ensioireet

• Viestiketjun aloittaja pyytää kauniisti
  • Ensimmäinen viesti
+plussannut+
ennen plussaa:
- alavatsan kipuja, jotka tuntuivat ihan häpyluussa asti
- nännit tummuivat selkeästi ja kipeytyivät (rinnoissa ei muuten tuntemuksia)
- lämmöt kohosivat vasta pari päivää ennen plussaa noin 37 (norm 36.4)

plussan jälkeen:
- samaa alavatsan kipuilua, etenkin illemmalla
- illemmalla turvoksissa
- janottaa ja pissattaa vähän normaalia enemmän

rv 5

miraclebaby
ennen plussaa lueskelin tätä palstaa ja ajattelin etten ikinä ite pääse tänne oireilee (vaikka lukiessa tuntui oireet kovin tutuille viime päivien tuntemusten mukaan), kun viimeks ollut menkat viime vuoden maaliskuussa eikä sen jälkeen ollenka. erilaisis kokeis käyny yms ja oikee mitää syytä oo löytyny ja nyt sain ajan erikoislääkärille, mut ennen kun sinne asti ehdin niin sainkin plussan raskaustestistä. en siis osaa kiertopäivistä mitään sanoa enkä viel tiedä missä vaiheessa mennään ennen kuin pääsee ultraan varmistaa mut siis sillä mäkin epäilin et jotai ois tapahtunu kun:
-ekana tuli rinnat tosi kipeiks
-sit ihmettelin outoa hikoilua öisin
-vatsaa nippaili (luulin et joku tulehdus)
-iltasin ällö olo
-ja nyt viime päivinä alkanu palelee (syytin lumen tuloo) :)
-sit jos nopeesti oikasee ittensä tai muuten vaihtaa asentoo tulee mahaan pistos
-ilmavaivat
-hajuaisti herkisty (isäntä joutuu luopuu nuudeleista)
-ihme väsymys, ikinä vkoloppusinka nukkunu 10 pitempään niin nyt kello ollu yhtä-kahta ja silti väsyttäis
-yöllä saa ravaa vessas

eilen plussasin suureks yllätykseks vaik en tosiaan odottanut asiaa ton menkattomuuden takii mut tosiaan kolmisen vko ollu noit oireit niin päätin testaa ja + sieltähän tuli \o/
meinasin antaa jo asian olla koska rintojen kipeys lähti ja ajattelin soitella lääkäriin et vauhtii siihen erikoislääkäriin et oireet pahentunu ku mahaa juilii ja vihloo, nipistelee ja särkee, mut nyt siihen saatiinki hyvä syy ;)

onnitellen
Alkuperäinen kirjoittaja miraclebaby:
ennen plussaa lueskelin tätä palstaa ja ajattelin etten ikinä ite pääse tänne oireilee (vaikka lukiessa tuntui oireet kovin tutuille viime päivien tuntemusten mukaan), kun viimeks ollut menkat viime vuoden maaliskuussa eikä sen jälkeen ollenka. erilaisis kokeis käyny yms ja oikee mitää syytä oo löytyny ja nyt sain ajan erikoislääkärille, mut ennen kun sinne asti ehdin niin sainkin plussan raskaustestistä. en siis osaa kiertopäivistä mitään sanoa enkä viel tiedä missä vaiheessa mennään ennen kuin pääsee ultraan varmistaa mut siis sillä mäkin epäilin et jotai ois tapahtunu kun:
-ekana tuli rinnat tosi kipeiks
-sit ihmettelin outoa hikoilua öisin
-vatsaa nippaili (luulin et joku tulehdus)
-iltasin ällö olo
-ja nyt viime päivinä alkanu palelee (syytin lumen tuloo) :)
-sit jos nopeesti oikasee ittensä tai muuten vaihtaa asentoo tulee mahaan pistos
-ilmavaivat
-hajuaisti herkisty (isäntä joutuu luopuu nuudeleista)
-ihme väsymys, ikinä vkoloppusinka nukkunu 10 pitempään niin nyt kello ollu yhtä-kahta ja silti väsyttäis
-yöllä saa ravaa vessas

eilen plussasin suureks yllätykseks vaik en tosiaan odottanut asiaa ton menkattomuuden takii mut tosiaan kolmisen vko ollu noit oireit niin päätin testaa ja + sieltähän tuli \o/
meinasin antaa jo asian olla koska rintojen kipeys lähti ja ajattelin soitella lääkäriin et vauhtii siihen erikoislääkäriin et oireet pahentunu ku mahaa juilii ja vihloo, nipistelee ja särkee, mut nyt siihen saatiinki hyvä syy ;)
Onnea sylintäydeltä! =)

miraclebaby
nii ja unohdin mainita oireista vielä et joulun ja uuden vuoden välis olin flunssas ja sit yks päivä tuli verta nenästä, en tiiä liittyykö tähän mut ei oo vuosiin tullu. vitsailinki isännälle et näköjää mä alan vuotaa iha väärästä päästä :D nyt popsin rautaa, kun aina ollu vähä alhainen veri..
ja suun kuivuutta ja janoa ollu.
ei nyt muistu mieleen et oliko muuta.. on tää vaan niin uskomatonta, ei oo viel oikee tajunnut asiaa :)

Palmuhiiri
Moi,

Olen uusi täällä. Viikon verran ihmetellyt, että voisiko raskaus olla mahdollinen. On ollut monenlaisia oireita ja tajusin, että nämä täsmäävät moniin listattuihin. Aamulla teimme testin ja siihen ilmaantui aivan olemattoman haalea haamuviiva. (Menkkojen pitäisi alkaa vasta parin päivän päästä, mutta ihmettelin oireita.) Nyt illalla testasin uudestaan (Tiedän, kärsimätön!) ja nyt näkyi kaksi selkeää viivaa, vaikka toinen olikin vielä haalea. Melkoinen täpinä! Ensimmäisestä normaalista kierrosta tärppäsi. Tai oikeastaan toinen kierto ehkäisytarran jälkeen, mutta ensimmäinen kuukausi vuosien jälkeen ilman ehkäisytarraa ei tuntunut normaalilta kierrolta.

En pitänyt mahdollisena, että olisin heti tullut raskaaksi, kun moni tuttavapiirissä on yrittänyt pitkään. Siksi koitin selittää oireita muulla kuin raskaudella, vaikka olivatkin samanlaisia kuin täällä monella.

- Menkkakipumaista kipua ollut nyt viikon. Tosin kipu on ollut vähän enemmän pistävää ja tuntunut välillä vatsan lisäksi selässä. Kipu on aika kovaa. (Olen koko ajan kuvitellut menkkojen alkavan, mutta kipu on vain jatkunut)
- jatkuva pissahätä. (yleensä ei tarvitse ennen nukahtamista nousta enää uudestaan vessaan, nyt heräsin välillä yölläkin siihen, että oli kova vessahätä.)
- parina päivänä oli kipua häpyhuulissa, mutta se meni ohi. Ehdin jo epäillä virtsatietuledusta tai hiivaa.
- vilutus (meillä ei ole kuumemittaria, mutta veikkaisin, että ollut pientä lämpöä viikon)
- kasvojen epänormaali punotus ja huimaus ollut kolme kertaa tämän viikon aikana
- vajaa viikko sitten oli yhtäkkiä parin päivän ajan tosi runsasta valkovuotoa, mutta laskujeni/arvailujeni mukaan oviksen olisi siinä vaiheessa jo pitänyt olla ohi. Mahtoiko johtua kiinnittymisestä tai sitten ovis ei tullutkaan puolivälissä kiertoa...

Mitään muita oireita en ole bongannut. Rinnoissa ei ole tuntunut mitään kummempaa. Menkkoja ennen ne on ollut paljon pinkeämmät ja aremmat kuin nyt. Nännit tosin vähän isommat kuin normaalisti, ollu pari päivää.

Sizar
joo, mä en o viel tehny testiä, mut menkat pari päivää myöhäs, rinnoista tihkuu maitoo ku puristaa,hikoilen enemmän, ja hiki haisee,nään joka yö iha omituisia ja vahvoja unia jotka muistan,ja nukun paljon vähemmän ja olen virkeempi herätessäni,ja pissa haisee voimakkaammalle.huomenna teen testin....jänskättää.aina oon vauvaa halunnu, nyt täys vahinko mut elämäni paras vahinko!!!!4v sitten meni kesken=(mut se on nyt leikkimäs enkelien kanssa, mun pikkune, nyt taitaa tulla siukku tai veikka tänne maan päälle

Josutti
minä täällä ensioireista lueskelin, kun on pieni miettiminen käynnissä. Syön e-pillereitä, ja levyn alku- tai keskivaiheilla pillerin otto myöhästyi parisen tuntia. Olin poikaystäväni kanssa yhdynnässä ja en tosiaan uskoisi, että raskaus olisi mahdollinen. Kuitenkin alavatsassa on menkkakipujen tapaisia kipuja tai nipistelyä, joskus koviakin, enkä keksi niille oikeen mitään selitystä. Tulehduksesta tuskin on kyse, koska valkovuoto normaalia. Olisiko mahdollista saada oireita jo n.5 päivää mahdollisesta hedelmöittymisestä? Tai minun tapauksessa, olisiko raskaus edes mahdollinen..?

kultaralli
-Ovis kivut tuntuivat jääneen päälle, nippailuja ym jatkuivat ja jatkuivat...
-Paineen tunne kohdun seudulla
-Rintojen kivistys
-itkuherkkyys
-Tuntui kuin jotain holahtaisi housuihin, monen monta kertaa kävin katsomassa että vertako vuodan.
-Hienhaju pistävä
- vähän ennen plussaa lisäksi pissan väri muuttui tummemmaksi ja haju voimakkaammaksi

Plussan jälkeen alkoi kuvotus

Nämä samat oireet molemmissa raskauksissa

voinko olla...?
Syön ehkäisypillereitä, ja olen tietenkin pyrkinyt huolehtimaan säännöllisestä ottamisesta. . olen vähän hämilläni sillä olen muutaman päivän kokenut oireita jotka muilla on ilmentyneet raskauden aikana. . .voinko olla raskaana? Yhden kerran pillerin otto myöhästyi seuraavaan päivään. Mutta epäilys on suuri siitä, että nämä oireet liittyvät johonkin muuhun kuin raskauteen. Siltikin jännittää, että mitämitämitä. Mulla on ollut pahoinvointia, palelua, närästystä, vessassa ramppaamista koko ajan ja tänään olen huomannut lievää rintojen arkuutta, olen ollut myös väsynyt. Tällä hetkellä pilleriliuska on noin puolessa välissä menossa. Mietiskelen, että uskallanko jatkaa niiden syömistä jos sellainen olisikin päässyt käymään, että olisin raskaana...

voinko olla...?
Tein tänään varmuuden vuoksi testin kun asia painoi mieltä ja mietitytti. Tulos oli negatiivinen. Viime päivinä on ollut paljon oireita joita raskaana olevat ovat kokeneet mutta kaippa tämä minun kohdallani oli vain haamuoireita, hih.

liise
Alkuperäinen kirjoittaja voinko olla...?:
Syön ehkäisypillereitä, ja olen tietenkin pyrkinyt huolehtimaan säännöllisestä ottamisesta. . olen vähän hämilläni sillä olen muutaman päivän kokenut oireita jotka muilla on ilmentyneet raskauden aikana. . .voinko olla raskaana? Yhden kerran pillerin otto myöhästyi seuraavaan päivään. Mutta epäilys on suuri siitä, että nämä oireet liittyvät johonkin muuhun kuin raskauteen. Siltikin jännittää, että mitämitämitä. Mulla on ollut pahoinvointia, palelua, närästystä, vessassa ramppaamista koko ajan ja tänään olen huomannut lievää rintojen arkuutta, olen ollut myös väsynyt. Tällä hetkellä pilleriliuska on noin puolessa välissä menossa. Mietiskelen, että uskallanko jatkaa niiden syömistä jos sellainen olisikin päässyt käymään, että olisin raskaana...
Itselläni oli sama tilanne joskus muinoin. Jäi yksi pilleri ottamatta liuskan alku-tai keskipuolelta. Epäilin raskautta (ei kyllä ollut oireita enkä muista tarkkaa syytä miksi sitä epäilin..), tein testin, mikä näytti negatiivista. Samana päivänä kun menkkojen piti alkaa, tuli alavatsaan aivan JÄRKYTTÄVÄN suuri kipu, kuin jotain revittäis irti.. ja niinhän siinä kävikin - keskenmeno.
Mutta tää oli vaan mun kohdalla, tietty eri ihmiset on erilailla hedelmällisiä :) Pillereiden syönti ei kuulemma vaikuta sikiöön, jos raskaus tapahtunut.

rib
Plussasin tänään, kp 31/30.

Tässä mun oireita:
Pari päivää ennen menkkojen alkua tuli kahtena iltapäivänä tosi paha-olo, joka kesti iltaan asti. Öisin on vaivannut myös ihan järjetön palelu. Ihan hullu palelu. Tärisin kuin horkassa kolme tuntia.
Vatsaa on hieman nippaillut, ei paljoa. Rinnat ei ole olleet juurikaan arat.

Tässäpä ne tärkeimmät. :)

<3E<3
Heipsan! Ajattelin kanssa kirjotella tänne ku jo kauan lueskellu näitä,tuntuu kuin olisin taas raskaana. rinnat arat. pientä pahoinvointia mutta oksennusta ei ole tullut. menkat nyt vähä yli viikon myöhässä.. ostin testin, mutta en ole uskaltanut vielä tehdä sitä. Menetin ensimmäisen lapseni heinäkuussa2007. Tyttö tuli ja meidän suruksemme eli vain viikon :( Olen innoissani ja suruissani. Jos nyt epäilykset on oikeat ja olen raskaana kestänkö kaikkea sitä pelkoa menettämisestä!! Ajattelin aamulla tehdä.. että kun sydän hakkaa =)

hämmentynyt
On munkin pakko kirjottaa tänne.. Viime viikolla piti alkaa menkat, tullu todella olematonta niukkaa rusehtavaa vuotoa välillä..jos sitä vuodoksi voi kutsua edes. Muutaman kerran ollut tunne että menkat alkaa, mutta ei ole alkaneet. Välillä tunne kuin olisi koko ajan menkat, vaikkei ole. Järkyttävän kylmä ihan koko ajan aamusta iltaa, mittasin lämmön, oli vaan 36,8. Vähän väliä nipistelee ala ja ylävatsaa.. Mielialat heittelee, ja nälkä on vaikka olis syöny vasta. Lisäksi vessassa täytyy välillä juosta monta kertaa tunnin sisällä...sekä keskittymiskyky on todella alhainen.
Pahaa oloa on välillä ennen nukkumaanmenoa, mut rinnat ei oo arat yhtään.

Mitä olen muiden oireita lukenut, niin voisivat viitata raskauteen..mut toisaalta en uskalla uskoa, että olisi totta. Testiä en ole vielä tehnyt..jos menkat ei parin päivän sisällä ala niin sitte teen. On kyllä niin epätodellinen olo...

hämmentynyt
Niin ja haluisin vielä kysyä, että jos menkat nyt sitten alkaakin niin onkohan mahdollista silti olla raskaana? Olen vaan niin erittäin ihmeissäni noista oireista... Kiitos, jos joku asiasta tietävä tai jolla vastaavaa ollut viitsisi vastata...

plussaa odotellessa
Pakko tulla itekin ihmettelemän.
Lopetin pillerit ~7kk sitten. Kesti 75 päivää että menkat tuli. Sitten 43 päivää ja sitten 27 päivää. Viime kerrasta on nyt 37 päivää. En osaa laskea kiertoa.
Eilen ja tänää on ollu "menkkakipuja" ja mulla yleensä alkaa menkkakivut vaan pari tuntia aikasemmin ku menkat alkaa. Nännit on kutissu hirveesti ei kuitenkaa oo ollu kipeet. 4 päivää sitte tein testin, negatiivinen. Voiko olla että se oli "haamu" ja että olisin kuitenki raskaana ?

<3 E <3
Alkuperäinen kirjoittaja <3E<3:
Heipsan! Ajattelin kanssa kirjotella tänne ku jo kauan lueskellu näitä,tuntuu kuin olisin taas raskaana. rinnat arat. pientä pahoinvointia mutta oksennusta ei ole tullut. menkat nyt vähä yli viikon myöhässä.. ostin testin, mutta en ole uskaltanut vielä tehdä sitä. Menetin ensimmäisen lapseni heinäkuussa2007. Tyttö tuli ja meidän suruksemme eli vain viikon :( Olen innoissani ja suruissani. Jos nyt epäilykset on oikeat ja olen raskaana kestänkö kaikkea sitä pelkoa menettämisestä!! Ajattelin aamulla tehdä.. että kun sydän hakkaa =)
tein 2 testiä ja raskaana olen.. lääkärissäkin kävin vielä varmistamassa asian kun mietitytti.. nyt eikuin odottamaan taas =)

timpe80
Alkuperäinen kirjoittaja <3 E <3:
Alkuperäinen kirjoittaja <3E<3:
tein 2 testiä ja raskaana olen.. lääkärissäkin kävin vielä varmistamassa asian kun mietitytti.. nyt eikuin odottamaan taas =)
<3 E <3: Toivottavasti tällä kertaa kaikki menee hyvin ja saat rauhallisin mielin odotella uutta tulokasta ja saat onnellisen vauva-ajan yms. Paljon olet joutunut surua ja menetystä kokemaan. Osanotto ja onnittelut plussasta!

anelma83
Järkihän siinä meinasi mennä, kun ensimmäinen yrityskierto oli vasta puolessa ja lueskelin muun muassa tätä ketjua. Kuuntelee kehon murinoita ja yrittää tulkita niitä: Oisko tämä nyt sitä?

Haaveissani lopetin tupakoinnin, alkoholin ja e-pillerit juuri pikkujoulukauden alla. Oireita: oviksen jälkeen hirmu arat nännit, myöhemmin kipeät rinnatkin. Alavatsaa nippaili, pissatti koko ajan, valkovuoto lisääntyi ja hajuaisti parani huimasti.

Nänni/rinta-arkuus johtui todennäköisesti hormonitasapainon järkkymisestä (lue: pillereiden lopettamisesta), sillä kuukkikset tuli ajallaan, kerran ja toisenkin-- Alavatsan nipistelyt, pissatus ja lisääntynyt valkovuoto paljastui virtsatieinfektioksi ja antibiooteista seuranneeksi hiivatulehdukseksi. Hajuaisti palautui odotetusti viiden vuoden tupakoinnin jälkeen..

Toisessa kierrossa päätin olla miettimättä liikaa koko hanketta, muuten ei polla kestäisi. Epämääräisissä vatsan alueen tuntemuksissa oli tarpeeksi ajateltavaa. Kävi mielessä kaikennäköiset kauhuskenaariot syövästä alkaen.. Olin to-del-la huojentunut, kun se olikin (todennäköisesti) uusinut rakkotulehdus!!

Kolmannessa kierrossa ainoa edellisistä tuntemuksista poikkeava "oire" oli runsas valkovuoto parina päivänä viikko oviksen jälkeen. Lisäksi pariin otteeseen rintoja (jotka olivat valmiiksi arat) vihlaisi oikein kunnolla-- Ystävänpäivänä tein yhden roskishaamun (jota en ottanut tosissani..) Kaksi päivää myöhemmin sain testiin jo haalean mutta selkeän plussan. Tein varmuudeksi toisen testin paria tuntia myöhemmin, tuloksena edelleen plussa. *tuulettaa*
(--kiertopäivä oli vasta 24. ja testi oli Apteekin.)

tanju
elikkä näin alkaa:

viimeviikolla alkoi kuusipäivää enen kuin piti niin alkoi tuhru tiputtelu jota kesti päivän ja tänään tuli taas tuhrua vaikka oli viimeviikolla päivän.... alaselkä ollut kipeä ja vatsassa oikealla puolella vihlasee joss hyppii tai aivastaa ... pystyisinkö tänään testaamaan olenko raskaana? vai pitääkö mennä lääkäriin testaamaan?? kiitoksia jo etukäteen

Toiveikas... :)
hmm.. mullakin pitäisi menkkojen alkaa vasta reilun viikon päästä, mutta nyt on ollut pari päivää vatsan nipistelyä ja tisseistä tulee maitoa kun puristaa... sekä valkovuoto on lisääntynyt.. olen toiveikas, mutta liekköhän taas kerran jotuu pettymään.. lasta yritetty kohta 3 vuotta...

Yhteistyössä