ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Mua myös hieman pelottaa vauvan koko, koska olin lantion kuvauksessakin kun lääkärin mielestä oli ahtaat paikat. Röntgen kuvien perusteella sieltä mahtuu max. 4 kiloinen. Toivoin että vauva olisi syntynyt viimeistään laskettuna aikana sillä syntymäpainoarvio on 3500g. Nyt kohta jo viikon yliajalla ja jännittää minkä kokoinen vauva mahtaa olla. Viimeksi vauvan kokoa ultrattu rv 33+2 ja silloin mittojen mukaan painoarvio 2000g ja ultrattu rv34+4 ja silloin arvio 2400g. Maha mulla nyt ei niin kovin iso ole...sf-mitta 34 joten tuskin sieltä nyt 4 kiloinen onkaan tulossa mutta silti jännittää kun vauvan pääkin jo niin alhaalla ja jos käy niin että jääkin hartoistaan kiinni tjtn. Mun tädillähän kävi pahasti kun synnytti poikaansa...hartoista jäi kiinni ja olkapää pois paikoiltaan eikä pojalla kasvanut kunnolla lihakset siinä kädessä.
 
Edie:mä saunoin nyt jo la,kun synnytin su....kun mitään pöpöjä ei pääse(puhdas laudeliina) niín en ymmärrä miksei voisi saunoa...kertaakaan mulle ei oo mitään tulehduksia tullut synnytysten jälkeen.Suosituksista ei kyl oo hajuakaan :D
 
villikissa
:wave: täälläkin tänään rv 41, eikä mitään tietoakaan, että olisi tulossa. Oonkin nyt aivan 100% varma, että ei "omillaan" ulos tule. Kun on niin pirun kuumakin, että ei huvita isin kanssa "leikkimäänkään". Huomenna neuvola ja meillä Hyvinkäällä päin eka yliaikaiskontrolli 41+5. mutta odotellaan...

Onnea jo vauvat saaneille! :flower:

villikissa 41
 
Täällä taas neuvolassa käyty (viimeksi ma). Edelleen verenpaineet aika koholla ja turvotusta reilusti, neljään päivään +0,5kg. Virtsan valkuaisen seuraus ja verenpaineen mittaus jatkuu kotona edelleen ja neuvolaan taas maanantaina. Ihmiset ympärillä (sukulaiset!!) tuntuu hätäilevän aivan turhaan! Itse uskon että nämä helteet saa tän voinnin vähän heikoksi ja tämä tästä vielä tasottuu, no hätä!
Jaksuja kaikille ja pauzille vielä :flower: onnittelut!
 
Herkku1:En tiedä miten herkästi käynnistelevät K-S Keskussairaalassa noin yleensä ottaen,itse olen kuullut ja sitä mieltä että riippuu täysin lääkäristä.Itsellä kaksi käynnistettyä takana kyseisessä sairaalassa,toinen rv 38+3 ja toinen 38+5. Ensimmäisessä käynnistetyssä syynä pitkään jatkuneet supistukset,toisessa olin vain niin rättipoikkiväsynyt (asiaan vaikutti varmasti se että edellisestä synnytyksestä oli aikaa vajaat 11kk..)että "armahtivat"lopulta tai kyllästyivät narinaani,mutta käynnistivät yhtä kaikki ilman lääketieteellisiä syitä. Tälle neljännelle nyt taas käynnistys aika on jo annettu lasketulle päivälle mutta tällä kertaa siihen on syykin,raskausajandiabetes/kautta vauvan koko.

Itselläkin neuvolakäynti takana.Ei ihmeempiä uutisia.Terkka sanoi käsituntumalla että ei tämä pieni tule olemaan.Ylhäällä kovin oli edelleen,mutta eipä tuollakaan uudelleen synnyttäjällä kuulema ole merkitystä,kaikki saattaa sitten tapahtua yhdessä rysäyksessä.Olen tätä samaa jankuttanut jo useamman kerran,mutta toivoisin todella että lähtisi tulemaan ihan ittekseen..On vain myös sellainen olo kuten joku muukin täällä jo totesi että tämä neiti ei halua täältä tulla ikinä.
ehdotin miehelle että tänään lenkille näköalatornille ja siellä viuhahdukset luonnon helmassa niin katsotaan lähteekö tulemaan.Taitaa kyllä meikeläisen kunto loppua siihen kun vilkaisen tuota tornia alaalta käsin.
Helteet eivät ihmeemmin kumminkaan rassaa,rakastan hellettä ja voisin asua auringossa.Yöt kyllä on hankalia,mutta päivät menee mukavasti lasten kanssa rannalla.Vaikka siitäkin terkka kyllä sanoi että auringossa olo kuten kuuma sauna eivät ole hyviä vaihtoehtoja jos haluaa kotoa käsin käynnistellä.Aurinko kuulema kuumentaa ihon niin kuumaksi että se vaikuttaa verenkiertoon joka ei toimikaan sikiöön asti niinkuin pitäisi ja sauna saattaa kyllä käynnistää synnytyksen,mutta sen takia että sikiölle tulee hapenpuute.Hm..en ole koskaan aiemmin tuota kuullut,enpä tiedä miten tosissaan suhtautua.Mites te muut?
 
Meidän pikkumies toipuikin sitten lopulta yllättävän nopeasti ja pääsi jo eilen kotiin! Reilu vuorokausi ollaan nyt harjoiteltu elämää nelihenkisenä perheenä ja hyvin on toistaiseksi mennyt. :) Poika nukkuu vain koko ajan ja syö 2-3 tunnin välein.

Minäkin menin tiistaina yhdeksi yöksi vauvan luo sairaalaan, jotta varmistuttiin siitä, että syömishommat sujuu. Piti punnita poika aina ennen imetystä ja sen jälkeen, jotta nähtiin, jaksaako poika syödä riittävästi. Kun kaikki näytti menevän hyvin, saatiin lupa lähteä kotiin.

Oon superonnellinen siitä, että imetys on lähtenyt hyvin käyntiin eikä olla tarvittu tuttipulloja ollenkaan! Pelkäsin, ettei imetys onnistu, kun poika joutui sairaalassa olemaan alkuun nenämahaletkuruokinnassa ja sitten pullolla. Reippaasti pikkuinen kuitenkin jaksaa imeä ja itsellä maitoa riittää enemmän kuin tarpeeksi.

Tänään pikkumies pääsee ensimmäistä kertaa elämässään kylpyyn. Häntähän ei ehditty edes pestä synnytyksen jälkeen, kun joutui heti letkuihin... Vieläkin on tukka pikkuisella veressä, vaikka ikää jo 8 päivää.

Kovasti tsemppiä kaikille nyyttiään vielä odottaville. Ei varmasti ole häävi olo, kun on niin kuuma!

T. PihlajanMaria ja poju 8 pv
 
Neuvola käynti takana ja lähete sairaalaan verenpaineen ja perussairausten takia. Paineet olivat huimat 139/111. Kohta olis tarkotus lähteä. Saa nähdä saako sitä käynnistystä ensi viikolla vai joudunko ravaamaan sairaalassa. Kotona olisi hoidettavana 4 lasta...
 
tuleva mami ... elämä on, "epäreilua tai ei!" käynnistyksiä ja muita toimenpiteitä tehdään, niin kyllä ne vaan on niin sairaala ja itseasiassa lääkäri kohtaisia. en pyytänyt käynnitystä, mutta ei mitään sitä vastaankaan. kaksi aikaisempaa raskautta mennyt yli ajalle, ja lapset olleet hyvän yli 4kg kokoisia, 53cm. tiedän mitkä tuskat on odottaa lan tuolla puolen. ja tukijoukot kyselee... :hug: !!!

tänään kävin synnytysvastaan otossa minulle varatulla ajalla käyrä kontrollilla, ja hyvää käyrää pieni mazuasukki antoi. muutama supistuskin piirtyi. :heart:

"torstai on toivoa täynnä!"
-mizu ja mazu 39+1
 
zamppa
Se on sitten viimeinen viikko lähtenyt käyntiin, saas nähä tuleeko omin avuin ulos.
Olin aiemmin päivällä jalkahieronnassa ja kyllä teki hyvää kunnon vatvominen miehen pohjehieronnan sijaan. Ei sinänsä, en valita ettäkö miehen hieronnassa jotain vikaa olisi mutta on se hiukka erilaista olla ammattilaisen käsissä. Nyt olis ainakin jalat levänneen oloiset mutta itse mamma ei niinkään... meni taas yöunet vähän miten sattui enkä edes tiedä koska viimeksi olisi nukkunut kunnon yöunet.
Alettais kyllä molemmat olla miehen kanssa ihan valmiita synnytykseen ja miehellä onkin kuulemma sopimus babyn kanssa että huomenna iltapäivällä koitta h-hetki, saas nähä onko viesti mennyt perille saakka :) . Toivotaan ja odotellaan...

Onnea jälleen kaikille nyyttinsä saaneille!!

zamppa 39+1
 
:wave: Täällä jälleen yksi taustailija aktivoituu! Enpä ole kirjoitellut sitten vuoden vaihteen mutta lukemassa olen käynyt teidän juttujanne aktiivisesti...
Täällä myös turvotusta varsinkin jaloissa ihan kiitettävästi, verenpaineet hieman koholla mutta pissa on ollut vielä puhdas.

Vauvojen koosta on täällä ollut puhetta... Itse olin hieman kauhuissani kun esikoisen painoarvio oli la-päivänä 3,8 kg. Lääkäri kyllä tuolloin vakuutti lantion olevan tilava mut siitä huolimatta vähän epäilytti että mitenkähän mahtuu tulemaan. No, poika syntyi pari päivää tuon jälkeen ja painoa oli 3980g. Väliliha leikattiin mutta ei mitään repeämiä tullut. Kätilön mukaan olisi tullut isompikin ulos helposti :whistle:
Nyt on jälleen tämän tulevan syntymäpainoarvioksi arvioitu 4 kg jos syntyy lasketun ajan lähellä...

Huomenna olis neuvola, tosin viime viikolla terkka oli sitä mieltä kovasti että ei enää mua näe neuvolassa tällä viikolla mutta taitaapa nähdä kuitenkin :D Toki vielähän tilanne kerkee muuttumaan mutta epäilen vahvasti että olen kokonaisena huomennakin. Tänään on kyl ollu aika napakoita suppareita mut ei mitenkään säännöllisesti. Esikoiselta ( rv 40+4 ) meni vedet ilman ennakkovaroituksia illalla telkkaria katellessa ja vasta sen jälkeen alkoi supistukset. Siitä 6,5 h eteenpäin niin poika oli syntynyt.

Aurora80 ja masu38+4

ps. Sydämelliset onnittelut kaikille jo vauvautuneille! :flower:
 
thelen; Meillä terkka sanoi, että normaalisti kokonaisen limatulpan tulon jälkeen synnytys käynnistyy vuorokauden kuluessa. Sanoin, että monella täällä on mennyt usempi viikko limatulpan tulon jälkeen, niin sanoi, että tod.näk. ne ei ole oikeata limatulppaa, vaan limaista valkovuotoa. Tiedä sitten, mutta kannattaa varautua synnytykseen vuorokauden sisällä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mizu:
tuleva mami ... elämä on, "epäreilua tai ei!" käynnistyksiä ja muita toimenpiteitä tehdään, niin kyllä ne vaan on niin sairaala ja itseasiassa lääkäri kohtaisia. en pyytänyt käynnitystä, mutta ei mitään sitä vastaankaan. kaksi aikaisempaa raskautta mennyt yli ajalle, ja lapset olleet hyvän yli 4kg kokoisia, 53cm. tiedän mitkä tuskat on odottaa lan tuolla puolen. ja tukijoukot kyselee... :hug: !!!

tänään kävin synnytysvastaan otossa minulle varatulla ajalla käyrä kontrollilla, ja hyvää käyrää pieni mazuasukki antoi. muutama supistuskin piirtyi. :heart:

"torstai on toivoa täynnä!"
-mizu ja mazu 39+1
Mun mielestä on sen takia epäreilua koska munkin neuvolan th teitää kuinka tuskasta mulla on ollut ja sanoo ettei asialle voida tehdä mitään eikä anna lähetettä äitiyspolille.
Voimia sulle loppuodotukseen!
 
Herkku1: No kappas, mulla onki menny ihan ohi että samassa sairaalassa tulemme olemaan ja voi hyvinki olla että samoihin aikoihinki :D

Ehdin jo hiukkasen innostua kun illemmalla tuli jonkinverran supistuksia, ei mitään järisyttäviä, mutta kyllä heti hetkeksi hiljaiseksi ja pisti hiukkasen puhalluttamaanki... että ehkä pieni toivo kytee vielä!!! Ukkeli oli jo melkis synnärille menossa mut sanoinki että nää ehtii lopahtaa vielä monesti, minkä tekivätki |O !

Aikasemmin oli ihan hellyttävää kun kaikki jaksoi kysellä vointia ja tuntemuksia mut nyt alkaa olla jo mittari täynnä vainoharhaisia mummoja ja muita jotka kyttää oonko kirjautunut meseen aamupäivällä ja jos en ni selvä merkki... tai jos en ehdi vastaamaan puhelimeen ni synnärillähän sitä ollaan... haloo, eikai mulla siellä olisi puhelin päällä... :kieh: :kieh:

No innoissaanhan kaikki on odottamassa mukana vaan kun ei tahdo enää jaksaa itekkään!

Mulla sitä limatulppaa ei näy lainkaan tulevan... en oo kyllä tavannu aiemmissakaan synnytyksissä!!!
 
Kyselen vielä muilta Keski-Suomalaisilta sellasta että onko tietoa miten tiukassa mahtaa olla ne perhehuoneet tuolla? Ja hassua minusta on se, että taisi olla synnärin nettisivuilla kun mainittiin että ne on ensisijaisesti ensisynnyttäjille ja taas siinä esitteessä minkä sain neuvolasta oli että siellä voivat yöpyä myös isä ja sisarukset... Ja muutenki näin äkkiä ajateltuna eikö perhehuoneet olisi ennemminki uudelleensynnyttäjille jolloin voi olla koko perhe halutessaan sairaalassa? Vai mikä ajatus tuossa ois?
 
vautsi kerrankin voin taas sanoa että positiivisuutta ilmassa...juu siis vaan ilmassa ei mitenkään liity siihen että vaavi syntyis ei tosissaan...kävin koirien kanssa pitkän metsälenkin ja just vähän ennen kotiuduin sieltä ja nyt suihkuun ja sit sänkyyn....yrk hiukan kyl inhottaa toi kuumuus tietää taas mitä tulee yöllä tehtyy...hikoiltuu.....tuuletin pauhaa ja hiki virtaa ja aamulla ekana saa kömpiä suihkuun...
huomenna neuvolaan ...
hyvää yötä
t.nirzu :heart:
 
Capri se taas vain kukkuu kaiken yötä. :headwall: Ei jaksanut enään sängyssä maata, joten tulin sitten tänne kukkumaan. Koko päivän touhunnut ja illalla vielä oltiin pyörälenkillä, niin luulisi väsyttävän. Mutta kun ei. Ei voi edes kuumuutta syyttää, kun eip ole yhtään kuuma. Ihme homma.
-Capri ja Tiitiäinen 38+1-
 
Capri: taisi se sun terkka sinänsä olla oikeessa sen limatulpan suhteen että vaikka mulla sitä limaista juttua valunut jo pidemmän aikaa niin nyt tuli tunti sitten kunnon kellertävä klöntti ja perään vaaleanpun. veristä vuotoa. Yäks, sorry! Josko sitä nyt tän päivän aikana sais jo vauvan ulos mahasta...toiveissa hyvä elää =)
Tässä alan odottelemaan säännöllisiä suppareita tai vesiä että vois synnärille suunnata! Väsyttäiskin vielä muttei pysty nukkumaan.
 
tuleva mami jospas se siitä lähtis etenemään! :flower:

täälä herätty 2 tunnin tuskasten yöunien jälkeen 4.45, kun ukko lähti töihin ja sen jälkee ei mitään toivetta enää saada uudestaan unen päästä kiinni. kipeitä suppareitakin tuli jo 10 min välein, mut nekin loppu :/... mutta onneks sentään sataa vettä, että on helpompi olla. :heart:
nyt vaan meinaa olla tekemisen puute.. en ookkaan pitkään aikaan heränny tähän aikaan... :whistle:

oli muuten komia ukkonen yöllä. 2h salamoi ja jyrisi.. :heart:

-yopa ja pellervo 38+5-
 
Täällä aurinko paistaa porottaa edelleen. Onneksi viime yö oli huomattavasti edellistä viileämpi ja avonaisesta makkarin ikkunasta oli iloakin. Nukuin itse asiassa aika hyvin. Oma olo muuten ihan ennallaan.

77mm ja Minimi rv 39
 
Noppis
tuleva mami toivottavasti teillä olisi tosi kyseessä jo!

Ja toivottavasti meilläkin. Suppareista kärsitty eilisestä 14 alkaen, nyt aamulla klo 4 olivat jo niin kipeitä että oli pakko nousta ja nyt niitä tulee 6 min välein. En päästänyt miestä töihin enää, joten toivottavasti nää ei nyt lopahda... :LOL:

Missäköhän vaiheessa kehtais soittaa synnärille... :$
 

Yhteistyössä