Elokuiset Elohiiret 2011 **joulukuu**

Mä myös kaaduin viime raskaudessa ihan lopussa. Tai oikeastaan putosin pyörän päältä... siis sieltä tarakalta. Pyörä oli kyllä pysähtyny, mutta takapuolelleni lensin. Eipä siinä mitään käyny.

Meidän esikoinen painoi 1v-neuvolassa 2kk sitten jotain 8,5kg muistaakseni.

Fannylla ihania kuulumisia :)

vimmu toi on kyllä typerä fraasi, että raskaus ei ole sairaus. No, tottahan se on, mutta mulla ainakin oireet on just samat ku pahassa mahataudissa. Oksettaa, paleltaa ja väsyttää ja koko ajan saa nieleskellä ettei tarttis oksentaa. Ja silti nukun ämpäri vieressä yöt.

Mun mielestä panadolia saa käyttää. Ja myös ihan alkuraskaudessa.
 
Ihania ultrakuulumisia Fannylla! Onnea!

Ja kiitos Hemari päivityksistä! Toivottavasti viikot kuluu pian ja pahoinvointi loppuu.

Miimii, alussa on mun käsittääkseni ihan normaalia, että tulee "menkkakipuja" ja muutenkin jomottelee. Luin jostain että se johtuu kohdun kasvusta - mun oma hypoteesi on että siellä vaan paikat asettuu paikoilleen. Mulla jomotti varmaan tuolta rv 4-6 asti tosi paljon välillä, mutta nyt on loppunut.

Mä olen kertonut tästä raskaudesta tosi omituisille ihmisille. Eli siis miehen ja mun lisäksi tietää yksi n. 60 v miespuolinen kollega jonka kanssa me suunnitellan ensi- tai sitä seuraavalle vuodelle yhteistä projektia, ja meidän työpaikan hieroja. En voinut valehdella kun puhuttiin meidän asunnosta (se hakee itse asuntoa). Se kun on tuolta isommasta päästä niin totesin kuitenkin että meitä on neljä asujaa täällä, ja jossain vaiheessa varmaankin viisi. Se sitten kysyi että onko viides tulossa, ja mitäs siihen sanot :p Vannotin olemaan kertomatta mitään muille meillä töissä, meinasin nimittäin kertoa tammikuussa np ultran jälkeen kun tiedän mitä mahasta löytyy.

Miikulainen, tuo sun linkkis vaikuttaa hyvältä! Kiitokset jakamisesta!
Siobhan ja "Plutte" 7+2 (taisin vaihtaa nimeä kun piti keksiä miksi sitä miehelle sanoisi. Olgasta se näkee punaista :kieh:)
 
Viimeksi muokattu:
Tuli vielä mieleen, että mieliteoista on ollut keskustelua. Omalta kohdalta voin todeta, että myös siinä suhteessa tämä raskaus eroaa edellisistä kuin yö päivästä. Aikaisemmin teki mieli hedelmiä ja kananmunia, noh, noi kananmunat menee edelleenkin, mutta muuten tekee kyllä mieli lihaa! Ja siis lihaa, ei kalaa, josta muuten tykkään tosi paljon. Lohi tietty olis hyvä, mutta sellainen valkoinen on ihan liian laihaa :O Ja eilenillalla tuli aivan tajuton mieliteko kikherneisiin, tykkään niistä kyllä muutenkin, mutta harvemmin (= en koskaan) on tullut vedeltyä kokonaista purkkia tuosta vaan klo 22 illalla. No, eilen meni :ashamed: Ja kyllähän siitä olo parani :LOL: Nyt tekis sitten mieli hampurilaista ranskiksilla, mutten taida lähteä näin (taasen) kymmenen aikaan mihinkään sellaista metsästämään...
 
Huh, ensimmäinen pahoinvointi koettu! :x Makoilin ihan rauhassa ja yhtäkkiä iski ihan järkyttävä pahan olon aalto..! Menin jo vessaan valmiiks, mut ei sit onneks oksua tullu. Mut pääs kyl yllättämään! Sinänsä hassua, sillä oon jo kovasti oottanu muitakin oireita ku tissien arkuus, joten oon samaan aikaan sekä innoissani että kauhuissani. :LOL:

U & Kallo 4+6 (jee, huomen poksuu :) )
 
Voimia pahoinvoinninkanssa kärsiville :hug:

Olitte puhuneet pääkivusta, täällä kans ajoittaista päänsärkyä ollut, ja varmasti johtuu raskaus hormoneista tai jostain.. Muuten ei ole vieläkään mitään oireita! :)

Hermarille myös kiitos päivityksestä! :)

Piti vielä jotain kommentoida, mutta en muista mitä.. :D

majj 5+3
 
pahoinvoinnista: edellisessä raskaudessa tosiaan oksensin sen 9 kk. Mutta en ole koskaan "pelännyt" oksentamista, päinvastoin. Olen joskus oikeen toivonut, pahanolon aallossa, että oksennus tulisi, kun se helpottaa sitten oloa niin hurjasti. Ainakin minulla on helpottanut. Mulla tuo oksentaminen on kyllä aina ollut "helppoa". Joskus oikeen kovassa mahataudissakin olen päättänyt oksentaa, niin ei ole tarvinnut kauan odotella. :D Vähän outoa joo...

