**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

Ensin syysmyrskylle lampimat halaukset. Tuli niin surullinen olo, mutta olet varmaan oikeassa siina, etta heilla oli varmasti jotain huonosti, muuten ei nain olisi kaynyt. Tarkeinta on, ettette syyta itseanne tapahtuneesta. 'Luonto' on ihmeellinen asia, ja joskus se tekee paatoksia puolestanne. :hug:

Sykkeesta. En ole viela paassyt kuuntelemaan omaa napaani mutta esikoisella oli kylla aina sykkeet 162-170 luokkaa, eli en olisi huolissani.

Tuuli - tosi kummallista, etta antavat tuloksia noin vain selittamatta mita ne tarkoittavat?! Eihan nuo luvut mitaan merkitse maallikolle. Soita vaan takaisin ja vaadi, etta joku vahan kertoo, mita kyseessa. Mutta ala liikaa huolestu, uskon kylla, etta he olisivat sanoneet jotain, jos riskiluku olisi korkea!

Meilla oli eilen eka neuvola ja vaikka siina nyt vaan taytettiin niita lomakkeita ja kaytiin lapi syomiset ja polttamiset ja muut, seka otettiin verta, niin olin ihan innoissani. Unohdin jopa kysya, voisivatko kuunnella sydanaania, mutta toisaalta uskon, etta vastaus olisi ollut ei, silla huoneessa ei ollut mitaan makuu-mahdollisuutta. Tutkivat samalla vahan mun vanhoja synnytyspapereita ja totesivat, etta mulla oli viimeksi haemorrage ja menetin 1,5l verta (onko se paljon, miten paljon te olette menettaneet?). Kylla ma tiesin, etta verta menetin, mutta tuo luku oli kylla uutta. Tasta syysta mulle buukettiin ylimaarainen laakarintapaaminen rv 32 keskustellaaksemme miten valttaa etta sama tapahtuisi uudestaan. Ainakin koti- ja vesisynnytys ovat vissiin pois laskuista, mutta en olisi kumpaakaan halunnut joten ei hataa. Taalla kotisynnytykset (katilo tulee sairaalasta kotiin) aika yleisia.

Ensi viikolla np-ultra, rv 16 paikkeilla neuvola, ja sitten rv 20 paikeilla rakenneultra. Tasta se lahtee! =)

 
äitysvaatteet housuja on ollut jo jonkin aikaa käytössä, farkut ei mahdu ja kaikki muut puristaa tosi paljon, paidat mulla on muutenki9n yleensä pitkiä. Ihanaa kun loppuodotus on kesällä saa vaan heittää mekon päälle =)

majj Nuo ihmisten kommentit on kyllä joskus ärsyttäviä. Meillä on miehellä setä ja täti jotka ovat toisen ja kolmannen kohdalla kysyneet että oliko vahinko. Kolmosen kohdalla naurettiin niille ja sanottiin, että eiköhän aikuiset ihmiset osaa jo ehkäisystä huolehtia, mutta luultavasti kysyvät vielä tän neljännenkin kohdalla.
 
Kiitoksia ainakin kristiina--,hemari,majj,neamma,ammy ja pikku87 vastauksistanne:hug:
En muista oliko joku muukin ihana kommentoinut.
Tosiaan,terkka ei ole pitkään ollut tuolla töissä ja sai meidän huolestumaan kun kuunteli ensin sydänääniä noin 5min,jonka jälkeen käski minun kääntyä kyljelleen ja takaisin jos vauva on huonossa asennossa ja siksi sykkeet noin korkeat. Kuunteli sitten vielä toiset 5min,jonka jälkeen meni konsultoimaan toista terkkaa ja käski minun olla koko ajan kyljellään siinä kuuntelupöydällä. Sen jälkeen kuunteli VIELÄ ääniä ja sanoi että eikai sitten mitään hätää ole,mutta korkeat nämä on ja puheli jotain jostain rajasta,että pitäisi melkein jo äitiyspolille soittaa (??). Sanoi kuitenkin että turha sinne soittaa että mitäpä ne siellä voisivat tehdä kun näin pienet viikot:|
Kyllä vähän huolestuttiin,vaikka kolmas lapsi onkin tulossa! Molemmilla pojilla sykkeet olleet 150-160,eli pienemmät.

(.) Mä en kestä tätä pahaa oloa. Kaikki oksettaa. Ei tee mieli syödä eikä juoda mitään kun tietää miten huono olo tulee :(
 
Mittumaaria, mulla just vähän aikaa sitten kun kuunneltiin sykettä niin se oli 170-180 välillä ja näin oli esikoisestakin kun ekaa kertaa kuunneltiin.. Eli ihan normaalilta kuulostaa :)

Bump78, kyllä sä oot aika paljon verta menettänyt.. Mulla meni yhteensä 400ml ja se on aika normimäärä.. En nyt muista ulkoa niitä "normeja" mut kyllä yli litran menetyksestä voidaan puhua ja "paljosta"..

Oma napa voi pahoin edelleen, yök.. Ei jaksais enää..

Huikkis ja toukka rv10-11?
 
Nyt en jaksa/ehdi lukemaan mitään. Täällä tilanne, että katsotaan ja vedetään kipulääkettä napaan. Jos tämä ei auta nyt, on vaihtoehtona käynti teekoossa josta lähetteellä tyksiin..... siis.... [kiroilua]... Eilen alkoi kivut.... vuotoa ei luojan kiitos ole.... silti pelottaa!
 
Mittumaaria, moni onkin jo kommentoinut. SIkiön syke on normaalisti siis 120-180, ja riippuu ihan hetkestä jona mitataan, mitä se silloin on. Pitkään alle 120 tai yli 180 on poikkeava. Poikkeavaa olisi myös, jos syke olisi koko ajan sama eli monotoninen, eli ei vaihtelisi ollenkaan(keneltäkään sikiöltä nyt ei kyllä mitata jatkuvaa sykettä, joten ei tiedetä miten se kelläkin vaihtelee, paitsi loppuraskaudessa KTG:ssä, jossa näitä vaihteluja nähdään.) Eli minusta 170 syke on aivan normaali, ei aihetta huoleen. En kyllä ymmärrä, miten terkkarisi näki asian näin, ja noin sua huolestutti. Mutta minusta tuo siis aivan normaali. :)

Siobhan jo kommentoikin tuota Tuuuliksen seulaa-asiaa, mutta siis nuo arvot on nyt vaan arvoja, jotka yksittäisenä eivät merkitse yhtään mitään, vaan otetaan huomioon yhdessä niskaturvotuksen ja äidin iän kanssa, kun lasketaan trisomia-riskiä. En siksi kanssa ymmärrä,miksi kertoivat pelkät arvot kun ei niillä itsekseen ole mitään merkitystä. Ja se riskisuhde siis mikä lasketaan, kertoo siis riskin tavallisimmille trisomioille: trisomia 13:lle, trisomia 18:lle ja trisomia 21:lle (joista trisomia 21 eli kromosomi 21:n esiintyminen normaalin 2 kappaleen sijaan kolmena kappaleena on siis Downin syndrooma). Muista kehityshäiriöistä tuo riskisuhde ei siis kerro mitään. Mutta tästä joku muukin jo kirjoitti.:) Soita ihmeessä sinne neuvolaan vielä jos asia mietityttää ja pyydä kertomaan se riskisuhde. Vai oonko ymmärtänyt väärin, ja sulla ei ookkaan vielä ollut sitä ultraakaan? Tsemppiä, tiedän miten joku asia voi ruveta huolestuttamaan ja painamaan mieltä, varsinkin jos kyse raskaudesta. :hug:

Bump, mä menetin synnytyksessä verta muistaakseni kanssa 1,5 l, ja hemoglobiini laski johonki 90:een, ja aika heikko olo olikin sillon synnytyksen jälkeen. Ei mulle kyllä olla puhuttu mistään arviosta tässä raskaudessa asian suhteen. Mulla ei meinannut istukka irrota ollenkaan synnytyksen jälkeen, siitä sitä vuotoa tais tulla, melkein jouduttiin jo leikkaussaliin istukan irrottamista varten mutta onneksi sitten irtosi kuitenkin itestään....

Kuulin muuten radiosta että kun nyt alkaa Jäniksen vuosi, pitäisi kaikista tänä vuonna syntyvistä tulla luonteeltaan rauhallisia ja harkitsevia =) Toivoa sopii, varsinkin kun esikoinen varsinainen temperamentti-täti!=)

( . ) Täällä on viime päivinä oltu aika aktiivisia masussa ja pikkuinen monottaa äitiä koko ajan mahaan! Aika ihanaa.... :heart:

Kirppiina ja masumurunen 14+3

 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, piti vielä tosta neuvolalääkärikäynneistä! Eli käsittääksenihän tuo asetushan muuttui, ja samalla kun vauvojen ja lasten neuvolakäyntejä lisättiin, niin raskaudenaikaisia vähennettiin. Jatkossa kai kaikile odottajille tulee automaattisesti vain yksi neuvolalääkärikäynti noin viikolla 28. Alku- tai loppuraskaudessa ei ole automaattisesti lääkärineuvolaa, ainoastaan sitten jos siihen on jokin erityinen tarve (kuten äidin sellainen perussairaus tai lääkitys, joka tarvitsee erityistä seurantaa tai muutoksia raskauden aikana, tai jokin ongelma ed raskaudessa, joka täytyy ottaa huomioon tässä raskaudessa jo alkuvaiheessa, tai loppukäynti niille, joilla esim aiemmissa loppuraskauksissa/synnytyksissä erityistä ongelmaa). Meillä juuri nyt ollaan siirtymässä tähän systeemiin, ja kun edellisessä raskaudessa oli kanssa 3 käyntiä lääkärillä vaikkei erityistä syytä ollut, nyt on automaattisesti vain se yksi.
 
Syysmyrskylle, olen niin kovin, kovin surullinen teidän puolesta! Sanat ei riitä... Kovasti toivon voimia teille kummallekin!!

Nettikatko on tehnyt ikävän tauon tähän palstailuun :(. Sen lisäksi olen kärsinyt alle viikon välein kolme päivää kestäneistä, koko ajan lisääntyvistä ja pahenevaan päin menevistä migreeneistä. Lääkäreitä olen konsultoinut jo neljää, mukaanlukien neuvolalääkäri, mutta kukaan ei ole juuri kantaa ottanut. Terkat taas kaikki ovat olleet huolissaan sekä minun että vauvan voinnista tämän kivun keskellä ja ehdotelleet pidempää sairaslomaa, mutta lääkärit ei jostain syystä ota oiken tosissaan, saati ota edes puheeksi pidempää saikkua. Mua alkaa stressaamaan tämä ihan hirveästi (ja sehän taas osaltaan ruokkii migreeniä) kun joudun töihin soittamaan saman päivän aamuna etten pääse sängystä juuri pidemmälle ja asiakkaat joudutaan perumaan jne. Ja tämä on siis toistunut viikoittain nyt jo kuukauden ajan. Olen tosi pettynyt lääkäreihin, jotka jokainen sanoo eriä ja pari ei edes uskonut, että tämä migreeniä on, auraton migreeni kun yleensä helpottaa raskauden ajaksi :(.

Mutta jotain hyvääkin, eilen tehtiin ensimmäiset hankinnat vauvalle: käytiin varaamassa ne ihanat Emmaljungan valkoruskeat sportti vaunut sekä Gracon turvakaukalo-matkaratas systeemi. Raitis tosin taisi tuosta mainita ettei ole optimaalisin vauvalle, mutta eihän sitä ole pakko rattaisiin liittää sitä kaukaloa paitsi poikkeustapauksissa ja kun joka tapauksessa molemmat tarvittiin. Alan pikkuhiljaa kiintyä tähän ajatukseen, että meille tulee vauva enkä malttaisi enää odottaa :heart:.

Äippävaatteista, minä myös olen käyttänyt äitiysfarkkuja jo parisen viikkoa, tuntuvat mukavilta jalassa, vaikkei maha vielä täytäkään niitä kokonaan. Ja ihanaa olla kesällä raskaana, ihanaa käyttää kaikkia kesävaatteita :). Mä oikein haaveilen kesästä koko ajan, tosin siihen liittyy sekin että vihdoin ja viimein asutaan jo silloin siellä meidän omassa talossa eikä täällä väliaikais mökissä missä kaikki on niin hankalaa... Vaikka remppa menikin isoksi, niin kyllä se varmasti kannattaa ja saadaan unelmien koti, kaikin puolin :heart:.

Sykkeestä, moni olikin jo kommentoinut mutta kyllä minunkin tietojen mukaan ihan normi syke, meillä ollut nyt 169 ja 160 mitä mittailtu. Dopplerilla on kyllä hankala kuunnella, saan kuuluviin vaan hetkeksi ja sit se ilmoittelee välillä ihan ihme sykkeitä mitkä ei voi olla minun eikä vauvan... Mutta olisko ultrassa ollut tuon 160.

 
kirppiina mulla ei siis synntyksessa muita komplikaatioita, vaan verta tuli siita lahtien, kun lapsivedet oli menny ja koska sen jalkeen kesti viela 13h siihen, etta tytto syntyi, niin verta sitten ehti tulla jonkun verran. Muistan vaan, miten makasin siella sangyssa ja aina puolentunnin valein tulivat vaihtamaan mun alla olleen 'kertakayttopatjan'.. mulla siis todettu huono verenhyytyminen muutenkin. Ja verta tuli myos reippaasti jalkeenpain, jattiside piti vaihtaa vissiin parin kolmen tunnin valein ensimmaisina paivina.

Taalla ei siis tavata laakaria kun ensimmisen raskauden aikana. Toisen ja sita seuraavien raskauksien ajan tapaat vain katiloa, ellet ole riskiryhmassa. Mulle varattiin nyt tuo yksi laakarikaynti tuota verenvuotoa ajatellen, tavallaan ylimaarainen neuvola. Miten monta neuvolakayntia Suomessa on? Taalla on noin kymmen ensimmaisen raskauden ajan (ultrat mukaanlukien), ja sen jalkeen noin seitseman.
 
Oletteko muuten "yrittäneet" tarkoituksella jompaa kumpaa sukupuolta?
Luin että yhdyntä ennen ovista = tyttö, sen aikana ja sen jälkeen = poika.
Johtuu siitä että tyttösiittiöt elää kauemmin ja poikasiittiöt ovat nopeampia.
Ainakin meillä on pitänyt paikkansa, 2 poikaa on (jälkeenpäin laskenut että ovat saaneet alkunsa pari päivää ovulaation jälkeen).
Olis niin kiva jos tää olis tyttö, mut tod.näk. on sitten poika kun huomasin että tää pikkunen on saanut alkunsa just ovulaation aikana. En muistanut koko juttua sillon. :D

Maanantaina on nt-ultra. Jännittää. ja ehkä hieman pelottaa.

DarkRed 11+1 (11+3)
 
Sukupuolesta Hmm.. jos noin menee nii oiskohan tämä tyttö, kun pari päivää ennen oletettua ovista on saanut alkunsa ! ;) hehh saas nähdä. En kyllä tiedä halutaanko ottaa selville kumpi tulee, esikoisesta ei tiedetty ja se oli mun mielestä kivaa kun vasta synnyttä selvis :)
 
Syysmyrsky: :hug: Paljon voimia surussanne! Kerrassaan kamalaa kun tuollaista tapahtuu :'(

Tuulis: Kun siellä samassa paikassa ultrassa käydään niin munkin piti arvot kysyä sinne valmiiks. Mulla se PAPPA oli jotain 700-800 huitteilla ja se hcg 105 (tai 115) noh, miehän kans tymyyttäni menin niitä googlaamaan ja sain ittelleni ressin :/ Kannattaa muistaa että netissä ei ole keskustelu puolella kovin kattavaa tietoa, koska noita arvoja harvoin annetaan neuvolasta joten moni ei niitä edes tiedä. Ja käsittääkseni nuo arvot muutetaan joksikin MoM-(tms.) arvoiksi, jotka ovat luotettavampia ja kertovat paremmin riskistä. Ja lisäksi niinku joku kommentoi niin riskilukuun vaikuttaa myös ikä ja nt. Eli älä huoli vielä, pelkät arvot ei vielä ole syy huoleen! Mullakin loppujen lopuks riski oli 1:32 000 eli TOSI pieni ELI huolehin ihan turhaan :D Sanoin myös kätilölle et sain jo hullun ressin noista arvoista niin se vaan totesi et "ai mitä niiden pitäisi olla normaalisti" eli kaiketi nuo arvot ei ole mitään kiven hakattuja vaan vaihtelevat yksilöllisesti!!!

Raskausvaatteita Täällä ei ole vielä käytössä. Kupu on kasvanut, mutta ei ihme kyllä vaikuta vielä vaatteisiin. Farkutkin menee velä hyvin jalkaa, tosin autoon ku istuu niin joutuu ylänapin löysään :D Ja monesti töissä joutuu ylänapin työhousuista aukaseen kun istuu lattialla asiakkaita jumppaamassa :LOL:

Minttumaaria Korkempi syke on yleensä tyttö sikiöllä, niin jospa teille on tyttö tulossa ;) Meillä tytön sykkeet massussa oli aina päälle 140 ja toisinaan juuri tuolla 170-180 huitteilla.

Nyt satuhäitä katsoon, sielläkin on möhömaha morsian ;)

Viola ja masukki 14+0 (viikot vaan vierii huimaa vauhtia eteenpäin)
 
Gracon turvakaukalo-matkaratas systeemi. Raitis tosin taisi tuosta mainita ettei ole optimaalisin vauvalle, mutta eihän sitä ole pakko rattaisiin liittää sitä kaukaloa paitsi poikkeustapauksissa ja kun joka tapauksessa molemmat tarvittiin.
Me hommattiin juniorille aikanaan tuo travelsysteemi, just gracon. Oli kyl tosi kätevä. Meillä ei prismaan ole ku kilometri ja ei siellä kyllä tuntia kauempaa tuu koskaan oltua, joten tuo travelsysteemi oli kyl ihan huippuapu.
 
Täällä alkoi supistelut aamuyöstä, mukavan tuntuiset kovottelut. Säännöllisesti tuntuu ja ihan levossa, selkääkin meinaa särkeä. Esikoisestani hokasin supparit vkolla 18 (sitä ennen ei hajuakaan et olisin sellaisia osannut tunnistaa) ja sitten maattiinkin osastolla ja käytiin synnytyssalissa keskosehkäisyssä useaan kertaan vkoilla 24-26. Poika syntyi vkolla 34. Toka raskaus meni ok, nyt tuntuu, et tää kolmas taitanee olla taas supisteluraskaus...keskenmenoa en osaa edes pelätä, takana tm 11/10, nyt kaikki mennyt oikein mainiosti ja raskausoireet lisääntyvät jatkuvasti ja mahakin on kasvanut. Töihin en tänään mene, soittelen neuvolaan, kun aukeaa, katsoo pitääkö antaa tulehdusnäytteitä tai muuta. Ultrata tietty voisi, ihan kiinnostuksenkin takia, oon nähny rusinan joskus 3 vkoo sitten ja aina se mietityttää, onko siellä eläjää :) Pojan keskosuuteen ei muuten koskaan syytä löytynyt.

Sandemar 10+2
 
Anteeksi omanapaisuus...

Yö meni panacodin kanssa lähes ok. Mulla on jokin kestokramppi alaseudun lihaksessa joka tuntuu ikäänkuin vanteelta. Kipu on ihan sairasta! Panacodia määräsi lääkäri mulle ja käski syödä muutaman päivän ja katsoa. Jos kipu ei laannu ja kramppi hellitä niin sairaalan lepoon eri troppien vaikutuksen alaiseksi olisi sitten syytä mennä. Mä en tykkää! Niin ja supistaa.... siis voiko [kiroilua] todellakin JO supistaa??? Se ei varmastikaan ole hyvä juttu jos...? Anteeksi, mä olen mieli niin maassa että... :'(
 
Miuski, kyllä se vaan voi supistaa. Syynä voip olla vaikka tulehdus tai joku muu, ei sitä aina selville saada. Mulla on aina ollu helvetillisen kovat menkkakivut ja runsas vuoto eli supisteluherkkä kohtu. Taitaapi siis taas mennä raskaus miten sattuu....pelottaa vielä kaupan päälle, ettei kaikki ookaan kunnossa, vuotoja ei oo ollu eikä mitään, mut silti! Aika maassa täälläkin, pelko peräpuolessa.
 
Eikä Sandemar! Sulla tosi samanlaista näemmä kuin mulla :(

Ei mulla aikaisemmissa raskauksissa ollut tällaista vaikka eivät herkkua olletkaan koko ajan. Sairaalassa molemmsita makoilin useamman jakson, mutta se oli niiden suppareiden syytä. Ensi tiistaina olisi ultra jos sinne asti tässä nyt päästään. Tai siis tottakai me päästään!!! Mulla ei ole vuotoa ollenkaan vaan pelkkää kipua josta täytyy ajatella jokin positiivinen juttu nyt tai mä itken tämänkin päivän. Ilta meni kanavia säästelemättä ja naama onkin sen näköinen näin aamusta. Onneksi vieras tulee vasta kympin aikaan niin ehdin suihkuun ja pistämään kylmää jyväpussia naamalle.

Mulla kans maha tosi iso jo joka saa ihmiset päivittelemään, että voi kauhia mikä kesä mulle tulee.... sitä mä en kaipaa, siis sitä päivittelyä ja sääliä ja blaa blaa.... Itse mä olen tätä halunnut, itse mä tän kannan jos mun suodaan niin tekevän.... vähän joo tunteet pinnalla.... onneks kyyneleet ei siirry virtuaalimaailmassa muita kastelemaan....
 
Voi miuski, ei varmasti oo helppoo sulla nyt :( ...mitä tohon vatsan kokoon tulee niin mulla sama juttu, ihmiset heittää jatkuvasti kommentteja siitä etten selviä laskettuun aikaan saakka enkä ensi kesää ym :| ja noi kommentit ei tuu mitenkään vitsikkäästi vaan ihan tosi pohjalta ihmiset päivittelee...ja mun tulee paha mieli...ei siis oo hauskaa ollenkaan :ashamed:
Uskoisin että sun kipu säteilee nyt jostain eikä siis liity millään tavalla keskenmenoon tai muuhun sellaiseen ja kuten itsekkin sanoit, hyvä asia on se ettei vuotoja ole =)

Sitten arvon mammat mitäs sanotte tästä: Kävin eilen ihan normi neuvolassa ja kaikki oli ok, mutta sydän ääniä kuunnellessa mainitsin neuvolan tätille sitten että mulla on kotona Doppler jolla kuuntelen joka aamu ne ihanaiset äänet =) ....no sepäs ei ollutkaan hyvä juttu vaan täti sanoi että kerran viikossa saa ääniä kuunnella...doppler voi kuulemma aiheuttaa kuulovaurioita...hieman epäselväksi jäi että onko asia jo tutkittu vai tutkitaanko sitä mutta kuitenkin :| ...mulle tuli aika yllätyksenä että laitetta on tosiaan turvallista käyttää vain kerta viikkoon jos sillonkaan... voi ei :(

 
Pikaisesti noista supisteluista..

Muakin on supitellut jo, ekan kerran jo tossa pari viikkoa sitten ja iltasin niitä etenkin tuntuu.. Esikoisestakin supisteli melko aikaisin, ei tosin ihan näin aikaisin.. Esikoinen kyllä syntyikin keskosena mutta sitä ei kukaan tiiä oliko supistuksilla osuutta asiaan.. Mulla on tosi supisteluherkkäkohtu ja se oli tiedossa kyllä ni en osaa huolestua.. Vaik eihän tää kivaa oo..
 
Suru-uutisia saaneille paljon voimia :hug:

supistuksista Mul on aikaisemmissa raskauksissa ollut noin viikolta 14 lähtien supistuksia päivittäin. Kipua ei niihin liittynyt, mut oli pakko päästä lepoasentoon et hellittivät. Eilen tuli kunnon supistus ilman kipua ja kun se oli mennyt ohi tunsin kuinka vauva kääntyili ja huitoi !!!! Se oli ihanaa!! Johtuikohan supistus siitä et vauva riehui niin kovasti??

pahaolo Siis loppuukohan tää koskaan? Viikon pari meni jo paremmin mut tällä viikolla on ollu taas tosi huono olo ja päätäkin on särkenyt päivittäin. Ei mitään voimia..:(

teelikki ja murunen 13+2 kai
 
Miuski00 ja Sandemar toivottavasti kaikki on kunnossa.

Mun vauva täyttää tänään 2 vuotta, illalla tiedossa kakun syöntiä. :p Mikä ei tosin varmaan lupaa kovin hyvää mun verensokereille ja just tänään satun muutenkin kaikki arvot mittaamaan...mut siinähän se " karu totuus " selviää mitä voi syödä...
 
moikka!

Minulle on kans tultu päivittelemään että kylläpä tulee varmasti hirveä kesä ison mahan kanssa.. ärsyttävää!

Äitiysvaatteita en oo vielä tarvinnu, kohta kyllä pitäs housut ostaa.

Eilen kävin nt ultrassa, siellähän se pieni kovasti liikkui:) Vastasi viikkoja 11+4. LA muutui siis 21.8. Kyllä tuli helpottunu olo kun selvisi, että kaikki kunnossa:heart: Seulonnasta tuli 1:100 000, niskaturvotus oli 0,4mm :)
 

Yhteistyössä