ensioireet

• Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
Tipsu Tiikeri
En nyt haluaisi masentaa ja voihan olla että jollakulla on heti napannut, mutta itselläni oli eka pillereiden jälkeinen kierto toooosi pitkä ja paljon menkkamaisia/raskaustyyppisiä oireita. Rinnat vihlovat ja turvonneet, alavatsakipuja, yökötystä, hajuherkkyyttä ja pientä flunssaa ja aloin jo miettiä, voisinko olla raskaana. Mutta sieltähän se täti sitten tuli... :( Ilmeisesti kroppa hämmentynyt, kun ei enää saanutkaan säännöllistä hormoniannostaan... Sittemmin kierto säännöllistyi lähes kellontarkaksi ja nyt ois tarkoitus aloittaa yrittäminen "oikeasti".

Tsempit kaikille!

Haamuplussa
Tänään sain kunnon plussa, mutta haamuplussasta lähtien (noin 5 päivää) on ollut alavatsa turvonnut, flunssa ja lämmöt koholla (37,7). Huomasin myös yhtenä päivänä kaupungilla kävellessä, että pyörrytti ja oli epätodellinen olo, heikotti ja tuntui että voisin leijua ilmaan tästä.. Rinnoissa ei mitään tuntemuksia. Paha olo vähän, mutta voi johtua flunssasta.

Sessan
Itse onnistuin ekalla kerralla pillereiden jälkeen. Pillereitä oon syönyt kymmenen vuotta. Nyt rv 6+1 ja pelottaa oireettomuus.. Ensi viikolla varhaisultraan niin katotaan onko siellä ketään. :/

Maantiekiitäjä
Juu niin sitä varotellaan, että pillereiden jälkeen kestää tooosi pitkään, ennenko kierto normalisoituu ja raskaus on mahdollista. (Tosin lääkärit sanoo, että nykysten pillereiden jälkeen kroppa normalisoituu heti.) Itekin uskoin 16v pillereitä popsineena, että kyllähän tässä nyt kuukausia joutuu odottamaan.
Lopetin helmikuun lopussa. Ekat menkat maaliskuun alussa, toiset heti huhtikuun alussa (kierto 33 päivää) ja viime lauantaina plussasin. =D Edellisten kiertojen perusteella menkat siis pari viikkoa myöhässä, mutta tuumin vaan, että ei ole kierto pillereiden jälkeen palautunut normaaliksi. =) Oireita oli kyllä; rinnat kipeät, finniä pukkaa, alavatsaa vihloi, lihan haju etoo, mutta sitkeästi vaan ajattelin, että menkat tulossa. No eipä ole tulossa. =D Ikääkin on jo 35v eli senkin puolesta uskoin, että ei onnistu näin nopeasti. Että tsemppiä vaan muillekin!

Vaha
heippis, mulla ei oo ollut vieläkään mitään "kunnon"oireita,vaan niitä menkkamaisia nippailuja jotka jo periaatteessa loppuneet, nyt mennään rv 8+6 ja viime viikolla käyty tarkistamassa että mahassa joku asustaa... Eli ei väldesti heti alkuun mitään oireita edes tule. (saattaahan ne oireet vielä mullekin rantautua, mutta vahvasti epäilen asiaa... :))

Ohdis
Tänään on plussattu kolmella eri testillä :}
Viikoista minulla ei rehellisesti sanoen ole hajua, jos viime vuodosta laskee niin nyt olisi vasta 3+3. Dpo on kuitenkin jo siinä 14-12.

Minulla on pcos, edelliset kierrot mentiin clomeilla (tämä ovulaatio luultavasti clomien jälkivaikutuksesta) ja viime vuoto tuli teroilla.
Olen syönyt myös metformiinia (2x750) vajaa 2kk. Syksyksi oli suunniteltu inssi.
Yritystä takana pian puolitoista vuotta, johon mahtunut myös kemiallisia raskauksia.

Mutta oireisiin:

- Normaalisti nännit kipeytyvät heti oviksen jälkeen ja kipu lakkaa vasta vuodon alkaessa. Nyt nännikipu loppui viikon jälkeen, muutama päivä ilman oireita ja sitten alkoivat kipeytymään rintojen alaosat. Myös turvotusta rinnoissa. Nännipihat isontuneet.

