En voi sietää kun joillakin lapsilla on

• Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
mulla on kaikki lelut järjestyksessä

pojilla :autot,pikku legot,isot legot,junarata osat kaikki eri kopissa

tytöllä barbit/ponit samassa kopassa,pets shopit omassaan ja nuken tavarat omassaan

mein taaperolla on kirjat omassa kopassa, ihan vauva lelut omassa (vieraita varten) ja sit isot omassaan.

lisäksi on sekakoppa missä on kaikki muu mitä ei oo voinut luokitella aikasempiin kuten jotain ukkeleita,eläimiä,dinosauruksia ym

unohtamattakaan että rakennuspalikat on viä omassaan.

"jep"
Minusta oli jo lapsena vähän surullista, kun joidenkin lasten kanssa ei voinut Leikkiä. Jos meni jollekin barbielle tälläämään jotain mekkoa päälle, tai laittamaan mylittleponyn nukkekodin sohvalle, pikkurimprenssa kiljaisi heti, että ei se kuulu sille, se kuuluu tälle, tai ei se istu siinä, se istuu tässä. Toki sellainen ylenmääräinen järjestyksestä kiinni pitäminen on jälkeenpäin, aikuisena, ajatellen ihan kehitysvaihekin ja sinänsä normaalia, mutta en lähtisi sitä aikuisena vahvistamaan jankkaamalla, että näillä saa leikkiä yhdessä, mutta duplopalikkaa ei saa laittaa junaradan junan kyytiin, koska se ei kuulu siihen.

Eiköhän fiksuinta ole ohjata lapsia pitämään sopivaa siisteystasoa, mikä sitten vaihtelee perheittäin. Mietin vaan, että ovatko nämä sekametelilelukopista tai vastaavasti siisteistä kodeista ärsyyntyjät sellaisia ihmisiä, jotka pitävät itseään ah niin suvaitsevaisina, koska kuuluvat hei Facebookissa johonkin rasisminvastaiseen ryhmään ja tiettekö ihan normaalisti juttelevat serkun miehelle, vaikka tämä istuu pyörätuolissa, koska hei sekin on ihan ihminen. WAAAAAU. Mutta annas olla, jos jollakulla on vähän toisenlaiset standardit tai erilainen elämäntapa kuin itsellä, niin se Ihana Suvaitsevaisuus huppistakeikkaa unohtuukin.

Ja kun ihan varmasti joku vetää tähän sen iänikuisen "ai pitääkö mun sit suvaita jotain pedofiilejä jotka raiskaa pikkupoikia metsässä" niin juuei. Puhutaan asioista, jotka eivät vahingoita ketään. En kuitenkaan ihan heti osaa keksiä, miten jonkun sekainen tai järjestetty lelukoppa ketään varsinaisesti vahingoittaisi.

"Vesipeto Surku"
Ihana ketju. "Kolme laatikkoa, kolme leikkiä.." Voi jessus sentään. Jos mä yrittäisin rajottaa tolla tavalla mun lasten leikkejä niin kellään ei olis kivaa. Lapsilla kaikista vähiten. Joskin, siisteydestä minäkin tykkään, siksi meilläkin on lapsilla leluille omat laatikkonsa ja sellainen palstan vihaama Ikea hyllykkö mihin ne laatikot saa kätevästi laitettua. On nukketavaralaatikkoa, barbilaatikkoa, pehmolelulaatikkoa, pikkulego-laatikkoa, Dublo-laatikkoa, kauppaleikkilaatikkoa, vauvalelulaatikkoa, flexitraxrata-laatikkoa, Mäkkärilelulaatikkoa ( .. :D ) ja kyllä; KRÄÄSÄ-LAATIKKO ihan erikseen. Miksi? Koska lapset siivoavat itse huoneensa illalla (ja muuallekin kämppään levittämänsä lelut) ja jos ovat väsyneitä eikä kaikille meinaa löytyä paikkaa niin tuohon voi sitten laittaa. :) Ja krääsälaatikkoon voi sitten kätevästi siivota myös keittiöstä leikkeihin pöllityt muovikipot ja kihvelit mitkä joutaa pesun kautta joskus uudestaan käyttöön..
Voipa olla että tuolla lastenhuoneessa on jokunen lelu minkä voi luokitella krääsäksi ;) ja voi olla että jokusesta vois hankkiutua eroonkin.. Things to do-listallani häntäpäässä, on tässä tärkeämpiäkin juttuja ku rajoittaa lasten elämää ja elämisen näkymistä.. :)

