ensioireet

• Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
Vilja78
Hei kaikille!

Olen monta kertaa käynyt täällä pähkäilemässä raskausoireita ja vihdoinkin pääsen itse kirjoittamaan. Olemme yrittäneet lasta reilut 2 vuotta. Kolme viikkoa sitten minulle tehtiin 1. inseminaatio omilla siittiöillä. Siitä kahden viikon kuluttua tein positiivisen testin!!! Tuntuu uskomattomalta. Ainoat oireet olivat, että tiputusvuoto, joka yleensä alkaa 2-3 päivää ennen menkkoja, ei alkanut. Nännit eivät myöskään olleet kipeät, niin kuin ennen menkkoja. Ne kipeytyivät vasta muutama päivä testin tekemisen jälkeen. Eli oireettomuutta pääasiassa. Pahoinvointi ei ainakaan vielä ole alkanut, mutta välillä mahassa tuntuu pientä kipuilua.

jänskättää
Alkuperäinen kirjoittaja lilmssunshine:
Alkuperäinen kirjoittaja Unsolved:
Itse tässä pohdiskelen, että mahdanko olla raskaana. Olo on ainaki ihan kummallinen. Tällä hetkellä olen 4. viikolla, jos siis olen... ja tällasia oireita mulla on ollut:

- väsymys
- lämmön nousu, kylmiä väristyksiä
- alavatsaa nipistelee
- maha on turvonnut, ilmavaivoja
- yököttää, heikko olo
- runsas valkovuoto
- nenä tukossa öisin
- rinnat aristelee
- flunssainen olo

Tänään kp 28/28-29, pitää odotella pari päivää ennen testin tekoa. Olo on kuitenkin semmonen, että taitaapi tämä tytsy olla raskaana...
kerro miten kävi, itsellä sama tilanne, samat oireet, ja testi tilattu postitse. kp 30/27 menossa.

lisäksi itkettää paljon ja muutenkin vähän alakuloinen olo. kp 30/29 ja ajattelin tiistai aamuna testata. toivottavasti olisi tärpännyt. :)

hämillään...
Apua....
Olen tässä jo puolentoista viikon verran kärsinut oudoista tuntemuksista... Kaikki alkoi ihan järjettömillä ilmavaivoilla ja maha on ollut koko ajan enemmän ja vähemmän sekaisin....Nyt on tullut sitten aamuihin painottuvaa pahoinvointia ja selittämättömöntä kuvotusta enemmän ja vähemmän pitkin päivää...Järjetön janokin on koko ajan. Käväisin tuossa lääkärilläkin kun " mahatauti" ei mene millään ohi ja alkoi vielä pyörryttääkin ja sehän pentele epäili heti raskautta...Olin lääkärissä sitten ihan hämilläni, kun olen syönyt pillereita viimeiset 5 vuotta ja mitään häiriötä ei ole ollut mikä olis voinut vaikuttaa pillereiden tehoon. Ja kuukautisetkin alkoi tässä pillereiden tauolla sovitusti, alussa olivat todella niukat, nyt loppua kohti ovat normalisoituneet...Lääkäri käski tekemään raskaustestin jos oireet eivät poistu viikon sisällä...Voiko millään olla mahdollista???

näin mulla
Oireet ennen plussausta
- iho meni helpommin kananlihalle
- alavatsassa tuntui nipistelyä

Plussan jälkeen
- järjestön palelu
- hieman huono-olo ajoittain
- uni maittaa normaalia enemmän

Laura79
Mulla ei ekassa raskaudessa ollu mitään ennustelevia oireita, ja ylläri olikin suuri kun 2,5v jälkeen plussa pärähti tikkuun. Myöhemminkään ei juurikaan oireita, ehkä pientä pahaa oloa joskus...

