~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

ElinaMaria harmillista että yöt niin risaisia. Onneksi teillä mieskin osallistuu niin se ees vähän helpottaa.Toivottavasti hampaat tulis pian ja yö kukkumiset loppuisivat. :heart: :heart:

hyvinhän teillä kehitytään ku syöttötuolissakin jo istutaan :heart: mä pidin kerran vaan ja en oo sen jälkeen pitänyt ku neuvolassa sanoivat ettei sais vielä pitää. Katsotaan nyt vielä kuukausi(eli ku poitsu n.7kk) ja jospa selkä oiskin jo vahvempi istumaan syöttötuolissa. Mä oon huomannut että porkkana ei taida sopii meidän pikku miehelle. Tänään pitääkin ostaa kanaa ja tehdä itse sosetta kun kaikissa kaupan valmiissa kanapadoissa on porkkanaa, harmillista!
 
Tyty voimia masuvaivojen kanssa, toivottavasti saanan olo helpottaa pian :hug:
sompio onnea kääntymisestä :heart: ja hyvää reissua!
Em voimia teillekin, huonojen yöunien kanssa. :hug:

Me ollaan nyt hiljalleen maisteltu niitä soseita, ja toi poikahan syö kun vanha tekijä :D suu auki koko ajan ja hyvällä ruoka-halulla menee alas. ehkä siis jotkut lapset todella kaipaa muutakin kun maitoa jo aiemmin (?)
me lähdetään anoppilaan, niin palailen taas maanantaina :wave:

mukavaa viikonloppua kaikille!!!
 
kananpaloja keittämässä...nyt vihdoinkin sain ostettua kananpaloja ja nyt poika nukkuu ja päätin keittää kanat. ja sitten survimella muussiksi ja pakkaseen jääpalamuottiin. Siitä on sitten helppo ottaa pojalle perunan tai muiden kasvisten joukkoon.

RUISLEIPÄ:
olen kuullut että lapselle voi ihan hyvin antaa ruisleipää koluttavaksi.Tekee kuuleman hyvää varsinkin jos ikeniä kutittaa. Mutta siinähän on sokeria ja suolaa niin kuinka moni teistä on silti antanut. Pitääkö leipä ensin antaa kovettua vai onko siitä nyt niin haittaa että saa pieniä paloja suuhunsa.


toivova-84
hyvä että ruoka teillä maistuu :)
 
Dodiii!! Ny on kutakuinkin muutettu ja saatiin nettiki tänne uudelle kämpälle :)

Voi ku meilläki oikeen haluttais muutakin ku maitoa! Mut kun ei. Ei juuri koskaan aukase suutaan ellen sit eka pelleile tai muuten vaan kunnolla innosta syömään. Ja nytkii sit ku oon yrittäny antaa ruokaa ni muuta tee ku ärisee, hokee Attee ja sylkee ruoan pois. Tai vastaavasti: hokee Attee ja huomaa sit et on ruokaa suussa ja meinaa tukehtuu. Tai siis yskii kovin ku menee väärään kurkkuun.. Et juu, ei meil edelleenkään kiinteitä syödä hyvin. Maitoa söis vaiks kuin usein ja rinnalla syökin yleensä kiltisti.

Talvis ihanaa! hienoa, et yökestoiluunkin uskaltauduit ja homma toimi!! Meil on öö... 6 villikset ainakin.. Ja must tuntuu aina et niit o liia vähä :LOL: Ku mie vaihan jokaisen vaipanvaihdon yhteydessä myös villikset, ellei sit sisävaippa oo ulkopuolelta kuiva. Ja aina ne villikset o jossai pillossa ni meil on hyvä olla villiksiä joka huoneessa :D Ku muutenki vaihetaan vaippaa missä vaan ja millon vaa. Eli vaihan myös sylissä ni en jaksa sen ihmeemmin ain mennä metästään et missäs niit villiksii ny olikaan. Ehk järjestelmällisyys ois tossaki asias iha ok mut mie en vaa semmone oo..

