Elovauvat 2007

Pauzi
Miten teidän vauvat nukkuu päivällä? Entäs yöllä? Meillä kun ei päivällä nukuta juuri lainkaan, sellaisia pieniä, puolentunnin torkkuja vain, ja sit ollaan tissillä taas pari tuntia ja torkutaan siinä tissillä. Mut heti jos vie sänkyyn niin alkaa kitinä ja itku.
Noiden vatsavaivojen vuoksi ei tiedä onko nälkä vai sattuuko mahaan vai mikä on huonosti. Pelkään ylisyöttäväni vauvaa jos kovin pian turvaudun korvikkeeseen, kun neiti on kuitenkin suurimman osan päivästä tissillä, ja itse käsin lypsämällä sieltä saan kuitenkin maitoa. Ei kai se silloin voi loppukaan olla? Voi miten tää on tällästä ihmettelyä ja kummallista rimpuilua vaikka on jo toinen lapsi kyseessä..?? Kassu hoi, ja muut kellä on monta lasta, muuttuuko tää tästä koskaan vaikka miten monta lasta saisi? Jospa mä en vaan ikinä opi.
Sen tiedän että d-vitamiinia (Jekovit) ei voi näistä vatsan puruista syyttää, koska nää alko ennen noita tippoja...
Ja kumma homma kun yöllä meillä ei itketä yhtään vatsaa, vaan neiti nukahtaa illalla yhdeksän ja kymmenen välillä, herää kahden ja kolmen välillä syömään, ja sen jälkeen heräilee aamuyöstä tunnin-kolmen tunnin välein. Vähän vaihtelee...
Mut oletan et vika on edelleen mun syömisissä. Pitäiskö lie jättää maito pois ja kattoo vaikuttaako se...

Ja meillä vauva nukkuu omassa sängyssä, ellen itse nukahda kun hän on tissillä. Mut sit kun herään niin siirrän omaan sänkyyn, en pysty nukahtamaan uudestaan siihen et vauva on vieressä. Ei kai sillä niin välilä vielä ole missä vauva nukkuu, eihän noin pieni vielä "totu" mihinkään. Sitten kun on jo muutamia kuukausia ikää niin alkaisin miettimään että mille linjalle lähdetään.
 
...ihmettelyä ja arpomista se on täälläkin Pauzi että milloin mitäkin on vaavi vaille. Meillä on nyt yritetty vähentää korvikemaitoa, jotta poitsu söisi enempi tissiä, kun tosiaankin helposti kait sitten syö vähän yli tuota korviketta. Tiedä häntä..en oikeen pysy perässä mikä on paljon ja mikä vähän. Nyt kuitenkin vähennetään korviketta hieman. Toivottavasti poitsu saa kuitenkin massunsa täyteen. Alkuun tää on tätä ja ainakin muistaakseni esikoisesta rytmi ja homma alkoi hahmottua kuukauden-kahden vanhana..jollei aika kultaa muistoja. Syötin silloinkin osaksi korviketta, mutta ei sitä silloin pidettty ollenkaaan pahana asiana. Neuvolasta silloin opastivat, että äidin pitää olla virkeä vauvaa hoitaessa, joten lisämaitoa vain jos vauva on jatkuvasti tissillä. Itse en silloin kerennyt paitaa päälle pukemaan, kun oli jo uudestaan nälkä. No ajat ja tavat muuttuvat...mitähän lienee viiden vuoden päästä. Itse en ole saanut äidinmaitoa ollenkaan, kun v68 ei sitä pidetty ollenkaan tärkeänä :eek: Ihan olen normaali terve ihminen :D
 
Meidän typykkä nukkuu päivällä ihan mukavia pätkiä. Joskus ottaa vain torkkuja mutta pääasiassa nukkuu 2-4 tunnin unia. Yöunissa meilläkin ongelmana se, ettei tyttö halua nukkua omassa sängyssä. Vieressä koisisi tyytyväisenä mutta kun nostaa omaan sänkyynsä niin heti alkaa itkeskelemään ja kiehnäämään. Yleensä menee ainakin puolille öin jotta saan nukutettua. Parina viime iltana ollut selkeästi vatsavaivojakin. Silloin ei meinaa rintakaan kelvata kun mahaa oikein kipristää. Hamuaa tisua kyllä suuhun mutta imuotetta ei ota. Jonkun ajanpäästä joko puklaa tai pieraisee ja sitten tissi taas kelpaa. Viime yönä laitoin tytön uniliinaan ja se kyllä vähän helpotti nukahtamista.

Mulla on jokaisessa imetyksen aloituksessa ollut ongelmia. Vauvat ovat erilaisia ja menee aikaa ennen kuin oppii tuntemaan heidän tapansa. Yritän olla olematta itselleni liian ankara ja pyrin antamaan itsellenikin aikaa. Siis ainakin pyrin..

Itsekin olen alkanut rukata uuteen uskoon ruokavaliota. Sipulit jne olen jättänyt pois. Iltakahvista joudun luopumaan myöskin. Maitotuotteita ajattelin minäkin vähentää, sillä jugurttia olen syönyt iltapalalla aamupalan lisäksi. Maito tekee minulle itselleni ilmavaivoja, joten se varmaan tekee vauvallekin. Tuntuu, että nämä on ikuisuuskysymyksiä:ei tiedä mikä johtuu mistäkin.

Kätilö kävi tänään kotona. Paino on noussut hyvin tytöllä. Vajaassa viikossa on saavuttanut syntymäpainonsa. Kysyin myös sitä että vieläkö tarvii vauvaa herätellä jos nukkuu yli 5 t unia. Ei tarvii kuulemma kun on paino noussut näin hyvin ja muutenkin kun on virkeä ja topakka vauva.

Itse olen antanut korviketta tissin lisäksi yötä vasten. Aion antaa vastakin jos se helpottaa unen saamisessa. Jotenkin neuvolassa on sellainen asenne että ei saisi antaa yhtään korviketta. Meillä sitä menee n. 30 - 80 ml päivässä. En pidä sitä kovin isona määränä. Voihan olla että olen aivan väärässä...

Edie + Viivi 8 vrk
 
Meille tuli sektiolla tyttö 16.8, 2885g ja 49cm, klo 12.15. Leikkaus meni hyvin, toipuminen alkoi todella hyvin ja päästiin toisena päivänä jo pois.
Tikit on haavasta otettu pois ja nyt parannellaan haavaa vaikkei kipeä olekaan. Kuukauden mittainen "sairasloma" kaikista painavien nostelusta nyt sitten päällänsä, mutta mies tekeekin kaikki hommat kotona.

Meillä imetys ihan ok, sairaalassa antoivat ohjeeksi että koska vauva on niin kevyt ja hentoinen niin kolmen tunnin välein syötöt ja tarvittaessa lisämaitona Nannia.
Tyttö imee sellaiset 20 minuuttia tissiä ja nukahtaa.
Rintakumia olen käyttänyt ja se tuntuu miellyttävämmälle kuin paljas tissi. Pumpattuakin on tullut ja sillä saa suht ok.

Nyt vaan odotellaan että paino lähtisi nousemaan raukalla...

Ei mitään ihmeempiä täällä...

TinniPinni ja Jenna
 
Moi! Meille siis poika syntyi 18.8. myöhään lauantai-iltana. Synnytys sujui hyvin vaikkakin kivulias kokemus oli. Mutta onneksi oli nopeaa toimintaa, vain 2 tuntia.
Eilen päästiin kotiin ja hyvin on sujunut. Poika on aivan ihana rauhallinen tapaus. Nukkuu ja syö. Päivällä nukkuu pitempiä pätkiä ja yöllä sitten tunnin välein haluaa syödä... Eiköhän se siitä tasoitu.. Mulla maito nousi eilen oikein kunnolla rintoihin ja piti jo pumppaillakin. Miten kauan rintamaito säilyy jääkaapissa?
Näköjään sitä kaiken unohtaa vaikka toinen lapsi :/

Miten teillä esikoinen on suhtautunut vauvaan? Meillä esikoinen 2,5 vuotta ja on mustasukkaisempi kuin olisin osannut etukäteen arvata. Yrittää koko ajan vahingoittaa vauvaa ja on ehtinyt jo läpsäistä pariin otteeseen. Ei siis voi päästää lähellekään ja tosi ikävää olla koko ajan varuillaan.. :( Tuntuu niin pahalta esikoisen puolesta. Kovasti oon koittanu hälle huomiota antaa ainakun mahdollista ja mies on onneksi lomalla kans. Mutta kertokaa jos teillä olis neuvoja tähän tilanteeseen ja kokemuksia!! Meniskö tää kenties ekapäivien jälkeen ohi kun tyttö tottuu uuteen pikkuveljeen?!

