ELOMASSUJEN Elokuu 2007

pakko koittaa teitä lohdutella / kannustaa. Minun 2. lapsi meni 2 viikkoa yli. Kun oli sovittu käynnistys lauantaiaamulle ja päätetty että nyt nukutaan yö hyvin ja aamulla mennään, niin päättipä sitten syntyä. meinas vaan sitten vielä sairaalassa ne supistukset ihan loppua, niin rintojen hieronnalla sain ne palaamaan ja loppu olikin sitten niin vauhdikasta, että aukesin 5 cm siinä ajassa, kun kätilö haki kaapilta puudutetta kohdunkaulaa varten, eli siis 1-2 supistuksen aikana. Olin jo ollut varma, ettei se ikinä synny ja sitten olinkin "pettynyt" kun synnytys oli jo ohi. Siis tunne oli hämmästys ja "pettymys", koska en pysynyt vauhdissa mukana. Uskokaa vaan, kyllä se vauva sieltä kohta ulos tulee. =)
 
Meille syntyi 7.8 peikkotukka prinsessa. Synnytys sujui hyvin ja oli aivan ihana kokemus! Pituutta 52cm ja painoa 3630 g. Tänään päästiiin kotiin. Prinsessa on ihanan rauhallinen :heart: Myöhemmin kerron lisää.
 
Onne amalia07! :flower:

Kyllä ei täälläkään mitään ihmeempää, alkaa jo jututkin loppua =)
Kävin neuvolassa käyrällä tänään ja eikä mitään sen ihmeellistä. Paino oli vähän pudonnut, kuten kahdesta edellisestäkin loppuvaiheessa.
Mutta minä vain odotan perjantaita kun saan vauvani syliin... :heart:
Räjähdysvaara on kotona, kukaan ei saa sanoa poikkipuolista sanaa taaskaan kun tuntuu että järki lähtee kun kukaan ei ymmärrä miten vaikeaa minulla nyt on. Tuntuu että olen todellakin minä ja masu keskeinen nykyisin... liikaakin :ashamed:

Seriina ja masu 38+2
 
:flower:

Kirvash; Teretulemast munki puolesta. =)

Onpas täällä jänskää. Voi teitä, jotka painitte suppareitten kans. Tai siis joudutte kestää tuota, et tullako vai eikö tulla. :/ Kumpa nyt vaan pääsisitte suppareittenne kans vaavin hakuun. Jaksamisia!! :hug:

Sain tossa äsken turvakaukalon ystävältä.ostin siis käytettynä. Alle vuoden vanha Gracon autobaby tms. :) Kaveri ei löytäny käyttöohjeita, joten nyt ei tiedetä millä uskallettais pestä se. Oisko teillä kellään tietoa? Missä asteessa sen vois pestä? Käsin vai koneessa? Huuhteluaineen kans vai ilman??

ON; Kävin tänään äpolilla painoarviossa. :) Nyt vaavilla painoa 2650kg. Veikkas et vauva tulis olee n. 3600kg jos menee 42 vkolle asti. Kohdun suu oli auki sormelle ja kanavaa jäljellä 0,5 cm. Lääkäri sit veikkas et ei tuu menemään yliajalle. (mut mä en halua uskoa noihin arvioihin, kun oon seuraillu teidän juttuja.. Jollekin teistä oli sanottu et menee n. pari viikkoa ja vieläki sinä siellä kärvistelet mahasi kanssa. :/ En muista kuka oli. :ashamed: ) Ja parille ystävälleni on myös käynyt "köpelösti" arvioiden kanssa. Voihan se olla et kaikki on samallalailla tuolla alapäässä vielä vkolla 42. =)
Mutta hyvin siis mahtuu vauva syntymään. Käytiin myös tutustuu synnärille. Se oli tosi kiva paikka. Jäi oikeen hyvä mieli ja mielelläni menen sinne synnyttää. :)

Mut nyt täytyy iltapalalle. Jaksuja kaikille!!!! :hug:

- Maypo ja valtsu 36+6
 
Käyttöohjeessa lukee: Kaukalon pehmusteen voi pestä koneessa alhaisilla kierroksilla ja sen voi kuivata narulla. Älä käytä valkaisuaineita. Kaukalon metalli- ja muoviosat voi puhdistaa pyyhkimällä ne miedolla saippuavedellä. Älä upota kaukalon vöitä veteen, sillä se saattaa heikentää niitä. Jos vyöt ovat likaantuneet, puhidsta vain likaantuneet kohdat tai vaihda vyöt.

Itse pesisin päällisen 30 asteen hienopesuohjelmalla värillisten pesuaineella ilman huuhteluainetta ja linkousta. Ei ole vielä tarvinnut kun saatiin se siskoltani vain 9 kk käytettynä lainaksi ja ei näytä likaantuneen mistään.
 
:flower: amalia07 onnea peikkotytöstä! :heart:

Kirvash tervetuloa mukaan jännäämään!

tuleva mami mulla kans sellaista räkää lorahellu nyt pari päivää, supistelee silloin tällöin ja alapäässä möyrii niin, että tuntuu kuin pää olisi jo puoliksi pihalla. mutta oottelua on...

noppis onnea matkaan, toivottavasti pääset tositoimiin.

kassu kiitos kannustamisesta. kiva kuulla, että teillä menee mukavasti.

oma napa ja pää on räjähdysherkkää aluetta. viime yönä herätin jo iskän, kun tuntui ihan siltä, että lapsivedet menis justiinsa. heräsin siihen, että vatsassa tuntui valtava kupla, joka sitten ikäänkuin puhkesi. ei se sitten kuitenkaan ollut mitään, ei edes supistellut. tänään oli neuvola, kaikki reilassa. seuraava kerta olis sitten tiistaina, toivottavasti ei... ajelin kanssa nurtsin ja nyt on muutama kovempi suppari tullut, mutta ei mitään oikeeta. mahassa myllätään tiheeseen ja ilmeisesti yritetään porautua mahdollisimman alas. vihloo.

räjähtelen kotona taas vähän kaikille ja siitä on tosi paha mieli. muuten päivä on ollut ihana ja nautiskelen auringosta sen minkä jaksan.

tyhjeneekö kellään muulla suoli niin että roiskuu?? ihan hirveetä, kun vähän vatsaa puristaa, niin p lentää. pitää kokoajan olla varuillaan kaupassa yms.

näihin pmäisiin tunnelmiin päätän tämän illan. toivottavasti viikonloppuna saadaan lisää vauvauutisia!

jari-maija 40+5
 
Onnea Amalia 07 pikku tytöstä!

Ja viime metrien uusille tervetuloa!

Kassu: Oikein hyvää huomista Klaaran päivää! Ihana kuulla teidän rauhallisesta vauva-arjesta.

Maypo: mulle sanottiin juhannuksen jälkeen, että syntyy kahden viikon sisällä ja edelleen kasassa ollaan... :headwall: Eli ei kannata kaikkia lomasuunnitelmia laittaa noiden lääkäreiden sanomisten mukaan.

Tänään neuvolassa ja sain päivämäärän varata yliaikaiskontrollin ja se on 23.8!!!! Vasta!!! Ei paljoa lohduttanut tuo tieto. Toivottavasti syntyy aikaisemmin kun leijonan raja on 22.8. Pinku tuntuu aivan leijonalta eikä neitsyeltä. Espoossa tai Jorvissa yliaikaiskontrolli lasketaan 40+12 ja käynnistys on yleensä 40+15. Aika ovela tyyli laskea noi viikot.

ON lisää: eli neuvolassa käyty, painoa taas sama 400g lisää. Painoa tullut kaikkiaan noin 10kg. Sf pienentynyt 35.5-->34cm, eli laskeutunut hyvin. Vielä ei kokonaan kiinnittynyt, mutta melkein. Tiedä sitten mitä sekin tarkoittaa =) Vähän turvotusta ja kaikki arvot olivat kunnossa.

Kauniita unia! Toivottaapi Soippa ja Pinku 39+4
 
profiilissa tuore kuva tytöstä :heart:

Vauva-arki on ihanaa :heart:

Syö,nukkuu(liikaakin?)syö nukkuu ....Eli tyttö vetelee 5t uniakin kevyesti,pulautti muutaman kerran kaaressa ja soitin sit neuvolaan(yksikään lapsista ei oo pulautellut aiemmin)ja sanoi,et jos vaiva jatkuu,voi se johtua jostain mahaportin ahtautumasta....Toivottavasti ei sentään siitä johtuis.molemmilla pulauttelu kerroilla tytöllä oli hikka,itse arvelen et johtui siitä.

Tyttö on kyl niin rakas :heart: Ja koko perhe ihan onnen huumassa :heart:

Tsemppiä kaikille loppuodotukseen ja tsemppiä helteisiin
 
Tämä nyt kukkuu...

Millään ei meinaa tulla uni, tai oikeastaan jo nukahdin mutta heräsin ekalle vessareissulle ja nyt sitten kukutaan vaan ei nukuta :headwall:

Mulla vähän askarruttaa tuo lapsivesiasia vielä... täälläkin siitä on puhuttu paljon, mutta mistä sen voi tietää että tuleeko sitä vai ei. Joka paikassa lukee että se ei haise, ehkä makealle ja erottaa siis pissasta sillä. No lyllä minä en ainakaan sitä haista jos se tuonne pönttöön lorahtaa. Nytkin mulla oli housunsuoja aivan märkä kun menin vessaan, eikä se milleen tuoksunut.. On tämä vaikeaa!

No ei se kai auta kuin ihmetellä. 150km päähän en kyllä lähe näyttämään pikkuhousunsuojaani todetakseni että se olikin vain valkovuotoa :LOL:
 
Täällä suhteellisen hyvin nukuttu yö takana, ja vähän sellainen 'odottava' olo, että koskahan alkaa tapahtumaan. Neuvolassa täti sano eilen että tuskin tuun enään viikon päästä,mut saapa nähä..
Nyt jo toista päivää vuotaa kirjavaa limaa, ja muutama kipeä supistus tuli eilisen päivän aikana...

Seriina ihmetteli sitä lapsivettä.. Esikoisen synnytys lähti käyntiin lapsivesien menolla ja ne meni nimen omaan wc-pönttöön. Jotenkin sitä vain tiesi että sitä se oli.. aina kun yrität nousta niin sitä lorahtaa lisää! :D

Jaksamisia teille kaikille! :hug:
 
Lapsivedestä: Minullahan esikoisen synnytys alkoi niin että lapsivettä alkoi tulla lorahtelemalla. Sitä on vaikea kuvailla, mutta sen tunsi kun sitä lähti tulemaan (ei tosin kuulemma kaikilla ole näin välttämättä). Ei siis tuntunut pissaamiselta ja valkovuoto ei tunnu litkumaisenakaan lähtevän liikkeellee niin ylhäältä. En tiedä olikohan tästä mitään apua..

Oma vointi ennallaan. Eilisiltana tosin oli ennätysturvotus. Jo säädettävistä urheilusandaaleistakin jäi painaumat jalkoihin ja kun piruuttain kävin vaaassa niin näytti reilusti enemmän kuin alkuviikolla. Illalla oltiin tätini pihalla puutarhakutsuilla (hyvin rennoissa sellaisissa, teemana kisa kauko-ohjattavilla autoilla), ja olipa ihana vaan istuskella varjossa ja nauttia valmiiksi katetun pöydän herkuista.

77mm ja Minimi 39+1
 
heips... eilinen pikana neuvola oli ja jeee hemppa oli noussu täti meinas että nyt on vauva saanut sen minkä on tarvinnu ja nyt alkaa raudat riittämään mullekkin..107 viimeks ja nyt oli 120..ja en oo kovin usein muistanu syödä rautaa :ashamed: ...paineet hyvät ei mitään muutakaan hälyttävää...vauva on kuulemma hiukan paremmin laskeutunut eli jippii toiveita ennen joulua pitäs syntyä...
neuvolasta kun lähimme meninimme koko loppu päiväksi rannalle ja sit vasta kotiin ja illallla otin reippaan koko talon siivouksen...sit 10 aikaan illalla kun olin valmis niin oli kyl aika raato olo...nyt täs mietitään pitäs äkkiä tehä ruuat valmiiks ja mennä viettämään päivä rannalle ja iltapäivästä pitäs ajella taas muutama sata km 40 vuotis synttäreille...yrk..toisaalta kivaa toisaalta ei oikeen iske...taas kuulee kuinka iso sitä onkaan ja taputellaan vatsaa ja mä en siedä semmosta....grrrrrrrrrrrrrr...
no sen saa mitä tilaa.... :$ ..
hauskaa lauantaita..t.nirzu :heart:
 
Taas tämänkin raskauden lopulla (täälläkin joka päivä ja VUOLAASTI.Sorry.) valittelin kipeitä supistuksia ja mietin melkein joka päivä,onkohan lapsivettä kun lorahtelee jotain pöksyihin......nämä asiat tuntuvat kovin monia teistä myös nyt arveluttavan.

MUTTA:kun sunnuntaiaamuna 29.7 mieheni heräsi ja sanoin hänelle että vauva syntyy tänään,olivat supistukset vain niin erilaisia,että tiesin HETI mistä on kyse.Eivät edes olleet aluksi kipeämpiä kuin ne joista olin jo kauan kärsinyt,mutta vain niin selkeästi erilaisia.Ja uudelleensynnytäjänä jotenkin salamana palautui edeliset synnytykset siinä heti mieleen,kun ekan sellaisen supistuksen tunsin.Että vaikka se tuntuu ilkeältä,että kaikki hokee,että "kyllä sinä sitten tiedät",niin totta se piru vie on.Ainakin useimman meistä kohdalla.

Ja lapsivedethän minulla meni vasta synnytyssalissa eikä siitäkään tunteesta voinut erehtyä:)Tosin ne tulivat oikein holahtamalla :LOL: Mutta kolmoseltahan meni kotona ja pikkuhiljaa,joten siitäkin on kokemusta.Ei sellaista eritettä tule muulloin tuolta alakerrasta :LOL: Usein siinä on muuten jo hieman sikiökalvojakin seassa ja sen erottaa kyllä vessanpöntöstäkin helposti.

No,siis toivon että jokainen teistä tuntee kohat sen MAAGISEN ensimmäisen synnytyssupistuksen tai lapsiveden menon,josta kaikki alkakoon!Voimia siihen asti! :hug:


Kassu ja Klaara huomenna 2vkoa
 
Huomenta elokuiset!
Kertoilen teille, miten Nöpsöni s. 3.8.07 tuli maailmaan ja minkälaisia mutkia meille tuli matkan varrella... Eli tosi heikkohermoiset... en suosittele :(

Esikoiseni s.-05 oli kookas, häntä yriteltiin pitkään maailmaan rv.41+1, aukesin lähes kokonaan, mutta hän ei laskeutunut. Oli siis kookas ja lisäksi avotarjonnassa (eli kasvot ylöspäin). Jouduimme sektioon ja kaupan päälliseksi saimme molemmat infektiot.
Eli tätä raskautta seurattiin tarkemmin, oli automaattisesti synnytystapa-arviot ja kävin magneettipelvimetriassa, jossa sai tarkat mitat lantiosta. Lantioni todettiin olevan ihan hyvä ja tämä tuleva herra nelikiloisena pitäisi mahtua tulemaan. Viikko sitten ti:na rv 39 mulla oli jälleen kontrolli äippäpolilla ja sain jäädä rauhalliseen käynnistelyyn sairaalaan. Rauhalliseen, koska takana oli yksi sektio ja eikä muutenkaan päivistä ollut kyse, kun molempien vointi oli hyvä. Vauvan kokoarvio oli se nelisen kiloa. Mulle annettiin sytotecia ensin suun kautta ja to:na kohdun suulle, jolloin lääkäri myös päätti että perjantaina siirrytään saliin ja puhkaistaan kalvot. Oli paikat kuitenkin jo sen verran valmiit. Käynnistely sujui siis ok. Olihan se vähän tylsää sairaalassa lojua, mutta enpä kotiinkaan ois halunnut odottelemaan. Supisteluita oli jonkin verran, ei kauhean kipeitä kuitenkaan. Pe:na aamupäivällä puhkastiin kalvot ja sain tipan supistusten voimivtamiseksi. Kipeitä suppareita sitten tulikin! Tiukkaa teki parisen tuntia. Kipupiikki ei paljon auttanut. Iltapäivällä annettiin vihdoin epiduraali, paikat olivat vain pari senttiä auki, olin varmaan niin jännittynyt, kun teki kipeää. Epiduraali toimi mulla tälläkin kertaa tosi hyvin. KIvut hävis ja aukeneminenkin tapahtui tällä kertaa tosi nopeesti. N. kuudelta illalla olin täysin auki ja jonkin verran ponnistuttikin. Komensivat pystyyn, että vauvaa saisi vielä alemmaksi. Käitlö tarkasti ultralla tarjonnan ja taas oli kasvot ylöspäin :( . Sain kuitenkin ruveta hiljaksiin ponnistelemaan ja lääkäri otti avuksi "lempeän" imukupin. Samoihin aikoihin supistukset alkoivat loppumaan, mua vilutti (eli infektio taas alkamassa) ja vauvan sydänäänet kohosivat. Pari kertaa ponnistin, mutta vauva ei liikahtanut, jolloin lääkäri päätti, että lähdetään leikkaamaan. Pettymys oli valtava :headwall: . Sektio ei ollut hätä, mutta kiireellinen.
Sektiossa kaikki meni ok. Vauva, ihana terve pisteiden 9-9 poitsu saatiin maailmaan, mitat siis 4150g ja 53 cm. Lääkäri tosin totesi jo leikatessaan, että nytpä tiedän miksi supistukset loppu... Hän kertoi kursittuaan kokoon, että kohtuni oli revennyt noin 9 cm matkalta! Ja tämä repeämä oli ollut kauemmin, ei siis nyt tullut. Siinä repeämässä oli kuin valeseinämä, löllyvää kalvoa. Lääkäri totesi, että onneksi olet ollut täällä sairaalassa. Ei tiedä jos synnytys olisi kotona rajusti käynnistynyt... Ja onni oli myös, että istukka oli takana, repeämä edessä, vanhassa arvessa.
Heräämössä kaikki oli vielä ok. Mutta kun mua lähdettiin kärrään osastolle, tuli kauhean huono ja heikko olo, oksensin matkalla. Osastolla pyysin vauvaakin viereen, mutta sanoin samoin tein, että viekää sittekin pois. Olo oli kauhea! Kylmä hiki ja hyvä, että pysyin tajuissani. Verenpaineet laskivat ja lääkäri pyydettiin paikalle. Ultra haettiin ja siellä näkyikin, että repeämä oli alkanut vuotamaan... Mut vietiin synnytysaliin tarkkailuun, mutta tosi pian lääkärit päättivät, että pitää leikata uudelleen. Hemoglobiini oli lyhyessä ajassa laskennut neljäänkymmeneen!! Uudestaan leikkaussaliin ja masu auki pystyviillolla. Tässä vaiheessa minä tietysti jo unilla.. Leikkauksen jälkeen mut vietiin teholle, pidettiin hengityskoneessa ja nukutuksessa aamuun asti.

Tämän jälkeen sujuui kaikki parempaan päin. Mua tarkkailtiin ja sain vauvaakin käymään teho-osastolla. Olin kyllä turpee kuin mikä ja jalat puuduksiin. Olin siis menettänyt paljon verta, n. 5 litraa oli arvio! Sain yhteensä 7 pussia verta, ja hemppa palautui n. 90:een. Osastolle pääsin su:na ja ma:na multa poistettiin epiduraalipuudutus ja jalat alkoivat kantamaan. Toipuminen on nyt sujunut mukavasti, onhan toki maha ollut vietävän kipeä ja edelleen naukkailen kipulääkkeitä ja antibiootteja. Mutta tuon kaiken karsean jälkeen maailma taas hymyilee :) .

Nyt torstaina päästiin kotiin ja ihanaa on ollut! Vauva on terhakka imemään (ajatteli varmaan päästää äitinsä jostain helpolla :) ) ja muutenkin ihana olla kotona. Esikoista oli kauhea ikävä.

Tämä kertomus oli siis aikamoisen poikkeuksellinen... Mutta loppu hyvin kaikki hyvin :heart:
 
Huomenta! En oo vieläkään päässyt vauvaa hakemaan :'(
Supistuksia on eilisesta aamusta asti tullut ja yöllä heräsin 2 kertaa kunnon polttoihin, tuntui selässä,sängystä ei ylös päässyt ja pissa meinas tulla sänkyyn ...joo Kassu kyllä nämä mitä mullakin nyt tullut eilen ja tänään aamulla on aivan erilaisia kuin ne supparit mitä aiemmin tullut.
Vahvasti luulen että tänään pääsen tästä mahasta..tai niin ainakin osasta mahaa =) =)
Kassulle vielä..mites vanhemmat lapset on ottaneet vauvan vastaan?
 
HEI HELLETTÄ! Onnea kaikille vauvan saaneille,jokohan suurin osa elokuisista on synnyttänyt?Ei vaan täälläkään tapahdu mitään.iltaa kohden supistelee ja yöllä mutta aamulla taas niinkuin ennenkin.Huomenna tosin alkaa rv38 mutta olo on ollut kauan jo että aiemmin tulee.Esikoinen oli 4,6kg ja 54,5cm pitkä.Itse olen 165/53 ja hyvin mahtui ;o) Kätilö vaan totesi että ei näin isoa saisi tulla ensisynnyttäjälle..jaa miksei?Toinen olikin jo puoli kiloa pienempi ja en usko nytkään pientä tulevan.Sokereissa ei mitään häikkää koskaan,on vaan taipumus kasvattaa isoja vauvoja ;o)Viime tiistaina lääkäri ja eipä antanut toiveita lähipäivien synnytyksestä,hö!Äsken kävin noukkimassa vadelmia koirien kera mutta oli jo niin lämmintä ettei tullut edes puolta litraa mukaan..Outoa kun lapset nyt yökylässä,tosi hiljaista.Joskus kun toivoo omaa rauhaa niin sitten onkin kauhea ikävä jo lapsia takaisin kotiin.
HIPSU07 : olipa kokemus!Onneksi loppu hyvin kaikki hyvin!
Jaksakaahan vielä kaikki masulaistenne kanssa!!
 

Yhteistyössä