ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Poika syntyi 25.8 rv.41+0
Kokoa oli 3565g, 49cm ja pipo 36cm.
Suhteellisen helppo synnytys, tänään kotiuduttiin ja nyt kyllä väsyttää.

Onnea kaikille nyytin saaneille, ja jaksuja mahaiset!! :flower:

Jonz ja Topi 4päivää

Minäkin vielä täällä, eilen ohitettiin eräpäivä.. Eli enintään vielä se kaksi viikkoa täytyy jaksaa, jos ei itsestään lähde synnytys käyntiin! :/

Kaikki konstit on kokeiltu, mutta millään ei oikein vaikutusta. Oisko vielä jollakin neuvoja??? Kun ei enää jaksas oottaa..

Veera 40+1

Voi kun alkaisi jo syntymään!!! Perjantaina on se kontrolli käynti mutta eihän ne vielä mitään siellä tee!! :snotty: Taitaa tulla syysvauva meille!! Mutta toisella on vissiin niin hyvä tuolla masussa että ei viitsi tulla pois :D

Kuinka moni täällä on vielä kokonaisena? :attn: :wave:

Bebes & Muru 41 :heart:

Elikkäs kalvot puhkastaan jos synnytys sitte lähtis ihan sillä käyntiin.
Kävin ma omalla lääkärillä ja sain lähetteen käynnistykseen väsymyksen takia.Ja painoarvioon samalla.
Ti eli eilen kävin sitte ultrassa ja käyrillä.Kahdelle sormelle auki,kanavaa jäljellä noin 2cm.Painoarvio huimat 4300g :eek: :whistle:
Teki arvion kahteen kertaan ja saman tuloksen sai.Toivottavasti ei ainakaan painavampi ole...
Sali ja osasto oli IHAN täynnä ni eivät sen takia pystyneet ottamaan sisälle eilen.Vähänkö tympäs ku kuiteski meiltä matkaa synnärille 160 km
:snotty: Mut siis huomenna saan nyytin pois yksiöstään,vihdoinkin :saint: Kyllä sitä on odoteltukin,het koko suku. Tänään siis rv 41+3

Kirvash:lle vastailen.
Sairaalakassissa minulla tarpeellisia kummankin synnytyksen jälkeen kirjoittamiesi lisäksi olivat omat kengät (työsandaalit) ja sukat, pysyvät jalassa sairaalamalleja paljon paremmin. Käytin niitä siis sitten osastolla, synnytyksen aikana olsivat turhaan vaan sotkeentuneet. Lisäksi minulla oli paketti ohuita pitkiä siivellisiä yösiteitä. Käytettyä tuli molemmilla kerroilla. On ihana tunne vaihtaa sairaalan tumput ja verkkohousut omiin alkkareihin ja istuviin siteisiin heti kun vuoto yhtään helpottaa.

Synnytyksen kulusta. Esikoisen synnytys kesti kauan ja silloin makasin paljon sängyssä kipujen ja uupumisen takia, ja sitten myös epiduraalin vaikuttaessa, kun sai vähän nukuttuakin. Nyt noudatin kokeneempien neuvoa ja sitkeästi pysyin liikkeessä (kävelin ja keinuttelin) synnytyksen alusta lähtien niin pitkään kuin pystyin, ja synnytys tosiaan etenin huimasti (ehkä vähän liiankin) nopeammin. Sänkyyn kävin vasta hetki ennen epiduraalin laittoa kun en kivuiltani enää jaloillani pysynyt. Minulla siis on ollut sellainen ikävä erikoinen harvinaisuus kummassakin synnytyksessä että pahimmillaan supistukset ovat olleet niin pitkiä että ovat tulleet jatkuvina. Ensimmäisessä synnytyksessä luulin vain kuvitelleeni sen mutta nyt kätilö vahvisti näyttämällä käyrän että näin on todella ollut, mutta tuo on kuulemma todella harvinaista.

Jaksamista teille mahojen kanssa kulkeville, olen hengessä mukana. Vaikka minulla on tehty tuo korjausleikkaus, rinnat on kipeinä maidonnoususta ja vauvan lisäksi esikoinenkin tässä hoidettavana (tosin mies nyt kotona auttamassa), niin olo on niin paljon ihanampi kuin viimeisinä viikkoina ennen synnytystä.

