Erilaiset äidit...vittu, mä olen sanaton!

Status
Viestiketju on suljettu.
"Mona"
Tavallaan tykkäsin perheestä. Lapset oli ihania ja vanhemmatkin onnellisen oloisia. Mun oma mies tekee hitosti duunia ja oli ilo nähdä kun isäkin on mukana arjessa. En oo tosiaan kateellinen sossun rahojen ruikuttamisesta. Ehkä eniten kävi korvaan se etapit ois pk:ssa vaikka molemmat kotona tai ehkä ovat kerhossa, se ois hyvä. Mitenköhän rahat riittää ku lapset kasvaa..
 
"huhhuh"
Sitten noi ostokset. Elät sossutuilla ja ostat lihatiskiltä lohta?! :O Mä en edes raaski kuin tosi harvoin lohen ostamaan sieltä kalleimmasta päästä tiskiltä vaikka tienaamme 5000e/kk! :O
Jos olisi vähänkään tiukkaa, miettisin mistä löytyy niitä 5e kg lohia ja pakastaisin, kuten teen nytkin kun ihan älyttömän kalliita nuo.... holhouksen alle tuollaisten talous. : /
 
Tuilla elävä
Ajatelkaa, me käydään sossun luukulla ja meillä on KAKSI iphonea :eek:

Ihan hirveen kalliita olivat kun toinen maksaa 11e ja toinen 17e kuukaudessa.
Joillain menee tuo raha tuplaten tupakkaan kuussa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Jenis";27437399]Ei tietenkään juuri tämän perheen osalta voida tietää, mutta KESKIMÄÄRIN tiedetään, että (kärjistetysti) sossupummin lapsesta tulee sossupummi. Eli pitäiskö tää nyt jotenkin hyväksyä vaan, kivaa että on kivaa? Mun nähdäkseni noi ei tehneet yhtään ainutta arvovalintaa, vaan lapsia tuli koska ehkäisy on niin kallista (!) ja sterilisaatio nyt vaan ei ollu isukin juttu (!). Ei mua edelleenkään ärsytä, vaan ällistyttää, että tällaista systeemiä voi olla olemassa.[/QUOTE]
No tämä kieltämättä ällistytti minuakin aikoinaan, kun ensimmäistä kertaa tällaiseen perheeseen törmäsin. Mutta siitä on jo vuosikymmeniä aikaa.

Ja mitä nyt vielä ei ketjussa ole pahemmin käsitelty oli se, että nuo vanhemmathan olivat vielä aika nuoria. 26 v vai mitä se oli? Heillä on vielä aikaa opiskella ja luoda uraa. Muistaako kukaan sitä dokkaria teinivanhemmista, jossa lopulta muuttivat Kaliforniaan Silicon Valleyhin ja mies tienasi siellä aika hulppeasti ja vaimokin muistaakseni sai melko hyvin palkatun työn. Tekivät siis lapset ensin ja vasta sitten kouluttautuivat ja alkoivat luoda uraa.
 
[QUOTE="niinnii";27437419]Just oli lehdessä juttua, miten korkeasti koulutettujen vanhempien lapsista tulee 7 kertaa todennäköisemmin korkeakoulutettuja verrattuna matalasti koulutettuihin vanhempiin.

Kulttuurinen pääoma, elämäntapavalinnat, eteenpäin pyrkiminen, tavoitteet, unelmat, ne kaikki määräytyvät kotona. Valitettavasti pahoinvointi, saamattomuus ja huono elämänhallinta periytyvät. Ne kaikki opitaan kotona.

Kyllä, sossupummin lapsesta voi tulla juristi ja juristin lapsesta sossupummi, mutta tilastoilla ja todennäköisyyksillä tehdään poliittiset ja finansseihin liittyvät ratkaisut ja tilastot on sinua vastaan.[/QUOTE]

Noh, lähinnä mä hain pikkasen perspektiiviä tähän vouhkaamiseen, mutta hyvä. Tilastot ovat siis minua vastaan. I stand corrected. Over and out.;)
 
Mun on vaikee käsittää miten joku voi oikeesti olla tommonen. Mä tunnen yhden perheen jossa on viisi lasta ja äiti ollut kotiäitinä ensimmäisen syntymästä lähtien. Melkein kymmenen vuotta nyt. Ei niillä ole meno ollenkaan tollasta ja sossusta eivät rahaa saa kun mies käy töissä. Kyllä mua jollain tasolla ottaa päähän että tuollaista kustannetaan jollekin ja varsinkin se äiti vaikutti siltä että jonkun sortin interventio vois olla paikallaan. Ihan holtitonta menoo. Ja mä oon joskus tuntenut syyllisyyttä siitä että meidän lapsi on aikaansaatu julkisella lapsettomuushoidoilla ja on siis veronmaksajien rahoista maksettu.
 
higd
Alkuperäinen kirjoittaja Tuilla elävä;27437427:
Ajatelkaa, me käydään sossun luukulla ja meillä on KAKSI iphonea :eek:

Ihan hirveen kalliita olivat kun toinen maksaa 11e ja toinen 17e kuukaudessa.
Joillain menee tuo raha tuplaten tupakkaan kuussa.
Yleensä sossupummit on ryssinyt luottotietonsa eli eivät saa edes mitään kämäsiä kahden vuoden kytkypuhelimia.
 
Keittiönoita
[QUOTE="huhhuh";27437426]Sitten noi ostokset. Elät sossutuilla ja ostat lihatiskiltä lohta?! :O Mä en edes raaski kuin tosi harvoin lohen ostamaan sieltä kalleimmasta päästä tiskiltä vaikka tienaamme 5000e/kk! :O
Jos olisi vähänkään tiukkaa, miettisin mistä löytyy niitä 5e kg lohia ja pakastaisin, kuten teen nytkin kun ihan älyttömän kalliita nuo.... holhouksen alle tuollaisten talous. : /[/QUOTE]
Jos ei 5000 € kuukausituloilla ole varaa ostaa lohta, niin mietityttää, onko teillä lapsia 10 vai suuret asumiskulut.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437429:
No tämä kieltämättä ällistytti minuakin aikoinaan, kun ensimmäistä kertaa tällaiseen perheeseen törmäsin. Mutta siitä on jo vuosikymmeniä aikaa.

Ja mitä nyt vielä ei ketjussa ole pahemmin käsitelty oli se, että nuo vanhemmathan olivat vielä aika nuoria. 26 v vai mitä se oli? Heillä on vielä aikaa opiskella ja luoda uraa. Muistaako kukaan sitä dokkaria teinivanhemmista, jossa lopulta muuttivat Kaliforniaan Silicon Valleyhin ja mies tienasi siellä aika hulppeasti ja vaimokin muistaakseni sai melko hyvin palkatun työn. Tekivät siis lapset ensin ja vasta sitten kouluttautuivat ja alkoivat luoda uraa.
Mä muistan! Nyt on pakko alkaa googlettaa, mitä heille kuuluu nyt. Mutta siinä perheessä se nainen/tyttö oli ihan super-aikaansaavan aloinen. Pisti ukkonsa/pojan ruotuun, kun pakko oli. Kävi myös lukiota äitiyslomalla jne, samaa vauhtia en tän illan pariskunnassa ollut havaitsevinani...
 
"niinnii"
Noh, lähinnä mä hain pikkasen perspektiiviä tähän vouhkaamiseen, mutta hyvä. Tilastot ovat siis minua vastaan. I stand corrected. Over and out.;)
Ymmärrän kyllä perspektiivin haun, mutta kyllä tällainen ohjelma järkyttää.

Minustakin on hyvä ja hienoa, että Suomessa on sosiaalijärjestelmä, joka tukee heikkoja ja avuttomia _väliaikaisesti_ pahassa tilanteessa.
On kuitenkin törkeän väärin, että sitä hyväksikäytetään ohjelman kuvailemalla tavalla.

Minusta taas tällä palstalla nimenomaan usein keskitytään liikaa "ihmistieteisiin" ja henkilökohtaiseen kokemukseen ja unohdetaan se laajempi mittakaava ja perspektiivi.
 
dfdfgv
Mun on vaikee käsittää miten joku voi oikeesti olla tommonen. Mä tunnen yhden perheen jossa on viisi lasta ja äiti ollut kotiäitinä ensimmäisen syntymästä lähtien. Melkein kymmenen vuotta nyt. Ei niillä ole meno ollenkaan tollasta ja sossusta eivät rahaa saa kun mies käy töissä. Kyllä mua jollain tasolla ottaa päähän että tuollaista kustannetaan jollekin ja varsinkin se äiti vaikutti siltä että jonkun sortin interventio vois olla paikallaan. Ihan holtitonta menoo. Ja mä oon joskus tuntenut syyllisyyttä siitä että meidän lapsi on aikaansaatu julkisella lapsettomuushoidoilla ja on siis veronmaksajien rahoista maksettu.
No maksan mielelläni "minun verorahoista" sen että saadaan hyviin perheisiin lapsia joilla ongelmia lapsensaannissa. :)

PAAALJJJOON mieluummin kuin tuollaisille kuten ohjelmassa. Voisin vaikka lahjoittaa sinunlaisille. :D