Mukavaa vauva-arkea kaikille!

Lillielli ja poika 4vrk
 
tervehdys ja onnittelut uusille elokuisille :flower:

meillä menee ihan mukavasti. tänään olin koko katraan kanssa kokopäivän yksin, vähän jännitti, että miten iltahommat sujuu, mutta yllättävän kivuttomasti onnistui. kaikki kolme olivat heti ysin jälkeen untenmailla.

kekellä ei varsinaista rytmiä vielä ole. nukkuu 1-5h unia. aamupäivällä pitemmät ja iltaa kohti sitten lyhemmin, vaihtelee vielä paljon. esikko oli alusta asti kuin kello ja kakkoselle tuli jonkin sortin rytmi vasta puolenvuoden jälkeen, nukkui vartin tai puolituntia, öisin "jopa" tunnin. muistan sen olleen ihan hirveetä ja nyt olen tosi tyytyväinen, että ainakin toistaiseksi keke tuntuu helpolta vauvalta. yöt nukkuu meidän välissä. päivällä pääosin vaunuissa ulkona.

tänään oli neuvolan kotikäynti. paino oli 4120g, eli 115 enempi kuin syntyessä. täysin rintamaidolla mennään. korviketta on saanut kerran, kun olin kaupassa ja iskä hoiteli sen aikaa poikaa. onneksi kelpasi sekä pullo, että maito.

meillä isot sisarukset (4,5v tyttö ja 2,5v poika) ovat ottaneet keken yllättävän hyvin vastaan. tyttö hoitaa liiankin innokkaasti, saan jatkuvasti hokea, ettei saa tökkiä ja häseltää. intoa on siis vähän liikaa. tuota keskimmäistämme vähän tuumailin mustikseksi, kun on aina ollut sellainen kainalokana, mutta ei ole onneksi suurempia kohtauksia vielä tullut. meitä helpottaa ehkä se, että keke nukkuu sen verran hyvin, että kerkiän pitää isompiakin välillä hyvänä. tosin tuntuu hermo olevan jotenkin pinkeenä koko ajan. eniten hermostun tytön häsläämisestä ja siitä, ettei kukaan usko mitä sanon, ennenkuin ihan tosissani saan karjua asian perille.se on niin turhauttavaa...

flunssaa mulle pukkaa päälle. tai taitaa olla niin, että meinaa mennä taas suoraan onteloihin. nenäsuihkeet toivottavasti auttaa, ettei tarvitsisi lääkäriin lähteä. nyt sentään voi itseään jo lääkitäkkin, ei ole niin tarkka lääkkeiden kanssa kuin raskaana ollessa.

lillielli mun tietääkseni rintamaito säilyy jääkaapissa vuorokauden ja pakkasessa 3kk.

jos olisin fiksu, niin painuisin maate. ärsyttää tämä iltakukkuminen, mutta kun päivällä ei hirveesti rauhaa ole...

iskällä alkaa huomenna kesäloma, pikkasen ollaan sitä ootettu!

näissä tunnelmissa huomiseen!

mirjamic ja keke 9pv
 
Meillä vauva on nyt viikon vanha ja oikea silmä on alkanu rähminään aika kovasti. Onko muilla kokemuksia? Ollaan sitä ahkerasti putsattu ja vauva saa sen kyllä itekkin auki, mut tuntuu kurjalta, pieni rähmäsilmä. Tänään tulee neuvolatätsy iltapäivällä kotikäynnille, niin silloinhan sitten viimeistään saan apua..

Vauva heräilee noin kolmen tunnin välein yöllä syömään ja päivällä suurinpiirtein sama rytmi. Hereilläoloajat vähän vaihtelee.. Nyt tän aamun ollu vähän itkuisempi ja haluis koko ajan tissille ja sit kuitenkin simahtaa ja taas herää ja tissille muutaman lutkutuksen verran ja taas simahtaa...
 
Pauliina meillä keken silmät rähmi tosi runsaasti, mutta ahkeralla puhdistuksella paranivat parissa päivässä. naapurin terkka neuvoi myös painamaan kyynelkanavaa varovasti (silmän sisänurkka). puhdistamiseen käytin ihan tavallista hanavettä. jos haluat, niin voit myös keittää veden, silloin on ainakin puhdasta.
 
Meillä poika maanantaina jo 4 viikkoinen :heart:
Meillä aloitettiin cuplaton tippojen anto koska masu vaivasi päivällä.
Eli meilläkin poika nukkui päivällä tunnin, heräsi tuttia pyytämää ja joskus nukahti takaisin ja nukkui 3 tuntia. Masu vaivat haittasi päivällä unia ja illalla joutui poikaa kantelemaan kun masu vaivasi. Nyt tipat ovat auttaan aika hyvin ja poika nukkuu 3-4,5 tunnin unia päivällä.

Lähden joka aamu klo 10 aikaa lasten kanssa ulos ja poika nukkuu vaunuissa. Tyttö menee 12 maissa nukkumaan niin itse kerkeän nukkua n. tunnin verran. tämän rytmin yritän pitää joka aamu niin tulee poitsulle jonkin näköinen rytmi.
Iltapäivät vaihtelee jonkun verran, kun kaupassa käymme tai kylässä niin joka päivä vähän erilainen. Mutta yritän päivällä poitsun saada nukkumaa omassa sängyssä, kun nyt on mennyt monta päivää että poika nukku päivällä vain vaunuissa.

Yöt menee hyvin meillä. Poika nukahtaa 21-22 maissa ja herää kaksi kertaa yössä syömää ja jatkaa unia omassa sängyssä. Masu ei pahemmin vaivaa öisin, onneksi!

Meillä ei onneksi vielä ole tarvinnut antaa korviketta.
Rintamaidolla on poika kasvanut hyvin. Sairaalasta lähtiessä painoa oli 3070g (synt. paino 3210g) ja 2 viikkoisena neuvolassa käydessä painoa oli 3755g eli hyvin maito riittää.

Silmän rähmimisestä.. Meilläkin pojalla toinen silmä rähmii kamalasti. On rähminyt melkein koko tämän ajan mitä olemme kotona ollut. Joka päivä putsaan sitä monta kertaa. Toisina päivinä se on hyvä ja kohta taas huono. Vauvoilla on niin pienet kyynelkanavat niin ne rähmii tosi helposti.
Pitää vain putsailla ettei tulehdusta pääse tulemaan.

Nyt tämä äippä menee antamaan esikoille ruokaa niin päämme mekin nukkumaa. :)
 
Hei vaan ja onnea kaikille uusille elomammoille

Meille siis syntyi perjantaina 17.8. pojanpallero, mitat oli 3710g, 50cm ja pipo 36. Poika syntyi siis suunnitellulla sectiolla ja eilen kotiuduttiin.
Tulen kertomaan oman synnytyskertomukseni myöhemmin, joka ei niin erikoinen ole, mutta dramatiikkaa siitä ei puuttunut :)

Mutta nyt taas pikkuinen kutsuu ja sisarukset pitävät huolen siitä että äiti ei vain vauvaa ole unohtanut
=)

Seriina ja Niilo 6pv =)
 
Mustasukkaisuudesta:yllättäen meilläkin juuri tuo 2,5 vuotias poikamme on kaikkein eniten "oireillut".Luulin,että kuopuksemme (1v) joka on minussa aika kiinni,olisi mustis,mutta hänpä vain paijaa oikein hellästi vauvaa päästä aina kun mahdollista.MUTTA siis tämä 2,5v on yhtäkkiä alkanut kiukutella:haluaa,että häntä syötetään,kakkaa ja pissaa kaiken vaippaan,huutaa,että hänet jätetään yksin ja varmistelee koko ajan,tykkäänkö hänestä?........ei onneksi vauvaan kohdista vihaansa,mutta on aika rasittava kyllä,täytyy sanoa.Olisikohan sitten juurikin tuo ikä aiheuttajana????


Ajatelkaa,että Klaara on jo yli kolmiviikkoinen!Kunpa aika hieman hidastuisi..... :ashamed:


Kassu ja Klaara
 
Heippa!

Tänään tyttömme täytti viikon, nopeasti aika on kulunut! Tyttö vaikuttaa ihanan rauhalliselta tapaukselta, nukkuu 3-6 tunnin pätkiä kerrallaan ja sitten on 1-1,5 tuntia rinnalla. Välillä jaksaa aina hetken seurustellakin :heart:. Huolta aiheuttaa tällä hetkellä paino, joka vauvalla on laskenut syntymäpainosta n.300g :/ . Neuvolatäti tosin vakuutteli että ei pitäisi huolta olla, kun kuitenkin on ihan suhteellisen virkeä. Nyt täytyy päivällä herätellä häntä syömään kolmen tunnin välein. Korviketta en ole tytölle antanut, kun oma tuotanto tuntuisi olevan ihan kunnossa. Viikon päästä punnitaan neiti taas ja sitten katsellaan että mikä on tilanne.

Edie: KYSin synnyttäneiden osastolla oli niin kovasti tunkua että emme mahtuneet sinne varsinaiselle vierihoito-osastolle :(. Sairaalassaoloaikamme vietimme osasto 2:lla, missä lisäkseni oli vain kaksi muuta vauvallista äitiä. Toiset potilaat olivat vielä raskaana olevia naisia. Niin että ilmeisesti emme sairaalassa törmänneet.

emmasofia: Myös minä tuskailen tuon rintakumin käytön kanssa. Oma rinnanpääni on sen verran matala että tyttö ei oikein saanut imuotetta siitä. Niinpä minäkin sitten ajauduin tuon rintakumin käyttöön. Siitä vauva syö oikein ahnaasti ja maitoa näyttää tulevan yli tarpeenkin. Mutta ilman rintakumia imetys ei suju millään, vaikka nännistä ihan valuu maitoa. Hirveät raivarit saa tuo tyttö kun yritän tarjota paljasta rintaa. Minäkin haluaisin kovasti päästä rintakumista eroon. Toisaalta taas tärkeintä lienee että vauva saa äidin maitoa, vaikkakin sitten kumin avustuksella. Eli myös täällä kaivataan vinkkejä tuohon että miten rintakumista pääsisi eroon!

Lillielli
: Minä olen jostain saanut ohjeen että rintamaito säilyy jääkaapissa 24h. Mulla tuota maitoa tulee imettäessä toisesta rinnasta valumalla, ja siinä olen sitten pitänyt aina maidonkerääjää. Tuota "kerusteltua" maitoa olen säilyttänyt jääkaapissa ja kun kasassa on 30-40ml niin sitten olen pistänyt minigrip-pussissa pakkaseen..

Synnytystarinaa laittelen sitten todennäköisesti tuonne kerhon puolelle jahka ehdin. By the way, suuresti ihmetyttää miten te joilla on jo useampia lapsia saatte rahkeet riittämään kotihommien pyörittämiseen :eek: . Itsellä tuntuu että jatkuvasti on jotakin touhua, ei pääse rauhoittumaan ja lepäämään oikein missään välissä. Vieraitakin meillä on juossut koko alkuviikon ajan niin että joka ilta ja usein päivälläkin vieraita on käynyt Mites teillä muilla, onko vieraista "riesaa"?


inom ja "Helmi" 7 päivää
 
Pörröpää
Meille syntyi 18.päivä pieni tyttö, 3435g 49,5cm oli mitat! :heart:
Nyt opetellaan kotiarkea kahden lapsen kanssa, onneksi mies on lomalla!
Kaikki meni hyvin ja nopeasti!
Onnea uusille elovauvoille!!
 
Täällä kans!!! :wave:

18.8 klo 07.07 syntyi pojan pallero hätäsectiolla!! Mitat pikku-ukolla 3620g ja 50cm. Pipo 35cm. Eilen päästiin kotiin ja opetellaan kotihommia.. Muuten menee ihan kivasti mutta yöt on aika katkonaisia... No jospa se tästä tasaantuu!! =) Synnytys kertomus löytyy kerhon sivuilta..

Tea ja PoikaniTarmo 5pvää
 
Inom, meillä meni odotukset melekin yhtä pitkälle ja samanmoisia ongelmiakin ollu.. meillä pojan paino laski melkein 10%, eli laski 3600g sairaalassaoloaikana ja aiheutti NIIIN suurta huolta ettei ikinä! Nyt on paino alkanau nousee ja itseasiassa neuvolatätin kotikäynnillä tänään on syntymäpaino saatu kiinni, eli 4010g. Nyt ruokakello huutaa, joten tissi esiin!
 
