Erilaiset äidit...vittu, mä olen sanaton!

Status
Viestiketju on suljettu.
"niinnii"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437530:
Tilastot ovat tilastoja. Ja mua mietityttää, miten tilastot on muodostettu. Onko suhteutettu perheen lapsilukumäärään nuo periytyvyydet? Mun oma otantani kun on, että mitä srempi perhe, sitä useammasta lapsesta - vanhemmistaan huolimatta - kasvaa ihan kelpo kansalaisia. Koskee niin alkoholinkäyttöä, tuilla elämistä kuin lapsilumumäärääkin. Sama toisinpäin eli jos lapsia on vähän, niin sitten aika moni lapsista perii vanhempiensa elämäntavan. Ja juu, en ole vaivautunut koskaan katsomaan, miten nämä tilastot on tehty.
Valhe, emävalhe, tilasto. :D

Jotenkin sosiaalipoliittisia päätöksiä on kuitenkin tehtävä ja ei niitä asioita voi yksilötasollakaan tarkastella.

Minä kyllä kannatan nimenomaan pahoinvoivien perheiden tukemista, että edes niistä lapsista saataisiin kelpo kansalaisia, mutta kun tällä nimenomaisella (itsekin menen tässä yksilötasolle kyllä :D) tv-perheellä ei mitään suurempaa pahoinvointia näytä taustalla olevan (tositv on se toinen emävalhe, no...) niin ärsyttää ihan periaatteesta.

Nuorempana liikuin porukoissa, joissa sossupummius oli ylpeyden aihe. Sossu maksoi kännykän, koneen, netin, asunnon ja ruuat ja kaljaankin riitti rahaa, kunhan ei käynyt alkossa kortilla maksamassa. Näin sen omin silmin ja useiden tapausten kautta. Liityttiin netissä ryhmiin "virastojuoksu käy työstä" ja naureskeltiin niille hulluille työtätekeville (minullekin), jotka käy töissä ja maksaa niille kaiken.
Ei vaan huvittanut mennä töihin, kun ilmaiseksikin sai.

Tätä tapahtuu, ihan oikeasti ja se suoraan sanottuna vituttaa.
 
"tsiisus"
Ällöttäviä, kuvottavia ihmisiä, ei voi muuta sanoa. Totuushan on se, että olisi ne rahat siihen kierukkaan löytyneet, mutta hän halusi käyttää ne johonkin muuhun (tod.näk. syömiseen, kun ulkomuotoa katselee). Ihan kuten pesukoneenkin kanssa. Ensin käytiin vinkumassa sossusta osamaksua, kun ei onnistunut niin marssittiin hakemaan se 600€ kone, "josta nyt meille jäi maksettavaa se 310€". Ei v***u. Ja tätä kateellusuuspointtia en nyt ymmärrä ollenkaan, kuka nyt tommosesta on kateellinen? Viha ja raivo on lähinnä omat tunteeni, sillä me juurikin maksetaan tuo kaikki. Vielä isompien lasten päivähoitokin päälle! Verovaroista täytyy riittää oikeasti sairauden takia työkyvyttömille, ei niillä kuulu elättää noitä läpimätiä laiskamatoja. Piste.
 
Jiii
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437008:
Muakin nuorempana moinen nyppi, mutta sitten ajattelin, että meillä jokaisella on oikeus elää noin. Ja kun totesin, että mä en halua elää noin, niin lakkasi nyppimästäkin. Ei mua kukaan pakota käymään töissä, ihan vapaaehtoisesti - ja hyvin itsekkäistä syistä - niin teen.
Mitenkähän vitussa jokaisella olisi oikeus elää noin? Siis nuo sossun yms. rahathan eivät tule mistään taikaseinästä, vaan se revitään meidän töitätekevien työn tuloksesta ja selkänahasta. Tuollaisia laiskoja läskejä roikkuu meidän kaikkien kunnon ihmisten reppuselässä. Miten vitussa mulla olisi velvollisuus maksaa (pakko-otetuilla rahoilla) noiden paskojen loisiminen?!?

Olis kyllä saatana kirveellä töitä perkele! Pakko tässä on kai muuttaa johonkin vähemmän kommunistiseen maahan missä tuollaisia luusereita lähinnä potkittaisiin katuojaan.
 
Keittiönoita
[QUOTE="niinnii";27437549]Valhe, emävalhe, tilasto. :D

Jotenkin sosiaalipoliittisia päätöksiä on kuitenkin tehtävä ja ei niitä asioita voi yksilötasollakaan tarkastella.

