Elovauvat 2007

Tässä olisi sitten meille elokuisille vauvan saaneille oma ketju :wave: Tai siis meille,jotka elokuisissa kokoontui tuolla Odottajat-puolella.Itsekkinhän tässä heinäkuun puolella synnytin,mutta eloveenoihin tunnen kuuluvani!!!

Se ken taitaa,voisi kopsata tulta Odotus-puolelta vaikka sen etusivun listan jossa on vauvojen syntymäpäivät ja strategiset mitat.

Mukaan vaan vauva-arkea jakamaan!!!!

Kassu ja Klaara 2vkoa
 
SYNTYNEET ELOVAUVASET 2007:

äippä-86 13.7 tyttö 2640g 47cm
milana 15.7 poika 3130g 48cm
Rica 16.7 tyttö 3950g 50cm
marisa 25.7 poika 2830g 49cm
nessu84 26.7 tyttö 3110g 49cm
niiskuneiti83 28.7 poika 3630g 50cm
kassu 29.7 tyttö 3080g 48cm
merisimpukka 30.7 poika 3010g 49cm
Pipe75 30.7 tyttö 4250g 53cm
Jellona83 30.7 poika 3530g 51,5 cm
Neiti84 30.7 poika 3210g 49,5cm
Hemu2 30.7 poika 4000g 52cm
Nuunuu80 30.7 tyttö 3120g 48cm
Rouva06 30.7 tyttö 3310g 49cm
PihlajanMaria 31.7 poika 3380g 50cm
Anskuliini82 31.7 poika 3700g 53cm
Sahei 1.8 tyttö 3340g 49,5cm
Omituinen Otus 1.8 tyttö 3310g 51cm
Augustmam 2.8 tyttö 3360g 50cm
Hipsu07 3.8 poika 4150g 53cm
Feeniks 4.8 tyttö 3460g 48cm
Laluz 5.8 poika 2960g 50cm
Auringonkukka 5.8 tyttö 3294g 50cm
Pauzi 5.8 tyttö 3220g 48cm
Amalia07 7.8 tyttö 3630g 52cm
 
Minäkin liityn ehdottomasti tänne elovauvoihin, vaikka poika syntyikin 30.7. Sen verran tiiviisti tuli palstailtua tuolla odotuspuolella tässä porukassa, etten millään tahdo nyt muihin porukoihin =)

Meillä arki rullaa pitkälti vauvan sanelemana. Päivät on imetystä, vaipanvaihtoa, ulkoilua ja vauvan nuuskuttelua :heart: Vaikka yöt menee välillä aika katkonaisesti ja joutuu heräilemään paljon, en hetkeäkään vaihtaisi pois. Ihan käsittämätöntä, miten rakas toisesta on voinut tulla näin pienessä ajassa =)

Mutta nyt lähden ensimmäistä kertaa sektion jälkeen kokeilemaan saunomista. Mukavaa maanantai-iltaa!
 
meillä arki sujuu oikein mukavasti. Tänään oli pojalla eka neuvola. paino oli 4030g ja pituutta 53cm. Pojalle ruoka maistuu, vaikka saakin vain pullomaitoa, kun tissimaidon tulo lakkasi kokonaan. Selvät uni ja syönti rytmit on. Kovasti kannattelee päätään ja eilen sain nähdä ihanan pienen ihmeen, suloisen hampaattoman hymyn.

Hemu2: minäkään en vaihtais hetkeäkään pois. Yhtään hetkeä en haluais olla erossa pojasta, niin rakas hän minulle on.
 
Täälläkin nautitaan kirjaimellisesti täysin rinnoin vauva-arjesta! :D Tosi mukavalta tuntuu ainakin nyt kun mieskin on isyyslomalla... Vähän tosin pelottaa, kuinka pärjään kahden pienen kanssa sitten kun hän palailee töihin, mutta eiköhän sekin selviä sitten.

Poika on onneksi ainakin toistaiseksi suht tyytyväisen oloinen vauva. Nukkuu paljon ja syö 2-3 tunnin välein. Yöheräilyt tuntuu toki välillä raskailta, mutta kyllä nekin kestää kun tietää, ettei ne ikuisuuksia kestä. :)

Minä mietin ennen pikkuisen syntymää, että voiko rakkautta riittää pikkukakkoselle, mutta näköjään voi! Poika tuntuu ihan yhtä rakkaalta kuin esikoinenkin, joka ei onneksi ainakaan vielä ole osoittanut mitään mustasukkaisuuden merkkejä.

Oletteko kylvettäneet jo vauvoja? Me on käyty jo kaks kertaa kylvyssä, mutta nyt luin jostakin, että ei saisi kylvettää ennen kuin napatynkä on irronnut. Onko totta? Meillä on tynkä vielä paikallaan vaikka ikää jo kaksi viikkoa. Milloinkahan se irtoaa?

Meidän poika saa sitten ensimmäiseksi nimekseen Antti. Oltiin laitettu se hätäkastenimeksi ja hoitajat ja lääkärit lasten teholla alkoivat kutsua häntä sillä nimellä, joten ajateltiin, että mikäpäs siinä. Hyvä perusnimi. Ristiäiset ajateltiin pitää vasta syyskuun loppupuolella. Oletteko te ehtineet miettimään jo nimiä/ristiäisiä?

