ensioireet

• Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
Jännittäjä
Täällä jännitetään myös. Kuukautisten pitäisi alkaa vasta viikonloppuna, mutta mulla on ihmeellisiä oireita alavatsassa jo nyt. Painon tunne on vahvin aamuisin ja eilen illalla kun aivasti, tuntui kuin olisi sisäkalut revenneet. Yleensä nää alavatsan tuntemuksen ovat olleet oviksen aikaan ja loppuneet hyvissä ajoin ennen kuukautisia. En mitenkään haluaisi taas innostua ja pettyä jälleen kerran. :( Ehkä vain kuvittelen kaiken.

Voi harmi Naikkonen, että ei tällä kertaa tärpännyt.

Plussasin!
Plussasin juuri, enkä voi vielä oikein uskoa todeksi, että onnistuimme heti ekalla kuulla. :) Pakko tehdä varmaan vielä uusiksi huomenna. :p

Tässä omia oireitani ennen plussausta:

-rinnat tosi kipeät heti ovulaatiosta lähtien (Tosin niinhän ne yleensäkin ovat ja kipu kestää aina menkkoihin saakka) Nyt rinnat rauhottuivat jo 5 päivää sitten ja ovat enää vain kosketusarat.
- lisääntynyt sukupuolivietti
- outo pala/kipu kurkussa (voi olla myös flunssa)
- tiheentynyt virtsaamistarve
- paleltaa paljon helpommin, sit taas toisaalta välil on kuuma
- menkkamaiset kivut jo kuudetta päivää putkeen, kivut alkoi 3 päivää ennen kuukautisten oletettua päivää ja jatkuvat vieläkin (yleensä menkkakivut ainoastaan sinä päivänä, jolloin kuukautiset alkavat muutama tunti kuukautisten alkamisen jälkeen)
- lämpö puoli astetta koholla
- nälkä parin tunnein välein
- finnejä, vaikkei ees murrosiässä ollut mitää finnikautta.
- vatsa turvottanut ja välillä outoa juilimista
- tunne et vatsa olis jotenki sekaisin

Onnea kaikille muille vauvakuumelaisille! :)

oireeton
Minäkin plussasin suureksi yllätyksekseni ja yllätykseksi sen vuoksi että minkäänlaisia oireita ei ollut!! Olen ollut aiemmin kaksi kertaa raskaana (yksi km) ja niillä kerroilla olen jo erinäisistä oireista tiennyt olevani raskaana. Nyt ei mitään, vaan plussatesti!! Tosin ihan kamalasti paleltaa, mutta se nyt voi johtua viileästä työhuoneestakin (no okei, lämmintä 22 astetta, kaksi pitkähihaista paitaa ja villashaali harteilla -> silti paleltaa). Aiemmin on ollut runsas valkovuoto oviksesta alkaen, nyt ihan kuivaa. Pientä mekkakipuilua myös viikon verran ennen plussaa, mutta niinhän se aina ennen menkkojakin, ei kyllä ihan noin pitkään. Aiemmin ollut myös rinnat kipeet, nyt ei yhtään. Kummallista, mutta kaipa ne raskaudet vaan on erilaisia.

Onnea muillekin plussanneille :)

Se on plussa!
Mittasin aamulämmöt suusta :) Mutta meikäläinen ei kyllä ollut mikään oppikirjaesimerkki noiden lämpöjen suhteen. Mulla oli viikon sisällä kolme lämmön notkahdusta (36.2-36.3) joiden välillä ja jälkeen lämmöt oli 36.6-37.0. Mut ilmeisimminkin ovulaatio sattui sille viikolle, ja meillä tärppäsi toisesta yrityskierrosta :)

Plussasin tiistaina kp 37/32-39. Ennen plussaa rinnat olivat arat, nyt aristus on helpottanut mutta turvotus säilynyt. Välillä palelee, välillä on kuuma. Pissalla pitää käydä normaalia tiheämpään. Valkovuotoa on runsaammin. Nälättää.

Edellisessä raskaudessa oli myös samanlaiset oireet ja tiesin jo aika varhaisessa vaiheessa että raskaana ollaan, ekasta yrityskierrosta tärppäsi. Ikävä kyllä se tarina päättyi surullisesti; meidän suloinen tyttö eli vain 4.5 kk ikäiseksi vakavan aineenvaihduntasairauden takia. Olen kuitenkin luottavaisin mielin tämän uuden raskauden suhteen.

Jännittäjä
Kyllä päivät menevät hitaasti. Nyt 31/28-33. Masun nippailu on vähentynyt, mutta viluttaa, nälättää ja vatsa syyhyää. Tosin näitä oireita nyt voi olla kenellä tahansa. Osaatteko sano kumpi on yleisempää oireellinen vai oireeton alkuraskaus?

Se on plussa!
Jännittäjä, miten maltat olla tekemättä raskaustestiä..? Itselläni tuli tunne että se on nyt pakko tehdä, vaikka mietityttikin että teenkö sen liian aikaisin.

Pidän peukkuja!

Jännittäjä
Olen lähes vuoden aikana tehnyt niin monta turhaa testiä ja pettynyt joka kerta, siksi ehkä maltan odottaa. Helppoahan tämä ei ole.. Olisin varmasti jo testannutkin, jos oireet olisivat selkeät. Hassua miten sitä vielä pystyy joka kuukausi keräämään itsensä ja jälleen toivomaan, että nyt on tärpännyt..

Onnea sinulle plussasta! :)

mui
eli, kokemuksia miten nopeasti oireet on alkanut? tarkoitan vatsan "särky" ja turvotus..voiko siis alkaa miltei välittömästi mahdollisesta hedelmöittymisestä? (1-3 päivää) kiitos vastaajille! :D

Jännittäjä
Mahtavaa, onnea!!!! :)

Kiitos, Kiitos!! :) Olemme, sitten samassa vaiheessa menossa. Joko olet ottanut neuvolaan yhteyttä?

Tosiaan ehkä minäkin voisin listata oireeni.
Ennen plussaa (ekat oireet viisi päivää ennen kuukautisten odotettua alkamista):
- hetkittäin painon tunnetta alavatsassa
- nippailua vatsassa, kuin elohiiri
- rinnat välillä kipeät, siis lähinnä sellaista suonenvedon omaista kiristystä
- nälkä lähes koko ajan
- finnejä otsassa
Plussan jälkeen:
- edelleen satunnaista painon tunnetta ja nippailua
- nälkä vain yltyy
- rinnat ovat arat, kuin kuukautisten aikaan
- turvonnut olo vatsassa

Minulla nuo oireet eivät olleet mitenkään selvät, sillä mulla oli nippailua ja panon tunnetta välillä ennen plussaamista hedelmöitymisen aikaa, mutta oireet hävisivät ajoissa ennen kuukautista.

Viimeksi muokattu:
Se on plussa!
Alkuperäinen kirjoittaja Jännittäjä;10526353:
Kiitos, Kiitos!! :) Olemme, sitten samassa vaiheessa menossa. Joko olet ottanut neuvolaan yhteyttä?

Juu, viimeviikolla olin yhteydessä ja eka neuvola on vasta 7.6..... Mutta aikalailla samaan syssyyn tulee olemaan ultra keskussairaalassa josta lähete yo-sairaalaan istukkabiopsiaan. Alku on odottelua mutta sitten tapahtuukin rytinällä! Tämän vuoksi en varhaisultraan meinaa aikaa varata. Entäpä joko sinulla on päivämääriä tiedossa? :)

(neuvolantädin laskurin mukaan la 26.12, itse laskeskelin kierrosta että 4.1. Jännä nähdä miksi se ultrassa muuttuu)

Jännittäjä
Juu, viimeviikolla olin yhteydessä ja eka neuvola on vasta 7.6..... Mutta aikalailla samaan syssyyn tulee olemaan ultra keskussairaalassa josta lähete yo-sairaalaan istukkabiopsiaan. Alku on odottelua mutta sitten tapahtuukin rytinällä! Tämän vuoksi en varhaisultraan meinaa aikaa varata. Entäpä joko sinulla on päivämääriä tiedossa? :)

