Elovauvat 2007

Tinsku01: Kysin lehtisestä taisin lukea, että jos jälkivuotoa vielä on, niin kannattaa käyttää kondomia sekstaillessa. Juuri tuon tulehdusriskin vuoksi.

Tyttö tulee huomenna jo neljän viikon ikään! Äkkiä nämä viikot huristaa. Pitäisi nauttia tästä vauva-ajasta. Tosin välillä se on vaikeaa kun masukipuja tytöllä välillä kovastikin. Eilen aloin epäillä että jos Nanni kuitenkin aiheuttaa kovempia mahakipuja. Eilen täytyi jälleen illalla antaa korviketta kun tyttö ei halunnut syödä rintaa kun maitoa tuli hänen mielestään liian hitaasti. Hyvin söi tuttipullosta mutta sitten syönnin päälle alkoi huutamaan "koliikkihuutoa". Eilen sai tosin Jekovitia taas tipan enemmän. Että otapa siitä selvää kumpi mahakivun aiheutti. Tänään annan lypsettyä maitoa, jos on lisämaidon tarvis. Nämäkin mahakivut ovat niin monen asian summa, että vaikea on mennä sanomaan mikä mistäkin johtuu. Todella mysteeri minulle. :headwall:

Nyt alkaa kitinää kuulumaan. Täytyy mennä! :wave:
 
Uskomattomia nämä päivien vaihtelut. Tänään taas ei olla muuta ku nukuttu ja syöty :eek: Välillä taas ei millään meinaa nukuttaa.. Ja ihan piruuttani kokeilin jälleen: En oo tänään antanu rintamaitoa ollenkaan. Selvästi on parempana; toisin sanoen joko pienesti allerginen jollekin viljalle tms. tai sitten rintamaidolle. Mitään ihmeellisyyksiä en meinaan ole syönyt.. :/ Täytyy soitella neuvolaan varmaan.
 
Me otettiin ja vaihdettiin tutteli NANiin ja kipristely on helpottanu selvästi!! Illalla se sama kitinä ja unta vastaan taistelu jatkuu, mutta lyhyemmässä kaavassa!! Ja yöuniakin nukutaan jo alku yöstä 3h ja aamustakin vielä n. 1.5h pätkissä!! :) Että pikkuhiljaa... Cuplatonia annetaan edelleen pariin otteeseen päivän aikana ja d-vitamiininä Jekovit!!

Meillä ei ole seksiä vielä harrastettu vaikka halut ois kovat.. Itseä hirvittää hiukan kun vuotoa on vielä vähän.. Kohta täytyy pistää ukko nukkumaan toiseen huoneeseen ettei tule revittyä vaatteita sen päältä!! :LOL: Vaan eipä ole helppoa silläkään polosella...

Miten, jokos te olette siirtäneet pikkuset nukkumaan oikeesti pinnasänkyyn, eli ei enää laatikkoa? Meillä poika nukkuu vielä laatikossa, mutta alkaa tila loppua kun kopsii käsiään laatikon reunoihin!! Ja miten voiko siirtää ihan suoraa vaan sänkyyn vai tarviiko nostaa päätä sängystä vielä tms.. ?? Ihan ulalla taas vaihteeksi... :headwall:
 
Kirjoitetaanpa välillä tännekin puolelle. Kävin odotuspuolella jännäilemässä, kun AnQ pääsi tänään käynnistykseen. Enään pari aktiivista "elomassua" kasassa, niin sitten päästään kaikki tänne turisemaan.

Meidän poitsu on tänään tasan 2vk, joten Jekovitin aloitus olisi tiedossa. Toivotaan ettei aiheuta mahavaivoja. Tähän asti on mennyt mukavasti. Pelkällä rintamaidolla mennään, pientä rupsuttelua lukuunottamatta, ollaan säästytty mahavaivoilta. Päivisin edelleen nukkuu pääsääntöisesti 2-3 tunnin unia, joista yhdet tai kahdet vaunuissa kun ollaan lenkillä (mies lykkii vaunuja ja taluttaa koiria, kun tämä mamma sauvakävelee, jotta hartiat pysyy kunnossa). Nyt on pari yötäkin nukkunut vähän paremmin, eli ei syö tai kuku kokoajan. Alkaa vissiin tämän yötyöläisen paapula tajuta, että nyt voidaan elellä jo normaalia päivällä valvotaan - yöllä nukutaan -rytmiä.