Nyt pitää rientää esikoisen kanssa suihkuun, että ehtii katsomaan Unelmien poikamiestä (ihan favouritesarja! :LOL: )

T. PihlajanMaria ja Antti 12 pv
 
Meillä on nimi valmiina ja aiemmista kerroista poiketen olemme jo julkistaneet sen.Ihan siksikin,että siskot ja veljet kutsuivat vauvaa masuvauvaksi yhä,joten sanoimme heille,mikä on vauvan nimi,jotta oppisivat sen.Eli meidän tytön nimeksi tulee KLAARA HILDA KAROLIINA :heart:

Paljon nukkuu tyttö meilläkin,mutta Äidin rinnat ovat ahkerassa käytössä öisin.Mietin (vaikka neljäs onkin) mitenkähän maito mahtaa riittää,kun ruoka ei maistu minulle näin kuumalla.Tärkeämpää kai on juoda ja juonkin paljon.Mutta silti.

Meillä napa irtosi tuossa jo viime viikolla ja kerran lauantaina olemme kylvettäneet vauvan.Kerta,kaksi viikkoon riittää näin alussa.

Mies viimeistä työvuoroa tekemässä ennen kesälomaansa.Perjantaina suunnataan Tampereen Lapinniemen Kylpylään ja samalla miehen sukulaisille vauvaa näyttämään.Remonttihommissa menee kai suurin osa hänen ajasta,mutta ihanaa että Iskä on "ympyröissä".

Ihanaa taas jälleen tämä vauva-arki.....ja viidettä jo kuumeilen;) .......ehkä joskus sitten parin vuoden päästä.... :snotty:


Kassu ja Klaara 2vkoa ja 1pvä
 
Meillä napatynkä putosi lattialle jo viiden päivä iässä ja sitä tietysti vähän ihmeteltiin, kun niin aikaisin lähti. Neuvolassa olivat kuitenkin sitä mieltä, että hyvässä kunnossa napa on.

Minä pumppaan aina päivän mittaan maitoa ja annetaan se sitten yöllä pullosta. Aluksi imetin öisinkin, mutta siitä ei tullut oikein mitään. Vauva nukahteli rinnalle koko ajan ja syöttösessio kesti aina sellaiset 1,5-2h kerrallaan. Pullosta sama hoituu alle puolen tunnin. Ehkä tämä on vaan omaa laiskuutta, mutta näin jaksetaan paljon paremmin ja vauvakin nukkuu paremmin, kun saa kerralla mahansa täyteen =)

Me ei olla vielä päätetty, milloin pidetään ristiäiset ja nimikään ei ole vielä kokonaan välttämättä selvillä. Etunimeksi tulee ainakin Oliver, se on jo päätetty.

Me lähdetään huomenna ensimmäistä kertaa vauvan kanssa reissuun. Ajateltiin mennä vähän sukuloimaan Joensuuhun. Vähän hirvittää tämä matka täältä Tampereelta asti, mutta päätettiin, että pysähdellään usein. Mulla on kuitenkin vointi niin hyvä, että autossa istuminen tuntuu hyvältä ja vältetäänpä muutamat vieraat sillä, kun mennään itse näytille.. :ashamed:

Hemu ja Oliver tasan 2vkoa
 
Pauzi

Heipä hei ystävät! Kiva jatkaa tällä puolella, meidän porukka oli niin hyvä.

Mulla menee päivät imetyksen kanssa taistellessa, saa nähdä vieläkö se tästä onnistuu, ongelmana siis väärä imuote ja maidon vähyys. Välillä tekis mieli luovuttaa, mutta niin kovasti toivoisin että homma alkais onnistua. Vaikka saa nähdä kun tuota lisämaitoakin menee jo n. 2dl vuorokaudessa, niin on siinä tisseillä aika urakka päästä mukaan.

Muuten meillä menee ihan kivasti, esikoisen kanssa en ole ehtinyt oikein mitään kun kaikki aika menee imettäessä. Jos ei kohta nopeudu nämä ruokintasessiot niin kai se on pakko alkaa antamaan maito pullosta kun ei aika riitä edes siihen että itse söisi säännölllisesti.

Kirjoittelen taas paremmalla ajalla, jos jollain on jotain hyviä imetysvinkkejä niin otan kaiken avun vastaan!!

Niin, ja meidän tytön nimeksi tulee Milja Anneli Hannele. Kutsumanimeksi siis Milja. Esikoista tehdessä päätettiin että tytöstä tulee Milja ja pojasta Mitja. Ja nyt meillä on sit molemmat :heart:

Hyvää päivän jatkoa kaikille!!

Pauzi ja papunen (Milja) 1vko 2päivää
 
Hei, liityn minäkin tänne... Josko joku ihana ihminen laittaisi meidätkin syntyneisiin...
Eli tiistaina 7.8. klo. 9.11 tuli meidän pieni, mutta sisukas tyttö maailmaan. Mitat: paino 2840g ja pituus 46 cm. Täydellinen perätilavauva, jolla varpaat vimmatusti sojottaa kattoa kohti.
Synnytys tapahtui elektiivisellä sektiolla ja toipuminen on vienyt aikansa. Nämä hirveät helteet ei yhtään auta leikkaushaavan paranemisessa.
Vauvan syötöt ovat vielä meillä vähän opettelua molemmin puolin, mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa. Maitoa tulee niin, että vana seuraa perässä, ellei liivit ole perinpohjin suojattu... huh!
onnea kaikille uusille äideille!
 
....ja taitava kopioida tänne tuolta odotuspuolelta sinne kirjoitetut synnytyskertomukset?Niitä ei vielä siellä niin montaa ole,että kamala työ olisi????

KIITOS jo etukäteen jos joku ehtii ja jaksaa/OSAA :p .......minä olen ihan kämmi koneiden kanssa :headwall:


Kassu ja Klaara
 
Pauliina : Mulla käynnistettiin, koska synnytys oli ollut käynnissä jo kaksi viikkoa, mutta supistuksia ei oikein tullut, ja iskias vaivasi. Lääkäri sanoi tutkimusten päätteeksi että nähdään kohta synnytyssalissa ja puhkaistaan kalvot. Eipä oikein ollut sen erikoisempaa. Siinä sitten odoteltiin supistusten voimistumista.
 
Klaaran tulo maailmaan
Istuimme mieheni kanssa pitkään kuistilla miettien maailman menoa.Väsytti ja kello kävi yhtä.Menimme nukkumaan,mutten saanut unta.Nukuin parisen tuntia viiden ja seitsemän välillä ja aamulla sanoin ensimmäiseksi miehelleni,että tänään meille tulee uusi perheenjäsen.En ollut kovin kipeä.Tiesin vain.Serkkumme veivät kaksi vanhinta lastamme puistoon ja minä lähdin kuopuksen kanssa kävelylle.Muistin ihanan lääkärin edelliset sanat:pysy liikkeellä;)Tunnin lenkin jälkeen lämmitimme saunan ja siinä istuimme mieheni kanssa lauteilla musiikkia kuunnellen ja sanoin,etteikö ole hassua:tässä me istumme ja saunomme ja tiedämme,että maailmaan on tulossa uusi ihminen...aikaa kului.Tuulinen sunnuntaiaamu muuttui iltapäiväksi ja istuskelin lattialla hengitellen ja katsellen Meryl Streepin kasarirakkausleffaa Falling in love.Tuntemukseni vahvistuivat,mutten ollut kovin kipeä.Keitetltiin iltapuurot ja syötin kuopuksen.Kello oli kahdeksan illalla.Sitten sanoin miehelleni että hän voisi viedä minut sairaalaan.Etuovella yhdeksältä suutelimme ja sekin tuntui hassulta:mieheni jätti minut ovelle ja palasi lasten luokse kotiin.Kävelin rauhallisesti hiljaiselle osastolle ja huikkasin tutulle kätilölle tulleeni synnyttämään.Hän ohjasi minut jo tutuksi tulleeseen synnytyssaliin ja vaihdoin vaatteet ja sain sydänkäyrälaitteen massuni päälle.Tasainen jumputus täytti jhiljaisen huoneen.Lämmin tunne täytti minut kun raportin jälkeen vartin yli yhdeksän huoneeseen astui minun "ikoma luottokätilöni",joka on saattanut jo kolme lastamme maailmaan.Jälleen hän taas vain sattui olemaan vuorossa!Uskomatonta.Missään muissa saleissa ei synnytetty ja kätilöni pysytteli paljon vierelläni asentoja ohjaillen ja selkääni hieroen.Minua ei tutkittu,ei pistetty,ei piikitetty.Supistukset tulivat tasaisina ja voimistuivat kerta kerralta ja syvään hengittäen otin ne vastaan säkkituolin päällä synnytyssängyllä nelinkontin.Kymmeneltä kätilöni sanoi,että hengitän erilailla ja hän haluaisi tehdä tutkimuksen.Kohdunsuu oli 9cm auki ja reunoja vain hiven jäljellä.Käännyin takaisin kontalleni ja kahden supistuksen jälkeen lämmin lapsivesi valui jalkojani pitkin.Tunsin tarvetta ponnistaa ja sanoin sen.Rauhallisesti ja määrätietoisesti ponnistin lastamme maailmaan kätilön painaessa välilihaani lämpimällä pyyhkeellä,kunnes pää oli ulkona.Tunsin sen ja vedin kerran vielä syvään henkeä ja annoin lapsemme tulla kokonaan ulos.Maailmankaikkeuden kaunein ja rauhallisin synnytys oli saatu päätökseen ja käännyin istumaan nostaen rinnoilleni uusimman tulokkaamme.Kaikkialla oli hiljaista ja ulkona jo pimeää.Kätilöni ojensi minulle puhelimen ja sanoi,että soita Isälle.Kello oli 22.31.Soitin Rakkaalleni ja siinä huomasimme kätilön kanssa,ettemme kumpikaan tienneet kumpaa sukupuolta vauva oli:)Kätilö kurkkasi ja sanoin puhelimeen:"Onneksi olkoon,rakas.Sinulle on juuri syntynyt tyttö".Mieheni vastasi liikuttuneena vain: "Kiitos rakas.Rakastan sinua." Istukka tuli kivuttomasti muutaman akupunktioneulan avustuksella kymmenen minuutin kuluttua ja tutkimme sen yhdessä.En revennyt mistään,joten tikkejä ei tarvittu.Sitten sain katkaista napanuoran ja kylvettää,punnita ja mitata tytön.Sen jälkeen menin pikaiseen suihkuun ja istahdin keinutuoliin syömään minulle tuotua tuoretta paahtoleipää vauvan imiessä rintaa.

Heinäkuinen ilta vaihtui yöksi ja ilmassa oli jotakin hyvin taianomaista ja kaunista.Näinhän kaiken pitikin juuri mennä.

Kassu ja Klaara
 
Profiilissa pitäis olla meidän pikku miehen kuva. Synnytyksestä ei ole paljoa kerrottavaa.

Lähdin siis perjantaina neuvolasta saadun lähetteen kanssa äitiyspolille. Lääkäri totesi vain että synnytys on ollut jo käynnissä, mutta jostain syystä supistukset ei tulleet. Lääkärin päätöksestä puhkaistiin kalvot, jonka jälkeen avautuminen pääsi vauhtiin. Siinä sitten avauduttiin 8h. Ilmoitin kätilölle että pakko ponnistaa, kätilö tutki tilanteen ja sanoi että anna palaa. Ponnistusvaihe kesti 1h 15 min. koska vauva oli kasvotarjonnassa. Multa alkoi voimat loppua ponnistamiseen, jolloin lääkäri hälytettiin paikalle. Lääkäri yritti imukupilla monta kertaa saada päätä syntymään, mutta ei. Loppujen lopuksi väliliha leikattiin ja vauva tuli nopeasti maailmaan. Siinä sitten itku pääsi kun kuulin vauvan ensimmäisen kerran itkevän. Iskäkin päästi pienen itkun. Osastolle siirtyi sitten väsynyt mutta onnellinen perhe. Koko synnytys kesti n. 10 ½h.

Niiskuneiti83 ja vaavi
 
Uusi "elovauva" syntynyt!
Meille syntyi pikkuinen pojan pallero (3700g ja 53m) 31.7. Laskettu aika oli 8.8. ja oli kyllä helpottava yllätys että vauva päätti tulla viikon etuajassa! =) Sen verran tukala oli loppuraskaus..

Synnytystä enteilevät merkit: Viikonloppuna väsytti kauheasti, joten elimistö varmaan tankkasi lepoa että jaksaa synnytyksessä. Maanantaina tuli päivällä pieni vaalea verivana, samoin kuin esikoisellakin aikanaan. Yhtä ainutta supistusta ei tullut maanantain aikana, vaikka leikkasin nurmikon ja kitkin kukkapenkinkin niiden toivossa! Yöllä klo 24 makasin selälläni ja venyttelin jalkojeni, siis silleen jalat koukussa levitin jalkoja. Siinä tunsin että lorahti ihan aavistus lapsivettä ja sen jälkeen alkokin valumaan enempi vähempi. Yhtään supistusta ei ollut vieläkään tullut, mutta koska esikoisen synnytys oli niin nopea (3,5h) niin päätettiin lähteä sairaalaan.

Synnytys tarinaa:Ottivat onneksi sisälle osastolle, vaikka supistuksia ei ollut vieläkään tullut. Mies passitettiin kylläkin kotiin. Puoli kolmen aikaan alkoi supistella ja niitä tuli heti noin 10min välein. Pari tuntia kestin niitä ja sitten pääsin synnytyssaliin ja mieskin voitiin soittaa mukaan. Epiduraali oli jälleen kerran taivaallinen pelastus: kivut häipy kokonaan. Supistukset tuntui vain paineen tunteena peräaukossa, mutta ei niin voimakkaana että olisi jotenkin sattunut. Seitsemän aikaan alkoi jo vähän ponnistuttamaan. Ekassa synnytyksessä ponnistusvaihe kesti noin 30min, mutta nyt selvisin 2min ponnistuksella!! Kipu oli kyllä kovempi kuin esikoisella, mutta toisaalta tulihan tämä toinen vähän vauhdikkaamminkin. Napanuora oli raukalla 2 kertaa kaulan ympärillä ja siinä välissä vielä käsikin, sydänäädet oli kuitenkin synnytyksen aikana hyvät. Alun velttoudesta ja huonosta väristä tuli vain 7 pistettä, mutta vauva virkosi pian ja lopulliset pisteet olikin 7, 9, 9.

Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin, vaikka yhtään ei maitoa tiputellut ennen synnytystä. Ensimmäiset päivät sairaalassa vauva tietenkin imi tissiä tiuhaan tahtiin, eli karkeasti arvioituna oli tissillä vähintään 6h vuorokaudessa! Nyt maito on noussut oikein kunnolla ja välillä on pakko pumpata ylimääräisiä pois.

Eilen päästiin kotiutumaan ja kaikki on mennyt kaikin puolin hyvin! Esikoinen (1v10kk) on kyllä normaalia rauhattomampi, mutta kuuluu varmasti asiaan. ;)

Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä synnytystä odottaville!
 

tarinaa Pikkumummelin syntymästä
Onnittelut kaikille vauvan saaneille ja mahottoman paljo jaksuja mahan kans hikoileville!

Aattelin lyhkäsesti kertoilla synnytyksestä, vaikka eka ajattelin jättää sen väliin. ei muuta kaunista jääny mieleen ku vauva, vaikka oli helppo synnytys ja loppuperin kaikki hyvin.

Kirjoitin täällä siitä päivystysreissusta kun luvattiin käynnistää mut ajettiinki oikeen näppärillä sanakäänteillä kotiin.

soittelin sit neuvolaan ja sain äitipolille lähetteen käynnistys asian takia.

menin sinne sitten aikalailla sillä asenteella että nyt se tapahtuu vaikka pelkäsin ettei kuitenkaan.

mennessäni tilanne oli aikamoisen hyvä, 5 senttiä auki eikä kanavaa ollenkaan jäljellä. ja syynä käynnistystoiveille oli se reilun neljän viikon unettomuus joka oli viimiset kaks viikkoa sitä etten oikeasti nukkunut ollenkaan.

lääkäri oli kuitenkin vakaasti sitä mieltä ettei voida käynnistää koska synnytys voi pitkittyä, vauvalla voi olla hengitysvaikeuksia, vauva ei ole valmis.. viikkoja oli kuitenkin melk 39.

pitkällisen neuvottelun jälkeen lekuri sitte käski mun mennä käytävään ja kohta huikkasi ovelta et kätilö vie sut kohta saliin ja synnytä kans nopiaa, siel voi olla ruuhkaa!

huh, että olin onnellinen vaikkei niin kovin kauniisti matkaan lähetettykään, soitin miehelle et tulla sairaalalle et aletaa käynnistään.

n. klo 11 mentiin saliin ja lääkäri tuli puhkaseen kalvot, siitä voin puol tuntia oli säännölliset supistukset ja klo 12 laitettii spinaali. Sen jälkeen seurailin voimistuvia supistuksia monitorista koska en tuntenut kipua ollenkaan, ois voinu vaikka nukkua mutta jännitti vähäsen.

yhden aikaan olin n. 8cm auki ja kätilö huomasi papruista et mulla on streptokokkibakteeri (itse en tod. tiennyt) ja alettiin tiputtaa kiiiireellä antibioottia.

kello lähestyi kahta ja me jännättiin ehdinkö ponnistusvaiheeseen ennen kuin spinaalin vaikutus hiipuu eli kahteen mennessä.

aikalailla tasan kahdelta sain alkaa ponnistaa ja sei aluksi onnistunu ollenkaan, lähinnä pakokauhua ettei se voi syntyä. syykin selvisi pian, 14.14 pikkunainen tuli maailmaan kasvot edellä. eli yht. 3h 14min

vaavi oli hetken aikaa rinnalla kun isä katkas lyhyen napanuoran niin että ylsi rinnalle asti :) sitten vauveli meni pesuille ja mittauksille ja saliin porhalsi joku kätilö kysymään pääsettekö pois täältä kun tarvis tilaa. Mulle laitettiin yks tikki pienenpieneen repeämään ja kysyttii kantaako jalat ja meenkö pesulle ja pian kahtapuolta oli kätilö ja haalausin suihkutteleen kun vauva ja mies jo meni käytävälle ootteleen. siinä sitte kiskoin rättejä päälle ja kävin paareille pitkäksee ja mut lykittii kans käytävään.

siellä sitten ihmeteltiin uutta ihmistä käytävän peränurkassa, yhen toisen salin ovella, pienen sermin antaessa minimaalista yksityisyyttä :kieh:

saatiin siihen hiukka eväitä ja söinkin kun oli kerran nälkä. koitin istuskella siinä sängyllä ja alkoiki heikottaa ja piti huuella oksennuspussia turvaksi.

kohta kaikki tuliki ulos ja minä kattelin tähtitaivasta keskellä kirkasta päivää. sitten tultiin paineleen kohtua ja tarkasteleen pöksyistä tuloksia, ja tulihan sitä holisemalla.

sitten siinä kävi varmaan kolme tyyppiä ja jokainen paino kohtua ja sano et liikaa tulee, sit tultii laittaa kiiruusti tippa. ja pian mut haalattiin sitten vastaanoton vessaan valumaan tai siis siistiytymään ja taas takaisin sinne käytävä parkkiin.

seuraavat neljä tuntia oli sitä painelua ja holahtelua sielä käytällä ja aina uutta rohtoa nassuun kun ei alkanu hellittään. viimesen tunnin ajaksi päästiin yhteen vapautuneeseen saliin ettei tarvinnu mekko korvissa ihan koko iltaa siel käytällä rötköttää.

illalla viimein meidät siirrettii osastolle jossa valuttelut vielä jatkui yöhön enkä saanu syödä "kaiken varalta", yöllä pääsin sitte vessaan ja sain syödäkin kun vuoto alkoi asettua.

vauvalle ei tullut mitään mutta itelle nousi kuume ja cerppi alko kipuaan ylöspäin ja tippaletkun jatkeená olin sitte seuraavaán päivään.

itelle iski seur yönä raju hermokipu päälle ja kaikenkarvasten suunkautta annettavien rohtojen jälkeen piikki lihakseen joka hiukkasen helpotti elämää. Kohdunpainelujen jälkeen alettiin puhua kohdunlaskeumasta ja aiemmin oli äitipolilla jo puhuttu et kohtu täytyy synnytyksen jälkeen tutkia mahd rakennevian takia.

Minä tietenki siellä vähän jännityksellä odotin et kuinka käy ja mitä loppuperin löytyy. vauvalle tehtiin lähtötarkastus ja mulle kans ja sit ilmotettii et mun pitää käydä viel gynellä.

Kohta tuliki lekuri kyselee et joutasinko juttelee ja se oli se sama nainen jolta olin synnytykseen lähtenyt. Tämä olikin hyvin "pätevä" tapaus, yhdellä mahan painalluksella ja naurahduksella oli selvitetty niin kohdunlaskeumat kuin rakenneviatkin! -terve ja normaali! -hyvä niin, mutta jokseenki jäi vaivaamaan että mikä on totuus, ensin kätilö sanoo et kaikista erinäisistä syistä pitää jälkitarkastukseenki mennä äitipolille mutta tämä lekuri sano senki olevan turhaa!

Siinä koko tarina, olen oikein onnellinen terveestä vauvasta joka on ihan unelma, nukkuu ja syöpöttelee, oikein ihana palkinto vaikkei raskaus aivan ongelmitta mennyt.. mutta mutta, kaikki ei menny ihan nappiin tuolla sairaalassa, ei aina voi mennäkkään mutta turhan monta asiaa meni sähellykseksi ja siihen päälle vielä lekurin oikein mahtava käytös.

jospa sitä taas turhat unohtaa ja keskittyy olennaiseen, eli ihanaan vauvaan!

Uni maistuu itellekkin koko ajan ja kaksi viikkoa mies on isyyslomalla ja voin nukkua velkaa pois vauvan kanssa, jos ei ois väsymystä niin olo ois ihan erinomainen :p
 
Meille syntyi pieni prinsessa maanantaina 30.7 melkoisen vauhdilla. Painoa pienellä tulokkaalla oli 3310g ja pituutta 49cm.

Eli ilman mitään sen kummempia ennakkomerkkejä mulla alkoi tosi harvakseltaan supistella joskus puolenpäivän jälkeen. En tosin edes tajunnut et ne oli supistuksia ennen kuin joskus kahden aikaan. Tuntui vaan, että maha oli sekaisin. Neljältä supisteli jo sitten aika tiuhaan ja viideltä me lähdettiin sairaalaan, vaikka kätilö oli puhelimessa sitä mieltä et oltaisiin vielä voitu odotella kotona. Kun päästiin sinne, niin homma etenikin tosi vauhdilla ja ne ei ehtinyt laittaa mitään puudutuksia. Aluksi sain vähän ilokaasua, mutta se ei auttanut kun ihan alkuun. Lopun olin ilman mitään. Pikkuinen oli sitten maailmassa ilta kahdeksalta.

Välilihaa jouduttiin leikkaamaan pari senttiä, mikä tuntui siinä kohdassa puhtaasti helpotukselta, kun ponnistusvaihe oli kestänyt jo 1,5 tuntia. Vauva syntyikin sitten heti sen jälkeen. Olo on ollut todella hyvä ja pystyin istumaan ja kävelemään oikeastaan heti synnytyksen jälkeen. Tietysti paikat ovat hieman hellänä :) Uusi perheen jäsen on niin täydellinen kuin voi olla.. täysin puolueeton mielipide :D

Eli jos listaan voisi lisätä:

Rouva06 30.7 tyttö 3310g 49cm
 
Paljon onnea niille jotka ovat tässä viime päivinä nyyttinsä saaneet!!

Mulla menee nyt kaikki aika vauvan imettämiseen, toivon kovasti että tällä kertaa imetys onnistuisi, mutta alku on ollut tosi hankala. Jää ehkä vähäksi aikaa aika vähiin mun kirjottelut, mut yritän mahdollisuuksien mukaan teidän kuulumiset käydä lukemassa ja mahdollisesti kirjoitellakin.

Meidän papunen tuli siis aika yllättäin maailmaan, lohdutuksena kaikille joilla ei erityisempiä merkkejä synnytykseen ole. Perjantaina kävin siis neuvolassa, ja siellä huomattiin että kohdunsuu kahdelle sormelle auki ja kanavaa 1cm ja terkka sitten vähän venytti kohdunsuuta jos saisi vauhtia.
Lauantaina aamupäivällä ei sitten ollut muuta tapahtunut kuin limatulppa tullut, ja minä olin todella pettynyt kun ei supistuksen supistusta ollut tullut. Yöllä menin kahdentoista aikaan sänkyyn ja luin hetken. Sitten tuli jotenkin kummallisen kostea olo, ja koitin kädellä tuolta haarovälistä ja sormet olikin ihan veressä. Paniikissa juoksin vessaan, ja samassa tulvahti veret pitkin reisiä ja valui lammikoksi jalkoihin. Siitä sitten soitin äitipolille ja käskivät tulla näytille ja sinne mentiin. Kävi ilmi, että kohdun suu vuosi runsaasti verta, ja että lapsivedet olivat menneet. Se kaikki "veri" ei siis ollutkaan verta, vaan verensekaista lapsivettä. Olin hieman ennen yhtä synnytyssalissa, jossa tilannetta seurattiin, ja mietittiin että alkaako tapahtua vai ei. Olin koko ajan supistus-, ja sydänäänikäyrällä.
Vasta joskus kolmen ja neljän välillä alkoivat supistukset, jotka pikkuhiljaa voimistuivat. Seitsemältä olo oli niin sietämätön, että pyysin jotain kovempaa kivunlievitystä kuin ilokaasua, ja silloin katsottiin vasta kohdunsuun tilanne. Kätilö tuumasi että seitsemän senttiä auki, syntyy ennen kahdeksaa. Soitin miehelle, että ala tulla, ja samassa tuli lääkäri laittamaan kohdunkaulan puudutetta. Se auttoikin tosi hyvin, sillä seuraavan supistuksen aikana tuli vähän jo tarvetta ponnistaa. Kätilö sanoikin että seuraavalla supistuksella voit alkaa ponnistelemaan, ja minähän ponnistin. Ensimmäisellä ponnistuksella tuli tyttö kokonaan maailmaan, eikä onneksi tullut repeämiä. Tyttö syntyi siis vartin sen jälkeen kun olin soittanut miehelle, eli hän ei ehtinyt synnytykseen mukaan. Vähän harmitti, mutta kun ei tiennyt missä vaiheessa ollaan menossa niin en arvannut aiemmin soittaa. Synnytys oli siis todella helppo. Ei todellakaan kivuton, mutta esikoiseen verrattuna helppo ja nopea.

Paljon jaksamisia vielä mahakkaille, näillä helteillä se ei varmasti ole helppoa! Koitan käydä kurkkimassa teidän kuulumisia mahdollisimman usein!!

Pauzi ja papunen 3 vrk
 

Synnytyskertomus
Huomenta elokuiset!
Kertoilen teille, miten Nöpsöni s. 3.8.07 tuli maailmaan ja minkälaisia mutkia meille tuli matkan varrella... Eli tosi heikkohermoiset... en suosittele :(

Esikoiseni s.-05 oli kookas, häntä yriteltiin pitkään maailmaan rv.41+1, aukesin lähes kokonaan, mutta hän ei laskeutunut. Oli siis kookas ja lisäksi avotarjonnassa (eli kasvot ylöspäin). Jouduimme sektioon ja kaupan päälliseksi saimme molemmat infektiot.
Eli tätä raskautta seurattiin tarkemmin, oli automaattisesti synnytystapa-arviot ja kävin magneettipelvimetriassa, jossa sai tarkat mitat lantiosta. Lantioni todettiin olevan ihan hyvä ja tämä tuleva herra nelikiloisena pitäisi mahtua tulemaan. Viikko sitten ti:na rv 39 mulla oli jälleen kontrolli äippäpolilla ja sain jäädä rauhalliseen käynnistelyyn sairaalaan. Rauhalliseen, koska takana oli yksi sektio ja eikä muutenkaan päivistä ollut kyse, kun molempien vointi oli hyvä. Vauvan kokoarvio oli se nelisen kiloa. Mulle annettiin sytotecia ensin suun kautta ja to:na kohdun suulle, jolloin lääkäri myös päätti että perjantaina siirrytään saliin ja puhkaistaan kalvot. Oli paikat kuitenkin jo sen verran valmiit. Käynnistely sujui siis ok. Olihan se vähän tylsää sairaalassa lojua, mutta enpä kotiinkaan ois halunnut odottelemaan. Supisteluita oli jonkin verran, ei kauhean kipeitä kuitenkaan. Pe:na aamupäivällä puhkastiin kalvot ja sain tipan supistusten voimivtamiseksi. Kipeitä suppareita sitten tulikin! Tiukkaa teki parisen tuntia. Kipupiikki ei paljon auttanut. Iltapäivällä annettiin vihdoin epiduraali, paikat olivat vain pari senttiä auki, olin varmaan niin jännittynyt, kun teki kipeää. Epiduraali toimi mulla tälläkin kertaa tosi hyvin. KIvut hävis ja aukeneminenkin tapahtui tällä kertaa tosi nopeesti. N. kuudelta illalla olin täysin auki ja jonkin verran ponnistuttikin. Komensivat pystyyn, että vauvaa saisi vielä alemmaksi. Käitlö tarkasti ultralla tarjonnan ja taas oli kasvot ylöspäin :( . Sain kuitenkin ruveta hiljaksiin ponnistelemaan ja lääkäri otti avuksi "lempeän" imukupin. Samoihin aikoihin supistukset alkoivat loppumaan, mua vilutti (eli infektio taas alkamassa) ja vauvan sydänäänet kohosivat. Pari kertaa ponnistin, mutta vauva ei liikahtanut, jolloin lääkäri päätti, että lähdetään leikkaamaan. Pettymys oli valtava :headwall: . Sektio ei ollut hätä, mutta kiireellinen.
Sektiossa kaikki meni ok. Vauva, ihana terve pisteiden 9-9 poitsu saatiin maailmaan, mitat siis 4150g ja 53 cm. Lääkäri tosin totesi jo leikatessaan, että nytpä tiedän miksi supistukset loppu... Hän kertoi kursittuaan kokoon, että kohtuni oli revennyt noin 9 cm matkalta! Ja tämä repeämä oli ollut kauemmin, ei siis nyt tullut. Siinä repeämässä oli kuin valeseinämä, löllyvää kalvoa. Lääkäri totesi, että onneksi olet ollut täällä sairaalassa. Ei tiedä jos synnytys olisi kotona rajusti käynnistynyt... Ja onni oli myös, että istukka oli takana, repeämä edessä, vanhassa arvessa.
Heräämössä kaikki oli vielä ok. Mutta kun mua lähdettiin kärrään osastolle, tuli kauhean huono ja heikko olo, oksensin matkalla. Osastolla pyysin vauvaakin viereen, mutta sanoin samoin tein, että viekää sittekin pois. Olo oli kauhea! Kylmä hiki ja hyvä, että pysyin tajuissani. Verenpaineet laskivat ja lääkäri pyydettiin paikalle. Ultra haettiin ja siellä näkyikin, että repeämä oli alkanut vuotamaan... Mut vietiin synnytysaliin tarkkailuun, mutta tosi pian lääkärit päättivät, että pitää leikata uudelleen. Hemoglobiini oli lyhyessä ajassa laskennut neljäänkymmeneen!! Uudestaan leikkaussaliin ja masu auki pystyviillolla. Tässä vaiheessa minä tietysti jo unilla.. Leikkauksen jälkeen mut vietiin teholle, pidettiin hengityskoneessa ja nukutuksessa aamuun asti.

Tämän jälkeen sujuui kaikki parempaan päin. Mua tarkkailtiin ja sain vauvaakin käymään teho-osastolla. Olin kyllä turpee kuin mikä ja jalat puuduksiin. Olin siis menettänyt paljon verta, n. 5 litraa oli arvio! Sain yhteensä 7 pussia verta, ja hemppa palautui n. 90:een. Osastolle pääsin su:na ja ma:na multa poistettiin epiduraalipuudutus ja jalat alkoivat kantamaan. Toipuminen on nyt sujunut mukavasti, onhan toki maha ollut vietävän kipeä ja edelleen naukkailen kipulääkkeitä ja antibiootteja. Mutta tuon kaiken karsean jälkeen maailma taas hymyilee :) .

Nyt torstaina päästiin kotiin ja ihanaa on ollut! Vauva on terhakka imemään (ajatteli varmaan päästää äitinsä jostain helpolla :) ) ja muutenkin ihana olla kotona. Esikoista oli kauhea ikävä.

Tämä kertomus oli siis aikamoisen poikkeuksellinen... Mutta loppu hyvin kaikki hyvin :heart:
 
Synnytystarina

Menin kontrolliin osa 3/ käynnistykseen perjantaina 3.8. klo 13. Kohdunsuu pehmennyt, kanava lyhentynyt vähän. Päätös käynnistyksestä aiemman historian perusteella koko/lantionmitat taustalla.

Käynnistettiin 1/4 tabletilla kohdunsuulle klo 15. Lieviä supistuksia vartin välein ei sanottavaa vaikutusta heti. Kävelin myös sairaalan ympäri (napakoita suppareita) ja rappusia kuudenteen kerrokseen. Mies lähti yövuoroon klo 18:sta.

Uusi satsi klo 19.30 (vaikka pistivät hanttiin, etteivät yötä vasten käynnistele.. Tuumasin etten tullut tänne nukkumaan :kieh: ) Kovat supistukset alkoivat klo 21 tienoilla. Klo 22 katsottiin tilannetta ja klo 22.30 sain petidiiniä ja jotain suun kautta jotta voisin nukkua. Kohdun kaula entisellään eikä muutoksia kohdun suulla. Laitoin miehelle viestiä, että käyn nukkumaan ja että petidiini vaikuttaa 4h, jonka jälkeen joko nukun autuaasti edelleen tai ilmoittelen tilannetta..
1,5h myöhemmin heräsin, eikä uni enää tullut. Hengittämällä ja kauratyynyllä sain pidettyä itseäni kasassa, kovat supistukset 2-3 min välein. Tilanne suht sama. Synnytyssaliin noin klo 02.30. Avautumista odottamaan. Klo 03 sain Tramalia (ei mitään vaikutusta) soitin miehelle joka lähti kaahaamaan sairaalaan töistä. 04-06 mies hieroi kauratyynyllä selästä kahden minuutin välein, ja ohjasi hengittämään. Väliminuutit huilattiin. 06 sain toisen petidiinin, auttoi vähän. 09.30 suihkuun, ei juuri apua.
10.00 lääkäri tuli arvioimaan. Kohdun suu naftisti auki sormelle, kaula hävinnyt. Rajusti supistuksia, ei tietoa avautumisesta. Vaihtoehdot olivat 1. kalvojen puhkaisu, oksitosiinitippa ja myöhemmin (?) epiduraali, 2. sektio, 3. odotella..
Teimme mieheni kanssa sektiopäätöksen alkuperäisen lääkärin kanssa tehdyn suunnitelman mukaisesti.

Sektion ripeät valmistelut, saliin ja odoteltiin puolituntia anestesialääkäriä. Sain todella hevos-annoksen spinaalia ja olinkin puuduksissa sormenpäitä myöten ja myös osa keuhkoista.. =) En tuntenut yhtään mitään! Kympin tyttö syntyi seitsemän minuutin leikkauksen päätteeksi. Aivan kinassa ja kiukkuisena!

Isä ei päässyt leikkaussaliin ja vietti elämänsä pisimmän tunnin synnytyssalissa.. Heräämössä olin vain 45 min (johtuen varmaan spinaalista) ja sitten saimme viettää useamman tunnin salissa yhdessä. Meille oli useampi kätilö mutta sisään tullessa ja loppumetreillä sama ihana ihminen. Henkilökunta oli todella mukavaa synnytyksestä jäi positiivinen kokemus vaikka kivut olivat kovat ja se ei mennyt niinkuin olisi toivottu. Lopputulos on tärkein.

Nyt katsomaan Aava-tyttösen nukkumista. Nukkuu kahden-kolmen tunnin rytmissä ja syö. Lisämaitoa on annettu vähän, maidon nousu ei tapahtunut ihan heti ja tytön paino laski sairaalassa yli 8%. Olin sairaalassa kaksi yötä (plus se synnytysyö;).

Helle vaivaa täällä kun ollaan vielä sisätilojen vankina. Sektiohaavan takia en vielä pääse edes kävelyreissuille joille kaipaisin iltaisin. Seinät vähän lähenee pikkuhiljaa.. Mutta vauvanhoito on ihanaa!

Jaksamista kaikille jotka vielä odottelette!
Fee ja Aava 1vko
 

Prinsessa
Hei, onnellisena ilmoitan, että meille syntyi prinsessa 5.8. aamuyöllä.

Käynnistyksen kautta erinäisten vaiheiden jälkeen mm. avautuminen n. 9 cm ja hätäkakat lapsivedessä, päädyttiin lopulta kiireelliseen sektioon. Olimme välillä todella peloissamme, joten oli käsittämättömän ihanaa kun lopulta saimme kympin tytön ihasteltavaksi.

Onnea kaikille vauvan saaneille ja jaksamista vielä odottaville!
:heart:
 
Heipä hei, pitkästä aikaa! :wave:
05.08. meille syntyi poika, 3600g ja 50cm.
Pari päivää meni yli lasketun ajan ja mitään merkkejä ts. supistuksia ei ollut ennen vesien menoa sitten yöllä. Pari tuntia vesien menosta alkoivat supparit ja kaikkiaan koko touhussa meni n. 10 tuntia. Muutamalla tikillä selvisin ja nyt nautitaan vauvasta kotona!
Jaksamista kaikille vielä yhtenä kappaleena oleville, kyllä se odotus palkitaan vielä ruhtinaallisesti =)
 

Yhteistyössä