Ja tosissaa yövilliksien ois joskus hyvä tuulettua ihan kokonaisen vuorokaudenkin, tai siis et jos on villikset yöl ni ottaa toiset villikset seur. yöks ja sit sitä seur. vast ne ekat mitkä oli. Ni saa tuulettua kunnolla ja pitää ainakin. Ja jos yhtää osaat kutoo ni kannattaa ite tehhä villiksii, esim hahtuvasta ni ne pitää ainaki hyvin. Ja jos hahtuva tuntuu liian kutittavalta ni voit tehä hahtuvaa peppuosan ja merinovillasta sit resorit :) Meil o semmosii kolmet ja lisää tulossa ku anoppi tekee :)

Meil kääntyillään molempien kylkien kautta mut suosii enempi ehk oikeaa kylkeään. Mut kumpaankin suuntaan kääntyy kyl helposti, esim ku pistän peiton toiseen puoleen esteeks ni sit parin yrityksen jälkeen vaihtaa kylkee ja kääntyy toisesta suunnasta.

Meil oli 6 kk neuvola, eli ol jo 6,5kk sillon. Nyt tiistaina siis. Painoo oli joku 6300g rapiat ja pituus miltei 68. Et joo, ny on suhteessa paremmin tullu painoo mut eihä sitä edelleenkää kovin häävisti oo :D Nooh, mitä sitä ressaamaan. Atte kummiski on tosi ilonen ja touhukas poika. Iho ok, jokeltelee tavuja. Mitähän muuta se kirjotti siihi korttii, no en ny tähä hätään muista. Mut kaikki ok :)
 
heips! Pikaisesti olen vain koneella lukemassa teidän kuulumisia. Poika nukkuu sylissä, johon vihdoin nukahti parin tunnin kiukkuhetken jälkeen... huh...

Sellasta vain kyselisin, että minkä ikäisestä lähtien olette lattialla vauvaa leikittäneet säännöllisesti? Meillä toistaiseksi vain harvakseltaan on lattialla oltu, eikä kyllä tunnu siinä vielä juuri viihtyvän... Lähinnä vain pierujumpat on lattialla suoritettu, muuten on sylissä/sitterissä (tai nukkuu)....

DsariaL ja Jätkä 2vko 1päivä
 
Chamorphis
Suukkis onnittelut muutosta! :D Meillä taas onneksi ruoka maistuu hyvin! Kyllä se Attekin ennen pitkää rupee syömään kunnolla. Meillä syödään edelleen niitä 5-6 kuukautisille tarkoitettuja soseita. Ollaan yritetty niitä missä kokkareita niin muutaman lusikallisen jälkeen yrjöö... :/ En tiedä onko vaan sihtikurkku vai mistä johtuu... Pitää kysyä lekurilta sit kun soittaa ph-mittauksen vastauksen.
DsariaL meillä pari kuukautisena leikitettiin lattialla jo enemmän. Ei silloinkaan vielä säännöllisesti, mutta osoitti kivasti kiinnostusta jo sellaseen leikkihärveliin mistä roikkuu leluja. =)
tyty jaksuja masuvaivojen kans! :hug: Meillä mahavaivat jatku aika pitkään ja taisin lopettaa Disflatylin vasta puolen vuoden paremmalla puolella...
 
TA ja toivova kiitos kiitos, mut ei ne nyt niin kovin pahoja ne yöt oo, ainoostaan ne aamun tunnit... itkee tuttia ja on levoton. tänään tyttö päätti nousta ylös jo 5.45. Saa nähä mitä huomenna aamulla sitten... :whistle:

suukkis kiva et saitte muuton hoidettua. :) Mä sain sellasen vinkin et ei pitäis antaa yksittäisiä maitoaterioita lapselle vaan et antaa aina vaan ruoka-aikaan soseiden yhteydessä. Sit se näläntunne kerkii tulla kunnolla ja ruoka maistuu. Se autto meillä kun alkoi tuntumaan ettei tyttö oikein syönyt kauheen innolla. Nyt tietää sen et pitää vaan oottaa rauhassa se kolmisen tuntia ennen seuraavaa ruokaa ja et kyllä se jaksaa oottaa siihen. :) iltaisin joskus pitää antaa maitoo noin tuntia ennen puuroa. Mut eiköhän teijänki Atte ala niitä soseita syömään sit kun se maito ei enää oo se pääasiallinen ravinto. Ja ihan hyvinhän Atella on sitä painoo jo tullu. :) Hyvä et neuvolas kaikki ok.