Minä kyllä kannatan nimenomaan pahoinvoivien perheiden tukemista, että edes niistä lapsista saataisiin kelpo kansalaisia, mutta kun tällä nimenomaisella (itsekin menen tässä yksilötasolle kyllä :D) tv-perheellä ei mitään suurempaa pahoinvointia näytä taustalla olevan (tositv on se toinen emävalhe, no...) niin ärsyttää ihan periaatteesta.

Nuorempana liikuin porukoissa, joissa sossupummius oli ylpeyden aihe. Sossu maksoi kännykän, koneen, netin, asunnon ja ruuat ja kaljaankin riitti rahaa, kunhan ei käynyt alkossa kortilla maksamassa. Näin sen omin silmin ja useiden tapausten kautta. Liityttiin netissä ryhmiin "virastojuoksu käy työstä" ja naureskeltiin niille hulluille työtätekeville (minullekin), jotka käy töissä ja maksaa niille kaiken.
Ei vaan huvittanut mennä töihin, kun ilmaiseksikin sai.

Tätä tapahtuu, ihan oikeasti ja se suoraan sanottuna vituttaa.[/QUOTE]
Miksi se vituttaa, kun kerran itsekin voisit elää samalla tavalla? Miksi käyt töissä, jos se aiheuttaa sulle vitutusta, että joudut työnteollasi elättämään muitakin? Kuten aiemmin jo kirjoitin, muakin nyppi touhu aikoinaan, mutta kun oivalsin, että minä haluan omalta elämältäni jotain muutakin kuin Kelan, työkkärin ja sossun rahoituksella hankittavia asioita, loppui se nyppiminenkin. Olin tehnyt oman valintani. Enkä sitä valintaa ole katunut.
 
"Sarana"
[QUOTE="nii";27437535]ai ne sen lähestymiskiellon rikkomiset?[/QUOTE]

Tuon lisäksi laittomat uhkaukset, perättömät lastensuojeluilmoitukset sun muut. Listasta tulee todennäköisesti hyvin pitkä.
 
Keittiönoita
Mitenkähän vitussa jokaisella olisi oikeus elää noin? Siis nuo sossun yms. rahathan eivät tule mistään taikaseinästä, vaan se revitään meidän töitätekevien työn tuloksesta ja selkänahasta. Tuollaisia laiskoja läskejä roikkuu meidän kaikkien kunnon ihmisten reppuselässä. Miten vitussa mulla olisi velvollisuus maksaa (pakko-otetuilla rahoilla) noiden paskojen loisiminen?!?

Olis kyllä saatana kirveellä töitä perkele! Pakko tässä on kai muuttaa johonkin vähemmän kommunistiseen maahan missä tuollaisia luusereita lähinnä potkittaisiin katuojaan.
Koska meillä on sellainen lainsäädäntö. Myös sinulla on oikeus lopettaa työnteko ihan vaikka heti huomenna. Jos kukaan ei enää viitsisi käydä töissä, laisnäädäntöä olisi pakko muuttaa. Niin kauan, kun meitä työssäkäyviä riittää, lainsäädäntöä ei tarvitse muuttaa.
 
"nii"
[QUOTE="Sarana";27437562]Tuon lisäksi laittomat uhkaukset, perättömät lastensuojeluilmoitukset sun muut. Listasta tulee todennäköisesti hyvin pitkä.[/QUOTE]

Sehän kyseli yksi päivä tuolla facessa juurikin ls ilmotuksista hyvinkin tarkasti.
 
"niinnii"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437561:
Miksi se vituttaa, kun kerran itsekin voisit elää samalla tavalla? Miksi käyt töissä, jos se aiheuttaa sulle vitutusta, että joudut työnteollasi elättämään muitakin? Kuten aiemmin jo kirjoitin, muakin nyppi touhu aikoinaan, mutta kun oivalsin, että minä haluan omalta elämältäni jotain muutakin kuin Kelan, työkkärin ja sossun rahoituksella hankittavia asioita, loppui se nyppiminenkin. Olin tehnyt oman valintani. Enkä sitä valintaa ole katunut.
Koska meillä on eri näkemys vapaasta valinnasta elää samalla tavalla. :)

Se valinta ei ole vapaa. Jos me kaikki valitsisimme tuopn tien, järjestelmä romahtaisi ja kaikki kykenevät pakotettaisiin töihin.
Miksi odottaa romahdusta, kun nuo saamattomat voitaisiin pakottaa töihin jo nyt?
Olisi aika kallis paukku romauttaa yhteiskunnan koko talous ja järjestelmä ja sitten rakentaa kaikki alusta pakolla, joka on jo nyt olemassa, mutta vasta sitten konkretisoituu.

Rahat, joita työhaluttomat sossupummit nostavat, ovat joltain muulta ryhmältä pois. Ihmisiä ja heidän tarpeitaan ei tietenkään voi arvottaa noin vain, mutta mietteitä se herättää.
 
apap
[QUOTE="Sarana";27437562]Tuon lisäksi laittomat uhkaukset, perättömät lastensuojeluilmoitukset sun muut. Listasta tulee todennäköisesti hyvin pitkä.[/QUOTE]

Joo, muijahan on ihan seko. Eräs ystäväkin näitä uhkauksia saanu. Osas muija antaa itsestään telkussa rauhallisen kuvan, mut niinhän ne hullut aina osaa.
 
Huhuhmitäporukkaa
Miten vitussa te jaksatte valittaa jostain saatanan valmiiksi viipaloidusta juustosta :D Ei hyvää päivää saatana.

P.s: Se on ihan simppeli keksintö lapsi perheessä ja toisekseen sitäkin on edullista. Kannattaa joskus katella niitä kilohintoja ;)
 
Keittiönoita
[QUOTE="niinnii";27437577]Koska meillä on eri näkemys vapaasta valinnasta elää samalla tavalla. :)

Se valinta ei ole vapaa. Jos me kaikki valitsisimme tuopn tien, järjestelmä romahtaisi ja kaikki kykenevät pakotettaisiin töihin.
Miksi odottaa romahdusta, kun nuo saamattomat voitaisiin pakottaa töihin jo nyt?
Olisi aika kallis paukku romauttaa yhteiskunnan koko talous ja järjestelmä ja sitten rakentaa kaikki alusta pakolla, joka on jo nyt olemassa, mutta vasta sitten konkretisoituu.

Rahat, joita työhaluttomat sossupummit nostavat, ovat joltain muulta ryhmältä pois. Ihmisiä ja heidän tarpeitaan ei tietenkään voi arvottaa noin vain, mutta mietteitä se herättää.[/QUOTE]
Meillä selvästi on eri näkemys vapaasta valinnasta :) Itse nimittäin näen, että jos en haluaisi käydä töissä, voisin elää yhteiskunnan tukien varassa. Minä kuitenkin haluan käydä töissä - vaikka välillä herätyskello nyppiikin - koska koen, että olen silloin vapaampi valitsemaan, mitä elämältäni haluan. Mulla on vain 2 lasta ja ajattelne, että ei tuo jatkuva lisääntyminenkään mitään ihan helppoa ole. Kun katselin ohjelman perheen kauppareissuja, olisin varmaan vastaavassa tilanteessa viiltänyt jo ranteeni auki :D
 
"niinnii"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437597:
Meillä selvästi on eri näkemys vapaasta valinnasta :) Itse nimittäin näen, että jos en haluaisi käydä töissä, voisin elää yhteiskunnan tukien varassa. Minä kuitenkin haluan käydä töissä - vaikka välillä herätyskello nyppiikin - koska koen, että olen silloin vapaampi valitsemaan, mitä elämältäni haluan. Mulla on vain 2 lasta ja ajattelne, että ei tuo jatkuva lisääntyminenkään mitään ihan helppoa ole. Kun katselin ohjelman perheen kauppareissuja, olisin varmaan vastaavassa tilanteessa viiltänyt jo ranteeni auki :D
Olen minäkin vapaan tai vähemmän vapaan valintani tehnyt ja tyytyväinen siihen. Työssäkäynti itsessään ei vituta ja veroni maksan, eiköhän niistä jotakin oikeaakin hyötyä ole. :) Vapauttahan se oma raha tuo ennen kaikkea.

Sosiaalituetkin ovat erittäin hyvä asia, silloin kun tulevat oikeaan tarpeeseen. Joku tuolla aiemmin tosin kirjoittikin, että niitä ei kauaa maksella tällä menolla ja valtion velalla. Se vapaan valinnan muuttuminen pakoksi on joillakin tuensaajaryhmillä lähellä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="niinnii";27437608]Olen minäkin vapaan tai vähemmän vapaan valintani tehnyt ja tyytyväinen siihen. Työssäkäynti itsessään ei vituta ja veroni maksan, eiköhän niistä jotakin oikeaakin hyötyä ole. :) Vapauttahan se oma raha tuo ennen kaikkea.

Sosiaalituetkin ovat erittäin hyvä asia, silloin kun tulevat oikeaan tarpeeseen. Joku tuolla aiemmin tosin kirjoittikin, että niitä ei kauaa maksella tällä menolla ja valtion velalla. Se vapaan valinnan muuttuminen pakoksi on joillakin tuensaajaryhmillä lähellä.[/QUOTE]
Aivan. Eli järjestelmää täytyy muuttaa. Minäkin käytin terveyskeskuksen palveluita tasan siihen asti, kun se oli jotenkin kohtuullisesti mahdollista. Sen jälkeen siirryin käyttämään yksityissektorin palveluita. Käytän kirjastopalveluitakin, vaikka voisin ostaa kaikki kirjat kirjakaupasta. Lapseni ovat saaneet maksuttoman perusopetuksen, vaikka olisin voinut lukukausimaksut maksaakin. Minäkin siis olen käyttänyt paljon verovaroin kustannettuja asioita ihan vain siksi, että se on ollut mahdolliasta. Tälle ohjelman perheelle yhteiskunta mahdollistaa heidän elämäntapansa, joten jos mun ei kuulu kieltäytä kirjastopalveluista ja maksuttomasta perusopetuksesta, miksi heidän kuuluisi kieltäytyä tukien varassa elämisestään?
 
"niinnii"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437615:
Aivan. Eli järjestelmää täytyy muuttaa. Minäkin käytin terveyskeskuksen palveluita tasan siihen asti, kun se oli jotenkin kohtuullisesti mahdollista. Sen jälkeen siirryin käyttämään yksityissektorin palveluita. Käytän kirjastopalveluitakin, vaikka voisin ostaa kaikki kirjat kirjakaupasta. Lapseni ovat saaneet maksuttoman perusopetuksen, vaikka olisin voinut lukukausimaksut maksaakin. Minäkin siis olen käyttänyt paljon verovaroin kustannettuja asioita ihan vain siksi, että se on ollut mahdolliasta. Tälle ohjelman perheelle yhteiskunta mahdollistaa heidän elämäntapansa, joten jos mun ei kuulu kieltäytä kirjastopalveluista ja maksuttomasta perusopetuksesta, miksi heidän kuuluisi kieltäytyä tukien varassa elämisestään?
Järjestelmässähän se vika on ja sen muuttamistahan tässä nyt vaaditaan/pohditaan tunnekuohun kautta. Näin minä ainakin asian ajattelen. Omien arvojeni mukaan kunnon ihminen ei käytä hyväkseen muita ja soisin tämän arvon olevan vallitseva koko yhteiskunnassa, jossa elän.

Terveyspalveluiden käyttö on oikeutettua, koska terve tekee paremmin ja kauemmin töitä ja tuottaa siis lisää veroja.
Kirjastopalveluiden ja perusopetuksen käyttö on oikeutettua, koska ne lisäävät sivistystä, kulttuuria, elämän mielekkyyttä ja näin tehostavat yksilöiden toimintaa yhteiskunnan jäseninä.

Sosiaalitukien käyttö muuhun kuin akuuttiin ja vakavaan tarpeeseen ei ole oikeutettua, sillä se ei tuota yhteisen hyvän eteen yhtään mitään.
 
"vieras"
Lapset haluan suosiolla jättää kritiikin ulkopuolelle, mutta kyllä mua korpeaa jos joku sanoo "Unelma olis ostaa kaupasta mitä vaan miettimättä" ja silti "ei mua nyt se työnteko sillai edes kiinnosta, olen työkkärissäkin sanonu etten mihinkää koneistajan hommiin lähde".

