Eroaisitko SINÄ tässä tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Olisi kamalaa elää tuollalailla varpasillaan. Voi kun saisi ap sinut jotenkin kuvittelemaan sen, miten ihanaa on olla joko yksin tai jonkun kanssa niin, että saat olla täysin oma itsesi. Saat olla aidosti sitä mitä olet. Parisuhteessa voit sanoa mielipiteitäsi, riidelläkin, ja silti voi luottaa siihen, ettei toinen ala väkivaltaiseksi tai muuta. Siinä on äärettömän vapaa ja rauhallinen olla.

Ja olen minäkin ollut toisenlaisissa suhteissakin ja se on ollut ahdistavaa. Se syö sisältäpäin. Ja silloin ei ole ollut edes lapsia kuvioissa. Onneksi olen uskaltanut irrottautua silloin aikoinaan, vaikka hyppy tuntemattomaan se tietenkin oli. Mutta kuule kyllä siitä selviää! Mieluummin yksin ja lapsen kanssa kuin huonossa suhteessa, joka vaikuttaa negatiivisesti myös lapseenne. Olet nuori vielä ja elämää paaljon edessä päin.

Tuosta minä haaveilen jatkuvasti. Ajattelen millaista olisi olla yksin ja kaipaan tosi paljon vapautta. Kaipaan niin että sattuu. Mutta siltikään en pysty lähtemään. Terapiassa olen käynyt koko tämän vuoden mutta tuota lähtemisongelmaan en ole pystynyt ratkaisemaan. Olen myös keskustellut erään läheisen ihmisen kanssa, joka on kokenut samanlaista. Hänen tarinansa järkyttävät minua eivätkä ne edes paljoa eroa omasta tilanteestani. En ymmärrä miksen pysty eroamaan. Ehkä kuitenkin alitajuisesti valmistelen muuttoa, koska olen siivoillut kaappeja ja varastoja ja heittänyt pois turhaa tavaraa vaikka kuinka paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mm:
Tottakai eroat, eihän elämää voi elää niin että "kun en sano näin ja näin, sitten on hyvä". Oletko sanonut miehellesi, että et jaksa/kestä tuollaista (luin tekstisi silmäillen)? Vai etkö uskalla?

Olen miehelle suoraan sanonut, että pelkään häntä. Hän sanoo ettei ole mitään syytä pelätä. Pelkään silti. Isäni oli samanlainen riehuja ja muistan kuinka minä ja äiti pelkäsimme häntä. Kyllä tämä varpaillaan olo kuluttaa hirveästi. Seksuaalisia tunteita minulla ei ole ollut miestäni kohtaan enää vuosikausiin. Ensin luulin, että se johtuu raskauksista ja vauvoista (oli melko rankkaa kahden pienen kanssa) mutta ei se enää voi siitä johtua, kun nuorinkin on jo 3v.

Voitko sanoa, että et voi elää noin? Että et voi olla oma itsesi? Että olet miettinyt eroa? Että pelkäät kuitenkin syistä näistä? Että olet nyt ihan tosissasi? Ja että tiedät, että voisit ehkäpä elää jonkun toisen kanssa onnellista ja rauhallista elämää?

Olen sanonut etten halua elää näin ja että olen tosissani. Olen sanonut, että miehen pitää muuttua ja etten voi olla oma itseni hänen kanssaan. Olen sanonut etten halua lapsilleni tuollaista isää. Mitä mies tekee? Ei yhtään mitään. Hän ei jotenkin ota vastaan mitä sanon, sulkeutuu vaan enemmän kuoreensa. Tätini ja äitini sanovat pelkäävänsä että mies räjähtää vielä, kun on niin sulkeutunut. Tiedän ettei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin ero, mutta en pysty siihen. En uskalla.

Minun isäni kuulostaa hyvin pitkältä samalta ja olisin äidille ikuisesti kiitollinen jos hän olisi siitä eronnut mutta ei. Elimme kaikki jatkuvasti varpaillamme ja isää tarkkaillen. Kaikki vaikuttaa nyt itseeni ja omaan vanhemmuuteeni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sldkfjk:
Niin, miks otit tuollaisen raivopään?

