""*~Esikoishaaveista Plussanneet 7~*""


Halauksia niitä tarvitseville.

Mä sain jo toukuussa uuden pakkauksen. Se on niin kiva.

(.)Täällä oltais kovasti valmiina, mutta muksu ei halua vielä tulla.
Oon siis sen verran auki että tarttisin vaan kipeitä supistuksia et kaula häviäisi sitä on vielä vähän jäljellä. Senttien puolesta sais kuulemma lähteä jo sairaalaan. Supistaa kyllä, mutta ei vielä tarpeeksi kipeästi.

Elikkäs tänne saa lähettää kipeitä supistuksia. B)

-Mansikkatee
 
Mansikkatee suppareita lähettäsin mutta kun ei nitä täälläkään näy ni ei oo mistä lähettää :D ! Mie kanssa tahon synnyttämää.. :attn: missä supparit..tai lapsivesi??

*muoks* tänään jo vissiin viides kerta ku pitäny kakkosella käydä vessassa..voi myös johtuu piirakoista joita oon syöny jotka ei oo hyla, mutta eipähän vaivaa ummetus :D
 
Tyty: eiks se oo niin että toisilla suolisto tyhjentyy ennen synnytystä? Toivotaan, että olis sulla sitä kuitenki eikä laktoosista johtuvaa :) Mulla ainakin vatsa sietää paljon enemmän kaikkea nyt raskaana ollessa.

Mansikkateelle supparituulia kans :)

Kukas aloittas sen uuden pinon? Jos ei muita vapaaehtoisia löydy ni mäki voisin sen ottaa näiks kolmeks jäljellä olevak kuukaudeks, epäilen vaan että saanko ton etusivun pysymään samanlaisena... Nibbe varmaan vois neuvoa? Meneekö se ihan copy paste menetelmällä vaan?
 
Alley joo sitä tässä vähän toivon että jos tää mahan tyhjentyminen enteilis jotai muuta ku maitoallergiaa :whistle: ..ja ota ihmees tää pino haltuus jos ei muita oo ottajiksi..kolmessa kuussa kerkee hyvin nakittaa päivityksen viel jollekkii uudelle ;) !
 
Alley olis hieno juttu! tästä pinosta menee päiväykset kohta :) copy paste menetelmällä juu, mutta mä voisin koittaa vähän siistiä sitä. vaikka se onki hieno ja värikäs ja selkee tuollasenaan, niin ku avaa sen viestin niin se on niin täynnä koodeja, että mäkään en saa siitä mitään selvää.

et jos mä teen sitä yksvärisen, ja otan kuvat pois, niin mä etin sulle täältä värinlaitto ohjeita ja kuviahan sä osaatki laittaa, niin saat tehä ite. lähetän sulle yv:nä tuon sitte.

onnea taas tyty tästä tärkeästä poksusta :) ja onnea suolen tyhjentämisestä vai mitä täs kuuluu sanoa :LOL: joskus vahvasti löysä mahakin voi laukasta poltot, siks ennenvanhaan syötiin risiiniöljyä ja sellasta :)

mansikkateelle supparituulia :whistle:
 
Tytylle onnittelut isoista poksuista. Toivottavast nyt tulis supistuksia, niin saisit lähteä vaavin haku matkalle. On loma jo aika lähellä. Paluu töihin onkin vasta aikojen päästä. Tuntuu toisaalta kivalta, mut sit myös haikeelta.

Supparituulia kaikille niitä tarvitseville.

Eilen käytiin asuntomessuilla hakemassa vinkkejä omaan tulevaan taloon. Jotain ideoista saatiinkin, vaik sisustaminen ei vielä ole ajankohtaista. Jalat oli kyl kipeät ja tänäänkin tuntuu vielä. Ei onneks tullut mitään turvotuksia. Kohta lähdetään miehen kanssa isovanhempieni hääpäivää viettämään.

Nasuli08+MillaPetteri 29+3
 
Mansikkatee miulla vauva on hakannu viimoset kolme viikkoo päivittäin nivusiin sillee et jalka lähtee/meinaa lähtee alta, ja se kuulema johtuu siitä et vauva nyrkillä tökkää nivushermoon..ei vakavaa mutta todella inhottavaa..ja ei sillä vissiin oo mitää yhteyttä supistuksiin :/ tai ei ainakaa näillä miun..miulla se vauva selkeesti tökkää nivuseen sillon ku se riehuu hullunaan siellä kössissä..

Kiitos poksuonnitteluista..äsken tosin piti miehelle mennä itkemään ekaa kertaa tätä turhautuneisuutta kun tuntuu ettei tää vauva ikin tuu ulos ja nyt jotenkii tosi masentunu ja väsyny olo :'( selkä kipeenä tästä mahan painosta ja sitte menee pää kipeeks.. :snotty:
 
Hei naiset :heart:

Meidän rakas tyttäremme Elma syntyi 30.7. klo 00.22 rv. 37+5. Painoa 3180g ja pituutta 49 cm. Pitkä ja kivinen oli taival, mutta kammoja ei jäänyt. Tänään päästiin kotiin, tulen paremmalla ajalla kertomaan lisää :)

Täällä oli muutkin jakautuneet, onnea valtavasti!!

Terveisin, Vilma ja Elma tyttö 4 päivää :heart:
 
VilmaV: Lämpimät onnittelut koko perheelle! Tulehan kertomaan tarkemmin kuulumisia, kun jaksat ja on aikaa! Olis kiva kuulla kuinka synnytys sujui... :flower: :hug:

Tyty: ihana on siun kössi... ja onnea Poksuista!!! Enää korkeintaan kaksi viikkoa ja kitku on äidin ja isän lämpimässä sylissä...

Huomenna päivitystä enemmän, kun oon kotiutunu ä-polilta. Nyt väsy...
 
Synnytyskertomus:

Eli siis viime maanantain ja tiistain välisenä yönä heräsin joskus kolmen maissa siihen, että on outo olo. Vessassa käydessä housut oli vähän märät, mutta lähinnä ajattelin, että nyt meni viimeinenkin pidätyskyky. Kivuttomia supistuksia tuli loppuyön, mutta sain kuitenkin vielä nukuttua. Puoli seitsemän aikaan lähdin vessaan, jossa sitten kouraisi kunnolla mahasta ja lapsivettä ja limatulppaa tuli pitkin lattioita ja kinttuja. Soitin synnärille ja käskivät tulla samantien.

Synnärillä pääsin käyrille, jossa supistuksia tuli viiden minuutin välein, joskaan itse en tuntenut niistä kuin noin puolet jotka olivat kivuliaita. Käyriltä noustessa vettä holahtikin sitten jo kunnolla. Tämän jälkeen pääsin lääkärin tutkittavaksi, joka totesi synnytyksen olevan hyvin alkutekijöissään, kaulaa 2,5 cm ja yhdelle sormelle tiukasti auki. Sain passituksen osastolle ja sovittiin, että ellei seuraavaan aamuun mennessä tapahdu mitään edistystä niin aloitetaan käynnistys.

Koko tiistain kävelin sairaalan käytävillä saamatta aikaan kovinkaan kummoisia supistuksia. Lapsivettä ja limatulppaa valui koko ajan ja lääkäri sanoikin niiden olevan parasta käynnistysainetta. Illalla mies lähti kotiin nukkumaan ja minä jatkoin käytävillä hiihtämistä. Yöllä supistukset alkoivat käydä jo todella kipeiksi ja välillä niitä tuli jopa 4 minuutin välein. Sain litalgin piikin, joka ei auttanut mitään, joten sain oxynorm piikin. En ollut nukkunut maanantaiyön jälkeen yhtään joten se muutama hetki jonka tuon piikin ansiosta sain levähdettyä olivat kullan arvoisia. Tässä vaiheessa kätilö koitti kohdunsuun tilanteen. Kaula oli hävinnyt ja olin kahdelle sormelle auki.

Aamulla lääkärinkierrolla tilanne oli edelleen sama, mutta sovittiin, että enää ei tarvita käynnistystä vaan homma jatkuu luonnostaan. Käytävillä kävelyä jatkettiin ja aloin olla todella väsynyt ja kipeä. Jossain vaiheessa meinasi todella usko loppua kun supistukset vain hiipuivat ja niitä tuli välillä yli kymmenenkin minuutin välein. Vauvan sydänkäyrät pysyivät hyvänä, jonka vuoksi ei tehty mitään asian edistämiseksi. Puoli kolmen aikaan supistusten väli alkoi olla 4-6 min ja viimeiset hetket ennen saliin pääsemistä vain kyykin ja kävelin ympäri huonetta, supistusten voima oli aivan kauhea! Kätilö tutki ja sanoi minun olevan 5cm auki joten sali kutsui. Saattamaan lähtenyt kätilö oli huolissaan siitä kuinka jaksan synnyttää kun unta ei ollut nimeksikään takana.