Älä turhaan tunne syyllisyyttä!!! :O
 
"Pöh"
Mäki tunsin syyllisyyttä kun yhteiskunta maksoi mun miehen päihdekuntoutuksen. En taida enää kantaa syyllisyyden taakkaa. Siitä tuli aivan tolokku veronmaksaja tähän yhteiskuntaan. Niin ja kyllä yhteiskunnassa jokaisen pitäisi kantaa vastuuta vaikka systeemi kuinka mahdollistaisi pummilla elämisen. Idealistinen ajatus, mutta muunlainen yhteiskunta ei kyllä pidemmän päälle toimi kovin hyvin.
 
korjaan
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437437:
Jos ei 5000 € kuukausituloilla ole varaa ostaa lohta, niin mietityttää, onko teillä lapsia 10 vai suuret asumiskulut.
Siis on varaa, mutta sen verran kallista etten viitsi ostaa kun hyvää lohta löytää 5e/kg myös. :D Tottakai voisimme syödä vaikka päivittäin, mutta ihan turhaan kun halvemmallakin lähtee NELINKERTAISESTI. Jos olisi tiukkaa niin aivan varmasti karsisin tuollaisesta ihan ensimmäiseksi.
 
Khimaira
[QUOTE="niinnii";27437419]Just oli lehdessä juttua, miten korkeasti koulutettujen vanhempien lapsista tulee 7 kertaa todennäköisemmin korkeakoulutettuja verrattuna matalasti koulutettuihin vanhempiin.

Kulttuurinen pääoma, elämäntapavalinnat, eteenpäin pyrkiminen, tavoitteet, unelmat, ne kaikki määräytyvät kotona. Valitettavasti pahoinvointi, saamattomuus ja huono elämänhallinta periytyvät. Ne kaikki opitaan kotona.

Kyllä, sossupummin lapsesta voi tulla juristi ja juristin lapsesta sossupummi, mutta tilastoilla ja todennäköisyyksillä tehdään poliittiset ja finansseihin liittyvät ratkaisut ja tilastot on sinua vastaan.[/QUOTE]

Ovatko korkeastikouluttautuminen ja sossupummius ainoat vaihtoehdot?

Kulttuurinen pääoma, elämäntapavalinnat, eteenpäin pyrkiminen, tavoitteet, unelmat - niitä varmaankin on muillakin kuin korkeastikoulutetuilla..Ymmärrän pointin, mutta mielestäni perustutkinnollakin voi saavuttaa hyvän elämän ja elättää itsensä.
 
  • Tykkää
Reactions: Wc Ankka
"Mona"
Alkuperäinen kirjoittaja Tuilla elävä;27437427:
Ajatelkaa, me käydään sossun luukulla ja meillä on KAKSI iphonea :eek:

Ihan hirveen kalliita olivat kun toinen maksaa 11e ja toinen 17e kuukaudessa.
Joillain menee tuo raha tuplaten tupakkaan kuussa.
30 joka kuukausi puhelimiin, luulis et teil ois sille rahalle muutakin käyttöä..
 
"vieras"
Googlella löytyy muijan irc gallerian profiili+blogi. Golden darkness. Kehuskelee lomareissuilla, iPhonella, jännittävällä elämällä ja piruilee työssäkäyville äideille. Voi myötähäpeä..
 
Keittiönoita
Siis on varaa, mutta sen verran kallista etten viitsi ostaa kun hyvää lohta löytää 5e/kg myös. :D Tottakai voisimme syödä vaikka päivittäin, mutta ihan turhaan kun halvemmallakin lähtee NELINKERTAISESTI. Jos olisi tiukkaa niin aivan varmasti karsisin tuollaisesta ihan ensimmäiseksi.
Mutta tuohan on vaan sun oma valintasi. Olet pihi (ja niin olen monesti minäkin, mutten juurikaan ruuassa)
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"niinnii"
Ovatko korkeastikouluttautuminen ja sossupummius ainoat vaihtoehdot?

Kulttuurinen pääoma, elämäntapavalinnat, eteenpäin pyrkiminen, tavoitteet, unelmat - niitä varmaankin on muillakin kuin korkeastikoulutetuilla..Ymmärrän pointin, mutta mielestäni perustutkinnollakin voi saavuttaa hyvän elämän ja elättää itsensä.
Kärjistin, että tulee kaikille selväksi.

Tottakai ammatillinen perustutkinto riittää hyvään, jopa rahakkaaseen elämään. Mieheni työskentelee duunarina ja tekee enemmän rahaa kuin minä humanistina tulen koskaan kuussa tienaamaan. Kulttuurista pääomaa on meillä molemmilla ja samanlainen duunarilapsuustausta, ei ne sulje toisiaan pois.

Pointti on juuri tuossa, että sitä pääomaa ei saa, jos vanhemmista on ihan ok jäädä kotiin elämään yhteiskunnan rahoilla ja lisääntyä, eikä töihin viitsitä mennä, elättämään itseään.
 