Kolme laatikkoa ja kolme leikkiä.. huhuh. :)

"tuutti"
jaa - meillä sopii zhuzhupetsist junarataleikkeihin ja legojen pikku-ukot nukkekotileikkeihin.

Enhän mä herran jestas käy lasten puolesta leikkimään ja määrää heillle että millä saa leikkiä yhdessä ja millä ei.

Ja meillä LAPSET siivoa leikkien jäljet. Joten lelutkin menevät toisinaan ristiin rastiin laatikoihin. Mä OLEN ONNELLINEN että lapset kokoavat lelut nykään jo oma-aloitteisesti leikin jälkeen , en ole Natsi joka kyttää jokaisen lelun paikkaa, puhumattakaan että siirtelisin leluja laatikosta toiseen. Miltä sustakin ap tuntuis jos joku kyttäis 24/7 mihin sä tavarasi lasket ja jos hänen mielestään menee väärin niin a) siirtää tavaran tai b ) aloittaa nalkutuksen.

"hhh"
No eip ihme jos aikuisenakaan ollaan peukut keskellä kämmentä kun lapsena jo opetetaan tekemään vain yhtä, tiettyä, jonkun toisen ohjastamaa juttua. Juu, lasta pitää opettaa keskittymään mutta eihän tuo nyt ole sitä.

Tuohan on äidin kontrollointia, jossa tärkein seikka on siisti koti. Mitä ap tapahtuisi jos teillä menis korit sekaisin? Kuolisitko? Loppuisiko maksukyky? Näkisittekö nälkää? Tai kenties sairastuisitte?

Mä olen työnpuolesta joutunut tapaamaan kontrollifriikkejä ja heillä yleensä on taustalla isoja pelkoja, pelkoja jostain menneestä jota eivät ole käsitelleet. Tarkka järjestys tekee ohjaa heidän elämää, ihan samoin kuin anorektikolla syömisen välttäminen. Kannattaa sekin muistaa...

"MiMeira"
[QUOTE="jep";25156581]Minusta oli jo lapsena vähän surullista, kun joidenkin lasten kanssa ei voinut Leikkiä. Jos meni jollekin barbielle tälläämään jotain mekkoa päälle, tai laittamaan mylittleponyn nukkekodin sohvalle, pikkurimprenssa kiljaisi heti, että ei se kuulu sille, se kuuluu tälle, tai ei se istu siinä, se istuu tässä. Toki sellainen ylenmääräinen järjestyksestä kiinni pitäminen on jälkeenpäin, aikuisena, ajatellen ihan kehitysvaihekin ja sinänsä normaalia, mutta en lähtisi sitä aikuisena vahvistamaan jankkaamalla, että näillä saa leikkiä yhdessä, mutta duplopalikkaa ei saa laittaa junaradan junan kyytiin, koska se ei kuulu siihen.

Eiköhän fiksuinta ole ohjata lapsia pitämään sopivaa siisteystasoa, mikä sitten vaihtelee perheittäin. Mietin vaan, että ovatko nämä sekametelilelukopista tai vastaavasti siisteistä kodeista ärsyyntyjät sellaisia ihmisiä, jotka pitävät itseään ah niin suvaitsevaisina, koska kuuluvat hei Facebookissa johonkin rasisminvastaiseen ryhmään ja tiettekö ihan normaalisti juttelevat serkun miehelle, vaikka tämä istuu pyörätuolissa, koska hei sekin on ihan ihminen. WAAAAAU. Mutta annas olla, jos jollakulla on vähän toisenlaiset standardit tai erilainen elämäntapa kuin itsellä, niin se Ihana Suvaitsevaisuus huppistakeikkaa unohtuukin.

Ja kun ihan varmasti joku vetää tähän sen iänikuisen "ai pitääkö mun sit suvaita jotain pedofiilejä jotka raiskaa pikkupoikia metsässä" niin juuei. Puhutaan asioista, jotka eivät vahingoita ketään. En kuitenkaan ihan heti osaa keksiä, miten jonkun sekainen tai järjestetty lelukoppa ketään varsinaisesti vahingoittaisi.[/QUOTE]
*painaa tykkää nappia *

Vaikkakin meillä tietynlaiseen järjestykseen pyritään ja leluja kovalla kädellä välillä karsitaan. Mut sylvanian ja lundby voi mennä sekaisin ja barbitkin käy legoukoilla kylässä.

luova perhe
Meillä, voi kamalaa, lastenhuoneessa saa lego-ludby huonekalut-vessapaperirullalinna-playmobilukko- rakennelma olla lattialla vaikka monta päivää kun sillä leikitään...ei tarvitse illalla kerätä pois. Miksi mun pitäisi rajoittaa lasten luovaa leikkiä kesken kaiken, ne siivoavat kyllä kun huomaavat ettei seuraava leikki mahdu. Sekalelulaatikko on aarearkku josta voi yhdistellä eri leluja itse keksittyyn leikkiin jossa vaikka zuzzupezit on pehmo nuuskamuikkusen lemmikkejä.

"mä"
[QUOTE="mä";25156554]mulla on kaikki lelut järjestyksessä

pojilla :autot,pikku legot,isot legot,junarata osat kaikki eri kopissa

tytöllä barbit/ponit samassa kopassa,pets shopit omassaan ja nuken tavarat omassaan

mein taaperolla on kirjat omassa kopassa, ihan vauva lelut omassa (vieraita varten) ja sit isot omassaan.

lisäksi on sekakoppa missä on kaikki muu mitä ei oo voinut luokitella aikasempiin kuten jotain ukkeleita,eläimiä,dinosauruksia ym

unohtamattakaan että rakennuspalikat on viä omassaan.[/QUOTE]

lisään tähän omaani että meilläkin siis ei leikitä pelkästään sillä yhdellä tietyllä vaan esim legoissa on myös autot mukana tai junilla ja legoilla leikitään samaan aikaan eli ei yhtä tiettyä leikkiä. mutta itse siivoavat leikkinsä ja osaavat ne kerätä oikeisiin laatikoihin. (suurin piirtein) mutta jos esim pikku lego koppaan joutuu yksi junaradan osa niin en mä niitä käy jälkeen päin kyyläämässä että onko nyt joka ikinen tavara oikealla paikalla.

"kahden äiti"
Meillä on kyllä aika paljon leluja, mutta kaikille on omat koppansa. Osa on kaapeissa sen verran korkealla, että tarvitaan aikuinen auttamaan ne esille jos niillä halutaan leikkiä. Monta kertaa esim. Playmobil -ukkeleilla leikit sujuvat paljon paremmin kun samat lelut eivät ole päivästä toiseen siinä näkyvillä.

Eli mitä eri leluja löytyy niin tällä hetkellä Petshop talo + eläimiä, duplolegoja todella paljon, barbie-nukkeja ja lapsia, nukke + nukenrattaat + nukenvaatteita, playmobil leluja, pikkuautoja + automatto +parkkitalo. Leikkikeittiö ja astioita. Sitten on paljon palapelejä, lautapelejä jne. Pehmoeläimilläkin on leikitty. Roolivaatteita. Muumilaiva ja muumeja. Todella paljon kirjoja.

Eikä koti ole mitenkään erityisen sotkuinen. Tavarat kerätään leikkien jälkeen tai viimeistään illalla paikoilleen. Eikä kaikki lelut ole kokoajan lattialle levitettävissä.

Yhteistyössä