Lue viimeisen kappaleen alusta vähän matkaa..

Luin kyl mut en silti tajua tällaista vastuutonta hommaa et otetaan vaan joku raivohullu puolisoks ja tehtaillaan lapsia ja sit on taas isättömiä lapsia lisää.

Ihmiset muuttuu. Raivopäisyys ei välttämättä NÄY parisuhteen alussa, senkin tuomitseva urpo.

Minun isäni kuulostaa hyvin pitkältä samalta ja olisin äidille ikuisesti kiitollinen jos hän olisi siitä eronnut mutta ei. Elimme kaikki jatkuvasti varpaillamme ja isää tarkkaillen. Kaikki vaikuttaa nyt itseeni ja omaan vanhemmuuteeni.

Peesi tähän, ikävä kyllä.

Mun mielestä parisuhde perustuu luottamukseen ja toisen kunnioittamiseen. Kumpaakaan teillä ei ole, koska et uskalla puhua miehellesi (eli et voi luottaa siihen, että hän ei raivostu/lyö/käyttäydy typerästi), ja onko se toisen kunnioittamista, jos ei välitä sen vertaa, että viitsisi edes kuunnella kunnolla mitä toinen puhuu??

Eli kyllä, eroaisin. En haaskaisi elämääni parisuhteessa, jossa en saa osakseni arvostusta, enkä pysty toista arvostamaan. Ja ainainen väkivallan/muun riehumisen pelko olisi piinaavaa, en kestäisi yhtään sellaista miestä, jota joutuisin pelkäämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Luin kyl mut en silti tajua tällaista vastuutonta hommaa et otetaan vaan joku raivohullu puolisoks ja tehtaillaan lapsia ja sit on taas isättömiä lapsia lisää.

Ihmiset muuttuu. Raivopäisyys ei välttämättä NÄY parisuhteen alussa, senkin tuomitseva urpo.

Kyllä se näkyi jo alussa. Kuvittelin sen tietysti olevan normaalia, olihan minulla vertailukohteena samalla tavalla käyttäytyvä isäni. Nykyään ymmärrän ettei se ole normaalia. Eikä sitä tarvitse sietää.

Eroaisin.Tuo oli aivan kuin minun kirjoittama 2 vuotta sitten.Sen lisäksi että mies kilahteli ja nakkeli nyrkillä reikiä seinään,oli todella itsekäs kusipää.Minä olin pienen vauvan kanssa kotona ja mies hävisi kaljoittelureissuilleen ilmoittamatta mitään.Kotiin tullessaan (joskus yöllä,joskus vasta seuraavana päivänä ) sanoi et ei ota omantunnontuskia koska ei ole pitkilleen käynyt missään. :whistle: Ja se ex-miehen "pitkilleen" on 2 viikkoa max... :whistle: Ja ei,ex ei ollut koko seurusteluaikaamme tuollainen,vaan muuttui kun odotin lastamme noin puolivälissä raskautta.Hyi helvetti,onneksi pääsin eroon.

Minä lähtisin. Ihan jo itsenikin puolesta, mutta etenkin lasten puolesta. Tekstistäsi paistaa läpi, että pelkäät olla kotona oma itsesi. Onko se sitten pidemmän päälle hauskaa?
Etsi itsellesi mies, joka arvostaa sinua sellaisena kuin olet. Ei tarvitse olla enää varpaillaan.

Jaksamista!

Samoin ajattelen. Älä uhraa itseäsi. Ei ole lapsillekaan hyvä kuvaamasi tilanne.

Jos asioista on yritetty jo sanoa eikä mikään muutu (ja pahenee vaan) en usko, että voisin elää miehesi kaltaisen ihmisen kanssa. Pikkuhiljaa se syö sinua sisältä päin, kun et voi olla oma itsesi. Pelkäät ja nöyristelet.

AP, toivottavasti saat kerättyä voimia eroon.

Se on parasta itsellesi ja myös lapsillesi :)

Lapset ymmärtävät todella paljon. Itselläni on ollut alkoholisti isä
ja olisipa äitini eronnut ja antanut meidän nauttia lapsuudesta ilman alkoholia....

