En ymmärrä ihmisiä jotka jaksaa asua Helsingissä.

  • Viestiketjun aloittaja "maalainen"
  • Ensimmäinen viesti
Helsinki on upea paikka, ainakin näin kesällä. Paljon vireämpi kuin Joensuu ja monipuolisemmin tekemistä. Erittäin hyvät liikenneyhteydet eikä ihmiset ole töykeitä. Mutta ei tämä ole mikään erityisen iso kaupunki.
Täällä tosiaan on paljon puuhaa ja tapahtumia. Aikuiseen makuun sekä lapsille. Luontoa riittää myös valtavasti ja tilojakin on monta joissa käydä katselemassa maatalon elämää lasten kanssa. Onhan tää nyt erilainen mitä Turku, Turkua pidän ihan ehdottomana ykkösenä kesäkaupungeista jos puhutaan mutta Helsinki ei siltikään jää varjoon. Vaikka asun täällä nyt toistamiseen niin on tämä kyllä ollu mahtava kesä kun ollaan oltu ihan turisteina, silloin katselee ihan toisin silmin kaupunkia.
 
Mä olen asunut pääkaupunkiseudulla, sekä Helsingissä että Kehä3 toisella puolen 23 vuotta. Tänne muutettiin eräästä Itä-Uudellamaalla sijaitsevasta pikkukaupungista. Edelleen kun käyn vanhempien luona tuossa pikkukaupungissa ja lähden vaikka äidin kanssa kauppaan, joka toinen vastaantulija on entinen koulukaveri tai muuten tuttu. Kauppareissu kestää ja kestää kun pitää olla aina kuulumisia vaihtamassa. Se tavallaan ahdistaa mua, paremmin viihdyn kyllä ihmisvilinässä niin ettei kovinkaan moni mua tunnista tai minä tunnista kovinkaan montaa.

vastakkainasettelua en ymmärrä, tykätköön jokainen asua ihan missä lystää. Ei kenenkään valinta ole sen huonompi kuin jonkun toisen jos vaan itse viihtyy
 
"sasa"
[QUOTE="espoolainen";28724949]Mä en ikinä haluaisin asua maalla. Olen sitä joskus joutunut miettimään, koska mies kaipaa vähän "pois kaupungista" (lue: Espoosta).

-mua kammotaa pimeät synkät metsät, eihän niissä edes voi kävellä

-itse tykkään avaruudesta ja näköalasta ja merestä. Niitä ei "maalla" saa. Suurin osa Suomesta on tylsää tasaista alankoa ja metsää, ei mitään näköalaa.



-talvisin kauhistuttaa kun maalla on niin pimeää, missään ei näy valoja. Tulisin varmaan hulluksi siellä pimeydessä. Kaipaan ympärilleni ihmisiä, valoa ja palveluja.[/QUOTE]

Kyllä metsissä voi kävellä. Ei siihen mitään ulkoilureittejä tarvita.
Ja merta löytää rannikolta. Onko sinusta ainoastaan sisämaa "maaseutua" Me asumme saaristossa ja "maalla" minä ainakin miellän asuvani.
Talvi on jotenkuten siedettävä juuri täydellisen pimeyden takia. Kirkkaalla ilmalla näkyy tähtitaivas ja linnunrata. Juuri se ääretön avaruus, josta sanot pitäväsi. Maailmasi on auki äärettömään saakka, eikä valosaaste piilota avaruutta näköpiiristä.
 
"vieras"
Mä olen asunut pääkaupunkiseudulla, sekä Helsingissä että Kehä3 toisella puolen 23 vuotta. Tänne muutettiin eräästä Itä-Uudellamaalla sijaitsevasta pikkukaupungista. Edelleen kun käyn vanhempien luona tuossa pikkukaupungissa ja lähden vaikka äidin kanssa kauppaan, joka toinen vastaantulija on entinen koulukaveri tai muuten tuttu. Kauppareissu kestää ja kestää kun pitää olla aina kuulumisia vaihtamassa. Se tavallaan ahdistaa mua, paremmin viihdyn kyllä ihmisvilinässä niin ettei kovinkaan moni mua tunnista tai minä tunnista kovinkaan montaa.

vastakkainasettelua en ymmärrä, tykätköön jokainen asua ihan missä lystää. Ei kenenkään valinta ole sen huonompi kuin jonkun toisen jos vaan itse viihtyy
asun lähiössä, isossa kaupungissa mutten Helsingissä. Haluaisin nimenomaan Helsinkiin ja keskustaan kun tuntuu että jokainen vastaantulija on joku tutun tuttu tai naapuri ja meillä ihan naapurit moikkailee kaupassakin, vaikka kerrostalossa asutaan. Tuntuu vähän oudolta kun muuten ei sitten jutella kun jos lenkillä törmätään, hymy ja moi tai käden nosto. Vähän ahdistaakin. Helsingissä voisi huonolla päällä ollessaan katsoa suoraan eteen eikä pelätä että joku tuttu tulee vastaan ja esittää pirteää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28725126]Helsingissä voisi huonolla päällä ollessaan katsoa suoraan eteen eikä pelätä että joku tuttu tulee vastaan ja esittää pirteää.[/QUOTE]

Kunhan olet muutaman vuoden täällä asunut, niin niitä tuttuja tulee vastaan täälläkin. Ei tämä mikään miljoonakaupunki ole.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"vieras"
[QUOTE="espoolainen";28724949]Mä en ikinä haluaisin asua maalla. Olen sitä joskus joutunut miettimään, koska mies kaipaa vähän "pois kaupungista" (lue: Espoosta).

-mua kammotaa pimeät synkät metsät, eihän niissä edes voi kävellä
-inhottaa itikat, jotka koko ajan on kimpussa. Eihän terassista tai omasta pihasta voi nauttia, jos koko ajan itikat häiritsee.
Mökilläkään ei voi rentoutua ulkona, kun koko ajan pitaa huitoa. En tykkää kemikaaleista.

-itse tykkään avaruudesta ja näköalasta ja merestä. Niitä ei "maalla" saa. Suurin osa Suomesta on tylsää tasaista alankoa ja metsää, ei mitään näköalaa.

-olemme miehen kanssa katselleen taloja/tontteja myös taajamista, mutta ne näyttää niin kuolleelta ja lapsilla olisi tosi pitkä matka lähimpään naapuriin ja toisen kaverien luokse -> olisivat koko ajan riippuviaisa meistä ja autoista.

-talvisin kauhistuttaa kun maalla on niin pimeää, missään ei näy valoja. Tulisin varmaan hulluksi siellä pimeydessä. Kaipaan ympärilleni ihmisiä, valoa ja palveluja.[/QUOTE]

kyllä mä ainakin asun mielestäni "maalla", silti mulla on tossa meri ja upee saaristo vieressä, on jos jonkinmoista kumpuraa, kalliota ja siirtolohkaretta.

Metsässä voi ihan huoletta kävellä, eikä ne mitään synkkiä ole vaan elämän lähteitä.

itikoistakaan ole oikeastaan mitään haittaa, niihin tottuu, eikä niitäkään nyt mahottomasti ole. Ottaa vaan chillisti nii ei ne sun iholles löydä, eriasia jos huitelet ja viuhdot menemään niin tottakai se houkuttelee itikoita.

minä ainakin nautin siitä pimeydestä ja hiljaisuudesta, se rentouttaa.

Toki sana "maalla" on laaja käsite, mutta esimerkiksi meidän tapauksessa emme asu missään täysin korvessa, kaikki peruspalvelut löytyvät 4km sisältä.

Niin ja olemme eläneet välillä jopa ilman autoa, maalla.
 
[QUOTE="vieras";28725126]asun lähiössä, isossa kaupungissa mutten Helsingissä. Haluaisin nimenomaan Helsinkiin ja keskustaan kun tuntuu että jokainen vastaantulija on joku tutun tuttu tai naapuri ja meillä ihan naapurit moikkailee kaupassakin, vaikka kerrostalossa asutaan. Tuntuu vähän oudolta kun muuten ei sitten jutella kun jos lenkillä törmätään, hymy ja moi tai käden nosto. Vähän ahdistaakin. Helsingissä voisi huonolla päällä ollessaan katsoa suoraan eteen eikä pelätä että joku tuttu tulee vastaan ja esittää pirteää.[/QUOTE]

Minulla on tuo pikkukaupunkifiilis omalla asuinalueella Helsingissäkin :/
 
"nih"
Helsingissä on hyvät ja huonot puolensa.Pitää olla aika paksu lompakko,että Helsingissä voi asua viihtyisästi ja mukavasti.Hyvillä alueilla kivoissa ja tilavissa asunnoissa viihtyy myös Helsingissä.Helsinkiläisillä on veneitä ja mökkejä,niiden avulla pääsee omaan rauhaan,kun siltä tuntuu.Maalla ja pienissä kaupungeissa on kyllä kesällä mukavaa,mutta totuus on,että talvella tulee tylsää.Ei ole tasokasta kulttuuritarjontaa,suppea valikoima harrastemahdollisuuksia,ei edes kunnon leffateattereita.
 
"vieras"
Ruuhka-Suomi elättää muun maan
Ruuhka-Suomi elättää suurimman osan muusta valtakunnasta. Helsingin Sanomien mukaan Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan lisäksi vain Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Päijät-Häme sekä Kymenlaakso maksavat valtiolle enemmän veroja kuin saavat niitä takaisin.

http://yle.fi/uutiset/ruuhka-suomi_elattaa_muun_maan/5714492
 
Stadi nr 1
[QUOTE="maalainen";28722581]Itse en muuttaisi mistään hinnasta. En tajua ihmisiä jotka haluaa siellä asua.[/QUOTE]

No voi voi. Oon tietkö tasan samaa mieltä landesta ja maalaisista. Perustelutkin on yhtä hyvät.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28726466]Ulkomaalaiset rahoittajat elättävät Suomen...[/QUOTE]

Mutta maalaiset eivät edes itseään, Helsingin joukkoliikenteen maksamisesta puhumattakaan. Sehän tässä oli se pointti.
 
paskat
Hesassa ei taida ollaa kuin Fazerin suklaatehdas ja Pauligin paahtimo. Ja telakka. Puut ja metallit sun muut tuotetaan maakunnissa, jossa se oikea lisäarvo tuotetaan. Hesalaiset ovat vain virkamiehiä yms jotka oikeasti loisivat toisten varoilla. Mamutus tulee lisäämään rajusti elätettävien määrää.
 
taloustutkija
[QUOTE="vieras";28726479]Tuotetaan, mutta kenen rahoilla?[/QUOTE]

Niiden ulkomaisten rahoilla jotka tuotteita ostavat. Hesalaisbyrokraattien, sossutanttojen, naistutkimustutkijoiden yms tuotokset eivät tuota vientituloja joita maa kaipaa.
 
[QUOTE="vieras";28726453]"Muu Suomi imee Helsingin rahat

Helsinki elättää muuta maata, uutisoi Helsingin Sanomat. Helsinkiläisten ja espoolaisten maksamista kunnallisveroista noin 500 miljoonaa euroa vuodessa pulitetaan köyhemmille kunnille muualla maassa."

Muu Suomi imee Helsingin rahat - Uutiset - Talouselämä[/QUOTE]

Parempituloiset elättävät huonompituloisia ja minusta niin on hyvä. Osaan nähdä sekä maaseudun että kaupunkien hyvät puolet. Kaupungeista Helsinki on erinomainen.

Jos Helsingistä sanoisin jotain moitittavaa, niin se on epäsiisteys. Joillakin alueilla tarvittaisiin puhtaanapitäjiä, samalla työllistettäisiin ihmisiä. Enkä paheksuisi jos roskaamisesta tulisi rangaistus, mielellään yhteiskuntapalvelua.
 
Parempituloiset elättävät huonompituloisia ja minusta niin on hyvä. Osaan nähdä sekä maaseudun että kaupunkien hyvät puolet. Kaupungeista Helsinki on erinomainen.

Jos Helsingistä sanoisin jotain moitittavaa, niin se on epäsiisteys. Joillakin alueilla tarvittaisiin puhtaanapitäjiä, samalla työllistettäisiin ihmisiä. Enkä paheksuisi jos roskaamisesta tulisi rangaistus, mielellään yhteiskuntapalvelua.
Toinen moitinnan aihe on se, että monen lumettoman vuoden jälkeen Helsinki möi kunnossapitokalustonsa pois ja viime talvena meillä päin oli välillä niin lumista ettei päässyt liikkumaan millään asunnosta ulos. Kesti päivä kun pääsivät luomaan lumia ja kinokset oli sen näköiset sitten.
 
"poikia3"
Niiden ulkomaisten rahoilla jotka tuotteita ostavat. Hesalaisbyrokraattien, sossutanttojen, naistutkimustutkijoiden yms tuotokset eivät tuota vientituloja joita maa kaipaa.
Helsingissä on vähän teollisuustuotantoa, se on totta. Mutta sitä kuitenkin on. Yllättävää kyllä eniten teollisuustuotantoa on kuitenkin Itä-Uudellamaalla, pääkaupunkiseudun kyljessä siis. Eikä jossain muualla Suomessa. MUTTA, se teollisuustuotanto ei myy itse itseään. Suurimmalla osalla teollisuustuotantoa tekevistä yrityksistä on toimintaa pääkaupunkiseudulla, täällä hoidetaan tuotteiden markkinointi ja esim. laaditaan kauppasopimukset. Joihin tarvitaan niitä byrokraatteja ja paperinpyörittelijöitä. Tarvitaan siis esim. lakimiehiä tai markkinointia ja kaupankäyntiä hallitsevia kielitaitoisia ihmisiä. Samoin yrityksissä on myös sellaista toimintaa kuin tuotekehitys, myös sitä tehdään pääkaupunkiseudulla. Ja it-alan työpaikoista suurin osa on myös pääkaupunkiseudulla, sen työn tuloksia käytetään ympäri Suomen.
 
"vieras"
Faktahan on se, että jos Helsingissä ei olisi niin hyvää työpaikkatarjontaa kuin on, niin 200.000 helsinkiläistä muuttaisi Helsingistä pois, eli todella moni asuu pakosta Helsingissä.
 

Yhteistyössä