- Repimiskivut. Niitä on aina parina ovulaation jälkeisinä päivinä mutta nyt ne jatkui ja vaan pahenee. Jopa kun nousee istumasta seisomaan, pitää nousta varoen.

- Muut epämiellyttävät nippailut alavatsassa.

- Kohdunkaula on matalalla ja huomattavasti kovempi kun muissa loppukierroissa.

- Pian ovulaation jälkeen (pari päivää?) alkoi tiputtelemaan verta. Vaaleanpunaista vuotoa kesti tasan viikko! Lääkäri sanoi johtuvan raskaudesta tai hormonihäiriöstä. Pissatesti oli nega vuodon 7. päivänä.

- Ei tee mieli seksiä. Harvinaisuus.

- Kova väsymys, nukahtelen sohvalle. Uni on syvää.

- Aaltomaista pahoinvointia on nyt ollut pari päivää. Aamulla söin plussatestin kunniaksi puolikkaan daimin ja se meinasi tulla ylös :D

ulapalla
no oon nyt lueskellut näitä teidän oireita sen takia että vastaako mun tuntemukset ja oireet noita.. no esimerkiksi:
-ruokahalu on kasvanut kauheesti
-Tuntuu että vois vaan nukkua koko ajan eikä oikeen mitään jaksa tehdä.
-alavatsassa nipistelee ja vihloo välillä, enemmän navan molemmin puolin.
-ilmavaivoja on tullut ihan yhtäkkiä kestänyt jo monta päivää
-välillä oon tosi ulapalla ja eilen viimeksi poikaystävä kysyi että oonko syöny jotain pillereitä tai jotain vetänyt kun oon ihan pihalla vähän väliä.. tuntuu ettei aina ymmärrä missä mennään :D
- vatsa tuntuu olevan turvonnut
- hiukset rasvoittuu alle päivässä
- jano on myös koko ajan ja tekee mieli vain vettä ja jääpaloja
- selässä myös pieniä vihlomisia..

menkkojen pitäisi alkaa ensviikolla ja plussana tähän mulla ei ole ikinä ollut menkkakipuja niin en voi oikeen niihinkään verrata.. että jos voisitte kertoa ennenkö nyt testiä ostan.. :S

Kiitos.

ulapalla
niin ja unohdin tuohon lisätä että olen alkanut hikoilemaan hirveän helposti.. mutta jos voisitte vähän yrittää edes valottaa saattaako vain olla jotain ihmejuttuja vai kannattaako lääkäriin mennä.. :S :)

rosee
Mulla oviksesta aikaa noin viikko. Pari päivää oviksen jälkeen vasemmassa munasarjassa vihlovaa ja jomottavaa kipua, joka jatkuu edelleen menkkamaisina kipuina. Vahvempina tosin. Kipu säteilee pistävästi myös alaselkään. Varsinkin öisin kipu yltyy ja pissaamisen tarve kasvaa. Rinnat tuntuvat painavemmilta ja aremmilta kuin yleensä.. eikä yllättävistä itkukohtauksistakaan ole vältytty!

Lääkärin pissanäytteessä havaittiin jotain tulehdusta (pissavikaa), kuitenkaan pissavian oireita ei ole ilmennyt (kirvelyä pissatessa ym) ja pissaaminen on muutenkin aivan normaalin tuntuista, joutuu vain juoksemaan vessassa useammin. Tulehdusarvot testattiin aivan normaaleiksi. Olen ennenkin kärsinyt pissaviasta, mutta oireet ovat olleen aivan erilaisia mitä ne nyt olisivat. Hoitajakin ihmetteli.

Siksi haluaisin kuulla onko muillakin ollut oviksen jälkeen jotain tulehdusta? Voiko tämä kuulua hedelmöitysprosessiin? Onko muilla ollut samankaltaisia oireita jo näin varhaisessa vaiheessa?

Vauva olisi erittäin toivottu ja tuntuu siltä, että nyt saattaisi olla tärpännyt! Menkkojen pitäisi alkaa reilun viikon kuluttua, joten pitkää odottelua edessä ennen kun pääsee testailemaan.. Kiitos mahd. vastauksista jo etukäteen!

Sizar
mulla on jo 22 rv nyt menossa, ja töistä ei meinaa tulla mitään kun toi massu ei tykkää istumisesta, pistää ja ahdistaa ja jomottaa ja repii kipu välil oikeen.en tiijä mitä tehdä ei viittis loppu raskautta olla sairas lomallakaan, ihan kamalaa=///onko kellään neuvoja??vaatteet on kyllä väljärt et ei niist johdu

epä
Lopetin pillerit toukokuun lopulla, menkat myöhässä kolmatta viikkoa. En muuten epäilis mitään, kun voi johtua myös pillerien lopettamisesta, mutta nännit on ollu tosi kipeet jo useamman päivän eikä mulla ikinä menkojen aikaan ole ollut rinnat edes arat. Juoksen vessassa tosi usein. Lämmöt on koholla. Nukun enemmän kuin tavallisesti ja lisäksi on ollu kummallisia vihlaisuja alavatsassa, olen luullut että menkat on alkamassa, mutta ei ole iknä ollut toispuoleisia vihlaisuja. Kannattaako hakea jo testi?

minäpieni
Menkat on myöhässä jonkusen päivän, ja ajattelin että huolestun vasta ensi viikolla kunnolla, lasta ei erityisesti ole tekemällä tehty, mutta jos tulee nii on tullaksee :) Mutta en tiedä raaskinko tehdä testiä vielä. Oireena siis:
Päänsärkyä, jatkuva vessahätä, ruokahalu kasvanu hirmuisesti, kauhea väsymys ja kummallista valkovuotoa, toisinaan ähklö olo mutta harvoin. Rinnat ei ole yhtää arat, joka on kumma kun tuntuu että suurimmalla osalla on.

Kannattaisiko minun siis tehdä testi mahdollisimman pian vai odotella jospa kuukautiset alkaisi... Huoh.

Mifera
Olis varmaan pitäny olla lukematta tätä viestiketjua ku tuntuu et oireet lisääntyy itsellä kokoajan =)
mut mulla alko ma alavatsaa nipistelemään ja kuumottamaan.vähän niinku menkkakivut mut silti jollai lailla erilaista.tuntuu tavallaan siltä niinku menkat olis alkanu ja kokoajan täytyy käydä tarkistamassa et eihän ala. menkat pitääs alkaa vasta n10.8.ja sit vasemmalle pistää ja oon heräillytki siihen vihlomiseen muutamana yönä.istuessa se jopa sattuu välillä ku tuntuu niinku olis painetta siinä vasemmalla puolella.nyt neljättä päivää jo tuntuu outoja oireita kuten ruokahaluttomuutta ja etomista.voi olla et ensimmäisen kerran pystyy syömään vasta iltapäivän/illan puolella. sit närästää ja huimaa joka lisää etovaa/oksettavaa tunnetta. saan hirmu pitkiä aivastelukohtauksia välillä joka on omituista. en oo huomannu rinnoissa mitään eroa mut valkovuotoa tulee välillä todella runsaasti.vessassa joutuu ramppaamaan kokoajan kaikenmoisilla tarpeilla. eilen lämpö oli 37 astetta ja normaalisti 36,4.
sitä kysyisinki et kuinka aikasessa vaiheessa muilla on alkanu oireilu jos on raskaana? ku tää on vasta ollu eka ja toka viikko mahdollisesta raskaudesta. voiko oireilla jo näin aikasin? pelottaa et kuvittelen vaan kaikki oireet ja sit petyn jos vaavia ei oo tulossakaan. mut ei oo kyl tältä aikasemmin tuntunu.

k1rs1kka
Täytyypä käydä nyt kirjoittamassa tänne omia oireita kun tätä palstaa aikoinaan selailin niin ahkerasti. Kaikista kliseisistä raskausoireista mulla ei vielä ole kokemusta, mutta tässä nyt tähän asti:

27/29 (eli dpo 9) testissä näkyi pienen pieni haamu. Rinnat tuntuivat turvonneilta ja olo oli hieman heikohko. Aamulämpö ei mainittavan korkea, mutta päivälämpö huiteli 37,2:ssa. Alavatsassa tuntui iltaa kohden aristusta. Ihan kuin olisi kaamea pissahätä :D

28/29 dpo 10. Testissä hieman tummempi haamu. Rinnat kasvaneet varmaan yhdellä kuppikoolla. Alavatsalla kipeitä kolotuksia ja vihlaisuja. Heräsin 4.30.

29/29 dpo 11. Digitaalisella testillä positiivinen tulos. Rinnat tuntuu aristavilta sivuilta ja alta. Huonon olon aallot pahentuneet. Ei kuitenkaan aamupahoinvointia, vaan huonot olot painottuvat iltapäivään. Heräsin 5.30.

30/29 dpo 12. Gravidan testillä selkeä viiva, apteekin omalla heikompi mutta selkeästi nähtävissä. Väsyttää ja heikohko olo. Aamulla olo tuntui flunssaiselta.

Koko ajan epäuskoinen-, mutta onnellinen olo. Suurin raskausoirehdinta mulla siis oli toi aamuheräily, lämpöjen hilluminen 37 asteessa, alavatsan aristus ja huonon olon fiilikset. Valkovuoto on mulla niukahkoa.

päiväpääsky
Raskauden alkuun liittyy monenlaisia kehon antamia merkkejä joista nainen voi päätellä olevansa raskaana. Merkit ilmenevät naisilla yksilöllisesti ja voivat olla erilaisia raskaudesta toiseen... tuolta löytyy lisätietoja

http://www.pahoinvointi.fi/pages/raskauspahoinvointi/raskauden-ensioireet.php

Lilli ei kirj.
Mulla oli jo ennen plussaamista oireena aivan tajuton jano. Vettä meni litratolkulla, mutta ei tullut mieleen, että se voisi olla raskausoire. Rinnat eivät kasvaneet, eikä muitakaan "klassisia" oireita ollut. Kun menkkojen piti alkaa, tuli hieman tuhruvuotoa ja sen jälkeen alkoi särky alavatsassa

hämmästynyt
Mulla oireina
*menkkakipujen kaltaiset nippailut mahassa, selkää vihloo varsinkin iltaisin/öisin
*aivastaessa tai nopeasti noustessa mahaa vihloo... tätä säikähdän aina!
*itkuherkkyys
*pahoinvointi jos ei muista syödä (ruokahalu tosin alkanut jo palailla...)
*väsymys, KÄSITTÄMÄTÖN HAJAMIELISYYS...
*rinnat kipeet (alussa oli vaan toinen?!)
*kauhea jano koko ajan

ja häät 4 viikon päästä, millähän energialla nekin pitäs tässä järjestää :)

"hyvin peloissaan"
Kuuluuko nipistely raskausoireisiin..? Mulla kesti n. vuorokauden. Alko viikon päästä ovulaatiosta. PELOTTAA, että oon raskaana. Oon koko ajan väsyny ja itkuinen.. Pitäis kai ostaa raskaustesti.

jantteri_Sd
olen testannut negan nyt pariinkiin otteeseen, mutta silti oireita on. kuukautiset pitäisi alkaa taas ensiviikolla, mutta nämä oireet ovat olleet ainakin ennen viime menkkojen alkua. silloin tulikin parin päivän ajan menkkamaista vuotoa, johon äitinikin kyllä totesi, että hänellä on ollut joka raskauden alussa paritkin menkat.

voiko olla mahdollista että testeissä ei näkyisi vasta kuin esim rv 8 tms. eikö raskaushormoonin tuottaminennkin ole joka kehossa niin yksilöllistä? että voisiko olla et sitä olisikin vähemmän. olen ainakin kuullut että testit näyttäneet negaa vielä toisella kuullakin. ja sitten plussaa..

plussaa kovasti toivoen, ja vaikka testi näyttää negaa oireet saavat aina miettimään että entäpä jos sittenkin..

minun normaali lämmöt ovat alle 36, mutta nyt on ollut elokuun alusta asti koko ajan huomattavasti koholla. erityisesti iltalämpö voi olla 37,5.

huonovointisuutta ja heikotusta on ollut koko ajan, oksettanut ei ole. mutta välillä yölläkin heikottaa et ihn herään siihen pahoinvointiin.. ruokaa on syötävä vähän väliä, koska on koko aikainen näläntunne ja jos en heti syö niin taas tulee huono olo.

