Elokuiset Elohiiret 2011 **joulukuu**

Heips kaikille:wave:
minä taidan kuulua tänne...=)
LA 19.8, ikä 33, ja synnäri Kät.
Neljäs lapsukainen olisi tulossa, edelliset -02 tyttö, -04 kaksoset tyttö&poika... nyt jännättäänkin sitten ekaan ultraan asti et onko vauvoja 1 vai 2 tällä kertaa???

heips meillä poika 1v8kk painaa 14,5kg kun taas kummipoika joka on 2v7kk nii painaa saman verran.

omaa napaa pikaisesti eli kävin taas eilen neuvolan testissä ja vaalee viiva tuli edelleen ennen ku oli täys aika kulunu mut hulluks meinaan tulla ku about viikossa viiva ei o tummentunu yhtää..:':)'( oireet hävinny paitsi tissit pysyny yhtä isoina.. nyt entiä mitä tehä ku neuvolassa sanoivat et tuut normi neuvola käynnille normaalisti jos mitään vuotoja ei tu.. pakko kai se on huomenna koittaa neuvolasta vongata verikoetta ja ultraa et sais et siel oikeesti joku kasvaa.. ja se et aikasemmasta poikkeavaa niin tänään ollu voimakkaita vatsakipuja.. ei varmaankaan nukuta paljoo ens yönä..
nii ja viikkoja jo 5+5 et pitäis vissiinki olla jo vahvempia viivoja :|

aanoj: Varmasti ihan kamalaa, toivotaan, että kaikki on kuitenkin hyvin. :hug: Millon sulla olis neuvola-aika? Luulis, että ottavat tosissaan, kun soitat sinne. Tuommonen epätietoisuus pilaa joulunkin! Voimia.

Joku oli nähnyt unta hämähäkkien synnyttämisestä. :) Mun unet kans on aivan ihmeellisiä. Synnytän mihin millonkin ja puen niitä vauvoja aivan ihmeellisiin vaatteisiin.

johnu ja "nelkku" 6+6 (ennekuin ultra toisin sanoo)

mammy- etusivun listaa päivittää hemari ainakin tämän kuukauden ajan, oon kans katsonut että sieltä puuttuu aika paljon. Ens kuussa joku vähän aktiivisempi vois mun mielestä päivitellä.. Tai no ihan sama mulle =)

anooj: Toivotaan että se viiva vielä vahvistuis ja saisit nauttia kunnolla raskaana olemisesta! :) Tai entä jos viikkoja onkin oletettua vähemmän, ja siksi vielä niin haalea viiva?

Tänne ei ihmeempiä.. Syön aamupalaksi popcorneja.. :headwall: miksei mua yökötä ne, olis helpompaa :D !

majj & 5+2

Miikulainen voih kun sain sut huolestumaan! :| Mulla kävi vaan varmaan tavallaan silleen että sikö sattui samoihin aikoihin menehtymään kun kaaduin ja heti tulise mieleen. Mutta sitähän sanotaan että sikiö on hyvässä suojassa. Kaaduin nimittäin viime raskaudessakin ja hyvinhän siinä kävi. Hitsi mua harmittaa kun sain sut huolestumaan!

Hei taas,

Vähän kulunut aikaa kun ed kerran kirjoittelin. Olo vaan on ollut niin karmea että en ole jaksanut keskittyä oikein mihinkään ja koneellakin istuminen alkaa ällöttämään.. Ei jaksaisi enää :x Tätä etovaa ällöttävää oloa on kestänyt nyt varmaan reilu kaksi viikkoa ja pahenee vaan! Oksentaa ei ole tarvinnut mutta pahointointia on 24/7 niin se ihan riittää. Lisäksi väsyttää niin että ei meinaa jaksaa ja meinaan väkisinkin nukahtaa töissä ja kotona. Ruokaa ei kauheesti tee mieli, mutta pakkkohan se on syödä jotain. Lähinnä pystyn juomaan mehuja ja syömään hedelmiä. Toivottavasti tämä helpottaa pian. Ei huvita tehdä tai mennä edes mihinkään.

Kävin viime viikolla uä:ssä mutta sydäntä ei vielä näkynyt minkä arvasinkin mutta kiva tietää että pikkunen on oikeessa paikassa.Huomenna on neuvola ekan kerran. On jo tajuttoman läski olo ja tuntuu et maha on jo kasvanut...vali vali...ei muuten mutta ku painoa on jo muutenkin ihan tarpeeksi:LOL:

Teretulemast kaikki uudet. Aika joukko jo!=)

|O Väsymys jotain himuista! Ei jaksas tehä kotonakaan yhtään mitään. Äsken lapset leikki olkkarissa ja katselin tuolissa leikkejä, hitto mä torkahdin siihen ,en varmaan montaa minuuttia ehtiny nukahtaan. Ei onneks tehneet tuhmuuksia ku äiti vaan nukkuu.

karvatonkoira ja Eikka rv 7+1

raitapaitainen haha :D eihän tuo meijän neiti siroimmasta päästä taida olla :) on kyllä pitkä myös, pituus ja paino samaa luokkaa kun kaverin reilu 1 vee :)
en mä tiiä onko se oikeesti viel 10kiloa rikkonu, varmaan ku puolivuotis neuvolassa oli 9,5kiloa :)

miikulainen onneksi nää vauvelin alut on niin hyvässä suojassa et tuskin mitään vahinkoa tapahtui :hug: ikävää on kyllä ku selkä vihottelee..

mua harmittaa kauheena ku esim vaipanvaihdossa esikoinen saattaa potkia mahaa tai tissejä, kovaakin..

mä imetin viime yönä, unissa siis :) esikoisen imetys jäi aika lyhyeksi, noin 4kk, kun se tykkäs pullosta niin paljon, taidan alitajuisesti jo odottaa utta imetystä, yritän kyllä nyt vähän pitempään imettää :) mutta en tosiaan ressaa siitä, se menee niinku menee.. :)

tänä aamuna yritelly soittaa neuvolaan ja siel on vastaaja ja soitto aika vasta 12-
neuvola aika mul on 30.12 viikkoja menkkojen mukaan 5+6 ja tikutin oviksen niin viikkoja sen mukaan ois 5+3 tai 5+2 et ei hirveesti pienemmätkään viikot voi olla... :'(entiiä niin epätietoisuus valtaa mielen.. aikaisemmissa 2 raskaudessa pahoinvointi ollut kamalaa ja nyt oli pahoinvointia vain viikonloppuna ja si loppu..:| miehelle sanoin et jos kaikki on masussa hyvin niin sit se on pakko olla tyttö:D koska aikasemmat oli poikia.. paljon noi ultrat maksaa jos menee yksityiselle ja näkyiskö näillä viikoilla jo jotai??

anooj ja pähkinä 5+6?

mie kaipaan kans imetystä..jouduin lopettaa keväällä ko sain lääkekuurin jonka aikaan ei voi imettää :( ikää tosin pojalla oli jo 1v5kk,mut olis haluttu viel jatkaa...Nyt mul tulee jo maitoo :O et ilmeisesti rinnoilla tuoreessa muistissa viel puolen vuoden takainen imetys :)

Huh huh, tää pahoinvointi tekee mut hulluksi. 24/7 oksettaa.... Huomenna olis se hammaslääkäri... hmm... voipi olla että saavat ottaa työkalut monta kertaa pois että mä pääsen puklaamaan =(

Ja tää väsymys on ihan hullua. Onneks kävi tuuri ja yks tytsy tosta läheltä tulee siivoomaan karsinat tän kuun loppuun 5€/kerta, ni mä saan huokasta edes sen ajan kun tytsy nukkuu päikkäreitä. Mielummin tässä kohtaa maksan jollekkin karsinoiden siivouksesta. Tänä aamuna oli ihan tuskaa saada hepat pihaan, oksetti niin valtavasti. 20 askelta eteenpäin ja oli pakko pysähtyä ettei oksennus tule. Tässä kohtaa toivois ettei olis mitään ylimäärästä puuhaa. Saas nähdä miten tuo meijän muutto menee, seki lähestyy. 29 päivä illalla saadaan jo avaimet sinne.

Pitäis ruveta taas lämmittämään taloa, lämmitin eilen toooosi monta tuntia, samoin edellisenä iltana, mutta tää talo päästää kaiken ulos ja aamulla kun herättiin tytön kanssa niin mittari näytti 17.6 astetta. On siis vähän liian kylmä täällä sisällä. Yks syy siis miksi muutetaan. Nyt jos nää pakkaset kiristyy vielä, niin kohta saadaan olla toppapuvut päällä täällä sisällä.

anooj Vähän riippuu paikasta, mutta semmosen satkun se maksaa ja ei ihan vielä kande mennä. Noilla viikoilla näkyy vasta ruskuaispussi, ei sykettä, eikä alkiota voida mitata. Viikoilla 7-8 näkyy sitten paremmin ja sykekkin pitää jo näkyä.
Mäki niin haluisin ultraan jo, mutta eipä onnistu ei =( Haluisin saada tietää, etten turhaa voi näin pahoin....

Saara09 + Nuuttiasukki 6+5

mie olen ymmärtäny et syke näkyis viikon 6 jälkeen?oonko ymmärätny väärin?meille ko sanottiin et varata ultra 5 viikon päähän siirrosta eli rv7..me ollaan menossa 6+6, eli päivää aikaisemmin...voiko siis kuitenki olla ettei sykettä näkys? :(

näin keskenmenon kokeneena huomaan että kahden päivän plussauksen jälkeen pelko hiipii.. alaselkää jomottaa ja vatsa tuntuu kireältä, samoin vihlasuja riittää.. en muista esikoisessa tälläistä poltetta.. muilla mitään?

Anteeksi mammy ja majj ja muutkin, että päivittely oli taas parina päivänä jääny :ashamed: Olen niin järkyttävän huonovointinen, että juuri ja juuri pysyn tuolilla istumassa... No, nyt pitäisi kaikkien taas olla listalla. Huikatkaa jos joku puuttuu! Ja tosiaan, jos joku muu haluaa ensikuussa päivitellä, niin varmasti saa :)

Fannyn ultrakuulumisia odottelen :wave:

Ruokarajoituksista oli puhe. Suomalaiset juustot on ainakin kaikki pastöroituja. Tilasinkin äidiltäni paljon suomalaisia juustoja joulupöytään :) Ajattelin kyllä myös vähän syödä kylmäsavulohta. Maksalaatikon jätän suosiolla väliin, vaikka onkin herkkua. Maksamakkaraa kai voi syödä aika paljon päivässä, siinä on niin vähän maksaa.

mammy sydän kai alkaa lyödä viikolla 6+, eli kai se sitten pitäisi näkyäkin. Itse kävin ultrassa viimeksi viikolla 8+ ja oikein hyvin näkyi syke.

on: olo on kuin pahimmassa mahataudissa... Joudun koko ajan yökkimään enkä jaksa tehdä yhtään mitään. Käy niin sääliksi esikoista kun en jaksa hänen kanssaan leikkiä :( Enkä voi kunnolla pitää häntä sylissä kun tulee heti vielä huonompi olo :( Mies on jo ihan hermona kun joutuu tekemään mun duunejani. Toisaalta on ihan hyvä että hän huomaa mitä kaikkea päivisin oikein teen :) Hän ilmeisesti oli luullut että vaan makoilen kaiket päivät tyttären kanssa enkä tee yhtään mitään.

Ai niin marjutti86, pistin sut nyt vielä taustalle kun en oikein tienny mihin kohtaan listaa sut pistän.

Niin ja paljon onnea neammalle hyvistä uutisista :)

hemari ja nasu 7+3

:wave: Ultra-terveisiä: Sikiö vastasi viikkoja, oli oikeassa paikassa ja oli noin 8mm pitkä ja syke näkyi :heart: Lääkäri oli ihan mahtava, ja hänelle kyllä aion mennä toistekkin =) Meillä ultra yksityisellä maksoi VAIN n.36e Kelan korvausten jälkeen, nostin kyllä automaatilta käyntiä varten tuon 200e :ashamed: Mutta eipä ihan niin paljoa sitten mennytkään mihin varauduin :LOL: Mutta NYT HELPOTTI kun siellä kävi ja saa huokasta taas hetkeksi, uutta ultraa odotellessa!

Jos Hemari viitsisit tonne listaan päivittää mulle la 31.7 =) Mennään nyt sillä ennen kuin toisin todistetaan :D

Meillä 1v3kk tyttö painaa päälle 11kg, onneksi tuo paino ei tässä iässä niin hurjaa tahtia enää nousekkaan mitä on vaavina noussut :D

Tosta kaatumisesta Ei kantsi hätäillä jos ei mitään oireita ole. Mä kaaduin esikoisen alkuraskaudessa oikein lahjakkaasti ja mursin mm. kylkiluuni, kävin kyllä päivystyksessäkin kääntymassä, mutta sain vain särkylääkkeitä kylkiluitani varten. Ei ultrattu, vaikka toivoin. Kaikki meni kuitenkin hyvin loppuun asti =) Onhan se papu hyvin siellä lantion uumenissa vielä suojassa kun on niin pienikin vielä!

Iloinen, helpottunut ja hyvin pahoinvoiva -Fanny- & vaavi 7+3 :heart:

Onnea -Fanny- ihanista ultrakuulumisista! :flower: Ja eikä edes tullut kalliiksi! Meillä kesällä varhaisultra maksoi 108 euroa Kelan korvausten jälkeen ja silloin tuntui vähän kohtuuttomalta maksaa tuulimunatuomiosta noinkin paljon... : /

Kiitos hemari kun jaksat päivittää tuota listaa pahoinvoinnistasi huolimatta! Mukava nähdä, miten lista vain koko ajan pitenee, kun porukkaa tulee lisää. Ja toivottavasti meistä kukaan ei joudu joukosta poistumaan.

Väsymystä tuntuu olevan muillakin eli sitä samaa myös täällä edelleen! Ihan hirveätä, kun kauheasta väsymyksestä huolimatta ei saa yöllä kuitenkaan nukuttua. Ja kun töissä ei voi päiväuniakaan ottaa, niin alkaa univelkaa kertyä. |O Ja voi tätä turvotusta! Jos ensi tiistain ultrassa pikkuinen masusta löytyy, niin varmaan on pakko käydä ostamassa mammapöksyt. Tänään ahdisti ihan kympillä, kun housunkaulus kiristi. Taitaa olla tasan yhdet housut enää, mitkä ei hirmuisesti purista. :rolleyes:

Jospa tästä yrittäisi käydä sohvalle vaakatasoon. Täytyy vaan varoa nukahtamasta, ettei ne yöunet sekoa entisestään!

Blanco + Öttiäinen 6+5

Fanny ja Johnu: Mä kanssa oon aika hysteerinen noiden varoitusten kanssa, ja löysinkin tuolta keskenmeno puolelta erään kokin kirjoittaman hyvän jutun, missä varoiteltiin mm raakasta kanamunasta ja missä kaikissa sitä käytetään. Lisäksi siinä muistutettiin vihannesten yms. pakasteiden kuumentamisesta ennen käyttöä. Ainakin meidän työpaikka ruokalassa aion tarkkaan katsoa mitä syön. Harmi kun ei voi yhtään luottaa ravintoloihin yms että ruoka olisi tuoretta ja oiein valmisettu... Mutta siis juu, aion olla tarkkanan juuri samasta syystä, että mikäli tämä kesken menisi, niin ei ainakaan tarvitse miettiä johtuisiko se jostain mitä olen syönyt vaikka olisin tietänyt ettei saa.

miimii10: Mulla ainakin kaikenlaista pientä kipuilua ja vihlaisuja koko ajan, luulen sen kuuluvan asiaan? Taidettiin muuten kuumeilla samaan aikaan, kiva että pääsit tänne siirtymään :)!

hemari: Jaksuja sulle! Varmasti tosi hankalaa pienen lapsen tuo pahoinvointi!

Onko kukaan muuten koskaan kokeillut pahoinvointirannekkeita ja onko toimineet? Täällä kanssa ihan järkky olo koko ajan, oksentamista pelkään niin paljon että yritän välttää sitä ihan viimeiseen asti... Olo on kuin olisi vatsatauti, vetää voimat tosi matalaksi kun lämmötkin korkealla ja väsymys on ihan pohjatonta! Olisin niin sairasloman tarpeessa, mutta omatunto ei anna anteeksi, enkä esimiehestäkään tiedä kun totesi että täytyy muistaa että raskaus ei ole sairaus kun sille kerroin. Mua ärsyttää tuollaset ihmiset, tällä samaisella tyypillä itselläänkin pieniä lapsia mutta ilmeisesti raskaudet olleet niin oireettomia kun sankarillisesti kertoi olleensa töissä tyyliin siihen asti kun lapsivedet meni... Ei ole sairaus ei, mutta toisilla aiheuttaa täsmälleen samoja oireita kuin esim. vatsatauti kuumeineen :mad:

Anteeksi kiukuttelu, mutta olipa kiva päästää vähän höyryjä :D

Vimmu

Päksäkkä eihän se sun vika ollu :ashamed: olisinhan mä voinu lukea moista ihan mistä vaan, ja kun itekkin eilen kovasti tietenkin pelästyin.. Tänään on vähän parempi fiilis vaikka selkä onkin kipeä ja esikon nostelu on ihan tuskaa (onneks viihtyy lattialla leikkimässä paljon). Tein vielä digitestin ja raskaana 3+ (eli 5+ viikot menos) ja se antoi mielenrauhaa myös sen lisäksi että ei oo vuotoja ollu, eikä tota selkäkipua enempää. Sitä vaan näkee kauhukuvia ensimmäiseks :ashamed:

4D- ultra meiän piti viime raskaudessa käydä oman mielenkiinnon vuoksi, mutta se sitten jäi. Nyt taas kovasti houkuttelis mennä raskauden puolessa välissä sitten sinne. Onko kellään tietoa paljon tuo 4D ultra nykyään maksaa? Mä muistelen että siskolla v.2007 maksoi kelakorvauksen jälkeen jtn alle 150e, ellei jopa alle 100e..?

Fanny Hyviä ultrakuulumisia, ihanaa!

Ultra mä kävin ekassa raskaudessa 8+6 vkolla, kun ei tiedetty tarkkaan viikkoja. Sillon näky pieni papu sykkeen kera. Ja neuvolassa Dopplerilla kuulu sykkeet rv 10 mulla.

Esikko painaa hieman 7,5kg nyt 7kk ikäisenä.

Mielenkiinnolla odotan, että meinaavatko laittaa mut tässä raskaudessa tarkempaan syyniin, kun esikko oli syntyessään 2,5kg ja 44cm, ja NKL:n lääkäri sano että istukka (alle 400g) oli ilmeisesti toiminut loppuvaiheessa ainakin vajatoimisesti. Ja sillon vielä sano että seuraavassa raskaudessa varmaan seuraavat lapsen kasvua tarkemmin. Ja syyllistivät neuvolaa kun eivät olleet reagoineet sf mitan pieneen notkahdukseen rv34 vkolla, kun muuten kasvoi tasasesti käyrää pitkin. Vaikkakin ei mua sinällään haitannu että oli niin pieni vauva :heart:

Miikulainen, Tirppa 7kk ja Tirlittantoukka rv5+0 *Poks* :heart:

miikulainen89 kannattaa sun mainita neuvolassa siitä et on sanottu et pitäs tarkemmin seurata...ei se oo hyväksi jos istukka ei kunnolla toimi,siin voi käydä hullustikkin....
Mie kaaduin muuten kans viime raskaudessa,viikkoja oli 23 ja kaaduin töissä selälleni asvaltille...minut vietiin äitipolille tarkistukseen, kaikki oli ok...ei kai siinä muuta vaaraa ollu ko et jos tärskystä olis istukka irronnu...

Joku puheli päänsärystä,jota mulla myös on ollut aika ajoin...jo oikeestaan ennen plussaa alko olla...olen ottanu panadolia muutaman kerran sen gramman,,,(pienempi annos ei kuulemma juuri auta mitään) enkä usko että siitä haittaa olisi,,,eikös panadol ole kuitenki ihan "sallittu" lääke raskauden aikana?

mammy- Juu panadol on sallittu, vaikuttava aine Parasetamoli (paramax, panadol, para-tabs .. yms). 3grammaa parasetamolia on suositeltava maksimiraja vuorokaudessa.
Ja mulle viime raskaudessa määrättiin selkäsärkyihin panacodia (joka on kai hieman kiistelty, toiset lääkärit sanoo että voi ottaa ja toiset että ei ) puolen välin jälkeen. Mutta mulle se ei raskausaikana sopinutkaan, vaikka aiemmin oli sopinut (Tulin todella tokkuraiseks siitä).

Mä viime raskaudessa jouduin käyttämään Terantologista tietopalvelua,kun olin erästä antibioottia ottanut tietämättä vielä silloin että olin raskaana. Niin neuvolasta ohjeistivat, että sieltä voi kysyä eri lääkkeiden vaikutusta sikiöön. Laitampa tiedot siitä tähän, jos joku tarvitsee:
Teratologinen tietopalvelu
Avoinna arkisin klo 9-12
puh: (09) 4717 6500
(normaalihintainen puhelu)

Lähde:
http://http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Yhteistyössä