Olet varmasti todella hyvä äiti ja ihminen ja ansaitset paljon parempaa.
Ja usko! Maailma on täynnä paljon ihanampia ihmisiä :)

Me elämme täällä vain kerran ja elämästä pitää nauttia :)

Suurin osa elämästä on vain tavallista arkea ja juuri tavallisen arjen
pitäisi siksi olla mukavaa ja nautittavaa.

Paljon Voimia ratkaisuusi!

P.S. en tiedä kuinka väkivaltainen miehesi on, mutta mieti
tarkasti miten ja missä asiasta hänelle kerrot... (ei silloin kun olette kahdestaan jossain....)

Aika hurjalta kuullostaa... Paljon olet saanut jo vastauksia.. Minulla on sellainen lapsuus, että isä oli alkoholisti ja henkisesti sairas. Äitini kesti sitä kai siksi, että muistot hyvistä ajoista kantoi. Ala-asteikäisenä siis alkoi tuo isäni alkoholismi ja sairastuminen henkisesti työpaikan menetyksen myötä. Minä en pahemmin uskaltanut tuoda kavereita kotiin, isälläni oli tapana kommentoida kaikkeen ivallisesti sille päälle sattuessaan, hän myös tupakoi sisällä, joten meillä haisi tupakka, häpesin isääni. Mieluummin olin paljon muualla, yritin aina päästä kavereille yökylään kun mahdollista... Isälläni oli hyvätkin hetkensä, mutta se ei poista sitä pelkoa, joka lapsella on. uskon että se vaikuttaa nykyäänkin minuun, ja vaikka nykyään olen ihan ok väleissä isäni kanssa, joka on hiukan paremmassa tilanteessa nyt, niin toivon sydämestäni, että äitini olisi lähtenyt jo paljon aiemmin kuin mitä hän lähti. Olin jo lukiossa, kun muutimme pois isän luota, ja sitä kautta tuntui että sain edes osan elämästäni takaisin, mutta kuitenkin nämä asiat vaikuttivat lapsuuteeni ja nuoruuteeni kokonaisvaltaisesti.

Sinä pelkäät, ja ero tuntuu mahdottomalta. Mieti kuitenkin itseäsi, mieti lapsiasi ja heidän tulevaisuuttaan. Et varmasti halua heille ikuisia jälkiä siitä pelosta, että mitä jos isä tekeekin jotain.. Joku jo sanoikin, että jos ja kun (toivon että jo päätöksesi kallistuisi eroon) kerrot miehellesi todella haluavasi eron, teet sen ympäristössä, jossa olet turvassa, et kahden kesken kotona, tai edes lasten kanssa kotona. Vaan mieluummin jossain ympäristössä, jossa on paljon muita ihmisiä.

Sanoit, että olet käynyt terapiassa, uskon että terapeuttisi voi auttaa sinua saamaan uskallusta. Eihän tuo ole enää ihmisen arvoista elämää. Voimia sinulle, ja uskallusta toteuttaa se, minkä tiedät jo oikeaksi ratkaisuksi!

Mihin se lasten isä katoaa eron myötä?

millaisia aikuisia haluat lapsistasi kasvavan. he ottavat esimerkkiä aikuisten käytöksestä, heistä tulee isänsä kaltaisia aikuisena. Valitettavasti.
Lähtisikö miehesi terapiaan ? Myöntääkö ongelman ?

Voimia sulle, voi sua.

Erosimme n.2kk sitten 10v. yhdessäolon jälkeen. Tilanne ei ihan noin paha ollut, mutta en tuntenut olevani oma itseni suhteessa. Opin välttelemään tilanteita joista tiesin mieheni suuttuvan. Tein varmaan 2 vuotta sitä eroa omassa päässä ja sitten tein päätöksen. Katunut en ole ja mun ja lapseni välit on paremmat kun koskaan! Meillä on nyt niin rentoa kahdestaan. rahallisesti on tiukkaa, mutta tää hyvä olo vie voiton kaikesta.
Luulen kanssa että sun ois hyvä ottaa yhteyttä just johonkin turvakotiin, niinkun joku jo mainitsi. Seurakunnissa on perhetyöntekijöitä jotka auttavat. Apua löytää kun alkaa etsimään.
Voimia sinne.