(neuvolantädin laskurin mukaan la 26.12, itse laskeskelin kierrosta että 4.1. Jännä nähdä miksi se ultrassa muuttuu)

Itselleni tämä on ensimmäinen, joten eka neuvola on jo 19.5. Ja ekaa ultraa tuskin jaksan odottaa viikolle 11, joten hiukan himottaisi mennä jo ennen sitä yksityiselle. On tämä kyllä jännää, jotenkin niin epätodellista. :) Itse laskin, että laskettuaika voisi olla 8.1.

Viimeksi muokattu:
oma lapsi mielessä
ai että ihana lukea näitä plussanneita:) itse vuoden verran ollut lapsi yrityksessä tuntuu niin pitkältä. nyt menossa kp25 ja tänään oli pieni toive kun nousin niin ihan hirvee vihlonta oikealla munasarjoissa. auts! mulla säännölliset aina kp 28-30 joten odotan vielä niin katsotaan. Onnea ja ihanaa odotusaikaa :))

oireet esikoisesta
pääsen minäkin vihdoin kertomaan oireeni ;)

eli ennen plussaa/ovulaation jälkeen kp16-28/28:

-pari päivää oviksesta nännit kipeytyi, kuin myös ennen tädin tuloa
-4päivää ennen oletettuja menkkoja kipu lakkasi, kuin myös ennen tädin tuloa
-heti oviksesta alkoi selkään ja rintakehään tulla finnejä, koskaan muulloin ei ole tullut. tämä oli mulla aika varma merkki raskaudesta :))
-oletettujen menkkojen aikaan naama ei alkanut kukkimaan niinkuin aina ennen
-palelin, ja lämmöt olivatkin 37.1-37.3
-hikoilin, laitoin lämpimien ilmojen piikkiin kuitekin
-ei mitään tuntemuksia/kipuja/nippailuja alavatsassa
-vatsan toiminta muuttui "rauhallisemmaksi" :D

kp29/28 haalea mutta selkeä plussa Apteekin omalla
kp30/28 haalea mutta selkeä plussa Apteekin omalla
kp31/28 tulos Raskaana CBlla

oireet plussan jälkeen kp29-> /28:

-nännikipu alkoi uudelleen, pistelevä kipu
-alavatsaa juilii kuin menkkojen alkaessa, hyvin mietoa kipua
-finnejä lisää rintakehään
-flunssainen olo
-väsymystä välillä, nukahtaa kyllä jos käy maate

Kyselen vain hieman
Onko kellään ollut raskausoireena sellaista että oviksesta asti esim. vilunväreiden aikaan taikka aivastaessa sattuisi rintoihin? Kun mulla ollut oviksesta asti nännit älyttömän kipeät ja sellaista kipua menee viluväreiden ja aivastuksen aikaan rinnoista nänneihin asti... (on muuten inhottavaa) ja sitten kysyisin että kun syön clomeja niin yleensä clomien aikaan on raivokohtauksia.. pienistäkin asioista ja yleensä muutaman päivän päästä clomi kierron loputtua mennyt ohi mutta nyt jatkuneet oviksesta tähän päivään asti nää raivokohtaukset pienimmistäkin asioista... (outo) Kiero nyt 26/30 ovis oli tasan kp 15/30.

Mietin vain että onko tää taas toive ajattelua... lämpöjä en ole koskaan mitannut...

Myös ällötystä löytyy (varsinkin kahvin jälkeen ja myös närästystä kahvin jälkeen), tukkoisuutta (voi johtua siitepölystä), vessassa ramppaamista, alkoholi ei ole maistunut, mahaa turvottaa ja outoa ilmavaivailua, huimausta, pään särkyä aika ajoin, unettomuutta mutta silti jotenkin vetämätön olo, hengästyn helposti mikä ei normaalia, ei oo nälkä (ei normaalia), janottaa ja kurkku ollut tänään kipeä kuivasta kurkusta, keskittymiskyky herpaantuu helposti ja on jotenkin levoton olo ja TOSI itkuherkkä ollut nyt...

onko mahdollista?
Eli mulla on menkat jo yli 3 vk myöhässä. Parina aamuna todella huono olo, mahaan sattui silloin kun menkkojen piti alkaa, mutta mitään ei tullut. olen tehny jo kaksi testiä, molemmat näyttivät kuitenkin negatiivista. Olisiko mahdollista kuitenkin että testit valehtelevat? Lopetin pillereiden syönnin myös pari kk sitten, voiko se vaikuttaa?

Veerailija
Kyllä tässä odotuksen odottelua... odottaessa on ehtinyt tulkita raskausoireiksi vaikka mitä fyysisiä fiboja, miksipä en listaisi niitä tässäkin kierrossa. :p Nyt siis menossa kp 23/28.

- Tihentynyt virtsaamistarve (yleensä kerran työpäivän aikana, viimeisen 5 päivän aikana on pitänyt jopa kolmesti, hei kamoon!)
- Palelu (no okei, mua palelee melkein aina...)
- Alkoholia ei tee mieli (mikä on TODELLA ihme, ettei edes saunakalja maistunut :D )
- Hillitön väsymys/uupumus (toisaalta nukuin pari yötä huonosti, mutta kun niiden jälkeen nukuin 10 tunnin yöunet, niin silti on väsyttänyt... hmm...)
- Pienen pieni tuhruvuoto eilen, mikä olisi voinut olla kiinnittymisvuotoa 0:)

...Kyllähän mä näitä keksin, kun oikein haluan. :/ Yritystä takana pitkään (tutkimuksissa ei löytynyt mitään vikaa, hoidoista haluamme nyt taukoa...) ja voitte uskoa, että sitä on muutaman kerran ehtinyt kuvittelemaan jos mitä raskausoireita! Jotka sitten negan paljastuttua/menkkojen alettua ei tarkemmin ajateltuna ole olleet yhtään mitään. Miksi esim. palelu nyt olisi raskausoire sen enempää, kun palelu ennen ovista ei sitä ole... Mut, vauvakuumeinen nainen on pöhkö!

Mutta, petollisin ja surullisin "raskausoire" on yksi, jota olen kokenut kerran aiemminkin: joku määrittelemätön "varmuus" siitä, että nyt olisi toisin. Kun ei vaan jostain syystä osaa ajatella, etten tällä kertaa olisikaan. Kerran aiemminkin tunsin näin, ei vaan tuntunut olevan muuta mahdollisuutta. Tiedättehän, se "tunne" siitä että nyt olen hedelmöittynyt. No enpä ollut silloin, ja järki patistaa tunnetta ymmärtämään, ettei siihen voi luottaa nytkään.

Jotenkin on kuitenkin niin eteerinen olo eikä tunne suostu kuuntelemaan järkeä. Nautiskelin siitä varmuuden tunteesta ilolla pari päivää, kunnes eilen tein testin - tiesin, että se näyttää joka tapauksessa negaa, koska mitään muuta kp 22 ei voi näkyä, mutta kyllä se itsepintainen helvetin yksi viiva testissä, jota olen tuijotellut niin monta kertaa aiemminkin, palautti vähän sitä hölmöä vaaleanpunaista tunneminääkin maan pinnalle. Järki - tunne 6-0.

(Mutta ehkä kuitenkin...?)

Raskaana
Minulle tuli hiivatulehduksen oireita muutama päivä ennen oletettuja kuukautisia. Aiemmin olen kärsinyt tulehduksesta vain kerran, useampi vuosi sitten (tosin ei silloin liittynyt mitenkään raskautumiseen). Lisäksi oireena oli ettei minkäänlaisia menkkatuntemuksia ilmennyt. Yleensä on vatsa löysällä tai muutenvaan turvoksissa. Oli siis aika varma tunne ja selkeä plussa tuli päivänä, jona kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Muut oireet, kuten pahoinvointi ja rintojen arkuus ilmestyivät vasta hieman myöhemmin.