Asuin ennen naapurustossa jossa oli usea työtön perhe erilaisilla kokoonpanoilla. Kun minä pimeässä aamuäreänä lähdin töihin kuppaisella, kylmällä ja vanhalla autolla, katselin kyllä katseellisena niitä pimeitä ikkunoita, kun muut jäivät nukkumaan ja pihassa seisoi paljon parempi auto kuin minulla. Ette usko kuinka monta kertaa mietin, että jotain on pielessä ja sitä, että miks vanhemmat istutti mun päähän ajatuksen työmoraalista ja itsekunnioituksesta.
Kerran kun säästämisen jälkeen sain uusittua pesukoneen viimeisiä vedelleen tilalle, seinänaapurinani asuva työtön sosiaalihuollon kanta-asiakas sanoi pihalla koneen tullessa nauraen, että oli jo aikakin, kun hän on sitä linkousta kuunnellut :(
No toisaalta taas, minä säästämisen jälkeen pääsen ulkomaille olematta kenellekkään tilivelvollinen ja harrastan kulttuuria ja opiskelen, kun taas heillä tuntui olevan pääharrastuksena joka viikonlopun dokaaminen.... että ehkä kuitenkin olen tyytyväinen ihan omaan elämääni :)
 
Sellainen pointti tuosta pesukoneen ostosta, mitä en tässä ketjussa huomannut on että sossun maksusitoumuksella tai sillä että vie kuitin sossuun ei voi ostaa käytettyä! (paitsi tietysti jos joku liike niitä myy, yksityiseltä ei voi ostaa).

Toinen asia on se että paljonko oikeasti kuvittelette että on sossun osuus valtion menoista? Se on ihan mitättömän pieni summa, verrattuna kaikkeen muuhun turhaan mitä valtion rahoja (=verorahoja) pistetään esim. yhden kansanedustajan matkakuluilla maksettais 5-6 perheen sossun avustukset/kk ja oopperatalolla maksettaisiin koko toimeentulotuki järjestemä pitkäksi aikaa, saati sitten eu maksuilla...
 
"Heihei"
[QUOTE="niinpä";27437201]Sen tahtoisin tietää, miten tuo mies on välttänyt mm. työkkärin osoitukset? Minulla samaa ikäluokkaa oleva mies, 2 viikkoa ehti olla kerran työttömänä ja kyllä siinäkin ajassa tuli jo käsky mennä rekrytilaisuuteen jne.[/QUOTE]

Itselläni ei ole (melko vasta valmistuneena) humanistina "pelkoa" työkkärin osoittamisista - valitettavasti. Jotenkin sellaisessa luulossa olen kuitenkin elänyt, että työkkäri ei ole se paikka, jossa ilmoitetaan että "mää en muuten sitte näitä työhommia oo enää tekemässä".

Mitä ihmettä. Millainen ihminen kehtaa sanoa noin työkkärissä? JA kertoa siitä koko Suomen kansalle "ylpeänä" - tai kuin se olisi itsestäänselvyys?!
 
"niinii"
Sellainen pointti tuosta pesukoneen ostosta, mitä en tässä ketjussa huomannut on että sossun maksusitoumuksella tai sillä että vie kuitin sossuun ei voi ostaa käytettyä! (paitsi tietysti jos joku liike niitä myy, yksityiseltä ei voi ostaa).

Toinen asia on se että paljonko oikeasti kuvittelette että on sossun osuus valtion menoista? Se on ihan mitättömän pieni summa, verrattuna kaikkeen muuhun turhaan mitä valtion rahoja (=verorahoja) pistetään esim. yhden kansanedustajan matkakuluilla maksettais 5-6 perheen sossun avustukset/kk ja oopperatalolla maksettaisiin koko toimeentulotuki järjestemä pitkäksi aikaa, saati sitten eu maksuilla...
Eihän se, että on isompiakin ongelmia estä korjaamasta pienempää?
Kyllä niitä menoja on leikattavana muuallakin, totta puhut.
 
Keittiönoita
[QUOTE="niinnii";27437620]Järjestelmässähän se vika on ja sen muuttamistahan tässä nyt vaaditaan/pohditaan tunnekuohun kautta. Näin minä ainakin asian ajattelen. Omien arvojeni mukaan kunnon ihminen ei käytä hyväkseen muita ja soisin tämän arvon olevan vallitseva koko yhteiskunnassa, jossa elän.

Terveyspalveluiden käyttö on oikeutettua, koska terve tekee paremmin ja kauemmin töitä ja tuottaa siis lisää veroja.
Kirjastopalveluiden ja perusopetuksen käyttö on oikeutettua, koska ne lisäävät sivistystä, kulttuuria, elämän mielekkyyttä ja näin tehostavat yksilöiden toimintaa yhteiskunnan jäseninä.

Sosiaalitukien käyttö muuhun kuin akuuttiin ja vakavaan tarpeeseen ei ole oikeutettua, sillä se ei tuota yhteisen hyvän eteen yhtään mitään.[/QUOTE]
Eli hyvätuloinen kieltäytyy lapsilisistä, hyvätuloisen vaimo äitiyspäivärahasta ja kotihoidontuesta, hyvätuloiset (joiksi lasken myös kaikki asuntovelkaiset omistusasunnoissaan asuvat) maksuttomasta perusopetuksesta, julkisesta liikenteestä, verovaroin kustannetuista kunnallisista päivähoitopaikoista jne jne. Ei taitaisi ihan kaikki suostua :)

Mikä saa sut ajattelemaan, että kroonisesti vauvakuumeinen ei saisi parannusta tautiinsa uudesta vauvasta? Tai työhaluton työttömyydestään?

Mutta ihan tuossa alussa sanoitkin sen, mikä mun mielestä on oleellista: järjestelmässähän se vika on. Jos meillä ei ole varaa tällaista rahoittaa, sitten pitää muuttaa järjestelmää. Mitä vanhemmaksi tulen (ja olen jo yli 50 v), sitä enemmän kallistun kansalaispalkan kannalle. Kaikille kansalaisille tietty summa (esm nykyistä toimeentulotuen perusosaa vastaava summa) ja ne, jotka enemmän haluavat, voivat sitten tehdä töitä. Uskoisin, että aika moni haluaisi - vaikka verotus kansalaispalkan myötä nousisikin - leveämmän leivän kuin tuo. Lääkärintodistukselle työkyvyttömät voisivat sitten saada harkinnanvaraista toimeentulotukea.

Ei mulla mitään oikeaa ratkaisua asiaan ole, mutta nykyinen systeemi, jossa työssäkäynti ei ole pienituoloisille taloudellisesti kannattavaa, on aika syvältä. Kansalaispalkka olisi yksi keino poistaa kannustinloukkuja ja yksikin työpäivä kuukaudessa nostaisi elintasoa. Aikoinaan äitiyspäivärahassa oli sellainen systeemi, että jos olt esim yhden päivän töissä, siltä päivältä sait vain minimiäitiyspäivärahan. Työnteko siis kannatti, vaikka kyse oli vain yhdestä työpäivästä. Miksei tätä mallia voi soveltaa muhunkin kuin äitiyslomalla olemiseen?
 
Keittiönoita
[QUOTE="niinnii";27437636]Tätä muuten lupasi aika moni myös ennen eduskuntavaaleja ja persujen pelättyä jytkyä. Kuinkahan moni oikeasti muutti? :D[/QUOTE]
Ja jo silloin, kun Lordi edusti Suomea Euroviisuissa :D
 
galleriasta bongattu
lol! ei pitäisi elää kuin siat pellossa, jos ei oo oma kämppä..

http://irc-galleria.net/user/GoldenDarkness/blog/37217927-voinu-vitun-vitun-vittu
 
"juupajuu"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27437615:
Tälle ohjelman perheelle yhteiskunta mahdollistaa heidän elämäntapansa, joten jos mun ei kuulu kieltäytä kirjastopalveluista ja maksuttomasta perusopetuksesta, miksi heidän kuuluisi kieltäytyä tukien varassa elämisestään?
No miten olisi ihan terveen maalaisjärjen perusteella?

Kyllä sä varmasti tajuat, et selvästi ole tyhmä, joten ymmärrät varmasti pointin, että miksi tuota toimintaa kritisoidaan. Vähän tuntuu olevan sellainen meno, että ihan periaatteesta haluat olla eri mieltä ja päästä vääntämään.

Laki ja määräykset eivät voi mitenkään estää kaikkea toimintaa ja käytöstä, jota kuitenkin yleisen moraalikäsityksen ja terveen järjenkäytön perusteella voidaan pitää ei toivottuna käytöksenä. Kyllä sinun täytyy tämä ymmärtää, ei tätä voi vain kuitata millään "valintojen maailma"-perustelulla.

Lisäksi on huomionarvoista, että järjestelmä kyllä yrittää estää säännöillä tuollaisen loisimisen. Jottan noin voi elää, niin ainakin tuon miehen on rikottava monia määräyksiä, sääntöjä ja ehtoja, koska tukien maksaminen tulisi sääntöjen mukaan loppua, mikäli työttömyyden syy on se, että ei huvita. Eli tuo perustelusi ei oikein toimi. Kärjistetystihän muuten voisi sanoa, että ryöstelykin on ihan jees jos ei jää kiinni, koska järjestelmä sen täten sallii.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä