**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

Elzu onnea kunnon liikkeiden tuntemisesta :) Mie kaipaan niitä myös...ainut mitä tunnen on pienet hipsuttelut tietyssä asennossa istuessa joskus ns "sisäänpäin" :D ...istukka on kuulemma edessäpäin joten kunnon potkuja jne saan varmaan vielä odotella..

schnappy ei siis vaihdeta sulle lasketua aikaa listaan? :)


tuo avoneuvola olis ihan huippujuttu!!!ei täällä ole koko kaupungissa sellaista. Onneks meidän neuvola kuitenkin ottaa vastaan jos joku askarruttaa tms...

mittumaaria mie ihmettelin jokunen viikko sitten myös mun matosen sykettä kun huiteli 170:ssä,mutta mm täällä joku sanoi että koko raskaudenajan sykkeet oli ollut 170-180 väliä,että en mie ainakaan huolestuis. En ymmärrä miks se terkka ei kertonut miks tosta pitäs huolestua tms..Toivotaan et kaikki olis hyvin :)
 
Mittumaaria: Mulla on edellisissä raskauksissa se syke ollut alusta asti ollut 160-170 ja kaksi tervettä tyttöä olen saanut. :heart: En usko että siinä mitään hätää on. Kurjaa tuollainen pelottelu! :hug:
Neamma ja masukki, eilen POKSUI 15+1 nyt! :D
 
mammy, mulle voit laittaa rivin 32 v, kolmas tulossa, synnytyssairaala P-KKS.

Syysmyrskylle lohdutukset, vaikkei varmaan mikään tuossa tilanteessa auta. Eipä omat keskenmenot kummoiselle tunnu moisen rinnalla, sanat eivät enää riitä lohduttamaan. Jaksamista toivon silti!
 
mittumaaria, mulla on olleet sekä esikoisen että nyt tämän tulokkaan sykkeet tota luokkaa, eikä kertaakaan kukaan ole sanonut että pitäisi huolestua :)

Meillä on nyt nt- ultra takana ja hyvin näytti kaikki olevan. Esikoista rauhallisempi tapaus, aluksi liikkui kovasti ja sitten ei yrittelyistä huolimatta suostunut enää asentoaan vaihtamaan :) Näkyi pikkunenä, sormet ja varpaat, niskaturvotus 0.7. Seuraavan kerran mulla on neuvola vasta kuukauden kuluttua, rakenneultra kahden. Nyt siis rauhassa vatsan kasvattelua.
 
Syysmyrskylle ja miehellesi: Pahoitteluni vauvojen menetyksen vuoksi. :hug: Voimia suruajallenne!

Mittumaaria: Normaalit sykkeet 140-180 sanottiin mulle np-ultrassa. Oman vauvan sykkeet oli 167-171 välillä kun kuunneltiin.
 
Pikaisesti omaa napaa perään.

Neuvolassa kävin ja ultrassa näkyi pieni jumppailija. :heart: Ensin nukkui, mutta sitten alkoi venytellä ja miten noin pieni voikaan jo noin liikkua. La menee nyt sitten neuvolan mukaan se 30.8, joten mennään sen mukaan. Tosi alhaalla tuolla lantiossa vielä pieni majailee, joten ei ole ihme jos en itse ole kohtua vielä löytänyt. Lisäilen myöhemmin ultrakuvaa kun taas osaan käyttää tuota skanneria.

palailen lukemaan myöhemmin. Esikoinen aloitti sopivasti vatsataudin. |O
 
Hei! Jos nyt uskaltautuisi mukaan eli ikää 26 v, toinen lapsi tulossa, sairaala olisi SatKs ja 16.8.

Pahoittelut kaikille suru uutisten kohdanneille, ja paljon voimia..

Lueskelin tuossa teidän tammikuun juttuja ja nyt tätä uutta pinoa, jos pääsisi mukaan että mitä olette keskustelleet.

Eilen oli ultra ja kaikki oli nyt hyvin. Neuvola onkin vasta seuraavan kerran 4 viikon päästä 1.3.
Tähän mennessä on ollut 1 neuvola, 1 neuvola lääkäri ja sitten eilinen ultra. (Kävin myös varhais ultrassa yksityisellä). Ennen esikoista oli yksi keskenmeno ja se on pelottanut koko alku ajan. Muuten olo on ollut ihan hyvä alkuun oli pahoinvointia ja väsymys on nyt vaivannut.

hiiaa ja "xxxxx" 12 +2
 
Lämpimät halaukset syysmyrskylle ja muille vauvansa menettäneille :hug:
Olikos täällä muita joille lapsille tulee pieni ikäero? Kertokaa fiiliksiänne.. ja jos joillakin on jo lapsilla pieniä ikäeroja niin kertokaa kokemuksianne. Meille tulossa se 1-v. aikalailla tasan ja jännittää kyl välillä tosi paljon. Esikoinen meillä onki sitte jo 4-v. et näitten ekan ja toka välillä oli 3,5 vuotta ikäeroo niin ei oo kokemusta pienistä ikäeroista.
Milloin muilla rakenne-ultra??? Niitä on niin mukava odottaa. Täällä vasta 25.3.

Jonetta rv 12+5
 
syysmyrskyllä jaksamista::hug:

Ja pahoittelen jo alkuun omanapaisuuttani mutta:
Mulle on tullu sellanen olo, ettei vauvalla oo kaikki hyvin. Ja soitin äsken neuvolaan veriseulan tuloksista ja ne oli: joku Papp-A 311 ja s-hcg 151, no menin sitten idiootti guuglaamaan.:ashamed: No keskustelut mitä löysin,niin niissä toi pappa oli ollu paljon korkeempi ja vastaavasti hcg alle 100. Nyt ei sitten tuu tästä huolesta loppua, mietin jo et kehtaanko soittaa neuvolaan ja kysyä et onko nuo arvot ihan viturallaan..:(
Nt-ultra on vasta 12.2 ja menkkojen mukaan sillon on jo rv13+2, ultran mukaan n.viikon vähempi. entä jos sillon ei saa enää kunnolla mitattua tms.. voi elämä tätä huolen määrään.:(
Anteeks purkautuminen, muttei oikein oo muutakaan paikkaa johon ihmetellä ja märistä.:(
epävarma tuulis ja rusina rv 11
 
majj meijän 2vee on kans innoissaa ja aina sillon tällön muistutaa että "äitin masussa on vauva" ja ku kysyy et kumman haluais, ni "venla haluu pikkuveljen!" :D

syysmyrsky Kauheeta... :'( Niin paljon voimia ja iso rutistus.. :':)hug:


mammavaatteista en oo viel ottanu käyttöö mitää.. pääasias ihan yöhousuis hengaan päivät ku sängyssä maaten ne oikeestaa menee.. toivottavast alkaa koht jelppaa ja pääsee elää taas normielämää! Viime raskaudessa en ees ostanu ku YHET mammalökärit ja YHEN virallisen mammapaidan.. Tässä raskaudessa aion kyl hommaa ainaki valkosia mammatoppeja!! :) ja sit parit housut! Ja onneks saa odotella kesällä ni voi käyttää normi mekkoja ja tunikoita! Ihanaa! :)
 
Viimeksi muokattu:
minttumaaria! Mitä epänormaalia tossa nyt sitte ois?? Mulla oli tytön kanssa aina "korkeet" sykkeet! Kerran oli 177! Eikä mitään hätiä! :O Siis eikö toi oo ihan täysin normaali...? Mul oli alin mitä mitattii muistaakseni 150, aina sen yli.. Oliks se terkka ihan kokenu ym..?
 
Tuuulis, en tiedä noista arvoista, mutta jo niiden perusteella voi mun käsittääkseni laskea jonkun sortin todennäköisyyden kromosomihäiriöille. Nuo veriseulat on käsittääkseni sellaisia, että n. 75-80% todennäköisyydellä löydetään kromosomihäiriöt. Tuo rv 13+2 oleva nt ultra ei ole liian myöhäinen, se täytyy tehdä viimeistään rv 13+6. Mulle itselleni se tehtiin myös just rv 13+2, ja hyvin sieltä se turvotus saatiin mitattua. Oli vähän isompi kuin mitä olisin itse toivonut, mutta yhdessä verikokeiden kanssa (joiden arvoista en tiedä sen enempää) saatiin kuitenkin hyvä todenäköisyysluku.

Siis sehän näissä veriseuloissa ja nt ultrassa on kyseessä: ne laskee todennäköisyyden kromosomihäiriöille. Eikä mun käsittääkseni sitten myöskään millekään muille häiriöille, eli lapsella voi hyvin olla esim huulihalkio tai sydänvika vaikka nämä kromosomiseulat näytääisikin puhdasta. Lisäksi nää ei ole 100% varmoja, vaan jos nyt otetaan esim todennäköisyys 1:20000 niin se tarkoittaa sitä, että sellaiset arvot seulassa saaneilla lapsilla on kuitenkin yhdellä 20000:sta jonkun sortin kromosomihäiriö. Eli tosi harvalla, mutta jollakulla kuitenkin. Ja sitä ei ikinä tiedä josko itse on se joku, varmuuden saa vaan joko istukka- tai lapsivesinäytteellä. Ja niillä taas on oma keskenmenoriskinsä.
 
mammavaatteet ei luultavasti tule vielä pitkään aikaan olemaan käytössä :) Paitsi jos maha kasvaa ihan eri tahtiin ku esikoisesta. Mulla on olemassa yhdet oikeat mammahousut ja sit muutamia paitoja. No itseasiassa niitä paitoja oon käyttäny ku ne on muutenki kivat, mut ei tosiaan vielä tarttis. Ihan normi farkut on jalassa ja riippuu päivästä tarviinko vyönki vai en.

Minttumaaria mulle neuvolassa sanottiin et vauvan syke nousee heti kun vauva liikkuu, eli jos siellä on ollu tosi aktiivinen vauva masussa, niin ihan normaali on toi 170 syke. Ja kaipa se voi muutenkin olla normaali, yksilöitähän me ollaan :)

Tuuulis soita ihmeessä neuvolaan jos mietityttää. Mä en osaa noista arvoista kyllä sanoa mitään, mutta luulis että sulle olis sanottu jos niissä olis jotain mätää?

Jonetta en tiedä mikä lasketaan pieneksi ikäeroksi, mutta meille tulee vajaa 1v10kk ja mulle se vaikuttaa suht pieneltä :) Mut toki aatteet olis varmaan erit jos olis vain 1v ikäeroa. Kuitenkin tollainen vajaa parivuotias osaa jo aika paljon kaikkea tehdä itse. Nyt juuri opetellaan itse syömistä ja hyvin se sujuu jo. Toisaalta välillä mietin, että saakohan esikoinen olla tarpeeksi kauan stara... Ja tulee haikea mieli kun mietin että hän joutuu jakamaan äidin sitten. Mutta kaikesta selvitään. Ja myöhemmin on hyvä kun on kaveri, jos siis sisarussuhde on hyvä. Sitäkin mietin paljon että miten siihen voisi itse vaikuttaa että sisaruksista tulisi läheiset. Mulla on itsellä vajaa 2v vanhempi isoveli ja no, ollaan väleissä mut ei hyvissä. Asiallisissa. Ei olla koskaan tultu toimeen. Mut mun 6v nuorempi sisko on sittaas aivan ihana :) Ja ollaan tosi läheiset.

Rakenneulta on tossa maaliskuun alussa. Ei se vielä jännitä, mutta hassua on kun tässä välissä ei ole mitään. Masun kasvattelua vain :) Monet on käyny neuvolalääkärissä, mut täällä on kai sellainen vasta joskus viikolla 30! Jos nyt yhtään oikein muistan. Katselin muuten eilen kalenteria ja huomasin että oon viikolla 35+1 kun on kaverin häät joissa oon kaasona :) Aikamoinen maha varmaan on sitten jo :)

Ruokaa tekemään --->

hemari 14+6 (huomenna poksuu, jee!)
 
Rakenneultra on vasta 30.3 tuntuu että siihen on vielä piiiitkä aika ! :)

Nyt ollaan kerrottu sit molempien vanhemmille, omat olivat todella iloisia ja mies kertoi sit omilleen puhelimella, kun lähtevät pian reissuun eikä nähdä heitä hetkeen. Anoppi oli sit tietty kysynyt oliko suunniteltu ihan vai ei.. Että mua ottaa tuollaset kysymykset päähän !! :headwall: Olis tehnyt mieli sanoa että tätä hetkeä on odotettu reilu 2 vuotta jo! ( vaikka ei siis niin kauan ollut yritystä, mutta piti saadat hommat hoidetuksi.. :) )

Minttumaaria: Mua kans ihmetyttää tua että mitenkä niin liian korkeat sykkeet? :O Mulla ainakin oli tyttöä odottaessa vähä väliä 150-170 hujakoilla sykkeet ! Eikä koskaan ketään valittanut mitään :)

pikku87: Meillä kans tua tyttö meinaa että masussa on pikkuveli ! :D Tosin oi johtua siitä että nyt aika monelle tutulle on syntynyt se pikkuveli :D

majj & 12+3
 
siobhan: Kiitti vastauksesta, kyllä mä tiiän noi miten se tutkimus menee jne. mutta kuitenkin sitä omassa mielessä pyörittelee kaiken niin ettei enää usko faktaa.:/ Mutta soitan kuitenkin huomenna neuvolaan, että saan edes jonkinlaisen mielenrauhan.:) mun piti ite kysyä nuo arvot, kun ultra on sitten toisaalla ja sinne pitää olla ne valmiina, en varmaan ois muuten itekkään tienny.
Hemari: veikkaan etteivät siksi sanoneet, kun ultran yhteydessä varmistetaan raskausviikot ja ne sitten laskee sen riskiluvun.
alusta saakka ollu semmonen olo, ettei kaikki oo kunnossa. toivottavasti olo osottautuu vääräksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä