ensioireet

• Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
pirtsu
olen jo ptkään käyttänyt nuva ring rengasta ja siinä siis systeemi, että sitä pidetään kolme viikkoa ja viikon tauko. nyt se ei enää ole käytössä. eli se on otettu pois käytöstä viikko sen jälkeen kuin se oli asetettu. eli viimeinen asettamispäivä 13.10 ja pois 18.10. olen tämän kolmen viikon aikana tehnyt varmaan kolme testiä ja joka kerta on tulos näyttänyt negatiivista. eli kertokaahan nyt, että odottaisinko menkkoja alkavaksi seuraavana maanataina 9.11 vai vasta viikon päästä siitä? eli jos kierto onkin tosi sekaisin..ymärtääköhän nyt kukaan mitä yritän kertoa..? eli koska kannattaa vasta tehdä seuraava testi? kysykää ihmeessä,jos ette ymmärtäneet mitä yritin selitää :) kannattaa varmaan ottaa kalenteri esille,kun yrittää ratkoa tätä kuviota ;)

Vilkkuvat valot
Mulla ihan ensimmäinen oire, joka tuli siis jo ennen kuukautisten pois jäämistä, oli pyörryttäminen ja huippaaminen. Aina, kun nousi kyykystä pystyy, sängystä ylös, joutui seisomaan vähän pidempään tms alkoi huipata. Huimaus jatkui koko alkuraskauden ajan ja vaikka nyt viikolla 16 se on jo helpottanut, viimeksi tänään meinasin pökrätä kaupan kassalla, kun tuli talvitamineissa jonottaessa kuuma ja ahdistava olo. Muita alkuraskauden oireita olivat mm. pahoinvointi ja oksentelu, hajuaistin herkistyminen, rintojen ja etenkin nännien aristaminen ja ihan älytön väsymys, nukuin alkuraskauden aikana lähes joka yö 12 tunnin yöunet.

Jooo
Alkuperäinen kirjoittaja pyytää kauniisti;6566806:
Hei, te odottajat!
Ensioireet keskustelu on karannut vähän käsistä ja jollain siellä tuntui jo olevan vähän hermo piukalla=)
Jos teillä sattuu olemaan ylimääräistä energiaa, niin voisiko tästä tehdä uuden ketjun?Että mitkäs ne tiedän ensimmäiset raskausoireet olikaan?
Ymmärrän jos olette kyllästyneet aiheeseen...
kiitos ja anteeksi=)

On pakko kirjottaa pari riviä :p Ittelläni on sama pulma, etten ole ihan varma mitkä ne ensi oireet on kun saattaa olla - tai ehkä se on vain toiveajattelua - että olen kuvitellut kaiken enkä ole enää niin varma muutamista oireista. Saattaahan tämä johtua jostain muustakin...
Juttu on kuitenkin niin että on mahdollista että olisin raskaana, mutta se on aika epätodennäköistä... minulla on epäsäännölliset kuukautiset niin en tiedä niistä muuta kuin että niiden pitäisi alkaa kuukauden puolessa välissä niinpä mietin että kuuluuko oireiden alkaa näin aikaisin???
Minulla on ollut seuraavia oireita: vatsan nipistely, ei suoranaista viiltelyä eikä se satu mutta sellaista outoa kipua kuitenkin mikä kestää hetken. Kerran tuli sellaisien rautanappien maku suuhun, ihan kuin niitä olisi vetänyt purkillisen... ja sitten mieletön väsymys, olen monesti jo myöhästynyt koulusta kun on nukahtanut melkein pystyyn aamulla - vaikka olisinkin nukkunut melkeinpä 10 tunnin yöunet!
Koko ajan pitää käydä vessassa, ennätys on muutama kerta illan aikana ja kerran jouduin menemään yölläkin. Ja viimeisin on että maha on (oli kerran ainakin) niin kipeä että piti nousta ylös ja ottaa särkylääke. Päätä on särkenyt jonkin verran mutta ei sentään niin paljon että siitä olisi haittaa. Vain kerran tai pari.
Testiä pääsee tekemään vasta kuun lopussa kun kuukautiset saattaa alkaa joskus lopullakin.

Piffe
Ollaan yritetty lasta noin vuosi. Nyt on rinnat tosi arat, ei tällaista oo ennen ollut. Menkat pitäis alkaa vasta noin 1,5 viikon päästä. Uskallanko syödä päivittäin verenpainelääkettä siihen asti, kunnes voin tehdä testin? Ja voiko rinnat tulla näin nopeasti kipeeksi, vai toivonko vaan turhia?

Millie
Ollaan yritetty lasta noin vuosi. Nyt on rinnat tosi arat, ei tällaista oo ennen ollut. Menkat pitäis alkaa vasta noin 1,5 viikon päästä. Uskallanko syödä päivittäin verenpainelääkettä siihen asti, kunnes voin tehdä testin? Ja voiko rinnat tulla näin nopeasti kipeeksi, vai toivonko vaan turhia?
Itselläni tuli rinnat raskauden alussa kipeeksi vasta pari päivää ennen kuin menkkojen ois pitänyt alkaa. Aristi hyvin samalla tavalla kuin ennen menkkoja... Mutta nämähän on yksilöllisiä juttuja - toivotaan, että siellä ois tärpännyt! :)

Viimeksi muokattu:
Martta
Olen lueskellut tätä viestiketjua ja ajattelin kirjoittaa omista tuntemuksistani. Mulla toinen luomu-kierto menossa pillerien jälkeen. Edellinen kierto oli 31pv joten sen perusteella odottelen menkkoja alkavaksi ensi sunnuntaina, eli nyt kp 26/31

Nyt mulla on kuitenkin seuraavanlaisia "oireita"
- rinnan turvonneet
- viikon verran ollut runsaampaa valkovuotoa, hyvin maitomaista ja hajutonta (en siis epäile hiivaa)
- palelua (tosin muutenkin olen herkästi viluinen)
- vatsaa nipistelee pikkaisen, etenkin oikealta alhaalta läheltä nivusta
- hiukseni rasvoittuvat normaalia enemmän (olen tosi kuivaihoinen ja aiemmin riitti pesu parin-kolmen päivän välein, nyt päivittäin)

Ahkerasti olemme miehen kanssa pupuilleet noin parin päivän välein tahdilla. En millään malttaisi odottaa viikonloppuun jotta voisin tehdä testin, jos ei menkkoja ala kuulua.

haaveilija*2
Hyvin samanlaisia oireita ollut itselläkin. Meillä tärppäs heti eka yrittämällä heinäkuussa, mutta meni valitettavasti kesken syyskuussa....Tuolloin tiesin heti ennen testin tekoa, että oli tärpännyt. Olo oli vain niin erilainen, väsytti, paleli, nippaili, huimas...

No nyt on yritys taas päällä ja olen ollut huomaavinani samankaltaisia oireita viime päivinä. Järkyttävä väsymys ja palelee koko ajan! Rintoja vähän turvottaa ja naamakin kukkii ku teinillä :D. Toivon niin todella, että olisi tärpännyt ja saisi tällä kertaa viedä raskauden onnellisesti pikkuisen syntymään saakka....

Onnea kaikille yritykseen ja alkaviin raskauksiin :)

Martta
Eli menkat ne sieltä eilen tulivat eli kierto oli tällä kertaa 29päivää. Täytyy olla tyytyväinen edes siitä että vuosien pillereiden syönnin jälkeen kierto on lähtenyt käyntiin normaalisti.

Parempaa onnea muille plussaukseen =)

angty angel
Hyiih, kun mua alkoi oksettaa.. Eka kierto vasta ehkäisyn jälkeen, (ovis noin viikko sitten) ja tulin lueskelemaan näitä. Pistin kuumemittarin kainaloon, ja sit nous pulautus kurkkuun, lämpö oli 37, kun normaalisti 36.3. Ihan kiva tietää, että mimmosia oireita teillä. Mä vaan jotenki hämmennyin, kun tässä saattais olla raskaus aluillaan. Siis toivottu on ja yhdessä päätetty kokeilla, mutta jotenki ei pysty käsittää. Toivottavasti olen väärässä, tai toivottavasti en. EN TIEDÄ mitä tässä ajatella.

EN JAKSA SUNLAISIA YHTÄÄN.. B..

Viimeksi muokattu:
eijajj
Plussasin tänä aamuna :) minun oireet:

-tuntemuksia mahassa
-jatkuva pissahätä
-jotenkin "epätodellinen olo" hankala selittää
-vähä herkällä tuulella välillä, sitten taas välillä ärsyttää KAIKKI
-palelee ja väsyttää
-rinnat hieman arat (ei poikkea juurikaan normaalista)
-kyljet kipeät

siinäpä jotain...

diipadaa
1. raskaus (normaali)
- plussa vasta kp 47/35-55, testailin vähän väliä, kun menkkoja ei kuulunut
- ei mitään oireita ennen plussaa
- reilu valkovuoto tai sellainen, vähän väliä tarkistelin vessassa, ettei vain ole keskenmeno aluillaan
- viikko pari plussasta ihan vähän huonoa oloa ja lievää masennusta/itkuisuutta, ihan selvä kriisi, vaikka raskaus oli kovasti toivottu

2. raskaus (tuulimuna)
- outo "omenainen" olo noin viikko ennen plussaa (joka tuli kp 38), poskia helotti ja muuta
- välillä hirveä hiki ja välillä kamalan kylmä, ihan krapula tuli mieleen tuosta tuskanhiestä
- 3 viikkoa plussasta ihan järkyttävän kipeät ja turvonneet rinnat, tämä alkoi ihan yhtäkkiä ja kesti muutaman päivän

3. raskaus (tuulimuna)
- alakuloa ja itkuisuutta noin viikko ennen plussaa (joka tuli jotain kp 100, heti tuon edellisen tuulimunan perään kylläkin), uskoin liittyvän tuleviin kuukautisiin
- iso maha, uskoin odottavani ainakin kaksosia :)
- huonoa oloa
- väsymystä

Tässä siis mun oireita, jotka mielestäni kertoo paljon siitä, että oireet voi olla hyvinkin vahvoja epäonnisessa raskaudessa ja vastaavasti voi olla vallan hyvin raskaana, vaikka ei juuri oireita olisikaan. :) Omassa tapauksessani testailin tuulimunaraskauksia vähän väliä, testiviivat olivat oikein vahvoja ja silti molemmilla kerroilla ultrassa löytyi vain tyhjä kohtu, ei siis ns. tuulimunaakaan, vaikka sillä nimikkeellä ne papereihini merkattiin.

Ainut ero onnistuneen ja epäonnistuneiden raskauksien välillä on ollut se, että vaikka ensimmäinen tuulimuna todettiin vasta rv 13 niin tiesin ja tunsin koko ajan, että kaikki ei ollut kohdillaan. Ja taas normaalissa raskaudessa en epäillyt hetkeäkään, etteikö siellä joku olisi ja olin heti varma, että odotan tyttöä - niin kuin odotikin. :)

Huoleton Hulda
Tiedättekö, miten kohdunkaula muuttuu raskauden alkupäivinä? Voiko siitä lukea jotain itse tunnustelemalla?

Kokeilin kohdunakaulaani, ja se on kuin terävä pitkä puikko, kova ja selvästi kiinni.

Millainen kohdunkaula olisi, jos en olisi raskaana?

Olen huonolla menestyksellä koettanut etsiä netistä tietoa asiasta.

Lapsi on minulle toinen.

ElliElina
Olemme yrittäneet avopuolisoni kanssa 5 vuotta ja tutkimuksissa olemme käyneet eikä mistään löytynyt vikaa ja nyt muutaman viikon päästä olisi sitten taas mentävä lääkäriin ja sieltä sitten mahd. hedelmöityshoitoihin.
Mutta nyt mulla on ollut muutaman päivän eriskummallinen olo. Himausta, todella ällöttävää oloa aamulla sekä illalla, oksentanut en ole viedä, rintojen arkuutta, palelua ja väsymystä sekä raudan makua suussa. Menkat olivat vasta muutama viikko sitten eli nyt olisi ovulaation aika, mutta en ikinä ole näin rajusti reagoinut ovulaation, koska en sitä muutenkaan ikinä edes itse tunne/tiedosta. Nyt siis herääkin kysymys,että voinko olla raskaana vaikka menkatkin tulivat? Hmmmm..ehkä vain toivon raskautta ja lapsen saantia niin paljon,että alan jo kuvittelemaan oireita..

eiiiijjjjjjjaaaaa
Olemme yrittäneet avopuolisoni kanssa 5 vuotta ja tutkimuksissa olemme käyneet eikä mistään löytynyt vikaa ja nyt muutaman viikon päästä olisi sitten taas mentävä lääkäriin ja sieltä sitten mahd. hedelmöityshoitoihin.
Mutta nyt mulla on ollut muutaman päivän eriskummallinen olo. Himausta, todella ällöttävää oloa aamulla sekä illalla, oksentanut en ole viedä, rintojen arkuutta, palelua ja väsymystä sekä raudan makua suussa. Menkat olivat vasta muutama viikko sitten eli nyt olisi ovulaation aika, mutta en ikinä ole näin rajusti reagoinut ovulaation, koska en sitä muutenkaan ikinä edes itse tunne/tiedosta. Nyt siis herääkin kysymys,että voinko olla raskaana vaikka menkatkin tulivat? Hmmmm..ehkä vain toivon raskautta ja lapsen saantia niin paljon,että alan jo kuvittelemaan oireita..

Minun ensioireisiini kuului juuri tuo huimaus.. varsinkin aamuisin. Ja silloin en edes tiennyt vielä olevani raskaana. Ja toinen asia minkä vuoksi päätin sitten tehdä testin oli kauhe itkuherkkyys. Tuntui että ihan pienimmällekkin asialle piti alkaa itkemään :) Rintojen arkuus alkoi myös samoihin aikoihin ja nyt ne ovatkin jo niin arat ettei mahallaan voi nukkua..

Viimeksi muokattu:
äyri
epäilen olevani raskaana ja oireita on seuraavia:
- nipistelyä ala vattassa
- tisseistä tulee niukasti maitoa
-jatkuva nälkä
-pissaamis tarve lisääntynyt

kaikki voivat olla kyllä haamua kun tarpeeks vaan toivoon niin rupee tapahtua nyt odotellaan koska saa varman vastauksen testistä :)

lellukka
Ensimmäiset oireet ennenkuin tiesin olevani raskaana:

-lisääntynyt ruokahalu (alkoi noin viikko ennen kuukautisten alkamispäivää)
- rinnat eivät kipeytyneet ennen menkkoja.

Sain haamun pari päivää ennenkuin menkkojen olisi pitänyt alkaa, silloin ei ollut vielä mitään oireita ja plussa olikin aika yllätys. Ajattelin vain, että onko joku hormonihäiriö kun rinnat eivät kipeytyneet oikein ovulaation jälkeen, eikä viikkoa ennen menkkoja.

Heti ensimjmäisen testin jälkeen seuraavana päivänä alkoi mahaa poltella, etovaa oloa, päässä heitti ja ruokahalu oli loputon.

tyttö vm-80
Mulla kp 27/23-26 ja oireina on ollut jo tovin:
-"viiltoja"/nippailuja alavatsassa ja muutenkin maha turvoksissa
-rinnat tosi kipeet ja hieman turvoksissa(varsinkin nännipihat on jotenkin tosi turvoksissa!)
-ruokahaluttomuus (vaikka yleensä ennen menkkoja syön kuin hevonen!!)
-hajuaisti parantunut ja ruoka maistuu ihan oudolle!!?
-päivällä kylmä ja yöllä taas hikoilen kuin mikäkin..
- lämpöilyä (37.1-37.3)
-hengästymistä (ihan jopa paikoillaan ollessa syke korkeampi)
-hiukset rasvoittuu norm. enemmän
-kahvi jäi pois kokonaan muutama päivä sitten ja sauna siiderikin on lojunut jo pitkään jääkaapissa
-päänsärkyä
-väsymystä
Olo on siis hyvin vahvasti sitä, et raskaana ollaan, mut eilen tein testin ja negaa näytti.. =( ja nyt myös tosi pientä rusehtavaa vuotoa ollut, mut ei kuitenkaan mitään menkkakipuja (mitkä yleensä on melko kovat)
Nyt siis pasmat aivan sekaisin johtuen tuosta vuodosta! Voinko olla niin vainoharhainen, että kuvittelisin kaikki oireet???? Kovasti vauvaa on odoteltu jo pitempään, et kai sitä mieli voi tehdä tepposet, mitä ootte mieltä? Milloin uskaltais aikaisintaan tehdä uutta testiä??
Tää on muuten aivan ihana palsta!! Kaikille paljon plussa onnea!!! =)

tyttö vm-80
Alkuperäinen kirjoittaja äyri;10406465:
epäilen olevani raskaana ja oireita on seuraavia:
- nipistelyä ala vattassa
- tisseistä tulee niukasti maitoa
-jatkuva nälkä
-pissaamis tarve lisääntynyt

kaikki voivat olla kyllä haamua kun tarpeeks vaan toivoon niin rupee tapahtua nyt odotellaan koska saa varman vastauksen testistä :)

Kyllä noiden oireiden perusteella varsinkin ton kun tulee tisseistä maitoa niin ois melko varmaa, et oot raskaana!! Ootko vielä testiä tehnyt? Pidetään sulle peukkuja ja kerrohhan sit kuin kävi!? =)

tyttö vm-80
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö vm-80;10413034:
Mulla kp 27/23-26 ja oireina on ollut jo tovin:
-"viiltoja"/nippailuja alavatsassa ja muutenkin maha turvoksissa
-rinnat tosi kipeet ja hieman turvoksissa(varsinkin nännipihat on jotenkin tosi turvoksissa!)
-ruokahaluttomuus (vaikka yleensä ennen menkkoja syön kuin hevonen!!)
-hajuaisti parantunut ja ruoka maistuu ihan oudolle!!?
-päivällä kylmä ja yöllä taas hikoilen kuin mikäkin..
- lämpöilyä (37.1-37.3)
-hengästymistä (ihan jopa paikoillaan ollessa syke korkeampi)
-hiukset rasvoittuu norm. enemmän
-kahvi jäi pois kokonaan muutama päivä sitten ja sauna siiderikin on lojunut jo pitkään jääkaapissa
-päänsärkyä
-väsymystä
Olo on siis hyvin vahvasti sitä, et raskaana ollaan, mut eilen tein testin ja negaa näytti.. =( ja nyt myös tosi pientä rusehtavaa vuotoa ollut, mut ei kuitenkaan mitään menkkakipuja (mitkä yleensä on melko kovat)
Nyt siis pasmat aivan sekaisin johtuen tuosta vuodosta! Voinko olla niin vainoharhainen, että kuvittelisin kaikki oireet???? Kovasti vauvaa on odoteltu jo pitempään, et kai sitä mieli voi tehdä tepposet, mitä ootte mieltä? Milloin uskaltais aikaisintaan tehdä uutta testiä??
Tää on muuten aivan ihana palsta!! Kaikille paljon plussa onnea!!! =)

unohtu vielä nuista oireista mainita
-pissillä käyntiväli tiheämpi ja
-aamuisin hieman nenän tukkoisuutta

...
1. raskaus (normaali)
- plussa vasta kp 47/35-55, testailin vähän väliä, kun menkkoja ei kuulunut
- ei mitään oireita ennen plussaa
- reilu valkovuoto tai sellainen, vähän väliä tarkistelin vessassa, ettei vain ole keskenmeno aluillaan
- viikko pari plussasta ihan vähän huonoa oloa ja lievää masennusta/itkuisuutta, ihan selvä kriisi, vaikka raskaus oli kovasti toivottu

2. raskaus (tuulimuna)
- outo "omenainen" olo noin viikko ennen plussaa (joka tuli kp 38), poskia helotti ja muuta
- välillä hirveä hiki ja välillä kamalan kylmä, ihan krapula tuli mieleen tuosta tuskanhiestä
- 3 viikkoa plussasta ihan järkyttävän kipeät ja turvonneet rinnat, tämä alkoi ihan yhtäkkiä ja kesti muutaman päivän

3. raskaus (tuulimuna)
- alakuloa ja itkuisuutta noin viikko ennen plussaa (joka tuli jotain kp 100, heti tuon edellisen tuulimunan perään kylläkin), uskoin liittyvän tuleviin kuukautisiin
- iso maha, uskoin odottavani ainakin kaksosia :)
- huonoa oloa
- väsymystä

Tässä siis mun oireita, jotka mielestäni kertoo paljon siitä, että oireet voi olla hyvinkin vahvoja epäonnisessa raskaudessa ja vastaavasti voi olla vallan hyvin raskaana, vaikka ei juuri oireita olisikaan. :) Omassa tapauksessani testailin tuulimunaraskauksia vähän väliä, testiviivat olivat oikein vahvoja ja silti molemmilla kerroilla ultrassa löytyi vain tyhjä kohtu, ei siis ns. tuulimunaakaan, vaikka sillä nimikkeellä ne papereihini merkattiin.

Ainut ero onnistuneen ja epäonnistuneiden raskauksien välillä on ollut se, että vaikka ensimmäinen tuulimuna todettiin vasta rv 13 niin tiesin ja tunsin koko ajan, että kaikki ei ollut kohdillaan. Ja taas normaalissa raskaudessa en epäillyt hetkeäkään, etteikö siellä joku olisi ja olin heti varma, että odotan tyttöä - niin kuin odotikin. :)

Tosta tuulimunasta ja siitä et aavistit et kaikki ei oo hyvin. Mulla oli kans sama tuntus et oon raskaana ja toisaalta et kaikki ei oo hyvin. Olin varhaisultrassa jossa mulla todettiin kaksosraskaus ja toinen oli sellane tuulimuna. Onneks toinen voi oikein hyvin ja hänel kuulemma on paremmat mahdollisuudet selvitä,mut kyl noi jutut jotenki vaan aistii :)

Viimeksi muokattu:
korppi_88
Mie jätin e-pillerit pois viime kesänä ja tänä aamuna huomasin, että rinnoista tulee maitoa kun niitä kevyesti puristaa :O Onko kellään muulla tullu?
Oon ollu tavallista väsyneempi ja kärttysämpi, menkat on myöhässä menkkakivuista huolimatta, valkovuotoa on kuitenkin jonkin verran, ja hikoilen tosi paljon. Päätä rupee särkemään jotenki tosi herkästi ja ajatus ruoasta öllöttää.
Tein kuitenkin päivällä testin ja negaa näytti :/

Maisku
Mulla ei muita oireita ollut kuin että rinnat kipeytyi ja turposi viikko ennen menkkojen alkua, ja ne olikin sitten tosi kipeät.. tiesin heti, testin tein ja plussaa näytti.. olin rv +7 kun meni kesken :S ennen keskenmenoa oli rusehtavaa tuhruvuotoa joka jatku jonkun 4 päivää.. mutta onnea kaikille lapsen saaville :))

Naikkonen
Meillä menee nyt toinen kierto yrittäessä mieheni kanssa, ja nyt tuntuu kuin olisi todella tärpännyt. (Saattaa kyllä johtua vilkkaasta mielikuvituksestakin.)

oireita ovat:

- Vatsa "kuplii"
- Vilunväreet/kylmyys
- Jatkuva nälkä
- Rinnat turvoksissa
- Aivastelu
- Älyttömät raivopuuskat
- Vatsa TODELLA turvoksissa
- Jatkuva pissahätä
- Viimeksi yhdynnän jälkeen tuntui kovaa kipua.

En pystynyt millään nukkumaan kun kamalasti rupesi nuo mieheni sanat vaivaamaan "Olet raskaana." joten eksyin tänne etsimään tietoa ja muiden ihmisten kokemuksia.

Nyt tässä odottelen että apteekki aukeaa yhdeksältä, että pääsen testaamaan tuleeko sieltä plussa :)

Yhteistyössä