ELOMASSUJEN Elokuu 2007

Täällä vielä yhtenä kappaleena, onneksi täällä on runsaasti kohtalontovereita, äsken tuli kaupassa niin kipeä supistus, että piti ottaa isännästä tukea :LOL:
huomenna neuvola aamulla, luulin ettei enää tarvisi mennä, mutta siltä nyt näyttää
:headwall:
yritän koko ajan pysyä liikkeessä, mutta voimatkin on jo tässä vaiheessa vähissä, eilen kävin sentään kävelylenkillä

Nanna ja vauva 40 tasan |O
 
Täälläkin yks elomasu =) ! Nyt viikkoja tasan 39. Viimeinen piinaviikko edessä. Joka yö odotan, että joko joko joko? Isot veljet oottaa myös kovasti että millon äiti pääsee mahastaan ja ottaa taas KUNNOLLA syliin =) . Tuo pienempi isoveli on kyllä vielä varsin pieni...1v8kk ja onkin kovasti syliä vailla. Käypi ihan työstä nostella ja paijata tässä vielä, mutta en valita...kohta...kohta helpottaa ja taakka putoaa. Tälläkin hetkellä supistaaaaah...JEEEE ;)
 
Suunnattoman helpottuneena ja onnellisena ilmoittelen saaneeni poikavauvan 7.8. "Tekniset tiedot": 3670 g., 52 cm. Vauva voi hyvin ja on hurmannut koko perheen olemuksellaan.

Kaikille elokuisille odottajille onnea loppurutistukseen, odotus kyllä lopulta palkitaan.
 
Kiitos Marsu81 lohdutuksesta. :hug: Mieski sano ettei nyt kannata vielä turhaa huolestua, kun on kerran käsketty vasta seurailla tilannetta. Toivotaan et tää on ohimenevää.:)

Ilonasi Ai säki oot vielä kasassa.:) Ja sama olotila tuntuu olevan ku mullaki, ettei oo merkkiäkään synnytyksestä.:) Mä en tosiaan tiedä tosta alapainehommasta... Mut meän terkka ainaski huolestu, ku mulla normaalisti se on niin alhainen ja nyt noussu yhtäkkiä yli 80. Ja sano et jos tosiaan nousee sinne yli 90 ni sit äpolille. :| Koitahan jaksella!!! :wave: (luulin muutes jo, et oot varmasti synnyttäny ku ei sua oo mesessä näkyny.:) Hyvinkö ootte kotiutunu uuteen kotiin??)

Mut nyt pakastimen kautta (JÄÄTELÖÖÖÖÖÖ!!!!) tv:n ääreen.

Koittakaahan saada nukuttua masujenne kans!! :wave: =)

-Maypo
 
Onnittelut vauvautuneille!

Täällä tulee napakoita suppareita(siis kipeitä) 10 minuutin välein.Reilun käden tutkimuksesta siis oli kuin olikin jotain hyötyä...
Katsellaan kauanko jaksan ja tihenevätkö,pitäkää peukkuja että tihenevät!

Jaksuja masukoille!

herkku1 + juniori 42+1
 
Onnea uusille vauvoille ja äideille!!! :flower:

Mulla on huomenna se ä-poli aika, joten jos ei huomenna kuulu mitään niin minäkin olen omaa nyyttiäni saamassa :D Tai sitten tulee tosi vihaista tekstiä kun ovat passittaneet vielä kotiin...Jännittää jo ihan älyttömästi..En varmaan nuku ensi yönä ollenkaan,kun muutenkin yöt olleet vaikeita ni nyt varsinkin. Pitäkää peukkuja, että ottavat huomenna käynnistykseen..

Jaksuja kaikille!!!

jonna ja möhkis
 
onnea uusille äideille vauvoista ja teretulemast uudet elomassut!

