Ex-kermit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 14.3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänne ei mitään ihmeellistä, kunhan vaan ketjua nostelen vaihteeksi ettei mihkään takapajulaan vaivuta:)

Tänään menen diabeteshoitajalta saamaan insuliinin pistämisoppia ja sitten ylihuomena päästään taas vauvelia kurkkimaan ultraan. Muuten on olo suhteellisen energinen, tekisi mieli touhuta vaikka mitä mutta sitten tuo kroppa kyllä pian muistuttaa kolotuksillaan yms. olotilasta. Pihahommiakin olisi kiva jo tehdä mutta kumartelu ei oikein tahdo enää luonnistaa tämän vatsan kanssa. Joten täytyy tyytyä siihen mihin pystyy.

Hauskaa viikkoa kaikille!

Tuulimamma: täällähän minä, tänään 8+0! Vähemmän olen wapissa nyt pyörinyt, mutta käyn kurkkimassa välillä. Uskaltauduin varaamaan eilen ekan neuvolan, 10.5! Voi kun aika kipittäisi nopeesti sen 12vkon yli..! Päivänjatkoja!

Kamuni kysyi tänään joko mulle on jo tehty jokin sokeri testi, eli joutetaan makeeta vettä ja sitten otetaan parin tunnin päästä kaksi verikoetta. Tehdäänkö tuo kaikille?

Täälä menee muuten hyvin. Pikkuinen on kauhean vilkas tapaus ja potkiskelee ahkerasti=) eilen oli huonompi päivä, heti aamusta mikään ei pysynyt sisällä, sitten kun olo parani ja ruoka pysyi sisällä alkoi migreeni eikä mukana ollut yhtään panadolia=( oli ikävää mennä kotiin auringonpaisteessa.. Nyt kassissa on avaamaton paketti panadolia varmuuden vuoksi.

Innolla odotan viikon päästä perjantaina olevaa rakenneultraa=)

Hanna ja pikkuinen 18+3

Hei kaikki,

pikakuulumiset ultrasta, hienosti meni ja sykekin löytyi! Helpotuksen huokaus oli suuri... vähäksi aikaa, eihän sitä pelkoa vielä voi heittää kun vkoja kuitenkin vasta 8+2, mutta yksi vaihe kuitenkin ohitettu!

Aurinkoista keväänodotusta kaikille!!

Moi,

Taisin viime viikolla vähän etuilla, sillä nyt on vasta rv 23. Ei oikein pysy näissä enää mukana, vaikka alussa tiesi päivälleen missä mennään :-)

Hanna: Se sokerirasitustesti tehdään vain, jos virtsassa havaitaan neuvolassa sokeria. Sitten saa lähetteen labraan ja testi tehdään. Itselleni kävi tänään niin. Eli luvassa ensin 12 h paastoa (myös vedestä) ja sitten pari tuntia odottelua ja testejä ja sokerilitkua. Yöh. Tosin hyvä, että tsekataan. Toivon tietysti, että kyseessä ei ole diabetes, mutta se jää nähtäväksi. Sokeri virtsassa ei vielä automaattisesti siis tarkoita sokeritautia.

Ex-himmulle hirveästi onnea! On se ihana tunne nähdä ensimmäinen syke!

Tänne ei muutoin mitään uutta. Liikkeitä tuntuu välillä tosi paljon ja siellä vedetään kunnon kuperkeikkoja, tilaa kun vielä on. Vaan alkaa tuo vatsa jo selkeästi näkymään (ihan kiva :-)). Energiaa onneksi on ja kevätkin tietysti tekee oman osansa.

Kaikille paljon aurinkoa ja energiaa siitä. Ja erityisesti uusille onnea matkaan! Joku pohti, tarkoittaako huono-olottomuus huonoa, mutta eihän se niin ole. On paljon odottajia, joille ei tule mitään huonoa oloa. Toki se huono-oloisuus itsellä auttoi henkisesti, mutta voihan sitä huono olo jatkua keskenmenon jälkeenkin jonkun aikaa eli ei sekään mitään vielä todista. Toivotaan, että täältä ei kukaan enää poistu kermittäriin!