Nyt tein juuri positiivisen testin ja eipä tässä juuri oireita ole ollut. Vähän hassuja nippailuja mahassa ja turvotusta sormissa.

pikkuolio
Heipä hei

Minulla on yhtäkkiä ilmennyt aivan päättömiä juttuja. Hajuaistini on parantunut, kamalaa miten haistaa kaiken niin hyvin. Pientä lämpöilyä (huom, on varmaankin syysnuhaa), kierto vasta puolessa välissä, joten varmaan aivan turhaa hätäilyä. Oudointa on, että seksi tuntuu jotenkin aivan mahtavan hyvälle, se ei ole ns. raskuas oire, mutta onko kellään samanlaista tunnetta ollut? Emme ole käyttäneet ehkäisyä nyt 3kk mieheni kanssa, olisikkohan viim. menkat olleet valekuukautiset. Kaikki kellä kokemusta niin vastaukset erittäin tervetulleita?

ja niin, koko ajan pieni vilu ja ruoka ei maistu!

Kamom1lla
Ensi oireena ilmeisesti lähes heti hedelmöittymisestä alkaen normaalia aremmat rinnat. Väitän myös tunteneeni kiinnittymisen, sillä vatsaa vihlaisi kovaa hetkellisesti sopien kiinnittymisajankohtaan. Itku on myös herkässä, kaikki tuntuu kovin kauniilta ja saa kyyneleet silmiin.

Eemi
Selkeimpänä oireena kiinnittymisvuoto tasan viikon kuluttua oviksesta. Plussaamisen jälkeen ei ole ollut muuta kuin tukkoisuutta ja nuhaisuutta, hiukan huonovointisuuttakin mutta liittynee flunssaan. Ei mitään muita oireita, ei rintojen arkuutta eikä muuta sellaista. Kiinnittymisvuodon aikaan oli painon tunnetta kohdussa, nyt ei oikeastaan enää sitäkään. Eli melko oireeton olen, kyllä yritysaikana tuli enemmän oireita kuviteltua!

Haaveilija82
Näitä oireita lukiessa herää kova toivo siitä, että omatkin "oireet" olisivat merkki alkaneesta raskaudesta... Itselläni on ollut oviksesta lähtien satunnaisia vihlaisuja alavatsalla niin, että niihin välillä herää öihin ja lamaannuttavaa väsymystä. Lisäksi olen tällä viijolla joutunut heräämään yöllä vessaan, päätä on särkenyt ja paleltanut.

Todennäköisesti kuitenkin vain kuvittelen, koska mahdollinen raskaus olisi niin alussa, että tuskin se vielä oireilisi... Mutta toivo elää siltikin :).

äippä-87
oisko kellää vastausta..jätin ehkäisyn pois elokuussa ja nyt sit toista lasta yritetty siitä lähtien, nyt on siis ollu 2 normaalit menkat nii voiskohan tärppi siis olla tulossa. Mulla on ollu etovaa oloo ollu tässä jo jonkun päivää ja sit väsynyt olo. mutta kuvittelenko vain koska menkat oli viimeks 20.lokakuuta

ensari-74
Mä en yleensä hötkyile, mutta viim. viikko on pelkät raskausjutut olleet mielessä ja nyt sain testillä vahvistuksen! Takana aika pitkä lapsettomuus, tutkimukset jotka norm sekä nyt 1. Clomi-hormonikuukausi.
Tänään testasin siis plussaa, 35/26-28.
Oireina
1. rintojen aristusta jo kp 18! Enemmän turpeutta kuin el. ennen menkkoja. Ajattelin johtuvan ehkä niistä Clomeista kun en ole ennen syönyt.
2. hajuaisten terästyminen jo ennen kp 28
3. uni kaksosten saamisesta kp 28 paikkeilla (saas nähdä onko enneuni..)

Nyt lisääntyvästi rintojen turvotusta ja aristusta sekä palelua. Myös ärsytyskynnys on ollut matalammalla.

tyhmä??
mulla kesti menkat viimeksi 2 pv ja oli tosi niukka vuoto ja nyt ei ollu mittää menkkakipuja ja alko yhtäkkiä vuotaan älyttömästi niin oisko voinu olla että oisin ollut raskaana ja saanut keskenmenon?

