ensioireet

• Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
Minea25
Mulla oli ensi oireina julmettu palelu sekä mahakivut. Lämmöt oli myös normaalia korkeammat, sekä tissit kipeytyi vaan koko ajan lisää vaikka nega kierroissa tissikipu on aina laantunut menkkoja kohden. Myöhemmin tuli sitten ihmeellinen maku suuhun sekä kahvi alkoi ällöttää sekä muutoinkin hajut. Sekä tietty huono olo ja jatkuva väsymys, joka edelleen meinaa painaa.

Minea+ masu-asukki 15+4

Mimona
Täällä testi tehtynä toissapäivänä, menkat viikon myöhässä..
Oireita tuli vasta kun menkat oli muutaman päivän myöhässä..paitsi sinä päivänä kun olisi pitänyt alkaa oli pari päivää alavatsakipuja, joita luulin menkkakivuiksi..niihin sitten napsin ibuxinia..sitten oli vähän lievempiä juilimisia pitkin viikkoa..
Muutama päivä menkkojen ollessa myöhässä alkoi pikkuhiljaa ilmaantumaan oireita: alavatsaa kiristi ja rintoja aristi..niin ja maha oli välillä ihan sekaisin..sitten tuli unettomuutta(unen pätkimistä ja aikasin heräämistä)..vilutusta..
Tällä hetkellä lievää väsymystä, rinnat kipeet, ilmavaivoja,hih, painon tunne alavatsassa ja nippailut..

Tuttituu
Jospa minäkin, kun näitä olen kauan lueskellut. Ilman ehkäisyä oltu 4,5v. ja varsinaista vaavin yritystä 2v.

Sain raskaustestiin haamun jo kp19/28 ja kp23 antoi Apteekin oma selvän viivan (eli rv3+1) Huom, olen himotestaaja..tämän jälkeen viivat vahvistui entisestään ja tasavahvat olivat menkkojen oletetun alkamisen aikaan :D

Oireita :
Vatsan tuntemukset, kuten viiltelyt ja nippailut
elohiiri silmässä, heh..ei varmaan r-oire
aivastuttaa paljon ja limakalvot turvoneet esim.nenästä
turvotusta vatsassa
pissa haiskahtaa "voimakkaammalta"

Rinnat oli normiarat, kuten aina ennen menkkoja. Palautuivat normaaliksi, kuten myös
lämpö (tämä huolestutti). Mutta rinnat on taas alkanee aristaa ja lämmötkin kohonneet hieman.

Niin ja edellisissä raskauksissa oli suussa metallinen maku, nyt ei ole.
Pahoinvointiakaan ei vielä ole tullut,
rv nyt 4+6

Tuttituu
Unohdin mainita pari juttua:
-Valkkaria runsaammin ja kohdunnipukassa ei tramaattisia muutoksia, on suhteellisen korkealla ja napakka.

-Testailin usealla erimerkkisellä testillä ja yllätyin marketin testin(Pregent) näyttäessä haamua ennen herkkää liuskatestiä(One step 10). Apteekin oma näytti myös ennen Clearblueta. Oli oikein testivertailu ;)

ohdakkeenkukka -
Jänskää, tännekin pääsee kirjoittamaan :D
Plussattu juhannusaattona kp 26/33 apteekin omalla testillä. Kuvittelin jo että näen omiani, mutta niin se viiva vaan vahvistui..

Oireita (ilmestymisjärjestyksessä):
-Oviksen jälkeen nännit kipeytyvät normaalisti, mutta ei nyt, joten epäilin olenko edes ovuloinut vai näyttikö ovistikku omiaan (en saanut koskaan selkeää plussaa mutta tosi vahvan viivan kuitenkin kp 14).
-Noin viikko sitten navasta vinosti alaspäin (navasta kaakkoon ;}) oli neljä päivää kestävä nipistys. Kuin joku oisi nipannut pinseteillä kiinni vatsan sisäpuolelta.
-Tuon nipistyksen jälkeen kipeytyi rintalihakset ilman syytä.
-Raskausuni (näitä näin muulloinkin mutta..) josta heräsin todella pahaan oloon, yrjötti.
-Rinnoissa kipuilu (vihlonta ja kuumotus, rintojen yläosassa) tulee ja menee, tänään tuntui jo kävellessä ja tuntuu tihenevän.
-Tosi matalalla tai kyykyssä istuminen tuntuu tosi epämiellyttävältä alavatsassa.
-Iltapahoinvointi, ruoka ei maistu ja mielummin suolaista kuin makeaa.
-Satunnainen nipistys navan alapuolelta.

jennii
Itse juuri tein testi ja nega tuli, mutta eipäs ole vasta kun kp 23/28. Malttamattomana odottelen, että jos se plussa vielä joku päivä tulis.
Ainakin mulla on ollut paljon oireita mitä tältäkin palstalta olen lukenut.
mm. rinnat kipeät, alavatsaa vihloo ja nipistelee, (halkeama huulessa), lämpökin on korkeampi kuin yleensä. Normaalisti n.36,0 ja nyt oli 37,0. Vielä jos muutaman päivän jaksais odottaa, niin asia varmistuisi. Siis olenko vaiko en?

onnellisen odottajan ensioireita
ensioireet ennen plussaa täällä olivat:

-lämmöt koholla, 37.2 asteessa
-kovat kuukautiskrampit alavatsalla silloin tällöin
-vihlontaa masussa
-nännit kipeät

nyt jo menossa rv 20 :)

apuva_
Ekaa kertaa kirjottelen näille palstoille...Meillä eka yritys menossa nyt ja 20/29. Kovasti on meininkiä ollut alavatsassa, nipistelee kyllä tosissaan. Koskaan ennen ei oo näin nipistellyt. Myös painontunnetta koko ajan ja tänään oon juossu puolen tunnin välein vessassa. Ei sitä tiedä vaikka kuvittelisi nämä oireet, niin paljon sitä toivoo että olisi raskaana. Ei näitä nipistelyjä kyllä voi kuvitella, kyllä ne niin paljon tuntuu. Sellanen fiilis kyllä että joku siellä on ;) Tilasin testitkin jo kotiin, nyt vaan ootellaan vielä 9 päivää :eek: Monta vuotta ollaan odotettu että voidaan ruveta yrittää, on tää jännää aikaa, mutta toisaalta aika kamalaa...

äidiksikö?
Kävin juuri apteekista hakemassa raskaustestiä, mutta en sitten ostanutkaan, kun ne olivat joko semmoisia, että voi testata silloin kun kuukautisten pitäisi alkaa, tai noin 10pv mahd. hedelmöittymisestä. En viitsinyt sitten vähiä rahojani tuhlata testiin, joka mahdollisesti näyttää väärin (viittaan nyt lähinnä tuohon jälkimmäiseen).

En jaksanut koko viestiketjua kahlata läpi, joten en ole varma onko tätä jo kysytty.
Voisiko raskauden ensioireet tulla jo noin viikko yhdynnän jälkeen? Epäilen kyllä nyt kun aloin tarkemmin miettimään. Mutta "Nyt rv 30":n postaus silti mietityttää:

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt rv 30:
Ennen plussaamista:
- oviksesta lähtien erilaista nippailua alavatsassa
- virtsa muuttui sameaksi
- röyhtäilytti
- hiki haisi erilaiselta
- lämmöt koholla
- varma tunne hedelmöittymisestä

Plussan jälkeen, ihan ekoilla rv5/6+
- väsymys
- aineenvaihdunta nopeaa
- nännit hieman kipeät
- 'krapulainen' olo
Oireitani siis ovat:
- Virtsan sameus / Virtsa vahvaa. Käyn useammin pissalla, kuin normaalisti.
- Lisääntynyt valkovuoto. Valkovuoto on myös "klimppimäistä". Eli kiinteämpää, kuin normaalisti.
- Alavatsaa juilii kamalasti ja melkein kokoajan. Tätä on kestänyt nyt noin kolme päivää. Menkkakivuista en ole ikinä kärsinyt, mutta uskoisin että tältä ne tuntuisi.
- Hiki haisee erilaiselle / voimakkaammin

Kun tuolla aiemmin mietin, että voiko oireet tulla jo nyt, niin pohjustanpa vielä hieman.
Söin noin pari kolme viikkoa sitten viimeisen e-pillerin laatasta. Menkat tuli ja etsin kuumeisesti yhtä laattaa. Otin sitten vanhemmasta laatasta pillerin (unohtunut siis muutaman kuukauden aikana kaksi pilleriä) ja seuraavana päivänä toisen. Kun en löytänyt laattaa, niin pakkohan oli sitten olla ottamatta, kun ei pillereitä ollut, eikä sen puoleen rahaakaan. Eikä kyllä reseptiäkään (tutustuminen uuteen merkkiin vanhassa kotikaupungissa). Menkat alkoivat sitten "normaalisti" kolme päivää viimeisen pillerin ottamisesta.
Eli.. Tuli menkat ja vajaan viikon päästä toiset.
Harrastin mieheni kanssa suojaamatonta seksiä jälkimmäisten menkkojen aikana, sekä niiden jälkeen (..tässä vaiheessa on hyvä mainita, että mieheni tiesi etten enää pillereitä syönyt..).

Hormonit varmaan heittivät vähän häränpyllyä tuossa pillerisotkussa ja voi olla että nyt sitten raskaana ollaan.. Mutta voiko tosiaan oireet tulla jo näin nopeasti?

Minulla on tänään lääkäri ja voisin samalla kysyä häneltä tarkemmin.
Siksi postaan tämän, kun jos testi näyttääkin miinusta aikaisen testiajan takia....

äidiksikö?
Kävin sitten sen lääkärireissun ohella neuvolan puolella ja siellä tehtiin testi. Negatiivista näytti, mutta totesi hoitajakin, että ei se näin aikaisessa vaiheessa varmaan näy.
Unohdin ihan kokonaan kysyä noista oireista, joten edelleen saa vastata.

Minja_M
Miten pian raskaus näkyy testissä hedelmöittymisen jälkeen? Ohjeissa sanotaan, että testi tulisi tehdä, kun menkat ovat myöhässä. Ongelmani on, etten tiedä milloin kuukautistenti edes kuuluisi tulla, sillä kiertoni on erittäin epäsäännöllinen, edellisten välissä oli mm. 4,5kk taukoa. Nyt pelottaa raskauden mahdollisuus tosi paljon, tuntuu, että jotain oireitakin olisi (mm. alavatsa kipeä, pissattaa paljon ja pidätyskyky olematon, rinnat arat, tunteet pinnassa etc etc), mutten tiedä milloin testi kannattaisi tehdä, jotta se olisi luotettava. Jos kierto olisi se normi 28 pvä, menkat alkaisivat ensi viikolla, mutta olen 100% varma etteivät ne tule, raskaana tai ei. ahdistaa..

Minja_M
Miten pian raskaus näkyy testissä hedelmöittymisen jälkeen? Ohjeissa sanotaan, että testi tulisi tehdä, kun menkat ovat myöhässä. Ongelmani on, etten tiedä milloin kuukautistenti edes kuuluisi tulla, sillä kiertoni on erittäin epäsäännöllinen, edellisten välissä oli mm. 4,5kk taukoa. Nyt pelottaa raskauden mahdollisuus tosi paljon, tuntuu, että jotain oireitakin olisi (mm. alavatsa kipeä, pissattaa paljon ja pidätyskyky olematon, rinnat arat, tunteet pinnassa etc etc), mutten tiedä milloin testi kannattaisi tehdä, jotta se olisi luotettava. Jos kierto olisi se normi 28 pvä, menkat alkaisivat ensi viikolla, mutta olen 100% varma etteivät ne tule, raskaana tai ei. ahdistaa..

nanna19
Nyt menossa kp 32/29. Melko selviä oireita on tullut, mutta en siltikään uskalla testata vielä. Odottelen vielä muutaman päivän ja jos vieläkään ei menkkoja kuulu, niin kai se pitää sitten testata. Tosin olen lähes varma, että ne jäävät tulematta.

Oireina siis:
- jatkuva pissahätä
- ihan koko aikainen väsymys, joka ei lievity nukkumallakaan
- runsas valkovuoto
- vatsa on turvoksissa
- nännit on hirmu kipeät
- vilu - kuuma
- alaselästä nippailee aina välillä
- alavatsan nippailut, polttelut, paineen tuntu ja menkkajuilinnan tapainen kipu. Tosin tällä kertaa juilinta on tasaista ja pitempi kestoista, menkkojen aikana se on enemmänkin sykähtelevää.
- mielialavaihtelut; yhtenä iltana pahoitin mieleni ihan pienestä asiasta ja aikani siitä tiuskittuani alkoi itkettää
- en tiedä liittyykö mahd. raskauteen, mutta muutamaa päivää ennen menkkojen oletettua alkamista pamahti hirveän kova vauvakuume päälle :) siis ilman, että edes olin ajatellut raskauden mahdollisuutta.

Periaatteessa suurin osa oireista on samanlaisia kuin menkkojenkin aikaan, mutta tällä kertaa olen vain ihan varma, että nyt on tärpännyt :) Siksi uskaltauduin kirjoittamaan oireenikin jo tänne.

ioserfoij
Aloittaja toivoi raskausoireita vastauksiin, ei arvailuja ym ;).
Raskausoireitahan on niin paljon kuin raskaana olevia, kuten voitte tämän ketjun kahlattuanne huomata. Joten turha täällä kysyä olisinko vai enkö, sen näkee sitten kun testaa, täällä palstoilla ei tietääkseni liiku raskausennustajia.
Omat oireeni:
Odotin menkkoja alkavaksi suunnilleen sillä viikolla kun olimme reissussa. Eivät alkaneet, mutta kierrotkin olivat olleet sitä edeltävinä aikoina vähän sitä ja tätä. Ainoastaan HIEMAN epäilin, kun ei oikein alkoholi maistunut eikä käynyt päähän. Mutta en nyt siitäkään mitenkään arvannut, kun yritystä oli ollut pidempään jo. Seuraavalla viikolla tein testin torstaina, en oikeastaan edes tiedä miksi. Se oli muistaakseni rv. 6... Ostinpa vaan testin ja tein. Ja plussaa se sitten näytti.
Eli tuon ajan olin oireeton, sitten paljon myöhemmin tuli kokoaikainen pahoinvointi ja väsymys.

vilukisu
Haluan vastata tähän, koska itse tykkäsin näitä oireita lueskella. Ehkä liikaakin, koska nyt kun testi (tai siis neljä testiä ;) näyttää plussaa, huolehdin siitä miks ei mulla ole oikein oireita. Voimakkaampia oireita olen pystynyt kuvittelemaan negakierroissa. Takana yli vuosi yritystä (tjot) ja ensimmäinen raskaus kyseessä.

Kirjoitan alle omia oireitani, mutta nämä siis niin lieviä, että voisivat johtua mistä tahansa muustakin. Ja mitään mystistä "minä vain tiesin olevani raskaana" tunnetta en valitettavasti kokenut. :)

Oireitani:
- Lämmöt koholla reilusti (norm n. 36.2, nyt 37 tai ylikin)
- Nännit aristi ennen kuin menkkojen olis pitänyt alkaa, nyt aristus vähentynyt
- maha ollut hiukan sekaisin
- lievää päänsärkyä hieman normaalia useammin
- valkovuoto
- unettomat yöt (miksiköhän, kun pyörii tämä ihana uutinen mielessä)

Minullakin ainoa oire josta pystyn päättelemään että varmasti olen raskaana, on nuo kaksinkertaiset viivat testeissä, puuttuvat kuukautiset sekä koholla olevat lämmöt.

Tänään kaiketi rv 5+2, eli todella alkuoireista/oireettomuudesta kysymys!

PELOTTAA
tuleks sellaisia oireita jälkiehkäisy tabletista??? koska mul on ollu aamusta asti pahaoloa ja huimausta ja rinnat ovat arkoja ja turvonneet kait...AUTTAAKAA olen teini.

ei kai olen raskaana??? mä en kyl usko mut siis JE tekee samoja oireita kait??? KERTOKAA OLEN PANIIKISSA

pöppelis
plussa tuli 34/29. Tätä ennen podin, ilmestymisjärjestyksessä:

-pieni veriläiskä oviksen jälkeen
-nännit eivät kipeytyneet kuin aavistuksen oviksen jälkeen
-katkonaisia öitä
-vedän herneen nenään helposti ja näytän sen
-voipunut olo, ei niin kiinnostunut pupuilusta kuin yleensä
-piittaamattomuus pikkuasioista, kuten pölykoirat kotona
-pienet finnit leuassa (yleensä on tullut muualle ja yksi iso)
-pieniä nipistyksiä, vihlaisuja, menkkamaisia aaltoja vatsanpohjassa.
kokkaremainen valkovuoto jota välillä hulahtaa

Unsolved
Itse tässä pohdiskelen, että mahdanko olla raskaana. Olo on ainaki ihan kummallinen. Tällä hetkellä olen 4. viikolla, jos siis olen... ja tällasia oireita mulla on ollut:

- väsymys
- lämmön nousu, kylmiä väristyksiä
- alavatsaa nipistelee
- maha on turvonnut, ilmavaivoja
- yököttää, heikko olo
- runsas valkovuoto
- nenä tukossa öisin
- rinnat aristelee
- flunssainen olo

Tänään kp 28/28-29, pitää odotella pari päivää ennen testin tekoa. Olo on kuitenkin semmonen, että taitaapi tämä tytsy olla raskaana...

lilmssunshine
Alkuperäinen kirjoittaja Unsolved:
Itse tässä pohdiskelen, että mahdanko olla raskaana. Olo on ainaki ihan kummallinen. Tällä hetkellä olen 4. viikolla, jos siis olen... ja tällasia oireita mulla on ollut:

- väsymys
- lämmön nousu, kylmiä väristyksiä
- alavatsaa nipistelee
- maha on turvonnut, ilmavaivoja
- yököttää, heikko olo
- runsas valkovuoto
- nenä tukossa öisin
- rinnat aristelee
- flunssainen olo

Tänään kp 28/28-29, pitää odotella pari päivää ennen testin tekoa. Olo on kuitenkin semmonen, että taitaapi tämä tytsy olla raskaana...
kerro miten kävi, itsellä sama tilanne, samat oireet, ja testi tilattu postitse. kp 30/27 menossa.

lalalala
testi negas viikko sitte, mutta voi hitto että oon lähes varma että oon raskaana. yöhikoilua, huonoa oloa, vatsan nippailua, nännit todella kipeät, pissalla ravaan koko ajan, vatsa sekasin (en tiedä onko oire mutta).

tänään teen uuden testin. pelottavan ihanaa.

Honung 74
Ilmoittaudun minäkin. Noin vuoden sisällä muutama lepsu yritys, ja nyt keväällä ja kesällä ei mitään. Sitten loman jälkeen, ekasta kerrasta: poks! Kaksi viivaa.

Nyt rv 5+2, ja epäilykset ja epävarmuus totta vie kalvavat! Kahdesti olen testannut plussan, ja toisella kerralla olin huomaavinani viivan haalenneen. Tosin testimerkkikin oli eri kuin alussa (Acon -> Clinic). Olisiko raskaus ylipäätään saattanut keskeytyä, jos samaan aikaan yhä nippaa ja nipistää mahasta? On kuin joku siellä koukkuja ja lävistyksiä asentelisi sisäelimiin, kaikessa hiljaisuudessa. Tai vähän niin kuin vatsanahan alle viriteltäisiin matalaa telttaa, ja niitä telttakeppejä sitten isketään milloin millekin laidalle ja telttakangasta kiristetään.

Edellä tulikin jo se keskeisin oire: nippailut ja nipistelyt eri puolilla mahaa. Välillä ei sitten niitäkään. Välillä rinnat kipeät, välillä taas eivät. Lämpö enimmäkseen hieman koholla, mutta ei aina. Pysyviä oireita on kaksi: hikoilu ja levollisuus. Jälkimmäinen on itselleni ihan oikeasti oire muutoksesta. Olen kepeään maanisuuteen taipuva puuhastelija, ja tämän syksyksynkin olen kasannut täyteen ohjelmaa. Normitilanteessa tuntisin jo stressin sisuskaluissa, mutta nyt sitä ei vaan tule. Vähän kuin olisi jollain rauhoittavalla lääkityksellä. Merkillistä. Ja ihanaa!

Tässä oireiden top-five, noin ilmestymisjärjestyksessä:
1. Nälkä (laantunut jo vähän...)
2. Hikoilu
3. Pissalla käynnit aamuyöstä
4. Järkkymätön mielenrauha
5. Nippailut ja vihlaisut, kummallinen tunne heti vatsanahan alla

tarkoittaa,
raskausviikkoja ja päiviä. Eli 3 tarkoittaa, että raskaus on edennyt kolmannelle viikolle, ja + 4 siinä perässä tarkoittaa päiviä. Raskaus on siis edennyt 3 viikkoa ja 4 päivää.

Yhteistyössä