Elovauvat 2007

Neuvola takana; paino 5,900 kg (3,930 kg) ja pituus 60 cm (54 cm). Hyvin tyttö kasvaa, ei se ole ollut ongelma tähän asti. Lääkäri vain naurahti ja totesi että "se on aika paljon", kun kerroin tytön syöntimäärän /vrk. Rassu säikähti lääkärin torvea niin paljon että alkoi lohduton itku mikä rauhoittui vasta isukin sylissä. Ihanaa kun on tuo mies aina mukana. Meidän vaavi onkin niin isin tyttö, iskän syli on usein parempi kuin äiskän. No, ei haittaa minua, saanpahan kädet vapaiksi useammin. Tyttö nukkuu, itseänikin väsyttää. Jos sitä menisi päikkärit ottamaan että jaksaa taas kuunnella itkua neljään asti aamulla.

Kirvash ja Pikku-"Pekka" 6 vk
 
Saatiin meidän talo myytyä. Nyt pitäisi vaan löytää "väliaikaisasunto" kun aiotaan alkaa uuttaa isompaa rakentaa. Aika tiukalla aikataululla joudutaan vissiin muuttoa tekemään joten tekemistä riittää. Pitää toivoa että pojat nukkuu hyvin päikkäreitä jotta pääsen rauhassa pakkailemaan.

Annoin aamulla Milolle 2,5 ml Levolacia, mutta kakka ei ole tullut vieläkään, vain yksi märkä pieru illalla. Pitää antaa huomenna sitä taas, jos vaikka alkaisi irtoamaan.

Aaamut ja päivät poika on oikein tyytyväinen. Katselee vaan ja hymyilee paljon. Nukkui tänäänkin päivällä vielä melkein neljän tunnin päikkärit. Iltaa kohden nukkui vaan kahdet torkut ja kitinä kiihtyi taas illan myötä. Nukahti onneksi tänään kuitenkin yöunille isoveikan kanssa samaan aikaan eli tuossa puolisen tuntia sitten.
 
:wave:

77mm Meidän neidillä oli melkee kolme viikkoa kakka hukassa. Sit soitin neuvolaan ja sanoin, et on pakko antaa jotain lääkettäkun tytöllä on niin hankala olla. Hän sanoi ettei suosittele mitään "ns. oikeaa lääkettä". Kehoitti sit antamaan mallasuutetta. sitä ollaan anntettu siitä lähtien. Noin 3pvän jälkee neiti sit kakkas. Mut nyt on taas kaks viikkoa siitä... Ja lääkärissä käytiin mut myös lääkäri sano ettei suosittele mitään lääkettä, et tollanen "luontaistuote"on parasvaihtoehto. Eli mallasuute. Mut tosiaan ollaan ennettu nyt jo vaik kuin kauan joka päivä mallasta, niin eipä se näytä paljoa auttavan.:( Kakkaa ei näy... Nyt alkaa tytyllä selvästi olla taas hankalaa. :ashamed:

Miina nukkuu kyllä tosi hyvin. Eilen heräs puoli kympiltä ja nukahti sit vähän yli kymmenen ja nukku kahteentoista. sit oli hereillä jotain 1½ tuntia. Jutteli ja naureskeli.:) Sit ulos unille,nukku 4½tuntia. Kahdekaslta illalla torkahti taas hetkeksi. Kun heräs käytiin kylvyssä. Ja kylvyn jälkeen syötiin ja alettiin yöunille. Nukahti 22.00. Syömään heräsi vasta 04.30. Tänä aamuna herättii 09.00.Nyt tyttö taas päikkäreillä. =)
Iltaisin tosin Miinaa tahtoo itekettää.. En tiedä onks se sit vaan jotain iltakitinää. Välillä masuaan kipristelee kovasti ja itkee oikeen sellasta "kipuitkua".

Ootteko pakastanu äidinmaitoa? Voiko pakastaa tavallisissa pakasterasioissa? Mun on pakko alkaa pakastaa ku maitoa tulee nii hirveesti.

Me suunniteltii et aletaan käyttää Miinaa vauvauinnissa. :) Se alkaa viikolla 3. Ihanaa. Miina tykkää polskuttelusta ihan hirveesti!! Kylvystä ei malttais millään lähtee pois. Heti ku nostetaan pois ammeesta ni alkaa itku. :heart:

Ootteko suunnitellu jo isille lahjan isäinpäiväks? Mä mietin ostavani sellasen ISÄ-yökkärin. T-paita ja shortsit. En vaan tiedä mistä sellasen löydän... näin nimittäin pari viikkoa sit jossain kaupassa sellasen, mut en enää muista missä kaupassa. :whistle: :LOL: Hyvä minä.
Aiotteko ostaa myös papoille lahjat?? Mitä? mä en tiedä vielä...täytyy miettiä.

Mut mä painun silityspuuhiin, kun miina nukkuu. Mukavaa sateista loppupäivää! :)

Maypo ja Miina 8vkoa 6pvää
 
Täällä ei ihmeempiä.. Ukon kaksoisleuka vaan leviää! :LOL: Yöt on menny meillä hulinaksi, herätään nykyään tunnin välein!! Eikä aina oo edes nälkä, pitää vaan veuhtoa.. Mikähän tähän auttas? Aamupäivällä sitten vedetään neljän-viiden tunnin unet!

Niistä kiinteiden alottamisesta. Ootteko alottanu suoraan perunalla vai velleillä? Ja montako kertaa päivässä ootte niitä antanu aluksi? Kun neuvolan ohjeissa sanotaan, että vellejä ei tule antaa alle 5 kk:n ikäselle ja yli 5 kk:n ikäiselle tarjotaan puuroja.. Eli kenelle niitä vellejä sitten annetaan?? Mä kun luulen, että meidän poitsu tarvis jo pikkuhiljaa muutakin ruokaa kun maitoa..

Veera ja Ukko 7 vkoa+2 pvää
 
Kaisalla myös mahaongelmia, kun oli pieni pakko yrittää antaa niitä kiinteitä. Sillä maito ei tunnu riittävän enää illasta ja tytöllä hirmuinen nälkä. Ei kyllä millään huolisi vellejä. Suurin osa rinnuksilla ja sitten osa puklataan takaisin. Ja tänään tuli superpaljon vetelää velliä vaippaan. Eli mun pitää kait juoda vaan enemmän vettä, josko sitten maitoa tulisi riittävästi. Kun ei Kaisalle kelpaa tuttipullo eikä velli lusikalla. Isänpäivälahja isukille ostettu, dvd-musiikkilevy miehen lempilaulajan joululauluja. Ja paappa saapi tavanomaisen kerraston. Pitäisi tässä lähteä Kaisan kanssa lenkille, kumpikin tarttis raitista ilmaa. Ja kun tuli syötyä liikaa...
 
:/ Voi ei. Kirjoitin pitkät litaniat ja hävis :headwall:

No uusiksi....yhenlaisia Isä-yöpaitoja saa Hobbyhallista. Itse olen hankkinut liput Hectorinkonserttiin, hotelliyön meille siihen päälle ja mummin hoitamaan Nikolasta . Tämä siis marraskuun lopussa. Jotain pientä varmaan ostan sitten aamukahveille ja kaakku tietysti pitää leipoa :heart:
Veera, ne on niitä maissi ja perunaporkkanavellejä joita voi 4kk antaa.Me ollaan annettu jo nyt ja Oi että poika imee sitä hartaudella, eli on siis HYVÄÄ. Kakkahommat on pysyneet ihan normina, joten aion jatkaakin vellien antamista aamulla ja illalla. Periskka ja perunaporkkana soetta on maistettu teelusikan kärjellinen ja on maistunut ensihämmennyksen jälkeen hyvin. En vielä kuitenkaan enempi anna niitä vaan sitten parin-kolmen vkon päästä.
Meillä on huomenna 3kk rokotteet ja jännittää vähän reaktiot siitä.

Yöt ovat olleet täälläkin välillä neljän jälkeen sellasta kiehnaamista..nälkä ei ole mut levotonta unta välillä. Jostain luin et 3kk ois joku vaihe että yöt saattaa mennä pipariksi tai jotenkin heräilyä olis useammin. Muistaako joku?

Eipäs muuta kuin syyspäivää vaan kaikille!
 
Lara83
Pilkettä luin jostain että 3kk kohdalla lapset oppivat/kokevat päivisin niin paljon kaikkea uutta, että eivät sitten osaa yölläkään rauhoittua välttämättä kunnolla.. =)

Me ei olla vielä edes ajateltu mitään muuta kuin maitoa vauvalle.. Parin viikon päästä neuvola, joten kai siellä voisi asiaa kysäistä. Tosin vielä on neiti ollut ihan tyytyväinen pelkkään maitoon. Maidon määrä kyllä on mulla suoraan verrannollinen syömäni ruuan määrään. Heti kun syön jonain päivänä huonosti, ei maitoa tule tarpeeksi.
Nyt en muista kuka joutui lopettamaan imetyksen pariksi viikoksi. Meillähän imetys meni penkin alle alusta lähtien, eli tyttö on saanut lypsettyä äidinmaitoa jo 12vkoa. Imetän silloin tällöin, ja se on lähinnä läheisyyden vuoksi, nälkää en saa imettämällä pois.. Eli toivoa on ylläpitää maidon tuotantoa ilman sitä imetystäkin, koska meidän typy ei ole tarvinnut korviketta ollenkaan. Tsemppiä :flower:

Nyt täytyy mennä puuhailemaan kun tyttö nukkuu päiväunia

:wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja maypo:
Ootteko suunnitellu jo isille lahjan isäinpäiväks? Mä mietin ostavani sellasen ISÄ-yökkärin. T-paita ja shortsit. En vaan tiedä mistä sellasen löydän... näin nimittäin pari viikkoa sit jossain kaupassa sellasen, mut en enää muista missä kaupassa. :whistle: :LOL: Hyvä minä.
Aiotteko ostaa myös papoille lahjat?? Mitä? mä en tiedä vielä...täytyy miettiä.
Näin tänään Seppälässä ainakin semmoisia missä luki "Iskä" ja toiset missä oli "Isukki".

:wave: Cassy syyskuisista
 
Väsyttää... meillä ovat yöt todella katkonaisia. Huomenna on 2,5kk neuvola ja ajattelin ehdottaa jos jo nyt aloitetaan velli.

Miten tuo kello taas vierähti noin, täytyy mennä suihkuun ja nukkumaan jos saisi vaikka 2h unta yhteen putkeen. Loppu yö meneekin noin tunnin välein heräilessä...

Vauvauintiin on Espoon Tapiolassa noin vuoden jonot. Kauniaisiin pääsisi tammikuussa lauantai aamu klo 8.30 ryhmään. Harkitaan vielä sitä.

Oltiin viime torstaina babybiossa ja oli tosi kiva kokemus! Täytyy ehdottomasti mennä uudestaan. Teki tosi hyvää mammalle istua täysin paikoillaan melkein kaksi tuntia ja nauttia tekemättömyydestä.

t.Soippa ja Pinku (Kristian) 2kk ja 2vk
 
Heipsan kirjoitin pitkät pätkät eilen ja kaikki katosi enkä loppupäivänä päässyt sivuille enää :kieh: Eilen oli 3kk neuvola kaikki hyvin 6050g 59.5cm jäntevä tyttö "istuu" hyvin,lähete allergia lääkärille maidon ja kalan takia,ei kivaa ihan tarpeeksi saa poikien kanssa ravata lääkäris.Meillä piikistä tuli punaisia läikkiä ympäri vartaloa ilm jonkin sortin allergia reaktio ja neiti nukkui koko päivän et ei meille muita oireita.Muuten täällä päin suomea kaikki hyvin naurun kiljahduksiakin saatu jo ja hyvin "helppo" ja ihana neiti kunhan äiti muistaa olla syömättä maitotuotteita :LOL:
 
Heissan kirjoittelut jääneet vähäiselle kun poika vie kyllä kaiken ajan. Eilen takana 2kk neuvola lääkäri hieman myöhässä kun kohta jo 3 kk täynnä. Alun hankaluudesta huolimatta kasvu hyvin käynnissä paino nyt 5840 (2835) pituus 59 (50) kaikki muuten ok mutta nyt kuului sydämestä sivuääni jonka jatkotutkimuksiin aikaa odotellaan. Pojasta tosiaan tuli kasteessa Manu Petteri
 
Pilkettä: babybio on siis kaksplussan ja ties kuinka monen muun järjestämä päiväleffa. Se on ihan tavallisessa leffateatterissa klo11 ja maksoi 6,5?. Mukaan sai vielä kassin tavaraa. Siellä on mikro, hoitopöytä jne... joka toinen paikka vain myyty, valaistus oli sopiva ja äänet hiljaisella. Kristian ja kaverin Lauri (molemmat noin 2kk) ihmettelivat touhua ja nukahtivat välillä. Ja me vaan istuttiin ja katseltiin leffaa. Kritian oli kuin enkeli koko leffan ajan, taisi olla niin ihmeellinen juttu.

Neuvola takana ja saatiin lupa aloittaa maissivelli heti kun 3kk on täynnä!! Tosi mukava käynti ja vauva näytti parastaan. saadaan huomenna rota-resepti. Saatiin perhevalmennuksen päivämäärät, alkaa uudestaan ensi viikolla. Terkkari kirjoitti neuvolakorttiin todella jäntevä hymypoika :)

paino oli 5700kg (3610kg synt, viimeksi 5005kg)
pituus oli 60cm (51,1cm synt, viimeksi 56cm)

Kristian nukkuu mulla just kantoliinassa sylissä, kätevä keksintö. Varmaan intiaanit aikoinaan miettivät kuinka 2000-luvulla äidit pystyvät surffaamaan netissä kun vauvat nukkuvat liinassa :)

Kritian ja Soippa
 
zamppa
Soippa, mitä siellä Babybiossa on? On ollut puhetta yhden kaverin kanssa että pitäisi tulla mutta viimeksi oli neuvola samaan aikaan.
Isänpäivälahjaksi tilasin äsken neitokaisen kuvalla varustetun hiirimaton isukille. Saa nähdä minkälainen tulee ja koska tulee, toivottavasti hyvissä ajoin.
Neiti oli viime yönä imenyt vähä turhan lujaa nännin vierestä kun nyt on kamala mustelma rinnassa aivan nännipihan vieressä... muistuttaa ihan fritsua :) .
 
Veera- kyseli velleistä. Tuo neuvolan suositus että 5 kk alkaen puuroa eikä lainkaan vellejä perustuu oletukseen että vauvaa imetetään. Vellihän on pääasiassa korvikemaitoa ja sen antaminen vähentää tietenkin vauvalla siten rintamaidon tarvetta ja vähentää siis turhaan vauvan saamaa rintamaidon osuutta nesteissä. Korviketta saaville velli toimii samalla osana saatavaa korvikemaidon määrää. Toivottavasti sait selostuksestani tolkkua. Meillä ei esikoiselle annettu lainkaan velliä enkä aio nyt tällekään vauvalle antaa kun kerran imetän.

Levolac muuten toimi. Annoin kahtena päivänä 2 ml sitä ja nyt poika on kakannut kahteen otteeseen. Selvästi helpotti hänen oloaan. Milo on etenkin aamuisin ja päivällä oikein tyytyväinen vauva, ei juuri itkeskele. Nukkuukin yleensä päivällä yhdet 3-4 tunnin päikkärit. Iltaa kohden itkeskelee enempi, eikä oikein nuku ellei olla liikkeellä. En oikein tiedä mista johtuu. Yöt nukkuu suht hyvin. Viime yönäkin eka unipätkä oli jopa viisi tuntia.
 
Jaksamista Saheille allergioiden kanssa!

Pilkettä: Mites meni rokotukset? Tuliko oireita?

Me käytiin eilen lastenlääkärillä, kun poika pulauttelee niin valtavasti. Lääkkeeksi tuli Gavisconia sekä ohje aloittaa perunasose 2 kertaa päivässä pienellä annoksella. Ensi viikolla tulee 3 kk täyteen ja poika on tosi iso (varmasti yli 8 kg). Saapa nähdä, kuinka uppoaa... Tuolla eka peruna jo kiehuu B) . Onko muuten pelkkää perunasosetta myytävänä kaupassa? Aattelin kyllä keitellä itse, mutta ois hyvä olla hätävarana purkki kotosalla. Poika ei muuten enää huoli tuttipulloa ollenkaan, vaikka aikaisemmin se kävi aika hyvin. Huhhuh |O . Nyt oon sitten entistä enemmän kiinni hänessä.

Lääkäri huomasi, että poika vetää vähän hartioita taaksepäin. Ei kuitenkaan ole niin voimakasta, että olisi yliojentuvuutta. Ohjeena nostaa aina kyljen kautta sekä välttää vauvan pitämistä vatsat vastakkain pystyasennossa sekä myös vatsallaan oloa. Saapa nähdä, miten vaikuttaa liikkeelle lähtemiseen, kun ei pääse oikein treenaamaan. Onko kellään muulla tällaista vaivaa?
 
Kertokaa, miksi mulla on kauhee vauvakuume?? Kun tuo poika alkaa jo kasvamaan isoksi :LOL: , niin tuntuu, että mä haluan toisenkin vauvan.. Ehkä sitä malttaa vähän aikaa odottaa..

Veera ja ISO Ukko 7 vkoa+4 pvää
 
Tiki Rokotukset meni hyvin ja muuten kaikki kunnossa neuvolassa. Meidän poitsu on alkanut vierastamaan.Olen jo kaks kertaa huomannut että alaleuka alkaa väpättämään kun yhtäkkiä tulee vieraita näköpiiriin.
Rokotuksista tuli senverta oireita että illalla oli hieman enempi ärtynen ja lämpöä nousi vähän. Annoin yöksi supon ja yö meni oikein hyvin. Tänään poitsu on ollut ihan oma itsensä. Ruokakin on maittanut normaaliin tapaan. saa nähdä nyt et vieläkö tuosta rotasta tulee jotain, kun se kait vähän kauemmin jyllää.. Jos näin vähällä selvittiin niin olen tosi iloinen :D
Perunaa pelkästään ei ole myynnissä, mut me kun ollaan teelusikallisia kans maisteltu niin olen keittäny perunan ja muussannut esim kaupasta saatavaan maissiin selaisin ja tuttelia sekaan kans. Sellasella soseuttajalla saa ihan hienoksi. Jos pelkkää perunaa soseuttaa niin siitä tulee helposti ihan liisteriä, joten laitoin tuota maissia sikis sekaan. maistui oikein hyvin poitsulle ja olis suu ammollaan halunnut lisää, mut vielä pysytään maistelu asteella viikon- pari. Eikös tuo banaanikin ole aika mietoa ja ois helposti muussattavissa? Ainakin silloin joskus banaania annoin esikoiselle ihan ekoissa maisteluissa...muistaakseni.
Kutsuhuutelu käy, poistumpa taas vähäksi aikaa :wave:
 
Pilkettä:banaani mieto,mut kovettaa nopeasti vatsaa,itse annoin luumua ja ruusunmarjaa perunan lisäksi pojille.ekoina maistiaisina päärynä myös hyvä,jos ei pelkoa allergioiden suhteen.
Tiki:Kiitos..juu pelkkää perunaa ei purkeis mut maissiperunaa on et kokeilehan maissi seuraavaksi =)
Meillä oli kamala aamu tänään neidiltä otettiin verikokeita ja käsivarresta piti ottaa ku 3kk täynnä,oliskohan pitänyt käydäeilen ku tänään tuli täyteen :LOL: juu ei meinaan löytänyt suonta ja käänsi ja väänsi neulaa kunnes vaihtoi kättä,jestas sitä itkun ja hien määrää...no tämän päivän on syöty tasan tunnin välein,jäiköhän traumoja(taitaa olla tämä 12vkon tankkauspäivä) :wave:
 
Veera-; Kyllä meillä huudetaan yölläkin. Tyttö herää yöuniltaan tuossa yhden-kahdentoista pintaan (syönyt 2-3 kertaa yön/aamun aikana) eikä juurikaan nuku päivällä, ehkä kaksi puolen tunnin pätkää, ja kun tulee yö, alkaa väsynyt huuto. Meillä tosiaan mennään nukkumaan vasta 02-03-04, riippuu päivästä. Tytön nukkumaan saanti on aina vaikea taistelu. Enää ei edes nukahda tissille, multa loppunut melkein kokonaan maidon tulo. Tyttö imee ja kun mitään ei tule niin turhautuu ja alkaa huutamaan, vaikka olisi juuri syönyt sen tyypillisen 200ml korviketta. Eli sekin nukuttamiskonsti ei enää käy. Vaunuissakaan tyttö ei juuri nuku, itkee ulkoillessa ensimmäiset viisitoista minuuttia suoraa huutoa, sitten laantuu ja inisee, joskus simahtaa toviksi, useimmiten ei. Parvekkeella vaunuissa ei nuku. Parhaiten tuntuu nukahtavan iskän masun päälle. Itsekseen ei koskaan nukahda, aina pitää jonkun olla vieressä tai pidellä sylissä. Onneksi kuitenkin suostuu nukkumaan omassa sängyssä, ettei vedä raivareita kun nostaa puoliunisena sinne. Mutta juu, kyllä meillä itketään. Milloin masua, milloin seuraa ja erittäin usein väsymystä. Mikä siinä on? Miksi unta vastaan täytyy taistella?

Tuosta vauvakuumeesta myös. Mulla ei varsinaista kuumetta ole päällä, mutta kävin apteekissa parisen päivää sitten ja siellä pyöriskeli aika viimeisillään oleva tuleva mamma, kantoi käsissään Ceridalia, vanulappuja ja puikkoja. Mulle tuli sellanen sanoinkuvaamaton haikeus; sillä on kaikki jännät jutut vielä edessä. Synnytys, lapsen näkeminen, kotiutus, yms. Tuli kateellinen olo. Ei sen puoleen, onhan mullakin tuolla hyllyssä purkki Ceridalia ja vanulappuja ja puikkoja. Kyllä mä yritän pyrkiä siihen että kasvatetaan ensin tämä esikko edes pukemaan itse ennen kuin tehtaillaan toista. Kovasti kyllä mietin jo tuossa muutama viikko sitten että mitäs sitten kun toinen syntyy, voidaanko me olla perhehuoneessa esikon kanssa vai pitääkö se kiikuttaa mummolaan... Ja että mitä jos ne ei suostu tekemään epparia kun kyseessä on toinen synnytys... Ja että kärsinköhän mä taas yhtä pahasta pahoinvoinnista ku tytön kohdalla... Ja että eihän me nyt oikeasti voida tehdä toista heti perään ku mulla on polvileikkauskin tulossa... ei siitä tulisi mitään että taas peruisin varatun leikkausajan raskauden vuoksi... No joo. Ehkä täälläkin on pienimuotoinen vauvakuume päällä - myönnetään.

Meidän neidillä on hiukkasen flunssanpoikasta. Nenä tukossa ja yskiskelee. Mutta ei ainakaan vielä ole ollut kuumetta, lieneekö edes tulee. Toivotaan ettei, varsinkin kun meillä ei vielä vakuutusta, sitä saa hakea vasta kun tyttö on 2kk. Ei tosiaan huvita mennä terveyskeskukseen kerjäämään aikaa lapselle. Mutta eihän sille mitään voi, pakko mennä jos tulee tarvis. Jatkossa sitten Pikkujättiin tai vastaavaan.

Hymyillään kovasti silloin kun ei itketä. Äännelläänkin kovaäänisesti. Eilen tyttö kääntyi kyljeltään selälleen meidän sängyssä joka on aivan liian upottava ja pehmeä, ei näyttänyt helpolta hommalta, mutta en sitten tiedä oliko kääntyminen tarkoituksellista vai tahatonta.

Miten / millä putsaatte vauvojenne kynnenaluset? Me ollaan yritetty pehmeällä hammasharjalla puhdistaa, mutta ei oikein tahdo toimia. Tyttelillä ihan mustat kynnenaluset, vaikka juuri leikatut kynnet. Ei niitä oikein kylvyssä tai suihkussakaan saa liotettua... Meillä ainakin sormet suussa jatkuvasti ja kova imeminen, ihan tekee pahaa katsoa ku toinen imeskelee likaisia sormia.

Kirvash ja Pikku-"Pekka" melkein 7 vk
 
Löysin kaupan hyllystä perunasosepurkin kun niitä valmiiksi tuossa yksi päivä katselin. En vaan millään muista merkkiä, saattoi olla semperin luomua. Semperillä on myös maissiperunasosetta joka muuten oli yksi meidän esikoisen suosikkisoseista.

Väsymys vaivaa meikäläistä. Poika kun nyt on kakannut parina yönä keskellä yötä viikon kakkatauon jälkeen, ja sen jälkeen valvonut toista tuntia. Minusta nuo pelkät yösyöttöheräämiset ei juuri lainkaan rasita, mutta tuo jos joutuu yöllä pidempään valvomaan niin kyllä painaa väsymys kun ei missään vaiheessa kuitenkaan univelkaa pääse pois nukkumaan.

77mm ja Milo 2 kk 1 vko
 

Yhteistyössä