Meillä ei ole kännyissä kameroita, net on ajalta kirves varpaassa, autona Volvo-86, lapsilla vaan yhdet talvikengät per kersa vaikka molemmat käydään töissä. Ollaan pienipalkkaisia ja kaikki rahat menevät elämiseen. Mutta en mä jaksa siltikään olla vihainen, huolestunut, kateellinen, harmistunut tms. siitä, että joku saa yhteiskunnalta nipun tukia joilla elää 'herroiksi'....
Enkä edes liity puolueeseen. NIh.
 
Tuilla elävä
[QUOTE="Mona";27437450]30 joka kuukausi puhelimiin, luulis et teil ois sille rahalle muutakin käyttöä..[/QUOTE]

No ei meillä kyllä ole. 30e kuussa puhelimiin on aika minimaalinen summa jos miettii mitä meillä menisi jos vaikka polttaisimne tupakkaa (200e)

Iphonesra kun saa aina melkein omansa pois. Juurikin siksi kun on ollut niin halpa kk summa. Ei se tee 24kk sopimuksella lähellekkään niin paljon mitä puhelin maksaa uutena kaupassa.
 
"Anu"
Musta se vauva sai kauniin nimen, ja ensimmäinen vaihtoehtokin oli hyvä :) itse tykkään että on vähän erikoisempia nimiä, ja muutenkin nimet on makuasia. Ja lapset olivat kaikki ihania kaikella tapaa.
Krooniselle vauvakuumeelle ei mitään voi, ja kyllä heistä huomasi että ovat onnellisia lapsistaan ja lastensa kanssa. Ehkä heillä nyt kun lapset on pieniä on tällainen sossu-aika, kun on saanut tarpeeksi olla kotona niin varmaan mielellään hyvinkin alkaa hakemaan töitä sitten kun nuorin vähän kasvaa. Itse tykkään olla kotiäitinä enkä ole suuremmin ajatellut vielä töitä ja viihdyn näin (myös SOSSUPUMMINA) mutta uskon että jossain vaiheessa tuntuu hyvältä saada lapsistakin vähän vapaata ja olla pelkästään aikuisten ihmisten seurassa välillä eli siis töissä. Ohjelma kertoi niiden tästä hetkestä, eikä mun tietäänkseen siinä väitetty että on sama meininki vielä vaikka viiden vuoden päästä. Ei haukuta nyt ketään, ei se tunnu kenestäkään kivalta. Ei se muilta oo pois. (Vaikken itse olisi käyttäny puolta ohjelman ajasta sossusta ja pesukoneongelmista puhumiseen) Suloinen vauva sieltä tuli. :)
 
hbgvhgv
[QUOTE="Jenis";27437438]Mä muistan! Nyt on pakko alkaa googlettaa, mitä heille kuuluu nyt. Mutta siinä perheessä se nainen/tyttö oli ihan super-aikaansaavan aloinen. Pisti ukkonsa/pojan ruotuun, kun pakko oli. Kävi myös lukiota äitiyslomalla jne, samaa vauhtia en tän illan pariskunnassa ollut havaitsevinani...[/QUOTE]

Ei se tainnu ihan kauheen hyvinpalkattu työ olla ja nainenkin pääsi siinä siivellä samaan firmaan vaikkei edes englantia osannut kunnlla puhua. Uuteen englantiin muuttivat, eivät silicon valleyyn. Jos puhutte katrista ja kaitsusta siis...

Ja tää tän illan pariskunta... huh heijaa mitä puuhaa. Jos sossu maksais kierukan. Toivottavasti maksaakin niin ei ihan just oo lisää penskoja tulossa. On siinä syy tehä lisää lapsi kun "saahan vauvasta melkein 200€ lapsilisää niin kyllä sillä ny keveesti vaipat ostaa" ja varmaan ne sossun tuetkin sitten nousee aina uuden lapsen myötä... Elämäntapapummit. Kyllä se on pummiutta jos ei eds viitsi mitään työtä etsiä!

Irc gallerian sivuilta kun selas rouvan vanhoja tekstejä niin olipas reilu vuosi sitten kesällä tehty kaikenkattava lomareissukin; etelästä pohjoiseen, norjaan ja ruotsiin ja takaisin kotiin. matkalla käyty siellä, täällä ja tuolla huvipuistossa. Että sossun rahoilla on vissiin varaa sellaiseenkin =O Kyllä ne tulot pitäis olla niin pienet ettei juuri säästöjä pahemmin jää. Miten oli sellaseen reissuun varaa muttei pesukoneeseen tai kierukkaan? Kyllä tuommonen reissu autolla, noin monen penskan kans maksaa monia satoja euroja.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä