En voi sietää kun joillakin lapsilla on

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
vittuuntunut akka
Tiedän mitä tarkoitat. Aikoinaan kyläilin erään perheen luona, jossa lasten lelut olivat sulassa sekamelskassa. Lasten oli vaikea keskittyä mihinkään leikkiin kun leluja piti etsiä muiden lelujen keskeltä. Ja mitään leikkiä oli vaikea aloittaa kun tarvittavia leluja ei löytynyt.

"vieras"
Hienoahan tuo olisi, mutta en voi ymmärtää miten niitä lelusarjojen ulkopuolisia leluja voi olla kertymättä, vielä jos on 4 lasta.. Itsekin ostan 1,5-vuotiaalleni harkiten ja pidän järjestyksestä, mutta hän on jo saanut aivan valtavan määrän leluja lahjoiksi ja tuliaisiksi. En ikinä laittaisi pois mitään mitä esimerkiksi hänen serkkunsa tai tuttujemme lapset ovat hänelle itse kaupasta valinneet. Olis noloakin, jos ei lelua/tavaraa meillä olisi kun lapsi seuraavan kerran tulee kylään..

"Vieras"
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta jäi ihmetyttämään että onko sekään sitten kiva että rajoitetaan lapsen mielikuvitusta?
Eli määrätään millä leluilla voi leikkä yhdessä ja mitkä kuuluvat yhteen? Ei saa sotkea keskenään, koska...?

Meillä n paljon leluja, ihan liikaa mutta silti siistiä. Tavaroille on paikat, vaikka ei mitään sotilaallista järjestystä olekaan.

"jepjep"
mua ei ärsytä kenenkään siistit kodit, mutta ei mua ärsytä kenenkään sotkuiset koditkaan.. mulle on aivan se ja sama onko jollakin lapsella nimikoidut paikat jokaikiselle tavaralle, vai onko kaikki lelut hujanhajan jossakin isommassa lootassa..
en koskaan tarkastele arvostelevasti ystävieni/sukulaisteni tai tuttavieni kotjea, kaikilla on omannäköisensä sisustus ja siisteys.
en jaksa myös ottaa omasta kodistakaan kamalaa painetta, joskus meillä on vuodevaatteet raahattu olkkariin ilmapatjan päälle ja on köllötelty koko poppoo telkkua katsellen, jos sattuu ystävä soittamaan, en siivoa patjaa pois.. ystäviäni ei onnekis haittaa, vaikka olkkarissamme on "maja" eikä muakaan haittaa jos ystävälläni on tavarat hujanhajan.. ei mua kyllä sekään haittaa jos kaikki on ihan tiptop järjestyksessä.

tulee mieleen, että eikö ihmisillä ihan oikeasti ole mitään sisältöä elämässään kun pitää nähdä niin kamalasti vaivcaa siitä, että varmasti tuolla naapurin pirkolla on kamala romulaatikko ja heidän lapsensa eivät osaa leikkiä, puhumattakaan siitä toisesta naapurin kirsistä jolla on koti kuin sisutuslehdestä, sillähän ei varmasti muuta olekkaan kun kodin puunaaminen... hei pliis.. MITÄ VÄLIÄ!

ssss
meillä lapset saa leluja lähinnä jouluna ja synttärinä. Ja laajalta suku/kaveripiiriltä. eli kovin on sekalaista tavaraa. jokaiselle lelulle oma koppansa? Vai alanko esittää lahjarajotuksia?

"minä"
[QUOTE="vieras";25155335]Hienoahan tuo olisi, mutta en voi ymmärtää miten niitä lelusarjojen ulkopuolisia leluja voi olla kertymättä, vielä jos on 4 lasta.. Itsekin ostan 1,5-vuotiaalleni harkiten ja pidän järjestyksestä, mutta hän on jo saanut aivan valtavan määrän leluja lahjoiksi ja tuliaisiksi. En ikinä laittaisi pois mitään mitä esimerkiksi hänen serkkunsa tai tuttujemme lapset ovat hänelle itse kaupasta valinneet. Olis noloakin, jos ei lelua/tavaraa meillä olisi kun lapsi seuraavan kerran tulee kylään..[/QUOTE]

Eiköhän tuo asia ole jo sukulaisille ja tutuillekin kirkastunut. Tuskin uskaltavat mitään tuliaisia viedä. On oikeasti tosi kauhean kuuloinen kontrollifriikki. Pelottava.

Argh, tuli oma työkaverini mieleen. Hänen lapsensa ei saa yksin kotona ollessaan leikkiä millään, ei kutsua kavereita, ei mennä mihinkään. Äiskällä kun menee kuppi heti nurin, jos yksikin tavara on väärässä paikassa. Oikeesti tämä, kun yritetään elää niin,että koti on kuin sisustuslehdissä, vie ihmisiltä järjen! Sitten luetaan karmeita juttuja lehdistä.

"Vilukissa"
Hallelujaa! Nyt minä olen nähnyt ja lukenut kaiken.. Tähän siis kultivoituu se Täydellinen Vanhemmuus - Lapsen Yhden Lelusetin Koppaan. ....jään mielenkiinnolla odottelemaan purkausta "lapseni tuli ulos lelukopastaan!!"....

..ja tähän tunnustan olevani se täysin holtiton vanhempi, jolla on lastensa leluLAATIKOISSAAN sikin sokin mitä milloinkin ja missä milloinkin ja jolla on myöskin kolme lasta mutta kiristävä pipo hukassa...luultavasti se sitten lymyää jossain lelulaatikossa ;)....

Oi tätä huoletonta vanhemmuuden ja lapsuuden aikaa :D!

"vieras"
Sekamelskassa kakara ottaa lelun käteen ja heittää sekunnin päästä pois... pitäskö mun nyt viedä lapseni psykologisiin testeihin kun he eivät toimi näin vaan osaavat leikkiä (liekkö sitten tavallista kovempi keskittymiskyky). Aapeen alotus kuulostaa blondijutulta.

"vieras"
Mä olin itse sellainen,että koitin pitää lasten lelut järjestyksessä noin,mutta luovuin aika nopeasti siitä.Pääsen helpommalla kun olen opettanut,että ne tietynhetkiset suosikkilelut kerätään tähän yhteen laatikkoon ja sitten kummallakin on iso arkku,johon voi heittää loput.Tietenkin molemmilla on erikseen lego-laatikot,joissa on vain legoja,mutta en oo kyllä käyny sen erityisemmin enää järjestämään,että mitä missäkin on.Ihan yhtä hyvin nuo tuntuvat löytävän tavaransa kun tietävät,että jos lelu ei löydy siitä "suosikkilaatikosta" niin sitten se on siinä sekamelskalaatikossa ja se pitää vain hakea sieltä.Ehkä meidän lapsilla on sittenkin liian vähän leluja kun tää toimii niin hyvin meillä..

Lisäksi meillä on vielä ihan ylimääräinenkin sekasotkulaatikko.Se on sitä varten,että siellä saa käydä vaihtamassa leluja välillä.Mä en ole koskaan myynyt leluja eteenpäin vaan kaikki on talllella,mitä ehjänä on säästynyt.Tämä ihan sen takia,että en tiedä,mitä leluja lapset itse haluavat säästää muistoina itsellään.Harkitsen lelujen myyntiä/lahjoittamista eteenpäin vasta sitten kun nuo omat eivät oikeasti enää niillä leiki.

"mary"
Meillä lasten huone on lasten huone enkä tosiaan mee laittamaan sinne mitään nimikkokoppia mitkä määrittää et mitä leluja voi olla missäkin leikissä. Meidän lapset ku leikkii legoilla niin niillä on kaikkia pikkueläimiä ja nukkekodin vermeitä samassa leikissä. Meillä myös saa jättää leikin kesken lastenhuoneen lattialle että voi jatkaa myöhemmin samaa leikkiä. Oon varmaan tyhmä kun kaikesta tästä vapaamielisyydestä huolimatta uskon että lapseni osaavat käyttäytyä ihan hyvin. Nyt on aika nauttia siitä ku lapset on pieniä ja niitten luovuus kehittyy!

Moista katsellessa itselle ehkä tulisi mieleen, että järjestelmällisempääkin voisi olla, tai että huh, onneksi meillä ei ole tuollaista... Mutta enpä nyt menisi kenenkään lelujärjestelyistä ärsyyntymään, omahan se on asiansa, miten itse kukin lasten leluja säilyttää/millaisessa järjestyksessä pitää. Se, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

"diipadaa"
[QUOTE="mary";25155699]Meillä lasten huone on lasten huone enkä tosiaan mee laittamaan sinne mitään nimikkokoppia mitkä määrittää et mitä leluja voi olla missäkin leikissä. Meidän lapset ku leikkii legoilla niin niillä on kaikkia pikkueläimiä ja nukkekodin vermeitä samassa leikissä. Meillä myös saa jättää leikin kesken lastenhuoneen lattialle että voi jatkaa myöhemmin samaa leikkiä. Oon varmaan tyhmä kun kaikesta tästä vapaamielisyydestä huolimatta uskon että lapseni osaavat käyttäytyä ihan hyvin. Nyt on aika nauttia siitä ku lapset on pieniä ja niitten luovuus kehittyy![/QUOTE]

Näin juuri. Minäkin yritin yhden lapsen kanssa aikani pitää järjestystä yllä, hyllyn reunassa lukee edelleen paikat jokaiselle kopalle (astiat, ruoat, soittimet, legot, autot ja niin edelleen), mutta ONNEKSI ymmärsin, että lapselle lelujen luokittelu ei ole näin suoraviivaista ja useilla leluilla on käyttöä monissa leikeissä (esimerkiksi eläimillä tai liikennemerkeillä).

:)

"mona"
Kyllä meilläkin on pääasiassa lelut omissa laatikoissaan eli pikkuautot, legot, ukonmökäleet, muovailuvahat, palapelit yms. ja suurin osa laatikoista piilossa kaapeissa. Mutta sitten meillä on se sekalaiskoppa, jossa on sitten kaikenlaista, on kyllä pakosti jotain leluja mitkä ei kuulu mihinkään kategoriaan. Tai sitten olet niitä aitejä, joiden synnttäreille ei uskalleta tulla kun lahjat ei kelpaa. Ei kai mekään nyt ite osteta mitä tahansa, mutta kaikki lahjat on meille erittäin tervetulleita.

Noo, meillä on ilmeisesti jotenkin epäkäytännöllisen epäjärjestystä rakastavia lapsia tms.

Mä yritän, ihan oikeasti yritän, pitää yhden tyyppiset lelut yhdessä paikassa, mutta lapset menee joka kerta pilaamaan mun järjestelmällisyyteni. Legot on yhdessä laatikossa, junaradanpalat yhdessä,leluruokajutut yhdessä, autot yhdessä ja parissa on sekalaista. ja sitten mä joudun onkimaan lego laatikosta jotain pahuksen palloja ja Bagukaneja ja junalootasta pehmoleluja ja leluruoka juttuja. Ja kaiken lisäksi mä nakkaan niitä pahuksen leluja roskiin säännöllisin väliajoin (ja olen sentään saanut lapsetkin ajattelemaan ettei rikkinäisiä kannata turhaan säästää), mutta silti ne ei vaan pysy omilla paikoillaan :(
Sen kun joku kertoisi miten nuo saisi palauttamaan tietyt lelut tiettyyn paikkaan, liekkö meillä sitten keskivertoa huolettomammat lapset tai jotain?

Ap käyttää ilmaisua "en voi sietää" muiden perheiden tavasta säilyttää lasten leikkikaluja :confused: Mieti nyt itse, onkohan se pipo tosiaan vähän turhan kireä.. Toisaalta, ehkä kärjistit asian kirjoittaessasi siitä tänne (toivottavasti!) ja halusit vain tuoda julki, ettet itse tahtoisi säilyttää leluja lasten leikkien välillä ko.tavalla.

Mä luulen (huom, LUULEN koska kokemusta ei ole kuin kahdesta pienestä lapsesta vasta) että lastenkasvatus on sen verran moniulotteista että yksi tavaroiden säilytystapa ei kerro lopputuloksesta juuta eikä jaata. Samoin en kyllä tekisi kovinkaan syväulotteisia analyysejä perheistä sen perusteella montaako lelusarjaa lapsilla sattuu olemaan ja missä niitä säilytetään (en, vaikka niiden pääasiallinen säilytyspaikka olisi keskellä lattiaa ;) ).

Ps:meillä on rojukoppa.

"vieras"
Entäs jos lapsi löytää omia aarteita joita haluaa säilyttää lelujen joukossa tai jos lapsi saa lelun lahjaksi joka ei sovi olemassa olevaan koppaan? Piilottaako ap tällaiset kaapin perälle koska ne ei sovi lastenhuoneen sisustukseen?

"vieras"
Omasta lapsuudesta muistan, miten minua harmitti kun kaikki lelut säilytettiin samassa saavissa ja sieltä åiti erikseen etsiä tarvitsemai leikkiä varten.Illalla i piti aina olla siistiä ja kaikki tavarat piti heittää sikin sokin.

Nyt aikuisena en enää osaa ajatela, että asia olisi niin iso.

"vieras"
Sen olen huomannut että kyllähän nuo lapset leikkii onnessaan kun lelut/saman kaltaiset lelut ovat omissa laatikoissaan ja näin helposti löydettävissä. Mutta se järjestys säilyy peräti viikon ennen suloista sekamelskaa. Ja itse olen sen verran laiska etten jaksa usein aloittaa monen tunnin operaatiota ja lajitella noiden leluja.

Yhteistyössä