Lara83
Täällä myös vauvan silmät rähmii kovasti. Mietin jo, että pitäisikö hakea silmätipparesepti kun toinen on ihan surkean näköinen kun koko ajan on silmät ihan rähmässä... No, jos vielä huomiseen asti jaksais puhdistaa huolellisesti ja sitten soittaisi neuvolaan...
Mitäs teille neuvolan täti sanoi niistä silmistä, Pauliina?

Meillä varmaan jää nuo rintakumit jatkuvaan käyttöön koska rinnanpäät on niin matalat ettei vauva saa niistä ollenkaan otetta.. Harmilista, mutta ainakin saa mahansa täyteen edes jollain tavalla.

Meillä tuli eilen kaksi viikkoa täyteen, miten aika meneekin näin nopeasti?
Ensimmäiset vaatteet on jo käyneet pieneksi! Täytyy toivoa että ei tuu nyt mitään vatsavaivoja, lähipiiristä olen kuullut niin paljon kauhukertomuksia kun on koliikki alkanut juuri nähin aikoihin..

Lara83 ja typy 15 päivää :heart:
 
eli se vaan neuvo kosteella lapulla puhdistamaan tarpeeksi monta kertaa ja oikein kunnolla ottaa ne rähmät pois silmästä, eli puhdistuksen jälkeen silmä kans olis puhdas. Vähän ootin kyllä et se ois sanonu jotain tulehduksesta, eli miten sen sit erottaa pelkästä rähmimisestä, mut en sitä siinä sit taas tajunnu kysyy..

Onko muilla muuten pää tyhjä? Siis mä vaan en muista mitä minäkin päivänä on tapahtunu tai kummasta tissistä vauva söi ja kummalla kyljellä nukku viimeeks... keittiöveitis löyty mukikaapista ja muutenkin on vähän pöhnä-olo. Siis olo on hyvä, mut jotain hassua on ilmassa!
 
Pauliina silmä on tulehtunut, jos se punoittaa ja on ärtyneen näköinen. silmätulehdus voi olla myös kivulias, joten saattaa pistää vauvaa kiukuttamaan. kuulemani mukaan vauva ei myöskään availe kipeää silmää.

pää ei ole tyhjä, mutta ajatus ja puhe ei aina kulje samaan tahtiin. väliin tulee ihan hassuja lauseita tai sitten unohtaa mitä on sanomassa.

ahtauduttiin tänään koko perhe ekaa kertaa autoon ja käytiin huviretkessä syömässä. iskän loman kunniaksi. iltapäivällä mulla oli vielä kynsien huolto&kulmien ja ripsien värjäys. ihana saada joskus olla "turhamainen". muuten en meikkaile enkä suuremmin kotona kaunistele, mutta olen jäänyt koukkuun ed. mainittuihin. sain rekennekynnet iskältä viime syksynä synttärilahjaksi =)

Seriina ihana kutsuma(?)nimi teidän pojalla,meiltä löytyy niilo 2,5v :wave: aikoinaan maistelin pitkään tuota nimeä, koska pidin sitä vanhan papan nimenä, mutta nyt en enää vaihtais, sopii meidän pojalle kuin voi puuroon.
 
Poika syntyi 11.8. klo 5.43 ja mitat olivat: paino 4380g, pituus 54.5cm ja pipo 36cm

Eka neuvola on takana ja pojan paino oli noussut 4520grammaan (sairaalasta lähtöpaino oli 4400g).

Tästä se ura urkenee.. :)

Heti kärkeen: Huojentavaa lukea, että löytyy muitakin, jotka pullosta antaa rintamaitoa. Meillä teholla piipahtaminen teki sen, ettei poika ottaudu.. Ja nännit on sen malliset, ettei sitten sitä vähääkään. Päätin, etten stressaa ja itketä vauvaa tai itseäni ja ostin pumpun.. Meillä mennään siis korvikkeilla sekä rintamaidolla.

Kuinka monella on sammasta vauvan suussa ja miten ootte hoitaneet?
 
Täällä on suorastaan hyvin nukuttu yö takana! Tyttö heräsi vain yhden kerran. Nukkumaan sain jo puoli yhdeltätoista. Herätys tuli puoli kolme. Siinä tunti tissuteltiin ja sitten nukkumaan. Tosin ähellystä riitti vajaan tunnin verran ennen kuin nukahti kunnolla. Aamulla neiti herätti vasta ennen puolta kahdeksaa! Huikeaa!

Pietu: Meidän typykällä on aivan valkoinen kieli mutta uskoisin sen olevan "maitokieli". Eli kun vauva syö maitoa niin kieli värjääntyy valkoiseksi. Jos sammaksesta olisi kyse, niin en tiedä miten sitä voisi näin pieneltä hoitaa. Isommiltahan hoidetaan sitruunamehulla tai karpalomehulla.

Pauliina: Mulla sama juttu että pitää usein miettiä että kummastako rinnasta vauva on syönyt viimeksi. Mies toisinaan avuliaana kertoo kummastako on syönyt. ;) Syötän usein vauvaa meidän pari sängyllä. Sitten kun muistan että kumpaan suuntaan vauvan nenä on ollut sängyllä, niin muistan kumpi rinta oli kyseessä. Kai tämä hajamielisyys kuuluu asiaan.

Vauvan navasta kysymys. Miten navat on lähteneet parantumaan? Meidän tytön navan pohjalta vuotaa hieman verta. Joka vaipan vaihto kerralla saa myös napaa putsailla kun työntää sieltä töhnää ja verta. Aiempien vauvojen kanssa ei ole tällaista ongelmaa ollut. Napa on vain parantunut heti tyngän irrottua. Ei kai voi muuta tehdä kuin tiuhaan napaa puhdistaa? Onko kellään antaa hyviä vinkkejä?

Edie + Viivi
 
Pauzi
Sammaksesta: Meillä kun kuopuksella oli, niin sen hoidin ihan niin että pari kertaa päivässä murskasin puolukoita, ja kastoin pumpulipuikon siihen mehuun. Sillä sit sivelin vauvan kielen. Sitruunamehulla ei saa vauvaa hoitaa kun se on niin voimakas allergeeni.

Navasta: Meilläkin tuo napa vuosi vähän verta ja eritti töhnää. Antoivat sitten synnäriltä mukaan kirvelemätöntä puhdistusainetta. Sillä olen aina kun on vuotanut tai erittänyt putsannut ja on parantunut. Käy kysymässä vaikka apteekissa sellaista ainetta.

Täällä alkaa äiti ja isä olla ihan piipussa!! Kohta ei vaan enää jaksa!! :'( :'(
Meillä tyttö itkee ja huutaa KOKO AJAN kun hereillä on, päivisin ei nuku kuin 5min-30min torkkuja ja nekin sylissä. Mikä ihme tällä on?? Mahasta kääntää ja pahan hajuisia pieruja tulee, mut miks huutaa vaan päivällä? Yöt nukkuu ihan nätisti... Ei johdu ainakaan D-vitamiinista, nää alko pari päivää ennen sen alotusta. Pää hajoo ihan just!! :headwall:
 
Joo, totta varmasti tuon sitruunan kohdalla että ei suositella. En tullut ajatelleeksi niin pitkälle... :ashamed:

Pauzi: Voimia kovasti teille sinne. On varmasti raskasta kun ei vauvaa saa rauhoitettua. Positiivista asiassa että vauva nukkuu yöt hyvin, joten saatte itsekin hieman huilata. Ei tämä vauva-arki aina niin auvoista ole. Itsestä välillä tuntuu, että ei edes uskalla sanoa ääneen jos vauva-arki mättää. Ihmiset odottavat, että meidän äitien pitäisi aina vain jaksaa ja hymyillä vastoinkäymisistä huolimatta. Meillä keskimmäinen oli juuri sellainen "rytmitön" vauva. Ei nukkunut päivällä kunnolla mutta ei myöskään yöllä kuin 2 tuntia enimmillään. Vieläkin neiti heräilee yössä pari kertaa. Olisin itse varmasti voinut jossain vaiheessa vaikuttaa hänen yörytmiinsä enemmän mutta en halunnut unikoulua aloittaa. Jos hän nukkuisi ennen yläasteikää yöt hyvin..

Jaahas nyt alkaa kuulumaan natina sängystä ja tyttö haluaa tissiä, joten :wave:
 

Yhteistyössä