. Huomattavasti auttoi viikon 12 tienoilla hankittu kotidoppleri, jolla saattoi aina tarkistaa vauvan sydämenlyönnit aina kun huoli sai vallan (aika usein siis;). Nyt on käyty rakenneultrassakin, ja kaikki on ok, tosi suloiselta tyypiltä näytti.

Tietysti mitä vaan voi vielä sattua, ja km:n kokeneella se huoli tuntuu varmasti aina, ei sille mitään voi. Onneksi kuitenkin olen jo hieman pystynyt relaamaan ja iloitsemaan raskaudesta. Ensimmäiset vaatehankinnatkin uskalsin jo tehdä:))))

Hyvää ja onnekasta alkanutta viikkoa kaikille!

Epeli 18+6

Epelin kanssa olemme aika samalla aikataululla liikkeellä. Kirjoittelin kermittärenä toukokuussa-06, keskenmeno rv:lla 11. Nyt menossa rv 17+4, laskettu aika maaliskuussa. Liikkeet tuntuneet n. 2 vkoa ja ne vähän ovat rauhoittaneet ajatuksia. Nyt uskalsin ottaa seuraavan neuvola-ajan 5 vkon päähän, kun aiemmin ne oli n. 2 vkon välein. Ihan vain sen takia, että sain käydä sydänääniä kuuntelemassa. Keskenmeno jätti minuun yllättävän suuren jäljen... Rakenneultra-aika pitäisi varata yksityiselle, mutta vielä olen sitä siirtänyt. Ehkäpä parin vkon päästä. Jos olen oikein ymmärtänyt, ultra tehdään viikkojen 18 - 22 välillä, joten aikaa on. Ajattelin vain, että siihen mennessä vauva olisi niin kehittynyt, että sellaisia yllätyksia ei enää tulisi, mitkä ultrassa olisi pitänyt näkyä.

Mutta päivä kerrallaan, kohti (toivottavasti) loppuhuipennusta.

En tiedä johtuuko tästä ihanasta "tilasta" vai vanhojen muistelusta, mutta ihan silmät kostuivat kun luin gekon kirjoituksen.
Taidan oikeasti olla pisimpään Kerminä ollut "jäsen", mutta vihdoin kuitenkin raskaana. Ei pidä luovuttaa ; )

kauris
12+6

(pitäisiköhän hankkia sellainen koti-doppler oman mielenrauhan takia...)

Epeli: Mitä sellainen kotidoppler maksaa?
Tosin ehkä mä yritän nyt vaan ottaa rauhassa, jos/kun np-ultrassa tällä kertaa selvitään hyvillä uutisilla...

Mukavaa illan jatkoa ja hyvää yötä ex-kermiteille!!

No me tilattiin se Hong Kongista;) Mies on sellainen velho löytämään netistä kaikkea mahdollista, minä en valitettavasti tiedä tähän hätään mitä kautta sen löysi. Maksoi alle puolet siitä mitä Suomalaisella maahantuojalla, suurin osa postituskuluja tietty. Suomesta tilatessa taisi olla jotain 70-80€?

Kauris, onnea onnea ihan hirmusesti!!!:) Muistan todellakin sut ja miten olit jo luovuttamassa... Kyllä se nyt onnistuu, pakko onnistua!
Meillä on nyt 10kk tyttö ja kaikki on mennyt hienosti:)
Jaksamisia ja masun kasvatteluja muillekin ex-kermeille!

Heippa kaikki ex-kermitit:)

Pakkohan se oli tulla kurkkaamaan ja aivan oikein ounastelinkin ,että joku tuttu on plussannut.
Onnittelut kauris plussasta tai sanottaisiinko että komeista raskausviikoista:)
Ahaa ,vika siis löytyi tuosta mainitsemastasi asiasta ja mulla tietysti heti heräsi mielenkiinto kun mainitsit nuo hiivatulehdukset...nykyään jatkuvariesa mulla ,että täytyypä pois sulkea moinen vaihtoehto. Mulla kyllä tutkimuksissa löytyi tukostaipumus ,joka ehkä syy mun km ,ainakin osittain. Lääkitys tähän aloitetaan ehti jos plussaa tulee.
Tauko hoidoista jne on menossa ,mutta vauva saa tulla jos on tullakseen ,opiskelut on mielessä ja itseasiassa odotan tietoa tälläviikolla saapuvaksi olenko päässyt kouluun.
Siitä huolimatta en haavetta hylkää ,jos vauva ilmoittaa tulostaan ,sit suunnitellaan kuviot uusiksi. Mikäli opiskelut alkaa ,keväälle suunniteltu uusi hoitokierros ehkä kuitenkin siirretään ,niin ,etteä koulun ehtii käydä ,ellei luomuna tärppää.

