ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Pilkettä: joo kolmisen viikkoa ollut noita supisteluja jne. Neuvolan täti kyllä meinas että tän viikon aikana varmasti vielä tulee..vähän itse alan jo epäillä oliskohan vielä vuodenkin päästä mahassa jollei tollasta käynnistys mahdollisuutta olisi =)
Bibo: jos saadaan molemmat sitten synttärivauvat =)
Nyt lähden kaverin pojan 3v synttäreille..hänkin kyselee kovasti kokoajan että koska se vauva oikein syntyy =)
 
Täällä suurin osa muistakin tuntuu tuskastuneen kuumuuteen heti alkuunsa. Niin myös täällä... yöllä kuumuus valvotuttaa entisestään ja näin päivällä ei sitten tahdo saada mitään aikaiseksi. Ja turvotus vaan lisääntyy, painoa tullut 1kg/vko kohta 3 vkon ajan, kaikki muut arvot kunnossa... Nestetankkausta ja ananasta ympäri vuorokauden sit kai tästä lähtien!

Joku kärsi hikoilusta enempikin, suosittelen kokeilemaan talkkia! Niitähän saa vaikka minkä tuoksuisinakin ja myös tuoksuttomina, joten vauvatalkille ei tarvii haista ;)

Aamupäivällä oli neuvola ja kaikki kunnossa. Ens maanantaille uutta aikaa varailin ja th lupaili, että silloin voisi kohdunsuuta kokeilla/venytellä, jos haluan. Sitä odotellessa....

Liitoskivuista ja käynnistämisestä kyselin, kuulemma vois yrittää soitella polille sitten kun la ylitetty, josko sais aikaa ennen kun 42+0 lasissa. Silloin siis norm yliaikaiskontrollit OYS:sa.

Neuvolassa myös tuli arvioiduksi, että samaa kokoluokkaa edellisten (4,1kg ja 4,2kg) kanssa olis tämäkin masuasukki, eli alle 4-kiloista turha toivoa. Täällä tuntui olevan muitakin, kenelle kohtalaisen iso vauva tulossa. Toivotaan, ettei nyt kovin kauheesti yli nelikiloisia saataisi!

Piitu (39+1) toivottelee Jaksamista kaikille!
 
Mun pitää mennä naistenklinikan päivystykseen käymään...soittelin neuvolaan ja verenpaineet senverta kohollansa ja pissa plussalla että tarkistukseen sitten sinne. Voi että toivon, ettei tarvii sinne jäädä tarkkailuun.

Voimia helteestä kärsiville!
 
:) aurinkoista keskiviikkoa kaikille elokuisille!

kävin eilen mazun kanssa loppuajan lääkärireissulla poliklinikalla,
alakertaan ei ihmetys kyllä paljoa muutoksia, supistuksista huolimatta kohdun kaulaa jäljellä ja parille sormelle auki.
ultran mukaan vauva painaa 3300g, vettä hyvin ja laskeutunut synnytyskanavaan, muttei kiinnittynyt.
huomenna synnytysvastaan ottoon ctg-kontrolliin, kun käyrissä eilen pientä laskua edelliseen verrattuna. hyvä kun seurataan, mutta ei kyllä huvittais näin helteillä matkata ees taas...
lääkäri kysyi, että mitä kuuluu heti alkuun, niin vastasin, että oon niin valmis jo, ja niiin kipeitä supistuksi tullut jo juhannuksesta sekä yöt menee pyöriessä, sekä kovat liitoskivut kiusaa. niin saatiin jo lupaus ja aika käynnistykseen ensi keskiviikoksi, ellei...

mizu ja mazu 39 tasan :wave:

meiltä sairaalaan noin 20-30min...
 