Veerailija
Hehee, onhan näitä "oireita" muitakin, kuulkaas tätä;

- Jano (yleensä en tykkää juoda vettä, mutta tänään on alkanut maistua - tämän tajusin vasta juotuani jo melko paljon, ei mennyt siis niin että "juonpa vettä ja teen siitä itselleni yhden raskausoireen lisää" ;) )
- Flunssan tuntua (vaikka sairastin flunssan juuri 2,5 vk sitten, mutta ehkäpä se ei ole vaan parantunut vielä)
- Lämpö kaikki 0,2 astetta korkeammalla kuin normaalisti! :D Joo, normaalisti 36,6, eilen mittasin ensin 36,6 mutta heti perään mittasin uudelleen ja se oli 36,8!! --> Selkeä raskausoire!! :D
- Hiiva n. kp 18, kesti vain yhden päivän, outoa... (toisaalta, ollaan kyllä harrastettu ahkerasti miehen kanssa, mikä ettei spermat olisi sekoittaneet bakteeritasapainoa)

Eikä mun tällä tekstillä ole tosiaan tarkoitus hekotella heille, jotka kuulostelevat raskausoireita ja tulkitsevat pienetkin muutokset (?) sellaiseksi - hitto, MÄ olen se nainen!

Tulita
Onnea kaikille plussanneille ja jaksamista muille, kyllä se vielä tärppää!

Mulla tänään kp 24/26 ja aamulla tuli haamuplussa. Huh huh! Vähän riskaabelia testata näin akaisin, kun mulla on jo kerran käynyt niin, että haamuplussan jälk kuukautiset alkaa, eli kesken on mennyt... pitäisi vaan jaksaa odottaa sinne menkkojen alkamispäivään vähintään.

Jokatapauksessa mulla ekat oireet alkoivat jo hedelmöittymisestä: normaalia kipeämmät rinnat ja alavatsan nippailut, joita ei mulla ole edes menkkojen aikaan. Sitten n viikko hedelmöityksestä heräsin yöllä oikean puolen melko voimakkaaseen vatsakipuun ja heti tuli mieleen, että sinne tais kiinnittyä. Rintojen arkuus helpotti pariks päiväks, mutta tuli viime yönä takaisin entistä voimakkaampana ja nännipihaa kihelmöi jännästi. Rinnat ovat myös turvoksissa ja nännipiha on suurentunut ja siihen on ilmestynyt vaaleita nystyjä. Eilen huomasin myös että mun teki ihan käsittämättömän paljon seksiä mieli ja orgasmi oli todella herkässä. Myös suuret häpyhuulet ovat lähes kokoajan turvoksissa. Kohdun sisällä on myös tuntunut pientä "kutitusta". Tällä viikolla on myös tuntunut ihmeellisiä lämpöaaltoja, ei siis varsinaista hikoilua. Olo on jotenkin hutera, kun vähän niinkuin huimaa, mutta niin että vielä hyvin pystyssä pysyy. Huono olo ei ole vielä yllättänyt. Alavatsaa jomottaa välillä eri puolilta. Näistä oireista tiesin siis jo ennen testausta että raskaana taidetaan olla.

Että näillä mennään... lähipäivät tuovat ratkaisun että jatkuuko raskaus vai ei. Vauvaa emme varsinaisesti ole suunitelleet, mutta iloinen yllätys se olisi. Isän mielipiteestä en kyllä ole ihan varma...

Hytsi
Minulla nyt rv7 eikä yhtään mitään oireita ole ollut eikä ole edelleenkään.

EI okseta
EI valkovuotoa
EI väsytä
EI janota
EI pissata
EI nälätä
EI oo tissit kipeet (vain vähän isommat kuin ennen, ja isontuminen alkoi jo hormonipistoksista, tämä on ICSI-alkuinen raskaus).
EI ruokamielihaluja

EI kertakaikkiaan mitään tavallisuudesta poikkeavaa.

Yhteistyössä