- milla2

Moi.
Mulla oli tänää neuvola aika, ja kaikki oli ok, Hb oli 133 onneksi, niin ei tarvi ottaa rauta kuuria. Pissa oli puhdasta, mutta käyn silti siinä sokerirasitustestissä parin viikon päästä. Kävin siinä alkuraskaudessakin jolloin se oli ok. Ja uskon sen olevan nytkin ok. Mutta haluun käydä ku on vähä tota ylipainoa kertyny, siis sitä on ollu jo pari vuotta. Sydän äänet kuunneltiin ja ne oli hyvät. Sekä katsottii ultralla. Siellä se vauveli potki. Ja ihana ku piti käsiä nyrkissä mahan päällä sillä lailla, että ihan selvästi pysty laskee että kaikki kymmenen on. Kyllä siinä tulee tippa linssii aina ku kahtoo sitä. Ku täällä ultrataa joka neuvola kerta eli n.3-4 vko välein niin sitä pääsee usein katsoo ja ihastelee. Alussa kävin 2 viikon välein, joka väli tuntu kyllä joskus todella pitkältä ku pelkäs km. Mutta nyt kaikki hyvin. Ja vauva paino noin 690g. Ensi viikolla alkaa perhevalmennus. Ja sitä onki sit 8 kertaa, kerran viikossa. Mite teille muilla, jokka on käyny? Onko teillä kuin useasti? Sain ne kelan laput ja todistuksen. Joita pitäs alkaa täyttää mutta eipä niille kiirettä. Energiaa täälläki on. Kohta lähen haravoimaan pihaa ku ei ole ollu parii päivää yhtää lunta maassa niin se on vähä kuivunu. Hyvää vointia kaikille!! t. KAisa rv 24+4 :) IHANAA!!

Huomenia!

Tulin nostamaan ketjua taas etusivulle.

Päivä päivältä edetään. Pientä nippailua on vielä satunnaisesti, mutta viime viikon lopulla riesaksi on tullut suolistovaivat. Vatsaa tuntuu vääntävän välillä ihan tavallisetkin ruoat. Oksentaa ei ole tarvinnut, mutta ei tämäkään hääviä ole, kun ei aina tiedä mitä söisi.

Aamuisin laiskuttaa kamalasti ja olisi hienoa, kun joku toisi aamiaista sänkyyn.

No, ei enää montaa aamua vappuun.

T: Tatti rv 6+2

Laitanpa minäkin kuulumisia. Eilen olin neuvolassa ja ultrattiin, kun th ei osannut tunnustelemalla sanoa miten päin oli. Pää olikin sitten tuossa mun kylkiluun alla eli perätarjonnassa tällä hetkellä. Kauhistus, kun aletaan jo puhua tarjonnoista... Vaikka eipä sitä tiedä koska päättää olla valmis maailmaan. Toivottavasti kuitenkin vielä viihtyisi tuolla yksiössään, joka kyllä alkaa olla aikasta suuri (sf-mitta 32 cm) -th nimittäin laittoi lähetteen kokoarviointiin. Epäili kyllä että lapsivettä on runsaasti, mutta halusi että varmistetaan. Enää ei tahdo sloggin maxitkaan pysyä vatsan päällä vaan nekin valahtaa tuonne vatsan alle. Inhottavaa, kun ei viitsisi joka paikassa nostella housujaan...

Kaisa kyseli perhevalmennuksista. Meillä oli 5 kertaa + tutustuminen synnärille. Annettiin myös kutsu, että tavataan elokuussa uudelleen samalla porukalla vauvojen kanssa =)

Aurinkoa ja hyvää vointia kaikille Kermeille =)
Salli rv 30+6

Hei,

Tatille vinkkinä, että vatsavaivoihin auttaa (jos auttaa) maitohappobakteerit. Kannattaa apteekista kysyä, mikä on parasta - gefilus taisi olla kallista ja vaati jääkaapin, mutta muitakin oli - en muista mitä itse syön, vaikka päivittäin syön! Samalla hoituu mahdollisesti lapsen allergiatkin ts. oletus on, että noilla olisi positiivinen vaikutus lapsen allergioita vähentävästi. mene ja tiedä onko näin.

Synnytysvalmennuksia on ainakin espoossa vain 3 kpl + synnytyslaitoskäynti. Tuo 8 krt kuulostaa jo tosi paljolta! Itse käyn kyllä mammajoogassa, joka auttanee myös valmentavasti.

Vointeja kaikille!

Hei,

En ole pitkään aikaan kirjoitellut tänne, viestejänne olen kylläkin lueskellut. Mulla tänään 7+4, ja oireina rintojen arkuus ja ajoittain hieman etova olo. Olin kaksi viikkoa sitten yksityisellä ultrassa, ja silloin näkyi alkio ja erittäin heikot sydänäänet. Ihmettelen kyllä noiden sydänäänten kuulumista niillä viikoilla, mutta niin se lääkäri vain väitti.

Tuli mieleen, että onko km:n jälkeen mahdollisuus käydä useammin neuvolan uä:ssä? Pelkään km:ää päivittäin, ja nytkin ajattelen, että onkohan kaikki kunnossa kun olen energisempi kuin viime viikolla... On ollu töissä kova kiire, ja on tullut oikeastikin melkeinpä juostua paikasta toiseen. Ateriointikaan ei ole ollut varmastikaan riittävän säännöllistä/terveellistä. Voi tätä murehtimista; kunpa aika kuluisi nopsaan :)

Heinä: Minä ainaki pääsin heti raskauden alussa sairaalaan lääkärin tykö varmistamaan että kaikki on ok nyt. Ku oli takana kolme peräkkäistä km. Ja sit pääsin käymää kahden viikon välein neuvolassa viikolle 16 asti. Sit nyt oon käyny n 3-4 vko välein. Ja aina katsottu ultralla ja melko monesti kuunneltu sydän äänet. Että ainaki täällä kaupungissa (keskipohjanmaalla) otetaan huomioon pelot mitä on edelliset km:t tuoneet uudessa raskaudessa ja on päässy useammin neuvolaa. Ja oon siitä hyvilllään. Mutta kannattaa vaan sitä itse pyytää ja vaatia jos mahdollista. Mä ainaki sanoin heti alussa että haluan käydä usein neuvolassa ku niin pelottaa. Ku se aina helpottaa ku näkee että sydän sykkii ja kaikki ok. Onnea vaan sulle Heinä!

Kiitti Milla2 vinkistä!

Minulle ei tullut tuo mieleen. Gefilus piimää ja mehuja olen sitten juonut. Välillä miettii kaupassakin, et mitä sitä saa syödä ja mitä ei. Sitten syynään etikettejä niin et varmaan ohi menevätkin tuijottaa. Yritän käyttää maalaisjärkeä.

Mitä te muut kokkailette? Onko mitään mielitekoja?
Minulta on suklaan himo raskauden myötä kadonnut! : O

Hyviä oloja kaikille!

Olipas tänne ilmestynyt tekstiä sillä välin kun olin pari päivää nettipimennossa. Tietokone sai väistyä vauvan huoneesta. Kiva kuulla että kaikille kuuluu hyvää. Jotkut ovat vielä alkuraskauden pelkotiloissa mutta eiköhän kaikki tule menemään hyvin. Ja mitä pidemmälle aika kuluu, sitä vähemmän pelko keskenmenosta pelottaa. Tietenkin voi tulla uusia pelkoja mutta kyllä niistä selviytyy jokainen joka on km:nkin kokenut. Joten tsemppiä kaikille jatkossakin, etenkin alkuraskauslaisille:)

Nyt olen sitten 3pv pistellyt insuliinia aterioiden yhteydessä eikä tuo ole kovin kummonen homma vaikken itseäni mielelläni pistelekään. Ja parin kuukauden pistelystähän on vain kyse. Ja hyvä että on nyt insuliini pelissä niin vauvankin kasvua vähän hillitsisi.

Tänään olin kontrollissa äitipolilla ja vauva oli 2500g ja huiteli hurjan paljon ylimmänkin käyrän yläpuolella. Jos nyt jatkaisi kasvua tätä linjaa niin la:n aikoihin olisi 4700g! Voitte arvata että vähän veti kalpeeksi naamaa. Mutta nyt siis toivotaan että insuliini auttaa asiaan ja eihän ne muutenkaan anna kasvaa ihan hurjan isoksi jottei synnytyksessä tulisi ongelmia vauvan suuren koon vuoksi. Supistuksetkin ovat jo kuulemma tehneet tehtävänsä sikäli, että vauva on laskeutunut jo kovin alas. Ja sen kyllä itsekin huomaan, ei ahdista palleata enää niin kovasti. Ja hieman on alkanut paikat pehmenemään. 3vkon päästä uudestaan vauvan painoarvioon.

Oikein hauskaa ja aurinkoista vappua kaikille!!!

Vauvapuolelta kurkkailen välillä tännekin:) Mukavaa että uusia tulee mukaan kokoajan...

Meillä menee oikein kivasti, tytön kanssa on nyt kuukausi maisteltu soseita ja kyllä ne hedelmät vaan on parempia kun vihannekset;) Pari hammastakin jo alhaalla on ja ryömimisen yritys on kova.

Gekko, tulethan kertomaan tuonne vauvanhoito puolelle marraskuisiin kun olet poksahtanut? Varmaan ainakin vipeä kiinnostaisi kanssa miten kaikki meni:)

Onnea odotukseenne ja aurinkoisia kevätpäiviä!

Toivotteleepi Sirenia ja tyllerö 5kk

kävin tänään hyvinkäällä ultrassa, mulla tuli ruskeehtavaa meininkiä värkistä aamulla, pelkäsin tietysti pahinta. Sydän sykki, ja kaikki oli hyvin, ainakin vielä, mutta kyllä hirvittää, tekisi mieli laukata kaiken aikaa vessassa. Pidelkäähän peukkuja että selviän pelkällä säikähdyksellä.. T.sanna 8+6

Sanna: toivottavasti on vain vaaratonta vuotoa, jota melko usein esiintyy juuri alkuraskaudessa. Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja saat aikanaan vauvelin syliisi.

Sirenia: kylläpä aika menee kun teilläkin jo soseita maistellaan! Juuri ajattelin tuossa viikonloppuna että mitähän Sirenialle ja Vipelle mahtaa kuulua. Ja tulen sitten kertoilemaan kun kahdeksi jakautuminen on tapahtunut. Kyllä alkaa vatsa olee sitä luokkaa, ettei väliä vaikka aiemminkin syntyisi. Puuskututtaa ja paikat on kipeänä vaikka vaan kotinurkissa kävelisi. Että tätä auvoista odotusta. No, oikeasti täytyy ottaa kaikki ilo irti tästä raskausajasta nimittäin tämä on sitten kyllä viimenen kerta kun meikäläinen lähtee tähän ruljanssiin. Kolme lasta kun kohta on niin meikäläisen kiintiö on täynnä. Ihania hetkiä sulle sinne vauvanhoitomaailmaan, samoin Vipelle jos käy täällä joskus kurkkimassa!

Sanna:
Peukut täällä pystyssä kera varpaiden, että kaikki jatkuisi sinulla ok!! Hyvä kuitenkin, että pääsit jo ultraan ja siellä sydän sykki kuitenkin. Löytyikö sille mitään ""syytä""?Luultavasti vaan tosiaan jotain vaaratonta vuotoa.
Ymmärrän kuitenkin täysin huolesi (kuten varmasti me kaikki km:n kokeneet) - ja vieläkin itsekin joka ikinen kerta vessassa käydessä pelkään, että on tullut verta.
Paljon tarrasukkia sulle ja käyhän kertomassa kuulumisia jatkossakin! Kiva kun täällä on joku toinenkin suht samoilla viikoilla (minulla siis vikkoja vähän yli 9).
t. ex-himmu

Myös täältä hirmuisesti tarrasukkia Sannalle!! Minullakin oli tässä raskaudessa alussa ihan kunnon verenvuotoa ja olin varma, että kesken meni, mutta kyseessä olikin sitten kohtuun muodostunut hematooma, joka vuosi itsekseen pois.

Laskettuaika lähestyy ja mitään oireita ei täällä ole. Tänään kävin taas pitkällä lenkillä ja jumppasin, eikä yhden yhtä supistusta tullut. Olen jo varautunut siihen, että yli tämän kanssa mennään ja reippaasti. Onneksi masussa kuitenkin myllätään oikein kunnolla, joten eiköhän siellä kaikki ole kunnossa. Ainut oire joka on jo vaivannut useamman päivän, on se, että vatsa on ihan sekaisin. Mutta toisaalta sekin on parempi kuin jossain vaiheessa vaivannut ummetus.

Kata + kaveri 38+

Sannalle: Toivottavasti meidän vuodot on vaan jotain vaarattomia juttuja.

Minulla oli siis myös eilen eka ultra. Viikonloppuna tuli yhtenä päivänä hieman paperille liman sekaista verijuovaa.
Sitten eilen aamulla taas.
Pikkuinen oli kuitenkin normaalin kokoinen ja sydän sykki vimmatusti.
Seuraava ultra varmuuden vuoksi kuitenkin jo parin vk:n päästä.

Sain elämäni ensimmäisen äitiyskortin ja sikiöseulanta esitevihkosen. Apua! Miten tällainen ""viherikkö"" osaa tehdä tuollaisia päätöksiä. Joidenkin aika näytti olevan jo parin vk päästä. Tiedän, että päätökset on tehtävä itse, mutta mihin te olette suostuneet ja mitä piditte tärkeänä?

Hei!

Kyllä vain minä näitä lueskelen. Gekkoa hyvinkin tarkkaan seuraan kun olet vanha tuttu:) Tosi hienoa, että olet jo loppumetreillä ja pinnistele hyvin loppuun asti.

Meillä vaavi täytti 5 kk ja pottua ja soseita syödään. Hieman ollaan vatsaongelmallisia kun se ei toimi niin ei toimi... Tulee sitten esille itkuisuutena ja illat kannetaan. Luumukuuri otettiin taas ohjelmaan, jospa se siitä paranisi. Mukavaa kun 6 kk tulee tässä kesänkorvalla täyteen, niin on helmpompi lähteä ulkoilemaankin kun ei tarvi katsoa aikataulua, että onko nukkuma-aika. Kokonaisuutena voisi kyllä sanoa, että aika rankkaa ollut ja liekkö iän syytä.. Yöt kuitenkin nukutaan ja sitä ollaan tehty n. 2,5 kk iästä alkaen.
Meille tämä on myös viimeinen lapsi. Niin minäkin ajattelin että pitää nyt yrittää tästä kaikesta nauttia niin odotuksesta kuin jatkostakin, koska tämä ei tule enää koskaan toistumaan. No, eiköhän se tästä kunhan saadan vatsavaivat aisoihin.

Jaksamisia teille kaikille ja poksahduksia niitä odottaville!

