Ex-kermit UUSI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ex-Kermit UUSI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
pupu73:lle pahoittelut km:stasi. Suuret voimahalaukset sinulle jaksaaksesi eteenpäin kaikesta huolimatta! Pidetään yhdessä toivoa yllä, että olet pian taas tässä ketjussa ja silloin kaikki menisi niin kuin pitääkin eli onnellisesti loppuun asti.

Huomena äitipolikäynti edessä ja jo jänskättää että vielä vauva kasvaa hurjasti kaikkien kasvukäyrien yläpuolella. Olo alkaa olee jo tosi tukala, odottelen lähinnä enää sitä että pääsis jo synnyttämään. Yöt menee veskissä ravaten ja nukkuminen on muutenkin tuskaa. Selällään ei voi olla hetkeäkään ja taas kyljellään nukkuminen on tuskaa koska lonkat kipeät. Alkaa ilmeisesti luukudokset olee hellinä koska alkaneet jo valmistautumaan periksiantamiseen synnytystä varten. Tää loputon väsymys ja etten juurikaan jaksa kävellä tms. on todella kuluttavaa. Mutta kuten neuvolantäti aina naureskeleekin niin ""itse hankittu olotilahan tää on"". Joten, täytyy vaan yrittää nauttia tästäkin ajasta. Eiköhän se loppu tule sitten aikanaan... :)

Gekko: tulehan kertomaan minkälaisen painoarvion sait! Mulla arvioitiin tänään 2,8-2,9 kiloiseksi ja syntyessään olisi noin 4, jos seuraa käyrää. Lapsivettäkin oli reilusti, mikä kuulemma saattaa viitata siihen että sokeriarvoissa on kuitenkin jotain häikkää, joten joudun kotona seurailemaan ainakin päivän verran. Ekassa sokerirasituksessa (rv 8+) paastoarvo hiukan koholla ja toisessa rasituksessa (rv 26+) kaikki arvot ok.

Mulla on kans alkanut lonkat puutua kyljellään nukkuessa ja se onkin sitten aina oma operaatio kääntyä kyljeltä toiselle ja siirtää kaikki tyynyt uudelleen toiselle puolelle... Alkuyön ja aamun nukun hyvin, mutta siinä välissä joutuu monesti pyöriskelemään. No valmennustahan tämäkin on tulevaan...

Salli; toi kuulostaa tosi tutulta että aamuyön ja aamun nukkuu paremmin mutta muuten kääntyminen kyljeltä toiselle onkin sitten melkoinen operaatio ja voimanponnistus. Ei todellakaan tee mieli ihan heti vaihtaa kyljeltä toiselle, vasta pakon edessä kun alkaa lonkkaa jo pakottaa. Huomena tosiaan äitipoli, joten palailen huomena asiaan siellä käytyäni.

Ilmoittaudunpa sitten minäkin tuolta kermiteistä tänne. Vappuna plussasin ja parin viikon päästä eka lääkäri, joten älyttömästi jännittää miten käy. Tammikuussa oli menny viikolla 5 kesken.

Mitään ihmeellisiä oireita ei ole ollut. Rinnat on toki jonkin verran kasvanut ja nännit on kokoajan ihan hirveän arat. Tuntuu että mahakin vain pienenee vai johtuneeko siitä että on vähän ruvennut ajattelemaan mitä suuhunsa pistää.

Paleleeko teillä muilla kauheasti ? Minä oon ihan jäässä koko ajan vaikka mitä olisi päällä. Ajattelin kyllä myös että saattaa tuo paleleminen tarkoittaa sitä että pitäis kilpirauhaslääkitystä lisätä, kun ihokin on ihan korppu. Onko muita jotka kärsivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta ?

Omien laskujen mukaan nyt menossa viikko 5, kun otetaan huomioon mahdollinen hedelmöittymisajankohta. Jos viimeisitä menkoista lasketaan antaa tulokseksi 8 viikkoa. Meillä kun tuon aktiivisuuden voi tarkistaa kalenterista...Joten en sitten tiedä missä mennään...

www.tekay.fi sivuilla on hyvä laskuri... Voit valita kuukautisten alkamispäivän mukaan ja hedelmöittymisajankohdan mukaan...

Maanantaina olis eka neuvola YES!

t.Tuulimamma rv 9+4 (?)

Salli; kävin eilen siellä äitipolilla. Tämänhetkinen painoarvio on 3240g joka vastaisi sitten la:na n. 4,6kg:n syntymäpainoa. Insuliini on hieman auttanut sikäli, että vauvan kasvu ei nyt ollut lähtenyt entisestään karkuun vaan oli jopa aivan aavistuksen lähentynyt takaisin ylintä kasvukäyrää. Mutta kuitenkin vielä aika reippaasti yli ylimmän käyrän menee. Juteltiin kätilön ja lääkärin kanssa synnytyksestä ja kyselivät mun toiveita asiasta. Kerroin että haluan alatiesynnytyksen mieluummin kuin sektion, vaikka sitten käynnistyksellä jo aiemmin. Lääkäri oli onneksi samaa mieltä ja sanoi, että jos laskettuun aikaan asti mentäisiin niin todennäköisesti vaihtoehtoja ei enää olisi vaan synnytystapa olisi suunniteltu sektio vauvan suuren koon ja omien sairauksieni vuoksi. Niinpä sitten tehtiin alustava suunnitelma, jonka mukaan 7.6. tehdään lapsivesipunktio, jossa katsotaan vauvan keuhkojen kehittyneisyyttä. Jos keuhkot eivät vielä kypsät niin kypsytellään jollain lääkityksellä. Ja sitten seuraavalla viikolla käynnistetään, jollei synnytys sitten käynnisty jo lapsivesipunktiosta joka sekin kuulemma on mahdollista. Lääkäri kertoi myös että vauva menee synnyttyään lastenosastolle sokeritiputukseen ja erikoistarkkailuun, koska ei vielä tässä vaiheessa tiedetä onko sokerivaihtelut aiheuttaneet sisäelimiin muutoksia. Myös hengitys voi lähteä hieman hitaammin diabeetikkoäitien lapsilla käyntiin. Kaikenkaikkiaan oli huojentavaa kuulla, että käynnistys on edessä viimeistään n. 3vkon päästä. Oli myös hyvä saada kuulla miten vauvan kanssa toimitaan hänen synnyttyään niin osaamme jo etukäteen henkisesti varautua siihen että vauva lähtee hetimiten tarkkailuun. Ei sitten pelästytä siinä hässäkässä niin. Ja kyseessähän on keskussairaala, joten valmiudet ovat hyvät ja hyvissä käsissä ollaan. Kuulemma jo odotusaikana lastenlääkärit ovat siellä tietoisia, että tällainen lapsi on piakkoin syntymässä ja seuraavat jo papereista tilannetta ja osaavat siten valmistautua asiaan jo etukäteen.

Koskas Salli sulla on seuraava ultra? Onko sulle sanottu lähiaikoina painoarviota? Entä onko tehty sisätutkimusta että mikä on tilanne? Mulla eilen oli kohdunkaulakanava lyhentynyt 2cm:iin, kohdunsuu pehmeä ja auki yhdelle sormelle. Mutta pää ei vielä näkynyt vaikka välillä itsestä siltä tuntuukin... :)

Gekko: kuulosti aika hurjalta tuo sun kertoma! Hyvä tietenkin, että on keinoja seurata tilannetta nyt ja heti vauvan synnyttyä :) Itsekin ajattelen samoin, että mieluummin alatiesynnytys vaikka käynnistyksellä kuin sektio, mutta ehkä mun kohdalla ei tarvitse sitä edes pohtia, jos noudattaa nykyistä käyrää (vauvan koko yläkäyrän ja keskikäyrän välissä).

Keskiviikkona oli tosiaan arvio, josta aiemmassa viestissäni. Kohdunsuu oli 3 cm ja kiinteä ja kiinni eli ei muutoksia siellä. Kolmen viikon päästä uusi kontrolli, muistaakseni juuri samana päivänä kuin sulla tuo punktio.

Olikos sulla ennestään jo lapsia? Mulla on ensimmäinen tämä tulokas.

Aamulla otin ensimmäisen sokeritestin ja sain pistettyä itse itseäni. Jes! Ei se ollutkaan ylipääsemätöntä :) Ja paastoarvo oli hyvä 4,0.

Mitäpäs teille muille kuuluu? Käytii päivällä miehen kanssa toisen kerran vaunuja katsomassa. Ja varattiin sitten ne mitä ollaan kauan mietitty ja ihailtu. Brion Kombit. Piti jo maksaa vähän varausmaksua niin varmasti sitten saadaan ne jotka halutaan ku kesällä niille ei enää tullu tuota väriä. Haetaan vaunut sitten kesäkuun puolessa välissä. Saatiin jo hoitolaukku ja ne kaikki suojat kotiin. Vointi ollu ok, mitä nyt selkä istuessa kipuilee ja yöllä käyn taas kolme neljä kertaa vessassa. SOkerirasitustestissä kävin keskiviikkona. mutta se meni vähän pilalle. ku oksensin ennen viimeistä pistoa. en voinu sille mitää vaan kaikki se litku tuli pois. eka tulos oli 4,1 seuraava oli 5,6 ja sit se viimeine oli vaan 3,3. en tiiä joudunko menee uudestaa. ehkä en, koska nytkin menin vaan omasta halusta tietää minkälaisia arvoja mulla on, mutta sen kuulee ensi viikolla neuvolassa että mitä th tuumaa siitä. Maanantaina meen käymää kelalla ja vien sen hakemuksen. Jotain lipastoa vauvan vaatteille pitäs alkaa katselee kaupoista. Aateltiin sellasta matalaa lipastoa jonka päälle saa hoito alustan ja siinä saa vaihdettua vaipat yms. Ikealla näytti olevan hieno lipasto johon sai hoitotason, mutta ei taideta ennen elokuuta käydä etelässä, tietysti jos tilaa postin kautta mutta en tiiä miten kallista se sit on. Hyvää viikonloppua kaikille!! t. KAisa rv 28, ihanaa!! vielä reilut kymmene viikkoa sit vauva köllöttää mun sylissä.

Salli; meillä on tämä vauveli iltatähti eli kaksi lasta jo ennestään (8- ja 11v.). Joten, vanha tekijä (painotus sanalla ""vanha"" :) . Muistan kanssa kun ekan kerran pistin itteeni sormenpäähän. Se kynnys pistää itseään oli suuri, mutta kun sen kerran teki niin eihän se mitään ollutkaan. Vähän sama juttu nyt kun piikitän sitä insuliinia vatsaani navan lähistölle muutaman kerran päivässä. Ekaksi ajattelin että eihän siinä mitään mutta kun menin sitten sairaalan db-hoitajan luo harjoittelee pistämistä niin kummasti alkoi kädet hikoilee. Mutta kun senkin oli kerran tehnyt niin ei ollut enää kauhean korkea rima piikittää yksin ekaa kertaa kotona. Ainoa asia, mikä insuliinia pistäessä vähän jänskättää on se, että välillä neulan työntäminen sattuu (osuu ilmeisesti johonkin hermopisteeseen) ja toisinaan ei taas tunnu juuri mitään. No, se siitä. Pääasia että sulla näytti paastoarvo hyvältä. Olikos sulla vielä ollut paljon supistuksia?

Eilen haettiin vaunut, turvakaukalo ja pinnasänky, joten ei muuta kuin vauvan sais niin homma olis hanskassa. :)

Tää menee nyt aivan Gekon kanssa vuoropuheluksi... Mutta kiva jutella, kun ollaan niin samoilla viikoilla ja vähän samanlaisten ongelmien edessäkin.

Niin muistelinkin, että sulla oli jo ennestään lapsia :)

Supistuksia ei varsinaisesti ole ollut, joskus rasituksessa vatsa kovettuu, mutta ei muuten ja tuokin tapahtuu ehkä kerran kaksi viikossa. En osaa sitä edes supistukseksi sanoa...

Mulla sitten heitteli sokeriarvot aika kivasti loppujen lopuksi. Ennen ruokaa oli matalimmillaan 3,7 ja kerran (1,5 h) ruoan jälkeen 8,5 eli yli rajan pomppas. Tuolla aterialla join kyllä itsetehtyä (sokeroitua) mehua ja söin yhden suklaanamun ruoan lisäksi, että ehkä pomppaus sitten johtui niistä. Muutenkin tunsin itsestäni että kaipasin välipalaa aterioiden väliin. Ennen ruokaa melkein kädet tärisi ja ruoan jälkeen sitten väsytti. Normaalisti kun tulee kuitenkin naposteltua kotona ollessa... Tänään vielä otan muutaman lukeman ja huomenna neuvolaan. Varmaan joudun seurailemaan vielä lisää...

Me ostettiin Brio Duot, kun molemmat tykättiin että ratasosa on erikseen ja on kunnon koppa. Niin ja se heittoaisa. Ja Emmaljungaan verrattuna, noissa on paljon helpompi säätää se aisa pidemmälle ihmiselle, toki hintakin oli kukkaroystävällisempi :) Turvakaukalo ja pinnasänky on meilläkin nyt odottamassa. Äitiyspakkauksen vaatteita täytys kai ruveta pesemään ja hiljalleen pakata se sairaalakassikin... Jaiks! Jotenkin tähän oloon on alkanut tottua ja sopeutua ja yhtäkkiä onkin edessä se aika, että vauva on punnerrettava ulos ja raskausaika on takana... Täytyy kai ottaa kamera käyttöön ja kuvata tuota möykkyä vielä kun se tuossa on. Peilistä katsoen näyttää kyllä sivuprofiili hupaisalta, kun muuten on normaali vartalo (no tanakka toki), mutta sitten tuollainen suhteettoman suuri pallouloke vatsan kohdassa =)

Hyviä vointeja kaikille ja toivottavasti uudet pysytte täällä ketjussa mukana!

Hip, hei! Eka neuvola takana... sydänäänet löytyivät heti eli ainakin tällä hetkellä kaikki on enemmän kuin hyvin... IHANAA!

Tuulimamma 10+2

Ps. Etovat olot jatkuu, mutta nyt sen jaksaa paremmin kun tietää, että masussa on tosiaan elämää...

Huh hellettä taas tänään! Mutta nautitaan nyt lämpimistä ilmoista, huomena kun kuulema taas satelee :/ Tänään olen ollut taas vaihteeksi tarmoa täynnä, pessyt vaatteita, tamppaillut mattoja, imuroinut, pessyt lattiat, pyyhkinyt siitepölyt puutarhakalusteista ja pessyt terassin lattian. En tiedä mistä toi tarmonpuuska taas tuli, mutta huomena on taas varmasti lepopäivä. Tai ehkä teen saman homman kuin Salli, eli pesen nuo äitiyspakkauksen vaatteet ja alan laittaa sairaalakassia kuntoon.

