Elovauvat 2007


Tyttö syntyi 10.8, painoa 4210g ja pituutta 51cm
Perjantaiaamuna menin synnärille, ja kalvot puhkaistiin. Keskiviikosta saakka jatkuneet vaimeat supistukset muuttuivat n.tunnin päästä kipeämmiksi. Synnytys oli nopea, avautuminen n.4 tuntia ja 10 min ponnistusvaihe. Istukka jouduttiin irrottelemaan nukutuksessa, kuten kahdessa edellisessäkin synnytyksessä, tästä johtuen reilummasti verenvuotoa ja hemoglobiini nyt 86... pintarepeämiä oli alapäähän tullut ja niitä tikattu, häntäluu on ollut myös arkana, mutta eipä ihme kun tuon kokoinen neiti tuli noin kovalla vauhdilla :)
Tänään kotiuduttiin sairaalasta, mukava olla kotona :)

Käyn kurkkimassa vauvapuolen pinoa (ja lueskelen tätä läpi) hieman myöhemmin....

Violet + pikkuneiti
 
tiistai-iltana 7.8. menin näytille synnärille ku liikkeet oli hiljasia ja jotain tuntu pari kertaa lorahtavan kuten täällä epäilin.
vauvalla oli kaikki ok mutta lapsivettä tuli, joten jäin osastolle.
torstaiaamuna 9.8. lääkäri katso tilanteen ja sano painoarvioks 2,6g + että lapsivettä on tosiaan vähän.
käynnistykseen..
sain yhden puolikkaan tabletin ja puolentunnin päästä lähti supistukset käyntiin. soitin miehen paikalle, tossa vaiheessa mun äiti oli tyttöjen kanssa katsomassa mua ja lähetin ne kotiin ettei tytöt nää ku muhun sattuu.
kolmisen tuntia kärsin supistuksista ja sitten yhen aikaa alko vauvan sydänkäyrä näyttää huonolta, nousi 180-190 ja sit laski 70.
Mulle vaihettiin paita ja kiidätettiin hätäsektioon, paruin ja tärisin, olin ihan hysteerinen. Mies raukka palas huoneeseen vaan odottelemaan saatetuttaan mut leikkaussalien ulko-oville.
klo 13:10 maailmaan oli tullut pieni tyttäremme 2920g 46cm :heart:
itse heräilin joskus kolmen aikaa sillee et muistan jotain ehkä hieman, olin heräämössä tovin ja sain ison satsin lääkkeitä ku olin tosi kipeä.
olisikohan kello ollut viiden paikkeilla kun pääsin huoneeseen ja hetken päästä pikkuinen kärrättiin mun viereen ja heti kohta alettiin harjottelee imettämistä.
tänään kotiuduttiin ja alotellaan uudenlaista arkea taas =)
 
Minullako? :LOL:
No tässä Kassun kaipaamia synnytyskertomuksia tälle puolelle. Jonkun kertomus saattoi jäädä pois huomaamatta, anteeksi siitä. Mutta ilmoitelkaa vaikka niistä niin voin kopsata nekin tänne =)
Kyllä näitä synnytyskertomuksia on kiva lukea!!

Seriina 39 tasan
 
Sunnuntaiaamuna 5.8 heräsin muutamaan kipeään supistukseen. Ajattelin, että tänään meidän vauva syntyy. Olin jo odotellut viikon verran lähtöä, kohdunsuu avautuneena 4:än senttiin. Muu perheeni vielä nukkui kun kävin suihkussa ja laitoin hieman hiuksia. Söin itsekseni aamupalaa ja kuuntelin muutamia supistuksia. Niitä tuli epäsäännöllisesti 15-7 minuutin välein.

Herätin mieheni ja ehdotin, että lähtisimme sairaalaan. Valmistauduimme kaikessa rauhassa ja sitten veimme esikoisen isovanhemmille. Heille sanoimme että menemme tekemään sydänäänikäyrää, mutta soitamme jos jäämmekin sairaalaan. Mieheni on kyseisessä naisten- ja lastensairaalassa töissä kätilönä ja hänet tuntevat lähes kaikki, joka on ollut tilanteesta riippuen etu tai haitta.

Menimme ensiavun tutkimushuoneeseen, joissa synnyttämään tulijat tarkastetaan. Vaihdoin sairaalan kaavun ylleni ja sitten mieheni tutki kohdunsuun tilanteen sekä tarkisti lapsiveden värin amnioskoopin avulla. Hän katsoi minua silmiin ja sanoi, että eiköhän me nyt viimein anneta tälle hommalle vauhtia ja mennä synnyttämään. Toinen kätilö oli samaa mieltä, ihmetteli ettei jo aikaisemmin oltu tultu.

Synnytysosastolla oli ruuhkaa, mutta 1 synnytyshuone oli kuitenkin onneksi vapaana. Laitoimme monitorin ja kuuntelimme rauhassa vauvan sydänääniä ja mieheni seurasi supistuskäyrää. Kun supistuksia ei alkanut tulla tarpeeksi tasaisesti, mieheni laittoi minulle hieman oksitosiinia tippumaan. Hetken kuluttua supistukset tulivatkin sitten tasaisesti 3:n minuutin välein. Luulin, että kovat supistuskivut alkaisivat (kuten esikoisen synnytyksessä), mutta kipu olikin melko siedettävää ja mieheni sanoi, että tästä ei supistusten pitäisi enää voimistua. Päätin kuitenkin pyytää epiduraalin, ponnistusvaiheen kipua helpottamaan. Mieheni ehdotti, että puhkaistaisiin kalvot vasta kun epiduraali vaikuttaa...minulle kun jokainen sisätutkimus teki niin kipeää.

Epiduraali laitettiin istuvassa asennossa ja samalla hurja määrä nestettä tippumaan suoneen. Supistukset hieman heikkenivät nestevolyymin kasvaessa ja jouduttiin laittamaan lisää oksitosiinitippaa. Kalvot puhkaistiin ja supparit saivat lisää vauhtia.

Ponnistusvaiheen lähestyessä aloin tuntemaan kovaa kipua takapuolessa ja puudutusainetta käytiin laittamassa lisää. Sanoivat, että olen pidempi (kuin naiset täällä yleensä) ja tarvitsen isomman annoksen puudutetta.

Reilun kahden tunnin kuluttua sairaalaan tulosta, mieheni sanoi että voin alkaa ponnistamaan, sitä kai se kova kipu enteilikin, ponnistamista. Siinä vaiheessa synnytyshuoneeseen alkoi tulla porukkaa...Keskityin ponnistamiseen jokaisen supistuksen aikana, mutta lisääntyvä ihmismäärä häiritsi ja tunsin oloni epämiellyttäväksi. Kysyin mieheltäni, että ketä nämä kaikki (5 tai 6) ihmiset ovat. Hän vastasi että apuhoitajia ja "pesän" (lastenhoitohuoneen) väkeä. Olimme himmentäneet valaistusta karusta synnytyshuoneesta jossa ei ole ikkunoita ollenkaan, mutta yhdessä vaiheessa joku lamppaisi sisään ovesta ja räväytti kaikki valot päälle!! ...Se siitä tunnelmasta.

Jokaisen supistuksen ja ponnistuksen aikana mieheni kannusti minua ja kertoili tilannetta, miten vauva on tulossa. Yhdessä vaiheessa hän kielsi ponnistamasta ja sanoi, että vauvalla on käsi poskella. Seuraavan ponnistuksen jälkeen näin vauvan pään ja kuinka isi ohjasi napanuoran pois vauvan kaulan ympäriltä. Vielä yksi ponnistus ja poikamme oli maailmassa. Kaiken laikkiaan 4:n supistuksen aikana ponnistin eli aikaa kului ehkä n. 8 minuuttia. Napanuora oli vielä kiertyneenä pojan olkapään ja vastakkaisen kainalon alta hänen ympärilleen.

Isi katkaisi napanuoran, suukotti hellästi poikaansa päähän ja antoi hänet syliini ja suukotti sitten minua. Vauva oli hyvin rauhallinen, mutta alkoi huutamaan kun lastenhoitaja (turapartainen ISO mies) otti hänet hoitopöydälle ja viimeisteli napanuoran klampsilla.

Istukan syntyminen oli hieman hankalaa, kun kohdunsuuni oli sulkeutunut ja se täytyi avata käsin uudelleen. Lopuksi mieheni tutki paikat ja totesi tyytyväisenä, että ei tullut pienintäkään repeämää.

Viimein synnytyshuone hiljeni ja jäimme kolmestaan tutustumaan toisiimme. Vauva imi rintaa reilun puolituntisen ja lepäili huopaansa käärittynä sylissäni. Mieheni pyysi mukavan kätilön pitelemään poikaamme sen ajan kun hän auttaisi minut vessaan. Epiduraaliannos olikin loppujen lopuksi niin suuri, ettei jalkani kantaneet kunnolla ja pyörryin vessanpöntölle. Mieheni koppaisi minut syliinsä ja vei takaisin petiin. Hetken kuluttua olo selkeni...

Sitten tulikin komento että huone tyhjäksi, joku toinen sitä tarvitsee. Huoneeseen porhalsi 2 isoa, tatuoitua miestä (potilaskuljettajia) sängyn kanssa, johon he minut siirsivät. Vauva piti jättää "pesään" odottamaan lastenlääkärintarkastusta Mieheni nousi mukanani vuodeosastolle, mutta kiireellä hänet patistin takaisin poikamme luo. Tunnin odottelin vihaisena poikiani takaisin lähetellen tekstiviestejä äitien oikeudesta olla vastasyntyneensä kanssa koko ajan.

Viimein he tulivat vuodeosastolle ja sain pojan syliini. Punnitustulokset olivat 2960g ja 50 cm. Paino grammalleen sama kuin esikoisen syntymäpaino!

Mieheni hoiti meitä sairaalassa ja hän sen pystyisi tekemään kotonakin ja siellä olisimme kaikki mukavammin...eli seuraavana päivänä pyysimme kotiutuslappua lääkäreiltä. Gynekologi sen antoi mielellään, lastenlääkäri mutisi, että poika on niin punainen ja viikolla 37+6 syntyneenä hänellä on riski kellastua. Mieheni tokaisi, että kotona meillä on paljon enemmän luonnonvaloa kuin täällä sairaalahuoneessa...et eiköhän me pärjätä. Appiukko haki meidät sitten kotiin. Sellainen vajaan 24 tunnin sairaalareissu meillä.

Sen ympyrän sisällä, johon mahduimme minä, mieheni ja vauva, synnytyskokemus oli ihana ja helppo. Mutta kaiken muun meidän ympärillä koin vähemmän miellyttäväksi. Ehkä seuraava vauva (?) syntyy kotona :heart:
 
Tuolla odotuspuolella kirjoittelinkin raskaana ollessa.
Eli jos meidätki lisätään listaan. Poika syntyi 30.7 mitat: 3210 g ja 49,5 cm.

Arki on lähtenyt hyvin käyntiin kahden lapsen kanssa. Poika syö 0-2 kertaa yössä. Päivisin jaksaa olla pari kertaa hereillä. Aamupäivällä ja illalla.
Ristiäiset meillä olisi jo 2.9 ja siitä n. 3 viikkoa niin olisi esikois tytön 2v synttärit.

Yritän tulla aina välillä tänne kirjoittelemaa.
 
vauhdikas synnytys, mutta rauhallinen lopputulos.

keken syntymä:

sunnutai-iltana ei siis ollut mitään erikoisempaa, kuin muinakaan iltoina. maha kovettui satunnaisesti ja väliin oli menkkamaista jomotusta, muttei mitään säännöllisyyttä. mentiin nukkumaan yhentosta maissa ja nukuin hyvin aina vartin yli yhteen, kun heräsin tosi voimakkaaseen supistukseen, sattui ihan törkeästi. menin veskiin ja veristä limaa tuli kourallinen. herätin iskän ja sanoin että nyt sattuu niin, että mennään. naapuri hälytettiin lastenvahdiksi ja iskä kurvasi tosi vauhdikkaasti sairaalan pihaan, matka kesti n.15min. mut otettiin tutkimushuoneeseen, mutten voinnut kuin tuskailla. hoitaja kirjasi toisen synnyttäjän papereita, ja totetsi hetken kuluttua, että taitaa olla parasta, että menen suoraan saliin, jonne mut ja iskä sitten ohjattiin. kävin pöydälle kyljelleen ja olo oli tosi tuskainen. paikat olivat täysin auki, mutta kalvot ehjät. kätilö sanoi, että paras kivunlievitys on nyt vaan mennä supistukseen mukaan ja ponnistaa ja niin tein. ponnistin ja kalvot puhkesivat, lapsivesi tulla hulahti. ja olo tosiaan helpottui. seuraavan parin supistuksen aikana ponnistin taas ja pojan pää kurkisti jo kolostaan. ja kun hartiatkin oli kohta ulkona, niin olo oli suorastaan autuaallinen. pojan syntymäajaksi kirjattiin 13.8.2007 klo 01.55. synnytyksen kokonaiskesto huimat 40 min. tämän "formulakuskin" mitat oli 51cm ja 3995g. pikkuinen oli ihan sinisen kirjava kasvoiltaan, niinkuin runneltu, mutta ihan oli meidän näköinen ja tuntui aivan uskomattoman hyvälle saada poika rinnalle.

sairaalassa oloaika oli tosi milyttävä kokemus. kaikki kiitos oysilaisille! ihanan rauhallinen ja välittävä ilmapiiri. kotiin päästiin eilen. keken paino putosi sen verran paljon, että huomenna käyn painokontrollissa neuvolassa. uskon kuitenkin kaiken olevan ok, koska maitoa tulee hyvin ja poika syö hyvin ja nukkuu vielä pitkät pätkätkin perään. ite säästyin tikeiltä ja muilta vaivoilta, joten hyvältä täällä näyttää. jälkisuppareita on vielä. sairaalassa söin niihin kipulääkkeitä, mutta nyt pärjäilen ilman.

näin vauhdikas oli meidän yö. iskä kerkes kotona ottaa vielä pienet nokoset, ennenkuin terassin katontekijä tuli aamulla hommiin =)

valtaisat onnittelut kaikille muillekkin elovauvoille perheineen. toivottavasti joukko kasvaa nopeasti ja pysyy yhtä tiivinä kuin odotusaikanakin.

mirjamic ja keke 4pv
 
Odotuspuolelle jo laitoinkin elikkäs Tuleva mami on nyt tästä lähin nimimerkiltään Ellenin äiti.
Kaunis pikku prinsessa syntyi siis 13.8.07/01.00 neidin mitat oli 3180g 50cm ja pipo 35,5.
Synnytys oli erittäin pitkä ja rankka, kirjoitan siitä joskus kun jaksan.
Mutta syntyi niin ihana ja kiltti vauva että oli sen arvoista!
Onnea vaan kaikille vauvautuneille! :heart: :heart:
 
Meidän vauva vaikuttaa olevan tosi rauhallinen tapaus...samaan aikaan kun esikoisesta (1v.8kk) on tullut pikkuinen uhmaaja. Onneksi uhma ei kohdistu suoraan vauvaan vaan häntä silittelee ja suukottelee edelleen. Esikoinen itkeskelee enemmän ja huutaa äitiä koko ajan...kiellot ei enää tehoa ja tavarat on alkaneet lentelemään :| Kai tämä kuuluu jossain määrin asiaan??

Onko kenelläkään kokemusta kohdun laskeumasta ? Nyt on mulla alkanut olla vähän sen tyyppisiä oireita (paineen tunnetta lantionpohjassa, epämääräisiä kipuja) et on syytä epäillä jotain sellaista. Tutkimme tilanteen.

laluz ja poikanen 12vrk
 
Minäkin voisin ilomttautua tänne puolen, vaikkakin aika menee lähestulkoon uuden ihmeen tuijottelussa ja hoidossa. Ehkä jossain vaiheessa, rytmin löydyttyä kerkeää enemmän kirjoittelemaan.
Meille siis syntyi poikavauva 12.8. klo 14.22. Poika painoi 3816g ja oli 52cm pitkä.
Synnytys kesti 13h ja käynnistettiin. Olin osastolla muutaman päivän alkavan raskausmyrkytyksen vuoksi ( keskiviikosta--käynnistys lauantaiaamuna).
Käynnistys siis aloitettin la aamuna sytostecillä ja iltapäivällä sain vielä yhden. Lekuri oli sitä mieltä että jatketaan aamulla, ettei yötä vasten tarvitse synnyttää, mutta poitsu olikin sitten päättänyt että nämä lääkkeet saa riittää. Kokoillan mulla supisteli säännöllisesti, mutta ei kovin kipeesti. Kahdentoista aikaan ajattelin että nukun vähän aikaa ja pyysin pari panadolia ja olin varma että ne riittäisivät. No Yhdeltä heräsin siihen että tuli ekat kovat supparit ja samnatien hulahti lapsivedet. siitä pääsin sitten tarkkailuhuoneeseen, jossa supparit aika nopsaan kovenivat noin tunnissa. sen tunnin ajan supistusten kovetessa hengitys ja "ääneen hyminä" auttoi, mutta sitten alkoi jo olemaan niin kipeä että pyysin järeämpää kipulääkettä. Siinä vaiheessa soitin miehelleni, että lähtis tulemaan ja oli vaikea pidätellä itkua puhelimessa kun jännitti ja sattui ja mies heräsi puhelinsoittoon. huomas että oli ihan unenpöpperössä ja uutinen sai vielä sekasemmaks, mutta sitten kuitenkin nopsaan pääsi paikalle. Sillävälin minut kärrättin saliin ja sain ilokaasu naamarin käyttöön. Se helpotti tosi paljon alkuun ja käytinkin naamaria joka supparilla, niin että kun mies tuli niin olin kyllä aika hiprakassa
:saint:
Auki olin siinä vaiheessa vain parille sormelle ja tuntui että aukemainen on hidasta. Kivut olivat kuitenkin mahtavat ja pyysin epiduraalia, kun alkoi olemaan sietämättömiä. Valitettavasti kävi niin, että päivystävä lääkäri oli kiireellisessa sektiossa ja odottelin epiduraalia tunnin ainakin. No onneksi tuo kiireellinen sektio päättyi onnellisesti ja sain myös itse epiduraalin. Kivut lähtivät kokonaan ja odottelimme aukemista, joka tuntui olevan hidasta. Juttelimme jo mahdollisesta sektiostakin, jos ei aukea kun edellinen käynnistys oli päätynyt sektioon. Kätilö joka oli meillä KOKO synnytyksen ajan vuorossa oli LOISTAVA. Kuitenkin sitten olinkin sitten vikan epiduraalinannoksen parin tunnin aikana avautunut neljästä sentistä kahdeksaan, joten synnytys olikin edennyt melkein ponnistusvaiheeseen. Supparitkin alkoivat tuntumaan erilaisilta ja alavatsalla ja kipeemmiltä taas. Vauva oli jo synnytyskanavassa ja päälaki näkyi kun aloin ponnistamaan. Yritin ponnistella hengittämisen tahtiin pitkiä hitaita hengityksiä ja vauva tuli ulospäinjoka työnnöllä vähän. Ponnistusvaihe kesti 14min ja ulos putkahti virkeä 9 pisteen vauva. Isältä ja äidiltä pääsui itku ja vauva pääsi masun päälle rauhoittumaan. Kädet täristen isä leikkasi napanuoran ja jäimme ihmettelemään vauvaa kätilön ommelessa tikkejä alapäähän. Pintarepeämiä oli muutamia ja kahdeksan tikkiä ommeltiin. Varsinaista välilihan leikkausta ei tarvittu. Salissa vietimme aikaa parisen tuntia ja vauva oli isällä sillävälin kun kävin suihkussa . Kätilö toi ruokaa ja kahvia ( ah, kyllä olikin nälkä!) ja siinä onnesta ymmyrkäisinä tuijottelimme toisiamme, vauvaa ja kehuimme loistavaa kätilöä. Osastolle kävelin itse, hieman huterasti mutta kuitenkin.
Synnytyksestä jäi todella hyvä mieli ja olen tosi onnellinen, että sain kokea myös alatiesynntyksen, jota kovasti pelkäsin etukäteen. Ponnistusvaihe ei ollut yhtään niin kauhea kuin etukäteen ajattelin. Ja epiduraalin odottelua oli kuitenkin vain se muutama tunti.
Mieheni läsnäolo oli hirveän tärkeää, vaikka hän itse sanookin että ei osannut tehdä mitään, mutta juuri se että on läsnä oli tärkeää. Nyt synnytyksen jälkeen, vauvan, äidin ja kodinhoidossa hän on ollut uskomattoman ihanasti mukana. Mitäpä olen tehnyt että tuollasen ansaitsen.... :heart: :heart: :heart: No, ainakin hienon ja suloisen pojan :)
Raskausmyrkytyksen takia jouduin vielä käymään tänään päivystyksessä kun verenpaineet eivät ole laskeneet ja joudun nyt syömään lääkettä parisen viikkoa. Onneks myrkytys ei enää ole päällä sentään, kun sekin kuulemma voi tulla synntyjksen jälkeenkin neljä viikkoa :eek:
Täällä nyt sitten opettelemme perheenä eloa ja syöttö- ja hoitorytmejä. Imetyksen kanssa on ollut hieman hankaluuksia, kun maito mulla nousee mutta ei heru tarpeeksi nopesti ja paljon. Olen yrittänyt lämpimiä suihkuja sunmuita mutta ei tehoa. No, olen kuiten imettänyt aina ne tipat mitä tulee :/ Ja pumpannut vielä lisämaitoa. Jos jollakulla on vinkkejä maidon herumiseen ( ruokavalio, vitamiinit...?)niin kiitollisena otan vastaan.

Toivotan ONNEA kaikille muillekin vauvansa saaneille ja toivon, että voimme jakaa onnellisia iloisia hetkiä tälläpalstalla vielä monet kerrat :hug:
Kiitos, myös jokaikiselle ODOTUS-puolen ilojen ja surujen jakamisesta. Näin se raskausaika meni ja hieman haikea olo tuli siitäkin kun neuvolakorttia tuossa katselin, että siinä se nyt on....

Pilkettä ja "pomo" tuleva Nikolas Onni Kristian

Ps. yritän laittaa profiiliin kuvan pikkumiehestä kolmen tunnin iässä.
 
Tässä tulisi synnytystarinaa, jos nyt ennätän sen kokonaisuudessaan kertomaan. Hieman meinaa kiirettä pitää vauvan ja kaksi vuotiaan kanssa. Esikoinen lähti jo aamulla varhain kouluun.

Tiistaina menin yliaikaiskontrolliin Kysiin. Kätilö teki tutkimuksia ja otti sydänkäyrää. Sitten lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Sitä ennen olin pyydellyt ja anellut että käynnistetään. Kohdunsuu oli auki 3 cm, joten alettiin käynnistämään. Lääkäri päätti että ensin kalvot puhki ja tunnin kuluttua siitä tippaa. Siirryin siis synnytyssalin puolelle. Tässä vaiheessa soitin miehelle että alapa tulla. Ilmoitin myös tytärtä hoitaneelle äidilleni että en tulekaan kotiin vaan jään hakemaan vauvaa. Ensin siis kalvot puhki. Vettä ei tullut nimeksikään. Vauva oli ilmeisesti niin alhaalla ettei vettä päässyt tulemaan. Puoli tuntia piti pötkötellä. Supistuksia tuli vain vähän ja epäsäännöllisinä. Kätilö toi minulle lounaan ja mieskin ilmaantui paikalle. Sitten olikin jo kulunut tunti kalvojen puhkaisusta ja kätilö laittoi tipan. Oksitosiini tippumaan. Jo alkoi tulla säännöllisiä supistuksia ja ne alkoivat olla kipeitä. Sain ilokaasua helpottamaan kipua. Sovittiin kätilön kanssa että epiduraali tai spinaali kun alkaa sille tuntua. Kätilö lisäsi oksitosiinitippaa suuremmalle. Kivut lisääntyivät ja pyysin parempaa kivun lievitystä. Kätilö tarkasti kohdunsuun tilanteen: 7 cm auki. Menin käymään vessassa. Sieltä tultuani kuulin että anestesialääkäriä ei saa, joten gyne laittaa kohdunkaulan puudutteen. Vessasta tultuani alettiin laittamaan. Kohdunsuu lähes kokonaan auki eikä puudutetta saanut enää kuin toiselle puolelle "liepeeseen" laitettua. Minä kauhusta kankeana että tälläkö pitää pärjätä. Kivut olivat todella kovat. Ilokaasu ei juurikaan auttanut. Gyne lähti salista ja lähes samalla ovenavauksella tuli anestesialääkäri ovelle että tännekö tarvittiin puudutusta! Kätilö siihen että ei enää tarvita! :eek: Se oli viidestä minuutista kiinni!!! En kyllä itseasiassa tiedä vieläkö olisin pystynyt olemaan paikallaan spinaalin laittoa varten, kivut kun olivat helvetilliset. Seuraavaksi alkoi ponnistuttaa ja ponnistelin muutamalla ponnistuksella tyttären maailmaan.

1-vaihe kesti 1 t. 17 min
2-vaihe kesti 4 min
3-vaihe kesti 10min

Yhteiskesto noin 1 t. 30 min. Aika nopea synnytys. Kätilöllä taisi olla kiire kun vähän väliään lisäsi tehoja tiputukseen ja minä vain |O Kivut kyllä loppuivat siihen paikkaan kun tyttö tuli maailmaan. Se palkitsi kaikki kärsityt kivut. Jälkikäteen ajateltuna ei se niin kauheaa ollut. Kipeää teki mutta onneksi synnytys ei ollut pitkä.
 
Nyt ollaan oltu pari päivää kotona. Perjantaina mies meni vielä töihin kun aloittaa isyysloman vasta maanantaina. Minä hieman pelkäsin että mikähän katastrofi täällä saadaan aikaan vauvan ja keskimmäisen kanssa. Hienosti päivä meni. Täytyy kehua tätä meidän 2 v. tyttöä miten hienosti hän on ottanut vauvan vastaan. Eka kerran kun näki vauvan niin näytti kuin joulu olisi tullut tytölle etuajassa! Niin ihastuneelle hän näytti.

Nyt sitten eletään täysin vauvan rytmin mukaan. Syödään ja nukutaan. Tyttö syö tosi hyvin rinnalta. Illalla olen vain joutunut antamaan lisämaitoa kun omalla ei tunnu yötä vasten pärjäävän. Maito on kyllä lähtenyt nousemaan hyvin. Tänään oli päivällä hieman lämpöinen olo ja jäseniä pakotti. Arvelin että mahtaako johtua tukkeutuneista maitotiehyistä kun rinnat olivat aika kuumottavat. Tehostetusti sitten tyhjensin rinnat ja syötin kummatkin rinnat pohjia myöten ja johan olokin hieman helpotti.

Me ollaan mietitty ristiäisten ajankohdaksi syyskuun loppupuolta. Ennätetään totutella itse tähän uuteen elämään. Täytyy kyllä sanoa että on raskaampaa tämä vauva-arki kuin kaksi vuotta sitten. Johtuneeko itselle tulleesta iästä vai mistä? On tietysti vauvan ja taaperon kanssa eri raskasta kuin pelkästään vauvan kanssa. Tästä se arki tasaantuu ja elämä helpottaa. Vauva itse on aivan ihana typy! :heart: Rauhallinen eikä liiemmin itkeskele. Ainakaan vielä. Omaan sänkyyn neiti ei millään haluisi nukkumaan. Tässä olen kuitenkin tiukkana. Keskimmäinen tulee vieläkin öisin viereen, joten vauva ei millään mahdu enää. Tai on tosiaan siirryttävä nukkumaan poikittain. :LOL: Ensi yönä ajattelin kokeilla uniliinaa, jonka on Haikaranpesä kehittänyt. Eli helpompi versio kapalosta. Tänään tyttö oli aamupäivällä kapalossa ja näytti tykkäävän siinä olla. Täytyykin toivoa että se rauhoittaisi myös yöunille paremmin.

Sairaalassa tyttö nukkui kokoajan lähes 4-5 t unia. Eka yö kotona meni katsellessa uuden kodin seiniä. Viime yönä taas alkuyöstä herättiin parin tunnin välein ja aamuyöstä nukkui varmasti lähes viisi tuntia. Se pelastaa minut kun tyttö nukkuu edes yhden pitkän unipätkän. Päivälläkin kun pitäisi jaksaa touhuta ja olla virkeänä.

Nyt taidan mennä typykän viereen köllimään ja lepäämään! :wave:
 
Meillä on päivä mennyt kantoliinan kanssa leikkiessä.. Ollaan yritetty erilaisia sidontoja, kun olisi niin mukava saada tuo liina toimimaan. Jostain kumman syystä vaan ei meinaa meiltä tuo touhu onnistua. Kehtosidontaan vauva tuntuu jotenkin hirveän isolta. Se ei meinaa millään asettua sinne nätisti, kun se liinasta muodostuva kehto on niin pieni. Ja sitten kietaisuristisidontaan en onnistu saamaan vauvan jalkoja hyvin itseäni vasten, joten sekään sidonta ei oikein toimi. Alkaa jo ärsyttää :kieh: Ei kai se auta kuin jatkaa yrityksiä..
 
Lara83
Tinnipinni lisäätkö mut listaan kun koneelle kerkiät ja maltat =)
Eli tyttö syntyi 8.8.07, pituutta 51cm ja painoa 3470g.

7.8. aamulla meni lapsivedet ja tosiaan meidän vauva ei missään vaiheessa laskeutunut/kiinnittynyt joten en todellakaan osannut odottaa että lähtö tulisi ennen laskettua-aikaa (10.8) koska lääkärikin totesi että varmaan menee reilusti yli...
Päivällä sitten mentiin NKL:lle ja sinne jäin odottamaan supistuste alkamista. Joskus alku illasta alkoi pienet supistukset ja mieskin lähetettiin kotiin nukkumaan kun oltiin sitä mieltä että menee varmaan aamuun kun olin vasta sormelle auki. Pari tuntia ehdin yksin kärvistellä ilman kipulääkkeitä mutta sitten kun pyysin saada jotain, huomattiin että olenkin jo 4cm auki ja supistukset 5 min välein. Kun sitten aloin siirtymään synnytyssaliin, niin kivut oli todella kovat ja olin todella tyytyväinen että sain epiduraalin nopeasti. Sitä odotellessa kokeilin ilokaasua joka toimi todella hyvin, olin tietoinen että supistaa mutta olin niin muissa maailmoissa etten välittänyt niistä :D

Epiduraalin saatuani sain torkuttua pari tuntia ja sitten pääsin ponnistamaan. Tyttö oli avotarjonnassa (kasvot ylöspäin) joten hänen ulos saaminen ei ollut ihan helppoa... :whistle:
Ponnistusvaihe kesti melkein tunnin ja lopulta leikkasivat välilihaa ja sitten tyttö syntyikin.. Ei voi sanoin kuvailla sitä tunnetta kun esikoinen nostetaan rinnuksille, kyllä pitkä (ja ei niin helppo) odotusaika palkittiin.
Henkilökunta naikkarilla ansaitsee kyllä kehut. Aivan ihania kätilöitä!
Synnytys oli mielestäni kivulias, mutta ei läheskään niin paha kun olin etukäteen ajatellut. Ilolla menen synnyttämään vielä uudestaankin :)

Leikkaushaava sen sijaan on edelleenkin arka. Ei kovin kiva näillä helteillä.. :ashamed:

Arki on lähtenyt hyvin käyntiin. Tyttö on rauhallinen tapaus.. Lähinnä olen ihmetellyt kun ei varsinaisesti huuda, vaan lähinnä inisee kun on nälissään.. Kunnon parkumista ei ole (vielä) montaa kertaa kuultu. Mutta ehkä hän on vähän rauhallisempi luonteinen..
Imetys tässä perheessä ei suju ja se harmittaa! Vauva imee ainoastaan rintakumin kanssa mutta ei ilmeisesti saa tarpeeksi maitoa kun saattaa yli puolen tunnin imemisen jälkeen syödä pullosta 80ml. Onneksi ostin hyvän rintapumpun niin ei tarvitse korviketta antaa. Ympäristön kommentit ovat kyllä saaneet monet kyyneleet silmiin kun jatkuvasti hoetaan että imetys lähentää äitiä ja vauvaa ja jatkuvasti saa perustella miksi en imetä. Harmittaa kun kovasti kuitenkin yritetään.. No, onneksi peli ei ole vielä menetetty vaan vielä jaksetaan yrittää.

Nyt tuolta sängystä alkaa kuulumaan ähinää, joten taidan lähteä syöttöpuuhiin =)

Lara83 ja typy 11 päivää :heart:
 
Liitynpä minäkin tänne puolelle! Meille syntyi 7.8 tyttö jolla pituutta 52 cm ja painoa 3630g. :heart:

Synnytyskertomusta:
Olin lähdössä maanantaina hakemaan miestä töistä, kun eka supistus tuli ja oli aika voimakas heti. Niitä alkoi tulla puoli viidestä 10 min välein. Käytiin kylläkin vielä syömässä ulkona ja mies söi kyllä ennätysvauhtia ruokansa loppuun. Itse söin hiljakseen ja välillä otin supistuksen vastaan. Kotona menin heti lämpimään suihkuun. Mikä auttoi todella hyvin supistuksiin! Mies ei tiennyt miten päin olis ollu ja olisi heti halunnu lähteä tyksiin! Klo 23.00 oltiin tyksissä, kun kotoa loppui lämmin vesi niin suostuin lähtemään kohti sairaalaa, että pääsisin suihkuun. olin auki jo 7cm, kun päästiin sairaalaan. Siellä olin suihkussa koko ajan. suihkusta pois tullessani pyysin puudutusta,mutta kätilö totesi, että seuraavasta supistuksesta saa ruveta ponnistamaan. Shokki meinas iskeä, kun mitään kivunlievitystä en saanut. Ilokaasua en uskaltanut ottaa, kun pelkäsin, että tulee pahaolo. ponnistusvaihe kesti n.10 min ja kaunis peikkotukka tyttö oli ulkona. Sitä tunnetta ei pysty kuvailemaan minkä koki siinä vaiheessa!! Synnytys oli todella ihana kokemus vaikka ihan luomuna tein sen ja olen yllättänyt että oli niin ihana kokemus kaikesta kivusta huolimatta. Iso kiitos tarvitsee sanoa kätilölle ja muulle tyksin henkilökunnalle! olen kuullut aina vain huonoa tyksin henkilökunnasta,mutta meillä oli aivan ihanat hoitajat osastolla ja kätilö!
:)

Neiti on tosi rauhallinen ja herää vain kerran yöllä klo 3.00 ja seuraavaksi kuudelta ja sen jälkeen nukutaan puol kaheksaan- kaheksaan.
Neiti ei itke paljoa. ynisee ja maiskuttaa, kun on nälkä! Ollaan kuultu pari kertaa kunnon itku. Nyt itsekin nukkumaan!

antoisia ja iloisia vauvahetkiä kaikille!!
 
Taitaa olla alkava rintatulehdus minulla. Eilen illalla tuli horkkakohtaus, joka kyllä meni äkkiä ohikin. Rinnat tuntuvat "paakkuuntuneille". Olen yrittänyt lypsää päivällä joka välissä. Yöllä en ala lypsämään. Ongelma on se että tyttö ei aina ime kumpaakin rintaa samalla syöttökerralla. Yölläkin söi vain toisesta rinnasta. Seuraavalla syöttökerralla se toinen rinta on jo ihan tosi täysi. Alkuun rinnanpäät kestivät hyvin imettämisen. Nyt Bepanthenista huolimatta rinnanpäät ovat tosi kipeät. Kipunoita lentää silmissä kun aloittaa imetyksen. Onko muilla samanlaisia ongelmia? Mites oletteko ottaneet huvitutin käyttöön? Meillä käyttö vähäistä mutta olen todennut että hyvä se on olla olemassa. Se kai yksi ongelma onkin. Se hieman häiritsee imuotetta. Täytyy olla minunkin kärsivällinen. Pikku hiljaa asiat tästä lutviutuvat. Vastahan me ollaan oltu kotona kolme päivää. Tutustuminen on vasta alussa.

Nyt taidan lähteä köllöttämään miehen viereen ja ihastelemaan pientä tyttöstä!
 
Onnea kaikille vauvansa saaneille!

Meillä on myös vähän hankaluuksia tuon imetyksen kanssa, kun poitsu joisi kerralla tuollasta 40-60 ml ja mulla tulee esim kun pumppaan nin vain 10-20 ml rinnoista :(
Olen siis antanut lisämaitoa, mutta luulenpa että en pysy mukana vaavin tahdissa vaikka joka kerta alkuun imetänkin ja syötön jälken pumppaan. Taisi Hemu2 kertoa samantapaisesta ongelmasta. Tuo on totta mitä Edie sanoi, että kommentit vähän tunutuvat ikäviltä kun yritys imettämiseen on kova. Nälissään en halua kuitenkaan poikaa pitää. Jos jollakulla on jotain vinkkejä niin iso kiitos!
Unirytmiäkin vielä haetaan ja syli nukkumapaikkana ja kumma kyllä sitteri, siinä meidän touhujen keskellä päivisin tuntuvat miellyttävän poikaa. Yöt yritetään pitää omassa sängyssä, mutta onhan tuo lipsahtanut väliin viereenkin...Onneksi yöherääminen ei ole ihan kauheaa, vaikkei varsinaista rytmiä vielä olekaan. Kunhan saa jossain välissä nukkua pari kertaa vuorokaudessa muutaman tunnin.

Tsemppiä kaikille muillekin..samantapaisia arkiasioista tuntuu muillakin olevan :)
 
tervehdys!

mulla on rinnanpäät kanssa herkkinä. ehjät on, mutta pari ekaa imua sattuu. mulla tissit puskee kanssa maitoa tasaisen tappavaan tahtiin ja ovat aina tupaten täynnä kun on syötön aika, 2-5h välein. siksi oikean imuotteen saaminen heti on kekelle hankalaa. itse pumppasin toissapäiväna vasemman tissin tyhjäksi, kun meinasi pakkaantua. meni kipu onneksi sillä ohi. eli edie koita saada rinta vaan ihan tyhjäksi. kuuluisia kaalinlehtikääreitä on mulle monelta taholta kehuttu. eli kauppaan hevi osastolle ja kaalinpää kainalossa takaisin kotiin. kaalinlehteen tehään muutama viilto, jotta mehu tulee ulos ja sitten vaan rintojen päälle. kuulema viilentää ihanasti. sitten jos kuume nousee, eikä helpota pumppaamalla, niin burana on oiva apu kipuun. pakkantumiseen en tiiä muuta keinoa kuin lämminsuihku/sauna ja siellä ritojen käsin lypsy/hieronta. tuo pakkaantuminen on ihan hirveä tunne. iskä on innoissaan, kun tissit pullottaa, mutta kyllä se on niin tuskainen tunne, että itkua saa vääntää.

meillä ei huvituttia ole ollut kellään. tutti on ollu vaan nukkumaan mennessä. aikaisemmat aloiti tutin lutkutuksen muutaman viikon iässä, kun imemisen tarve kasvoi niin, että päivät olis menny vaan tissittelyksi. vielä ei keke ole tuttia kaivannut. koitettu on, mutta pärjäilee toistaiseksi ilman. tuttipulloa ajattelin kokeilla ensi viikolla, kun iskän kauan ootetu kesäloma torstaina vihdoin alkaa. pulloruokinta on meillä perinteisesti kuulunut pääosin iskälle. tosin sairaalassa annoin lisämaitoa pulosta muutaman kerran.

kyssäri aventin rintapumpun varaosista eli tietääkö kukaan mistä voi ostaa/tilata rintapumppuun varosia? tarvitsisin uuden silikonilätkän, joka tulee rintaa vasten. aventin pulloja ja pullotutteja kyllä löytyy, mutta muita varaosia en ole onnistunut löytämään.

meillä on tällä hetkellä varsin rauhallista. ollaan keken kanssa oltu viikonloppu kaksistaan, kun muut ovat ukin 60v juhlissa 400km päässä. jouduin jättämään pippalot väliin, kun en raaski moista matkaa pientä vielä kuljettaa ja olla sitten suuren ihmisjoukon keskellä. no toivottavasti on vielä monet juhlat edessä.

nimeä ollaan kuumeisesti mietitty. olen ajatellut jotain vanhanajan nimeä, koska isommillakin on, mutta saa nyt nähdä mihin päädytään. isosisko oli naapureille puhunut, että keken nimi olisi niklas =) ei kuulosta yhtään hullummalta sekään. nimiäiset pidetään todennäköisesti jossain syys-lokakuun vaihteessa.

nyt vähän huudattamaan imuria. saatan keretä tekeen nopeen siivouksen ennen hoitopuuhia.

mukavaa sunnuntaita kaikille!

mirjamic ja keke 6pv
 
Ulkoilusta kyselisin

Pohdin tuossa mielessäni, kun vielä on näin ihania ilmoja, että missä vaiheessa rauhallisen ulkoilun/kärräilyn (synnytyksestä vko huomenna) voisi aloittaa, minkälaisia ajanjaksoja uskaltaisi tällaisilla ilmoilla aloitella ja minkälainen vaatetus kärryihin?

Öykä & Juniori 6 päivää vanha
 
Öykä..olin vauvan kanssa kävelemässä pienen lenkin jo perjantaina. Syntyi maanantaina aamuyöstä klo 01.00 ja kotiin tultiin torstaina. Vauvalla oli lyhythihainen body, puolipotkarit, neuletakki ja pipo. peitto oli varuilta mukana mutta lämpötila vaunuissa oli 25 eli kyllä tarkeni. Itse en vielä kovin pitkää lenkkiä jaksanut..vauva kyllä nukkui tyytyväisenä.
 
....täällä taas :wave: Eli Klaara on tehnyt ekan reissunsa kun kävimme meiheni sukulaisille Tampereen seudulla vauvaa näyttämässä ja samalla yövyimme Kylpylähotellissa ja lapset nauttivat polskimisesta (itse en veteen jälkivuodon takia mennyt ja vauvakin oli siis mukana)!Särkänniemireissukin oli sitten pakko vielä tehdä,kun päivä oli kaunis ja lapset sinne halusivat:)

Kiva olla kotona taas!


ONNEA UUSILLE ÄIDEILLE JA VAUVOILLE JA ISILLE JA SISARILLE!!!!

Ja kiitos Seriina synnytyskertomuskopsailuista!

pumppaamisesta:Olen kaikkia lapsiamme imettänyt (kolmatta 8kk ikään ja muita hiukan vähemmän) enkä ole koskaan saanut rintapumpulla kuin sen noin 30 ml korkeintaan kerralla pumpatuksi.Joten se ei välttämättä kerro,onko maitoa vauavalle riittävästi vai ei.

Pilkettä:meidän 2 ja 1/2 vuotias on nimeltään Nikolas ( Juho Hjalmar) :wave:


Mukavaa sunnuntaita!!!!!!

Kassu ja Klaara tänään 3vkoa
 
Onnea vauvautuneille!

Meillä on viime päivät ja yöt menny huutoa kuunnellen. Pojalla on kovat ilmavaivat. Mitenkään ei ole hyvä olla. Unetkin on jääny muutamaan tuntiin niin itsellä kuin pojallakin. Tänään kokeillaan Disflatyl- tippoja pojalle jos vaikka niistä olisi apua.

Itselläkään ei kovin hyvin mene. Kävin perjantaina päivystyksessä, kun välilihanleikkaushaavasta tuli mätää. Sain vahvan antibioottikuurin. Totesin vain lääkärille että mun tuuria että tulee kaiken maailman tulehdukset vaikka kuinka hyvin hoitaa ja suihkuttelee. Minkäs sille voi.

Imetyksen suhteen luovutin jo 1½viikkoa sitten. Kun maitoa ei tullut niin sitä ei vaan tullut. Parempi lakata rääkkäämästä itseä asialla joka ei onnistu. Jopa terveydenhoitaja kehoitti lopettamaan pumppaamisen ja imetyksen. Hyvin on poika pullomaidolla pärjänny.

Kastajaisia ollaan kovasti suunniteltu. Aika on varattu 16.9. Nimi on vielä toisen nimen kohdalta hakusessa.

Pojasta uusi kuva profiilissa.

Niiskuneiti83 ja Veeti 3vkoa ja 1päivä
 
Mulla ihan sama ongelma kuin Mirjamicilla. Eli tarviisin samaisen silikooniläpykän Aventin pumppuun. Läpykkä on jotenkin löystynyt että kunnon imua ei synny. Jouduinkin turvautumaan iänikuiseen pumppuun jonka sain "perintönä" odottaessani esikoista 9 vuotta sitten! Hyvin se on sekin nyt toiminut. Pääasia että jollakin saa pumpattua.

Miten olette toipuneet synnytyksestä?
Itse olen ollut viime päivät aivan järjettomän väsynyt. Osin voi johtua siitä että on ollut hieman lämpöä. Toinen mitä epäilen on raudanpuute. Hemppari oli loppuraskaudessa alhaalla ja nyt jälkivuoto laskee sitä vielä entisestään. Tietysti yöherätykset myös veloittavat voimia vaikkakin tyttö nukkuu yöllä ihan mukavia pätkiä. Toivottavasti näin myös jatkossa.

Mielialatkin täällä heilahtelevat. Tippa tulee linssiin ihan pienestäkin asiasta. Ne tietysti kuuluvat asiaan. Eilenkin itketti kun katsoin yhtä toimintasarjaa. Vielä yölläkin itkin kun mietin yhtä tiettyä kohtausta. Täytyy vain itselle muistuttaa että tämä tekee minusta paremman hoitajan vauvalle kun on virittynyt oikealle herkkyystasolle. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin!

Nyt täytyy taas lopetella että ennättää tekemään jotain hommia kun typy nukkuu.

Edie ja Viivivaavi 5 vrk
 
..nimi teidän pojalla Kassu :D
Joo, tosiaan pumpulla tulee ihan nihkeesti maitoa, mutta jokatapauksessa huomaan, etä poitsu on helpommalla imulla päässyt tuon pullon suhteen ja imee aika laiskasti tissiä, joten luulen, että siksi ei saa tarpeeksi. Useimmiten nukahtaa tissille alun viiden minuutn jälkeen. Olen kuiten ajatellut että saahan nyt ainakin imutarvetta tyydytetyksi ja läheisyydentarvettakin, kun ei ainakaan kieltäydy rinnasta ja näyttää siitä nauttivan. Sentaki en halausi asiasta hirveätä "taistelutilannettakaan" nostaa,--siis että pakko syödä vain rintaa.
No, en tiedä toiminko ihan väärin, mutta aika näyttää nyt miten imetyksen käy.

Niiskuneiti83 mistä huomasit, että haava märkii..itsekin vähän huolissaan paranemisesta kun 8 tikkiä alapäässä. Kuinka nopeesti pitäs esim.kirvely/kipu lakata? Entäs nuo peräpukamat..ne tuntuu olevan melkeistä kipeimmät asiat nyt jälkikäteen...onko joku päässyt eroon niistä jo ja miten parhaiten?
Voimia Niiskuneiti voin kuvitella, että jatkuva huutaminen on tosi rankkaa. Toivotaan, että helpotusta tuosta lääkkeestä saa vauva!
 

Yhteistyössä