Elovauvat 2007

Meillä oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti (viikon iässä raskausajan tätsy kävi kotona). Poitsu kasvaa edelleen hyvin.
Ikää 2vk 1pv
Painoa oli 4360g (syntymäp. 3590g)
Pituutta 53cm (synt.pit. 50cm)
Pipo 36cm (synt. oli 34cm)

Eilen hoidettiin muutkin pakolliset alta pois. Käytiin seurakunnassa sopimassa ristiäispäivä ja varaamassa ristiäispaikka (seurakunnan sali) ja kun ei vielä olla naimisissa, niin isyydentunnustuksessakin käväistiin.


Rintojen suihkuamisesta: Mullakin suihkuaa. Ja välillä kun makuultaan imettää, niin tulee poitsulta nenästä maitoa. :( Ei nyt paljon, mutta kuitenkin. Onneksi meillä ei aiheuta kauheita vatsanväänteitä, toisin kuin esikoisella aiheutti. Poitsulla välillä iltaisin taitaa tankkauksen jälkeen vähän kipristellä. En minäkään ole keksinyt siihen mitään apukeinoa, joten täälläkin otetaan vinkkejä mielellään vastaan. Koska ainakin esikoisen kanssa mulla oli kuukausitolkulla tätä "ylituotantoa" ja suihkuamista. Liivinsuojuksiakin menee pakettitolkulla. Ihme homma, kun kuitenkaan pumppaamalla ei irtoa kuin tosi vähäisen... se on jotenkin pääkopasta kiinni. :LOL:
-Capri ja Pojan paapula 2vk 2pv-
 
Pauzi

Onnea Zampalle tytön syntymästä! :heart:

Jokos meillä on kaikki elomassut jakautuneet? Meillä tää elämänmeno on ollu jotenki niin kiireistä ettein ole tuota odotuspuolta ehtinyt seuraamaan ollenkaan. Mutta olenpa tainnut keksiä että mikä meillä on mättänyt. Eilen illalla nimittäin olin taas kerran imettänyt tyttö kummastakin rinnasta reilu puolituntia, ja alkoi olla jo epätoivoinen olo. Sit annoin pullosta korviketta päälle. Yleensä olen antanut aika varovaisia annoksia, n. 60ml tms. mut nyt ajattelin että annanpas niin kauan lisää maitoa kun vauva ei enää itse hamua tuttipulloa suuhun. Ja oho, sinne helähtikin yhteensä 100ml maitoa, ja tyttö nukkui puoli yhdeksästä PUOLI VIIITEEN!! Ja nyt tein äsken saman tempun, ja nyt tyttö on nukkunut ensimmäistä kertaa päiväunia omassa sängyssään jo 45min.

Paljonko teidän vauvat syö yhdella aterialla? Onko joku muukin osittaisimetyksellä? Mites teillä? Olis kiva saada muidenkin kokemuksia tai neuvoja...

Aika hiljasta täällä on, kaikki varmaan touhuillevat vauvojensa kanssa. Mites ristiäiset? Joillakin on jo ollut, kauniita nimiä ovat elovauvat saaneet. Meillä jo suunnitellaan kovasti 22.9. pidettäviä juhlia.

Nyt mie poistun siivoomaan, mukavaa loppuviikkoa kaikille!!
 
Pauzi Minä myös osittaisimetän ja aivan samoja asioita olen tässä miettinyt eli määriä joita vauva syö lisämaitoa. Meillä ensin syö molemmista rinnoista ja yleensä vauva jää vielä nälkäiseksi. Nania annetaan ja ollaan myös oltu aika varovaisia niissä määrissä.. jotain 40-70 ml ja eilen huomasin, että lähes aina sitä on saanut lämmittää lisää, joten nyt olen suosisti laittanut heti 60-70ml. Ja poika on nukkunut tosi hyvin ja ollut muutenkin tyytyväinen! Mietityttää vaan nuo määrät.. Mutta toisaalta luotan siihen, että vauva tietää paljonko haluaa syödä. Vai? Jotenkin on niin hukassa joidenkin asioiden kanssa..

Syksyistä päivän jatkoa kaikille!! :)

 
Pauzi
No jopas, oltiin kakkossivulle tiputtu...