Salli: sama juttu, tuntuu jotenkin epätodelliselta että kohta on raskausaika takana ja pitäisi käydä tositoimiin. Toisaalta tätä odotusaikaa tulen kaipaamaan mutta toisaalta olen taas valmis poksahtamaan kahdeksi. Ehkä siksi on niin vaikea sisäistää päättyvää odotusaikaa, että on tuo sairaalakassinkin väsääminen jäänyt ja jäänyt. Mutta kohta sitä voi aikuisten oikeesti tarvita, joten pakkohan se on valmiiksi laittaa pian. Ai niin, Salli, sun sokeriarvoista. Toi 8,5 ruokailun jälkeen on yli raja-arvojen, mutta jos joit mehua ja söit suklismunan niin ylitys johtuu melkoisen varmasti niistä. Tavallinen tuoremehukin on pahasta vaikka vain hedelmän oma sokeri mukana. Mäkään en sais juoda sitä ollenkaan mutta joskus otan lasillisen kun oikein tekee mieli kylmää ja raikasta juotavaa. Ja kyllähän sen sitten tuntee olossaan, eli se mehun sokeri saa aikaan sen, että jonkin ajan kuluttua verensokeri nousee kovasti ja tulee paha olo. Varmaankin joudut loppuajan tarkkailemaan sokereita ja syömisiäsi, mutta onneksi olet jo näin pitkällä. Mikä sulla muuten on se virallinen laskettu aika? Meikäläisellä se on 27.6.

Tuulimammalle onnittelut sydänäänistä. Ja Mariialle ja muille uusille ex-kermiteille tervetuloa joukkoon. Kiva saada uusia tuulia tännäkin puolelle. Pidetään joukolla peukkuja pystyssä, että kaikki menee tällä kertaa teilläkin hyvin!

Hei Tuulimamma, ja tietty muutkin ex-kermit

hienoa Tuulimamma, että sydänäänet kuului jo, on se ihana tunne :-) Minä olen kerran päässyt ne myös jo kuuntelemaan eka neuvolalääkärillä, ja nyt on np-ultrakin takana ja sielläkin kaikki hyvin, kovasti vaavi liikkuikin jo. Eli hieman jo alkaa pelko helpottaa (ainakin vähäksi aikaa).

Minulla etova olo jo vähän helpottanut (ainkin osittain, iltaisin iskee vielä kyllä välillä), nyt on siis vkoja vähän yli 12. Toivottavasti loppuu pian, vaikka kyllä sen tosiaan kestää, kun tietää että kaikki vaan on hyvin!

Aurinkoista päivää kaikille!

Minullakin oli viikko sitten ultrassa kaikki hyvin.
Aloin sitten pe hieman vuotamaan, mutta vain että paperille jäi ja se niukkeni iltaa kohden, mutta jatkui koko vk:n lopun.
Kipuja ei kuitenkaan ollut ja hyvät oireet jatkuivat.
Eilisessä neuvolassa sykettä ei kuitenkaan löytynyt, eikä TK:ssa, eikä äitiyspolilla.

Jouduin ottaa vastentahtoa taas sen tietyn pillerin ja nyt kulutan aikaa tään päivän kotona ja huomenna on lääkkeellinen tyhjennys. Tää on yhtä painajaista.

Viimeisen kerran; eilen rv 9+5. Yritystä -98, km:t nyt 4 kertaa.

Asianomainen kuittaa ja poistuu listoilta. : (

Osannottoni Tatti! Tuli kyllä todella kurja olo lukiessani kuulumisiasi. Miten elämä voi olla noin julmaa? Voimia sinulle ja miehellesi.

Eilen oli sitten se toinen ultra meillä. Lääkäri oli jotenkin töykeen olonen.. Selitti kuinka mun pitää muistaa ottaa lääkkeet ja käydä kontolleissa.. siihen tyyliin kuin itse tarkoituksella aiheuttaisin vti:n joka ei lääkkein halua kadota=( Sitten hän sanoi että vti voi aiheuttaa ennen aikaisen synnytyksen.. senhän mä halusinkin kuulla.

Noh, kystaa ei katseltu, tai katsoi kun pyysin ja siinä ei ollut tapahtunut muutosta. Munuaiset olivat kasvaneet niin kuin kuuluukin, kuitenkin kuukauden päästä mennään kontrolliin eli utrataan ne taas. Sitten mieheni kysyi katsotaanko kasvoja, niinkuin edellisen lääkärin kanssa oli sovittu, niin tämä tiuskaisi, ettei katsota, niitä katsottiin jo viimeksi (ei näkynyt kunnolla kun käsi oli tiellä). Sukupuolta vilkaisi ja näyttäs tyttö olevan tulossa, mutta siitäkään ei ole varmuutta kun sielä oli napanuora ym.. jalkojen välissä.
Nyt sit jännätään sukupuolta, munuaisia, kromosomeja, sekä tuleeko etuajassa.. ainakaan minun ja mieheni elämästä ei puutu jännitystä.

T: Hanna ja pikkuinen 22+3

tatti: lohdotushalaukset ja voimia paljon jaksaa tuo suuri koettelemus! Todella julmaa, että sinulle kävi noin! Ei tässä muuta osaa sanoa kuin, että olen pahoillani puolestasi!

Voi tatti, olen todella pahoillani puolestanne! On varmasti erittäin rankkaa luopua taas kerran siitä toivosta, että tämä raskaus menisi hyvin loppuun saakka. Teillä on jo pitkä yritys takana, mutta vaikka vaikealta tällä hetkellä taas kerran tuntuukin, niin ethän luovu toivosta. Pidän sinulle ja miehellesi tsemppipeukkuja jatkossakin ja toivotaan että olet taas pian täällä ex-kermiteissä. Ja sillä kertaa onnellisesti alusta vauvan syntymään saakka! Voimia teille molemmille!

Tämä ketju oli hävinnyt ainakin meidän koneelta jonnekin periferiaan, eilenkin jo kaipailin, mutta nyt sitten kaiveltuani haun kautta vihdoin löysin. Tänne ei kuulu oman navan osalta kummempia, perjantain neuvolaa odotellessa. Voikin olla jo viimeinen neuvolakäynti sillä seuraavilla kahdella viikolla on äitipolikäynti ja sitten näillä näkymin on se käynnistys edessä kolmannella viikolla.

Hyvää helatorstaita huomiselle!

Voimahalaukset Tatille! Toivottavasti jaksat vielä toivoa, vaikka nyt suru on varmasti se päällimmäinen asia. Pidän peukkuja, että pääset pian tänne uudelleen ja sillä kertaa raskaus onnistuisi :)

Gekko: mun la on 30.6, muutaman päivän myöhemmin kuin sulla. Neuvolassa ei kauheasti puuttunut tuohon rajan ylitykseen, kun seuraava arvo oli sitten 3,7. Sanoi, että ainakin sulla insuliini pelaa, kun on mennyt toiseen äärilaitaan. Seuraan nyt vielä yhden kokonaisen päivän ja katsotaan mitä sanovat sitten polilla seuraavaksi.

Sadetta on lupailtu moneksi päiväksi eteenpäin. Sopii kyllä mulle, turvotus iskee heti, kun on vähän lämpimämpää. Saa luontokin vettä nyt oikein kunnolla ja pääse kasvu käyntiin.

Niin ja mulla alkoi nyt äitiysloma :) Vaikka eihän se juuri eroa tästä normaalista, kun pääasiassa olen työttömänä ollut viime aikoina...

Tulin vain nopeasti ilmoittamaan, että meille syntyi viime lauantaina aivan ihana pikku prinsessa jolla painoakin oli yli 4 kg. Synnytys meni hyvin, tosin eppari tehtiin ja siihen päälle vielä repesinkin, mutta toivottavasti paraneminen tapahtuisi nopeasti.

Katalle suuren suuret vauvaonnittelut! Teillä on nyt sitten alkanut se ihana ihmeiden aika kun oma vauva on vihdoin sylissä. Oikein paljon iloa ja voimia tuleviin vauvanhoitohetkiin. Tulehan kertoilemaan kuulumisia vauvarintamalta!