ELOMASSUJEN Elokuu 2007

...eikä mitään synnytykseen viittaavaa :kieh: . Eilen oli vatsan sivulla yhdessä kohdassa melkein koko päivän pistävää, jatkuvaa kipua, joka ei kuitenkaan ollut supistelua. Ehdin jo nähdä kaikenlaisia painajaisia istukan repeämisistä, mutta loppuihan ne kivut sitten :whistle: . Mitä lie suolistovaivoja varmaan. Kahden tunnin päästä liityn siis teidän muiden yliaikaisten [/b]Tiki, Edie ja Herkku1 kanssa samaan kerhoon. Nyt aletaan kärsivällisyyttä pikkuhiljaa tarvita :snotty: .

- Hiiru - rv 40+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
On toi toisaalta aika epäreilua että joissain sairaaloissa annetaan käynnistysaikoja jo kun ei laskettuaika edes täynnä ja joissain taas vaan ei anneta vaikka laskettuaika jo mennyt ja monta vkoa kärsitty suppareista, liitoskivuista ja iskiaskivuista.
Missään paikassa nei varmaan kovin helposti anna käynnistysaikoja, oli sitten yli tai ali lasketun ajan. tuolla kertoilinki mummelin synnytyksestä ja siitä että aika kauan piti tapella että lekuri suostui käynnistykseen. sitte kun repesin väsyksissäni vaan märiseen ettei muuta vaihtoehtoa ole, niin käski mut käytävään ja kohta sano et mene ja synnytä kas nopiaa.

ymmärrän et on riskejä ja niistä se lääkäri mulle luennoi, eikä vaakakupissa painanut äidin vointi vähääkään, ainoasti vauvan.

mutta kun edellinen lapsi syntyi epäkypsemmästä tilanteesta viidessä ja puolessa tunnissa käynnistyksestä, uskalsin "vaatia" käynnistystä oman jaksamisen takia.
ja niinhän se synnytys sujui niinku kuvittelinkin, onneksi.

esikoinen meni yli ja 42 viikolla vasta käynnistettiin vaikka silloinkin supisteli pitkään ja hartaasti monta viikkoa muttei saanut synnytystä käyntiin.

onhan toki niitäkin joilla synnytys ei lähde käyntiin käynnistelemällä, ei sitten millään vaikka kaikki keinot kokeillaan, tai sitten aikaa menee päiväkausia. ehkä lekurit siitäkin syystä ovat nihkeitä asialle.

Jaksamisia eturepun kanssa tallustaville ja onnea poksahtaneille!!
 
ei sitten jatkunut se verenvuoto enään. Mies kun tuli kotiin ja kerroin asiasta se oli ihan järkyttynyt, minulle kun eilen sattui sellainen "vahinko" että hermostuin pikkukoiralle ja koitin napata sitä kiinni, joka ei kylläkään tietenkään onnistunut möhömahani kanssa :LOL: mutta mahasta kuului kauhea nasahdus tämän episodin aikana. Olin varma että seuraavaksi menee lapsivedet, mutta turha toivo... Joten tänään kun tuli verta, luulin että se tulee istukasta, mutta kun sitä ei sen enempää tullut niin tuskinpa se sitäkään oli. Isäntä vain totesi että annappa olla sen koiran omissa oloissaan tästä lähtien :whistle:

Vauva on kuitenkin liikkunut aivan normaalisti, välillä vihloo alaselkää napakastikkin mutta en ole vielä kellottanut että kuinka usein. Tiedän että kun alan kellottaa ne loppuu kuitenkin :|

Säätiedotus lupasi huomiseksi vielä yhtä lämmintä' ja mie olen ihan rikki... Harmittaa eniten ettei voi olla ulkona kun niin ahdistaa. Nyt on sormet turvoksissa ja tiedossa kuuma yö... Mutta ei se auta kuin lähteä tuonne sängyn pohjalle koittamaan jos edes vähän saisi nukuttua.

Seriina ja masu 38

Huomenna viikon päästä ollaan jo aika lähellä vauvan syntymää, olen jo nimittäin silloin sairaalassa sisällä... kohtahan alkaa jo ihan jännittää :wave:
 
Tänään tulee sitten täyteen 41 rv! Mieliala tällä hetkellä taas ihan hyvä. Eihän tässä olisi kuin viikko enää kärvisteltävänä. Kyllä se sitten palkitsee kun vauvan saa syliinsä. Ei muista enää näitä hampaiden kiristelyjä ollenkaan.

Hiiru : Mulla myös pari kertaa ollut pistävää kipua kyljessä. Viimeksi eilen. En tiedä mistä se johtuu mutta olen itse ajatellut että joku vauvan osa painaa jotain sisäelintä tai kylkiluuta, josta kipu säteilee. Mulla se kipu tuntuu jossain tuolla syvemmällä kuin ihan pinnassa. Omine aikoineen kipu on kuitenkin mennyt ohi kun vaihtaa asentoa. Lienee aivan harminonta.

Terkuin Edie
 
Tuli tällainen asia mieleen: Olen aika innokas saunoja. Esikoisen syntymän jälkeen oli vielä ohjeena ettei saunassa saisi käydä niin kauan kuin jälkivuotoa on. Kuopuksen syntymän jälkeen taas oli ohjeena että saunassa voi käydä. Minulle kuitenkin nousi kuume ja oli muitakin tulehduksen merkkejä ja jouduin käymään Kysissä kun epäilivät kohtutulehdusta. Lääkäri kysyi että ethän vaan ole käynyt saunassa. Miten on ohjeet nyt? Ohjeistetaanko että saako käydä saunassa vai ei? Ja miten ohjeet vaihtelee eri paikkakunnittain?
 
Noppis
Heip, meikäläisen vauva on kyllä jo niin alhaalla, että on kumma jos ei kohta ala tulemaan. Sen tuntee, miten se jo melkein pönkee ulos sieltä. Sais kyllä pöngetäkin, kun viikkoja on 40+5. Tosin välillä tuntuu siltä, että se meinaa pöngetä peräröörin kautta, auts. :D

Viime yönä nukuin ihan kohtuullisesti, joten nyt olisi hyvä päivä mennä synnyttämään kun voimia riittäis. :xmas: Supistuksia tuli eilen illalla kipeitä (ei mitään superkipeitä mut kuitenkin) ja yöllä muutama vielä kipeämpi. Mut hyvä silti ettei vielä tullut niin sai nukuttua, tuli tarpeeseen. :)
 
Huomenia!

Jaa-a täällä alkaa olemaan kokokinaa...vai voiko tätä kinaksi sanoa?
Mulla ainakin jännittää kuinka isoksi tämä vauva kasvaa,eilisessä neuvolassa painoa tullut tasan kilo viime viikkoon verrattuna.Ei turvotuksia joten täyttä tavaraa kaikki!Edellisessä synnytyksessä repesin pahasti joten en halua mitään jättivauvaa synnyttää,tytär on nyt 2.5 v ja kärsin repeämistä edelleen.Korjausleikkaus on edessä tämän synnytyksen jälkeen.Neiti ei todellakaan ollut iso tullessaan 2870gr ja minä itse olen 157/57 siis normioloissa.Joten ymmärrän hyvin pelon kookkaasta vauvasta.Se siitä.

Neuvolassa ei eilen mitään uutta,verenpaineet ok 116/74.
Heikko plussa valkuaista jonka terkka merkkaa vaikka kaikki ei kuulema niin tee.Kohdun pohja noussut 33,5,yhdellä sentillä.
Vauva oli alhaalla kiinnittyneenä muttei yhtä napakasti kuin viime viikolla,mitä ihmettä,peruuttaako se??
Hb:n mittaus saa huvittavia piirteitä,terkkari ei uskalla nappaista kunnolla sormenpäähän joten saa lukemiksi vaikka mitä.Eilen kolmannella kerralla sai osuman ja hb 118 kun se edellisellä viikolla oli 123.Uskon sen olevan paljon korkeampi kuin tuo 123...Lisärautaa määrättiin kuin sai hipaisulla pintaverestä kolme viikkoa sitten 105, ja nyt olen popsinut uskollisesti rautaa vaikka tilanne näyttää hyvälle.
Eilenkin eka lukema oli 106,sitten toinen yritys neula ei edes koskenut sormenpäätä ja kolmannella tuo 118 ja tuollakaan kerralla en tuntenut kunnolla neulaa sormessa ja verta tuli muutama tippa.Että näin.

Ensi viikon maanantaina sitten äippäpolille ellei mitään tapahdu ennen sitä,silloin viikot 41+5.Olo on jo sellainen että ei tämä täältä ikinä synny mulla on koirien valeraskaus!
Kuuskymppinen kollegani sanoi kyllä eilen kun näöhtiin että nyt se sieltä syntyy ennen sunnuntaita,näytän kuulema just siltä :D Se kuulema näkyy ulospäin milloin nainen on kypsä synnyttämään,no kypsä ainakin olen jollei muuta :LOL:

Hellepäivä taasen edessä,taidan alkaa urakalla siivoamaan,jos jotain alkais tapahtuun..mukavaa päivää kaikille ja jaksuja!

herkku1 ja juniori 41+1

 
No niin, se ois sitten tasan viikon verran yli..

Neuvolassa kävin aamulla; painoa tullu reilussa viikossa kilon verran, turvotukset ihan kaameet, verenpainen ok 120/80, prot + ja huomenna labraan pissinäyte, vauvan sykkeet 140-155, Hb 138 ja rautaa oon ottanu noin kerran viikossa... Maanantaina viimeistään soitto äippäpolille jos sais tiistaiks aikaa... katsotaan miten käy!

Onko teistä kukaan käyny vyöhyke- tai lymfaterapiassa raskauden aikana? Aattelin vaan, että vois helpottaa tähän kurjaan turvotukseen ja sais ehkä liikettä vauvaankin.. ;)

Mutta mutta, varmasti kuullaan taas vauvauutisia ja niitä itsekkin mielelläni ilmoittelisin! Kivaa loppuviikkoa! :flower:
 
Täällä taas yks laiskahko kirjoittelija mut sitäkin ahkerampi taustailija :D ... Olo alkaa olla kaikin puolin kypsä, niinkuin Herkku1:llä... viime yö meni ihan pyöriessä, ilmeisesti supistelee jonkin verran, ei niin paljoo että viitsis näytille lähteä mutta sen verran ettei nukkuakkaan pysty :/ , lisäksi heräsin kääntämään kylkeä jolloin vasemmalla kyljellä alhaalla alkoi pirullinen repiminen, liekö jotain kiinnikkeitä vai mitä?
On kyllä jo niin totaalisen turhautunut olo, toisaalta hirvittää että eikö tämä synnykkään ja toisaalta pikkuisen hirvittää että kohta tämä syntyy väkisinkin... :p !
Neuvolaan eivät aikoneet mua enää ottaa, jos jotain tulee ni kuulemma äippäpolille sitten! Sunnuntaina ois täynnä 41+5 jolloin ois yliaikaiskontrolli, oliko jollain kokemusta, miten herkästi Keskisuomen ks:ssä aletaan käynnisteleen vai laittavatko vielä kotia kasvamaan?

Tuosta koosta kun on ollut täällä juttua, itse meen kolmatta tekemään, edellinen painoi 4 kg ja oli 53 cm ja silti pelottaa että mikähän jättivauva täältä tulee, viimeisin sf mitta 40+6 oli 38cm ja sitä aiempi 39+6 oli 39cm...
Kovasti haluttaisi mennä näytille jollain verukkeella vaan kun ei keksi mitään oikeaa syytä, ja olo on suht siedettävä vielä... Vauva on kyllä käynyt selkeästi hiljaisemmaksi ja se istukan kalkkeutuminen pelottaa, sitä ei varmaankaan pysty mistään päättelemään itse?
Voi kun menis vedet tai tulis kunnon suppareita tai edes jotain merkkiä että tulossa ollaan...
Melko valitusvirsi tuli tästäkin, anteeksi, vaan kun ei ukollekkaan enää kehtais natista... :ashamed:

Kovasti suppareita niitä kaipaaville ja tuhisevia nyyttejä syliin kaikille meille... t: Riepu 41+2
 
Huomenta päivää!

Tuli sitten viime yönä nukuttua klo 22.30-9.30. Kaksi kertaa kävin pissalla mutta muuten nukuin tosi hyvin. Tänään olisi hyvä päivä lähteä synnyttämään kun on oikein levännyt olo! vink vink vink

Mun on pitänyt koko raskauden ajan mennä vyöhyketerapiaan, mutta en ole saanut aikaiseksi. Se on kuulemma aivan loistavaa liitoskipuihin, turvotukseen ja moniin muihin vaivoihin. Ainoastaan mietin sitä kun se saa kaikki kuona-aineet liikkeelle ja en haluaisi niiden kulkeutuvan vauvaan. En tiedä onko edes mahdollista et niin kävisi, mutta en ole mennyt. Mulla on 2 käynnin lahjakortti jonka sain joululahjaksi ja ajattelin käyttää sen kun vauveli on syntynyt ja hartiat ovat aivan tukossa.

Mukavaa aurinkoista päivää!
 
Pörröpää
Neuvolasta terveisiä, kaikki hyvin ja normaalisti! Yön supisteli 10-15min välein! Mutta ei suurempia ole tehnyt kohdun suulle! Mutta eiköhän kaikki ajallaan!!
Hellettä ja hyviä vointeja kaikille! :wave:

Pörröpää rv 37+1
 
Täällä ei oo vieläkään vauva halunnut ulos mahasta..
suppareita tulee edelleen pitkin päivää ja sain ihan hyvät supparit aikaseksi illalla kun join mehun kanssa vähän Duphalacia...
Neuvolasta sanottiin eilen että olisi tosi hyvä saada maha toimimaan kunnolla niin supistuksillakin voisi olla enempi vaikutusta..en tiedä pitääkö paikkansa, mutta nyt maha ainakin toimii.
Ootteko huomannut jotain erilaista vauvan liikkeissä? Nyt kun siellä ei oo enää tilaa niin sattuu niin pirusti kun oikein venyttelee käsiään ja käsi voi olla tossa alamahan sivulla pystyssä ja iho venyy =) Aika huvittavan näköistä.
 
Eilisen pissanäytteen valkuaiset oli yhä olemassa tämän aamun näytteessä. Sain ajan nyt sitten äitiyspolille ja mukaan on varattava jo sairaalakassi.. Raskausmyrkytysepäily viime metreillä voi nyt sit merkata sitä, että tänään käynnistetään ja pietukin pääsee jo vaivoistaan ja saa riiviön käsivarsilleen :heart:

Näkyillään!!

pietu- rv 40+6
 
Taitaa JoannaH:lla olla jo vauva ja varmasti jo monella muullakin tässä ketjussa...kaipa sitä viimeistään viikonloppuna saa taas lukea vauvauutisia :heart:
Koskakohan sitä itse saa tulla sellasia kertomaan. Jotenkin on sellainen olo ettei tämä synny ikinä. Naapurin äijäkin yks päivä sanoi että oot tainnut vaan huijata että oot raskaana =)
 
Onnea matkaan pietu! :hug: Mie veikkaan että JoannaH:lla on jo vauva kainalossa. On varmasti maailman positiivisin ihminen, kun niin positiivisesti jaksoi käynnistystä odotella!

Ai kun tuli hyvä olo, kun leikkasin ruohon ja sitten kävin suihkussa! Teki hyvää saada kunnon hiki pintaan ja vähän rehkittyä iskiaskivun uhallakin. Välillä vaivaa taas niin, ettei kävelemään pysty, mutta eiköhän se synnytyksen myötä helpota.

Hermoja ja supistuksia niitä haluaville!! Koittakaa kestää viime metrit. :hug:

-Capri ja Tiitiäinen 38 tasan- =)
 
Neuvolassa käyty. Pissa oli onneksi tällä kertaa puhdas ja verenpainekin hieman laskenut, eli se siitä raskausmyrkytysepäilystä. Sf-mitta ei ollut enää viime viikosta noussut (35 cm siis nyt jo toista viikkoa), eli mahan laskeutuminen ei ole oman mielikuvitukseni tuotosta. Tällä kertaa terkka myös tunnusteli vauvaa vähän tarkemmin ja sanoi ettei ole kuitenkaan kiinnittynyt vielä vaikka aika alhaalla onkin. Painoakaan ei ollut turvotuksesta, jota siis on jo naamassakin, huolimatta tullut kuin 100 grammaa viime viikon käynnistä. Kaikki siis hyvin.

Helle pääsi viime yönä hieman vaivaamaan jo minuakin. Minähän olen sellainen auringonpalvoja ja rantaeläjä että helle päivällä ei haittaa pätkääkään. Viime yö oli kuitenkin näköjään sitten tämän kesän ensimmäinen lämmin, ja talo ei viilennytkään illalla/yöllä, joten heräsin hikisenä ties kuin monta kertaa vessaan, kylkeä kääntämään tms. ja olo on aika huonosti nukkunut. Mutta ei auta valittaa. Hellettä kun ei kauaa Suomen olosuhteissa ole kuitenkaan ja eikä tämä mahakaan kulje enää juuri kolmea viikkoa kauempaa mukana.

Tälle päivälle olen kyllä jo toivonutkin ettei ainakaan päivällä rupeaisi syntymään, kun meillä ei ole lapsenvahtia ennen iltaa, ettei tarvitsisi ilman miestä lähteä synnärille. Neuvolassakin aamupäivällä poika oli mukana ja mies tuli siirtyessään työmaalta toiselle katsomaan perään. Hyvä puoli kyllä että pääsiväthän isi ja tuleva isoveli kuuntelemaan tulevan perheenjäsenen sydänäänetkin.

77mm ja Minimi 38+6
 
Sunnuntaina ois täynnä 41+5 jolloin ois yliaikaiskontrolli, oliko jollain kokemusta, miten herkästi Keskisuomen ks:ssä aletaan käynnisteleen vai laittavatko vielä kotia kasvamaan?

Riepu meillä on sama sairaala,jännää ollaanko yhtä-aikaa nyyttiä hakemassa,mulla meni tuo esikoinen reilusti yli eikä lääkäri ollut käynnistelyn kannalla silloin 42ja 2 viikoilla...taitaa mennä vauvan ja äidin voinnin mukaan pitkälti?

 
Hikeä pukkaa täälläkin...ensin imuroin sisällä ja sitten ajoin nurmikon ja vielä naapurinkin pihan siihen päälle...huh hellettä. Vaikka aurinko paistaakin aina vaan välillä niin asteita näyttää olevan etupihalla varjossa 26 ja takapihalla 32 jossa aurinkoisempaa..
 
täällä ilmottautuu jälleen yksi, joka on viimeyön nukkunut huonosti. hikimärkänä sai heräillä vessaan, vaikka päällä oli vain alushousut. :) huhhuh.

nla käynti takana ja kaikki suht. ok. paineita mittailtiin jopa x3 kun alapaine oli yli 90... pissa onneks puhdas. täti vain sanoi, että pitää mitata nyt joka päivä ja jos viikonloppuna alapaineet vielä yli 90, niin lähteä sitten sairaalaan näytille.. antavat kuulemma verenpainelääkkeet tai puhkasevat kalvot... sf-mitta oli 35, sykkeet 140-170, ja vauveli raivotarjonnassa ja kiinnittynyt. et nyt vain odotellessa.. ja sanoi tosiaan, että jos synnytys alkaa lapsvesien menolla, ni MAKUULLAAN sairaalaan..
muuten ilkeeltä tuntuu nykyään siinä pöydällä makoilla, kun tuntuu, että vauva painuu selkärangan läpi ulos, kun se täti sitä kokeilee ja painelee. :) sanoikin mulle, että tuntee niin hyvin kaikki vauvan raajat, kun ei oo yhtään läskiä tuossa mahan päällä.. pitäis kait ottaa kohteliaisuutena? ;)

onneks täälä himpun verran viileämpi päivä, kun eilen! tuuleskelee mukavasti... on se suomen kesä vaan ihmeellinen... hohhoijjaa.

mut yritetään vielä jaksaa etureppuinemme.. ja te onnelliset jo sylissä olevine vauvoinenne :heart: ..

-yopa ja pellervo 38+4-

pee ja äs. mitenhän mulla on jotenki näin hirveen positiivinen olo? :LOL:
 
helteiset terveiset myös oulun suunnalta!

Pauliina kävin vyöhyketerapiassa viime raskauden aikana iskias vaivojen takia (ihan viimeisillä viikoillakin). uskallan suositella myös muihin vaivoihin. itse hakeuduin vyöhyketerapiaan lääkärin suosituksesta. käytä kuitenkin jotain ns. valvottua hoitolaa, jos et entuudesta tiedä luotettavaa yksityistä.

pietulle peukkuja!

vauvan koosta on vaikea sanoa kenelle 4kg vauva on suuri ja kenelle ei. jos synnyttävän äidin lantiota ei ole todettu ahtaaksi tai vauvan tarjonta on ok, niin n. neljä kiloa ei tuskin ole liikaa. meillä kakkonen painoi 3980g/52cm syntyessään, ja puikahti ulos vauhdilla aiheuttamatta repeämiä tms. omat mitat 158/55, mutta nuo äidin strategiset mitat eivät kerro sitä onko lantio kapea vai leveä. hyvinkin hoikalla saattaa olla lanteissa tilaa, kun taas kookkaammilla on ahdasta.

ymmärrän kyllä pelon repeämistä sun muista. ja kyllä muakin tällä hetkellä jännittää, että minkä kokoinen on tulossa, meillä kun ei ole minkäänlaista lääkärikontrollia viimeisen raskaus kolmanneksen aikana. mulle ei ole koskaan tehty synnytystapa-arviota, esikko kerkesi syntymään ennen sitä ja kakkosesta arviota ei kai tehdäkkään, jos ei epäillä ongelmia (näin muistaakseni turussa).

mulla on nyt painoa n.4kg enempi, kuin aiemmissa raskauksissa,ja makea on maistunut... olen kuitenkin luottavaisin mielin lähdössä matkaan. ja ehkä sitä vloppuna saattaa jo päästäkkin, kun tänään on alapää vuotanut jonkin sortin liisteriä ja eilen pissan mukana oli muutama sattuma. viimeksi kun limatulppa irtosi, synnytys käynnistyi kahden päivän päästä (rv41+1) nyt siis ollaan taas yliajalla, joten uskon, ettei tässä enää kauan mene.

lähen pikku päikkäreille, olen tosiaan niitten tarpessa, yöt on mahotonta kukkumista. helteistä päivää kaikille, koittakaa loikoilla ja muistakaa juoda!

jari-maija 40+4

 

Yhteistyössä