Helluri
Onko muilla ollut samanlaisia oireita pillereiden lopettamisen jälkeen? Lopetin pillerit puolivälissä liuskaa ja sitten alkoi menkat viikkoa ennen kuin normaalisti(pillereiden aikana). Olivat tosi kivuliaat ja kestivät neljä päivää. Siitä on nyt yli viikko kun loppuivat...mutta silti menkkakivut jatkuvat?! Siis sellaista turvotusta ja kouristelua. Ei ole rinnat kipeät tai mitään muutakaan...vaan mahaa vihloo. Voiko johtua hormoneista ym.
Lapsi on meille tervetullut, mutta en tiedä miten tärppää TOSI epäsäännöllisen kierron kanssa. Ja kaikki oireet mitä muut ovat täällä kertoilleet kuvastaa täysin mun ennen menkkoja oireita...mut ehkä sitä vaan sitten "tietää" kun tärppää ;)

TaijaK
Alkuperäinen kirjoittaja Kamom1lla:
Väitän myös tunteneeni kiinnittymisen, sillä vatsaa vihlaisi kovaa hetkellisesti sopien kiinnittymisajankohtaan.
Minä taas väitän, että tunsin munasolun irtoamisen: tuntui kuin toinenb musarja olisi yrittänyt vatsasta ulos :) juuri ovulaation aikaan. Kiinnittymistä en osannut tarkkailla, joten mahdolliset tuntemukset meni huomaamatta.

suffi
Alkuperäinen kirjoittaja ilona-:
Vasta reilun viikon päästä pääsee testailemaan...*huokaus*....oireita ollut pian pari viikkoa..jos sieltä plussa paukahtaa, niin en tiedä mitä tehdä :´(
Kans ollu parisen viikkoo menkkojen jälkeen hirvee olo. Iltaisin iskee väsymys, viluttaa hirveesti, pitkin päivää etova olo, hajut haisee esim.ruoat voimakkailta, vatsa paisuksissa, rinnat ihan ok, vessassa käyntiä, janottaa non stoppina,mieliala sekaisin,virtsa keltaista ja voimakasta verrattuna normaaliin...seuraaviiin menkkoihin noin viikko aikaa ja hätäilin testin kanssa joka näytti miinusta,tietenkin...nyt pitää vaan odottaa alkaako menkat ja tehdä testi oikeaan aikaan.

mimmu84
kierto tällä hetkellä 40/35 Yritetty mieheni kanssa lasta 2,5 vuotta. tänään testasin illalla negan(en tiedä oliko pissa hieman laimeaa, kun olin juonut noin viisi kuppia kahvia) Mutta ennen olen aina kuvitellut kaikkia mahdollisia oireita, ja nyt niitä ei ole oikeastaan ollenkaan... muuta kuin menkkamaiset juilinnat joita on kestänyt noin viikon. Ja yksi outo asia minun normaali lämpö on 36,4 eikä se ikinä ole ollut kohollaan menkkoja odotellessa niin nyt olikin 37,3 :) toivottavasti meidän odotus vihdoin palkittaisiin.. jos huomenna testaisi aamulla :)

Hilla85
Tänä aamuna plussasin.. todella haalealla viivalla apteekin omassa raskaustestissä. Viime keväänä olin raskaana, mutta se meni kesken vkolla 11, oli kyllä kova paikka. Nyt siis otetaan tämä uusi tieto vastaan ihan tyynesti, mutta silti innostuneesti ja jännittyneesti.

Nyt on siis kiertopäivä 35/28... pari päivää sitten tein jo testin joka näytti negaa. Ehdin jo todella ajatella ettei tärpännytkään, vaikka ihmettelinkin kaikkia niitä oireita mitä minulla oli.. Luulin että olisin tulossa vähintään hulluksi luulosairaaksi.. mutta onneksi en kuitenkaan.