Meillä on tänään nukuttu jo kahdet päiväunet, ja kolmannet on menossa :eek: Mie oon siis tietämättäni toista pitänyt nälässä :'( Piru kun tää on niin vaikeeta kun yrittää imettää ja yrittää pitää oman maidon määrän edes samassa, mieluusti kasvattaa sitä. Mutta kun ei niin ei. Kai mua ei vaan ole luotu imettämään. Anteeksi tämä valitus mutta tuntuu niin pahalta kun olisin niin kovin halunnut tällä kertaa onnistua. Mutta kuten todettu täällä jo on, niin pääasia että vauva kasvaa, saa ravintoa ja voi hyvin.

Tänään on ulkoiltu, tehty ruokaa ja siivoiltu. Nyt mulla on jäähtymässä vadelma-puolukkapuuro, jonka ajattelin vispata meille iltapalaksi. Poika ei oikein noista puuroista tykkää, niin täytyy aina jotain kuitenkin koittaa... Kumma miten sitä ehtii paljonkin nyt kun MEIDÄN VAUVA NUKKUU PÄIVÄUNIA :xmas:

Arvatkaas mitä minä tilasin ristiäisiin?! Oli pakko tilata sellaiset ihanat kahviliinat, joihin on kullanvärillä painettu haikaran kuva nyytti nokassa, ja vauvan tulevat nimet ja kastepäivämäärä. On muuten pikkusen ihanat!! Otin ylimääräisiäkin niin saa kaikki halukkaat sitten muistoksi. Eikä mun mielestä kauheen kalliit kun 40kpl maksoi 14? postikuluineen. Sieltä saa vaikka mihin tilaisuuteen sopivilla kuvilla/teksteillä...

Noh, nyt teen keittoon kun vauveli vielä nukkuu.
 
pauzi Mistä tilasit ne kahviliinat? Minäkin haluan sellaiset :D Meillä ristiäiset 6.10

Täällä vauva-arki sujuu edelleen hyvin. Tyttö ei oikein enään suostu tissiä imemään,joten ostin rintapumpun ja sillä lypsän maidot pulloon, ja jonkun verran ollaan annettu myös vastiketta.Saapahan aina kerralla vatsan täyteen ja nukkuu sitten aina 2-3 tunnin unia.Yöllä herää yleensä 3-4 aikaan ja 6 aikaan, 8 aikoihin noustaan sitten ylös.

Onnea viimeisillekkin vauvansa saaneille elomassuille! :flower:

jonna ja pikku rimpula 3vko3päivää
 
Kunhan kaikki aktiivit ovat vauvoineet päässeet netin ääreen, voisin kopsata LA-listan, jossa sukupuoli ja päivämäärä tänne. Valitettavasti siinä ei ole noita pituuksia ja painoa... mutta olisi edes joku lista meistä!
 
Kyllä tämä vauva-arki on vaihtelevaa. Yksi päivä menee vallan loistavasti ja toinen on niin tikkuinen että. Eilen kanneksin lähes koko päivän tyttöstä. Hän halusi myös syödä vähän väliään ja otti siinä välissä vain pieniä torkkuja. Illalla olin ihan uuvuksissa. Onko teillä muilla äideillä lainkaan aikaa itsellenne? Tajusin eilen että ainut oma aika minulla päivässä on kun pääsen suihkuun. Tietysti vauva on vielä niin pienikin että ei oikein hoitoon voi jättää. Viikon päästä minulla on kampaaja ja sitä odotan todella kovasti. :p Itse ainakin huomaan että olen parempi äiti kun saan hieman aikaa itselleni. Siis että jaksaa taas arkea paremmin.

Vaikeaa on myös löytää aikaa parisuhteelle. Aina joku lapsista on jotain vailla ja vauva valvoo illalla niin myöhään ettei enää sitten jaksa ajatella muuta kuin että unta kuuppaan. Onneksi tämä on vain ohimenevä vaihe. Täytyy panostaa sitten parisuhteeseen kun vauva hieman kasvaa.

 
Edie Tajusin tuossa pari päivää sitten, että mullakin oli suihkussa käytni ainoa asia, jonka olin tehnyt näiden yli 6 viikon aikana yksin. Edes postia en ollut yksin hakenut. Toissapäivänä minun hyvä ystävä tuli sitten hoitamaan poikaa hetkeksi ja lähdettiin miehen kanssa kahdestaa käymään kaupassa :D Tekipä se hyvää. Innolla olen odottanut maanantaista jälkitarkastusta, kun luulin pääseväni sinne yksin. Miehen työvuorot kuitenkin muuttui ja niinpä mennään sitten Oliverin kanssa yhdessä.

Olen aina ihmetellyt, kuinka jotkut ihmiset voivat alkaa miettiä jo uuden lapsen toivomista edellisen vauvan ollessa pieni.. Ja nyt mulle itselleni on iskenyt kauhea toisen vauvan kuume :whistle: Olisi niin ihana saada tälle sisarus lyhyellä ikäerolla. Johtuu varmaan osittain siitä, että itse olen iltatähti ja minun omat sisarukset ovat yli 10 vuotta minua vanhempia ja olen aina pienempänä harmitellut, kun siskot ei ole yhtään lähempänä omaa ikää. Olen vähän miehelle yrittänyt vihjailla, entä jos en pyytäisikään reseptiä ehkäisyyn maanantaisessa jälkitarkastuksessa vaan anettaisiin toisen tulla, kun/jos olisi tullakseen.. Mies vaan tuppaa olemaan niin järki-ihminen, joten voi olla, etten saa tätä läpi.. :ashamed:

Meillä oli tosi vaikea tämä aamu. Oliverilla tulee yleensä kakka vähintään 4 kertaa päivässä ja nyt oli eilisen ja tämän aamun kakkaamatta. Minä valvoin yön, kun kuuntelin sitä tuskailua ja tikistelyä. Tämä aamu oli aika kamala, kun toinen vain itki ja parkui aina kun yritti saada kakkaa tulemaan. Ihana kun vähän aikaa sitten tarttui molemmilla käsillä minua sormista ja sitten se tuli. Nyt nukkuu niin rauhallisesti ja sikeästi tuolla :heart: On se vaan niin ihana :D
 
Paljon onnea Veera ja Marsu81!! :heart:

Meillä sujuu taas ihan kohtalaisesti.. Ilman korviketta ollaan oltu muutama päivä ja tuntuu oma maito taas piisaavan.. Nyt on sitten ilmennyt vaan aikamoisia vatsavaivoja!! Illat on todella itkuisia.. Otettiinkin nyt Cuplatonin kaveriksi Rela-tipat, kauankohan menee että vaikuttavat 100%?? :/ Inhottavaa katsoa kun toisella on niin paha olla eikä voi muuta tehdä kun kantaa ja hyssytellä sekä olla lähellä!! Yöt nukkuu nyt onneksi ihan kohtalaisesti!!

Minä olen ihan tarkoituksella koittanut vähän ottaa aikaa itselleni... Siis tuon suihkussa käynnin lisäksi!! :) Ollaan koiran kanssa käyty pikku reissuja koirapuistossa kahdestaan pojan nukkuessa!! Ja onhan se isällekkin tärkeää että saa vietää edes hetken ihan "miesten aikaa", tulee sitä varmuutta siihen hoitamiseenkin ja luottoa omiin kykyihin!! Onneksi on mies joka osallistuu ja haluaa touhuta pojan kanssa!! Ilman sitä en pärjäisi.. Nytkin jätti vloppu reissun työkavereidensa kanssa väliin että voi olla kaverina kotosalla!! Vaikka varmasti olisi halunnut mennä...

Pidempään hoitoon en ole poikaa raskinut antaa vaikka halukkaita ois ollut!! Mutta isosiskolleni lupasin että saa pojan pariksi tunniksi hoitoon kun mennään ens kuun alusta Oulun koiranäyttelyyn.. Matka on niin lyhyt ja poika luultavasti nukkuu lähes koko ajan, että uskallan hiukan irtautua... Ja eiköhän tuo pärjää pojan kanssa,onhan tuota jo kaksi omaa poikaa kasvattanut!! :LOL:

Joku puhui aikaisemmin siitä että korvikkeet vaahtoavat tosi paljon.. Itse huomasin ihan saman!! Pumpattu rintamaito ei vaahtoa, ei sitten millään mutta NAN oli ainakin pelkkää vaahtoa pikkusten ravistusten jälkeen!! Tosiaan ei ole ihme jos sellainen määrä ilmaa menee vatsaan jos vähän kipristelee!! :(

Tea ja PoikaniTarmo 4vkoa :flower: :heart:
 
Pauzi

Voi kökkö, menkat alkoi... Ei yhtään kiva, ja meidän kun piti vähän koittaa tuota seksin harrastamista huomenna kun mies on kotona koko päivän... Voi itku ja kyynel!! |O
 
Meidän poika ollut jo reilu kaksi viikkoa sairaalassa :ashamed:
Eilen siirsivät Jkl:stä Tampereelle.Siellä jos missä osaavat asiansa.
Meidän poikahan joutui 3h iässä teholle sokeritippaan ja viikon päästä alettiin tutkia syytä sokereiden tippumiseen.Maksa-arvot koholla eli viittaa pahasti aineenvaihdunnan häiriöön.Matkaa meiltä Tampereelle on reilu 300km eli erossa joudun vauvasta olemaan :'( Viime ma ja ti olin potilashotellissa yön eli sain olla hänen luonaan sen ajan.Ikävä on todella kova.
 
Voimia Syreenille ja poitsulle :hug:

Meillä on täällä itkua ja hammasten kiristystä... Eli ensin luulin että meillä on koliikkia kun kolme ensimmäistä iltaa alkoi huudot samaan aikaan illasta. Sitten aloitin rela-tipat ja nyt huutojen ajankohdat ovat miten sattuu. Eli tänäänkin huudettiin aamulla kaksi tuntia, päivällä puolituntia ja nyt kuuden maissa tunnin verran. Kyllä siinä äidilläkin on itku herkässä kun poika vain huutaa selkä suorana eikä mitään voi tehdä!! :(
Nyt se nukkuu tuolla turvaistuimessa kun olen huomannut että autokyydit ovat tosi rauhallisia, joten kuvittellisella automatkalla ollaan nyt, iskä heiluttaa toisella jalalla istuinta ja katsoo töllöä :)
Kaikki konstit ovat ilmeisesti sallittuja tässäkin sodassa ja rakkaudessa. :heart:
Mutta kuulostaa niitä olevan masuvaivoja muillakin joten on tois kiva käydä lukemassa täältä ettei ole tämän asian kanssa yksin. Tänäänkin tuli sellaine olo että olen todella huono äiti kun en saa raukkaa rauhoituumaan ollenkaan enkä osaa hoitaa sitä ollenkaan. Onneksi tuo iskä on tukena ja turvana tällaisillä hetkillä :heart:

Nyt loppui näköjään automatka, taisi tulla nälkä :LOL:

Seriina ja Niilo kohta jo 1 kuukauden!! aika menee siivillä...
 
Syreenille paljon voimia :hug:

Samoin Seriinalle Ihanalta kuulostaa tuo kuvitteellinen automatka :D

Meillä on nyt pari päivää ollut pojan iho kasvoista todella huonona. Perjantaina neuvolan aikaan siinä oli muutamia pieniä punaisia näppyjä ja neuvolan täti oli sitä mieltä, että ovat hormoninäppyjä. Nyt koko kasvot on punaisilla läikillä ja ihan nokkosihottuman näköistä. poika jatkuvasti sohii kasvojaan ja repii kynsillä, joten ilmeisesti kutittaa :( Jotenkin ei minun mielestäni vaikuta hormoninäpyiltä, mutta mistäs minä tiedän.. Itse en ole syönyt mitään erilaista, joten siitä ei oikein voisi olla. Nan ollaan kyllä tällä viikolla vaihdettu pois ja annettu sekä Semperiä että Tuttelia lisänä omalle maidolle. Voisikohan jompikumpi niistä saada tämän aikaan :/

Hemu ja Oliver (huomenna jo 7vkoa)
 
kiitos kassu että kävit kertomassa että ikiodottaja saikin ennen joulua vaavinsa ;) ...juu siis 6.9 puol 1 yöllä tuli koko raskauden eka supistus...juu ja kyl sen erotti selvästi..minä kömmin saman tien vessaan, saman tien meni sähköt (kyllä maalla on ihanaa) ja siinä istuessani tuli toinen supistus..vau...minä kiroillen herättämään isäntää että missä taskulamppu ja mua supistaa... :LOL: ...no löyty taskulamppu kunhan mies tajus ensin mitä mä höpötin...minä soitin sairaalaan ja tais puhelimeen vastannu kätilö pyöritellä silmiään kun soitin ja kysyin että onko niillä tilaa että mulla on tullu 3 supistusta...kysy että onko ensinmäinen minä siihen että ei vaan 7...
no vaatteet päälle , herätin vanhinman pojan joka tänään täyttää 14v poju oli hiukka sekasin ja tenttas etttä mihin meette ja miks.. :LOL: me lähettiin sairaalaa kohti niin eiköhän supikoira juossu suoraan auton alle onneks oli kuollu heti, mies ei uskaltanu peruuttaa kattomaan...no 45 minuttia ekan supistuksen jälkeen oltiin sairaalassa ja huoneeseen päästyäni vedet meni...kätilö tutki heti kun olin ollut vessassa ja olin 5cm auki, pyysin kohdunkaula puudutuksen ja kätilö lupas soittaa lääkärin paikalle, piikin saatuani olin jo 7cm auki , tunsin jännän mulahduksen mahassa ja alko ponnistuttaa, soitettiin kätilö paikalle ja hiukka oli reunaa jäljellä hengittelin ja siirryin tuolille ja eka ponnistus niin poitsu tuli...raukka piti napanuorasta kovin kiinni sempä takia oli ihme sydämmenlöyntejä välillä.. :) ..no loppuhyvin eli klo 02.08 synty meijän vaavi pituus oli 51.5cm ja painoa 3880g..ekasta supistuksesta kesti 1tunti ja 38 minuttia...hyvin kerettiin sairaalaan..rv41+3 hups kyl se yli meni ilosesti...
oli ihana positiivinen kokemus...
nyt tää vauva aika on ollu aikas hektistä...poitsu syö illat ja yöt ja tää muu lauma vaatii mammaa päivisin...hiukka väsyttää mutta kyllä se siitä...kiitos kaikille jotka jaksoitte tehdä loppuodotuksesta siedettävän... :hug: :heart:
 
Pauzi

Voimia paljon myös Seriinalle!! Me kävimme vyöhyketerapiassa neljä kertaa tytön kanssa, ja se todellakin auttoi!! Meillä elämä on jo aikas normaalia, aina välillä tietenkin itketään masua mutta se itku loppuu sitten siihen kun tulee kunnon röyhtäys, pieru tai kakka. Kannattaa harkita sitä vyöhyketerapiaa, meillä se maksoi 35?/tunti, ja sieltä sai sitten myös kotihoito-ohjeita ja muitakin neuvoja.

Hemu2: Millaista peuainetta/huuhteluainetta käytätte? Minä ihmettelin eilen kun vauvalle nousi punaisia näppyjä poskiin, oli tosi äkäsen näköisiä hetken ja sit vaan ne hävis, ja sit tänään taas, ja tajusin että eilen vauva oli mun siskon sylissä 5min ja tänään mulla oli hajustetulla huuhteluaineella pesty paita päällä, niin vauvan iho reagoi jo siihen. Voisiko teilläkin olla tästä kyse? Ja onko vauva ollut jonkun "vieraan" esim. mummin tms. sylissä?
 
Onnea Nirzu poitsusta! :flower:
Hemu2: Noi kyllä kuulostaa hormooninäpyiltä. Mun esikoisella oli tosi pahana. Posket aivan tulipunaiset ja aivan täynnä pieniä näppyjä. Nyt myös meidän poitsulla on hormooninäppyjä, muttei noin pahana kuin esikoisella. Myös mulla on itsellään näppyjä ja ne tosiaan kutiseen. Joten jos vauva kärttyinen, niin voi olla että iho kutisee. Niihin ei vissiin auta oikein mikään muu kuin aika!

Toinen mikä tuli mieleen on vauva-öljy! Se jotenkin tukkeuttaa vauvan ihon ja meillä terkka käski lopettaa öljyämisen, kun iho meni aivan punaisille läiskille.

Täällä myös vatsavaivoja. Johtuu näistä perhanan "suihkutisseistä". |O Pari yötä ja päivää onkin mennyt lähestulkoon valvoessa, mutta onneksi nyt poitsu nukkuu! Makuullaan imetys on ilmeisesti pahin, kun toinen ei meinaa happea saada. Istualleen, poitsu mahdollisimman pystyasennossa, näyttää meillä aiheuttavan vähiten vaivoja / poitsu saa tasaisesti syötyä ja hengitettyä! Jos pahenee vaivat, niin meinaan kyllä kokeilla vyöhyketerapiaa!
-Capri ja Pojan paapula 2vk 5pv-
 
Pauzi Meillä on käytössä sellaiset pesu- ja huuhteluaineet, joiden pitäisi sopia vauvoille. Nyt yritän kuumeisesti miettiä, olisiko joku toinen pidellyt vauvaa tai onko mulla itselläni ollut esim. sellainen paita päällä, jota en ole käyttänyt vähään aikaan ja pesty jollain muulla aineella.

Capri Toivon kovasti, että kyseessä olisi nuo hormooninäpyt, eikä esim. mitään allergiaa tai muuta. Pitääpä myös jättää vauvaöljyn käyttö vähäksi aikaa ja testata auttaisiko se. Näpyt itse asiassa ilmestyivät samaan aikaan, kun alettiin neuvolatädin neuvosta käyttää öljyä päänahan karstaan. Mutta ei kai se voi vaikuttaa..?
 

Yhteistyössä