( . ) reissu takana ja sain valita jäänkö sairaalaan makoileen vai tuunko kotiin. no kotiahhan tietenkin. lääkäri kyllä sano, että ei mene varmaan kauaa kun syntyy. kohdunkaula hävinnyt ja paikat auki sormelle. että tässä nyt vain odotellessa niitä kipeitä suppareita taikka vesien menoa.

 
hellurei ja hellät tuntteet kaikille vielä mahaansa ylväästi kantaville!

omastani pääsin eroon tosi vauhdikkaasti ja ilman mitään ennakkovaroitusta. sunnutai iltana ei siis ollut mitään erikoisempaa, kuin muinakaan iltoina. maha kovettui satunnaisesti ja väliin oli menkkamaista jomotusta, muttei mitään säännöllisyyttä. mentiin nukkumaan yhentosta maissa ja nukuin hyvin aina vartin yli yhteen, kun heräsin tosi voimakkaaseen supistukseen, sattui ihan törkeästi. menin veskiin ja veristä limaa tuli kourallinen. herätin iskän ja sanoin että nyt sattuu niin, että mennään. naapuri hälytettiin lastenvahdiksi ja iskä kurvasi tosi vauhdikkaasti sairaalan pihaan, matka kesti n.15min. mut otettiin tutkimushuoneeseen, mutten voinnut kuin tuskailla. hoitaja kirjasi toisen synnyttäjän papereita, ja totetsi hetken kuluttua, että taitaa olla parasta, että menen suoraan saliin, jonne mut ja iskä sitten ohjattiin. kävin pöydälle kyljelleen ja olo oli tosi tuskainen. paikat olivat täysin auki, mutta kalvot ehjät. kätilö sanoi, että paras kivunlievitys on nyt vaan mennä supistukseen mukaan ja ponnistaa ja niin tein. ponnistin ja kalvot puhkesivat, lapsivesi tulla hulahti. ja olo tosiaan helpottui. seuraavan parin supistuksen aikana ponnistin taas ja pojan pää kurkisti jo kolostaan. ja kun hartiatkin oli kohta ulkona, niin olo oli suorastaan autuaallinen. pojan syntymäajaksi kirjattiin 13.8.2007 klo 01.55. synnytyksen kokonaiskesto huimat 40 min. pikkuinen oli ihan sinisen kirjava kasvoiltaan, niinkuin runneltu, mutta ihan oli meidän näköinen ja tuntui aivan uskomattoman hyvälle saada poika rinnalle.

sairaalassa oloaika oli tosi milyttävä kokemus. kaikki kiitos oysilaisille! ihanan rauhallinen ja välittävä ilmapiiri. kotiin päästiin eilen. keken paino putosi sen verran paljon, että huomenna käyn painokontrollissa neuvolassa. uskon kuitenkin kaiken olevan ok, koska maitoa tulee hyvin ja poika syö hyvin ja nukkuu vielä pitkät pätkätkin perään. ite säästyin tikeiltä ja muilta vaivoilta, joten hyvältä täällä näyttää. jälkisuppareita on vielä. sairaalassa söin niihin kipulääkkeitä, mutta nyt pärjäilen ilman.

näin vauhdikas oli meidän yö. iskä kerkes kotona ottaa vielä pienet nokoset, ennenkuin terassin katontekijä tuli aamulla hommiin =)

vilä onnea kaikille tälläviikolla vauvan saaneille ja paljon paljon voimia vauvaansa vielä oottaville!

mirjamic ja keke
 
Uni ei tule ollenkaan... ei tietoakaan supistuksista... alkaa tökkimään tämä jättimahan kanssa eläminen.

Kävin lukemassa elovauvoja ja ensimmäisellä on jo ristiäiset 2.9. Tuli niin kateellinen olo! Oma th laski viimeksi neuvolassa jos vauva ei tule luonnostaan niin viimeistään 2.9 on käynnistys. Vähän eri aikataulussa mennään... Kohta kasassa 40+4 ja huomenna taas neuvola.

Kauniita unia!
 
Tää mammeli heräsi jo, kun taas vaihteeksi supistelee... Saa nähdä tuleeko tästä neljäs supisteleva päivä, vai joko pääsisi tosi toimiin?? :whistle: Tänään olisi päivä, jolloin olen vauvan veikannut syntyvän, tuolla arvailuketjussa joskus viikkoja sitten kerhon-puoleisella. ;)

Kiitos Mirjamic synnytystarinasta! Tosiaan vauhdikas. Th meinaili että kunhan mulla alkaa tapahtua, niin voi kanssa olla nopeeta toimintaa. Esikoisen synnytys kesti 3h 15min. Mun siskolla on myös kaksi viimeistä (eka hidas) synnytystä olleet nopeita, viimeinen n. 2h, ponnistusvaihe about 2min. Ja mie olen putkahtanut maailmaan vauhdilla. Mut saapi nähdä..
Perjantaita ja jaksuja kaikille elomassuille! :wave:

-Capri ja Tiitiäinen 39+1-
 
Täällä ei sitten nukuttu viime yönä, niinkuin illalla arvelinkin. Jännittää niin paljon se ä-polille meno ja vauvakin riehui mahassa koko yön..

Ihanan viileä ilma ulkona vaihteeksi niiden helteiden jälkeen. Taidan lähteä koiran kanssa vähän pidemmälle aamulenkille,kun tässä tätä aikaa vielä on..

jonna ja toivottavasti tänään syntyvä möhkis
 
juu täällä ollaan eikä mitään supistuksia ei koko raskaus aikana... :LOL: ...no eilen sain sen pojan huoneen kuntoon, 3 jätesäkillistä roinaa lensi pihalle (onneks se itte oli kilpapurjehtija treeneissä niin mamma sai siivota rauhassa :LOL: ), sitten illalla kun ne palaili sieltä saivat siirtää vielä tietokonepöydän ja parvisängyn...niitä en saanu liikutettua..
no tohon koko huoneoperaatioon menikin sitten 8 tuntia...ja tänään se pitää vielä imuroida kertaalleen ja vaihtaa lakanat, sen saa kyl poitsu itte tehä, mulla on tänään normaali siivouspäivä ja päivällä pitää keretä vielä neuvolaan....palailen illalla kertomaan oma napa kuulumiset
 
Capri täälläkin menee jo neljättä päivää supistukset!! :(
Ja alkaa voimat olla aika lopussa |O Koksiin olen soitellut ja ei tee mitään auttaakseen!!! :headwall: Nyt vaan odotellaan...
Täti on vieläkin meillä eli jos lähtö tulee niin voi rauhassa lähteä!!! :)
Capri onko sulla mennyt jo limatulppa? Onko ollut säännöllisiä!?
Mulla tuli eilen viisi tuntia 10min välein kesto 2min...ja sitten ne loppui ja on aika masentunut oli :'( Luulin jo tosiaan että lähtö tuli!!!

Ellenin Äiti Onnea vauvasta! :flower: Kauan sulla oli silloin noita suppareita ennenkuin vauva syntyi? Oliko synnytys nopea?

Paljon Onnea myös kaikille muille vauvan saaneille :flower: :hug: :heart:

Tämä aloittaa taas uuden ja pitkän päivän ehkä jos tänään jo alkaisi tapahtumaan :ashamed:

Bebes & Sisukas 39+2 :heart:
 
Bebes: Ei ole mennyt limatulppa ainakaan kokonaista. Limaa kyllä on tullut, mut voihan se olla limaista valkovuotoa. Tosin en esikoisestakaan muista limatulpan menoa. Säännöllisiä supistuksia on ollut useamman kerran; Ensin pari tuntia 10min välein, sitten 6min ja loppuhuipennuksena parhaillaan tullut neljä supistusta 3min välein, mutta sitten taas seuraava 10 min päästä ja -> alkanut harventua. :headwall: Ja vaikka noi on kipeitä ja tuntuvat tuolla alhaallakin, niin ei näköjään tarpeeksi kipeitä. Katsotaan mitä tämä päivä tuo tullessaan, jos vaikka KOKSissa treffattaisiin! :wave:
 
Huomenta!! Täällä alko supistelut illalla ja selkäpuolelle ottaa ihan kivasti.. Puolen yön aikaan rauhottu ja pääsin nukkumaan!! No heräsin samoihin tunteisiin nyt aamulla.. Kelloa en edes kattele, se on sellanen piru että lopettaa supparit aina ku kellotan!! :LOL: Ja nyt sitten tulee sellaista verensekaista vuotoa..ei paljon mutta kuitenkin!! Liekkö eilisen sisätutkimuksen jälkilöylyjä vai mitä!! Isäntä lähti käymään viel pari pika juttua töissä, mut soittamalla tulee hetkessä kotiin!! Toivottavasti tämä ois jo menoa eikä mitään vmäistä piruilua masukilta!!! :LOL: Kaikille mahakkaille (no teille onnellisille mahattomille kans vähän) mukavaa ja suppareitten täyttämää viikonloppua!! Jos ei kuulu mitään niin ollaan nyytin ryöstöretkellä... Pitäkää peukkuja!!!
 
Bebes: synnytys oli todella pitkä ja rankka. En ole jaksanut vielä synnytyskertomusta kirjoittaa..no nyt voisin vähäsen elikkä..
Ellenin äidin (ent. tulevan mamin) synnytyskertomus:
Menin äippäpolille lauantaina klo 17.30 kipeiden suppareiden vuoksi joita tuli säännöllisesti 5 min. välein. Tuolloin luulin siis noita kipeiksi vaikka todellisuudessa ne ei vielä niitä ns. synnytyssuppareita ollut.
Olin vain 2 sormelle auki..olin ollut jo viikon. Eli suppareista huolimatta ei edistystä. Kätilö olisi lähettänyt vielä kotiin mutta lääkäri oli sitä mieltä että jään osastolle. Koitin siellä sitten nukkua muttei tullut mitään koska supparit tulivat edelleen 5min. välein. Jossain vaiheessa pyysin särkylääkettä ja sain 2 kpl Tramalia. Ei ollut mitään mainittavaa apua.
Unohdin mainita että aamusta asti oli tullut vereslimaista vuotoa ja se vaan yötä myöten lisääntyi.
Sunnuntai aamuna klo 04.35 tunsin että lorahti jotain vähän enemmänkin ja vessassa käydessä arvelin että nyt tuli lapsivedet. Kävin hakemassa kätilön ja samalla kastelin osaston käytävän
=) Kätilö tutki ja totesi että lapsivettä se on.
Menin vielä huoneeseen makaamaan, supistukset pikku hiljaa koveni ja 7 aikaan soitin kelloa ja sanoin että nyt en enää kestä tätä kipua.
Kivusta itkien ja huutaen kävelin synnytyssaliin puoli yhdeksän aikaan aamulla. Olin edelleen vain 2 sormelle auki.
Olin käyräkoneessa ja istuin keinutuolissa ja hengittelin ilokaasua joka ennakkoluuloistani huolimatta oli todella paljon avuksi. 7 tunnin ajan hengittelin kaasua ja otin vastaan suppareita..lämpöpusseja pidin selässä ja alamahan päällä. 11 lähtien supistukset vaan koveni. Aina välillä tehtiin tutkimusta ja vasta puoli 4 aikaan iltapäivällä oli 3 cm auki. Silloin laitettiin vauvalle anturi päähän ja laitettiin valmiiksi katetri antibioottia varten, mulla kun todettiin b-streptokokki. ja myös epiduraalia varten sain selkään katetrin. Ekan epiduraalin sain puoli 5 aikaan. Siitä sitten pikkuhiljaa kohdunsuu lähti avautumaan. Eli todellakin pikkuhiljaa sillä vasta 9 aikaan illalla olin 6cm auki. Omat supistukset vaan lakkasi epiduraalin takia ja mulle alettiin antaa oksitosiinia. Kipu oli kamalaa..epiduraalin sain viimeisen kerran 22.35 ja jouduin lopettamaan silloin ilokaasun ottamisen. 23.30 olin viimein 10cm auki.
Tasan 00.00 yöllä aloin ponnistamaan...kätilö neuvoi ensin vain harjoitusponnistamaan mutta mun oli pakko joka kerta ponnistaa täysillä ja välillä tuntui että ponnistus jäi päälle. Ponnistusvaihe kesti konaisen tunnin ja vihdoin klo 01.00 neiti oli ulkona.
Repeymiä tuli muutamia ja aika monta nirhaumaa.
Synnytys kirjattiin alkaneeksi klo 11.00, avautumisvaihe 13 tuntia, ponnistusvaihe 1 tunti ja jälkeiset 20 min.
Rankasta synnytyksestä palkittiin aivan ihanan kauniilla ja kiltillä pikku prinsessalla. Neiti oli ensi pesun ja pukemisen jälkeen tissillä tunnin ajan ja sitten kävin pesulla ja lähdettiin osastolle.
Toivottavasti tämä tarina ei nyt ollut liian pelottava!
 
Vietin viikko sitten muutaman päivän TYKSissä, oma synnytykseni kun ei edennyt ja viikkoja liian vähän, että olisivat avittaneet. Osastolle tuli nuori ensisynnyttäjä jonka kanssa vaihtelin kuulumisia ja su aamulla hän oli siirtynyt saliin jo kun koputtelin huoneen ovea, että miten menee kun aamuyöstä menivät vedet.

Jos tunnistat itsesi niin laitappa yyveetä :)
 
Tässä tulisi synnytystarinaa, jos nyt ennätän sen kokonaisuudessaan kertomaan. Hieman meinaa kiirettä pitää vauvan ja kaksi vuotiaan kanssa. Esikoinen lähti jo aamulla varhain kouluun.

Tiistaina menin yliaikaiskontrolliin Kysiin. Kätilö teki tutkimuksia ja otti sydänkäyrää. Sitten lääkäri ultrasi ja teki sisätutkimuksen. Sitä ennen olin pyydellyt ja anellut että käynnistetään. Kohdunsuu oli auki 3 cm, joten alettiin käynnistämään. Lääkäri päätti että ensin kalvot puhki ja tunnin kuluttua siitä tippaa. Siirryin siis synnytyssalin puolelle. Tässä vaiheessa soitin miehelle että alapa tulla. Ilmoitin myös tytärtä hoitaneelle äidilleni että en tulekaan kotiin vaan jään hakemaan vauvaa. Ensin siis kalvot puhki. Vettä ei tullut nimeksikään. Vauva oli ilmeisesti niin alhaalla ettei vettä päässyt tulemaan. Puoli tuntia piti pötkötellä. Supistuksia tuli vain vähän ja epäsäännöllisinä. Kätilö toi minulle lounaan ja mieskin ilmaantui paikalle. Sitten olikin jo kulunut tunti kalvojen puhkaisusta ja kätilö laittoi tipan. Oksitosiini tippumaan. Jo alkoi tulla säännöllisiä supistuksia ja ne alkoivat olla kipeitä. Sain ilokaasua helpottamaan kipua. Sovittiin kätilön kanssa että epiduraali tai spinaali kun alkaa sille tuntua. Kätilö lisäsi oksitosiinitippaa suuremmalle. Kivut lisääntyivät ja pyysin parempaa kivun lievitystä. Kätilö tarkasti kohdunsuun tilanteen: 7 cm auki. Menin käymään vessassa. Sieltä tultuani kuulin että anestesialääkäriä ei saa, joten gyne laittaa kohdunkaulan puudutteen. Vessasta tultuani alettiin laittamaan. Kohdunsuu lähes kokonaan auki eikä puudutetta saanut enää kuin toiselle puolelle "liepeeseen" laitettua. Minä kauhusta kankeana että tälläkö pitää pärjätä. Kivut olivat todella kovat. Ilokaasu ei juurikaan auttanut. Gyne lähti salista ja lähes samalla ovenavauksella tuli anestesialääkäri ovelle että tännekö tarvittiin puudutusta! Kätilö siihen että ei enää tarvita! :eek: Se oli viidestä minuutista kiinni!!! En kyllä itseasiassa tiedä vieläkö olisin pystynyt olemaan paikallaan spinaalin laittoa varten, kivut kun olivat helvetilliset. Seuraavaksi alkoi ponnistuttaa ja ponnistelin muutamalla ponnistuksella tyttären maailmaan.

1-vaihe kesti 1 t. 17 min
2-vaihe kesti 4 min
3-vaihe kesti 10min

Yhteiskesto noin 1 t. 30 min. Aika nopea synnytys. Kätilöllä taisi olla kiire kun vähän väliään lisäsi tehoja tiputukseen ja minä vain |O Kivut kyllä loppuivat siihen paikkaan kun tyttö tuli maailmaan. Se palkitsi kaikki kärsityt kivut. Jälkikäteen ajateltuna ei se niin kauheaa ollut. Kipeää teki mutta onneksi synnytys ei ollut pitkä.

Eilen pääsimme kotiin. Nyt alkaakin sitten arjen opettelu. Onneksi mies on ensi viikolla ainakin isyyslomalla. Tämä aamu meni ihan hienosti. Poika ennätti kouluun. Keskimmäinen kyllä puuhailee välillä luvattomia mutta toivottavasti ei särje kovin paljon tavaroita silloin kun en pääse katsomaan! Pienimmäinen nukkuu tällä hetkellä sikeästi. :heart: Viime yönä uusi tulokas vierasti ilmeisesti uutta kotiaan kun valvoi puoli kolmeen saakka. Syötin ja syötin mutta ei vaan ottanut nukkuakseen. Aivan selkeästi katseli uutta paikkaa että missä sitä nyt ollaan. Sitten nukkuikin viiden tunnin unet ja herättelin hänet syömään.

Nyt taitaa olla parasta kun lopettelen ja lähden katsomaan että mitä tuhoa keskimmäinen on saanut aikaan! Menevä tapaus!

Onnea minunkin puolestani muille vauvautuneille! Voimia teille jotka vielä kannatte vauvoja masussa!
 
zamppa
Soippa, mites sulle noin myöhäinen käynnistysaika? Eilen kun kävin neuvolassa niin sanoi että maksimissaan enää kaksi viikkoa kun kuulemma 30.8 aletaan käynnistelemään jos ei kuulu omin avuin. Ja sähän olet kuitenkin mua kaksi päivää aikaisemmassakin...

Yöllä supisteli useampaan otteeseen suht kipeästikin mutta lopahti sitten aika nopeasti vessakäynnin jälkeen. Mietin jo että jos jatkuu niin nousen ylös ja alan kellottamaan mutta niin ne vain lopahti ja sain unta, p*rkele.

Onnea taas muutamille onnekkaille, jotka ovat eilisen jälkeen ilmoitelleet uutisia!
 
:heart: Poika tuli :heart:

Maanantaina 13.8 (40+3) klo 5.45 tulla tupsahti maailmaan suloinen poika vauva :heart: :heart:
Painoa Juniorilla oli 4280g, pituutta 54cm ja kupoli 36cm

Tulen myöhemmin kertomaan kuulumiset, mutta nyt menen kuuntelemaan maailman ihaninta ääntä eli unituhnutusta :D

Öykä & Juniori
 

Yhteistyössä