**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

pilvilinna mieen oikein tiedä miten tuohon doppleri asiaan suhtautua,kun ite esikoista odottaessa olin kk sairaalassa ja joka aamu ja ilta oltiin käyrällä vähitnään puolituntia kuuntelemassa sydänääniä jne..ukson että noi kotilaitteet on niiiiin vähätehoisia ettei viakuta samalla tavalla ko esim neuvolan tms,..ja onhan se niin että ku liikkeet alkaa tuntua niin varmasti jokaisella vähenee se kuuntelu...en ole enää itekkää kuunnellu joka päivä,koska ei kuulu enää niin selvästi,johtuen vissiin siitä että istukka on edessä...

Mie en edelleenkään tajua että oon raskaana,muusta ko ettei omat housut mee jalkaan :LOL: mut siis välillä tulee edelleen sellanen:ainii!!miehä oon raskaana...hassua!
 
Tsemppiä suppareiden kanssa taisteleville, ainakin Miuskille, Sandemarille ja Teelikille! Ja toivottavasti Miuski ne sun muut kipus siitä helpottaa.

(.) Meikäläiselle iski talven eka "kunnon" flunssa. Ei mulla kyllä kuumetta ole, mutta köhää ja yskää ja kurja olo. Onneksi voin tehdä kotoa töitä tänän :) Tää on kyllä sitä laatua flunssa jota kestää vähintään pari viikkoa ennenkuin se alkaa mennä ohi :(
 
Tuosta dopplerista vielä, että eikös se myöskin toimi ultraäänillä? Eli vaikka ne onkin niin korkeita (vai matalia?), ettei meidän korvat niitä erota niin ehkä ne kuitenkin vaikuttaa siihen kehittymättömään korvaan jotenkin? Muistelen muutama vuosi sitten, että oli puhetta siitä, että paljo ultraaminen aiheuttaisi varsinkin pojilla vasenkätisyyttä. En tiedä miksi vain pojilla, ja miksi vasenkätisyys on niin väärin (meidän tyttö kuopus on vasuri), mutta näitä erilaisia epäilyjä tuntuu tulevan tämän tästä. Selvennykseksi vielä että mulla ei siis ole käsitystä dopplerin puolesta eikä vastaan, mutta jos varovaisuusperiaatetta kannattaa niin ehkei sitä kantsi ihan koko aikaa käyttää, varsinkaan alussa kun kuulo on kehittymässä...?
 
Pilvilinna, mä käytin doppleria edellisessä raskaudessa 1-2 kertaa viikossa ja ihan terveeltä toi poika vaikuttaa :)
Just äsken kävin hakemassa uuden dopplerin ja kyllä sieltä ehkä kuulu nopea jumputus :)
Ajattelin ehkä kerran viikossa sillä kuunnella nyt, sit vähemmän kun liikkeet alkaa tuntumaan.
Eihän sitä muutenkaan ole tarkoitus käyttää päivittäin, vain sillon kun vähän huolettaa..? :p
 
Viimeksi muokattu:
Kotidopplerista mullakin oli asiaa, eli nopea jumputus sitten löytyi tänään(11+0)! :heart: Miehen kans molemmat kuunneltiin ja mies oli myös varmana, että kyllä se on! Ihan samanlainen jumputus(nopeus+ääni), kuin tässä linkissä :) Ihan kyyneleet vierähti silmiin, kun ensimmäistä kertaa ne kuulin :) Käytin normaalia liukuvoidetta. Syke löytyi hitusen oikeelta, mutta ei ihan reunasta kuitenkaan ja sieltä karvarajan luota :)

G: Onkos muut saaneet kuuluviin millä viikoilla, mistä kohtaa, mitä geeliä tms käytit? :)

En ajatellut joka päivä kuitenkaan kuunnella :)

innoM + Pulla 11+0

innoM + Pulla 11+0
 
Moikka!

Eilen oli Nt ultra, kaikki hyvin! vikkelä kaveri. Kokoa oli huomat 59,5mm ja nt 1,3 eli ok.. :) Nyt yritän dopplerilla kuulla sydänääniä mutta en oo saanu kuuluviin.. mihin kohtaan lie tuota geeliä ja mistä kohtaa kannattas kuunnella? :eek:
 
innoM G: Mä kuulin ekaa kertaa äänet viikolla 13 ja joku muutama sentti navan alta hiukan ehkä vasemmalta ja voiteena Dopplerin mukana tullut ultraäänigeeli :heart:

Kiitos muuten kaikille jotka vastasivat mun doppler kyselyyn :flower:

 
Mie kuulin eka kerran 10+0 ja noin 5cm navan alapuolelta vasemmalta :) ja geelinä ihan liukkari..Nyt tosiaan kuuluu huonommin ko istukka etuseinässä,mut sillon ko kuuluu niin kuuluu muutaman sentin navasta viistoon alas...
 
Mä jostain ulkomaiselta nettisivulta luin, että kotidopplerin olis hyvä olla heikkotehoinen, max. 3megahertsiä vai mikä luku siinä nyt onkin. Mulla lukee 2,5 megahertsiä (tai jotain semmosta) mun dopplerissa. Mulla on yks vauvakirja jossa puhutaan siitä, että jotkut sikiöt ei pidä ultralaitteiden äänistä vaan pakoilevat niitä ja siksi voi olla hankala saada sydänääniä kuulumaan ja että se osoittaisi, että ne sikiöt ainakin aistii jotenkin sen äänen vaikkeivät kuulisikaan. En tiedä pitääkö tuo paikkansa, mut mä on nyt kumminkin vaan 2krt/viikossa kuunnellu noita sykkeitä, meillä vauva ainaki pysyy aika aloillaan ja yleensäki nuo sykkeet kuuluu mulla aina melkis samasta kohdasta.

Mulla kuulu sykkeet eka kerran rv9+6 (silloin sain dopplerin) ja ne kuulu ihan tuolta karvoituksen rajalta navasta vähän vasemmalla. Liukkaria käytän geelin sijaan. Navasta vasemmalla mulla lähes aina kuuluuki nuo sykkeet, kerran taisi majailla oikealla puolen, en tiedä miksi suosii enempi tuota vasenta puolta. Niin ja istukka on mulla takana.

 
Viimeksi muokattu:
Galluppiin: Neuvolassa saatiin sydän äänet kuuluviin rv 9+2 muistaakseni ! :) ja tiistaisessa ultrassa kuului myös ! Aika alhaaltahan ne kuuluu, navan ja häpyluun väliltä !

Mä oon myös kuullut tuan, että ei olis sikiöllekkään hyvä jos joka päivä ääniä.
Omaa dopleria en aijo hankkia, en koe tarpeelliseksi, jos huolestuttaa neuvolaan voi aina soittaa, tai sit synnärille! :)

Omaan oloon ei ihmeempiä, olo on hyvä kunhan muistaa aamupalan syödä ! :)

majj & 12+4 :heart:
 
Pitkästä aikaa kirjoittelemassa, olen kyllä melkein joka ilta jutut lukenut, mutta kommentointi on jäänyt. Hassua, että moni teistä tuntee jo liikkeitä ja joitain supistaakin, kun täällä raskaus ei edelleenkään tunnu kovin todelliselta. =) Omat vaatteet menee vielä, vaikka maha iltaa kohti alkaa pömpöttääkin.

Nt-ultrassa käytiin, se on aina yhtä ihanaa nähdä pikkuinen! Kaikki oli ok, turvotusta 1mm. Veriseulaan en mennyt. Eka neuvolakin oli, paperisulkeiset lähinnä eikä sydänääniä kuunneltu. Seuraavaksi on neuvolalääkäri ja sitten rakenneultra, eli ei täällä ainakaan liikaa kolmatta odottavia tutkita. ;)

Raskaudesta muistuttaa lähinnä liitoskivut ja lonkkasärky. Onko muilla? Ekassa raskaudessa niitä tuli ihan loppumetreillä, tokassa ja puolivälissä ja nyt kolmannessa ne näköjään alkoi heti ekan kolmanneksen loppuessa. :headwall: En aikaisemmin ole keksinyt niihin mitään apukeinoja, että jos jollain on tiedossa jotain vinkkejä niin kiitollisena otan vastaan.
 
Hello :)

Tosta dopplerista sen verta,että muistaakseni selasin joskus sivuja mistä niitä voi ostaa ihan uteliaisuuttani,niin jossakin niissä luki niin että "voit kuunnella sikiön sydänäänet turvallisesti kerran viikossa" tai jotain sinnepäin!! ja siitä sitten päättelin,että jotainhan siinä täytyy olla,kun kerran sinnekin sivulle noin kirjoitellaan :)

Mutta sellaista kun en omista,niin en sitten voi kuunnellakaan :) Vielä olis kaks viikkoo seuraavaan neuvolaankin. Onneks oon jo melko positiivisilla mielin ja päätin,että en murehdi ennen kun siihen on aihetta jota ei toivottavasti tulekaan ;)

Ja *POKS*
 
Kerron pitkästä aikaa kuulumisiani teille, kun aiemmin en ole vain jaksanut.

Eli meidän pieni rakkauspakkaus todettiin kohdunulkoiseksi viikoilla 7+ ja siitä on ollut pitkä toipuminen. Nyt on saatu lupa yrittää uudelleen paremmalla onnella.

Ja pahoitteluni kaikille muille suru-uutisia kohdanneille ja kaikille muille paljon onnea odotukseenne!

Lumi
 
luminainen osanotot :hug:

Sanokaa nyt et näyttääkö et olen lihonu sata kiloa?vai siis näyttääkö vauvamahalta??...omat vaatteet ei mahdu ja nää mammahousut oikeen korostaa mahaa...kehtaako tälläsissä siis liikkua??vai linnottaudunko vaan kotiin?: /

 
Lemongrass tuosta lonkkasärystä, minulla alko viimeyönä ihan kamala kipu vasemmassa lonkassa, tai oikeastaan alaselästä reiteen asti sattuu vieläkin. Varmaankin iskiaskipua, sattuu kyllä kovasti. Apukeinot olisi kyllä tosiaan tarpeen. Pitää nyt kokeilla särkylääkettä kun töihin pitäisi kohta lähteä..
 
mammy-, no mielestäni ihana masu :) Jotain tuollaista täälläkin jo on, mutta eihän se oikeesti mikään vauvamasu vielä ole näillä viikoilla, vaan enemmänkin turvotusta :)

luminainen84, voimia ja jaksamisia sinne! :hug:

innoM + Pulla 11+1
 
innoM joo siis varmasti turvotusta onkin..ja kohtu ko on noussu jo navan kohdalle niin nostanu läskit tohon ylemmäksi kovaksi massaksi...Neuvolan terkan selitys oli se että ko on vasta niin vähä edellisestä raskaudesta ja kolmas raskaus niin kohtu voi nousta vauhdilla,kun ei ole ehtiny palautua kunnolla...nimittäin epäilin ite et jotain on vialla ko tuntu nousevan niin nopsaan...Np-ultrassahan meil oli tosiaan vaikeuksii ko vauva oli karannu jonnekki tonne navan alle ylös eikä sauvalla oikeen saatu kunnon näkymiä ja päältäkään ei ollu kunnon näkyvyys ko oli sellaisessa asennossa.

Mut oikeesti mua siis ahdistaa ko tosiaan ei olla kerrtottu vast ako muutamalle ystävälle ja vanhemmillemme, joten mietinpä keinoja kuinka saan sen piiloon viel jonksikin viikoksi,,taitaa olla mahdotonta...: /
 
Aivan ensiksi pahoitteluni ison halauksen kera kaikille joilla on ikäviä uutisia!

Sitten pikaisesti omaa napaa. Panacodia joudun vetämään edelleen. Nyt alan olemaan sitä mieltä, että pakko päästä tutkittavaksi. Tämä ei ole kivaa. Aamusta kuuntelin vaavelin sydänääniä dopplerilla ja voi miten riemuitsin, kun löysin suoraan ja oli tasainen jumputus, mutta sitten heräsi ja voi mikä muutos!!!! No tyyppi lähti sitten karkuun ja sain pari kertaa kiinni, mutta sitten taisi paukahduksesta päätellen potkaista mua joten lopetin ;)

Voikaahan hyvin, keskityn paremmin kaikkien kirjoituksiin, kun jaksan täällä enemmän istua. Istuminen pahentaa masukipua...blaah... ja mä olen niin riippuvainen jo teistä ja tästä meitin pinosta :kiss:
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
ultraäänien kuulemisesta itse uskon, että masuasukit voi ne hyvinkin kuulla sillä kuulen itsekin, jos on ultraäänilaite kasvoilla (esim. kasvojen puhdistus ultraäänellä), se ääni on aika kamala, korkea vinkuna, sen tavallaan tuntee kun se liikkuu päässä. ultraäänihän liikkuu aineessa. itse kuulin sen erilaisena, ei sillain "korvan ulkopuolelta" vaan sisällä päässä...en tiedä sitten oliko laitteessa ko. kerralla jotain vikaa, mutta hoitaja ei kuullut ääntä. toisaalta kuulen muutenkin herkemmin korkeat äänet, kuulen mm. hiirenkarkoittimet (sellaset, jotka pitää korkeeta naksuntaa, jonka hiiret kokee epämukavana ja jota ihmisen ei pitäis erottaa), ja myös joskus kuulen pistorasioiden sirinän.

miuski mulla vihlo eilen kans mahasta aika kipeesti, soitin neuvolaan ja siellä oli joku tympeä sijainen. ihmetteli vaan, että miksei oo aiemmin vihlonu kun on kuulemma ihan normaaleja kohdun kasvukipuja. no tänään ei oo vihlonu, joten toivottavasti olivat noita normaaleja kipuja ja jäi vaan häiritseen sen sijaisen kommentti "kumma kun ei oo aiemmin ollu" - oisko pitäny? onko se nyt epänormaalia, että ei ole aiemmin ollu?

mammy meidän tulokkaastakin tietää vaan yksi mun kaveri ja miehen työkaverit, välillä tosiaan turvotus sitä luokkaa, että kumma jos ei omat työkaverit kohta arvaa. lisäksi kun olen siellä koko ajan syömässä ja ravaan vessassa :D viikon päästä on ultra ja sitten aiotaan kertoa yleisesti, mutta ei ennen sitä kun ei tiedetä onko kaikki hyvin. tuosta kuvasta ehkä kyllä arvaisi, itse olen piilottanut mahan löysän mallisilla paidoilla, omat farkut vielä menee jalkaan paitsi istuessa pitää nappi avata. inhoan shoppailua talvella niin se mammavaateostoksille lähteminen tuntuu kamalalta, ainakin tässä olotilassa. en voi kuvitellakaan miten rupeaisi ahdistamaan toppavaatteissa lämpimässä kaupassa...
 
jeeni sepä se ko mul ei kauheesti löysii paitoi ole,muita ko mammapaitoja jotka oikee korostaa nekin :/ meil oli ultra jo ja kaikki oli hyvin,mut en silti haluisi viel julistaa...Täytyy vaan toivoo et eivät hoksi..en mie noita haalareita ole pitäny kun kotona,,tai sit ollu paksu takki päällä jne..Painoo ei onneks ole tullu yhtään,,,ja toivon et tää maha vaik viel tästä "putoais" kun turvotukset hävii..
 
Mulla ei ole lähellekään vauvamasua :D ja ei varmasti tule vielä pitkään aikaan. On aika runsas vyötärö varustus ennestään, ettei kukaan osaa arvailla meidän vitosen odotuksesta varmaan vielä seuraavaan 10 viikkoon :) mutta se ei mua haittaa. Haluan olla tulokkaan kanssa vielä ihan salassa ainakin sinne rakenneultraan saakka.

Olo on täällä hyvä. Pieniä kuplimisia taidan havaita masussa :heart: eilen tuntui pieni muljahdus tuolla alamahalla vasemmalla =)

Pieni Tähtönen ja Pikku Viitonen 13+4 :heart:
 
pieni tähtönen mulla on kans tota keksivartalon varustusta niin siks kai se toi pullottaaki tuolleen,ko kohtu nostaa läskit navalla : / mut ei auta-..ihanahan se on et masu kasvaa,mut sais hetken viel pysyy piilosilla :)
 
heippis! lukenu oon säännöllisesti teijän juttuja vaikka kirjoittaminen onkin jäänyt vähemmälle. Nyt kuitenkin pakko avautua jonnekkin suuntaan....

eilen oli eka ultra ja viikkoja viimeisistä menkoista siis 12+1 . kaikki muuten ultrassa ok paitsi niskaturvotus 2,9 joka on yläkanttiin joten veriseerumi otettiin sen jälkeen ja nyt odottele pari viikkoa niitten tuloksia. sanoi kyllä että tällä turvotusmäärällä tulee "hälyytys" ja sitten lapsivesipunktio tai istukkanäyte.
sikiö vastasi n.5päivää nuorempaa joten laskettuaikakin siirtyi 23.8

ei ole aikaisemmissa raskauksissa ollut mitään hälyyttävää ja eipä sitä omalle kohdalle nytkään oisi uskonut :'( on kyllä piinaavat pari viikkoa edessä odotellessa tuloksia...........
 
Millukka :hug: toivottavasti kaiki on pienellä hyvin. Meillä oli edellisessä raskaudessa niskaturvotusta lapsella vähän yli 3mm. Ottivat heti samantien istukka näytteen kun sattui olemaan erikoislääkäri paikalla. Veriseulaan olin jo aikasemmin osallistunut ja siitä ei hälytystä tullut. Mutta sitä turvotusta oli niskassa ja kaikkialla muuallakin kehossa. Otettiin myös virusvasta-aineet jos mulla olis ollut joku esim parvorokko. Joka olis voinu sen turvotuksen aiheuttaa. Epäilivät myös, että sydämmessä voisi olla häikkää.
Mutta istukkanäyteestä tuli tukokset parin viikon päästä ja tulos oli terveen pienen pojan kromosomit, myös virusvasta-aineet oli puhtaat.
Rakenneultraan mentiin rv 20 ja kaikki ylimääräinen turvotus oli kadonnut ja erikoislääkäri ultrasi ja tarkisti sydämmen toiminnan erittäin tarkasti eikä sieltäkään löytynyt mitään vikaa.
Meille syntyi 2009 helmikuussa täysin terve poikavauva, jolla ei ollut pienintäkään vikaa missään.
Koskaan ei löytynyt mitään selitystä sille turvotukselle. Mutta odottavan aika on pitkä varsinkin tuossa tilanteessa.
 

Yhteistyössä