ensioireet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vihdoin voin minäkin kirjoitella plussan jälkeisiä tuntemuksia. Yritystä takana lähes vuosi ja oli jo alkanut huolettamaan koko tärpin saaminen. Hailakan plussan tein jo 29/30-35, joka vahvistui kunnon plussaksi kp 34/30-35. Laskettu aika on todennäköisesti touko-09 alkupuolella. Niitä oireita:

- ennen kunnon plussaa ei mitään oireita, ei edes normaaleja menkkajuilintoja
- plussan jälkeen:
- hirveä hikoilu,
- stressaaminen on vähentynyt (yleensä aina stressiä ihan kaikesta; on jotenkin rauhallinen olo),
- alavatsa juilintoja,
- vas.munasarjan juilintoja,
- alaselkä juilintoja
- ihan hirveä "suonenveto" alaselästä lonkkien kautta etureisiin, varsinkin öiseen aikaa en meinaa saada nukutuksi sen vuoksi, pitää jalkoja liikutella jatkuvasti
- rinnat kipeytyneet, ei voi nukkua mahallaan

Suurin piirtein tuossa järjestyksessä oireet ovat ilmaantuneet. Jos joku päivittelee listaa, minut saapi lisätä siihen, nyt on laskujeni mukaan viikko 4+6.

En muista kaikkia oireita kun en aluksi tiennyt raskaudesta niin en osannut kiinnittää huomiota. Rinnat kyllä turposi aika pian ja alkoi olla niin kipeät ettei voinut mahallaan nukkua. Muita en muista paitsi ekojen poisjääneiden kuukautisten aikaan tuli kyllä pientä vuotoa myös, ehkä vielä toistekin. Ruokatottumuksia tuli, esim olen kasvissyöjä ja muutenkin terveesti elävä ja yhtäkkiä teki mieli esim broileripyöryköitä, ranskalaisia ym normaalista ruokavaliostani poikkeavaa josta itse jopa huolestuin alkuun.

Itse plussasin lauantaina. Plussa oli tuli näkyviin heti kun olin pissanut tikkuun. Olemme tjottailleet epäsäännöllisesti vuoden päivät, varsinaista yritystä ei ole ollut ja joinain kuukausina ollaan keskeytetty tai ehkäistykin vuoden aikana tietoisesti. Silti tämä ei ollut suinkaan ensimmäinen kuukausi vuoden aikana kun raskaus olisi voinut olla mahdollinen.

Nyt tuli sellainen vahva tunne että nyt antaa mennä ja plussa oli kyllä hienoinen yllätys. Oli toki ehtinyt tulla pelkokin välillä voiko tätä edes meille tapahtua.

Oireita ennen plussaa oli jo yli viikkoa ennen kuukautisia kuukautiskivut, rinnat olivat samalla tavoin arat kuin ennen menkkoja mutta jo aikaisemmassa vaiheessa. Korkea ruumiinlämpö. Yllättävää oli se että oireita oli vähemmän kuin monessa kierrossa missä olen luullut olevani raskaana mutta kyseessä on ollut vaan menkkaoireet.

Nyt on laskelmieni mukaan menossa rv 5+3. Väsymys on painanut pari viimeistä päivää, alavatsaa särkee välillä aika kovaakin, paha olo käväisee silloin tällöin, unet ovat omituisia. Viime yönä heräsin ekaa kertaa hikoiluun. Olen kerran ollut aikaisemminkin raskaana ( ei jatkunut loppuun asti), jolloin muistan että heräsin joka yö läpimärkänä hiestä. Pahinta on mielialojeni heittelyt. Olen ahdistunut ja kiukkuinen kuin ampiainen osan aikaa vuorokaudesta, osan aikaa kuin energinen ilopilleri. Hieman jakomielitautinen olo ja miehellä meinaa mennä hermot..:( Toiv. menee ohi pian tämä mielialojen vuoristorata.

juuri haamuplussan testanneena...hirvittää. sekavia tunteita...oireina on ollut vasta ainoastaan huonosti nukuttuja öitä, nännit hieman jännän tuntuiset, ihan todella pienenpientä 'kuukautismaista' tunnetta vatsassa, vähän niiskuttaa ja pää tuntuu jonnin verran painavalta.

elämäni ensimmäinen 'plussa'. ja äläytin sen miehelleni heti kun tää astui ovesta sisään. sanoin 'sun vika', se sanoi 'eiku sun'. :P

mulla alko oireet pahastaolosta ja tisien kipeytymisestä..
keskenmeno oli 23.8 joten en uskonut olevani raskaana menkkojen olisi pitänny alkaa 8pvä no tein sitten 8.9 testin ja en ollut uskoa silmiäni kaupan pregnant testi näytti haaleasti mutta silti selkeästi punaista ja sinistä viiva...
seuraavana aamuna tein samanlaisen testin uudelleen ja edelleen haaleaa positiivista :)
neuvolan varaan maanataina siellä selviää kuinka pitkällä sitten olen...
liberovaippojen sivulta katsoin raskauskalenterista että hcg hormoni näkyy 9-10pvä hedelmöittymisestä ja mulla se näkyi jo nyt laskujen mukaan kun laskin keskenmenosta niin ois pitänny näyttää positiivista vasta 16pvä....
voiskohan olla valeraskaus??tiedä häntä sen näkee sitten neuvolassa :)

Jos sulla on ollut noin vasta keskenmeno todellakin, niin raskaushormonia voi olla vielä veressä, niin että raskaustesti voi valehdella sen takia. Olisit antanut elimistösi levähtää rauhassa ennen uutta raskausyritystä, mikäli sinulla oli tosiaan keskenmeno.

Alkuperäinen kirjoittaja kissinminttu:
juuri haamuplussan testanneena...hirvittää. sekavia tunteita...oireina on ollut vasta ainoastaan huonosti nukuttuja öitä, nännit hieman jännän tuntuiset, ihan todella pienenpientä 'kuukautismaista' tunnetta vatsassa, vähän niiskuttaa ja pää tuntuu jonnin verran painavalta.

elämäni ensimmäinen 'plussa'. ja äläytin sen miehelleni heti kun tää astui ovesta sisään. sanoin 'sun vika', se sanoi 'eiku sun'. :P

Jepa, kun en uskonut kerralla, niin tein vielä kahdesti testin uudelleen seuraavana aamuna, ja vahvempi plussahan sieltä sitten vahvistui. Nyt alkanut alavatsaa jo nippailemaan hassusti. Aamulla oli nenä tukossa ja tissit alkaa kipeytyä. Melko väsynyt olen, haukotellut olen koko päivän. Siinäpä nämä mun ensioireet ovat olleetkin.

viime viikolla alkoivat alavatsakipuja ja välillä selkkä, olen liikunut viime aikoina paljon ja tänään tein noin 10km lenkin, eihän se ole vaarallista? Nyt särkee oikean kyljen alla .. menkat alkaisi ensi viikon tiistaina eli 16.9 en viel tee testiä.. nälkää on välilä kova ja jos en syö niin tulee huono olo...hmm toivon mutta eihän sitä koskaan tiedä.. uskallaniko ottaa enää 6 km lenkia edes?

Minulla oli parikymppisenä klamydia, joka selvisi vasta yli puolentoista vuoden jälkeen!!! Lääkäri varoitteli, että lapsen saannin kanssa saattaa tulla vaikeuksia ja olen sitä pelännyt kaikki nämä vuodet, olen nyt 26v!
Nyt sitten viime kuussa jätimme ehkäisyn pois, ajattelimme että kestaa siinä kuitenkin monta kk enne kuin pamahdan paksuksi. ...Noh jo muutamia päiviä arvioidun avulaation jälkeen alkoi nipistellä mahassa, oli väsymystä ja koko ajan kylmä. Nuha ja kurkku kipeä.
Tämän viikon ma tein raskaustestin ja plussaa näytti!!!! Arvatkaa olenko onnellinen! En ikinä olisi uskonut että tulen raskaaksi ekasta kerrasta! :)))))

Alkuperäinen kirjoittaja jännäilijä:
olipan pakko taas lukea näitä oireita kun itse jännäilen vkolla 17, josko tämän kierron kylvö kantaisi satoa =)
Edellinen raskaus päätyi keskenmenoon ja siinä raskaudessa oli ihan selkeet oireet, mutta nyt ei ole kyllä ollut mitään tuntemuksia verrattuna siihen. No onhan noita muitakin tapauksia, jotka ovat olleet oireettomia.

Mitä oireita sinulla oli ensimäisellä kerralla kun tuli keskenmeno ja mistä tiesit siitä? tuliko se heti alussa ja miten keskenmeno voi tulla?

hei vaan kaikille,

elikkä olen ollut melko varma, että tämä oisi flunssaa, mutta nyt jatkunut samanlaisena jo pari päivää ja jo viikko sitten heikotusta kun olin esim. liikkeellä, muutenkin kyllä mulle tulee tosi helposti jos oon esim. pienemmällä ruoalla kuin normaalisti. Eli viime menkat oli n. 3,5 viikkoa sitten ja heti sen jälkeen puuhailin kundini kanssa niin, että kun olin päällä ja vaikka käytimme kumia, kun nousin päältä, siitä näytti, että oli valunut :/ joten kauhistuin hetken, mutta minunkin mömmöni saattavat näyttää siltä. Kun liikkeellä tuli huono olo, yks koulututtu kysyi oonkohan raskaana. En edes ajatellu sitä.

eli voiko tulla raskaaks mihin tahansa aikaan kiertoa? jopa aikaisempien kuukautisten jälkeen?

Voiko oireet näkyä jo siitä viikon päästä kun on "pamahtanut paksuksi"? eli viime viikolla huonoa oloa jo ja siitä muutama päivä ennen. Olen kyllä laihtunut ilman yrittämistä eli syönyt ehkä liian vähän.

Nyt oireet (jotka sopis niin flunssaan kun tähänkin ja läheisellä just flunssa jossa vaan huonoa oloa):

- pientä lämpöä 36.8 - 37.0, vaihtelee päivänajasta, naama kuuman tuntuinen
- huonoa oloa, eli heikko vetämätön olo
- pientä ällötyksen tunnetta jos syö esim jotain löysiä ruokia, jogurttia paljon
- ei tee mieli syödä, ruokahalun puutetta
- jonkin verran ehkä normaalia enemmän väsynyt, illalla kyllä 1 nukkumaan, aamulla heräilen vasta puolenpäivän aikoihin.

Muut oireet:
- sydämentykytystä (saattaa myös johtua hermostuneisuudesta, että mikä nyt on
(- menkkojen pitäisi alkaa juuri näinä päivinä, siitä luulin lämmön nousun johtuvan ja joskus menkat myöhässä viikonkin tai yli, joskus kierto ollut yli 30 pv)
- paino laskenut :/
(- ei tee mieli paljon makeisia tai sipsejä vaikka yleensä tekeekin)

Mitä ei kuitenkaan, ja jotka liittyvät raskauteen:

- rintojen kipeytymistä en ole huomannut

eli testi ois tarkoitus tehä, tarkoitus ei ollut tehä lapsia, ainakaan vielä ja en luulis et tulisinkaan niin helposti raskaaks kun suurta karvankasvua ja äidilläkin paljon mieshormoneja, että joutu syömään naishormoneja, että tulis raskaaks.

voiko iman testiä tietää onko raskaana ja kuinka pitkällä voin oikein olla jos olen??

pystyykö kotikonstein jotenkin yrittää sitä keskeyttää, a vitamiinilla, iskuilla alavatsaan? :(:/

koska en nyt tosiaan haluis tehä lasta ja oon yrittäny olla huolellinen! iik auttakaa mua pliis, koska asun vielä himassa ja täällä alkaa porukat ihmetellä miks oon muka näin pitkään sairas, eli en pääse ostamaan testiäkään kun en voi edes yhtä päivää esittää hyvinvoivaa kun niin heikko olo.

ps. luulin olevani kipeänä kun huomasin toissailtana oisko ollut, että yhtäkkiä kauheen heikko olo ja tuntuu että en pysy tolpillaan ja ensi kova väsy.

ja toivoisin pikapika vastausta!!! Kiitos!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ensioireilija:
voiko iman testiä tietää onko raskaana ja kuinka pitkällä voin oikein olla jos olen??

pystyykö kotikonstein jotenkin yrittää sitä keskeyttää, a vitamiinilla, iskuilla alavatsaan? :(:/

koska en nyt tosiaan haluis tehä lasta ja oon yrittäny olla huolellinen! iik auttakaa mua pliis, koska asun vielä himassa ja täällä alkaa porukat ihmetellä miks oon muka näin pitkään sairas, eli en pääse ostamaan testiäkään kun en voi edes yhtä päivää esittää hyvinvoivaa kun niin heikko olo.

ps. luulin olevani kipeänä kun huomasin toissailtana oisko ollut, että yhtäkkiä kauheen heikko olo ja tuntuu että en pysy tolpillaan ja ensi kova väsy.

ja toivoisin pikapika vastausta!!! Kiitos!!!

Pfft..Älä hommaile sängyssä jos et oo valmis kestämään seurauksia. Mikään keino ei oo 100% varma raskautta ehkäisemään. Mutta joo, et tosiaan oo valmis äidiksi jos mietit voiko raskauden keskeyttää 'iskuilla alavatsaan'. Hei Haloo!

Mulla alko oireita tulemaan tosi nopeesti hedelmöittymisen jälkeen, vaikka en heti oikein osannutkaan niitä yhdistää raskauteen, vaan vasta jälkeenpäin tajusin että olihan mulla niitä oireita jo kauan ennen kuin testi vahvasti plussaa näytti.

Muistaakseni ensimmäinen oire tais olla, että suihkussa alkoi yhtä äkkiä huippaamaan ihan hirveesti ja tuli huono olo ja silmissä sumeni, jouduin istumaan lattialle hetkeksi ja jättää suihkun sikseen.
Seuraavaksi taisi tulla väsymys, väsytti aina ja koko ajan, teki mieli vaan nukkua.
Sen jälkeen alkoivat rinnat tuntua oudoilta ja jotenkin painavilta..nännitkin olivat herkemmät kuin yleensä.
Mahassa tuntui menkkamaisia kipuja, mutta ei ihan yhtä voimakkaana mielestäni, mutta sen sijaan pidempään.
Nämä kaikki oireet siis ennen kun menkkojen olisi edes pitänyt alkaa.
Testin tein kun menkat olivat olleet pari päivää myöhässä, ja selkeää plussaahan se heti näytti.

Plussan saannin jälkeen oireet lisääntyivät, olin välillä todella äksy ja pahantuulinen ilman mitään kunnon syytä. Väsymys se vaan jatkui.

Vähän ajan päästä aloin yksi yö oksentamaan, en edelleenkään tiedä oliko mahatauti vai mitä, kun en oksentanut kun 2 kertaa, kerran yöllä ja kerran aamulla. Tosin vatsakin meni ihan täysin sekaisin, joten voi olla että oli vatsatautiakin, vaikka vuosiin en ollutkaan vatsatautia sairastanut, joten oli se vähän ihmeellistä. Sen jälkeiset päivät makasin vaan sängyssä huonovointisena, ruoka oksetti.
En voinut jostain syystä syödä raejuustoa kunnolla puoleentoista vuoteen :D Pelkkä ajatus siitä oksetti. Nykyään syön sitä hyvällä ruokahalulla jälleen. Tiedä sitten.

Kaikista vahviten tulee mieleen ne mielialan ailahtelut :D

Jaa, saas nahda miten meille kay... paatimme yhdessa etta jatamme ehkaisyn pois. Soin pillerit normaalisti loppuun ja tuli tyhjennysvuoto. Taman jalkeen sitten harrastimme seksia ja heti sen jalkeen alkoi mahan nipistely ja vihlonta. Tata kesti pari paivaa. Siina sitten samalla ehdin jo paattaa etta lykataan viela muutama kuukausi tata hommaa ja aloin napsimaan taas pillereita. Nyt on vain sellainen olo etta jotain on tapahtumassa, mahaa nipistelee edelleen, hajuaisti on herkistynyt ja valilla kay sellainen ellotus vahan niin kuin olisi krapula. Niin ja kaasuttaa... odottelen nyt tassa sitten lisaoireita ja/tai menkkojen saapumista ennen kuin alan testailemaan... en tieda ehtiko jotain tapahtumaan vai olenko vain ihan paranoidi...!!

Minä olen tässä jo muutamia päiviä epäillyt että kovasti toivottu raskaus olisi aluillaan... Kuukautisten pitäisi alkaa 3 päivän päästä ja hyvin säännölliset ovat. Joitakin päiviä sitten alkoi:
- kuumeinen olo, lämpöä koko ajan 37,2
- viluttaa välillä kovasti ja seuraavaksi on kuuma (sydän sykkii portaista mitä ei ennen)
- väsyttää todella paljon jo päivällä vaikka nukun 9 tuntia yössä!
- yöllä herään vessaan mitä en normaalisti tee
- muutenkin tuntuu että vesassa ramppaan jatkuvasti
- koko ajan jano!!
Toivotaan parasta, pelätään kuukausia =)
Yritetty ollaan kohta puoli vuotta.
Niin ja mahassa nipistelee kummasti =))

Mulla ensioireet keskenmenneessä raskaudessa:

- rinnat todella arat
- lämpö 37,1
- paleli
- tietyt ruuat maistu omituselle
- pahoinvointi iltaisin, oksensin paljon
- vessassa sai juosta tunnin välein
- painon tunne vatsassa
- menkkamaiset juilinnat
- väsytti, nukuin 12h yöunet ja muutama tunti heräämisen jälkeen päiväunille

Siinäpä noita jo oliki kunnon lista.

Tänä aamuna vihdoin plussa (29/27) , vielä hieman haalea muttei mikään haamu. Oireita on ollut kovasti jo hyvin varhain. Ensimmäisen testin teinkin oireiden vuoksi 24/27 mutta silloin negat tuli.

Tässä sitten niitä oireita:

16/27 alkoi huonot olot. Illalla otettu kaksi lasia viiniä ja aamulla järkyttävän paha olo. Viikko ennen menkkojen alkua huono olo vain lisääntyi ja sitä on tällä hetkellä sekä aamulla että illalla aika kovasti.

Väsymystä riittää mutta yöllä ei saa nukuttua kuin pienissä pätkissä. Lämmöt koholla, valkovuoto runsasta, hermot ajoittain tiukalla, tietyt ruuat ja hajut etoo. Kun menkkojen olisi pitänyt alkaa alavatsalla ja selässä aika koviakin menkkamaisia kipuja.

Rinnoissa ei mitään erityistä. Kiinnittymisvuodosta vaikea mennä sanomaan kun muutama päivä oviksen jälkeen kävin PAPA kokeessa ja pientä veristä vuotoa riitti n. 3 päivän ajan.

Hei! Uskalluin kirjoittamaan tänne, vaikka lupasinkin itselleni, etten ala heti intoilemaan vauvasta. Minulla on toukokuussa syntynyt esikoinen ja toinen olisi toiveena saada heti perään. Ensimmäistä "tehtiin" yhdeksän kuukautta ennenkuin tärppäsi, joten ajattelin ottaa rauhassa puoli vuotta, ennenkuin alan miettimään miksei uutta ala kuulumaan.

Raskauden jälkeen on ollut kahdet normaalit menkat ja viime viikolla tein sitten raskaustesti kp 32/30. Testi oli negatiivinen. Oireina oli kuitenkin jo viikon verran jatkuneet menkkamaiset jomotukset, ja se tietty "tunne" raskaudesta. Tuon jälkeen vetinen valkovuoto on lisääntynyt ja päänsärky. Väsynytkin olen, mutta se voi johtua esikoisen valvottamista öistä. Lämpö normaali. Rinnatkaan eivät ole normaalia kipeämmät, mutta en nyt imettäessäni tuntenut kuukautistenkaan aikaan erityitä rintojen arkuutta. Nyt siis kp 36/30. Täytynee uusia testi huomenna ja jos vielä näyttää negaa, soitan neuvolaan ja tiedustelen ettei vain olisi kyseessä minkäänlainen tulehdus...

Ihanaa lukea täältä että ihmiset ovat raskaana! Olemme avomieheni kanssa yrittäneet puoli vuotta saada lasta alulle ja ei tärppää :( ( eihän puoli vuotta edes ole pitkä aika) mutta sydämestä ottaa aina kun ystävät ilmoittavat raskaudestaan ja iloitsevat kuinka helppoa se oli ja kuinka helposti tärppäsi.Voih, olen surullinen. Toivottavasti meitäkin onnistaa. Mukavaa syksyä kaikille.

en tiedä vielä ainakaan olenko raskaana, mutta vauva on kyllä ollut yrityksen alla.
Hedelmöitys on todennäköisesti tapahtunut n. viikko sitten jos on ja en todellakaan tiedä voivatko raskausoireet olla mahdollisia vielä tässä vaiheessa vai ovatko nämä ns. ovulaation ja menkkojen väliajan kipuja.

Joka tapauksessa vatsassa on ollut sellaisia "kramppeja" ja alamahassa vihlaisuja. Vatsa on ollut sekaisin ja alamaha pömpöttää.
Rinnat on arat ja alaselkä tosi kipee.
Tuntuu ettei kunnon ruoka maistu ja olo on väsyny ja masentunut..

Menkkoihin aikaa vielä viikon verran, että ei tietoa voiko olla raskausoireita näin aikaisessa vaiheessa...?

Yhteistyössä