On toi toisaalta aika epäreilua että joissain sairaaloissa annetaan käynnistysaikoja jo kun ei laskettuaika edes täynnä ja joissain taas vaan ei anneta vaikka laskettuaika jo mennyt ja monta vkoa kärsitty suppareista, liitoskivuista ja iskiaskivuista.
 
huh hellettä! tässä miestä oottelen töistä kotiin, kun on viimenen valmennuskerta ja aiheena tietenkin se synnytys... positiivisella mielellä ootan, et jospa vauva sit alkais illanmittaan ilmottelemaan tulostaan, ku valmennetaan oikein aiheesta. :D en ees osaa kuvitella, millasta herkkua olis olla ottaan aurinkoo jos ei ois tätä lämpöpatteria omasta takaa. ootan oikein jo niitä vesisateita.. huhhuh...

-yopa ja pellervo 38+3-
 
Varjossa +35 astetta! Mie olen kuolemaisillani tänne, jospa oliskin yksin kotona eikä naapureita näkyvillä kulkisin alasti :LOL:
Päätä jo särkee vaikka vettä juon koko ajan, mutta kyllä tämä on nyt liikaa minun kropalle... valivali :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja inom:
Violet: Toivotaan että tuo sisätutkimus olis antanut vähän pontta supisteluille ja ne lähtisi siitä itsestään voimistumaan! Käynnistelläänkö sinulla muuten noin hyvissä ajoin nimenomaan tuon ison painoarvion vuoksi?
Juu, siksipä juuri. rv 37 oli painoarvio 3600g ja viime perjantaina (rv 38) 3900g. Nuo olivat kahden eri lääkärin mittailuja, joten hankala sanoa minkä verran tullut heittoa jo pelkästään sen vuoksi että mittaaja vaihtunut. Tänään sitten oli vielä kolmas lääkäri joka käsikopelolla vauvaa kokeili.
Eka lääkäri sanoi ettei uskalla päästää laskettuun aikaan saakka, toinen sanoi että yläkäyrillä kasvaa, ja heti perään ehdotti että odotellaanko että lähtis luomuna käyntiin :eek: , ja kolmas, osaston ylilääkäri päätti sitten että perjantaina puhkaistaan kalvot. On tämäkin hommaa kun joka kerta eri lääkäri, olisin mieluusti käynyt aiemmatkin kerrat tällä viimeisimmällä kun häneen olen oppinut luottamaan jo aiemmissa raskauksissa. Toivotaan että hän oli oikeassa veikatessaan minun palaavan takaisin synnärille ennen perjantaita. Nyt jo ikävä sairaalan ilmastointia... :D

Nukahdin sitten niitä supistuksia kellottaessa (sain kellotettua yhden...) ja nyt ei sitten enää supistele. Liikkuminen kyllä tuntuu epämiellyttävältä ja aiheuttaa menkkamaista kipua, eli ehkä toivoa synnärille paluusta piakkoin ei ole vielä menetetty.

 
Tänään oli neuvola. Käytännössä muuten kaikki niin ku ennenki, mut jälleen sf-mitta 1cm isompi eli nyt 36cm. Eka kertaa valkuaista virtsassa ja samaan syssyyn verenpaineet koholla eli nyt sit seurataan, ettei oo alkava raskausmyrkytys. Tää voi meinata sitä, et tällä viikolla jopa käynnistys..

Katellaan kuitenkin.
 
Onnea kaikille vaavin jo saaneille!!!! :flower:

Meillä netti vihdoin käytössä ni pääsee taas aktiivisemmin keskustelemaan :D

Elikkä täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena. Jouduin käymään tänään ä-polilla kun oli kauhea pahoinvointi ja oksensin. Katsoivat ultralla ja vauva voi hyvin, kohdunkaulakin oli vihdoin vähän pehmentynyt ja 1cm auki. Niin otettiinhan multa verikokeita ja sitten tiputettiin pussillinen ravintoliuosta suoneen jonka jälkeen kotiin. Nyt on kyllä huomattavasti parempi olo =)

Ensi viikon pe on ä-polilla aika jolloin katotaan tota synnytys asiaa,voi olla, että mulla ei synnytys itsestään käynnisty niin katsotaan sitten että käynnistetäänkö vai tehdäänkö sektio.

Juu... eipä täällä muuta ihmeempää... Rupeen nyt lukemaan noita teidän kirjotuksia, mitä on ihan hirveesti....

jonna ja möhkis 38+5
 
voin suositella apteekin bats merkkistä dödöä se voidemainen on omasta mielestäni tehokkaampi..se on ihan oikeesti tosi tehokas sitä ei tarvii ees joka päivä laittaa ja pitää varmana kokopäivän, ei haise hiki.. =) ....
juu tuli sit oltua tän meitin pikkulauman kanssa uimassa ja kävin itsekin ja tänään jopa sukelsin...pistihiukan naurattamaan kun toi meijän vanhin neiti täyttää 10v. oli vähän kauempana meistä ja joku kyseli siltä että onko noi kaikki sun sisaruksia.. :LOL: neiti vaan että joo kyl noi kaikki 5 on ja saan kuudennen sisaruksen piakkoin.. :LOL:
oli tällä vieraalla muksulla näkemisen arvoinen ilme päällä =) ....täällä ihanan rauhallista isäntä kahden vanhinman kanssa purjehtimassa ja mulla 2 nuorinta jo nukkumassa ja keskinmäiset on ulkona keräämässä lelut kasaan....
ilmakin jo sopivasti viilenee että kohta voi mennä ulos hoitamaan elukat...
synnärille meiltä on matkaa n.20km ajallisesti hiukka vajaa puoltuntia...aina se synnytyksen lähestyessä alkaa pelottaa...kerkeeköajoissa...pisin synnytys näiden 6 osalta on 6 tuntia ja lyhin reilun tunnin..eli kyl se on meil että eka supistus kun tulee niin sairaalaan lähetään.. :heart: ..
t.nirzu
 
Sori nyt vaan mutta en ymmärrä tuota teidän hermoilua "isoista" vauvoista.. Juuri tuota olen yrittänyt teille selittää että en voi ymmärtää ihmisiä jotka jaksaa aina kerta kerran jälkeen kauhistella lapsen kokoa. Ei se ikinä ole kaikille mieliksi! Aina on joko liian pieni tai iso, jos ei paina syntyessään sitä normaalia 3,4-3,6kg..
Enkä sano tätä nyt sen takia että haluaisin luokata ketään! Otan ehkä liian helposti itseeni tässä asiassa, mutta uskokaa pois ei se maailma siihen kaadu vaikka lapsi painaisinkin syntyessään eli 4kg!!! tai vaikka yli neljä ja puolikin..
Ja kyllä ne lääkärit työnsä osaa ja jos ne ovat sitä mieltä että se vauva mahtuu syntymään yli neljä kiloisena niin kyllä se mahtuu. Meidän suvussa on synnytetty yli 5kg painavia lapsiakin ja hengissä on kaikki selvinneet, vaikka äidit ei oo kun sitä "normaalia", painoa noin 55kg ja pituutta 165cm, kokoluokkaa...
 
Thank's!! :ashamed: Mulle on ihan sama painaako vauva 3 vai 5kg mutta MITÄ JOS SE EI MAHDU SYNTYMÄÄN????? Ja ainakin Oysissa nämä kätilöt on niin "ammattitaitosia" etten luota pätkääkään... Sitten ku toinen on jääny harteista kii, revitty väkisin ulos ja juoksutettu leikkaussaliin sanotaan et ei se ultrassa kyl ihan noin suurelta näyttäny... Ja jos äiti on onnistunu jollain keinolla saamaan edes jotain kivun lievitystä,niin hyvin menee...
 
Marsu81: Eihän yli 4 kg ole iso, mutta itellä kaikki olleet suht pieniä (2900-3500g) Ja silti revennyt pahoin joka kerta. Viime kerrasta jäikin sitten pysyviä varioita, jotka pitäis joskus tulevaisuudessa korjata. Siksi itse toivon että syntyis viimeistää lasketunajan tienoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marsu81:
Sori nyt vaan mutta en ymmärrä tuota teidän hermoilua "isoista" vauvoista.. Juuri tuota olen yrittänyt teille selittää että en voi ymmärtää ihmisiä jotka jaksaa aina kerta kerran jälkeen kauhistella lapsen kokoa. Ei se ikinä ole kaikille mieliksi! Aina on joko liian pieni tai iso, jos ei paina syntyessään sitä normaalia 3,4-3,6kg..
Enkä sano tätä nyt sen takia että haluaisin luokata ketään! Otan ehkä liian helposti itseeni tässä asiassa, mutta uskokaa pois ei se maailma siihen kaadu vaikka lapsi painaisinkin syntyessään eli 4kg!!! tai vaikka yli neljä ja puolikin..
Ja kyllä ne lääkärit työnsä osaa ja jos ne ovat sitä mieltä että se vauva mahtuu syntymään yli neljä kiloisena niin kyllä se mahtuu. Meidän suvussa on synnytetty yli 5kg painavia lapsiakin ja hengissä on kaikki selvinneet, vaikka äidit ei oo kun sitä "normaalia", painoa noin 55kg ja pituutta 165cm, kokoluokkaa...
No sitä ulosmahtumista mä pelkään. Nimittäin kun kertaakaan ei oo arvioitu koko asiaa! Kun oiskin, niin eihän siinä mitään sitten ois. Ja tiedän kokemuksia, joissa asia on huomattu vasta, kun synnytys jo on pitkällä ja vauva ei vaan tuu ulos ja sitten tuleekin ongelmia: Hapenpuutetta, repeämiä yms. Muuten olisin vaan tyytyväinen, jos ois iso vauva :). Ei mulla on tarkoitus miellyttää ketään muuta auvan koolla, ei ole tullut mieleenkään :kieh: .
 
Yhdyn ylläoleviin tuon koon osalta: Ei se varmasti se itse koko ole se, joka puhuttaa vaan se, että mahtuuko tulemaan.. Ja ammattitaitoista väkeä löytyy varmasti, mutta myös niitä, jotka eivät osaa arvioida oikein :/
 
Täällä myös väsyneenä kuumuudesta ja ankara turvotus vaivaa jalkoja ja käsiä+että viikko sitten tuli vielä sormien niveliin kipu ja se pahenee aina yöks!Ei minkäänlaista jännitystä suppareiden suhteen,alan heti kahtomaan kelloon ko pari kertaa kipeesti supistaa ja siihen ne sit jääkin!Pitäsköhän heittää kello pois..Ei taho uskaltaa on sentäs toista sataa kilsaa sairaalaan,että kait pitäs ajoissa osata lähtee..Toisaalta toivoisin että tulis kunnolla veet,että tietäs et nyt se on sitten menoa.
No ei nyt sitten muuta kuin paljon onnea niille,joilla on jo nyytti sylissä ja toivottavasti saatas me loputkin kauanodotetut syliin piakkoin! :)
 
Minäkään en kauhistele kokoa vaan vauvan koon mahdollisesti tuomia repeämiä, verenvuotoa jne. Esikoinen painoi 4.2 kg ja mahtui tulemaan ulos mutta synnytys olikin tosi kivulias ja ponnistusvaihe hirveä. Kuopus taas oli alle 4 kg syntyessään ja oli paljon helpompi synnyttää vaikka aikaa synnytysten välillä oli 7 vuotta. En tiedä olenko itsekäs tai mikä mutta toivoisin synnytyksestä yhtä ihanaa kokemusta mikä se oli kuopuksen kohdalla. Toipuminen synnytyksestäkin oli nopeampaa kuopuksen kohdalla. Verenhukka oli minimissä ja repeämiä ei tullut. Jos vauva on nyt kasvanut isoksi, niin itseä tässä vaan saa syyttää. Painoa ei ole kyllä raskausaikana tullut kuin n. 10 kg mutta herkut on maistuneet kesän aikana. Se minun syyni pelätä "sokerivauvaa". Sitten kun vauvan on synnyttänyt, on aivan sama onko se iso vai pieni, aivan yhtä arvokas se on kummassakin tapauksessa. :heart:

Voimia kaikille, jotka vielä masuaan kanneksii, olipa masu sitten iso tai pieni! :hug:
 
Pauzi
Paljon onnea niille jotka ovat tässä viime päivinä nyyttinsä saaneet!!

Mulla menee nyt kaikki aika vauvan imettämiseen, toivon kovasti että tällä kertaa imetys onnistuisi, mutta alku on ollut tosi hankala. Jää ehkä vähäksi aikaa aika vähiin mun kirjottelut, mut yritän mahdollisuuksien mukaan teidän kuulumiset käydä lukemassa ja mahdollisesti kirjoitellakin.

Meidän papunen tuli siis aika yllättäin maailmaan, lohdutuksena kaikille joilla ei erityisempiä merkkejä synnytykseen ole. Perjantaina kävin siis neuvolassa, ja siellä huomattiin että kohdunsuu kahdelle sormelle auki ja kanavaa 1cm ja terkka sitten vähän venytti kohdunsuuta jos saisi vauhtia.
Lauantaina aamupäivällä ei sitten ollut muuta tapahtunut kuin limatulppa tullut, ja minä olin todella pettynyt kun ei supistuksen supistusta ollut tullut. Yöllä menin kahdentoista aikaan sänkyyn ja luin hetken. Sitten tuli jotenkin kummallisen kostea olo, ja koitin kädellä tuolta haarovälistä ja sormet olikin ihan veressä. Paniikissa juoksin vessaan, ja samassa tulvahti veret pitkin reisiä ja valui lammikoksi jalkoihin. Siitä sitten soitin äitipolille ja käskivät tulla näytille ja sinne mentiin. Kävi ilmi, että kohdun suu vuosi runsaasti verta, ja että lapsivedet olivat menneet. Se kaikki "veri" ei siis ollutkaan verta, vaan verensekaista lapsivettä. Olin hieman ennen yhtä synnytyssalissa, jossa tilannetta seurattiin, ja mietittiin että alkaako tapahtua vai ei. Olin koko ajan supistus-, ja sydänäänikäyrällä.
Vasta joskus kolmen ja neljän välillä alkoivat supistukset, jotka pikkuhiljaa voimistuivat. Seitsemältä olo oli niin sietämätön, että pyysin jotain kovempaa kivunlievitystä kuin ilokaasua, ja silloin katsottiin vasta kohdunsuun tilanne. Kätilö tuumasi että seitsemän senttiä auki, syntyy ennen kahdeksaa. Soitin miehelle, että ala tulla, ja samassa tuli lääkäri laittamaan kohdunkaulan puudutetta. Se auttoikin tosi hyvin, sillä seuraavan supistuksen aikana tuli vähän jo tarvetta ponnistaa. Kätilö sanoikin että seuraavalla supistuksella voit alkaa ponnistelemaan, ja minähän ponnistin. Ensimmäisellä ponnistuksella tuli tyttö kokonaan maailmaan, eikä onneksi tullut repeämiä. Tyttö syntyi siis vartin sen jälkeen kun olin soittanut miehelle, eli hän ei ehtinyt synnytykseen mukaan. Vähän harmitti, mutta kun ei tiennyt missä vaiheessa ollaan menossa niin en arvannut aiemmin soittaa. Synnytys oli siis todella helppo. Ei todellakaan kivuton, mutta esikoiseen verrattuna helppo ja nopea.

Paljon jaksamisia vielä mahakkaille, näillä helteillä se ei varmasti ole helppoa! Koitan käydä kurkkimassa teidän kuulumisia mahdollisimman usein!!

Pauzi ja papunen 3 vrk
 
Kiitos Pauzi ja muut kirjoittaneet synnytyskertomuksista! Mukava niitä lukea. Ja tsemppiä imetykseen. Varmaan näillä helteillä saa juoda litratolkulla, jotta sitten maitoa riittää kunnolla.

Me vietettiin päivä saaressa siskon perheen kera. Tuurimoottorilla mentiin aamu kymmeneltä ja viideltä tultiin pois. Nyt on mukavan käristynyt ja turvonnut olo. Syönyt en ole kuin muutaman leivän koko päivänä ja juonut olen toooosi paljon, mutta näköjään tuo helle turvottaa. Muuten kyllä nautin täysin siemauksin näistä helteistä! B)

-Capri ja Tiitiäinen 37+6-
 

Yhteistyössä