Ensimmäiset oireet ilmaantuivat jo melkein kaksi viikkoa sitten, eli varmaan noin viikon jälkeen siitä kun hedelmöitys on tapahtunut. Silloin ihmettelin nukkumaan mennessäni menkkamaisia (hyvin laimeita) kipuja. Ne sitten kestivät koko viikon ja odottelin koska ne voimistuisi.. viikko sitten torstaina kun oli menkkojen tarkoitus alkaa. Ei alkanut menkkakivut, ainoastaan rintakivut :-D.. silloin rupesin olemaan jo mielessäni melko varma raskaudesta, mutta se tiistaina saatu nega kyllä palautti maan pinnalle.

Mutta ennen tätä plussaa (siis jo viime viikolla) oli kaikkia näitä oireita:
- PALELU (ihan mieletön, edes paksu peitto ei ajoittain auttanut)
- LÄMPÖ KOHOLLA 37,11'C (luulin että olin tulossa kipeäksi)
- HAJUT tuntuivat kamalilta (mies paistoi munakasta eräänä aamuna ja olin oksentaa siitä hajusta, vaikken yleensä ole ollenkaan herkkä)
- VÄSYMYS (tullut nyt vasta tällä viikolla, mutta sekin päivästä riippuen ihan mahdotonta.)
- KUVOTUKSEN TUNTEITA
- TEHNYT MIELI SUOLAISTA, eikä lainkaan lihaa (kaupasta lähti mukaan eilen sipsipussi, vaikken edes ikinä ole niistä välittänyt erikoisemmin. Lisäksi jo aiemmin maistuneet popcornit)

Mitähän vielä.. no eilen alkoi sitten ne odotetut vatsakrampit ja kun menkkoja ei kuitenkaan kuulunut niin arvasin mistä on kyse. Jos nega olisi tullut niin sitten ois kyllä pitänyt johki tutkimuksiin lähteä, niin voimakkaita ne "krampit" eilen illallakin olivat.

Mutta ihmettelen suuresti.. Viime raskaudessa minulla ei ollut muita oireita kuin väsymys ja sain ekalla testillä silloin selvän plussan. Luulisi että se olisi juuri tuo raskaushormoni joka laittaa elimistön niin sekaisin että tulee näitä kaikkia oireita, mutta ilmeisesti ei?!? Vai miksi se viiva on sitten niin haalea.. voihan tietysti olla että olen ovuloinutkin hieman oletettua myöhemmin.

Mutta ihanaa kuitenkin, huolimatta siitä että odotusta varjostaa pelko.. mutta toivoa rittää :) ONNEA KAIKILLE JOTKA OVAT PLUSSANNEET ja toivon niillekin jotka vielä odottavat, kärsivällisyyttä ja onnea :)

Hilla85
Niin siis puolet oireista unohtui laittaa.. mutta edellämainittujen lisäksi:
- Kipeät rinnat (lähinnä nännit, jotka myös nöpöttivät jatkuvasti)
- Jatkuva pissahätä
- kuumat aallot :D
- viime viikolla hirmuiset seksihalut (oli myös edellisessä raskaudessa sama)
- Normaali ruoka ei maistu, tekee mieli salaatteja ja muuta kevyttä + siis sitä
- Nenän tukkoisuus ja aivastelut
- Huimaus

Ja varmaan vielä jotain muutakin jota ei tule mieleen, mutta olihan tuossakin jo ihan tarpeeksi :)

esikoinen rv 5+4
Oireet ennen plussausta:
- menkkamaiset mahakivut n. viikko ennen kun menkkojen olisi pitänyt alkaa, kipu säteili molempiin nivusiin puolta vaihdellen
- painon tunne alavatsalla
- flunssa alkoi n. kp 21, siihen liittyen nenän tukkoisuus, jota vieläkin
- tihentynyt virtsaamistarve
- itkuherkkyys ihan mitättömistä syistä
- pahoinvointi etenkin tiettyihin hajuihin liittyen (esim. kissanruoka) n. kp 30 lähtien
- rinnoissa "vetävää" kipua
- lämpö 36,8-37,3 astetta

Testasin apteekin testillä kp 34, ei tullut kumpaakaan viivaa eli ilm. viallinen testi. Samana iltana Clearblue:lla selvä plussa!

Plussauksen jälkeen:
- pahoinvointi helpottanut (väliaikaisesti?), tilalle tullut jatkuva kova nälkä (varsinkin suolaisen)
- mahakipua välillä, helpottanut jnkv
- nännit arat ja muuttuneet, nöpöttävät koko ajan
- alamaha turvonnut, tiukat housut kiristää
- väsyttää, päiväunet houkuttelisi joka päivä!

Toivottavasti näistä on jollekin apua, itsestä oli hauska lukea näitä oireita testauspäivää odotellessa. Olin tyytyväinen, että jaksoin odottaa testauksen kanssa, vaikka olinkin aika "varma" oireistani. Nega ja tuollainen viallinen testikin aiheuttavat aina niin karvaan pettymyksen! Plussaonnea kaikille sitä toivoville!!

Haaveilija 82
Nuo viime kirjoituksessani kirjoittamat oireet olivat mitä ilmeisemmin haaveilun aikaan saamia. Nyt tilanne hiukan toinen... Kp 34 menossa ja tänä aamuna raskaustestiin ilmestyi haalea viiva! Parina edellisenä päivänä testit näyttivät ns. haamuplussat (eli tosi himmeät viivat).
Oireina rintojen arkuus, lievästi etova olo, huimaus, väsymys ja todella niukat ja päivän estävät valemenkat.
Nyt mietin pitäiskö mennä yksityisellä käymään vielä ennen joulua, jotta asia varmistuis.

MITEN KÄVI?
Lilja77: Miten kävi??? Itsellä sama tilanne, esikoinen saman ikäinen ja imetän vielä, menkat 3pv myöhässä, testi tänään nega, jos ei 2 vko sisällä ala niin testailen uudestaan.
Edellinen raskaus ilmeni TISSIKIVULLA, muuten en olisi tajunut testailla, olin ollut kohdunkaulan operaatiossa, jonka jälkeen vuotoja 2 pv, vuoto loppui ja sitten vuoto alkoi uudestaan ja kesti 4pv, oletin menkoiksi. Tissit oli kipeenä viikon ennen kuin tajusin testata, muita oireita ei ollut. Olin shokissa mutta ikionnellinen.
Ensimmäinen raskaus mikä meni kyllä sitten kesken oireili LIEVÄLLÄ RIPULILLA ja TURVONNEILLA RINNOILLA. Mulla myös ollut tuulimunaraskaus, en muista oireilleeni juuri ollenkaan.

raikuli83
mulla menossa kp26/28. eilen testasin negan, kun vaan pyöri ja pyöri mielessä. no, siinä piti sittten vähän tsempata, että ei se vielä voi näkyä. oireita on ollut (ehkä)todellisia ja myös varmasti kuviteltuja. nännit on arat (on joskus myös ennen menkkoja, ei siis mitään ihmeellistä), alavatsaa särkee vähän ja siellä on semmoinen ihmeellinen hehku, ennemminkin sellainen viileä hehku, mutta ei tunnu yhtään pahalta. vaikea selittää. se hehku tuntuu koko ajan, välillä voimakkaampana. sitten eilen haistoin olohuoneen sohvalta kalan, joka meillä on jääkaapissa, välissä on monta metriä, en ollut koskenut siihen vielä sinä päivänä, enkä käynyt jääkaapilla, eli se ei voinut "lemahtaa" sieltä. oli ihan kuin se olisi käsissä haissut, niin selvä se oli. ihmeelinen juttu. oon kylä ennenkin haistanut aika selvästi, mutta tuo oli jo kyllä ihmeellistä. ja sitten kävelin ulkona raittiissa ilmassa hesen ohi, ja meinasin yökätä sen rasvan lemun takia. muutenkin on vähän etonut välillä. enpä tiiä, testailen taas sitten parin päivän päästä.

Yhteistyössä