Elikkäs Jyväskylän keskussairaala on täysi,ollut ainaski viime to asti kun kaverille tehtiin sektio perätilan takia niin kertoi.Äsken soitin salin puolelle että oisin tulossa huomen aamuna käynnistykseen ni käskivät soittaa vielä aamulla uudestaan että tietävät tulostani etukäteen!!!!!

Syreeni: Kovasti onnea käynnistykseen! Ja sitten sen ihanuuden jo näettekin..
Ja paljon onnea jo synnyttäneille!! :flower:

Tänään oli se yliaikaskontrolli ja kaik oli ok. Vedenmäärät, verenpaineet, pissa-arvot, sykkeet jne. Painoarvioks saimme 3,7 kg. Seuraava aika määrättiin lauantaille rv 42+1 ja sillon kuulema käynnistelevät sitten. Tuo RV on kuulema Hussin alueen ohjesääntö käynnistykselle.. Mut tylsää oli se, että kohdun suu oli edelleen takana, eikä lääkäri oikeen yltäny sinne.. Miksei tilanne oo muuttunu mikskään siitä perjantaista kun supisteluiden takia siellä sairaalalla käytiin.. tosi tylsää.. mut ihana tietää et viikon sisään meill on nyytti kainalossa!

Veerako se oli joka kyseli neuvoja synnytyksen käyntiin lähtöön.. No, meillä ei oo tepsiny EI sitten mitkään konstit... no sekstailuja ei oo ees kokeiltu kun mies ei halua vauvan läsnäollessa mut muuten ei auta saunonnat, ei lenkkeilyt, siivoukset, portaissa juoksut tai nännin nypläilyt. Mun on vaan uskottava et se tulee jos on tullakseen... ja viimeistään avitettuna :/

Mutta aurinkoista mieltä kaikille synnyttäjille, masun kanssa jakseleville ja vauvaa hoitaville! :flower:

t. marisk 41+5

AnQ
Onnea taas kerran vauvaantuneille :flower:

Miulle iski äsken ihan älytön pahoinovointi, ylämahaa koski ja oksetti, tuli aina välillä hirvee olo ja sit taas helpotti. Yhh, joku vatsatauti tästä nyt vielä puuttuukin! Kasassa siis ollaan täälläkin vielä :wave: Eilen illalla tuli pari KIVUTONTA supparia, plääh. Taitaa tullakin syysvaavi.. :)

Tsemppiä kaikille muillekin vatsakkaille B)

AnQ + myy 40+1

77mm varmaan on Capri tosi toimissa juu...
Ei mennyt meidän kolmen treffit sitten yhtään nappiin :LOL:
Itse täällä vielä odottelen että josko jo kohta :snotty:

Perjantaina on jo onneksi aika Koksiin jos siellä vähän venyteltäisiin noita kalvoja..siis jos sinne asti päästään!!! :whistle:
Esikoinen syntyi 41+4 joten toivon todella että v.loppuna alkaa tapahtumaan jonkinlaista muutosta tähän olo tilaan!!!
Haluan jo pienen nyytin syliin!!! :)

Bebes & Muru 41 :heart:

Kiitos 77mm vinkeistä, mullakin sukat mukana ja omat alushousut, pitää sitten katsoa miten sitä vuotoa tulee, tiedän myös kokemuksesta ettei sairaalan omat vermeet ole mitenkään liian mukavat :/

Tuosta liikkumisesta supistusten aikana; mua ainakin hirvittää hiukan. Mulla vasen polvi leikattu toistuvien polvilumpioiden sijoiltaan menojen takia n. neljä vuotta sitten. Tasan vuosi sitten petti jälleen, lepäsin ihan sängyssä ja lihakset veti lumpion pois paikoiltaan ja MRI näytti että toinen "kiinnipitävistä" lihaksista jälleen repeytynyt halki. Mulla oli maaliskuulle leikkausaika mutta peruin sen sitten kun oli niin järkyttävät pahoinvoinnit ja halusin olla töissä ennen mammalomaa, viimeksi "paranemiseen" meni melkein vuosi josta puolet olin todella rankalla lääkityksellä joka nyt ei olisi tullut kuuloonkaan vauvan takia. Edelleenkään en pysty pitämään vasenta polveani suorana, eli kävellessä ja maatessa pitää olla koukussa koko ajan, mikä taas rasittaa lihaksia polven ympärillä. Se kramppaa pahasti välillä, mutta Sirdaludia en ole siihen voinut ottaa, mikä kyllä auttoi hyvin. Mietin vaan sitä että jos supistukset iskee kovasti eikä muutenkaan pysy silloin pystyssä niin polven sijoiltaanmeno saattaa olla edessä (jälleen). Ensimmäisen kerran polvi meni sijoiltaan normaalissa käännöksessä, 180 astetta käännyin ja jalka jäi polvesta alaspäin paikoilleen, eli ei todellakaan vaadi kummoista akrobatiaa mennäkseen pois paikoiltaan. Nyt olen ollut erittäin varovainen liikunnan suhteen, kaikilla kerroilla (paitsi viimeisin), olen kaatunut vatsalleni ja nyt ei todellakaan ole varaa moiseen. Olen miettinyt esim. jumppapallon käyttöä suppareiden aikana sairaalassa, saisi pienen liikkeen ilman rasittamatta polvea. Saa nähdä miten toimii. Mutta ei ainakaan mun kohdalla tule varmaan kamalasti liikuttua... :(

Samanlailla hirvittää lapsen nostelu ja kanto... Eiköhän kaikki kuitenkin järjesty, pitää vain olla todella varovainen. Jos sitä pääsisi uuteen leikkaukseen ensi vuoden alussa, kun ei enää imetä.

Juu, ei mitään synnytyksen alkuun viittaavaa, eilen tosin tuli YKSI (jesss) kipeä suppari. Muuten vaan palaa hermot. Mieskin jo puhuu vatsalle että tuu jo ulos =) Kamalasti se siellä edelleen pyörii, ei mitään merkkejä asettumisesta lähtökuoppaan. Huomenna viimeinen neuvola, sitten yliaikaiskontrolli 10.9. Eli juu, syyskuulle mennään, ja reilusti.

Onnea äideille ja jaksamista meille vielä odottaville.

Kirvash ja Pikku-Pekka 40+0

Morjens kaikille ja toivottavasti mun ei tarvitse tähän pinoon enää huomisiltana kirjoittaa.
Huomiseksi on sovittu sitten se käynnistysaika, joten pidelkäähän peukkuja ja muita pystyssä että klinikalla on tilaa! On niin veemäistä ravata eestaas sairaalan ja kodin väliä, kun pitää lapsenvahti noille kolmelle kullanmurullekin hommata joka keikkaa varten.

Olo on mainio, enkä kehtaa valittaa. Paitsi että pissaa ei tule kunnolla. Paitsi että selkää särkee. Mutta tiedän entuudestaan, että vauvan syntymän jälkeen sitä kaipaa jokaista pientä vauvanaiheuttamaa vihlaisua, joten en ilkiä niistä valittaa. Vauvamasua tulee oikeasti niin hurja ikävä, vaikka mahallaan onkin mahtavaa nukkua pitkästä aikaa.

Tsemppiä mulle ja teille! Pelottaa niin maan perkeleesti, vaikka neljättä odotan.

käväsin aamulla neuvolassa...normaalikäynti mut kun mulla alko eilen jo kauhee päänsärky ja heräsin siihen yölläkin...grrr...no kaikki arvot oli kyl ok mut ku ei panadooli auttanut niin neuvolasta laitto lähetteen sairaalaan..siel otettiin verikokeet ja ultrattiin ja kaikki oli ok...oli ilmeisesti migreeniä sain kunnonlääkettä ja avot nyt on taas suht hyvä olo...ultrassa painoarvioks tuli 3820g...kääk..ja ei mitään muutoksia kohdunsuulla sentin avautunut mut kaula jäljellä niin eilupaillut vielä aikoihin synnytystä, mut sano se lekuri kyl et eihän se tarvi ku tulla yks supistus tai vedet mennä niin voi alkaa avautumaan tosi vauhdilla...toivoajattelua...no ei ainuttakaan supistusta eli se siitä...nyt pitäs kait tehdä jo jotain järkevää vielä tänään kun oon viettänyt suht koko päivän sairaalassa ja sit kaupassa niin on ihan väsy olo ... :D
kauheeta kuinka tommonen tekemättömyys voikaan ramasta...mies raukka joutu pitämään rokulipäivän töistä kun musta ei olis ollu auton rattiin..
nirzu 40+2

Kasassa siis edelleenkin täälläkin, eikä merkkiäkään siitä että olisin synnyttämään ees menossa! Tänään oon pessy ikkunoita, silittäny, pessy pyykkiä ja käyny lenkillä eikä supistuksen supistusta!!! :kieh:
Nyt alkaa se epätoivo hiipiä mieleen että ei minusta tosiaan oo toistamiseen äidiksi, kun ei synnytys edes käynnisty ilman apua.. Esikoinen siis käynnistettiin rv 42, kun ei sillonkaan ollut merkkiäkään alkavasta synnytyksestä :'( Tuntuu vaan että vika on jo itessä, jos minusta vaan puuttuu joku supistuksien aiheuttaja... :x

Mutta :attn: kukaan sukulaisista ei oo vielä kyselly, et joko joko.. Vähän alkaa jo ihmetyttää kun esikoisen aikaan olin tässä vaiheessa jo kaks viikko vastannu monta kertaa päivässä puhelimeen et kotona ollaan.. Ehkä ne oppi sit jo viimeks et en lähde ku sit vasta sovittuna päivänä :headwall:

No ja nyt kun on valittamisen makuun päässy, niin ei mulla itse asissa oo ees kiire synnyttää, esikko sairastu johonkin syysflunssaan ja nyt sillä nenä vuotaa ja yskä on ihan mahdoton.. Sehän tästä vielä puuttu ja sit jos veilä ite sairastuu :headwall: tai iskä :headwall:

Mutta ens maanantaina siis taas neuvola ja sit varataan aika 12.9 olevaan käynnistykseen. Tämän viikon neuvolassa kaikki oli kunnossa. Pääsin ylimääräisen ultraankin ku terkka halus tarkastaa vaavin asennon. Nyt kortissa lukee tarjonta vt, eli viistossa se siellä on.. :$ eli sellanen "ongelma" vielä mut ei siitä kuulema kannata huolestua..

Marsu81 tasan 40

täällä vietellään syyspäivää ja alkavaa talvikautta..eli tänään ekaa kertaa nyt sitten sytytin muksujen huoneeseen kakluunin...eli talvi tulee...ihana rätinä tuolta huoneesta kuuluu, vielä se on niin romanttisen mukavaa kuunnella ja onhan se kyl aina mut kun alkaa ajattelemaan tän romantiikan nurjaapuolta ei enää nauratakaan..ei kauheet puun sisään kuskaukset (meillä ne hoidetaan kottikärryillä kun puita menee hiukka enempi ,on iso vanha talo ja monta kakluunia)..
no tänään ajattelin että pitäs sen jokaviikkosen siivouspäivän, kun ei mitään tuntemuksia oo niin mikäs täs on touhutessa...
juu meil tält nuorinmalta alko ja räkärööri vuotaa, hiukka meinas hermot mennä mittasin kuumeen sit eilen illalla ja hiukka lämpöö oli :kieh: , eli syysflunssakin sitten alko..tais olla vanhin poika joka toi sen yläasteelta :kieh: ...no toivottavasti ei tartuta kaikkia ja sit on tietty tääkin vielä ettei meijän muksut oo käsittäny että miks pitäs pitää sukatjalas ulkona saatikka miks kengät ja saappaat pitää olla jalas...eilenillalla kun menin hoitamaan pupuja ja kanoja niin kattelin että lenkkarit makas keskellä nurmikkoo... :$ ...ja meijän 6v typy kävi eilen keräämässä ämpärillisen ruohoo pelkkä yöpaitapäällä puol 8 aikaan ennekö näin ikkunasta miten oli pukeutunut :$
no kaipa se pikkuhiljaa alkaa taas lutviutuu tää syksyntulo...
mut mä en kyllä syyskuisiin odottajiin vaihda...ooooon elokuinen
meillä isännällä synttärit 1.9 josko tää nyytti säästelee itseensä siihen päivään tai sitten antaa isännän juhlii ensin rauhassa ja ottaa itselleen oman synttäripäivän....

äh...eiku hommiin nirzu 40+3

Vieläkin täällä :wave:

Ei auta lenkkeilyt eikä mitkään muutkaan!! Alkaa jo oikeasti ottamaan päähän :headwall: Joka aamu sitä herää ja ajattelee ei vieläkään!! Turhauttavaa!!! Haluan jo synnyttää!!! :snotty:
Huomenna sairaalaan kontrolli aika!! Toivottavasti sieltä olisi jotakin hyötyä!!! Tai jos jo vaikka käynnistäisi? ;)
Toivossa on hyvä elää :p

Bebes & Muru 41+1 :heart:

AnQ
Huoh, täällä neuvolassa käyty. Kaikki arvot oli kohdillaan, mutta vauvan sydänäänet oli vaan 118 (ilmeisesti veteli vaan sikeitä, olihan kello aika vähän.. :)). Mainitsin myös pari päivää sitten olleista "hiljemmista päivistä" liikkeiden suhteen ja eilisestä ylävatsakivusta, muttei erityisemmin siitä hätääntynyt - kuulemma voisi olla raskausmyrkytyksen oire, muttei kerta muuta siihen viittaavaa ole ollut.. Äsken tulikin sitten neuvolasta soitto, että äippäpolille varmuuden vuoksi mars, kohta kai se on tässä sit lähdettävä. Eiköhän sieltä laiteta vielä yhdessä kasassa kotiin :D

AnQ + Myy 40+2

Poika putkahti maailmaan rv40+5 tiistaina 28.8. klo 13.37. Pituutta herralla oli 50cm ja painoa 3590g, pipo 34cm.

Elikäs kun kirjoittelin että lähdetään ainakin näytillä käymään, niin ei tarvinnut takaisin tulla. =) Supistukset alkoivat tihentyä nopeeseen tahtiin ja Koksiin saavuttua yhdentoista maissa aamupäivällä supistuksia tuli 3min välein ja olin auki 5cm! Pääsin käyrän kautta ammeeseen, jossa viihdyin tunnin. Amme ei kipua vienyt, mutta olihan siellä kiva lillua! ;) Tunnin päästä olo oli niin tuskainen, että siirryin jumppapallon päälle synnytyssaliin. Mies hieroi selkää ja minä vaikeroin tuskasta! Kätilöharjoittelija (KOKSissa oli ruuhkaa ja lähes koko synnytyksen hoiti kaksi kätilöharjoittelijaa ) ehdotti että jos kestän, niin laitettaisiin vaikka pelkästään kohdunkaulan puudute! Päädyin siihen ja kömmin sängylle lääkärin tullessa antamaan piikki. Olin auki 8cm! Puudute ei auttanut mielestäni kipuun ollenkaan, korkeintaan vähän henkisesti. Melkein heti puudutteen jälkeen lapsivedet lorahtivat ja minulle tuli tarve ponnistaa. Sainkin luvan alkaa ponnistamaan. Ponnistin ensin kyljellään, kunnes kätilö pyysi kääntymään selälle, että lantio saa tilaan! 22minuuttia yhteensä ponnistin ja vihdoin odotus palkittiin ja pojan palleroinen putkahti pihalle reilun parin tunnin sairaalassaolon jälkeen! :heart: Napanuora oli jotenkin geelimäinen, joten kätilöharjoittelija leikkasi sen ja nosti pojan päälleni! Tuore isä liikkuttui kyyneliin asti! :heart:

Istukka ei meinannut tulla ja kätilöharjoittelija paineli vähän väliä mahaa lähes puoli tuntia (mikä oli jälkisupistusten vuoksi vähemmän mukavaa ), kunnes varsinainen kätilö kutsuttiin paikalle ja parilla kunnon painalluksella istukka saatiin ulos! Väliliha ei revennyt ollenkaan, mutta sinne tänne tuli pieniä repemiä, joten sain 6 tikkiä. Pystyin kuitenkin heti istumaan ja syöttämään poikaa kiikkutuolissa! Imuote oli alusta lähtien hyvä ja napakka.

Kolme tuntia odoteltiin synnytyssalissa, että poika tullaan punnitsemaan ja mittaamaan! Oli ilmeisen kiirusta muissa saleissa. Kävin siinä välissä suihkussa ja tutustuttiin tissittelyn merkeissä uuteen tulokkaaseen! Osastolla aika meni ihan mukavasti. Isosisko hurmaantui veikasta täysin ja käydessä piti vain pusutella & sylitellä pikkuista! =) Myös tuore isukki oli paljon sairaalalla, joten aika ei käynyt pitkäksi! Yöt tosin oli pitkälle pelkästään imettämistä ja vaipan vaihtoa, joten unet jäi vähiin. Kotiuduttiin pari tuntia sitten! Nyt paapula ottaa tirsoja omassa sängyssä tunnin syömisen jälkeen. Tästä se vauvantuoksuinen arki lähtee! :heart:

-Capri ja Pojan palleroinen 2pv-

Yhteistyössä