Elovauvat 2007

Väsymystä ja herkkyyttä täälläkin

Itselläni on myös ilmennyt väsymystä, mutta johtuu varmaan enimmäkseen siitä että hemppa oli mullakin alhainen juuri ennen synnytystä 110, huomenna käyn punnituttaan pojan niin ajattelin mittauttaa uudestaan ja tieten tämä kaikki on niin uutta ja ihanaa etten meinaa malttaa levähtää tarpeeksi (koko ajan jotain tekemässä, vaikka mies patistaa levähtämään) :whistle: Poika nukkuu kuitenkin kiitettävästi ettei se onneksi ole ongelma, mutta kaikille voimia, jotka ponnistelevat hankalien öiden kanssa :heart:

Herkkyys on täälläkin koko ajan pinnassa eli ei tarvitse kuin yksi oikea sana niin minä tyttö pillitän, mies hiukan ihmeissään, mutta ymmärtää, kun olen selittänyt mistä johtuu :D Esimerkiksi mieheni ei tarvitse kuin sanoa, että rakastaa meitä niin kyyneleet valuu ja kunnolla :headwall: Voi että nämä hormoni muutokset on sitten niin ihania...

Kiitoksia kaikille kysymykseeni vastanneille! :heart:
 
Meillä neiti ollut tänään tyytyväinen kun on saanut ensin rintamaitoa pullosta ja sitten lisäksi korviketta. Oli todella rasittavaa antaa imeä tissiä ensin 3 tuntia ja sitten huomata ettei sekään riitä. Testasin pumppaamalla ettei tule kuin yhteensä noin 70 ml molemmista ja neiti haluaa syödä 80 - 90 ml kerralla.
Imi varmaankin tyhjää tissiä kun ilmavaivatkin ovat helpottaneet jo tän päivän aikana ja äiti on pirteempi kuin ei ihan loppu imetyksestä. Itkukin tuli eilen kun ei enää jaksanut monen tunnin tissillä oloa. Tissitkin jo ihan rikki.
Tärkeintähän on että hän saa kuitenkin sitä äidinmaitoa vaikkakin pullosta.
Katsotaan nyt sitten miten ensi yö menee.
Huomenna olisi sitten ensimmäinen neuvola..saas nähdä kuinka paljon tullut painoa vauvalle ja kuinka paljon äidiltä lähtenyt.
Kotivaakan mukaan enää 2 kiloa enemmän lähtöpainosta ja synnytyksestä vasta noin viikko. no eihän mulle tullutkaan kuin 11 kiloa.
 
Ellenin äidin (ent. tulevan mamin) synnytyskertomus:
Menin äippäpolille lauantaina klo 17.30 kipeiden suppareiden vuoksi joita tuli säännöllisesti 5 min. välein. Tuolloin luulin siis noita kipeiksi vaikka todellisuudessa ne ei vielä niitä ns. synnytyssuppareita ollutkaan.
Olin vain 2 sormelle auki..olin ollut jo viikon. Eli suppareista huolimatta ei edistystä. Kätilö olisi lähettänyt vielä kotiin mutta lääkäri oli sitä mieltä että jään osastolle. Koitin siellä sitten nukkua muttei tullut mitään koska supparit tulivat edelleen 5min. välein. Jossain vaiheessa pyysin särkylääkettä ja sain 2 kpl Tramalia. Ei ollut mitään mainittavaa apua.
Unohdin mainita että aamusta asti oli tullut vereslimaista vuotoa ja se vaan yötä myöten lisääntyi.
Sunnuntai aamuna klo 04.35 tunsin että lorahti jotain vähän enemmänkin ja vessassa käydessä arvelin että nyt tuli lapsivedet. Kävin hakemassa kätilön ja samalla kastelin osaston käytävän
=) Kätilö tutki ja totesi että lapsivettä se on.
Menin vielä huoneeseen makaamaan, supistukset pikku hiljaa koveni ja 7 aikaan soitin kelloa ja sanoin että nyt en enää kestä tätä kipua.
Kivusta itkien ja huutaen kävelin synnytyssaliin puoli yhdeksän aikaan aamulla. Olin edelleen vain 2 sormelle auki.
Olin käyräkoneessa ja istuin keinutuolissa ja hengittelin ilokaasua joka ennakkoluuloistani huolimatta oli todella paljon avuksi. 7 tunnin ajan hengittelin kaasua ja otin vastaan suppareita..lämpöpusseja pidin selässä ja alamahan päällä. 11 lähtien supistukset vaan koveni. Aina välillä tehtiin tutkimusta ja vasta puoli 4 aikaan iltapäivällä oli 3 cm auki. Silloin laitettiin vauvalle anturi päähän ja laitettiin valmiiksi katetri antibioottia varten, mulla kun todettiin b-streptokokki. ja myös epiduraalia varten sain selkään katetrin. Ekan epiduraalin sain puoli 5 aikaan. Siitä sitten pikkuhiljaa kohdunsuu lähti avautumaan. Eli todellakin pikkuhiljaa sillä vasta 9 aikaan illalla olin 6cm auki. Omat supistukset vaan lakkasi epiduraalin takia ja mulle alettiin antaa oksitosiinia. Kipu oli kamalaa..epiduraalin sain viimeisen kerran 22.35 ja jouduin lopettamaan silloin ilokaasun ottamisen. 23.30 olin viimein 10cm auki.
Tasan 00.00 yöllä aloin ponnistamaan...kätilö neuvoi ensin vain harjoitusponnistamaan mutta mun oli pakko joka kerta ponnistaa täysillä ja välillä tuntui että ponnistus jäi päälle. Ponnistusvaihe kesti konaisen tunnin ja vihdoin klo 01.00 neiti oli ulkona.
Repeymiä tuli muutamia ja aika monta nirhaumaa.
Synnytys kirjattiin alkaneeksi klo 11.00, avautumisvaihe 13 tuntia, ponnistusvaihe 1 tunti ja jälkeiset 20 min.
Rankasta synnytyksestä palkittiin aivan ihanan kauniilla ja kiltillä pikku prinsessalla. Neiti oli ensi pesun ja pukemisen jälkeen tissillä tunnin ajan ja sitten kävin pesulla ja lähdettiin osastolle.
Synnytyksen jälkeen ajattelin että ikinä en enää alateitse synnytä mutta nyt pikkuhiljaa tajuaa että ne supistukset ja todella pitkä avautumisvaihe siinä kamalinta oli ein niinkään ponnistusvaihe vaikka tunnin kestikin. Lopussa vaan sattui ja kirveli ihan älyttömästi koska tuli repeymiä.
Synnytyssalissa ei toiminut ilmastointi joten synnytin ehkä 40 asteisessa huoneessa. Oli melkein taju jo mennä ja en ihan tarkkaan koko synnytystä edes muista. Muistan että välillä huusin että kaatakaa äkkiä kylmää vettä mun päälle, kuivatkaa mun naama jne. =)

 
Täällä on päivä kulunut imettämisen merkeissä. On taas tuntunut, että pojalla on ihan jatkuvasti nälkä. Mulla on nännit alkaneet kipeytyä. Eivät ole mitenkään auki tai iho rikki, mutta imeminen sattuu, samoin kuin rintapumpulla pumppuaminen. Ihan vedet valui tänään silmistä, kun imetin, eikä auttanut yhtään kun ajattelin pumpata. Miehelle jo sanoin, että lopetan kokenaan rintamaidon antamisen ja siirrytään korvikkeisiin, mutta eiköhän me vielä yritetä =)

Viime yö oli meillä aivan kamalaa myllertämistä ja vääntelemistä. Varmaan vatsavaivoja. Ensi yönä kokeilen kyllä kapalointia, jos sama meininki jatkuu. Tuskin nukuttiin lainkaan, joten jos vaan kapaloinnista olisi apua, niin sitä on kyllä testattava. Sairaalassa se ainakin auttoi, mutta saa nähdä, osaanko itse vauvaa kapaloida.. :whistle:
 
Hemu2: niinkuin tuossa yllä kirjoitin niin mä tosiaan oon tänään vaan pumpannut ja antanut pullosta ja korviketta päälle jos vauvalla vielä nälkä. Kakkaaminenkaan ei enää yhtä vaikeaa kuin eilen ja vauva huomattavasti tyytyväisempi. On hereillä tunnin-puolitoista pätkiä ja nukkuu 3-4 tunnin pätkiä.
Itsekin jaksaa paremmin.
 
iltoja!

kiitos lara83 aventin yhteystiedoista. taidampa huomenna kilauttaa ja kysäistä varaosista. saa nähä onko edullisempi hankkia varaosa, vai ostaa kokonaan uusi. kauppoihin on näköjään tullut ainulta samankaltainen pumppu, hinnasta/käytettävyydestä en tiedä.

nyt on meillä taas koko perhe kasassa. ekaa kertaa kotiutumisen jälkeen. huomenna mummi tulee taas käymään ja iskä tuo jotain työkavereitaan terassitalkoisiin, kun työpäivän jälkeen on mukavampi tehdä jotain, kuin vain kuluttaa aikaa hotellissa/kaupungissa pyörien. mulle sopii, mutta en varmasti ole paras emäntä, en meinaa alkaa hyysäämään mitään. eikä kukaanvarmasti ootakkaan mitään kummosta. kyllä nämä kolme reipasta lapsosta pitää äitin ihan muissa hommissa.

keke nukkuu pääsääntöisesti hyvin, tositaiseksi. parina yönä ja päivänä on ollut enempi kitinää kakkaa ähistessä, mutta ei ole mulla valittamista. esikkoa imettäessä huomasin, että paprika aiheutti kovasti tuskaa, siis jos itse söin paprikaa. samoin oli tulisesti maustettujen ruokien kanssa. myös muut ns. huonosti sulavat ruoat (kaali, porkkana, lanttu, ruisleipä,(valko)sipuli...) saattaa aiheuttaa mahavaivoja vauvalle. koittakaa seurata liittyykö jokin ruoka-aine mahaväänteisiin. aiempien kanssa cuplatonit olivat iltaisin kova sana. pierua riitti, mutta tulipahan kuplat ulos =)

nyt iltapalalle. ette muuten usko miten taivaalliselle maistuu ruisleipä n. puolen vuoden tauon jälkeen :p

rauhallista yötä!

mirjamic ja keke 6pv
 
tsemppiä niille, jotka maidontulon kanssa vielä "taistelevat". hyvä jos jaksatte yrittää, eikä heti pidäkkään luovuttaa, mutta jos se käy kovinkin raskaaksi, niin imettää sen minkä jaksaa/tuntee mielekkääksi ja antaa korviketta lisäksi. eiköhän se ole loppupelissä kuitenkin sama tuleeko ruoka pullosta vai tissistä. tärkeintä on, että vauva saa mahan täyteen ja voi hyvin, kuten myös äitikin.
 
Edie: Mulla oli imetyksen alku esikoisen kanssa aivan vastaavaa. Paitsi pumppaamalla en IKINÄ saanut kuin tosi vähän, vaikka maitoa riitti yli vuoden imetykseen. Mutta alussa rinnat oli toooosi kipeät, tuntui että toinen aina räjähtää kun toisesta vain imee, nänninpäät rikki jne. Sitkeesti kuitenkin rasvailin ja imetin, enkä turvautunut lisämaitoon. Kyllä se siitä lutviutuu!! :hug:

Tuli vain silloin mulle yllätyksenä, että mun kohdalla synnytys oli huomattavasti kivuttomampi kuin imetyksen aloitus. :whistle: Saa nähdä miten tällä kertaa käy.
-Capri ja Tiiitiäinen 39+4-
 
huomenia!

yö meni kohtalaisen mukavasti. taas puoli kahden aikaan oli kakkaähinät ja sen jälkeen vajaa tunti jotain muuta ähkimistä, nukahti sitten viimein ja samoja uniaan jatkaa edelleen.

ulkoilusta oli jotain juttua. ite laitoin vauvan ulos vaunuihin nukkumaan jo torstaina, 4pv:n ikäisenä. täällä lämpöasteet 15-17C ja jonkin verran tuulee. vaatetus on collegepuvun alle body+(puoli)potkarit+puuvilla myssy päähän. päälle olen laittanut ohuen, mutta lämpimän peiton.

vasta yksi varsinainen lenkki on vasta takana, tänään tehdään samanmoinen kauppareissu, kun vaan saadaan koko lauma suoritettua aamupala ja pukeminen. kaikki onneksi vetää vielä unta luumuun. palasivat eilen kotiin juhlista ja ovat kohtuullisen poikki. iskällä enää kolme työpäivää, ennen lomaa! eihan se siirtynytkään kuin kahdella kuukudella eteenpäin. nyt on kyllä ihan hyvä aika aloittaa.

lähempä itekkin puraisemaan jotain. olen aalloilla vaihtelevasti, kun mummi tulee iltapäivällä muutamanpäivän kyläilyreissulle. mukavaa maanantaita ja alkavaa viikkoa!

mirjamic ja keke 7pv
 
Täällä aika hyvin nukuttu yö takana. Iltayöstä ei neiti meinannut nukahtaa millään. Tankkasi rinnoista evästä yötä vasten ja piti vielä pumpattua maitoa antaa ja senkin jälkeen Nannia. Sitten tyttö nukkuikin aamuneljään saakka. Mulla oli kello soimassa. Olen vieläkin pitänyt varmuuden vuoksi kelloa soimassa yöllä, jos neiti ei herää viiden tunnin välein. En muista onko se enää tarpeen mutta olen kuitenkin pitänyt. Ikää neitillä kuitenkin vain 6 vrk. Täytyy terkalta kysyä kun keskiviikkona tulee käymään.

Peräpukamat täälläkin vaivana. Minustakin inhottavin ja kipein vaiva synnytyksen jäljiltä. Voidetta ja puikkoja olen käyttänyt. Toivottavasti vaiva häviää, sillä olisi tosi kiusallinen vaiva pitemmän päälle.

Isosiskolla on vauhti päällä. Täytyy lähteä puuhailemaan jotain hänen kanssaan. Saa nähdä miten saan hänet viihdytettyä imetysmaratonien aikana. Aika vilkas tapaus tämä meidän isompi tyttö!

Edie ja Viivi 6 vrk
 
Pilkettä: haava alkoi olla kosketus herkkä. Ja tikkien kohdalta tuli kevyesti painamalla märkää. haavakohta oli hieman turvonnut ja kuumottava. Kuumetta ei kuitenkaan ollu. Lääkäri sanoi tutkittuaan että tulehdus on sisäpuolen haavassa joka on tulehduttanut myös ulkopuolen.
 
Pauzi
Moikka moi!

Meilläkin on hyvin nukuttu yö takana, tuo meidän neiti näyttää ymmärtävän että yöllä nukutaan ja päivällä sitten kukutaan... Meillä nimittäin ongelmana perjantaista lähtien JUMALATTOMAT ilmavaivat!! Tyttö pieree kuin aikuiset miehet ja se haju on jotain aivan kammottavaa. Ja jokainen valveillaolon hetki hän huutaa pää punaisena ellei ole tissi suussa. Siis ihanaa!! Nyt kolmatta päivää ollaan annettu rela-tippoja, kädet ristissä täällä toivon et ne alkais vaikuttaa. Mikä on omassa ruokavaliossa pielessä? En pysty itse nyt keksimään.

On täs kuitenkin sellainen positiivinen lieveilmiö, että oma maidontuotanto on hurahtanut hyvin käyntiin, silloin kun on tunti-pari väliä imetyksellä, mun oma maito riittää oikein hyvin, mut jos on ollu neljä-viis tuntia tissillä niin tissit on koko ajan tyhjät kun ei kerkee uutta maitoo sinne kehittyä... Mulla oli kans isot ongelmat ton imetyksen kans, mut sitkeesti oon vaan jatkanut, ja voipi olla et päästään kohta tosta lisämaidosta eroon kokonaan... Mut ymmärrän hyvin jos joku ei jaksa ja antaa pullosta, olen minäkin jo monesti meinannut luovuttaa. Ja eihän siinä ole järkeä että itsensä väsyttää imetyksen kanssa, sit ei vaan jaksa nauttia vauvastakaan ollenkaan.

Laittakaas ihmiset pinoon sellaisia ruoka-aineita jotka saattavat vauvalle aiheuttaa ilmavaivoja!! Minen edes muista niitä enää.

Mukavaa alkanutta viikkoa!!

Pauzi ja papunen 2vko
 
Meilläkin on kohtuullisen hyvin nukuttu yö takana. Kapaloin pojan yhden aikoihin yöllä, kun alkoi tuntumaan, ettei taas siitä myhkimisestä ja vääntelystä tule loppua. Sitten poika rauhoittuikin hyvin ja saatiin koko porukka hyvin nukuttua. Ainoa ongelma vaan on, ettei meillä ole mitään kovin hyvää kangasta tai liinaa kapalointiin. Viime yönä vetäisin pojan sellaiseen fleecehuopaan, mutta sekin oli aika kuuma. Pitäisi ehkä hankkia joku tuohon tarkoitukseen sopiva rätti, niin sujuisi tuo kapalointikin vastedes kätevämmin.

Hemu ja Oliver 3vko
 
Meillä lähtenyt arki sujumaan hyvin. Huomenna iskä palaa töihin takaisin ja jäädään neidin kanssa kaksistaan kotiin. Säästi yhden isyyslomaviikon myöhemmäksi. Imetys meillä sujunut alusta saakka hyvin vaikka pelkäsin itse sitä kauheasti, että onnistuuko vai ei, mutta turhaan. ei ole tarvinnu lisämaitoa antaa. Unirytmi on hyvä neidillä ja muutenkin tosi rauhallinen ei turhia itkeskele! Kun herää uniltaan niin yniseee ja maiskuttelee vaan. Nyt ollaan välillä harjoiteltu tuttipullosta juontia. isi saa aina antaa sen! =) Tutin käyttöä ollaan nyt opetultu ja pikkuhiljaa suostuu ottamaan sen, kun olis mukavempaa hänen mielestään vaan tissiä imeskellä muutenkin , kun syödessä. :LOL:

Kuinka usein teidän vauvat heräävät rinnalle?

neidistä kuva profiilissa. =) Hauskaa päivänjatkoa kaikille!
 
Hemu2: Minä hankin beboliinalta uniliinan. Aiemmin jo kertoilinkin siitä että Haikaranpesä on ollut sitä kehittämässä. Eli mulle sopiva kun en ole ikinä osannut kapaloa oikeasti tehdä. Tässä uniliinassa malli on sellainen että kapalonti on helppoa ja lisäksi tarra helpottamassa kiinnittämistä. Hyvät ohjeet tulivat mukana. Hintaa en tarkalleen muista. Olisiko ollut n. 30 e. En tiedä onko kallis. Jos siitä todella apua on, niin ei ole minusta kallis. Yöksi en ole vielä kapaloinut mutta päivällä kyllä. Tyttö tykkää olla siinä. Ihanat kuosit kaikenlisäksi. =) Nettikaupasta siis tilasin. Toki kapalointiin käy ihan mikä vain liina mutta mun tumpelokäsille oikein oiva keksintö. :whistle:

Tänään pääsin ekaa kertaa kodin ulkopuolella sairaalasta pääsyn jälkeen. Pikaisen kauppareissun teimme lasten ja miehen kanssa. Nämä alkuajat tuntuvat että kuin olisi oman kotinsa vanki. Onneksi tänne voi käydä purkamassa mieltään ja kyselemässä muiden mielipiteitä. Nyt tuntuu että on vaikka kuinka aikaa kun vauva nukkuu pitkiä unia ja mies on isilomalla. Kahden viikon päästä on varmaan tilanne eri. Nyt on nautittava näistä omista hetkistä.

Tosta imetyksestä vielä. Vaikka mulla on jo kolmas lapsi niin aina vaan tuntuu että tämä imetyksen alku takkuaa. Ei tosi pahasti mutta joutuu miettimään erinäköisiä asioita. Nyt rinnanpäät hieman paremmat. Ekat imaisut koskevat niin että näkee tähtiä mutta sitten kyllä helpottaa. Nyt päätin että vaikka mikä olisi niin en aloita rintakumin käyttöä. Siitä on niin hankala päästä eroon ja kumin kanssa imettäminen on aikamoista toslaamista. Eli sinnikkäästi aion imettää vaikka kuinka koskisi. Nyt aion myös antaa surutta korviketta, jos näyttää sille että vauva ei pärjää minun omalla maidolla. Keskimmäisen kanssa fanaattisesti pyrin siihen että oman maidon on riitettävä. Sitten olin jossakin vaiheessa ihan uupunut kun vauva heräili aamuyöstä jopa tunnin ja kahden välein. En siitä sen parempaa sädekehää saanut pääni päälle. Silti en yhtään vähättele äidinmaidon tärkeyttä mutta kunhan imettäminen ei vie äidin jaksamista äärirajoille. Nyt riittää tältä kertaa.

:wave:
 
villikissa
Pikaisesti piipahdan kertomaan kuulumisia.

Meillä on vauva-arki lähtenyt liikkeelle mukavasti. Vauva on rauhallinen ja nukkuu hyvin (koputan puuta!!!). maitoa minulta ei tule riittävästi, joten lisämaidon kanssa mennään meilläkin. Sama homma oli esikoisenkin kanssa. Vauva nukkuu ja syö 2-4 tunnin välein, yölläkin on saanut nukuttua mukavasti. Esikoisen kanssa valvottiin käytännössä ensimmäiset 3 kk melkein yötä päivää. Olin jo henkisesti valmistautunut samaan rumbaan, mutta jospa nyt olisikin helpompaa. Tänään vauvalta irtosi napatynkä ja alta paljastui nätti napa. Huomenna olisi ensimmäinen neuvolakäynti.

VOIMIA KAIKILLE ILMAVAIVOJEN KANSSA TAISTELEVILLE!!!! Ekat 3 kk on pahimmat, jos yhtään lohduttaa... :hug:

-Villikissa ja nuppu 6 pv :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Edie:
Taitaa olla alkava rintatulehdus minulla. Eilen illalla tuli horkkakohtaus, joka kyllä meni äkkiä ohikin. Rinnat tuntuvat "paakkuuntuneille"....Nyt Bepanthenista huolimatta rinnanpäät ovat tosi kipeät. Kipunoita lentää silmissä kun aloittaa imetyksen. Onko muilla samanlaisia ongelmia? Mites oletteko ottaneet huvitutin käyttöön?
Mulle iski toissayönä kans mieletön horkka...ja sit nousi kuume ad 38,5. Toisessa rinnassa maito pakkaantui ja iho oli siltä kohtaa punainen. Parasetamolilla ja ibuprofeenilla saatiin kuume alas ja kipuja vähemmiksi. Vauva imee onneksi ahkeraan ja "hoiti minut kuntoon" eilisen aikana. Pumppaushommaan en alkanut, kun se vaan lisää maidontuotantoa. Imetyskerroilla annoin toisen rinnan vuotaa vapaasti ja muutenkin olen hilpastellut ilman liivejä kotona... B) kuuma kun edelleen on niin pärjää topissa, jossa pysyy liivinsuojukset paikallaan.

Rinnanpäät on nyt kestäneet imetystä, toisin kuin esikoisen alkuaikoina jolloin huusin ja purin hammasta haavautuneiden ja vertavuotavien rinnanpäiden kanssa. Tuttia on tarjottu autossa ollessa ja joskus nukahtamisen apuvälineenä kun oon huomannu et tissit on jo tyhjennetty ja nautiskelu rinnanpäällä jatkuu...Ei kyllä kovin hanaksti tuttia poikanen ota. Edie: Ota vauva niin lähelle itseäsi kuin mahdollista imettäessäsi ettei tule pienintäkään ylimääräistä venytystä rinnanpäähän. Oikean imemisotteen varmaan tunnistat...Aikaa mulla kului tuskattoman imetyksen alkuun noin 1kk esikoisen syntymästä.

Kakka tuntuu olevan vauvalla tiukassa |O muuten ei meillä ole huudettukaan... vain kakka-aikaan. Pitteiskö vauvalle antaa vettä? Vai juoda itse enemmän?? Lisämaitoa en oo ajatellu vauvalle antaa, pittee luottaa omiin tissilöihini. Painosta ei oo hajuakaan kun ei oo syntymän jälkeen punnittu. Neuvola kai vasta 2kk:n iässä...Apteekissa käyvät lapsia punnittamassa. Mut ulkoinen olemus on kyllä pojalla pyöristynyt et ravintoa hän saa :)

laluz ja poikanen 2vko 1vrk.
 
Huojentavaa kuulla, että muillakin imetyksen kanssa takkuilua. Minulla tuo maidontulo ei taida suurin ongelma olla, vaan se, että vauva ei jaksa imuttaa tarpeeksi! Osasyy taitaa olla rintakumi johon sairaalassa tottui viimeisinä päivinä... Omat rinnanpäät meni heti rikki ja jouduin kumilla imettelemään ja nyt kun olemme kotona, vauva "hylkii" paljasta tisua... Kurjaa sinänsä, kun haluaisin imettää, mutta yksin ja kokemettomana en osaa vauvaa opettaa imemään ilman kumia. Arvaa, ollaanko monet hetket yritetty ja lopulta luovutettu, itseltäkin lopuksi itku tulee... No olen nyt pumpannut maitoa, mutta tuntuu, että pumppauksessa saa vain sen "laihan etumaidon", ja vauvalla on taas kohta nälkä... NAN korviketta on nyt vähän kokeiltu.
Rytmit on vauvalla päivästä riippuen hyvinkin erilaiset. Eilen nukuttiin sellaisia max. 1,5 tuntia ja valvottiin 2-3 tuntia. Uni tulee parhaiten syliin ja annas olla kun yrität laittaa omaan sänkyyn, niin silmät aukeaa kuin ammuttuna ja hirveä ähinä ja puhina ja hamuilu jatkuu niin kauan, että joku ottaa taas syliin...
Nyt vauveli ääntelee, taidanpa mennä syöttelemään.

Emmasofia ja Ronja 13 vrk.
 
Pauzi
Kaikki joilla imetyksen suhteen on ongelmaa, käykääs imetystukilistan sivuilla!! Siellä on todella hyödyllistä tietoa ja neuvoja moneen eri asiaan. Eli www.imetystukilista.net
 
Tulin kertomaan, että ihanainen esikoistyttäremme syntyi viime keskiviikon ja torstain välisenä yönä, siis 16.8. Pituutta tytöllä syntyessään 52cm ja painoa 3590g. Kotiuduimme eilen, ja nyt tätä vauvantuoksuista arkea on eletty kotosalla vuorokauden verran :heart: .

Nyt lueskelen ensin tuon odotuspuolelle kasaantuneen pinon ja täältä teidän vauvakuulumisenne, ja palailen sitten kertomaan omasta synnytyksestä ja vauva-arjesta!


inom ja tylleröinen 4vrk
 
Kassun ja Klaaran perheessä :wave: Syödään,nukutaan,kakataan,kitistään välillä massua (mutta hyvin hienovaraisesti;) ja ihmetellään ympärillä olevaa touhua ja hälinää.Kerhot ja harrastukset alkavat pikkuhiljaa ja elämä saa aikatauluja.

Ihanaa tavallista arkipäivän hulinaa,johon vauvakin tottuu jo alusta pitäen.
 
väsyttää täällä myös väsymystä havaittavis johtuen viime yön levottomuudesta,neiti reagoi selkeästi syömiini maitotuotteisiin toistamiseen testattu kakka lentää ja maha vaivaa,muuten ihanan rauhallinen neiti jaksaa yllättävän paljon olla jo hereillä ja seurata veljiensä touhua muutama hymykin jo saatu tai sitten juuri sopoivasti vatsaa vääntänyt.sylissä aika paljon pääasiassa tai sitten vaunuissa ku liikentees ollaan.Ulkoilusta joku kyseli me lähdettiin ulkoileen viiden päivän ikäisenä kun oli niin lämmintä nyt ulkoillaan päivittäin normaalin elämän mukaan:) täällä kans neiti nukkuis mieluusti vieres yön ja nyt saakin sillä isukki nukkuu toistaiseksi poikien kanssa näin sujuu meillä parhaiten tällä hetkellä ku muuten yö syötöt olisi hankalia ku esikoinen tulisi viereen joka yö.imetys lähtenyt hyvin käyntiin ja siitä nautin ku keskimmäistä en saanut imettää,tuntuu niin helpolta varsinkin öisin. =)
 
Meille syntyi poika 12.8. Painoa oli 3585g ja pituutta 50 cm. Synnytys oli nopea, n. 7,5 h, mutta ponnistusvaihe kesti tunnin. Imukuppi synnytyshän siitä sitten lopulta tuli.

Meilläkin on lähtenyt vauva-arki ihan kivasti sujumaan. Mies on ollut kotona ja auttanut vauvan hoidossa. Imetyksen kanssa on hieman ongelmia, rinnanpäät on niin rikki, että ollaan syötetty omaa maitoa pullosta aina öisin (tai siis iskä on hoitanut yösyötöt, ite oon saanut nukkua).

Vauva nukkuu aika kiltisti kun saa öisin pullosta massun täyteen, mutta nyt on monena yönä halunnut tulla meidän väliin nukkumaan, ei ole oikein tyytynyt loppuyöstä enää omaan sänkyynsä. Nukkuuko kaikkien muiden vauvat omassa sängyssään vai äiskän ja iskän välissä?
 

Yhteistyössä