Itse olen pysynyt suht pirteenä valvomisista huolimatta. Varmasti auttaa lenkkeily ja lisäksi aloitin imettäville tarkoitettujen monivitamiini + kalkkipillereiden popsimisen. Käytän aivan liian vähän maitotuotteita ja neuvolanterkka suositteli jo raskausaikana kalkkilisää.. mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.

Pauliina (??) kyseli punaisista finnin näköisistä näpyistä. Ne on hormooninäppyjä. Meillä niitä on niin pojassa kuin äidissä! Ainakin mun iholla kutisevat, joten jos vauva on kärttynen, voi olla että ihoa kutittaa.

-Capri ja Pojan paapula 2vk-
 
Tea84: Meillä tyttö on nukkunut sairaalasta tulosta saakka pinnasängyssä. Olen kieputtanut pyyhkeitä rullalle ja laittanut selän taakse ja masun eteen (niin alas ettei vaan joudu naamalle). Nukutan nimittäin kyljellään. Pyyhkeet tukevat asentoa ja ei ainakaan pääse kellahtamaan mahalleen. Muutenkin meillä on ihan omat rutiinit illalla. Tyttö ei millään nukahda omaan sänkyynsä. Yleensä nukahtaa rinnalle tai syliin. Sitten lämpötyyny lämmittämään sänkyä, lämpötyyny pois ja tyttö sänkyyn! Välillä aika hupaisia nämä nukutuskonstit! :LOL:

Kysymys viisaammille: Kun minipillerit aloitetaan, täytyykö odottaa kuukautisten alkamista? Tuli sellainen kauhuskenaario mieleen! Täytyykö siihen saakka kortsun kanssa vehata!!! :x

Eilen illalla annoin lisämaidoksi lypsettyä maitoa. Huutoja ei kuulunut eli on mahdollista että mahakivut olivat peräisin Nannista. Täytyy katsoa vielä pari iltaa samalla mallilla. Voihan olla että Jekovit aiheuttaa mahakupruja kun annosta suurennetaan. Huomenna nostan neljään tippaan. Ostin kaupasta Semper-korviketta jo valmiiksi muutaman purkin, jos joutuu vaihtamaan merkkiä.

Nyt taidan lähteä kahville kun tytöt vielä nukkuvat niin sikeästi! :wave:
 
Minä ainakin päätin olla antamatta nannia kun kipristelee massua... ja se herättää tytön täysin yöllä...

Nyt yritetään väkisin sitten pelkällä rinnalla...vaikka välillä tuntuu ettei sieltä mitään tule mutta kai sieltä tulee kun tyttö nukkuu taas tyytyväisenä...

TinniPinni
 
Ei täydy niitä kuukautisia odottaa ;)

Seksistä:eek:n ollut puhe ja me ollaan harrastettu heti kun jälkivuoto oli miltei loppunut.Eli jo kolmisen viikkoa.Nam :snotty:

lisämaidosta:naniahan nuo useat suosittelee,mutta tutteli ihan yhtä hyvää varmaan ja hieman edullisempaa.Itse täysimetän.Ja haluaisinkin kertoa teille ensikeralaiset,että vaikka kuinka tuntuu,ettei maito "Riittäisi" ja vauva haluaisi vaan lisää,niin kyse voi olla parista päivästä.Kokemuksesta tiedän:esikoinen oli 2kk kun annoin sitten korviketta lisäksi koska ajattelin,ettei maitoni riitä,kun halusi tissiä niin usein.Nyt jo tiedän,että saattaa olla kaksi-kolmekkin päivää,että imetän lähes koko ajan ja sitten taas helpottaa.Eli vauva se vain nostattaa lisää maidontuotantoa.Jos tottakai tisiitys tuntuu työläältä tai vauva ei millään rauhoitu,on syytä tarttua pulloon.Mutta itse ainakin yritän nyt taas tätä täystissittelyä.Vaikak nytkin ollaan kaksi yötä syöty tunnin välein.Blaah |O

Muuten kaikki kivasti ja oikein kaunis syyspäivä täällä.Olinkin kerhossa kaikkien kanssa kävellen ja mahdan olla näky:pojat istuivat kaksostenrattaissa,esikoinen seisoi seisomalaudalla ja vauva oli Ergossa rinnalla :LOL:


Kassu ja Klaara
 
....että MUISTA sitten että minipillerit on otettava aika tarkkaan aina samaan aikaan päivästä,lähes kellontarkkuudella:meillä on kotona yksi 2 ja puolivuotias "minipilleripoika" :LOL: Eli olin aika huolimaton ja otin "aina aamuisin" 07 ja 11 välillä pillerin ja tulin sitten raskaaksi......mutta ihana on tuo meidän "vahinko".



Kassu
 
Tänään kävin jälkitarkastuksessa.
Minipilleri otan käyttöön niin jää noiden kondomien kanssa leikkiminen. :D
Mulle lääkäri sanoi että jos tänään aloitan pillerit niin ne alkaa vaikuttamaan vasta 3.10 :eek: Siis kestääkö se oikeesti niin kauan??

Meillä oli viime yö tosi ihana!
Poika nukahti ilman masuvaivoja ja nukkui koko yön hyvin. Syömisen jälkeenkin nukahti ilman masuvaivoja. =)
Alkaa mallasuute ja rela-tipat auttamaan. Ei masuvaivat onneksi ole olleetkaan pahoja mutta uutta meille.

Neiti-84 ja poika 6 vkoa 1 pv
 
Meillä taitaa Nan tehdä masuvaivoja. Ollaan sitä juotu rintamaidon ohella ihan syntymästä saakka, eikä osattu ajatellakaan, että se voisi olla syy illan itkuihin ja vatsan väänteisiin. Jokin aika sitten kaupasta kuitenkin oli Nan1 loppu ja ostettiin kokeilu mielessä Semperiä ja Tuttelia. Heti oli illat helpompia. Pari päivää sitten kaupassa ei kuitenkaan ollut kuin Nania ja taas meni illat vaikeaksi. Tästä ollaan nyt tehty johtopäätös, että kokeillaan nyt vaihtaa Nan pois, vaikka sitä kaikki tutut niin kovasti ovatkin koko ajan kehuneet.

Meillä meni viime yö pitkästä aikaa tosi huonosti. Vauva vaikersi ja vääntyili niin paljon, etten minä nukkunut enää lainkaan kahden jälkeen. Yllättävän hyvin olen kuitenkin tänään jaksanut ja hyvällä mielin ollut.

Mulla on hassusti vasta oikeastaan muutama päivä sitten loksahtanut kohdalle tämä kotona olo ja nauttiminen vauvan kanssa kotona olemisesta. Aluksi olin jotenkin todella väsynyt ja tympääntynyt olemaan vauvan kanssa kotona ja ehdottelin jopa miehelle, että vaihdettaisiin osia ja minä menisin töihin.. :ashamed: Nyt kuitenkin kaikki on yhtäkkiä alkanut sujua ja viihdyn loistavasti vauvan kanssa ja suorastaan nautin tästä. Olen jopa alkanut vihjailla miehelle, että en enää olekaan ehkä sitä mieltä, että toista lasta yritettäisiin vasta monien vuosien päästä.. Joten jo mietitty ehkäisyimplantti on uudelleen harkinnassa.. ;)
 
Pauzi

Meillä on vielä jonkin verran ollut tuota vatsakipua, ja tuntuu että jodun sitä mallasuutetta ostamaan. Se on ainoa asia mikä tätä arkea varjostaa, kun vauva itkee tuota mahaansa aika usein. Mutta eihän tämä mitään ole siihen verrattuna mitä elämä oli silloin kun huudettiin aamusta iltaan koko ajan täysillä.

Seksiä ei olla vieläkään päästy harrasteleen, ollaan niin väsyneitä sen jälkeen kun saadaan lapset nukkumaan että ei vaan jaksa. Et ei kai tarvita sitä ehkäisyäkään... Mites te joilla on 3 tai enemmän lapsia, hoidatte talouden? Oletteko miehen kanssa superpalkkaisessa työssä, vai miten se homma pelittää? Minä haluaisin vielä ainakin yhden lapsen, mutta milläs nämä kaikki elätät? :'( Pakko ajatella sitäkin.

Noista korvikkeista ollaan puhuttu. Eli meillä Nan tekee vauvan mahan kipeäksi myös, ja kakka ei meinaa tulla. Ja sit kun tulee niin se on niin sitkeetä tahnaa ettei meinaa pesemällä lähtee pois. Tuttelikin aiheuttaa itkuja, ja kakka on pelkkää vettä. Semperiä en ole vielä koittanut, kohta koitan sitä, ja mietin et mitenkähän toi Nannin jauhe, olisko ystävällisempää masulle kun valmis korvike? Se tulis nimittäin todella paljon edullisemmaksi...

Löysin sellaisen nettisivuston kun www.phpbbplanet.com/forum/korvikemutsit.html. Siellä on paljon tietoa korvikkeista ja kaikesta siihen liittyvästä.

Meillä tyttö nukkuu päiväunia ainoastaan vaunuissa, joten ulkoillaan sit kaksi kertaa päivässä. Onneksi tyttö useimmiten jatkaa unia kantokopassa ulkoilun jälkeen, niin ehdin minäkin vähän jotain tekemään.

Mut nyt mie meen juomaan teetä ja tiskaamaan. Mukavaa alkanutta viikkoa elomammoille!! Toivottavasti viimeisetkin mahakkaat saavat nyyttinsä pian ja tulevat kirjoittelemaan tänne.
 
Mie kyllä komppaan täysin Kassun juttuja imetyksestä! Joten ei kannata heti luovuttaa, jos HALUATTE imettää. Jos ei halua, niin eihän siinä mitään.. jokaisen henkilökohtainen asia. Maitoa kyllä normaalisti riittää kunhan imettää lapsentahtisesti (vaikka välillä se on sitä jatkuvaa tissillä oloa.. mikä on aivan normaalia)!

Äippäpakkauksen mukana tuli Imetys -vihkonen, jossa mun mielestä oli ihan hyvin tiivistetty:
-rintojen koko ei vaikuta niiden kykyyn tehdä maitoa
-lähes kaikki äidit pystyvät tuottamaan riittävästi maitoa lapselleen
-tiheät imetykset takaavat riittävän maidoneristyksen
-maidoneristys on nopeinta heti imetyksen jälkeen
-rinta ei koskaan ole tyhjä
 
heipä hei taas pitkästä aikaa.

lukemassa olen käyny kuulumisianne, mutta kirjoittaminen on omalta kohdalta jäänyt vähiin.¨

meillä on pari yötä keke ollut levoton, ei varsinaisesti kitise, mutta nukkuu tosi kevyttä unta, säpsähtelee ja tissittelee, muttei varsinaisesti syö. viime yönä mietin omia syömisiäni ja muuta en keksi kuin valkosipuli, jota on iskän ihanissa wokkiluomuksissa ollut ehkä runsaammin, kuin normaalissa syömisissäni. jekoviteja olen antanut edselleen sen 2-3 tippaa päivässä ja nekin useammassa erässä, siis esim yhen aamulla ja toisen päivallä, joten ne tuskin yöunta häiritsee.

viimeyö oli 1-1,5h väleintissittelyä, kun tähän asti on päässyt parilla imetyksellä/yö. toivottavasti on ohimenevää, oli sitten mitä hyväänsä. kakkonen söi tuota tahtia yötäpäivää ja se oli pitemmän päälle raskasta.

kassun ja caprin kanssa olen samaa mieltä imetyksestä. maitoa tulee tyhjäntuntuisestakin tissistä. ja noita tankkauskausia on sillointällöin. rasittavaltahan se saattaa tuntua, mutta tasaantuu tosiaan parissa päivässä, jos syömätahti on aiemmin ollut harvempaa.

ite ihmettelin tänään, että mitä ihmettä poika tissistä saa, kun harsot on pesun jälkeenkin keltaiisia länttejä täynnä. en muista, että aikaisemmat olisivat noin värjäävää kakkaa kakanneet. harsot/hoitoliinat ovat ainakin ihan valkoisia edellisten jäljiltä. kokeilen sappisaippuaa, mutta jos ei auta, niin en sen enempää tahrojen kanssa tussaroi. tiedän, että puhtaita ovat pesun jälkeen ja vanhat tahrat tuskin uusien alla haittaa.

korvikekeskusteluun en osaa ottaa kantaa... merkeissä on kuulemma eroja. toivottavasti jokaiselle löytyy sopiva. mahavaivat on ikäviä, johtuivatpa sitten mistä hyväänsä.

seksiä ei meilläkään vielä harrastella. jälkivuoto on enää ihan niukkaa, mutta halut on itellä jossain kaukana. jotenkin tuntuu taas vaan siltä, että kaikki haluaa musta jotakin, siis lapset ja iskä. kaikilla on tärkeetä asiaa yhtäaikaa ja kaikki haluaa äitin huomiota ja tekee sen eteen melkein mitä vaan. maapallokin varmaan lakkaisi pyörimästä ilman äitejä. niin ihana sana kuin äiti onkin, niin väliin se tuntuu ihan kirosanalta... onneksi muuten tämä elämä on jo alun jälkeen tasaantunu, saa nähä, mitä sitten tapahtuu, kun iskän loma loppuu... onneksi siihen on vielä pari viikkoa.

no joo. tämmöisiä tälläkertaa. lähen suunnittelemaan välipalaa nälkäisille! vointeja kaikille!

mirjamic ja keke 4vko 1pv
 
:wave: Meillä paloi kerttu mönkään menneiden jälkitarkastus ja neuvolakäyntien takia. :kieh: :kieh: Meille oli annettu neuvola aika lääkärin loma-ajalle!!! Poikaa ei oo siis kukaan tarkastanut laitokselta käynnin jälkeen minusta puhumattakaan. :kieh: :kieh:

Sohvalla loikoillessa tuumasin miehelle et eikö lähettäis lomalle, paikkaan jossa asioilla on tapana toimia. NOH, SEURAUKSENA SIITÄ, YLIHUOMENNA LENNÄMME SUOMEEN :D :D :D Passin saimme pojalle vartissa :eek: en meinannut uskoa todeksi et joku paperiasia näin nopeasti voi hoitua. Passikuva onnistui hyvin, kuvaaja muokkasi kuvaa jälkikäteen mm. pyyhki mieheni käden pois kuvasta et saatiin virallinen otos.

Mulla on paljon vaivoja ja ongelmia runsaaksi muuttuneen jälkivuodon takia (ei taida ollakaan ihan vaan menkat) Saan valtavia alavatsakipu kohtauksia päivittäin ja isoja hyytymiä tulee ulos. Mies on saanut piikitellä mulle kipulääkkeitä ja lihasrelaksantteja pakaraan. Oireilen edelleen myös kohdunlaskeumaa muistuttavin oirein. Varaankin Joensuussa ajan gynelle.

laluz ja poikanen 6vko 2pv

ps. Peesaan kassua imetysasiassa.
 
Tokihan maitoa tulee mutta meillä se ei pidä nälkää pitkiä aikoja.. Neukka täti meinas et jos on kovin suuri kasvupyrähdys niin hetkellisesti voi käydä näin!! Ja toisilla maito ei ole tarpeeksi rasvaista ja se aiheuttaa jatkuvaa syöntiä..että aina ei ole se kuuluisa tiheän imun kausi!! Mielestäni on väärin sanoa että pelkkä rintamaito riittää AINA.. Meillä alkoi tämä jatkuva syöminen torstaina ja seuraavalla viikolla tiistaina ymmärsin ihmetellä asiaa.. Muutama päivä on ok, mutta päivä tolkulla lyhyet unet ei tee hyvää vauvallekkaan!!! Mutta peukkuja jokaiselle ja sinniä- imetti tai ei!! :heart:
 
Maidon riittävyydestä: Mulla varmasti riittäisi maito hyppien keikkuen mutta neiti vetää heti pultit kun maito alkaa tulemaan rinnasta hitaammin eli siis tavallista tahtia. Se on yksi näiden "suihkutissien" ongelma. Olen miettinyt että kuinka tähän ongelman osaan voisi vaikuttaa. Autan vauvaa syömisessä siten että hieman lypsän rintaa. En osaa keksiä että mitä muuta voisin tehdä. Jos jollain on apukeinoja, niin kertokaa! Pliis!!

 
Oon käyny täällä aina välillä vauvan tuoksuja haistelemassa kun tuolla elomassuissa alkaa olla jo aika hiljaista.. ;) Huomen aamulla menen viimeistään käynnistykseen, tällä hetkellä vaan näyttä että niinkään pitkään ei tarviikkaan enää odottaa :) Suppareita on tullu tasaisesti 9 min välein klo17 lähtien, saa nähdä miten pitkään jatkuu. Mutta jospa se meidänkin vaavi näkis huomenissa viimeistään päivänvalon :heart: Kotiin päästään varmaan vasta ensi viikolla kun vauva todennäköisesti joutuu valoon kuten veljensäkkin (sillon oltiin sairaalssa 8 päivää :$ )

Pakko kommentoida tuota korvikeasiaa yhden lapsen kokemuksella. Täysimetin ekat 3 kk, jonka jälkeen annoimme korviketta lisäksi iltaisin. Käytimme jostain syystä aina NANia, Tuttelia emme koskaan edes kokeilleet, kunnes kerran ystäväni suositteli ostamaan tarjouksesta semperiä. Sitä emme sitten koskaan pois vaihtaneetkaan. Maidon eron huomasi jo siinä kun sen pulloon laittoi -Nan vaahtosi aina, mutta semperiä ei saanu vaahtoaman vaikka sitä hölskytti ja yritti sekoittaa. Eli meittikää mitenmaito reagoi silloin vauvan masussa kun vauvaa käsittelee.. Meillä loppui nekin vähäiset masukitinät maitomerkin vaihtoon :)

Mutta nyt tää ikiodottaja poistuu suihkuun ja toivoo saavansa pian vaavin syliin :heart:

Marsu81 41+6
 
iltoja vielä.

tea84 pelkkä rintamaito ei kaikilla aina riitäkkään tai imemisen tms kanssa on ongelmia ja joskus on jopa niin, ettei äidin maito vaan kertakaikkiaan sovi lapselle. tottakai lisämaitoa saa antaa koska tahansa, jos tuntuu ettei sitä tissistä tarpeeksi tule, ei siinä ole mitään pahaa tai väärää. eihän kukaan halua vauvaansa nälissään pitää. ja kasvupyräys on tosiaan hetkellinen ja ohimenevä, joten jos homma ei helpotu päivien jälkeen, niin voi ruveta epäilemään oman maitonsa riittävyyttä. oman kommenttini tarkoitus oli vain kannustaa yritämään/jaksamaan muutama päivä. kyllä itseltäkin usko maidon riittävyydestä oli koetuksella kakkosta imettäessä, mutta kun syömätahti oli ihan sama, vaikka antoi korviketta pullosta niin paljon kuin poika kerralla joi, niin kyllä luotto omiin tisseihin palasi.

omalta kohdaltani haluan sanoa, että en missään nimessä halua ärsyttää tai pahoittaa kenenkään mieltä imetyskeskustelulla. olen satavarma, että kaikki huolehtivat omasta vauvastaan parhaan taitojensa, voimiensa ja kykyjensä mukaan. äitejä ei saa mielestäni arvostella (eikä meistä varmaan kukaan sellaista teekkään) sen mukaan, millä he vauvaansa ruokkivat. tärkeintä varmasti on että sekä vauva, että äiti ja muu perhe voivat hyvin. imetysasia on herkkä ja tunteita nostattava asia ja sen tiimoilta saa aikaan monenmoista keskustelua. itse haluan toki kannustaa imettämiseen, mutta jos homma yrityksistä huolimatta onnistu, niin antaa asian olla ilman omantunnon tuskia.

pitemmittä jupinoitta hyvää ja rauhallista yötä kaikille!



marsu81 onnea huomiselle, jos et jo ole matkalla :hug:
 
Meidän tyttö sai 8.9 nimekseen Aava Lumia. Tilaisuus oli kaunis ja tyttö valvoi ja ihmetteli koko toimituksen ajan rauhallisena. Äiti tietenkin oli kyyneleet poskilla koko ajan. Hieno päivä kokonaisuudessaan. Meillä tarjottavat teki minun äiti. Tarjolla oli karjalanpiirakoita ja munavoita, voileipäkakkua, täytekakkua, hyydykekakkua, pikkuleipiä ja vähän erikoisempaa kuorrutettua kahvikakkua.

 
mirjamic Samoilla linjoilla olen kanssasi, pääasiahan on vauvan hyvinvointi ja tietty koko perheen muutenkin.. =) Todellakaan äitejä ei saisi arvostella ja eritellä imetyksen takia, harmi vaan mutta oikeastihan se ei ole näin!! Toiset pitävät pullosta ruokkivia epäonnistujina ja liian helposti luovuttavina ja imettäviä jumalina!! :LOL: Se asia tuskin tulee koskaan muuttumaan, mutta mielestäni jokainen äiti on lapselleen maailman paras äiti- ruokintatavasta riippumatta!! :heart: Kaikista paras on kannustaa ja tukea ongelmallisina hetkinä!!

Meillä on ristiäis valmistelut myös alotettu... Kuun viimeinen päivä olisi tarkoitus pojalle nimi antaa!! Juuri tässä täykkäri pohjaa paistelen ja suvun kastepukukin pitäis viikonloppuna käydä hakemassa.. Mukava saada pojalle päälle sama puku jossa minutkin on aikanaan kastettu..ja lähestulkoon kaikki sukulaiset!! Mutta mitä ihmettä sitä itse laittas päälle?? :eek: Ei taida mahtua vielä ennen raskautta pidetyt juhlavaatteet, joten onpa hyvä syy karata shoppailemaan!! :LOL:

Joku kyselikin aijemmin että miten on oman painon tilanne... No mullehan tuli VAIVAISET 22kg :LOL: ja lähtenyt on jo 13kg että vois olla huonomminkin!! Se mikä lähtee niin hyvä, ja se mikä jää niin jääkööt!! Mahtuuhan tuohon muutama kilo... :kieh:

Tea Ja PoikaniTarmo 3vkoa 4pvää
 
Heipähei kaikki :)!

Huomasin vasta nyt että on täällä tuttuja, ja tännehän minäkin olisin kuulunut jo aikoja sitten! ;) Eli olin elomassuissa Odottajat-palstalla myös.

Poika synt. 15.8.2007. Strategiset mitat: 2840g ja 48 cm.

Ihana poitsuliini, pikkuinen vaaveli ja pikkuveli. Esikoiseni on nyt 5½ vuotias.
Hyvin on ottanut vastaan pienoisen, mustasukkaisuutta ei juurikaan ole ollut, vaan hän suojelee ja hoivaa ja lohduttaa kun vauva itkee. Antaa tuttia ja pitelee sylissään ym. :) Yli ennakko-odotusteni siis sujunut!

Vauva päätti syntyä 37+6 viikolla, puhkaisi itse lapsivesikalvon. Sen oikein tunsin kuinka hän puski päätään niin alas, että "lorahti" ja vesi tulvi kylppärin lattialle tuolloin 15.8. keskiviikkonyönä, kello olo 02.15. Synnytyksen kestoksi määriteltiin 2h25min. APG-pisteet oli 7-9-7. Vauva oli happikaapissa 1h koska hän hieman sinersi ja oli hieman hengitysongelmia(?), sillä napanuora oli kerran kaulan ympäri. ja minulla on ollut lääkiktys koko odotusajan, citalopram.

Nyt on kaikki hyvin, vauva onnistui heti imetyksessä, eli ote on oikea, ja hän syö hyvin. Paino nousi alle 2 viikossa jo synnytyspainoon. Nyt painoa oli jo 3 kg. Huomenna on 1kk neuvola joten siellä sitten taas punnitaan ja mitataan.

Minut voisi lisätä listalle
 
Neuvolassa käytiin: Poika on jo 56 cm ja 5 kg, eli syö ainakin tarpeeksi. Otettiin miehen kanssa tuo 2 v esikoispoikakin mukaan näin eka käynnille ja hienosti isoveli käyttäytyikin.

Imetyksestä: Minulla maito riittää mutta muuten on samat ongelmat kuin esikoisen imetyksen kanssakin. Oikea rinta pakkautuu ja suihkuaa, saman rinnan nännin ihan rikki, kun maitoa tulee suhikuten niin poika pulauttelee ja saa mahavaivoja sekä vielä iltaisin poika asuu tissillä tuollaiset 4 tuntia jonka seurauksena rinnat on ihan järkyttävän kipeät hänen viimeinkin nukahtaessaan ja vielä tämän maidontilaussession jälkiseurauksena kun syö yöllä vain yhden rinnan kolmen tunnin välein, ei osaa (etenkään oikeasta) rinnasta kunnon otetta ja koko kierre jatkuu. Tiedän että tähän ei auta kuin aika, mutta muutamana tuskaisimpana iltana olen antanut lopulta pojalle parikymmentä milliä maitoa tuttipullosta jotta tissit saa levätä. Päivisin olen välillä oikean rinnan ongelmaa "hoitanut" pumppaamalla päällimmäiset pois ennen syöttöä jotta poika saa siitä paremmin kiinni.

Oma vointi: Repeämän korjaushaava on hyvin parantunut ja tikit alkavat sulaa irti. Jälkivuoto on lähes loppunut ja muutenkin alakerta alkaa tuntua aika normaalilta. Vielä kun rintojen kipu helpottaisi niin elämä alkaisi maistua huomattavasti paremmalta.

77mm ja Pikku-M 2 viikkoa 5 päivää
 
zamppa
Nyt vasta ehdin kirjoittelemaan synnytyksen jälkeen kun tyttö nukkuu ja mies lähti tänään takaisin töihin.
Eli synnytyskertomusta
ke 29.8 klo 4.30 aamulla heräsin siihen että vedet meni. Soitin samantien synnärille samalla kun pyörin suihkussa ja viideltä oltiin jo jorvissa. Aulassa jouduttiin istuskelemaan jonkin aikaa ja tuona aikana supistukset alkoivat voimistua. Puolisen tuntia oltiin käyrillä ja auki olin tuolloin sentin. Piti koittaa juoda appelsiinimehua että saatiin vauvan sykkeisiin vaihtelua, olivat kuulemma liian tasaiset. Oksenneltuakin tuli kun käyriltä noustiin ja sen jälkeen suuntasin ammeeseen, jossa oleskelin parisne tuntia. Loppuhetkinä ammeessa tuli jo niin kova tarve ponnistaa, että ajattelin että nyt se syntyy tänne ammeeseen kun ei jotenkin yhtään pystynyt itse kontrolloimaan supistuksia. Kutsuttiin sitten kätilö paikalle ja pääsin synnytysaliin hiukka kahdeksan jälkeen. Joakisella supistuksella tuntui että paikallaan ei voinut olla ja jos olin makuuasennossa niin koko kroppaa tärisytti. Epiduraalia kun pyysin niin laitettiin anestesialääkäri hakuun joka saapui yhdeksän aikoihin antamaan piikkiä. Supistusten välillä taisin torkahdellakin vaikka välit olivat vain 2minuuttia, tosin itse en muista kovinkaan paljoa avautumisvaiheesta. Muistan vain kauhean tärinän jokaisella supistuksella ja mies jälkeenpäin sanoikin että supistukset olivat suurimman osan aikaa sadassa. Ilokaasua vetelin paikka paikoin ennen epiduraalin vaikutusta mutta näin jälkeenpäin ajatellen en usko että kaasusta oli itsessään mitään apua vaan lähinnä siitä ajatuksesta että vetelen tässä ilokaasua.
Kymmenen aikaan alkoi jo epiduraalin vaikutus häviämään ja tunsin kuinka selkäkivut yltyivät jokaisella supistuksella. Kun ponnistusvaihe viimein alkoi niin tuntui että se kestää ikuisuuden eikä mitään tapahdu. Kätilöönkin meinasi hermot mennä ihan totaalisesti kun hoki vaan koko ajan että älä huuda, säästä voimia. Ois tehnyt mieli huutaa takas että koita nyt tässä olla huutamatta, mähän p*rkele huudan jos siltä tuntuu. Pidin kuitenkin mölyt mahassa, kun oli vähän vanhempi nainen. Siinä sitten tuli jossain vaiheessa toinenkin kätilö paikalle ja tuntui että jalkoja leviteltiin niin pahasti että kohta repeää paikat ihan vain sen takia.
Jossain vaiheessa huusin vain ihan kamalasti ja jälkeenpäin kuulin mieheltä, että tuolloin vanhempi kätilö leikkasi välilihan ilman puudutuksia. En siis synnytyksen aikana tiennyt että sekin oltiin leikattu, vasta jälkeenpäin kun alettiin ompelemaan. Oli kuulemma ollut pää juuri sen takana ja muuten ei olisi onnistunut alatiesynnytys. Ensimmäisellä ponnistuksella leikkauksen jälkeen tuli pää esiin ja kun miestä katsoin niin kyyneleet kimmalsi silmissä ja näytii siltä että kohta se pyörtyy mutta hyvin loppuun saakka pysyi tajuissaan mun vieressä. Seuraavalla ponnistuksella olikin jo tyttö maailmassa.
Tosin tuntui hölmöltä kun joutui itse kysymään onko tyttö vai poika kun kätilö ei sanonut eikä me siis etukäteen tiedetty. Ponnistusvaihe päättyi 19 minuutin jälkeen klo 11.09 tyttäremme syntymään. Reipas yhdeksän pisteen tyttö syntyi maailmaan ja 5min jälkeen pisteet olivat jo täydet 10.
Jälkihommissa taisi mennä lähemmäs tunti kun istukkakin oli mulla jotenkin kuulemma oudon muotoinen että jouduttiin painelemaan pois ja lisäämään oksitosiinia supistusten vauhdittamiseksi.
Nopea oli synnytys ensisynnyttäjälle vaikka ponnistusvaihe tuntui kestävän ikuisuuden ja epätoivo iski jo että ei se sieltä mahdu. Ei jäänyt kummempia traumoja mutta kokemuksena niin rankka fyysinen rutistus, että sanoinkin miehelle että seuraavaan pariin vuoteen ei kyllä toista tehdä. Jälkihommien kanssa on ollut välillä vaikeaa ja särkylääkkeitä syön edelleen kun vasta viime päivinä on alkanut tuntumaan jokseenkin normaalilta ja istumaankin pystyin vasta pari päivää sitten jokseenkin järkevän näköisessä asennossa.
Mutta vaikka kliseeltä kuulostaakin niin kaikki työ oli tytön arvoista ja jokainen pieni hymy saa meidätkin aina hymyilemään eikä onnellisempia voitaisi olla vaikka viime päivinä onkin alettu kitisemään entistä enemmän.

Tulen myöhemmin kirjoittelemaan lisää mutta nyt taitaa tyttö heräillä päiväunilta =) .

Onne kaikille jotka ovat viimeisen kahden viikon aikana saaneet oman vauvansa syliin.

zamppa ja tyttö 2vko 1pv
 

Yhteistyössä