Vipelle terkkuja kanssa ,eipä olla aikoihin yhteyksissä oltu...osoitteeni on sama mikäli vielä muistat sen:)

¤¤¤Haidi¤¤¤

Morjens,
Ketju on saatu näemmä hyvin liikkeelle ja kiva, kun teidän ex-ex-kermienkin kuulumisia saa lukea. Mukavaa, että toivottu lopputulos on vihdoin saavutettu.

Taidankin olla raskausviikoissa sieltä varhaisimmista päästä Naksia lukuunottamatta. Tänään pyörähti käyntiin 11 viikko. Parin viikon päästä olisi aika np-ultraan, mikä jonkin verran huolestuttaa jo nyt.

Olen voinut ihan hyvin. Ei mitään oksentelua toistaiseksi. Väsytä ei sen enempää kuin normaalistikaan. Närästää pirusti, mutta niin närästäisi muutenkin. Ei ole mikään älytön nälkä, eikä tee erityisesti mieli mitään. Rinnat on kipeet ja joskus vihloo vatsaa, mutta kokonaisuudessaa raskaus on oireettomampi kuin viimeksi kärsimäni tuulimunaraskaus. Valittelin sitä miehellenikin, mutta hän sanoi, että koita olla vain iloinen, ettei oireita ole.

Kauris, olipa sitten hyvä, että osuit sellaiseen lääkäriin, joka osasi kyseistä bakteeria epäillä. Nyt voi odotella aika hyvillä mielin :-)

Jos jatkais vielä itsestään esittäytymällä eli Satakunnassa asustelen, en ole tosin kotoisin täältä päin, 31v. Lasta yritetty v. 2004 asti. Ei olisi alettu vielä silloinkaan, mutta kävin myoomanpoistoleikkauksessa ja samalla poistettiin endoa kasvaimen muodossa ja ajateltiin, että parempi ruveta heti yrittämään. Vuosi meni ja jouduin kohdun tähystykseen ja pääsin samalla sairaalaan lapsettomuustutkimuksiin. Ennen varsinaisia hoitoja raskauduin, joka osoittautui tuulimunaksi joulukuussa -05. Sain keskeytyksen jälkeen kuitenkin ennakkoajan sairaalaan hoitoihin elokuuksi -06 ja juuri ennen niiden aloittamista raskauduin taas. Tällä kertaa raskaus on siellä missä pitää ja ainakin 7 viikolla vielä elävä. Toivotaan, että pysyy matkassa loppuun asti.

Tervehdys kaikille!

Tulin pitkästä aikaa kurkkaamaan, josko kermittiä löytyisi ja täällähän on alkanut uusi elämä! Hienoa. Oli niin hyvä ketju oman raskauden aikana. Pitäkäähän tätä yllä raskaana olevat! Ensinnä kauriille paljon onnea ja toivotaan todella, että kolmas kerta toden sanoisi - niin se oli minullakin. Muistan hyvin sinut ja olenkin usein miettinyt, että mitä mahtaa kuulua. Myös kaikille muille plussanneille valtavasti onnea. Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa nauttia raskaudesta niin kauan kuin se kestää. Pieni ilo se on sekin ja jos sitten meneekin loppuun asti, niin ei ole turhaan jättänyt nauttimatta. Toki silti saa pelätä pahinta (ainakin itse koko ajan elin epävarmuudessa, mutta yritin silti nauttia) - tai jossain vaiheessa sitä sitten uskalsi oikeastikin jo nauttia.

Minulla siis nyt kohta 7 viikon ikäinen neitokainen ja kyllä on suloinen. Kun joskus öisin tuudittaa uneen syötön jälkeen, niin ei paljon univelat/yövalvomiset paina, kun miettii, että kovasti tätä odotettiinkin ja urakalla "tehtiin". Kaksi keskenmenoa kokeneena arvostan lastani aivan valtavasti. Tosin yövalvomisista täytyy kyllä sanoa, että neiti on päästänyt meidät helpolla. Nukkuu hyvin ja alkaa jo vetää lähes täysiä yöunia (viime yönä meni jo 8,5 h putkeen - tosin osa syynä illan vatsanvääntö itkut).

Hannan kuulumisia myös kovasti odottelen, vauvan pitäisi olla vissiin jo maailmassa...?

Jaha - itku kuuluu, ruoka aika!

- milla2

Moikkis!

Tuleva mummo kyseli tänään, että mahdankohan olla raskaana =) Mistä lie arvannut kun viikkoja tulee 7 lauantaina täyteen. Kävelen kuulemma jotenkin oudosti?! En vielä tunnustanut asian laitaa, kun haluan pitää asian salassa vähän pidempään. Vaikka ei näy pysyvän, ihme vainu noilla mummoilla ;)

Terve,
Olen lähdössä viikonlopuksi kotiin ja vähän jännittää, että arvataanko siellä tätä tilaa. Viimeksi tuleva mummopuoli kysyi suoraan (ei vielä tiedetty tuulimunasta ja viikkoja oli jotain 7+), että oonko mä raskaana. Perustelut oli siinä, että joku hänen kukkasensa oli ruvennut kukkimaan ja se kuulemma kukki aina, kun joku oli raskaana! No olihan se kukka oikeassa, mutta eihän me silloin vielä asian laitaa tunnustettu, eikä siellä kotona tiedetä asiasta vieläkään. Täytyypä katsastaa kukkanen taas, kun mennään käymään :-)

Onnea milla2:lle syntyneestä neidistä! Hannan kuulumisia olisi tosiaan kiva kuulla. Kermeissä pyörimme jonkin aikaa samoihin aikoihin.

Moikka!

Mä oon menossa kanssa viikonloppuna vanhoille kotiseuduille, joten jännittää huomaako isä tai appivanhemmat mun mahapömpötyksen jo... :)
Aateltiin kyllä kertoa niille vasta ensi perjantaina np-ultran jälkeen, jota muuten pelkään ihan törkeesti - siellähän viimeksi huomattiin kehityksen loppuneen jo viikkoja ennen.

En muista ollenkaan olenko itseäni täällä esitellyt...
Olen siis 28-vuotias Helsingissä asusteleva, vuosi sitten annoimme vauvalle mahdollisuuden, jonka jälkeen tärppäsikin melkein heti. No, ilo loppui kuitenkin melko lyhyeen, kun np-ultrasta tuli huonoja uutisia... siitä sitten toivuttiin niin lääkkeellisen tyhjennyksen kuin myös kaavinnan kanssa useampi kuukausi.

Nyt kuitenkin (toivottavasti) onnellisesti raskaana, ainakin vielä viikko sitten varmistusultrassa kaikki oli loistavasti.

Mukavaa viikonloppua kaikille ex-kermeille!!

Maaria ja kirppu 11+4

Mennään sämpy muuten aika samaa tahtia näiden viikkojemme kanssa, enhän mä ole kuin runsaan viikon edellä!
Musta tuntuu kyllä, että tää maha on jo pullahtanut jonkin verran, normihousut (yhden koon liian isoinakaan) ei mene enää iltapäivällä päälle ilman että ahdistaa...

Kiitos Sirenia ja milla2. Ja onnittelut teille omista pikku nyyteistä : )
Ja Haidille kanssa kiitos onnitelusta. Toivottavasti teille se (oliskos jo neljäs) napero vielä suodaan.
Minä olen vielä koulussa ja ehdin just valmistua ja siitä sitten äippälomalle. Pitää vaan toivoa, ettei tule mitään ongelmia, jotta voin koulun käydä kunnolla loppuun.
Tosi kiva kuullu teistä kaikista!

Täällä on tullut esittelyjä. Laitan omani myös, mutta pakko luonnostella sitä ensin hieman. Tässä on tapahtunut niin paljon, ettei sitä kamalan tiiviiksi saa...

kauris
13+4