EMILYN

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Alkuperäinen kirjoittaja outo emilyn ja ihan ite itsestään sellasen kuvan antanu:
Toivoa sopii ett emilyn kertoo parin kuukauden päästä ihka oikean luomusynnytyksensä (eikä vaan keksis sitä, kun onkin JOUTUNUT ottamaan kivunlievitystä ym). Ilmeisen helppo synnytys on emilynillä ollu, kun kerran mainitsi, ett synnytystuskat ja -kivut on yli arvostettuja ja ylipuhuttuja juttuja........... :o

no mä tulin kyllä siihen tulokseen että synnytyskivut on ylipuhuttuja juttuja... Mutta se on vaan mun mielipide, meistä jokainenhan kokee kivun eri tavalla.

ei mullakaan synnytys ollut niin kamala kuin olin kuvitellut, mut kipua ei voi verrata. mä uskon että mun kaverilla oli ihan helvetinmoiset tuskat kun synnytyskanava oli liian ahdas. loppupeleissä se repesi tosi pahoin. kipu on niin yksilökohtaista, toiseen sattuu toinen, toiseen toinen ja vielä eri asteilla.

ihan samaa mieltä kuin nöppönen. Ja tosiaan 2 synnytystä jotka kummatkin oli täysin erilaisia.

Ei yhtaan luomu synnytysta lapikayneena sanon etta nama keskustelut ovat aivan puuta heinaa. Kun kukaan ei voi menna toisen valintoja arvostelemaan, aitiytta maarittamaan, eika direktiiveja antamaan siita kuinka PITAA synnyttaa jotta se edes lasketaan synnyttamiseksi.

Kun se synnytys vaihtelee ei vaan ihmisesta toiseen, vaan ihan silla yhdella ja samalla ihmisella. Etta laita siihen sitten maarityksia, suosituksia, saantoja ja arvosanoja,,,,

Olen synnyttanyt 2 lasta ilman mitaan kivun lievitysta; ekan pojan kylla imukupilla kun sydan aanet alkoivat heikentya. 2 seuraavan synnytyksen kanssa olin jo sen verran viisastunut etta piruaoko siina tuskissa kiemurtelin - epiduraalilla syntyivat. Siita miten synnytykset sattuivat: toka oli aivan kamala ja siita syysta kolmas syntyikin vasta 7 vuotta myohemmin. Neljas oli kivutoin, sitten eka, sitten kolmas ja se toka ehdoton ykkonen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Ei yhtaan luomu synnytysta lapikayneena sanon etta nama keskustelut ovat aivan puuta heinaa. Kun kukaan ei voi menna toisen valintoja arvostelemaan, aitiytta maarittamaan, eika direktiiveja antamaan siita kuinka PITAA synnyttaa jotta se edes lasketaan synnyttamiseksi.

Kun se synnytys vaihtelee ei vaan ihmisesta toiseen, vaan ihan silla yhdella ja samalla ihmisella. Etta laita siihen sitten maarityksia, suosituksia, saantoja ja arvosanoja,,,,

Olen synnyttanyt 2 lasta ilman mitaan kivun lievitysta; ekan pojan kylla imukupilla kun sydan aanet alkoivat heikentya. 2 seuraavan synnytyksen kanssa olin jo sen verran viisastunut etta piruaoko siina tuskissa kiemurtelin - epiduraalilla syntyivat. Siita miten synnytykset sattuivat: toka oli aivan kamala ja siita syysta kolmas syntyikin vasta 7 vuotta myohemmin. Neljas oli kivutoin, sitten eka, sitten kolmas ja se toka ehdoton ykkonen.

täysin samaa mieltä!

Miettikääs nyt ne joilla ns helpohko synnytys, ei se tarkoita että kaikilla olisi. Kyllä silloin synnytys VOI OLLA kivulias, eikä sen kertominen ole ylipuhuttua ja kauhutarinaa.
Oletteko lukeneet palstalta jepuliskon muutaman vuoden takaisen synnytyskertomuksen?!!!!!!! Lääkärin virheen takia vauva kuoli SYNNYTYKSESSÄ kohtuun, vaikka äiti huusi että nyt ei kaikki ole hyvin jne. Kopioin sen tekstin joskus täältä.......... Lääkäri pakeni sitten ulkomaille ja hoitsut puolesta puhuivat sitten. Että joopajoo. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Eli synnytyskivut EIVÄT OLE YLIPUHUTTUJA. :
Miettikääs nyt ne joilla ns helpohko synnytys, ei se tarkoita että kaikilla olisi. Kyllä silloin synnytys VOI OLLA kivulias, eikä sen kertominen ole ylipuhuttua ja kauhutarinaa.
Oletteko lukeneet palstalta jepuliskon muutaman vuoden takaisen synnytyskertomuksen?!!!!!!! Lääkärin virheen takia vauva kuoli SYNNYTYKSESSÄ kohtuun, vaikka äiti huusi että nyt ei kaikki ole hyvin jne. Kopioin sen tekstin joskus täältä.......... Lääkäri pakeni sitten ulkomaille ja hoitsut puolesta puhuivat sitten. Että joopajoo. :(

minen ole koskaan sellaista väittänyt, eikä tulisi edes mieleen. kun aikoinaan istuin odottamassa sairaalassa supistusten kovenemista tv-huoneesta jostain kuului kamala huuto ja itku. multa valu kylmä hiki selkää myöten kun se kuulosti niin hirveältä.. ei jäänyt epäilystä sattuiko.

Niin ei kaikilla ole samanlainen synnytys ja ne kivutkin on erilaisia kaikilla!

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tuota, tuota...

Muistan kun aikanaan näistä synnytysjutuistakin keskusteltiin Emilynin vielä odottaessa esikoista eikä tule mieleen että hän olisi kenenkään toisen synnytystapaa tai käytettyä kivunlievitystä arvostellut. Muistikuvani mukaan hän vain totesi aikovansa (tai mitä sanaa nyt käytetään) synnyttää lapsen ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. En edes muista käyttikö hän itse sanaa luomuna, mikä nyt tuskin on edes oleellista kun kerran luomun määritteleminen näyttää olevan yhtäkirjavaa kuin täysimetyksen.

Loppupelissä en edes ymmärrä mikä näissä Emilynin synnytys-jutuisssa niin ärsyttää.

Oisko se,että puhuu synnytyksestään,että olisi luomuna saanut,mutta totuus on kaukana siitä...en tiedä.....

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Ei yhtään luomua kylläkään kun oli anturit,ilokaasut,kalvon puhkaisemiset....tyhmää edes väittää että melkein luomuna,kun ei edes lähellekään...

Niin, ei kyllä kuulosta luomulta.
Emilyn ilmeisesti synnyttää kotona tai metsässä, jos haluaa luomusynnyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Tuota, tuota...

Muistan kun aikanaan näistä synnytysjutuistakin keskusteltiin Emilynin vielä odottaessa esikoista eikä tule mieleen että hän olisi kenenkään toisen synnytystapaa tai käytettyä kivunlievitystä arvostellut. Muistikuvani mukaan hän vain totesi aikovansa (tai mitä sanaa nyt käytetään) synnyttää lapsen ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. En edes muista käyttikö hän itse sanaa luomuna, mikä nyt tuskin on edes oleellista kun kerran luomun määritteleminen näyttää olevan yhtäkirjavaa kuin täysimetyksen.

Loppupelissä en edes ymmärrä mikä näissä Emilynin synnytys-jutuisssa niin ärsyttää.

Oisko se,että puhuu synnytyksestään,että olisi luomuna saanut,mutta totuus on kaukana siitä...en tiedä.....

En jaksa edes enempää miettiä luomusynnytyksen määritelmää kun ei itse ole koskaan synnyttänyt eikä tule synnyttämään. Kuulostaisi vaan että sekin on tuollainen veteenpiirretty viiva, tiedä sitten.

Itse vain näkisin että jos joku haluaa synnyttää ilman lääkkeelleista kivunlievitystä niin mikä siinä vikana? Ehkä tuo Emilynin synnytys oli hänelle onnistunut kokemus vaikka joku sitten vetääkin rajansa hiukan tiukemmin.

Näin juuri.. Minua ärsyttää puheet kipukynnyksestä, ja miten ihmiset kokevat kivut eri tavalla jne, kun joskus synnytys vaan menee niin pieleen että se sattuu ihan tosissaan. Vaikka kestäisi kipua miten hyvin. Minä en tarvinnut kipulääkitystä supistus- tai ponnistusvaiheessa, mutta kun vauva oli revitty ulos usean kätilön & lääkärin avustuksella ja repesin (ja kyllä kiljuin siinävaiheessa) niin sain suoraan suoneen lääkettä kun olin shokissa ja itkin vain.

Jos joku muu olisi kyseessä, ei tulisi tällaista hälyä.

Mitä kamalaa siinä on, että Emilyn haluaa luomusynnytyksen? :) Pääasia lienee, että vauva syntyy turvallisesti, ei se, mitä mömmöjä äiti haluaa ottaa tai mitä ei. Osa miettii jo etukäteen ottavansa epiduraalin, osa haikailee ilokaasun perään ja osa sitten haluaa ottaa kivut vastaan. Tsemppiä Emilyn, toivottavasti saat luomusynnytyksesi. :)

Paitsi että miehän en mitään tiedä, kun kaikki neljä lastani ovat tulleet maailmaan sektiolla. :D

Alkuperäinen kirjoittaja BisBis:
Tuota,,mikään pakko ei ole laitattaa sitä anturia päähän. 3raskaudessa en antanut ronklia yhtään ylimääräistä krt alapäätä. Sen kyllä tietää, jos alkaa lapsi heikkenemään.

Ei sitä välttämättä tiedä!!! Ite läksin synnyttämään normaalisti supistusten vuoksi, mutta sairaalassa selvisikin että vauva oli kuollut kohtuun. Edellisenä päivänä kaikki oli vielä hyvin. :'(

Kyl mäkin suunnittelin viimeisen synnyttäväni luomuna, mutta olin myös varautunut, että jos synnytys pitkittyy ja en jaksa kärsiä, niin olen valmis myös ottamaan kaikki mahdolliset mömmöt.

Mutta se miksi suunnittelin mielummin luomusynnytystä, johtui ihan vain siitä paremmasta olotilasta, mikä oli ilman puudutusta verrattuna niihin joissa oli kohdunkaulanpuuduke. Mutta en mä ainakaan esikoisen synnytystä joka kesti 13h olisi jaksanut kärsiä ilman puudukettakaan, lyhyemmät synnytykset kuitenkin tiedän jaksavani, vaikka siinä vaiheessa kun on jo liian myöhäistä mitään antaa, mielellään ottaisin kaiken mahdollisen. Jälkeenpäin kuitenkin on oma olotila ollut niin hyvä, joten ilman mitään sädekehänkiilloituksia on mulla parempi maku niistä puudukettomista synnytyksistä. Kolmannessa synnytyksessä apua sain rakkuloista (mikä se aalla alkava nimi nyt onkaan) ja viimeisessä otin pari huikkaa ilokaasua, joten ihan täysin luomuja ei nekään olleet.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Mikä helvetin tarve nyt on perustella, miksi Emilynin synnytys "ei ollut lähelläkään luomusynnytystä". En vaan ymmärrä.

Niin ja jos vaivautuisi lukemaan ketjun ekat kolme viestiä niin tämän sivun (3) montakin viestiä osoittautuisivat melko turhiksi :whistle:

Siitähän tässä osittain onkin kysymys. Kun joku aina viisaana toitottaa että miksi "luomuilijat" haluaa kiduttaa itseään eivätkä tajua että joillakin synnytys on lyhyt, vähäkipuinen eikä tarvitse mitään. Ja sitten loukkaannutaan jopa siitä kun sanoo että itsellä on korkea kipukynnys. Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Siitähän tässä osittain onkin kysymys. Kun joku aina viisaana toitottaa että miksi "luomuilijat" haluaa kiduttaa itseään eivätkä tajua että joillakin synnytys on lyhyt, vähäkipuinen eikä tarvitse mitään. Ja sitten loukkaannutaan jopa siitä kun sanoo että itsellä on korkea kipukynnys. Huoh.

:flower: =)

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Jos joku muu olisi kyseessä, ei tulisi tällaista hälyä.

Mitä kamalaa siinä on, että Emilyn haluaa luomusynnytyksen? :) Pääasia lienee, että vauva syntyy turvallisesti, ei se, mitä mömmöjä äiti haluaa ottaa tai mitä ei. Osa miettii jo etukäteen ottavansa epiduraalin, osa haikailee ilokaasun perään ja osa sitten haluaa ottaa kivut vastaan. Tsemppiä Emilyn, toivottavasti saat luomusynnytyksesi. :)

Paitsi että miehän en mitään tiedä, kun kaikki neljä lastani ovat tulleet maailmaan sektiolla. :D

Samaa minäkin ihmettelen, aivan turhaa hälyä taas. Minäkin suunnittelen synnyttäväni tämän nelosen lääkkeettömästi Tammisaaressa, vaikkakin tiedän, että sattuuhan ja kipuja on aivan pirhanasti. Kuitenkin. :D

ketju on kyllä tyyliä paljon melua tyhjästä. Emilynin ei tartte kuin päivää sanoa, niin silloinkin on hitonmoinen hyeenalauma kimpussa. Mun mielestä Emilyn ei ole tässä ketjussa arvostellut ketään, vaan lähinnä kertonut siitä, miten ensimmäinen synnytyksensä meni ja miten toivoisi toisen menevän.

Nimimerkki Vieras sanoi myös aika osuvasti!!

Suunnitellahan voi synnyttävänsä, vaikka päällään seisoen, mutta joka synnytys on omanlaisensa tapahtuma, jonka kulkua ei pysty määrittelemään aiempien kokemusten perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suunnitellahan voi synnyttävänsä, vaikka päällään seisoen, mutta joka synnytys on omanlaisensa tapahtuma, jonka kulkua ei pysty määrittelemään aiempien kokemusten perusteella.

Aivan, mutta mitä pahaa on puhua toiveistaan? Jos joku haluaisi synnyttää ilman kivunlievityksiä, niin mitä pahaa siinä on?

Itsellä kolme lasta, kaikki ovat syntyneet kivunlievityksittä nopeasti ja rajusti, alle kolmessa tunnissa. Viimeisin lapsi tuli kasvotarjonnassa. Aina ovat synnytykset sattuneet, mutta tiesin sen jo "leikkiin lähtiessäni". Eikä kyseinen kipu ole ollut mulle(!) mitenkään kiduttavaa, vaan sellaista, että sen on kestänyt. Jokaisen synnytyksen jälkeen olen käynyt samantien suihkussa ja istunut parin tunnin sisällä sängyssä risti-istunnassa imettämässä. Kolmas synnytykseni olikin polikliininen. En mä silti katso olevani mikään supersynnyttäjä, mulla on ollut tuuria, kun synnytykset ovat olleet nopeita ja rajuudestaan huolimatta suht helppoja. Ja tuuria myös sen suhteen, että olen toipunut niistä nopeasti.

En mä ole missään vaiheessa etukäteen päättänyt sitä, miten mä tulen synnyttämään, mutta jonkinlaisia toiveita mulla on pääni sisällä asiasta ollut. Jos synnytykseni olisivat kestäneet pari vuorokautta, niin todennäköisesti olisin päätynyt kivunlievityksen ottoon. Ei sen otto tai ottamatta jättäminen ole mikään hyvän synnyttäjän mitta.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi tästä aiheesta aina saadaan tällainen haloo. Synnytykset ja synnyttäjät ovat erilaisia. Joka ikisessä keskustelussa ilman kipulääkkeitä synnyttäviä syytetään sädekehän kiillotuksesta, ymmärtämättömyydestä ja ties mistä. Ei se hitsi soikoon niin mene! Kyllä mä ainakin olen erittäin tietoinen siitä, että kaikki/joku synnytykseni olisi saattanut mennä ihan toisin. Mun synnytyskokemukseni ovat omiani, pelkkiä esimerkkejä siitä, miten synnytys saattaa mennä. Eivät sädekehän kiillotusta, ylemmyydentuntoista jorinaa tms.

Yhteistyössä