DsariaL me alettiin pitää tyttöä leikkimatolla kun oli 3 viikkoa. :D ensin se oli tietysti vaan lelukaaren katselua eikä se oikein ymmärtänyt mut kyl se aika pian alkoi ojentelemaan käsiään niitä leluja kohti ja oli tosi kova potkimaan ja heiluttelemaan käsiä jo tosi pienestä. :) Voit ihan hyvin kokeilla aina vähän aikaa kerrallaan, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole!

TA mä oon antanu vehnäkorppua! Kaupoista voi löytyä sellaista suolatonta ruisleipääkin... oon muistaakseni nähny.

syöttötuolista: tosiaan, tyttö ei enää kertakaikkaan suostu syömään sitterissä. :x Alkaa venkoilemaan ja nostelee lantiota ylös ja kieltäytyy syömästä. Mut sylissä ja syöttöuolissa menee. Sitterissä se suostuu enää hengailemaan ja mutustelemaan vaikka korppua sillä aikaa kun me syödään. :) Mut Myy istuu tosi tukevasti. Lattiallaki istuu siis ihan ite, mä oon miettiny et onks tää nyt sitä et saa "istuttaa" kun se oikeestaan istuu itse... toi sana istuttaa kuulostaa ihan kamalalta. Ihan ku väkisin laittais lapsen istumaan. Mut toi meijän tyttö tykkää niin paljon kun sen kanssa leikkii sillei että se istuu tuossa jalkojen välissä lattialla. Ei tykkää juurikaan makoilla, paitsi jos saa olla ilman sukkia, housuja ja mieluiten myös ilman vaippaa... :LOL: Masulleen viihtyy mut siinä ei jaksa sit kovin kauaa olla. Mä luulen et toi meijän tyttö ehkä jättää sen koko kääntymisen välistä, nousee suoraan sivun kautta istumaan ja siitä sit mahalleen... :LOL:
 
meil ollaan ny oltu muutaman kerran ilman vaippaa avovaipalla (eli siis alusta jossa on PUL-kangas, imua yks kerros sekä coolmax kuivaliinapinta, sisään pistän vanhan pyyhkeen imua antamaan myös. Jatkossa anoppi tekee meille sit semmosii, mis on siilit ja sienet PUL kuosi, imua sisällä ja sit punasta microfleeceä päällä ) ja ain tullu kakat :D Nyt oli siis tos tunti sitten taas ja tul kakat ni ol jalat ihan kakassa. Nooh, sit ei kun pesemään vaan, se nii vaarallist oo :) Nii ja ehti men vähä huovallekin ku sätki jalkojesa kans nii paljo.

EM nii kai se pitäis.. mut entäs sit kun Atte on iha hirmusen väsy aina ja vaiks ois just siis nukkunu iha hyvinki ni kiukkuaa niin, et sit vast rauhottuu ku saa tissiä.. Ni kuinkas siinä sitten soseita annat :| ?
 
suukkis niin... en osaa kyl sanoo. :/ Onks ne neuvolasta osannu auttaa tossa mitenkään? Mitäs jos annat eka pahimpaan nälkään vähän vaan tissiä ja sit sosetta? Meil menee niin parhaiten. Mut se on kyl eri asia kun on pullolla niin näkee sen et mitä laps juo... ootteko kokeillu sitä sormiruokintaa? Onks Atella jo hampaita? Sekin vois olla et Atte sais ensin tissiä, sit laitatte sen syöttikseen ja annatte pelata joillain hedelmäpaloilla ja siinä samassa pujotat aina sosetta suuhun... mun on kyl vaikee sinänsä neuvoa kun meil ei tissiä syödä niin en tiiä et miten se muilla menee tuo tissin ja soseen yhdistäminen. Yleensä vauvat alkaa jossain vaiheessa ite jättämään sitä tissiä vähemmälle ja syömään enemmän soseita. kai. :D

äh. pitäis mennä siivoomaan keittiö. :D :x Ei kiinnostais. :xmas: JA pesemään Myyn pullot.
 
EM mut ku sillo o iha sama juttu :( Eli on nii kärttynen ennen ku saa kunnon annoksen tissistä. Sit ku on syönä kunnolla sit rinnast ni sit vaan ärisee soseille ja hokee omaa nimeään :p eli juu, ei oikeen onnaa :LOL: Mut jospa se siittä aikaa myöten. Ja neuvolast o saanu vaa noi samat ohjeet et pitäs antaa eka sosetta ni uppois paremmi.. mut ku ei ni ei.. Mut jospa mie sit kiinnitän enempi huomiota siihi syöttöväliin ja pitäsin sen ain siinä 3h:ssa. Nykysi se on 1-2h, harvemmin 3h.
 
Zoe-F
tyty86 :hug: Paljon voimia ja jaksamista.

toivova-84 Hieno juttu että kiinteät maistuu :)

TA Muistaakseni oli jotain luomuleipää(?) missä olisi vähemmän suolaa. Roni on syönyt jotain maalaisleivän kantapalaa. Suht vähän sai tuoreestakin leivästä irti, mutta oli ainakin kiva natustella.

DsariaL Tästä nyt on varmaan aika vähän apua, mutta mä en muista mistä lähtien Roni olisi viihtynyt muualla kuin sylissä tai sitterissä. Olisikohan ollut joskus kahden kuukauden ikäisen paikkeilla.

EM Hieno juttu että meni paremmin :) Eiköhän se siitä pikku hiljaa helpota :)
Ronikin käy räkättämään aina kun sanoo "Pöö!" tai "Kukkuu" :D
Siitä sormiruuasta vielä, niin melkein mitä tahansa voi antaa, vaikkei hampaita olekaan. Tietenkään mitään raakaa porkkanaa siltänään, mutta siis esimerkiksi kurkkua, päärynää, maissinaksuja jne :) Roni söi ennen hampaiden tuloa maissinaksuja ja leipää, leivän syöminen piti vain vahtia tarkkaan ja antaa välillä maitoa. Nyt on jo pari hammasta ja voisi kyllä jotain muutakin ottaa "naposteltavaksi"
Ronikin teki jossakin vaiheessa totaalisen stopin niin sitteri- kuin syliruokinnallekkin. Sylissä ottaa kauheat pultit ja sitterissä pyöri minkä ehti karkuun ja sylki minkä kerkesi.


Tänään on edelleen vauhtia riittänyt, eikä siinä vielä kaikki. Hyvä että oon ehtiny syömään tässä, kun Roni ei ole suostunut nukkumaan päikkäreitä kuin maksimissaan 30minsaa tänään :eek: Eli meno ja mieliala oli pojalla sen mukainen :/ Tuttuahan tää jo on, ettei Roni päivisin nuku, kun on hampaita tulossa, mutta kun vasta on myös oppinut liikkumaan kunnolla niin kyllä on vauhtia ja kiukkua. :D
Ronille puhkesi viime yön aikana alas kulmahammas ja tänään herra on jyystänyt kaikkea sormista kiikkutuolin jalkaan mennessään. :)
Nyt on pikku herra unten mailla, simahti jo seiskan jälkeen niin nopeasti, etten ehtinyt ees keittiöstä vellipulloa hakea :)

Voisinkin laittaa muutaman kuvatuksenkin tässä samalla. Sori jos on vähäin punasilmäisyyttä tai muuta rosoa, tällä toisella koneella ei ole samaa muokkausohjelmaa kuin vanhalla, enkä nyt äkkiseltään sitä netistäkään löytänyt.

Ronin "7kk-kuva" ja tämän päiväinen "päiväuni"hetki :)

Zoe ja Roni 7kk2pv :heart:
 
Zoe Roni kehittyy kyl hurjaa vauhtia! Niin ne muksut vaan kehittyy eri tahtiin.. Atte ei muuta ko kääntyy kyl aina mut muutoin sit ku on masullaan ni sätkii vaan ja nostelee peppuaan välillä tai nostaa ylävartaloaan. Ei puhettakaan et nousis tukee vasten tai istuis tai mittää :D Tuettuna kyl istuu mut ei muutoin. Noh, eipähä onneks tarvihe nii kauheesti viel olla vahtimassa B)
 
Zoe-F
Suukkis Kyllähän se kehittyy :) Meillä ku on molempien suvus melkein järestään kaikki ollu aika jänteviä ja alkanu liikkumaa aikasin nii aika odotettavissahan tää oli. Oli vaa pienoinen ylläri et kaikki tulee saman päivän :D
Oli kyl tietty helpompi hoitaa ku sankari ei vilistelly pitkin kirjahyllyy heti ku silmä vältti mut toisaalta tää on paljon hauskempaa, Roni kiipee välil sylii tai tulee sohvan vieree minuu kattoo ja seurailee ku teen kotitöitä :heart: On ollu taas niit päivii ku meinaa poksahtaa onnest :heart:
 
Huhu,kiirettä pitää..nyt pikasee koneelle..meillä siis nukutaan vaan 10-30min päikkäreitä :headwall: :headwall: tosi raskasta :snotty: mie en oikee kerkee mitään muuta ku viihyttää tota tyttöö..
ElinaMaria tais kysyy niistä pulloista..eli siis joo meillä on kaikki niitä koliikki pulloja ja tutteja..ja ilmaa tyttö ei miu mielestä syödessä vedä :/
Soitin neuvolaan, mutta siellä oli se idiootti sijainen joka ei tiiä mistää mitää ja oli sitä mieltä et jos lapsi oli maijolle allerginen ni pitäs olla anafylaktinen shokki syynä et kannattas käydä ees jotai epäilee :eek: siis mitä vit**a!! Ei se ihan noin mee..
Sit ku oon täälä kotona väsy ja stressaantunu ni huomaan et maito entisestään vähenee rinnoita :headwall: :headwall: sekin vielä!! Mies oli eilenkii aamu 7-01 yöhön duunissa..joten siitä ei oo hoito apua. Oon siis oman onnen nojassa tavallaa..nii ja koitin sitte tois päin männä illal kauppaa et mies oli tytön kaa mutta piti tulla keksekn reissun takas ku tyttö oli huutanu ½h putkee :eek: :'( sit vaan nauro ku pääs miu sylii..ja illal ku mies koitti pitää tyttöö sylissä ni kauhee huuto ja kärinä..miu sylii ku pääs ni heti rauhottu ja oli niin tyytyväinen..eli nykyään on vaan äiti äiti äiti..ymmärrän kyllä että oon tärkee mutta toivotaan etä tää on ohimenevä "isi protestia"koska kohta en pääse mihkää yksin, ku en haluu huudattaakka tyttöö--> oli huutanu ittesä hikeen ja naama meni näpyille, tosin uskon että huus kyllä mahaasa mutta ois varma rauhottunu ajemmin jos mie oisin ollu kotona.

Onko muiden lapsilla kylmän hikiset kädet ja varpaat? Ku tuntuu et toi mei tyttö on tosi usein kylmänhikinen varpaista ja sormista vaikka sisällä lämmin ja neitillä nuttua niskassa =) kai se vaan on tommonen kylmäkalle.

Joo ja pahoittelut taas ku en muile kommaa :ashamed: en vaan kerkee enää ikin mitää ku tyttö nukkuu nii huonosti..hitto en tiiä mitä senki assiin kaa tekis..eile olin lenkillä ja koitin et vaunuissa olis nukkunu mut heräs 25min kuluttuu vaikka vaunut olikii liikkees koko ajan ja ei nukahtanu uudestaa enää.. :/ pakko tänne purkaa ku tuntuu et en tiiä enää onko mikää normaalii tässä torpassa :( :D siis noi masuvaivat, päikkärit ja muutekii tuntuu et syöminenkii takuaa.. :snotty:

Tulipahan itku virsi!
 
Moi kaikille pitkästä aikaa! :)

Sori kun en olek irjoitellut,välillä olen käynyt lukemassa kuulumisia.

Täällä on ollut vaikka minkälaista härdelliä päällä,niin ei ole oikein ollut intoa kirjoitella. :( Miehen kanssa erottiin,mutta siitä en halua silleen jutella.Nyt sit päätettiin yhdessä että mä tuen miestä sen ongelmissa.Ja mies halusi hakea apua ongelmiinsa.Ja mä olen ylpeä hänestä,kun itse myönsi eka kertaa sen että hänellä on ongelmia. Joten tässä nyt yritetään aloittaa pikku hiljaa puhtaalta pöydältä.Asutaan erillään vielä,ja mies käy täällä.Oli itse asiassa nyt 5päivää tääl meidän kanssa.Ja nyt sit passitin sen asunnolleen :D Haluun nähdä,että osaako olla yksinäänkin ja kunnolla.Ja omaa rauhaa kaipaan myös tässä välissä.

Tytölle on painoa kertynyt ja yrittää sinnikkäästi lähteä liikkumaan. Eli kovat meno halut on neidillä. Tässä olisi kuvaakin. :heart:
Maisteltiin kurkkua,ja Maria tykkäs ihan hulluna!


Tässä sit vähän leikitään :)


Kaikille tarvitseville haleja ja jaksuja. :hug: :heart:

Ja Suukkis Mukavaa muuttoa sulle ;)

Maria 5kk 3vk 6pvä :heart:
 
Sannya neuvoisin kahtomaan ihan kunnolla ja harkiten onko yhteiselo järkevää. Siis et toki voi olla, mut kannattaa antaa aikaa sille eikä het "olla yhessä". Ku lapsikin menee kyl aika sekasin jos on koko ajan juupas eipäs leikkiä. Toki laps on viel pieni, mut silti. Mut tosi hienoa, et Marian isä haluaa apua ongelmiinsa yms =)

tyty tiiän tunteen.. Toi alku on tosi raskasta, etenki jos mies o paljon töissä. Mut se helpottaa, viimeistää sit ku alkaa enempi viihtyyn iteksiään ja muutenki osaa asioita enempi. Ja eiköhän ne unetki siittä pitene :) Ja se on normaalia, jotkut vauvat vaan ei nuku nii paljo ku toiset. Esim. neuvolatäti mulleki sano, et hällä ol yks vauva "asiakkaana" simmonen, joka nukku VUOROKAUDESSA 8h!! Eli siis ihan pikkunen vauva! Se on siis tosi yksilöllistä. Meilläki nukutaan noin vähän, ja usein nukutaan vaan pari kertaa pvässä se 15-40min. Raskastahan se tuppaa olemaan, mut kyl se siittä viel helpottaa :) Ja teilhää kummiski muistaakseni yöt menee suht hyvin :hug: Toi on kyl harmi, et se stressi yms. vaikuttaa maidontuloon, mut niinhän se usein on :( Etkö sais hoitoapua keltään kaverilta tai sukulaiselta?
 
SuukkoSuulle mä oon saanut meidän poitsun syömään sillä ku annan parin sose lusikallisen jälkeen käteen maissi naksun tai kurkkua. sen jälkeen taas maistuu sose. Meillä syödään nyt noin puol purkillista soseruokaa/ruokailu. Meillä juodaan vielä välipala maitoa, mutta ruuan kanssa ei sitten suostukkaan mitään juomaan. Vettä annan nokkamukista ruokailun päätteeksi.

 
Zoe-F ihanii kuvii!! Ihanasti osaa jo istuu ja seistä.
Mun mieheni on lähtenyt aikoinaan kävelemään jo 8kk iässä ja mä toivon ettei meidän pikku ukko seuraa isänsä jalanjälkiä. Ainakaan ei vielä osaa istuu ku mieheni jo 6kk iässä istui itse. Toi meidän pikku mies on niin kamalan vilkas, etten yhtään halua hätäillä ton liikkumisen kanssa.pysyypäs tavarat vielä hetken paikoillaan. :)
 
ElinaMaria kiitti vehnäkorppu vinkistä. pitääkin seuraavan kerran kaupassa vilkuilla vehnäkorppu hyllyjä. :) Että mä odotan että sais istuttaa poikaa syöttötuolissa. mun selkä ei vaan kestä tuolla lattialla istumista ja sylissä syöttämisestä ei tuu mitään.
 
Meil ei oo vieläkään syöttötuolia! alkaa jo ottaa kupoliin oma saamattomuus.. Miehen työkaverilla siis ois syöttötuoli, mut ei olla saatu aikaseks hakee sitä. Joku nimellinen euromäärä siit annetaan, mut kummiskii varmaa aika edullisesti lähtis. Ja pehmuste pitäs kans siihi hommata ku ei Atte osais siin muute istua mitenkää. Nytkii ain ku yrittää laittaa istuun sen vaiks sängyllekii ni kurottaa vaa eteenpäi ja keikahtais sivulle jos ei pitäis kii. Mut aikaansa kutakin :)

Pitääki hommata tota kurkkua. Me ei muutoin oikeen syyvä sitä. Tai siis mie ain yritän olla terveellinen ja ostan kurkkua tai tomaattia jääkaappiin ni kappas vaan... Jossai vaihees mies ne sit sielt nostaa pois ku ovat mädäntyneet suurin osa :D Eli ei oikeen oo tullu tavaks syödä terveellisesti vaiks pitäis! Etenki Aten vuoks pitäs opetella.

Nii ja niit maissinaksuja en oo vielkää saanu aikaseks ostaa... :ashamed:
 

Yhteistyössä