Salissa alkoikin sitten heti tapahtua, koska vauvan sydänäänet olivat hälyttävän monotoniset. Ei mennyt kauankaan kun ne alkoivat laskea jokaiselle supistuksella, joita saattoi edelleenkin tulla vain 6 min välein. Niiden voima oli kuitenkin niin uskomaton, että ei siinä voinut kuin yrittää jotenkin selvitä hetkestä toiseen. Kätilö sanoi, että vauvan sydänäänien vuoksi hommaa pitää alkaa jouduttaa oksitosiinilla, mutta koska olen niin kipeä, ei sitä tehdä ennen epiduraalin laittamista. Suostuin ja olin äärettömän kiitollinen, että asioita osittain päätettiin sen suuremmin minulta kyselemättä. Ennen epiduraalin laittamista opettelin ilokaasun käytön, eikä se ollut lainkaan niin kamalaa kuin ajattelin. Epiduraalin laittaminen ei sitten ollutkaan helppo homma vaan sain ensimmäisen annoksen verisuoneen. Se alkoi kuitenkin heti helpottaa kipuja, vaikka ei muuten niin hyvä juttu ollutkaan (jalkojen lihasvoimaa jouduttiin tästä syystä seuraamaan vielä osastollakin ). Ilmeisesti vasta kolmannella yrityksellä puudutus onnistuttiin laittamaan ja saatiin lupa vielä kahteen lisäannokseenkin tarvittaessa. Oksitosiini tippa laitettiin tippumaan ja samalla meille kerrottiin, että vauvalla epäillään olevan hengitysteissä infektio, koska on joutunut olemaan niin kauan ilman lapsivettä, ja koska minulla oli tulehdusarvot koholla. Sainkin siis oksitosiinin lisäksi myös antobioottitipan ja lääkäri kutsuttiin ottamaan vauvan päästä verikoe hapetusarvojen katsastamiseksi. Lopulta kätilö laittoi käyräkoneesta äänet pois, koska menin joka kerta paniikkiin kun kuulin vauvan sydänäänten laskevan. Veriarvot olivat vauvalla kuitenkin hyvät ja samalla alkoi myös sydänäänikäyrä parantua. Helpotus!!!

Epiduraali vei kivuilta pahimman kärjen pois ja mies laitettiin tässä välissä käymään kahvilla. Kätilön kanssa juteltiin sillä aikaa kaikesta maan ja taivaan välillä ja se keskustelu jää mieleen ikuisesti, muutenkin kätilö, joka synnytyksen lopulta suurimmaksi osaksi hoiti (vuoro vaihtui välillä), oli aivan loistava, itku pääsee vieläkin kun häntä ajattelee. Epiduraalista sain kauhean vapinan, jota lievitettiin lämpöpeitolla. Kätilö jätti meidät hetkeksi kahden miehen kanssa ja pyysi tarkkailemaan milloin tulee ponnistamisen tarvetta. Hetken päästä tuntui, että olo on kummallinen, vaikka mitään tarvetta ponnistaa ei ollutkaan. Kätilö tutki ja sanoi, että ponnistella saa jos sille tuntuu, kohdunsuu on täysin auki ja vauva pää todella alhaalla. Aloitin ponnistamaan puoli-istuvassa asennossa ja siinä vaiheessa se oli vielä ihan siedettävää, mutta minkäänlaista ponnistustarvetta ei ollut edelleenkään. Kätilön suosituksesta välillä vaihdettiin konttausasentoon, jossa tuntui, että vauva alkoi laskeutua alemmas. Kauaa en kuitenkaan jaksanut ponnistella niin vaan siirryin taas puoli-istuvaan asentoon. Välillä oli todella epätoivoinen olo ja nyt ymmärrän miksi aina sanotaan että tuntuu kuin vauva ei koskaan tulisi... Ponnistamisen loppuvaiheessa vauvan sydänäänissä oli taas notkahduksia. Sain lisää oksitosiinia, antibioottia, sekä loput lisäannokset epiduraalia, joka ei enää vaikuttanut kuin toisella puolella kehoa. Olin niin väsynyt että supistusten välillä nukahtelin ja vaivuin ihan omiin maailmoihini. Lopulta kätilö leikkasi välilihan ja siinä samassa syntyi pikkuinen tyttö! Imemään jouduttiin jonkin verran, mutta muuten terhakka tyttö, eikä hengitystie-infektiosta ollut tietoakaan. Pisteitä hän sai 9/10/10. Kun tyttö oli maailmassa, loppuivat kivut samantien ja olo oli aivan mahtava! Selvisin, selvisin, selvisin!!!!

Istukka syntyi samantien, mutta vuodin tässä vaiheessa aikalailla. Se oli myös melko repaleinen, jonka vuoksi vuotoa osastolla jouduttiin seuraamaan tarkasti. Pari tuntia oltiin salissa. Ensimmäiset tunnit vauva oli lastenhoitajien kanssa, että minä saisin levätä. Enpä kuitenkaan moista osannut, koska asiat pyörivät niin voimakkaasti mielessä.

Osastolla oltiin vauvan kanssa yhteensä neljä vuorokautta, koska pienellä oli ongelmia lämmönsäätelyn, verensokerin, sekä keltaisuuden kanssa. Itse olen voinut hyvin, ainoastaan maidon nousu tuottaa tällä hetkellä harmaita hiuksia ja pahoin pelkään, että vasen rinta on jo alkanut pakkautua..

Kaiken kaikkiaan synnytyksestä jäi hyvät muistot. Tajusin pystyväni mihin vaan ja nyt ymmärrän mitä voimauttava synnytys tarkoittaa. Synnytyksen kestoksi on merkattu n. 10 tuntia, mutta minulle itselleni synnyttämistä oli kaikki mitä maanantai aamuyön ja keskiviikon-torstain välisenä yönä tapahtui. Homma oli kova, mutta palkka mitä parhain.

Nyt opetellaan elämään kolmestaan, pienenä perheenä. Tunteet heittelee laidasta laitaan ja kaikki tuntuu itkettävän, mutta lienee kuuluu asiaan :D Kunhan saan ensi yön nukuttua omassa sängyssä niin eiköhän elämä ala voittaa!

Vilma :)
 
Vilma jopas on ollu tytössä tekemistä :eek: kyllä on mammaa koeteltu! Hienoa kuitenkin että tytöllä ei ollu mitää infektioita ja siulle ei jääny huonoa kokemusta rankasta synnytyksestä =) nyt vaan vauvantuoksuista arkea!

Olipahan paska yö..eilen ku leffasta tultii ni supisteli vähän aikaa..yöllä sitte tuli kans muutamia suppareita, oli vessa hätää..selkä kipee :kieh: närästi..uni ei tullu jne. Ja nyt väsyttää.. :/ ja kiukuttaa..

Kärttynen Tyty ja Kitku 40+1
 
Täällä ois puolentoista tunnin päästä aika sinne ultraan.. Jännittää ihan älyttömästi, luultavasti joutuu mies taas tän mamman taluttamaan ultrahuoneeseen (miehän meinasin pyörtyä parkkihalliin, kun rakenneultraan oltiin menossa)... Pahoinvointia, kun niin paljon hermostuttaa :x Kädet tärisee.... Hermostuttaa...
 
Heikka tyttöset!!

Onnea kovasti nyyteistä BBn ja Vilman koko perheille :heart:
Supparituulia niitä kaipaaville :whistle:

Täällä odotetaan sitten pientä tyttöä :heart: keskiviikkona kävin ultrassa kipujen vuoksi ja oli mitä mahtavin lääkäri, teki 4D:n ja muutenkin tosi symppis, käski vain olla hiiskumatta kenellekkään :p

synnytysvalmennuksista onko teille milloin kerrottu niistä ja missä vai pitääkö ite selvittää että onko niitä???
 
meille ptuli postissa tänään vauvapesä :) tämmönen http://wombi.fi
saas nähä saanko linkin toimimaan kerralla :)

vähä se on ihana! avasin paketin ja halusin ite kertakokeilemalla käpertyä nukkumaan siihe :LOL: ihan varmasti tulee vauva rakastumaan siihen. toi ois ihan ykkönen synnärillä, mut miten sen saa kiikutettua sinne suht näkymättömästi, en tiiä :D

hennesiltäki tuli vaatteita tänään. normaalit vaatteet kokoa M oli liian isoja, ja imetyspaidat kokoa M oli just sopivat :| kumma maailma
 
nibbe ihana pesäkolo :) joo ei mulle oo kerrottu mistää mitää, olis kuiteski iha jees käydä jossai valmennuksen tapaisessa hommassa :D

Hennesillä koot menee iha mite sattuu, ostin joskus kaks samanlaista toppia, eri väriä kokoa M toinen oli sopiva ja toinen aivan liian iso :O
 

Yhteistyössä