**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

Moikka kaikille!
Ilmottautuisin mukaan keskusteluun. Olen 24-vuotias ja ensimmäistä lasta odotellaan. Laskettuaika on 31.8 ja synnäri TAYS. Ensi viikolla olisi niskapoimu-ultran aika. Kovasti jo jännittää. Kävimme kyllä aikaisemmin jo alkuraskauden ultrassa, mutta siitä on jo niin pitkä aika. :)
 
Joku kyseli, että miksi näin aikaisin sokerirasituksessa. Mun tapauksessa syynä on se, että osallistun RADIEL-tutkimukseen, koska itse olen kiinnostunut auttamaan lääketiedettä, BMI:ni on noin 40 ja koen myös itse hyötyväni tutkimuksesta (mm. ilmaiset koetulokset ja välitön apu, jos jotain häikkää huomataan). Lisätietoa: Radiel.fi Olisivat kai laittaneet sitten "normaaliaikana", jos en olisi osallistunut tukimukseen.

Kesälomista. Mä pidän lomani vanhempainvapaan jälkeen, jotta pystyn olemaan lapsen kanssa mahdollisimman pitkään, raha-asioita silmällä pitäen. Sitäpaitsi odotuksen loppupuolella saa saikkua sen verran helposti, että tuntuu turhalta käyttää kesälomaa sen sijaan (Hyi mua.)..


u & Kallo 13+0 POKS :heart:


EDIT-----

Niin ja tervetuloa uusille!
 
Viimeksi muokattu:
zalea, meillä kätilö kertoi kyl automaattisesti niskaturvotukset ja kävi muutenkin vaavia meille läpi (missä käsi, missä jalka jne.) ja muutenkin kertoili koko ajan mitä tekee ja miksi tekee (siis mittailut ja muut) Tosin sillon kun mulla oli tuo ultra niin joku kätilö oli sairaslomalla kun mun aamuaika siirtyi iltapäivälle kun saivat tuuraajan vasta iltapäiväksi, mutta Lohjallakin varmaan useampi kätilö niin saattaa olla et meillä eri kätilöt.
 
Tervetuloa uusille!

Kiva lukea noita synnytyskertomuksia. Mäkin voisin jossain vaiheessa kirjottaa pidemmin, jos ehdin. Synnytyksistä on aina niin kiva keskustella. Mä ootan jo innolla synnytystä. Oon varmaan eri mieltä sitten elokuussa. ;)

Kiva oli lukea, että muillakin on ollut unisia vauvoja ultrassa. Mua vähän on huolestuttanut se asia, kun niin vähän liikkeitä nähtiin ultrauksen aikana.

Piianappula ja Zalea: Mä synnytyän myös Lohjalla (en halua,että päivitetään etusivulle, kun helpottaa uteliaiden tuttujen tunnistamista). Me saatiin kolme kuvaa ultrasta ja kätilö selitti kaikki tosi hyvin ja kertoi turvotukset ja, missä mitäkin on. Ultrattiinko teilläkin mahan päältä? Mulle oli yllätys, että mulla ultrattiin. Mulla on pikkusen teitä myöhemmin LA, joten ei välttämättä olla samaan aikaan synnyttämässä vaikka eihän sitä koskaan tiedä. :)

Pujaja ja Untamo rv 12+5
 
Kiitos kaikki masun huomioinnista, mukavasti se lämmittää mieltä :heart:

Kivasti taas noita synnytystarinoita!

Tervetuloa kaikki uudet! :flower:

Ulleli: Sanoit pitäväsi loman vasta vanhempainloman jälkeen eli siis keväällä/kesällä 2012? Mietin että voiko niin tehdä kun eikös se "lomakausi" ole huhtikuusta-huhtikuuhun? Eli voiko teillä siirtää kesän 2011 lomat vuodella eteenpäin? Eikö äippäloman aikana kuitenkin kerry taas seuraavaksikin kesäksi lomat? Onkohan näissä isoja ala/paikkakohtaisia eroja? Sillä kyselen ku jos olisi mahdollista siirtää lomat seuraavalle vuodelle niin se tuntuisi kyllä melko järkevältä kun luulen että jaksaisin toisaalta vielä kesäkuun töissäkin ja tytölläkin nyt jo täksi kesäksi varattuna.

ON: Kävin aamulla neuvola lääkärissä, siellä kaikki hyvin. Painoa oli tullut n.0,5kg eli ei paljon mitään. HR 109/66. Hb 132. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja otti papan. Epäili hiivaa tms. valkovuodon takia, siitä vastaukset tulee ensi viikolla. Sitten lääkäri kurkkasi liikkeitä/sykettä ultralla!!!!! Siellä se pieni kölli, oli juuri nokosilla ja suuttu kun tultiin särppiin --> käänsi kylkeä toisinpäin ja jatkoi unia :D Ihana oli nähdä :heart: Koko vastasi lähes viikkoja. Sain kuvankin taas mukaan. Musta on aivan ihana kun täällä pienessä kylässä ultrataan noiden lääkärikäyntien yhteydessä aina kun niillä on siellä kerran laite. Lääkäri sanoi että samahan se on käyttää kun kerran on laite olemassa. Ultraavat loppuraskaudessakin kokoa ym tarpeen mukaan. Aina se on ihana noiden rutiinikäyntien yhteydessä päästä vähän pienen kasvua vilkaiseen :heart: Lääkäri oli muutenkin TOSI ihana ja mahtavan ystävällinen! Sai jotenkin tuon mun kammoaman sisätutkimuksenkin tuntumaan siedettävältä :LOL: Maksa-arvoja käski alkaa seurata jo vkolta 28 asti (norm.32 viikolta), koska ensimmäisessä raskaudessa ne nousi melkoaikaisin ja tosi rajusti!

SITTE APUA!!!! Mää luin tätä palstaa jaa jotain kai sohaisin niin tää teksti on nyt ihan hiiren kakan kokoinen???? Osaako joku auttaa miten tän saan palautettua entiselleen? :| Kaikkia nappeja oon kokeillu, eikä enempään mun atk- taidot riitä... Erikoista vielä että muut sivut on ihan normaaleja!!!!

Viola ja papu 15+0
 
Pujaja: Mulla ultrattiin sisältä ja tosiaan se ei kyllä kertonut oikeestaan mitään. Sanoi vaan, että siellä se vilkuttelee sulle :) Saako teiltä "Lohjalasiet" kysellä, että mistä päin Karviaista ootte?

MUlla muuten meni sit se seulonta ohi. Kävin siis verikokeessa vielä ultran jälkeen (siis muutama päivä sen jälkeen) mutta ne oli soittaneet neuvolaan, että on jo liian pitkällä. Seuraava mahdollisuus olis kait viikoilla 15-16, mutta en taida mennä.
 
Onnea, ja tervetuloa uusille! :)

Meillä kans tänään neuvola lääkäri, ja oli sit joku venäläis-virolainen nais lääkäri, muuten oli kyllä todella mukava kaikin puolin. Ei vaan meinannut saada sydänääniä kuulumaan, ja lopulta sit kuunteli jotain mun suolta ja totes "tässä nämä nyt olis" :headwall: Sanoin sit että ennen kuulostanu kyl hieman eriltä.. Alkoi kuitenkin etsimään vielä uudestaan ja lopultahan ne löytyi! Meinas kyl pieni huoli tulla päälle kun kesti niin kauan..

Muuten neuvolassa oli kaikki ok,

Paino: -100g
RR: 99/60
Sydän äänet: 159+

Mun mielestä on kans kiva lukea muiden synnytyskertomuksia! :)

Olin tänään me&i vaatekutsuilla ja olis niin mieli tehnyt tilata joku ihana pikkunen body mutta maltoin sit mieleni! :) Ihania vaatteitahan ne ovat vaikka ovatkin aikas arvokkaita.

Mitähän piti vielä kommentoida..

Majj & 13+3
 
Hiphei, onpas paljon uusia tullut mukaan =) . Ja niiiiiiin jännittäviä synnytyskertomuksia!
Tänään oli meillä nt-ultra ja kaikki on kaikin puolin hienosti suuresta jännityksestä huolimatta. Siellä se pikkumuru aika laiskasti ojenteli jalkojaan. Kovasti toista olisi vain nukuttanut, taitaa siinä tulla isäänsä ;) ja kätilö joutui kunnolla tökkimään jotta sai liikettä aikaiseksi. Ihanasti näkyi miten jalat oli sievästi ristissä ja sormet ja varpaatkin erottuivat. Harmi vain että kunnon kuvia ei kuitenkaan saatu. Tiedä sitten mitä kätilö ajatteli kun parhaissa asennoissa ei kuvia napsinut :( . Pituutta oli kaverilla 11 cm mikä kuulosti musta aika pitkältä koska muistaisin jonkun kirjoittaneen suht samoilla viikoilla pituuden olleen 6 cm? muistankohan oikein...Joka tapauksessa SUURI helpotuksen huokaus pääsi kun kaikki on alkuviikon säikähdyksestä ja verenvuodosta huolimatta kunnossa :heart: .
Tällä hetkellä ei muita vaivoja juuri olekaaan kuin NUHA?! mistä se nyt taas keksi muhun iskeä?? edellisestäkään vielä ehtinyt parantua. Taidan ens yöksi kaivaa taas nasolinin esiin jos saisi edes vähän nukuttua. Taitaa olla vaan toiveunta...muutenkin aina ollut äärimmäisen huono nukkuja..nuijanukutuksen tarttis :D
 
Moi! Olen ollut täällä hiljaa taka-alalla, kun ollut niin paljon tekemistä viime viikoilla... :) Olen silti kyllä tiiviisti seurannut kuulumisianne! Ihania ultrakuulumisia, mutta valitettavasti myös ihan liian paljon surullisia uutisia...halaus kaikille surun kohdanneille...
Pahoinvoinnista Täällä ainakin edelleen oksennellaan aamuisin, ja koko päivän etominen jatkuu... olin työmatkalla juuri saksassa, ja tietysti piti sitten siellä olla tavallista heikommassa kunnossa aamuisin..uff. Toivottavasti pian helpottaa, nyt koitan mennä pahoinvointilääkkeiden avulla päivästä toiseen.
Tänään kävin NT-ultrassa, ja ihanaa kun kaikki oli kunnossa! Laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan, vaikka ultran mukaan olisin jo huomenna 14 vk täynnä (nyt siis 13+1). On kuulemma erittäin vilkas tapaus, ei meinannut kuvia saadakaan, kun koko aika pyöri ympäri ja ees taas :D Yhden hyvän pyllistyskuvan sain mukaan, sille on täällä naureskeltu, katsotaan jos osaisin jossain vaiheessa laittaa vaikka ketjuun mukaan! Ja sitten kyllä sain noottia painonnoususta... mulla oli tullut 3 kiloa, ja ei kuulemma olisi vielä saanut nousta paino yhtään?? Eikä mulla ees housut kiristä ym, päinvastoin, viimeiaikanen liikkuminen on saanut reidet kaventumaan ja housuihin on tullut löysää... hmm. ainoastaan maha on alkanut silleen söpösti pikkusen pullottaa. kysyin varovasti, paljonko Espanjassa paino yleensä nousee, ja lääkäri sanoi että max 13 kg. no huhhu!
Miten nuo lukemat on Suomessa? Omalla pikkuruisella äidilläni ainakin tuli melkein 20 kg, samoin ystävälleni, ja kyllä kaikki katosi imetyksen aikana. Lääkäri kehoitti vahtimaan ruokavaliota, mikä sekin hiukan harmitti, kun se on ihan kunnossa (olen ollut aikoinaan melkoinen terveysintoilija). No kai tää turvotuksen piikkiin menee... :D Miten teillä muilla on paino noussut?
 
Viola: Kokeile ctrl ja +. Sillä pitäisi suurentua. Jos tulee liian suureksi ctrl ja -. :)
Kiva, että sun kamala sisätutkimus vaihtuikin ihanaksi ultratutkimukseksi.

Tervetuloa uudet!!

Hei, viime viikolla puhuttiin niistä seula-arvoista ja siitä hcg:stä ja kun silloin kirjoitin, että siinä ei voida puhua samasta hcg-arvosta kuin normaalista mitataan raskauden alussa.. Nyt olikin tuossa yhdessä toisessa ketjussa joku kirjoittanut samasta aiheesta, tässä copypastena:

Kun otetaan hcg, jossa määritellään raskautta, se katsotaan seerumista eli S-HCG, mutta kuten joku mainitsikin niin niskapoimu+veriseulaan katsotaan B-HCG, tuo siis pitäisi olla sellainen "beeta-B". Eli ne luvut ovatkin sitten pienempiä. 9+3 pitäisi olla jotain ihan muuta kuin 80, jos katsottaisiin sitä S-HCG:tä, mutta veriseulaan arvot ovatkin toisenlaiset kun mitattava yksikkö muuttuu.

Eli näin siis tosiaan oli, että "eri asteikolla" mitattavasta arvosta on kyse. Tähänkin löytyi nyt maallikolle sopiva selitys. :)
 
Tervetuloa Tinja, Kirsikka ja Mi83!

Ja onnea kaikille jotka on saaneet ultrasta hyviä uutisia!

Hipis, mulla on paino noussut noin 2-3 kg kotivaa'an mukaan. Vaihtelee vähän päivittäin sen mukaan mitä olen mässyttänyt edellisenä iltana. Aikaisemmissa raskauksissa mulla tuli painoa ihan liikaa lisää, ekalla kerralla 25 ja tokalla 26 kg. Nyt jos sais sen pysymään reilussa 10 kg:ssä kun alkupainoa oli kuitenkin sellaiset reilut 3 kg enemmän niin olisi ihan hyvä... kyllä mulla on suurin osa painosta imettämällä ja herkkujen syöntiä vahtimalla lähtenyt (olen kummallakin kerralla mennyt Painonvartijoihin, joskaan niiden "sallima" ruokamäärä ei mulle kyllä ole imettäessä riittänyt, mutta on auttanut tuossa herkkujen syömisen rajoittamisessa), mutta tuskaa se on silti ollut. Oikeastaan viimeiset kilot on kummallakin kerralla lähtenyt vasta imettämisen lopettamisen jälkeen.
 
Hipis: Jos sun lähtöpaino on normaali tai olet tosi hoikka, niin kyllä se paino saa nousta. Sitä paitsi se nousee odottajilla eri tahtiin.

Mulla oli bmi ekassa raskaudessa 26-27 ja painoa tuli aika tasaiseen 0,5kg viikossa, mutta niillä viikoilla kun yleensä nouseen eli onko se nyt 20-28, niin vähän hidastui painonnousu. Sit lopussa kun monilla ei enää paino nouse, niin mulla tuli 1,5kg kevyesti viikossa. Toki ihan lopussa oli toksemia joka turvotuksella nosti. Eiköhän pääasia ole, että pärjää pahoinvoinin kanssa jos sitä on. Syö mitä pystyy.

Mulla on nyt tullut ehkä 400g eli aika vähän. Mimmistä olin tähän mennessä kerännyt varmaan 5kiloa... :whistle:
Ihan kaikkea yli 20kiloa en nyt tällä kertaa tarvisi. Tosin en mä nyt olekaan syönyt öisin suklaakaurakeksejä maidon kera..
Mun kilot ei lähde imettämisellä, koska silloin en pysty kunnolla rajoittamaan syömistä.

Tuli vielä mieleen, että oisko Hipis sulla tuo 11cm vauvan koko mitta ja joku muu on puhunut pää-perämitasta?

Siobhan: Olihan se Mimmin alku aika dramaattinen, mutta kivaa, että siitä on dokumenttia. Saa neiti sitten itsekin isompana katsoa millainen oli ihan vastasyntyneenä. :heart:

Ei vitsi.. Miksi mä otin 1,5h päikkärit viiden jälkeen?? :headwall:
Aamulla tulee olemaan väsy kun neitikin meni jo nukkumaan ja herää siis jo ysin maissa.

Mulla on muuten ihan sairas Light Pommacin himo ja lämpimän sellaisen. :p
 
Viimeksi muokattu:
Pujaja ja zalea, mulla ultrattiin alakautta : / Ja samoin ultrattiin myös lääkäri-neuvolas. Ja Vihdistä oon, tosin siinä ja tässä asutaanko Vihdin vai Lohjan puolella, kaippa tää mökki ainakin Vihdin puolelle jää :D Pitkään punnittin Lohjan ja Jorvin välillä mutta Lohjaan sitte päädyin kuitenkin.
 
Viola, joo meillä pystyy siirtämään lomat loppuun. Etenkin mun tapauksessa, kun mulla ois joka tapauksessa ollu kesälomavuoro heinäkuun puolesta välistä eteenpäin, jolloin oon jo äippälomalla..

u & Kallo 13+0


Edit-----
Typo
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta siskot!

Mulla on vaivana näemmä unettomuus. Siis olen nyt useana yönä pyörinyt hereillä ja ravannut vessassa tyyliin 01-03 alkaen ja ihan aamuun asti. Tää ei ole kivaa!!! Viime yönä heräsin ekaa kertaa ennen kuin vuorokausi pääsi vaihtumaan, menin about 23 pintaan nukkumaan ja nukahdin nopeasti. Sitten olin hereillä reilut puol tuntia ja sammuin. Klo 03 eteenpäin ei unta..... siis raivostuttavaa! Kuitenkaan kotihommat ei tunne käsitystä, että voisivat antaa armoa ja muksutkin tarvii äitiä....aaegh! Päälle vielä teiniemme kanssa selvitetyt sotkut joita riittää noilla neideillä.... No elämä on!

No kait tää tästä vielä. Illalla jouduin ottamaan panacodin kun alkoi särkemään oikein kunnolla taas. Päivä meni ihan ok ja edellinenkin. Mä en oikeasti tiedä enää mitä tää on. Välillä ikään kuin repii ja sitten jää menkkamainen juilinta joksikin aikaa päälle. Joku kaveri just sanoi et kyse olis selvistä liitoskivuista, mut eihän ne nyt tässä vaiheessa vielä???? Eiköhän nää jotain simppeleitä kasvukipuja kuitenkin vaan ole, kun eivät ole nyt masun pullahtamisen jälkeen 24/7 - muodossa.

Jos sitä vaikka menis taas pyykkiä pesemään :)

-Miuski & "Ötökkä" 12+6

Raskauslaskuri, laskettu aika, raskauskiekko - Vau.fi
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille!

megalintunen onnea hienoista ultrakuulumisista! Eiköhän se ollut vauvan koko mitta se 11cm.

hipis onpas tiukkaa ton painonnousun kanssa. Varsinkin jos oot muutenkin hoikka. Mulla on esikoisen aikaan pianoindeksi 20 ja mulla nousi paino 25 kiloa. Se on kyllä liikaa ja nyt yritän pitää minimissä kun painoa on paljon enemmän jo valmiiksi. Mulla ei imetys pudottanut yhtään painoa.

Paino mulla on noussut joku 1-2kg.

Raskausarpia mulle ei tullut viime raskaudessa. Rasvailin ihan tavallisesti kosteusvoiteella iltaisin suihkun jälkeen. Toivottavasti ei nytkään tuu.

Miuskille tsemppiä kipujen kanssa. Kuulostaapa kurjalta.

Päksäkkä 16+0:heart:
 
Vitsi kun toisilla on jo paljon viikkoja kasassa! ^^ :p

hipis: Ei mulle ole ainakaan sanottu miten paljon sais paino nousta jne. Esikoisen aikaan mun painoindeksi oli 20, ja painoa nousi 19kg. Eikä missään välissä edes hirveästi asiaa kommentoitui, muistutti vaan ruuista mitkä turvottaa.

Painon nousu nyt : Ei ole vielä noussut yhtään paino, esikon aikaan tähän mennessä oli tainnut tulla pari kiloa. Tosin nyt oonki sellanen 4kg painavampi. Imetys ei myöskään tehonnut muhuun tossa painon tiputtamisessa, vasta kun lopetin kokonaan imettämisetn lähti ne viimeset pari kiloa!

Megalintunen: Tua 11cm oli varmaan vauvan koko mitta! Täällä pää-perämitta 5,9cm ja b-mitta 2,3cm eli yhteensä: 8,2cm ja olin ultrassa rv 12+2 .. ( Noin ainakin mä laskisin sen, korjatkaa jos oon väärässä!! )

Unettomuus: Jos herään klo. 1-3 väliltä vessaan sen jälkeen saa kyllä pyöriä sängyssä ennenkuin uni tulee. Ennenkun sai vaan laittaa silmät kiinni niin johan nukahti! :D

majj & 13+4 :heart:
 

Yhteistyössä