*** ELOKUISET 2010 MAALISKUUSSA ! ***

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neitim
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N11nalle paranemisia :hug:

Täällä kans oikeen mitään saatu taas tänään aikaiseksi. :whistle: No ehtiihän sitä vähemmälläkin kiireellä. :D

Mä en oikeen tiiä mitä puudutuksia sitä ottais synnytyksessä. Sen vaan tiedän, että tosiaan rakkulat saa pysyä kaukana minustakin. :kieh:
Ekassa synnytyksessä oli käytössä nuo rakkulat ja sit joku kipupiikki (joka sai oksentelemaan) ja epiduraali. Ja jossain välissä taisin ilokaasuakin ottaa.
Toisessa ei ehditty antamaan mitään muuta kuin ilokaasua, kun sitten kun synnytys lopulta alkoi etenemään, niin etenikin sitte vauhdilla.
Kolmas synnytys mentiin sitten ilokaasulla ja kohdunkaulanpuudutteella, joka ei mulla toiminut ainakaan puuduttavasti, vaan lisäsi vaan kipua, mutta avasi kyllä paikat nopiaan. :whistle:
Epiduraalia nuo ei oo ekan jälkeen täällä mulle laittaneet, vaikka on siitäkin juttua ollut. sanovat vaan, että eivät suosittele, mutta syytä eivät sitten oo kuitenkaan sanoneet. Että tuskin ne sitä mulle sitten nytkään suosittelee. :kieh:
Että varmaan tää menee taas omalla painollaan ja niinhän se onkin, että vaikea se on etukäteen tietää miten kaikki sitte etenee. :)

jahas...kai sitä pitäs kohta poikia alkaa valmistella päikkäreille =)

Katjuska ja sintti 19+6 :heart:

Mua mietityttää myös tuo puudutus/kivunlievitysasiat ..
ekassa aqua rakkulat , kipupiikki ja ilokaasu 12h
tokassa kohdunkaulanpuudute ,ilokaasu 6h
kolmannessa spinaali 3 päivänä ja ilokaasu (epävirallisesti 3 vrk)
neljännessä spinaali ja ilokaasu (epävirallisesti taasenkin 3vrk)

eka ,enään en aqua rakkuloita ota, ei auttaneet mitään ja kysyttiin vielä että laitetaanko uudelleen .. no ei todellakaan .... !!!!!!!!!!!! ja kun viimein olisin taipunut vaikka selkäydinpuudutteeseen niin ei enään annettu , mutta synnytys oli suht nopea .

toka , pyysin selkäydinpuudutetta jo kirjautuessa sisälle , kohdunsuu auki 5 cm , ei annettu .. mutta kohdunkaulan puudute laitettiin 2 kertaan , toinen kerta auttoi ja avasi kivasti paikkoja . nopeahko synnytys

kolmonen, kärsin 3 vrk sairaalassa suppareissa mikään ei avannut paikkoja ja spinaali laitettiin väkisin kalvojen puhkaisun jälkeen , kun olin niin väsynyt ja spinaali vei kyllä korkeimmat kivut ja avasi paikat ja loppusynnytys oli mukava ! :D

nelonen , pyysin heti alkuunsa spinaalia tai epiduraalia ,olin ollut jo kotona 2½ vrk supistuksissa , kun nyt en halunnut olla sitä 3 vrk:ta sairaalassa ... vedet tuli sairaalassa ,mutta kohdunsuu auki vain hädin tuskin 1-2 cm !!!!!! Sain spinaalin , joka vei jaloista tunnon , mutta muuten ei juurikaan ja ilokaasulla tsempattiin ,mutta spinaalin katkaisi synnytyksen etenemisen ! ½ vuorokautta sairaalassa ja tyttö syntyi , mutta spinaali vei jaloista (tarkemmin toisesta jalasta) kokonaan tunnon ja vaikka puudute lopetettiin kesti n.8 tuntia ennen kuin jalka toimi ...

että nyt mietein alustavasti (tiedä miltä tuntuu sitten kun synnytys on käsillä !!) että en ota ainakaan heti spinaalia vaan annan kivulla paikkojen avautua ja sitten vasta kun kipuja ei enään millään kestä niin kysyn jos vielä saisi spinaalin tai sitten kohdunkaulan puudutteella mennään ja kivulla , mutta toivottavasti nopeammalla synnytyksellä !!!

neitim

neitim, eli siis se kipuko sitä avautumista tekee? Et sillä siis on ihan järkevä tarkotuskin? :whistle: Mulla on niin järkyttävän alhainen kipukynnys, ettei mitään rajaa, joten saapahan nähdä miten tässä sitten käy.

Mä olen siivonnu tänään työpöytäni B) Olinpas reipas :D Ei vaan ei muakaan näin loman alla pahemmin vois nää työt napata, mutta jotain tarvii kai kuitenkin vielä tehdä. Parin tunnin kuluttua kamppeet kasaan ja lomalle, sit kun tuun takasin niin huhtikuu onkin jo hyvällä mallilla =)

Kivunlievityksistä
Ekasta sain epiduraalin
Tokasta kohdunkaulan puudutuksen
kolmannesta taas epiduraalin
Neljäs,viides,kuudes ja seiska menneet ilman kivunlievitystä,ovat olleet niin nopeita.

Mä haaveilen synnytysjakkarasta ja ammeesta/suihkusta.Ja miten sais sen verran hitaan synnytyksen että sai avautumisvaiheen oltua vedessä ja sitten jakkaralle ponnistamaan :D
Mulla vaan nää viimeiset menneet niin rytinällä että hyvä kun itse kerennyt mukaán. ;)

Mulla näemmä aika suppeat kokemukset kivunlievityksistä vaikka monta synnytystä :whistle:

Mä voisin ajatella kotisynnytystä,mikä olis aivan upeaa(meillä olis allaskin missä vois löhötä avautumisen kunhan ensin sen kuuraisin perinpohjin.....),mut mies ei halua missään nimessä ja se mikä mua myös asiassa häiritsee,en haluaisi lasten olevan siinä tapahtumassa liian läheltä seuraamassa....
mut jos kaikki menee hyvin,polikliinisesti haluan kotiin,eli n.6h synnytyksestä!!!!!

Mulla synnytys kesti 21h, veet meni yöllä kahen aikaan, mutta äitiyskorttiin on merkattu kestoksi 11h, eli siitä ku alko kunnon supparit. Ilokaasua vetelin jonkun verran, mutta eipä sekään enään lopussa auttanu, ja kaks kohdunkaulapuudutetta sain myös. Eka autto, mutta toisesta ei mitään hyötyä. Suihkussa kävin myös pari kertaa, 30min/krt. Spinaalia pyysin, mutta sain jonku tovin ootella koska kaikki päivystävät anestesia lääkärit oli kiinni :o Sen ku sain niin johan helpotti, ja siitä meni noin tunti niin rupesin ponnistaan.

Vaikka jouduinki olemaan jonkin aikaa ilman kivunlievitystä, ja supistukset sattu niin perkeleesti etten voinu muuta tehä ku itkee, niin silti aijon tämänkin synnytyksen pärjätä ilman epiduraalia.

Marlin ja papu 21+3

Mulla oli esikoisesta ilokaasu kivunlievityksenä, siinä vaiheessa kun aloin ajattelee, et vois koittaa jotain muuta ni mua alko ponnistuttamaan, joten ilokaasulla mentiin. Katotaan nyt sitten mitenkä tässä tulevassa synnytyksessä käy.

Marlin,kyllä sairaalan arkistossa pitäis löytyä sun synnytyskertomus ja toimenpitette ja sielä nimet ynnamuut tärkeät tiedot.voit pyytää oman kappaleen ihan puhelimitse postiin.

Niin just. Tuo synnytyskertomus mulla onkin jo, mutta siinä on kolme nimeä, enkä kyllä yhtään osaa mennä sanomaan että kuka on kuka. Eli tuolta sairaalalta sais sitten tarkan tiedon että kuka on ollut hoitava kätilö jne?

Nyt alko ensikertalaista kiinnostaa (ja hirvittää)!:o Eli mitä eroa on spinaalilla ja epiduraalilla, miten ne vaikuttavat? Kysyn vaan, kun aika moni täällä on ottanu (ja ollu tyytyväinen) spinaaliin, mutta epiduraali ei oo ollu niin suosittu.

Murske Mulla ei tietoa oo tosta spinaalista mittään, mutta ei mulla epiduraalista mitään negatiivista sanottavaa muuta oo, mutta ensikertalaisena kun sen sain, niin en sit enää oikeen osannut ponnistaa niin kuin ois pitänyt, kun en tuntenut mitään. Kivun tuo vie mainiosti. itse otin puolen tunnin torkut kesken synnytyksen epiduraalin laiton jälkeen. :whistle: :D
Mulla tyttö sitte jouduttiin lopulta avittamaan imukupilla ulos, kun ei ne mun ponnistukset tuottanut tulosta ja väsyin ihan totaalisesti ja sydän jyskytti niin ettei mittarit enää riittänyt mittaamaan.

Kaupungille lähössä, kunhan ukko kotiutuu :)

N11nalle paranemisia :hug:

Kivunlievityksistä puhetta, voi teitä onnekkaita jotka ootte jotain helpotusta saaneet..Mä en oo ehtiny saada mtn näissä synnytyksissä kun nämä näyttää tulevan vauhdilla..meillä on sairaalaan 25min matka motaria pitkin ja aina on perille ehditty mutta sitten on rytissy ja ekasta supistuksesta on lähetty liikenteeseen heti kun on saatu mökki siihen kuntoon. Mutta ihan kamalat tuskat on ollu, ja pelottaa ihan sairaasti taas se rytinä kun ite ei pysy ollenkaan mukana. Kivut vie melkein tajun ja supistuksissa ei oo hetkenkään taukoa jotta vois hengähtää :'( Viime synnytyksessä v. 2006 paikat aukes 4cm:stä 10cm:iin puolessa tunnissa, oli siinä kätilö ihmeissään ja pyyteli anteeksi kun ei antanu rukouksistani huolimatta mitään helpotusta..sano vaan että jos laitetaan spinaali niin synnytyksen pitää tapahtua kahden tunnin sisään ja niin se jäi saamatta...kyllä oli katkera pala mulle kun jouduin niissä tuskissa kärvisteleen..vaikka ajallisesti lyhyt niin fyysisesti niin hiton rankka kun se kipu on ihan mieletön, kumma kun en siihen paikkaan kupsahtanu..en voinu hengittää kunnolla missään välissä kun supisti koko ajan jne..Mut taas sitä ollaan kovaa vauhtia siihen rääkkiin lähdössä... :whistle:

Mulla on hammas kipeenä, kävin lekurilla aamulla kun juurihoidettu hammas taas vihoittelee..pitäis olla kunnossa mutta ei ole..sain lääkekuurin, jepajee :(

Nyt jatkaan leipomista, ystävä tilas pari kakkua niin niiden kanssa touhannu, huoh..vielä pitäs riittää energiaa siivoamiseen..saas nährä..masussa myllertää kivasti :heart:

Jonnuli ja hipsu 21+5

mä en tiedä mistään supistuksista enkä synnytyskivunlievityksistä mitään, kun on tehty suunniteltu sektio tuplista. B) mutta olishan se kiva tietää niistäkin jotain.

(.) tänään oli rakanneultra ja kaikki hyvin. onneksi. saa taas vähän huokaista helpotukseesta. vaikka ainahan sitä pelkää silti kaikkea mahdollista.
poikien vehkeet siellä molemmilla kuulemma näkyi. :p että nyt voi laittaa noi tyttöjen hepenet pois; oon pari kassia saanut tutuilta valmiiksi. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Murske:
Nyt alko ensikertalaista kiinnostaa (ja hirvittää)!:o Eli mitä eroa on spinaalilla ja epiduraalilla, miten ne vaikuttavat? Kysyn vaan, kun aika moni täällä on ottanu (ja ollu tyytyväinen) spinaaliin, mutta epiduraali ei oo ollu niin suosittu.

Epiduraalipuudutus

Puudutus laitetaan selän alaosaan. Pieni katetri (ohut muovinen letku) viedään epiduraalitilaan kuljettamalla se neulan läpi. Katetri jätetään paikoilleen koko puudutuksen ajaksi. Sisään ruiskutetaan voimakkaan puudutusaineen ja voimakkaan kipulääkkeen sekoitusta, jolloin kipuaistimuksen pääsy aivoihin estyy. Aivot eivät yksinkertaisesti saa tietää, että sinulla on kipuja. Tämä sekoitus ei juuri heikennä jalkalihasten toimintaa, joten synnyttäjä voi olla myös pystyasennossa.

Epiduraalipuudutuksen antaa anestesialääkäri ja se vaatii jatkuvaa äidin ja lapsen tarkkailua. Kätilö pitää huolta, että sinulla ja lapsellasi on kaikki hyvin. Äidin käden verisuoneen laitetaan muovinen kanyyli, jonka kautta voi laittaa tippumaan suolavesiliuosta ehkäisemään verenpaineen laskua. Epiduraalipuudutuksessa täytyy synnytyksen olla kunnolla käynnissä ja kohdunsuun olla n. 3 - 4 cm avautuneena.

Epiduraalipuudutus on ehdottomasti tehokkain kivunlievityskeino synnytyksessä. Mutta se myös aiheuttaa eniten ongelmia.

Haitat:

Synnytys voi kestää kauemmin ja on todennäköisempää, että supistuksia joudutaan tehostamaan suonensisäisellä lääkkeellä. Mitä suurempia määriä lääkkeitä käytetään, sitä suurempi on mahdollisuus, että ponnistusvaihe pitkittyy.

Verenpaine voi laskea, saatat tulla pahoinvoivaksi ja sinua voi huimata, paleltaa ja alat kenties vapista. Sinun voi olla vaikeaa virtsata, mikä taas lisää todennäköisyyttä, että rakkosi täytyy katetroida eli tyhjentää ohuella muoviletkulla. Joidenkin iho kutiaa. Puudutus voi myös jäädä toispuoleiseksi. 1 henkilö 200:sta voi saada voimakkaan päänsäryn. Se ei ole vaarallista, mutta voi vaivata useita päiviä. Ensiapuna on lepo, juominen sekä särkylääkkeet.

Spinaalipuudutus

Spinaalipuudutuksessa puudutusainetta ja kipulääkettä ruiskutetaan suoraan selkäydinnestetilaan. Anestesialääkärin annostelema puudutusaine leviää nopeasti, joten ainetta tarvitaan selvästi vähemmän kuin epiduraalipuudutuksessa. Spinaalipuudutuksen teho on melko lyhytaikainen, noin 1,5 tuntia. Siksi se sopii etenkin uudelleensynnyttäjille, joilla synnytys on edennyt nopeasti ja jotka eivät tarvitse pitkäkestoista kivunlievitystä.

Haitat:

Kutina on spinaalipuudutuksen yleisin sivuvaikutus. Siitä kärsii noin 70-80% synnyttäjistä. Päänsärky on tavallisempaa kuin epiduraalipuudutuksessa. Alaraajojen lihasvoima saattaa heikentyä joskus lyhyeksi aikaa, koska puudutus voi olla erittäin tehokas.

Lue myös lääkkettömästä kivunlievityksestä synnytyksen aikana.

Kiitos selvityksistä! :)

Hui Jonnuli, onpa ollu rankan kuuloset synnytykset sulla! :/ Toivotaan että tää kerta olis helpompi...!

Eli epiduraalissa selkeä haitta on se, ettei välttämättä osaa ponnistaa kun ei tunne mitään. Sepäs onkin hankalaa sit tietää, miten päin pitäis puskea, varsinki jos on eka synnytys eikä oo kokemusta.
Eikö siis spinaalilla ole samanlaista vaikutusta? Eli tunteeko silloin, miten pitää ponnistaa? Ja voi kai sitäkin käyttää ensisynnytyksessä, vaikka sitä suositellaan lähinnä uudelleensynnyttäjlle??

Taas miljoonan kysymysmerkin kanssa,
Murske

Täällä tuli hillitön kutina epiduraalin jälkeen, muistan kun rapsuttelin etenkin nenän päätä ja käsivarsia =) Kysyin kätilöltä, niin sanoi että kun ensin puudutettiin tavallisella puudutusaineella epiduraalin pistokohta ja sitten vasta laitettiin epi, niin puudutusaineiden yhteisvaikutuksesta kuulemma johtuu kutina. Tiedä siitä sitten, mutta tälläisen selityksen mä sain. Muuten kyllä tykkäsin epistä kovasti ja aion ottaa nytkin jos onnistuu. Kattelin vaan näytöltä kuinka kovia supistuksia mulla oli, mutta mitään en tuntenut. Meinasi kyllä alkaa tulla paniikki, kun käyrät vetelivät huipulla, että apua jos tää vaikutus nyt lakkaisi... Mulla annettiin epiduraali oikeaan aikaan, eli kun vaikutus alkoi olla poissa olin 9,5 cm auki ja sain sen 5 sentissä... Kokonaisuudessaan synnytys sujui ongelmitta ja suihku helpotti mulla kipuja hyvin. Rakkuloita en ottanut ja hoitaja kävi varmaan 3 kertaa niitä tyrkyttämässä, sen verran kivuliaita kertomuksia oon niistä kuullut, että ei kiitos!

Nää on nyt näitä"kauhukertomuksia"mutta mulla epiduraali laski verenpaineen kolmannen synnytyksessä aivan pohjalukemiin.Oli kiva kun olin tajunnan rajamailla ja mun sänky kallistettiin voimakkaaseen kulmaan niin että lähes roikun pää alaspäin :| Annostus laskettiin ja anestesiahoitaja tarkkaili mun paineita sitten loppusynnytyksen.Loppu hyvin kaikki hyvin,mutta pienet kauhun hetket tuli koettu :o
Enpä ehkä siksi oo epiduraalia enää halunnut´,en kyllä olis ehtinytkään saada :D

Mulla on vaan hyviä kokemuksia epiduraalista, vaikuttanut myös ponnistuksen ajan ja hyvin on sujunut. Ei ole pidentänyt ponnistusaikaa mitenkään erityisemmin.

Kohta saadaan avata jo Huhtikuulle pino, niin se aika vaan menee ja kesä tuleee :heart:

Yhteistyössä