Hei
Kirjoitan ensi kertaa vaikka olenkin lukenut ketjuanne kauan, minulla on takana viime vuodelta 3 km:ää... sitten tutkimukset mistä ei löytynyt mitään, nyt raskaana itse laskettuna 7+5, mutta olen mukana sellaisessa tutkimuksessa ja olen käynyt jo kolmena peräkkäisenä viikkona ultrassa, eka kerralla ruskuaispussi, tokalla kasvanut ruskuaispussi ja nyt tällä viikolla näkyi sikiö mutta ei sydänääntä.... kauhea jännitys koko ajan! Ei selvää syytä siihen miksi koko ajan myöhässä... Haluaisinkin tietää onko täällä ketään kenelle olisi annettu esim asperiini hoitoa ja onnistunut siinä? Onko kenelläkään mitään muita hoitoja? Itselläni juuri tuo asperiini hoito....

Pupulle: Minä olen käyttänyt ihan alusta saakka asperiinia lisäksi kahdenlaista hormonivalmistetta; Zumenonia tabletteina ja Lugesteron-emätinkapseleita.

En tiedä onko asperiinilla ollut vaikutusta, mutta tämä raskaus on ainakin lähtenyt sujumaan ""normaalimmin"" kuin edelliset 3 (päättyen km), joilla en käyttänyt. Samoja hormoonia olen kyllä ennenkin käyttänyt.

Jospa ne sydänäänetkin sieltä vielä löytyisivät. Kyllähän se vähän oloa helpottaa, kun näkee ensi sykkeen.

Pidetään peukuja, että kaikki on kunnossa.

Olipa kiva kuulla kuulumisiasi. Tietenkään se ei ollut mukavaa kuultavaa että teillä ollaan vatsavaivaisia. Toivottavasti alkaa siltä osin pian helpottamaan. Meillä nuo kaksi aiempaa lasta olivat myös vatsavaivaisia mutta niillä oli ns. päiväkoliikkia. Eli ekat 3kk huusivat vatsavaivoja aamusta iltapuolelle, mutta yöt nukkuivat hyvin. Mutta ne siis loppuivat 3kk ikään mennessä eikä soseita syödessä sitten ollutkaan enää ongelmia. Käyhän Vipe välillä kertoilemassa kuulumisia!:)

Pupu73:lle tervetuloa joukkoomme sekalaiseen! Meitähän tosiaan on moneen lähtöön, eri vaiheissa raskautta olevia. On alkuraskauslaisia, loppuraskauslaisia ja kaikkea siltä väliltä. Mutta se yksi yhteinen tekijä on juuri tuo km:n/km:jen kokeminen. Jokainen siis ymmärtää miltä etenkin tuo alkuraskauden pelonsekainen aika tuntuu. Kaikkien oireiden tarkkailu, takaraivossa pesivä pelko pahimmasta jne. Siksi ainakin itse koin tämän ketjun jo alkuraskaudessa tärkeäksi tukiverkoksi, jossa voi tuuletella pelkojaan ja ajatuksiaan kun siltä tuntuu. Ja jokainen täällä tietää mistä silloin puhuu (siis kirjoittaa) yhtään väheksymättä toisen ajatuksia/pelkoja. Vaikka itsekin olen jo päässyt tänne ns. turvallisille vesille eli loppuraskauteen niin silti sitä kyllä heti alkuraskauslaisten tekstejä lukiessa osaa valahtaa siihen pelkojen maailmaan, jota itsekin alkuraskaudessa elin. Itselläni vain yksi km takana, mutta kyllä se edelleen pysäytti mm. viimeksi pari viikkoa sitten kun km:sta tuli kuluneeksi 1vuosi.

No niin, eiköhän tässä tälle päivälle. Taidanpa vaipua sohvan kätköön hetkeksi ennen nukkumaanmenoa.

Vipe: Oletko antanut vauvallesi maitohappobakteereita? Ne tasapainottavat vatsaa ja ehkäisevät myös mahdollisten ruoka-aineallergioiden syntyä... Meillä toimi ainakin eikä ole sen puoleen ollut korvatulehduksiakaan!