Paljon on tullut tekstiä, meillä ollaan pikkuhiljaa tervehtymässä kovasta yskästä esikoisen kanssa. Yöt menny huonosti, ja päivät sitten nukuttu aina kun nukuttanut. Eli aika horroksessa, pikku hiljaa alettu pääsee normaaliin rytmiin. Tosiaan ventolinen aloituksen jälkeen, neidille iski ihottumaa ja nyt kun ei oo tarttenu kun satunnaisesti ottamaan niin ihottuma alkaa rauhoittumaan. Onneksi!
Kirppiina kyseli esikoiseni ikää, lauantaina tulee 9kk mittariin.
Uusille tervetuloa! minunkin puolestani.
Hyviä uutisia olivat moni saaneet taas, ihanaa! :heart:
Ihania kuvia oli kans, niin masu kuin ultrakuvia.
Kesälomaa ei mulla ole, kun hoitovapaalta jään sitten taas äitiysvapaalle suoraan.
Vaunuhankintaa on pohdittu, sisarrusvaunut täytyy hommata, tällä hetkellä oon ihastunu Icandy merkkisiin. Veljeni on työn puolesta paljon englannissa, ja on luvannut ne sieltä tuoda jos niihin päädytään.
Synnytyskertomusta Mulla meni ma-ti yönä klo 1 lapsivedet, johon heräsin. Olin kerennyt tunnin nukkua, siinä sitten kotona ihmettelin tovin ja miehelle töihin soittelin. Ei supistellut yhtään silloin. Soitin synnärille, josta sanoivat että voi 12tuntiakin ootella, jos ei supistuksia tule. Miehelle soitin, että voi olla rauhassa aamuun asti töissä. Siinä sitten viimeistelin sairaalakassia, tiskasin ja yleissiivosin asuntoa keskellä yötä, kun ei malttanut enään nukkua. Jännitys oli niin kova. Aamulla kaveri tuli kahvilla poikkeemaan ja naureskeli, että en kyllä näytä siltä että olisin synnyttämään menossa. 12 aikaan päivällä soitin synnärille, että kohta on 12tuntia mennyt vesistä, eikä harjotussuppareita enempää ole tullut. Käskivät alkaa tulemaan päivystykseen tsekattavaks. Sinne ottivat käyrille tunniks ja labroihin. Päättivät, että ottavat mut osastolle hengailemaan. Olin kyllä hanakasti sitä vastaan, olisin ihan hyvin voinut kotona ootella. Mutta eivät halunneet ottaa riskiä, että ei tuu tulehdusta, kun vesistä oli menny niin kauan. Aamulla käynnistävät, jos ei ite lähte käyntiin. Siinä sitten isännän kanssa iltaan ooteltiin, (isäntäkään ei ollut nukkunut yövuoronsa jälkeen tippaakaan.) isäntä passitettiin 21 aikaa kotia. Klo 22 aikaan alkoi sitten tulemaan ekoja kipeimpiä supistuksia, ja sainkin lihakseen pistettävää kipulääkettä. Tunnin sain nukuttua, kun tunsin että taas alkoi kipeitä supistuksia tulemaan, kätilö tsekkaili kohdunsuuta, ja sano että on vielä kovin ylhäällä ja kaulaa on jäljellä. Takas huoneeseen oottelemaan kipulääkkeen kera ja käyrät ottivat. Klo 2 aikaan alkoi taas kovat supistukset, ja tsekkauksen jälkeen menin suihkuun, josta mut passitettiin synnytyssaliin klo 3.30, jolloin sanottiin että isännälle voi soittaa. Isäntä tuli parin tunnin uniltaan synnytyssaliin, jossa kätilö totes että ei tässä vielä ole mitään kiirettä. Olivat lähettäneet mut alas, jotta saisin epiduraalin. Sainkin sen 4 jälkeen, ja pieni kipu laittaessa verrattuna siihen että se vei supistus kivut kokonaan pois. (Olin ennen synnytystä hermoillut, miten kestän sen epiduraalin laiton, kun pelkään piikkejä.) Ja myös oksitoniinitippa laitettiin. Pari tuntia unta sain, ja myöhemmin lisättiin epiduraalia. Siinä sitten aamu meni horroksessa, epiduraalin voimalla ja ilokaasulla. Vähän väliä mua passitettiin käymään wc:ssä, jotta rakko pysyis tyhjänä. Kävely oli huteraa, kun en tuntenut jalkojani, joten mua talutettiin sitten. Nälkäkin siinä tuli, mutta eihän mulle annettu mitään muuta kuin juomista ja mehukeittoa. Isäntä kävi kahviossa ja välillä soittelee porukoille, että edelleen ootellaan-tilannetta. Päivällä mun siskokin pääsi tulemaan paikalle, vuorottelivat sitten isännän kanssa, että toinen pääsi syömään ettei mun tarvinnut jäädä yksin. Mulla oli päivävuorossa aivan ihana kätilöopiskelija, ei olis voinu olla parempaa! Hän teki mulle vauvan painoarvion käsikopeloin, ja sano että max. 3kg vauva.