ilmavaivatkin ovat vaivanneet, aivan älyttömästi. aiemmin ole ollut tällaist.a

ja se väsymys, ei vaan tule mitään mistään kun olen koko ajan väsynyt. vaikka nukkuisin kunnon yöunet niin päivällä on pakko päästä muutaman tunnin päiväunille.

niin ja nämä menkkamaiset juilinnat ja kivut alavatsalla. elokuun puolella nää tuntu erityisesti sillon ku liikahteli äkisti, mutta nyt ne tuntuvat toisinaan ihan levossakin.

pikkuhiljaa täytynee mennä lääkäriin, jos ei nää oireet raskaudesa johdu, pakkohan ne on jostain johtua :( pelottavaa.

nansku88
Alkuperäinen kirjoittaja Pioni:
Nyt tosi alussa rv4 menossa.

Oireet:
-palelu
-tukkoinen olo
-kauhea jano ja pissahätä koko ajan
-lievä närästys
-alavatsalla ""outoja"" tuntemuksia
-vatsan vihlonta äkkinäisissä liikkeissä
-finnit
-hiusten rasvoittuminen

Plussatestin tein jo muutama päivä ennen menkkojen alkamista, kun oli vaan ihan sellanen tunne, että nyt on tärpännyt. Ehkäisy on just vasta jätetty pois ja naimisiin mentiin 1,5 vkoa sitten.

Heips!Mie mietin koko ajan että kuinka mones viikko on menos...kaikki sanoo et 6 tai 7 mutta oireet ei ole ku samoja ku sulla vasta.

nansku88
Alkuperäinen kirjoittaja ulapalla:
no oon nyt lueskellut näitä teidän oireita sen takia että vastaako mun tuntemukset ja oireet noita.. no esimerkiksi:
-ruokahalu on kasvanut kauheesti
-Tuntuu että vois vaan nukkua koko ajan eikä oikeen mitään jaksa tehdä.
-alavatsassa nipistelee ja vihloo välillä, enemmän navan molemmin puolin.
-ilmavaivoja on tullut ihan yhtäkkiä kestänyt jo monta päivää
-välillä oon tosi ulapalla ja eilen viimeksi poikaystävä kysyi että oonko syöny jotain pillereitä tai jotain vetänyt kun oon ihan pihalla vähän väliä.. tuntuu ettei aina ymmärrä missä mennään :D
- vatsa tuntuu olevan turvonnut
- hiukset rasvoittuu alle päivässä
- jano on myös koko ajan ja tekee mieli vain vettä ja jääpaloja
- selässä myös pieniä vihlomisia..

menkkojen pitäisi alkaa ensviikolla ja plussana tähän mulla ei ole ikinä ollut menkkakipuja niin en voi oikeen niihinkään verrata.. että jos voisitte kertoa ennenkö nyt testiä ostan.. :S

Kiitos.

Samoja oireita ku mulla.Muilla näyttää tääl olevan lämpöä mulla on kylmä koko ajan...Ja sekoilen kyl välil niinku sinäki :D vihloo ja rinnat arat lauantaina tein testi positiivinen menkat pari viikkoa myöhäs huomenna tkhon ja aika neuvolaan. Teehän testi jos menkkoja ei tuu.Raskauden oireet myös menkkamaiset kivut..

Cicu
Mulla otettiin Mirena hormonikierukka pois Pe 25.9 ja Ma 28.9 tuli tosi vähän vuotoa joka loppui samana päivänä.
La 3.10 alkuillasta tuli huono olo ja Su 4.10 alkuillasta oli taas huono olo ja rinnat aristuivat.
Tänään ollut huono olo, viluttanut, pääkipua, väsyttää ja rinnat kipeet.
Onkohan tää toivoajattelua, että olisin raskaana vai voiskohan tää olla totta.
Tein aamulla testin joka näytti negaa, mutta tein varmasti se kovin liiaan varhaisessa vaiheessa.
Lääkäri sanoi, että on mahdollista tulla raskaaksi heti niin että menkkoja ei tulekkaan...
Olen saanut jo kaksi lasta aijemmin, mutta viimeisestä on vierähtänyt aikaa viitisen vuotta... ja olen raskautunut toisesta yrityksestä molemmilla kerroilla ja söin silloin pillereitä...

ääh, sekavaa tekstiä.

Toiveena olisi saada vauva :)

Yhteistyössä