Ihan mielenkiinnosta kysyn: Kuinka paljon teille on tullut painoa edellisissä raskauksissa?? Mulla noin 10 kiloa jokaisessa.

POKS POKS POKS 7+0 :D
 
Tirlittan1968
Mulla tuli ensimmäisen raskauden aikana 8kg painoa lisää. Nyt yritän myös liikkua ja käyn salilla ja Coressa ja Zumbassa jotta paino ei räjähtäisi käsiin.
Mulla on tissit tullut kipeiksi ja vatsaa kipristää ajoittain kovaa ja paljon. Onneksi olen säästynyt pahoinvoinnilta mutta ne pahimmat oireet taitavatkin tulla 6 viikon kohdilla/jälkeen.
Tänään aloitan joulu siivouksen ja pesen mattoja ja petivaatteet vieraita varten. En oikein jaksa innostua joulusta tänävuonna mutta aika rutiinilla sen järjestäminen käy.
Mä en kerro raskaudesta ennenkuin eka varsinainen ultra on ohi...jos sinne asti pääsee. Viime raskaus maaliskuussa päättyi keskenmenoon ultraa edeltävänä päivänä.
Mukavaa päivää kaikille
 
Paino ensimmäisessä raskaudessa: Mulla tuli 19kg !! Loppuvaiheessa paino nousi aika nopeaa, olin todella turvonnut. Esikoinen syntyi siis kesäkuussa, ja sen takia olen nyt jo ihan paniikissa kuinka turvonnut mahdan olla elokuussa.. Pitäis keksiä joku harrastus ettei se paino nousis ihan yht paljoa nyt ! :ashamed:
 
mulla nousi paino viime raskaudessa yli 20 kiloa.. :ashamed::whistle: ilman sen kummempaa suursyömistä, ihan ittekseen.. jos nyt yrittäs kuitenkin hillitä, pitää varmaan ihan tietosesti syödä enemmän salaatteja ym, ettei oo ens kesänä ihan ku turvonnu valas!

kävin tänään ekassa neuvolassa ja uutisia tuli, meijän pikkuvauvan syke kuului hienosti :) eli tuun luultavasti vaihtamaan pinoakin, ei me voida olla enää 6-7 viikolla niinku luulin, terkka arvioi et 11-12 viikolla............ :wave: huijui la:kin tuli äkkiä lähemmäs :eek:

ens viikon keskiviikkona eka ultra, onko se sitten np-ultra vai raskauden määritys ultra, en tiiä selvinnee siellä :)

marjutti ja iso-pikkupapuli :)
 
Vautsi Marjutti! Toi olisikin mukavaa hypätä näiden "tuskaisten" viikkojen yli yhdessä päivässä :D Kokeilin tällä viikolla kotona tota doppleria, vielä ei kuulunut mitään niinkuin arvelinkin kyllä! Tosi hankala niitä on kyllä löytääkin, mutta eipä ne neuvolassakaan niitä kuule vielä näillä viikoilla. Eli sulla täytyy olla paaaljon enemmän viikkoja :)

Mulla nousi paino n. 20kg esikon raskaudessa, ja parissa viikossa oli jo 15kg lähtenyt, synnärille jäi aika paljon! Noo, nyt nuo 5 ylimääräistä kiloa on jääny varmaanki pysyäkseen.. :ashamed: No jospa tässä raskaudessa ei tulis sitten ihan niin paljon :p

Pahoinvointi vaan pahenee.. vähän väliä oksu lentää :( Mulla oli joskus tosi paha kammo oksentamiseen, jouduin ihan shokkiin, itkin ja tärisin jos jouduin oksentamaan. Siihenkin vaan joutu tottumaan pakosta kun esikoisen raskaudessa oksensin puoleen väliin ja nyt vaikuttaa hyvinkin samalta! Mutta parempi olohan siitä tulee, ja vaavi voi varmaan oikein mainiosti :heart:

Mulle määrättiin kans noita Panacodeja esikon alkuraskaudessa, sillon kun kaaduin kylkiluuni ja sit noihin selkäkipuihin. Nyt on ihan kauheita iskiaskipuja alkanu taas: alaselkä ihan rikki ja jalat pettää alta. Mitähän seuraavaksi? Tuntuu että tää odotus on pelkkää valitusta :ashamed:

Miks raskausaika ei vois olla ihanaa ja seesteistä aikaa, ilman kipuja ja pahoinvointia, kun se on muuten niin ihana ja onnellinen asia?! Se on siltii helpottavaa että niin moni muukin on samassa jamassa, hih! :D

-Fanny- ja vaavi 7+4
 
Marjutti toi olis kyllä niin hienoa :D Huimasti onnea sulle, eka kolmannes taitaa olla jo takana :)

Esikoisesta tuli melko tasan 12kg painoa. Olin pikkasen laihanpuoleinen ennen raskautta, että joka kilo oli ihan tervetullut :) Olin kyllä yllättyny että niinkin vähän tuli kiloja, kun mieliteot ei ollu niin kovin terveellisiä :p hampurilaisateria meni joskus parikin kertaa päivässä, heh. Kaikki lähti parissa kuukaudessa, mutta 3 kiloa tuli lisää kun lopetin imetyksen. Eli 3kg painavampana lähdin tähän odotukseen.

hemari ja nasu 7+4
 
Mulla myös noussu molemmissa raskauksissa parikymmentä kiloa paino...tosin suurinosa loppuajasta kun turposin, toisesta toksemia epäily ja toisesta iski päälle sektion jälkeen...

Mua masentaa kovin :( Olen diabeetikko ja tänään hyppäs aterian jälkeinen arvo 15 :( pitäsi olla siis alle 8..Joudun jo nyt aloittamaan ateriainsuliinin :( toisaalta tää on selvä raskausoire minulla, koska ilman raskautta tälläsii hyppyjä ei tule koskaan,,,päähän on särkeny kauheesti tänään,kuin myös alamahalle...pelkään jo keskenmenoa,mut tää kipu tuntuu VAIN jos kävelen tai muuten liikun :O onko kellää vastaavaa?
 
Tuosta painon noususta :$ Mulla tuli ekassa 26 kg, tokassa 13 kg ja kolmosesta 6kg, jokaisesta melkeimpä se 10 kiloa jäänyt tallelle. Mulla ei lähde paino imetysaikana pois niinkuin yleensä kaikilla. Vaan silloin yleensä hieman jopa lisääntyy. Ekas lähtee muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen tosi paljon pois, mut sit muutamassa kuukaudessa tulevat pian takas!
Mä toivon että mulla mielumminkin vaikka putois paino raskauden aikana, kun on ylkkää ihan reilusti. :ashamed:
Terveellisesti ku sais syötyä, ni vois olla mahiksia. Mua ahdistaa mennä myös sinne neuvolaan just painon takia, ekana sanovat että paino ei sit sais nousta yhtään pariin ekaan kolmannekseen.

Neuvola aika lähestyy, ens viikolla keskiviikkona olis aika neuvolaan ja samalla siihen ultraan.

Mites te jotka ootte käyny ultrassa onko katsoneet mahan päältä vai sisäkautta?

Kun mulla on pakko katsoa mahan päältä läskeistä huolimatta, koska alakautta mulla ei näy mitään kun on todella voimakkaasti eteenpäin kallistunut kohtu :|
 
karvatonkoira: mulla ihan sama juttu, imetyksen aikana kiloja tuli vaan lisää. Mulla ei raskauksien aikana tullu ku jotain 10kg mutta ku ne kilot tuli imetyksen aikana takas, niin ei kiva. Ylimääräisiä kiloja on siis nyt ihan riittävästi. :| Yritän olla stressaamatta sillä nyt liikoja. Pidän vaan tuon painonnousun raskauden aikana taas kurissa, niin eiköhän se neuvolatädille riitä.

Mulla taas on voimakkaasti taaksepäin kallistunut kohtu, alakautta on mulla aina ultrattu.

Mun ruokahalu on nyt ihan kateissa. Varsinaista pahoinvointia ei ole, mutta ei vaan tee mieli syödä oikein mitään. Tänään oon syöny tähän mennessä 1,5 ruisleivän siivua. Ei oikein terveellistä, mutta kun ei vaan tee mieli syödä mitään, kait tämä jonkinlaista pahoinvointia siis tavallaan on. No eiköhän se ruokahalu palaa, kun viikkoja tulee lisää. On ainaki vararavintoa mulla, että voin paastotakin tässä jonkun aikaa.. :D
 
Heips kaikille!!

Kylläpä täällä on PALJON kirjotuksia!! :) Pienen tauon jälkeen on ihan sekasin kuka kertoo mitäkin.. :ashamed:
Ite oon pitäny tarkotuksella vähän taukoa, kun oon meinannu tulla hysteeriseksi, kun oireet on vähentynny niin paljon.. Kyllä niitä vielä on jonkin verran, mut outoa on se, että niitä oli enemmän ja nyt vähentynyt.. No tänään nyt sitten on ollut oikeasti huono olo, onneks!!!!

Painosta ootte keskustellu, esikoisesta mulle tuli 9kg, jotka lähti niin pois, että sama lähtöpaino oli tokassa raskaudesta, (joka siis päättyi reilun puolen välin jälkeen,) ei painoa ollu tullu vielä yhtään.. Menetyksen jälkeen purin suruani urheiluun ja laihduin 8kg! :| No siitä on nyt tullu 5kg takasin, mikä on nyt lähtöpaino..
Saa nähdä jos tää raskaus vielä jatkuu, miten painoa kertyy.. Nyt ei ainakaan vielä ole painoa tullut, mut en kyllä pysty hyvää syömääkään, tai paljoa kerralla..

Ei muuta kun maanatain ar-ultraa odoteltaessa, onneks on jo ysiltä!!

Tiitu ja kyytiläinen rv 6+6
 
Alkion sydän alkaa lyödä 25 vuorokauden ikäisenä.

Mulla ei edelleenkää oireita... v*ttu. Ahdistaa. Ens tiistaina se ultra.

Lihoin ekassa raskaudessa 10 kg, tokassa 20 kg ja kolmannessa 25 kg :ashamed: Kaikki kilot on kyllä aina lähtenyt nopeesti.

MiukuMauku ja "mato" 5+2
 
Heippa kaikki Elokuiset Elohiiret :)
Varovasti katsastelen tätä ketjua... sunnuntaina plussasin suurena yllätyksenä (pillereitä säännöllisesti syöneenä :confused: ), olotila on aika sekava... toisessa hetkessä onnellinen ja toisessa taas kauhistuttaa :|

Viikkoja olisi minun laskujen mukaan 4+5. Neuvola tammikuun 5. päivä ja siellä ultralla sitten varmistetaan raskaus ja eiköhän nuo viikotkin siellä sitten varmistu.

Ihanaa lukea muiden mietteitä alkuraskaudesta, huolista ja iloista :)
eveliina84
 
Tervetuloa eveliina :) Kerrotkos vielä la:n ja muut tiedot niin saan sut listalle paikalleen :)

Miukumauku eiköhän siellä ole kaikki ihan kunnossa :) Itse kaipaisin todella kipeästi että nää oireet häviäis...toisaalta sitten varmaan haluaisin että ne tulis takas. On tää kans...
 
Huonosti tullut kirjoiteltua, mutta lueskellut oon ahkerasti :)

Varasin ultran viikon päästä torstaille, silloin pitäis olla viikkoja kasas 6+5 tai 6+6. Toivotaan että syke löytyy... Oireita on vähänlaisesti, masutuntemuksia välillä ja vilu varsinkin iltaisin mutta siinäpä ne sit onkin. Tosin oireilin esikoisestakin vähänlaisesti.
Kovasti jaksamisia pahoinvoiville, itekin pelkään et koskahan se iskee kun usein kuulee että toista odottaessa tulee helpommin vaivoja. Yritän kyllä levätä aina ku tyttö on päikkäreillä ettei liikaa väsy :p

Miikulainen, mulla esikoinen oli kans 2,5kg vaan syntyessään. Tyttö on edelleen hoikka ja että taitaa olla luontaisestikin sen tyyppinen. Syntyi 40+3, pituutta oli 47,5cm. Mun istukka painoi 440g ja epäilivät kans että se on toiminut vajaanlaisesti. Pitääpä sanoa tuosta sit neuvolassa että seuraisivat tarkemmin vauvan kasvua tällä kertaa. Mulla oli verenpainelääkitys loppuraskaudessa ja pelkäsivät et tulee raskausmyrkytys mutta ei tullut. Ei haitannut kyllä itseäkään synnyttää pieni vauva :D
 
Meillä kans esikoinen oli aika pieni syntyessään, 2995g kuitenkin 50cm. Vieläkin on pikkuinen. Tai siis hoikka. Mut eipä tuo mitään. Mahanikin oli tosi pieni koko raskausajan, vaikka tosiaan hamppareita vetelin :p

Esikko oli myös sairas syntyessään, tai ainakin sairastui heti sen jälkeen bakteeri-infektioon, et en tiedä oliko sillä vaikutusta. Lastenklinikalla vietettiin sit viikko :( Rankkaa aikaa oli. Se vähän painaa et jos se uusiutuu tällä kakkosella...
 
Tervetuloa uudet!

Fanny: Mun viime raskaus oli just tommonen sun haaveraskaus! Suunnilleen 36 viikolla "huomasin" olevani raskaana. Vaikka painoa tuli 20kiloa + lopussa toksemian takia turvotusta vielä noin 4 kiloa, niin olo oli koko ajan hyvä. Ei mitään kipuja, pahoinvointeja eikä vaivoja.

ei mullakaan paino tippunu imetysaikana vaikka 13kk imetin. Painan nyt 1kg vähemmän kuin jälkitarkastuksessa. Ne mitä siinä heti synnytyksen jälkeen lähti, niin ne lähti, ei muuta.
Eli painan nyt 11kg enemmän kuin sillon kun esikoisesta lähdettiin hoitoihin... :/

(.) Mullahan seurattiin viime viikolla hcg:tä, kun se nousi niin hitaasti, mutta alkoi sitten nousta lineaarisesti. No, mä löysin tänään vanhan ketjun missä olen kertonut, että viime raskaudessa (siis mun ainoassa ennen tätä raskautta) olin käynyt hcg:ssä rv 5+4 ja se oli ollut 2081. Odotin silloin kaksosia.
Nyt kävin viimeisen kerran rv 5+3 ja hcg oli 2195 eli päivää aikaisemmin korkeammalla... Hups! :D Arvannette, että jännitän huomisaamun ultraa! :)

Viime raskaudessa ultra oli ollut rv 6+0 ja sykkeitä ei näkynyt. Huomenna olis 6+4 ja toivon, että näkyisi ainakin yksi. Kaksikin kelpaa. ;)

t. Raitis ja Postimies-Pate ja Puuha-Pete, kunnes toisin todistetaan....
 
Viimeksi muokattu:
raitis kovasti tsemppiä ultraan...:) mun olis odotettava vielä 2 viikkoa...huoh...oikeella nvusessa on liikkuessa ollu kipu koko päivän...toki mulla mielessä heti et se on kiinnittyny munajohtimeen tai johonki muuhun väärään paikkaan :( voi ku sais mielenrauhan tähän...sain ohjeet lopettaa lugetki huomenna,mut en taida uskaltaa :(
 
Heippa! Liittyisin uutena tähän ketjuun, jos sopii. Vielä olen aika ulkona teidä jutuista, kun vasta tän viimesimmän sivun lukasin läpi. Meille olis näillä näkymin kolmas lapsi tulossa. Lauantaina tein testin Apteekin omalla raskaustestillä ja samantien piirtyi vahvat viivat testiin. Hätäpäissäni testasin ekan kerran jollain herkkääkin herkemmällä testillä dpo 10, mutta negaa näytti. Olin sitten ihan varma, että en oo raskaana ja harmitti vietävästi. Sitten siitä parin päivän kuluttua aloinkin ajattelemaan, että ehkä mä sittenkin oon raskaana. Omaksi ihmetyksekseni jaksoin malttaa seuraavan testin tekoa sinne lauantaihin eli dpo 15 saakka. Ekasta tulee, jos on tullakseen kierrosta siis tärppäsi. Meillä ei ollut ihan tarkoitus vielä toivoa kolmatta, mutta näin nyt vaan annettiin tapahtua. Tai mä oon kyllä puhunut miestä ympäri kolmoseen pari vuotta sillä tuloksella, että se on sanonut "katsotaan sitten joskus". En arvannut, että se pari kuukautta sitten sanottu joskus tuliskin näin nopeesti. :heart: Tosi ilosia ja onnellisia ollaan tästä tulevasta pikkukolmosesta.

Neuvolan sain tänään varattua ja eka aika olis 4.1. Alkuraskauden ultrassa en meinaa käydä, kun ei olla käyty aikasemmillakaan kerroilla. Täytyy vaan malttaa odottaa sinne np-ultraan. Se menee jonnekin tammikuun lopulle. Edessä siis pitkä aika epätietoisuutta.

Ainiin, mullakaan ei ole mitään raskausoireita. Ihmetyttääkin, kun olo on ihan normaali. Tosin ei mulla edellisissäkään raskauksissa ollut juurikaan oireita, mutta muistelisin, että kyllä sen jotenkin olossa huomasi odottavansa. Sais nyt edes kahvi alkaa etomaan tai jotain.

Pujaja ja Vauva rv 4+5 (la 20.8.)
 

Yhteistyössä