Iltapäivä tuli, ja kokeilin istua keinutuolissa ilokaasun voimalla ja myös pallonpäällä pyöriskelin, joka oli aika hyvän tuntusta.
Lisää epiduraalia iskettiin, olin klo 15 jälkeen 7cm auki. Josta vähän ennen klo 17 alkoi ponnistuttamaan, kätilö alkoi neuvomaan miten ponnistaisin. Klo 17 alkoi ponnistusvaihe, joka oli vaikeaa, kun en epiduraalin vaikutuksen takia vielä tuntenut tarpeeksi. Siinä sitten puoli tuntia yritin ponnistella minkä pystyin, ja luovutushuutoja jo iskin kehiin. Olin sillä hetkellä ihan voimaton. Kätilö huomasi, että vauva on otsatarjonnassa, joten tekivät epparin ja iskivät imukupin kiinni, yrittivät vetää ja imukuppi irtosi. Uusi imukuppi laitettiin (Joka sattui eniten, koko synnytyksen aikana!), vedolla vauva oli ulkona. Ponnistusvaihe kesti 47min, josta 10min oli imukupilla. Tyttö syntyi ke iltana 39+1 klo 17.47 mitoilla 2556g ja 44cm.
Tyttö nostettiin rinnalle ja istukkaa odoteltiin. Siinä sitten odoteltiinkin, kätilöt yrittivät vetää napanuorasta käsin, ei onnistuttu. Sinä aikana vedin ilokaasua kahteen otteeseen rajusti, joten kahteen kertaan multa meni tajukin.
Tyttö pestiin ja annettiin isän syliin, mut vietiin leikkaussaliin, istukan käsinirroitukseen. Siellä sitten mut puudutettiin rinnoista varpaisiin, ja lääkäri oli aloittamassa irroituksen, kunnes totesi; että lähtihän se. Pikkuisen joutui kaapimaan pari istukan pientä palaa. Siitä sitten heräämöön.
Osastolle pääsin isännän ja vauvan luokse klo 23. Isäntä passitettiin kotiin, ja vauva meni sokeriseurantaan yöksi. Sain nukkua yön.
Seuraavana päivänä saatiin pieni perhehuone. Seuraavana maanantaina kotiuduttiin, joten 6 päivää oltiin sairaalassa. Tyttö sai keltaisuuden vuoksi valohoitoa.
Synnytyskeski kovista supistuksista alkaen n. 20tuntia, vesien menosta 41tuntia. Eli pitkä oli, mutta hyvä muisto lopulta jäi. Ja hyvillä mielin tämän seuraavan synnytyksen kanssa olen, tällä kertaa varaan omaan laukkuun jemmaan pari välipalaa
Lääkärineuvola oli mulla tänään, kaikki hyvin ja sisätutkimus tehtiin. Pikkuisen sydän jumputti 150-160 minuutissa, kunnon höyryveturi :heart:
Miikulainen, Tirppa pian 9kk ja Tirlittantoukka rv 14+1 :heart: