en tiä muistatteko kun olen kertonut siskostani joka ei vieläkään ole synnyttänyt la oli joulukuussa

• Viestiketjun aloittaja sisko
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Voihan neuvolaan tai ehkä normaali tk:hon hoitajalle varata ajan itselleen, ja keskustella huolestaan siskosta. Eivät voi kertoa siskon tietoja tai käyntejä sinulle, mutta voivat sitten keskenään tarkistaa, onko kyseinen ihminen käynyt ja minkä takia. Osaisivat sitten suhtautua, jos vaikka tulee muissa asioissa tai selittää ihan eri stoorit siellä. Tietty jos häly väärä, niin ehkä vähän ikävää siskolle...

Jotenkin kuvittelisin, että jos siskon asiat ok, ja teidän huoli turha, voisivat jotenkin kautta rantain edes vihjata sen. Ei varmaan laillista, mutta inhimillistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Mielenterveysongelmaa minäkin heti ajattelin. :whistle: Kun kysyit neuvolasta siskosi laskettua aikaa, sanoiko TH sisaresi siellä käyneen? Vai sanoiko ettei sen niminen ole heillä asiakkaana?
Ei sellaistakaan tietoa mun mielestä saa neuvolasta antaa. Vaikka olisi kuinka sukulainen ( ja puhelimessahan kuka vaan voi väittää olevansa kenen vaan sukulainen).
Ei kyllä saakaan, mutta ajattelin jos hoitsulta olisi vahingossa lipsahtanut tai olisi ääneen ihmetellyt ettei heillä sen nimistä äitiä ole käynyt tai jotain...
On kyllä erikoinen kuvio. :eek:

sisko
Alkuperäinen kirjoittaja Tyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Saanut keskenmenon ja siitä surusta mielenterveysongelman. Kieltää keskenmenon, valmistautuu olemattoman lapsen tuloon ostelemalla vauvantarvikkeita jne.

Eikös sen miehen kanssa voisi keskustella?
Mielenterveysongelmaa minäkin heti ajattelin. :whistle: Kun kysyit neuvolasta siskosi laskettua aikaa, sanoiko TH sisaresi siellä käyneen? Vai sanoiko ettei sen niminen ole heillä asiakkaana?
ei kertonut yhtään mitään. selitti vaitiolovelvollisuuksista ym

Alkuperäinen kirjoittaja hiuko:
Voihan neuvolaan tai ehkä normaali tk:hon hoitajalle varata ajan itselleen, ja keskustella huolestaan siskosta. Eivät voi kertoa siskon tietoja tai käyntejä sinulle, mutta voivat sitten keskenään tarkistaa, onko kyseinen ihminen käynyt ja minkä takia. Osaisivat sitten suhtautua, jos vaikka tulee muissa asioissa tai selittää ihan eri stoorit siellä. Tietty jos häly väärä, niin ehkä vähän ikävää siskolle...

Jotenkin kuvittelisin, että jos siskon asiat ok, ja teidän huoli turha, voisivat jotenkin kautta rantain edes vihjata sen. Ei varmaan laillista, mutta inhimillistä?
Tätä varmaan kannattaisi kokeilla.

sisko
niin ja siskoni on 20v
no sillä on loppuviikosta käynnistys. tuun taas pähkäileen tänne jos joku taas mättää =)
mutta toivon mukaan kerron iloisia vauva uutisia

Janni
Sinä voit kyllä ilmaista huolesi siskoasi kohtaan mut en jotenkin jaksa uskoa et apua saat. Asutaan suomessa ja täällä sattuu olemaan nuo yksilön oikeudet aikas kovat et vaikka ihminen ei itse tästä maailmasta ymmärrä mitään menee tosi pitkään et mitään mahtaisitte. Mut en ymmärrä mikä tää sen mies on, miten ei puhu mitään jos jokin on vialla? Onks se mukana näillä neuvola vierailuilla?

sisko
Alkuperäinen kirjoittaja hiuko:

en tiä kehtaisko soittaa kun kertaalleen jo soittanut ja tuli nyyn tylyä tekstiä.

sisko
Alkuperäinen kirjoittaja Janni:
Sinä voit kyllä ilmaista huolesi siskoasi kohtaan mut en jotenkin jaksa uskoa et apua saat. Asutaan suomessa ja täällä sattuu olemaan nuo yksilön oikeudet aikas kovat et vaikka ihminen ei itse tästä maailmasta ymmärrä mitään menee tosi pitkään et mitään mahtaisitte. Mut en ymmärrä mikä tää sen mies on, miten ei puhu mitään jos jokin on vialla? Onks se mukana näillä neuvola vierailuilla?
ei varmaan edes tiä puolisonsa raskaudestakaan =)
on niin työ riippuvainen on töissä aina sen verran että käy vähän nukkumassa. rakastaa työtään. ja työ on sille tabu.
alunperinkään en ymmärtänyt mitä se siinä näkee kun aina töissä mä en oo koko aikana nähny kun ehkä max 5 kertaa n. 2-3v aikana
eli siskoni on yksdikseen paljon ja jos oma lapsi niin tekemistä olis ja olis joku kenen kanssa aika menee ja saa jutella

klö
ei mitään raskautta anneta mennä noin paljoa ylitse, ja jos on jotain kasvuhäiriötä sitä paremmilla syyllä käynnistellään ajallaan, koska raskaudessa silloin aina joku riski. Kyllä nyt varmaan tutut näkevät jos sisko raskaana kyllä tämä nyt kuullostaa aika paljon siltä että joku mättää ja pahasti. ja yliaikaisena neuvolassa käydään jo pari kertaa viikossa ja parinpäivän välein sairaalassa ultrassa, eli joko on valehdellut LA tai sit ei raskautta ole ainakaan enään

Alkuperäinen kirjoittaja sisko:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
oisko se oikeesti sit silleen et se olis saanut keskenmenon?jos siskollas ei oo isoa mahaa,eihän kaikille välttämättä isoa mahaa tulekkaan.jos se ei ole kenellekkään pystynyt kertomaan keskenmenosta.
voipi olla mahdollista.
kun ei tällä kai paljoo niitä kavereita ole ja mies ehkä kerran viikossa sen pari tuntia kotona

mutta olis nyt vaikka tekstivistinä laittanut että on tullut kesken meno
oishan se sillekin helpompaa ettei koko suku koko ajan kysele koska,koska,koska
täällä kun äiti,minä,mummot,serkut soitellaan toisillemme ja tiedustellaan ja pähkäillään eri vaihtoehtoja mutta kaikkien mielestä tämä on outoo ja että siskoni salaa jotain
tai ei oo ollut ikinä raskaana.
oli ollut just meidän nuorimmaisen ristiäiset siitä n. kuukausi kun kerto että on raskaana.mä olin onnesta soikeena itkin ja nauroin mutta nyt oon ihan hermoraunio mutta kun välitän siskosta ja se vaan salailee.

mä vaan jossain aattelen et jos se vaan onkin ja me ollaan suvun kanssa tiäs miks jo haukuttu. jos sillä vaan on ongelma raskaus.
mutta kun aattelee
-ei näytä neuvolakorttia
-kukaan ei tiä onko käynyt neuvolassa
-mahaa ei yhtään käyttää normi vaatteita
-ei tiä laskettua aikaa/viikkoja
-ei kerro mistään mitään

niin kyllähän se vähän epäilyttää
pitää kai mennä vakoileen neuvolaan kun tiän mikä päivä se sinne menee päivystän ovella koko päivän ja kattelen meneekö sisään =) no varmaan se on senkin jo perinyt

eilen ois pitänyt käynnistää mutta kun tuli kipeäksi
Ei taida olla edes raskaana.
Alkas ihmetyttämään ja naurattamaan tuo, että eilen olis pitäny käynnistää mutta kun tuli kipeäksi
:LOL: Eipä mua ainakaan oo kipeäksi tulo haitannu siinä vaiheessa, kun käynnistelemään aletaan. Mähän menin ilomielin, vaikka flunssaa olikin..
Kyllä täs nyt joku mättää! joko tää on provo tai sit on mielenterveysongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Kysynpä vielä, ette ole ilmeisesti myöskään näheet ultrakuvia?
ei =(
ei kuulemma halunnut niitä
Aha just. Ja mahaakaan ei näy? Selvää varmaan on se ettei mitään raskautta ole enää, jos on ollutkaan.

Olisko siskos luonteeltaan sellainen pänkki, että on saanut alkuraskauden keskenmenon ja ovat ajatelleet, että eivät siitä kerro, vaan yrittävät heti uutta raskautta perään. Ja kun se ei olekaan onnistunut, on jo valehdellut niin pitkään, että ei oo kehdannu kertoa asioiden oikeaa laitaa. Ja sit vielä ärsyttää kun kaikki odottavat ja kyselevät, eivätkä oo edes huomaavinaan, että ei oo edes mahaa.

varmaan joo
voiko olla kummina kahdelle sisarukselle? niinkuin ap väitti että siskonsa on kummi hänen kahdelle lapselleen?

Taitaa olla mielenterveyspotilas, kyllä nyt jotenkin saisi oikeasti selville onko raskaana vai ei! ja kuka äiti ei haluaisi kuvia lapsestaan?
ap taitaa nauraa partaansa siellä että menee täydestä tää juttu :D

vieras
Mun oma mies syntyi kuukauden "myöhässä". Olivat laskeneet lasketunajan ihan päin peetä, eivätkä lääkärit silloin 30v. sitten uskoneet mieheni äitiä kun olivat laskeneet sitä aikaa... Noh, mies syntyi viime hetkellä, kuukauden myöhässä siis. Istukka oli vedellyt tosiaan viimesiään ja miehen iho oli melkein jokapaikasta auki kun oli lillunut siellä liian kauan:(. Et onneks kumminkin selvisi, muuten ei olis mulla nyt noin ihanaa miestä:)

minäkö tyhmä vai kuka
Alkuperäinen kirjoittaja Janni:
ei varmaan edes tiä puolisonsa raskaudestakaan =)
on niin työ riippuvainen on töissä aina sen verran että käy vähän nukkumassa. rakastaa työtään. ja työ on sille tabu.
alunperinkään en ymmärtänyt mitä se siinä näkee kun aina töissä mä en oo koko aikana nähny kun ehkä max 5 kertaa n. 2-3v aikana
eli siskoni on yksdikseen paljon ja jos oma lapsi niin tekemistä olis ja olis joku kenen kanssa aika menee ja saa jutella

Anteeks vaan mutta aika tyhmä se mieskin jos ei tiedä onko vaimo paksuna vai ei. Jos vieressä nukkuu niin kyllä sen jo siitä huomaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai entäs jos soittais neuvolaan siskosi nimellä ja kysyis et moneltakohan se seuraava käynti mahtoi olla, kun on unohtunut...
mä tekisin oiekesti näin..ja jos sieötä täti sanoo että "hetkinen,et sä kyllä mtäällä meillä käy neuvolassa jne" niin laittasin luurin kii..

seko
Tuli sellainen kamala vaihtoehto mieleen, että jos lapsi onkin kuollut kohtuun (vaikka rv20) eikä tule itsekseen pois ja sisko vaan odottaa et tulee kun on tullakseen!! Tai sitten ei ole suostunut keskeytykseen/käynnistykseen koska ajattelee lapsen voivan hyvin ja olevan hengissä!! Hyi, mitä ajatuksia tuleekin mieleen kun pääsee vauhtiin

minni
Kyllä nyt loppuraskaudesta kellä tahansa vatsa näkyy, eikä mahdu normivaatteisiin. Mielestäni voitte lopettaa tuon käynnistyksestä kyselemisen yms. lapsen parhaasta puhumisen.

Joko siskosi ei ole raskaana tai sitten raskaana jossain max. 20 viikolla.

Ehkä koko raskaudesta kyselemisen ja vouhkaamisen voisi lopettaa ja katsoa palaako siskosi tavalliseksi itsekseen.

kunnioitus kehiin
Mun mielestä kans vois antaa olla. Jos kerran jotain on tapahtunut niin voisi sen verran kunnioittaa ja antaa siskolle rauhan käydä asiaa läpi itsekseen ja ehkä joskus kertoa teille.
jos on vasta alussa niin kyllä se sitten aikoinaan selviää.

Raskaana se ei voi kertomasi perusteella olla.

Unohtakaa ne kyselyt ja antakaa siskolle yksityisyyttä. Se on ihan oikeasti sen asia eikä kenenkään muun. Jos ei halua kertoa, ei halua ja piste. Kyllä kaikki aikanaan luultavsti selviää.

Mutta kun sitä lasta ei ainakaan nyt juuri ole tulossa niin antakaa olla. Ette te asialle mitään voi.

Jos mun suku hyökkis koko ajan kimppuun enkä pystyisi kertoa esim keskenmenosta saattaisin kyllä katkaista välit kun niin kovaa ärsyttäisi.

Se on sun siskosi asia tuleeko vauvaa ja koska vai ei.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
mä odotan täällä että tähän loistavaan tarinaan tulee jatko-osa :attn: :xmas:
Odota loppuviikkoon, silloinhan sitä seuraavaksi käynnistetään! Saadaan lauantai-illan iloksi kuulla vauvauutisia!

Asiaa muuten sen kummemmin kommentoimatta, niin kaikilla vatsa ei näy!

Kun olin meidän esikoisesta valmennuksessa, niin siellä kävi eräs pariskunta jota kaikki muut hämmästeli. Sitä naista yritettiin katsoa edestä ja sivusta vaihvihkaa, mutta ei sillä kyllä mahaa ollut (ja oli hoikka ihminen!)

Mutta niin vaan siitä olemattomasta mahasta syntyi vauva viikkoa ennen meidän poikaa :eek:

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä