Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä veikkaan Kattua tai Zuviliinia ekaksi lähtijäksi =)

Luin jostain, että hyvin todennäköisesti 2 viikon sisään tulpan irtoamisesta on vauva maailmassa..ei pitäisi siis mennä kauheasti yliajalle Katulla.

Toipumisesta: Aika lailla minullakin meni vuosi toipua synnytyksestä, vaikka alakautta synnytinkin. Välilihan leikkaushaava kiristi vielä 8-9kk synnytyksestä (tulehtui ja tikit aukesivat 4kk synnytyksestä) ja tuntuu, että mahan lihakset ja iho olivat vuoden kuluttua normaalit. Aiemmin en olisi ollut valmis uuteen raskauteen.

Me ollaan saatu tänään paljon aikaiseksi! Pengottiin vaatehuoneesta loput pikkuvaatteet, katsoin serkun vauvalle pojan vaatteita, katsoin kirpparivaatteita, pesin rattaiden päälliset ja pehmeän kantokopan, pengoin äitiyspakkauksen reunaverhon ja muitakin pinnasängyn tekstiilejä, nostettiin pinniksen pohja ylös, laitoin hoitoalustan pesuhuoneeseen ja pikkutavarat valmiiksi, siivosin liinavaatekaapin ja heitin pois huonoja pyyhkeitä ja muita tekstiilejä. Huh! Kyllä on ollut maha kovana pitkin päivää..

Vielä pitäisi siivota vaatehuone, kylpyhuone ja auto, laittaa pinnasänky valmiiksi kun tekstiilit ovat kuivia, ottaa autosta sellainen musiikkivehje pois että tuplarattaat mahtuvat sinne, viedä tavaraa myyntiin kirpparille ja käydä ostamassa rintapumppu sekä itkuhälytin. Jos aikaa jää, niin keittön kaapit odottavat siivousta ja miehen rahakokoelmat lasikaapissa ovat pölyn peitossa.. Myös parvekkeen kukat ovat kuihtuneet, joten sinnekin pitää vielä jotain piristystä istuttaa!

Että ei tässä tekeminen lopu kesken! Sanoin miehelle, että nämä hommat on tehtävä viikossa, kun se lääkäri veikkaili aikaisempaa synnytystä.. En halua että kämppä on kuin pommin jäljiltä, kun vauva alkaa syntymään.

Minulla on alkanut olla entistä vahvempi poikaolo. Tyttöä meille veikattiin, mutta koska jokainen tuntemani ihminen jolle on tyttöä veikattu, on synnyttänyt loppujen lopuksi pojan, niin en osaa itsekään luottaa saamaamme veikkaukseen. Kohta se sitten selviää, kumpi siellä on.

Miisa ja mahan asukas 36+6

Onpas täällä tosiaan alkanut tapahtumaan.

Elokuu: mulle sanottiin että vuosi olisi hyvä odottaa sektion jälkeen ennen kuin uutta voisi yrittää (en tiedä vaikuttaako ikä tuohon sillä olen jo hyvän matkaa yli 30 v.) mutta kuten Miisa juuri kertoi niin näköjään normi synnytykselläkin voi joutua odottamaan pitkään. Meillä on kolme keskenmenoa ja 3,5 v. yritystä takana ennen tätä tärppiä ja mies on nyt tästä tärpistä niin täpinöissä että on puhunut pikkukakkosen tekemisestä jo useamman kuukauden. Mulla on vielä jalat maassa ja odotan että saadaan tää ensimmäinen kunnialla maailmaan.

Mutta nyt on pakko lähteä vaaka-asentoon - supistelee. Lääkäri muuten totesi tänään että mun kohtu on todella supisteluherkkä - supisteli koko tutkimuksen ajan ja alkoi siitä kun lääkäri hiukan kylmillä käsillä vatsaa kosketti. Öitä.

Katri

Hui taallahan pian lueskellaan vauva uutisia =) Ma sain tyokaverilta tiedon et hanelle on tanaan syntynyt poika-vauva, tosin sukupuoli ja nimikin on ollut tiedossa jo paale 20 viikkoa... Oli ollut reilu 3.5kg, ja nopea ja helppo synnytys, esikoinen kuitenkin oli. No huomenna kuulen lisaa kun kayn moikkaamassa esikoisen kanssa.
Minakin olen kuullut et olisi hyva odottaa vuosi sektion jalkeen, mut tosiaan ei se naisen kroppa ole valmis aina saman tien vaikka alakauttakin synnyttaa... ja itsellani jolla ei nyt jaanyt sita vuotta raskauksien valiin en hirmuisesti suosittele tata... rankkaa on! Mut siis kaikkihan on erilaisia ja jotkut on valmiita nopeammin uuteen raskauteen seka psyykkisesti etta fyysisesti kun toiset seka alatie synnytyksessa etta sektiossa! Mut olen myos kuullut paljon juttua et ensimmaisen kanssa pari on odottanut todella kauan ja on ollut keskenmenoja sun muuta, sit esikoisen jalkeen alkaa tulemaan kuin liukuhihnanlta lapsia... Et ei kannata Katri kirvesta kaivoon heittaa vaikka olisikin ollut hankalaa ennen.
Miisahan on ollut tosi ahkera tanaan, voit tulla tannekin auttamaan! Siis kun valitin sita etta aika kay valilla pitkaksi niin kyllahan sita tekemista olisi vaikka milla mitalla, mut se on semmoista "holmoa" tekemista mika ei innosta, kuten esim siivous. Eli minuun ei edes raskuas vaikuta positiivisesti et siivoilisin hymyssa suin.
Kuntokin on huonontunut ihan mielettomasti, tulin tanaan taas alhaalta ylos kun kavin terveyskeskuksessa hakemassa lisaa saikkua ja kaupassa niin reissun jalkeen oli tunnin ihan poikki.
Ala vatsassa tai enemmankin vatsan alla oli myos kipuilua illalla, vessassa kaynnin jalkeen luulin et pitaa mies pyytaa pyyhkimaan mut sain taiteiltua itse lopulta...

Huomenta. Eilisistä supisteluista huolimatta olen kasassa, tylsää. Supistelu loppui puoli yhdentoista aikaan ja ainoan supistuksen yöllä huomasin kun nousin sängystä vessaan. Nukun muuten kuin tukki, herään vain vessaan, mutta heräänkin aamuisin kahdeksan jälkeen ja käyn puoli yksitoista nukkumaan, päiväunia en nuku. En tiedä mistä tämä energia on peräisin, ei ulkoa ainakaan, koska eilenkään en hakenut kuin postin ja siinä minun ulkoilu. Minä en vaan osaa olla ulkona tekemättä mitään, jos sisällä on edes jotain tekemistä.

Aurinko paistaa ulkona ihanasti, mutta meillä on ihan okaisena aurinkoisena päivänä tänä kesänä tuullut ihan hirveästi! Pyykkien ripustaminen ulos ei meinaa onnistua, kun tuuli kiertää ne narujen ympärille ja kuivat pyykit on sitten ihan hirveän näköisiä ryppyineen.

Alavatsaa painaa ja oikeaan sisäreiteen alkaa tuntua ilkeältä, samoin alaselkää on juilinut jo pari päivää. Alavatsassa oikealla on hellänä sama kohta mikä aina kierukan kanssa, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa (niitä ei tullut kierukan vuoksi, mutta kuukautisia edeltävät tuntemukset tuli aina). Miehelle laitoin aamulla viestiä, että eilen alkoi mietityttää todenteolla tämä synnytys, lähinnä kotona se osataanko lähteä oikeaan aikaan, ettei mennä liian aikaisin, kun ei tuota väliä viitsisi monesti ajaa, toisaalta liian myöhäänkään ei haluaisi mennä... Esikoisen kummitäti käännytettiin myöhään illalla aikoinaan sairaalasta pois, matkaa kotiin noin 35km, puolen yön aikaan joutuivat lähtemään takaisin ja tyttö syntyi vähän yli viisi aamulla. Tuollainen tuntuu todella turhalta!! Hän synnytti esikoistaan , joten kaipa sairaalalla laskettiin sen varaan ettei synny niin opeasti. Minulle kun on nopeaa synnytystä veikattu niin saas nähdä laittaisivatko kotiin.

Miisa pitäähän jonkun tehdä tyttökin, jotta tasapaino säilyy ;-)

Second minun kädet meinaa kans tuntua lyhyiltä vessassa käydessä, on maha sen verran isona pallona edessä. Ja hei kun marraskuussa täällä sataa oikein ilkeää räntää ja maa on mustana niin meitä "apulaisia" voipi olla tarjolla sinne useampikin :-)

Nyt pitänee mennä pukee ihmismäiset vaatteet päälle ja tehdä jotain järkevää ennen kuin sinne parturiin lähden. Oikein aurinkoista päivää kaikille ja muistakaa juoda, mutta myös syödä (myös Miisa)...

-Mammaksi 38+5-

Huomenta,

mulla kanssa maha aivan hellänä (kipeä tosin ollut koko ajan) ja selkää jomottaa armottomasti. Silti piti yksi keittiön kaappi vielä siivota keittiössä häärätessä.
Mulla on kanssa tuntunut kipua sisäreidessä. Mitä se tarkoittaa?
Kun kävin NKL tutkittavana silloin viikolla 27 niin lääkäri kysyi säteileekö kipua sisäreisiin, liittyykö se jotenkin tähän raskauteen???

Mua kanssa synnytys mietityttää. Kun yöllä herään, en meinaa enää saada unta kun päässä vain pyörii tuleva synnytys. Ajattelin kuitenkin lähteä vkl vielä mökille kun on luvattu niin hienoa säätäkin. (jos ei mene limatulppa) Ja sitten jos jotain mökillä tapahtuu lähden varmuuden vuoksi samantien ajamaan kotiin. Onneksi mennään miehen autolla (automaatti+ vakiomopeudensäädin) eli eikun suoraa tietä niin kahdessa tunnissa oon sairaalassa.

Musta muuten tuntuu, että tää vauva on kanssa aika pieni, niin kuin veljensäkin oli. Toivottavasti syntyy oikeassa asennosssa, eikä suu edellä niin kuin veljensä. Jouduttiin siksi tekemään episiotomiakin (en tiedä miten kirjoitetaan) että saatiin pää ulos.

Seuraavasta raskaudesta: Mä olisin fyysisesti ollut varmaan jo puolen vuoden päästä valmis uuteen raskauteen. Paikat palautui todella nopeasti, mutta henkisesti olin valmis vasta 1,5 vuoden päästä, eli nyt. Pojan vauvaaika oli sen verran raskasta, etten olisi mitenkään jaksanut uutta raskautta/vauvaa. Nytkin jännittää kuinka selviän...

Nyt katsomaan Serranoa ja sitten sinne Ikeaan. Illalla pakko vielä lähteä ostamaan pyykinpesukonetta kun vanha sanoi eilen sopimuksensa irti.

zuviliini 35+1

Zuviliini toivottavasti sulla on parempi onni ikean matkalla. Toissa kesänä lähdettiin työkaverin kanssa ex-tempore ikeaan tälläisenä helle päivänä ja mun aina täysin luotettava kauppakassini päätti alkaa keittää moottoritiellä takaisin tullessa :-( Onneksi pikkuveli antoi puhelimitse ohjeita ja saatiin auto niille. Lämppäri täysillä ja paikoilleen ei saanut pysähtyä. Lämpö ulkona 30 ja lämppäri täysillä autossa, jossa ei edes vastaavilla pakkasilla tarvinut täysiä lämpöjä... Oli hippu hiki!! Onneksi en silloin ollut raskaana!

-Mammaksi-

Kyllä limatulpan menosta voi kulua vielä useita viikkoja ennen kuin vauva syntyy, valitettavasti. Eikä se kaikilla edes irtoa ennen synnytystä. Ja se voi tulla tulla niin pienissä erissäkin, ettei sitä edes huomaa. Toivottavasti katulla kuitenkin enteilisi lähestyvää synnärireissua! Mie ainakin elättelen toiveita, että täällä eilen irronnut tulppa ja yön valvottaneet supparit olisivat vihdoin merkki synnytyksen käynnistymisestä lähiaikoina... Maanantaina neuvolassa muksu oli selvästi jo lähtökuopissaan. Myrkytyksen oireet vaan pahenee ja huomenna taas neuvolaan. Jos valkuaista on nyt enemmän, niin sitten menee tod.näk. käynnistyksen kautta tämä raskaus päätökseensä. Ihana tietää, että ei tämä enää viikkokausia kestä!

Seuraavasta raskaudesta: Meidän tuttavaperheessä on likat 1v 5kk ikäerolla ja molemmat on sektiolla syntyneet. Lienee vähän tapauskohtaista, millaiset ohjeet tuosta "varoajasta" saa, kun kumminkin ihan suunniteltu raskaus heillä oli tuo toinenkin... Ite olen ollut valmis seuraavaan raskauteen aika pian edellisen syntymän jälkeen, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Esikoisen syntymästä toipumiseen meni muutama kuukausi, mutta kakkosen synnyttyä olisin ollut valmis seuraavaan vaikka heti! Onneksi mies jälkimmäisellä kerralla ymmärsi puhua miut ympäri, sillä oli se vaan kuitenkin aika rankkaa aikaa kahden alle 2-vuotiaan allergikkolapsen kanssa... Jälkikäteen olen tajunnut, että ehkä oli hyväkin, että noiden välissä oli keskenmeno, sillä 1v 4kk olisi ollut liian pieni ikäero... Nyt tämän jälkeen meidän perheen lapsiluku on täynnä. Pitää yrittää kiertää kaikki vauvaperheet kaukaa seuraavan kymmenen vuoden ajan, että pysytään päätöksessä! ;)

Mutta nyt lienee syytä lähteä juoksemaan rappusia, että nää suppareiden välit tihenisivät. Tullut koko aamun 20 min - tunnin välein kipeitä suppareita, mutta ihan tällä ei vielä sairaalaan kannata yrittää...

Pistiina 39+2

Second edition: Joo mä voisin kyllä mielelläni tulla teille kotiapulaiseksi =) Ainakin talvella.

Täällä on taas koko aamu touhuttu. Silitin varmaan pari tuntia noita pinnsängyn tekstiilejä; verhon, äitiyspakkauksen reunaverhon, pussilakanan, lakanan ym. Nyt sitten pitäisi pistää sänky valmiiksi..iltapäivällä mennään siivoamaan auto sisältä ja ulkoa, kun on näin kiva ilmakin!

Illalla supisti pari tuntia 5-15 minuutin välein ja yöllä heräsin kipeään supistukseen. Kyllä tunsi tehneensä päivällä jotain.. Nytkin pikkuisen jomottaa tuolla alavatsalla supistuksen aikana.. Edistystä tapahtuu!

Jahas, kai tästä pitää lähteä syömään! Tervetuloa kilot =)

Miisa ja 37+0

Kiitokset toipumis -kokemuksista. Tulin juuri labrasta ja tein samalla pienen kävelylenkin ja kyllä hiki lentää - alkaa tää helle jo hiukan ottaa voimille. Tuntuuko muilla helle vielä missään?

Illalla pitäis miehen kanssa lähteä ostoksille joten nyt ruuan laittoon ja sitten ajattelin hiukan laittaa hoitopöytää kuntoon. Mulla on ollut reilun viikon verran äitiyspakkauksen laatikko valmiina asukkia varten - reunaverhoa en vielä laittanut turhaan pölyyntymään vaan odottaa laatikon sisällä.

Katri 35+6

Heissan

Ja mukavaa hellepäivää kaikille :) Mä en näistä helteistä niin perusta...huh..jotenki niin ottaa voimille..
Miisahan on ollut ahkerana ja energiaa piisaa? Hieno homma. Itse asiassa oon vähän kade, kun itestä tuntuu ettei jaksa mitään.. :(
Me ollaan menossa illalla kesäteatteriin, nyt kun vihdoinkin keliä on.. :)
Taidan lähteä popsimaan mansikoita mansikkamaalle..jos sais vähän kerättyä niitä, ilman et alkaa supistella...

Otin tossa 2 h päikkärit, nukahdin kun luin kirjaa...tietää unetonta yötä :(

En tiedä mistä tätä energiaa piisaa.. Kai se on se stressi, mikä ajaa eteenpäin, kun hommat pitää saada tehtyä.

Kyllä mulla helle vaikuttaa. Oleskelen vaan sisällä, kun täällä on tosi viileä. Illalla tosin pitää lähteä ulos siivoilemaan sitä autoa, voi ottaa koville! Helle tekee mulla ainakin tosi huonon olon ja olen ihan voimaton.

Ajattelin olla tänään hereillä koko päivän, jotta yöllä saisi nukuttua. Toivottavasti olisi viileä yö!

Minä kyllä nautin nyt lämpimistä ilmoista vaikka se ilmeisesti aiheuttaakin mulle turvotusta...jalat ja kädet on selkeesti turpeemmat ja tuntuu ikävältä...

Vautsi jos Katulle tulee kohta lähtö synnärille! Mielenkiinnolla tässä odottelen että kuka meistä mahtaakaan saada ensimmäisenä käärön syliinsä...se tuskin kyllä olen minä! Ei ole siis mitään merkkejä tulevasta synnytyksestä.

Me alettiin tässä vielä pientä remppaa tekemään kotiin...joo ajoitus hyvä 10. Mutta kun ei ole aikaisemmin ollut miehellä aikaa ja yksin en ole oikein osannu aloittaa. Jospa tämän hommelin sais loppuun kuitenkin ennen lapsen syntymää...

Susa 37+3

Nyt on kayty pienen pienta poikaa katsomassa. Etta osasikin olla pieni. Ja taalla sekin meni vahan kayran ylapuolella oli 50cm ja 3590g. Se minun kaveri kertoi et 3400g on keskimaarainen mitta eli nyt ymmarran miks ne ihmetteli meidan esikoista jattilaiseksi, saa nahda mitka mitat juniori heittaa kehiin...
Reissun aikana tuli mieleen myos tanne kommentoida esikoista odottaville jos maito ei heti nouse niin alkaa pelastyko, normaalisti kestaa 48h synnytyksesta, pitaa vaan jaksaa yrittaa laittaa vauva imee sita tyhjaa rintaa. Ja vauvan mahalaukkuhan on tosi pieni silloin kun se syntyy eli se ei paljoa edes tarvitse. Eli alkaa hatailko, vaikka saman neuvon on varmasti kuullut jo sata kertaa mutta tosi tilanteessa kun vauva itkee vieressa se tuuppaa unohtumaan ja alkaa turhautumaan ja stressaamaan.
Joo todellakin helle vaikuttaa, tanaan viratas hiki pelkastaan kun odotin linja-autoa ja istuin. Ja talvesta ei taalla ole paljoa suomea hohtoisempaa, ulkona on nollassa joskus jopa sataa lunta ja sisalla on kylmempi kuin ulkona kun naa ei osaa rakentaa talojaan kunnolla. Mut jos vaan kiinnostaa niin tervetuloa. Tosin meilla on vahan suunnitelmissa et tullaan jouluksi suomeen ja sit muutetaan sinne ainakin vahaksi aikaa jos saatas toita, annettas tama meidan nykyinen asunto taalla vuokralle sukulaispojalle ja jatettas yksi huone itsellemme et olis joku asuinpaikka kun pitaa tulla asioita hoitelemaan, mut saas nahda...
Huomasin muutes tanaan et maha on laskeutunut, tai se on laskeutunut jo muutama paiva sitten mut nyt sen vasta oikeasti tajusin.

Second edition 38+1

Moiks!

Ette ikinä usko: meillä toimii nettiyhteys! Jee! Eri asia sitten on tämä meidän hieno "työpöytä": minä istun lasten pikkutuolilla lytyssä ja itse tietokone on tuossa lattialla ja ruutu sen päällä. Tosi ergonomista. No ehkä se työpiste saadaan joskus valmiiksi. Jouluksi tms. Vaihdettiin käyttöjärjestelmäksi Linux, siinäkin on opettelemista. Miehellä tuli Microsoft-mitta täyteen...

Mutta siis yhtenä palana ollaan edelleen. Tänään jopa kävelin esikoista rattaissa työntäen tuolla helteessä 2-3 km ja se sai aikaiseksi 2 supistusta ylämäessä, siinä se! Hiki sen sijaan virtasi... Elokuu kävikin meillä tänään kylässä ja kertoi että täällä palstalla saldona yksi limatulpan irtoaminen ja muutamalla supistuksia, siinä se. Saapa nähdä, kuka oikein ekana lähtee. Ei ainakaan näytä kenelläkään tulleen tosi etuajassa, hyvä niin.

Tänään kävin sairaalassa moikkaamassa yhtä kaveria joka sai eilen pienen tytön. Tai siis pienen ja pienen, syntyi 41+2 ja painoi yli 4100 g. Mutta pienihän se on silti! Yritin imeä jotain vauvanhajua ja hormoneja itseenikin, että synnytys lähtisi käyntiin, vaan ei ainakaan vielä näy vaikutuksia.

Neuvolassa olen juossut nyt aina maanantaisin, viime maanantaina oli paino taas pompannut viikossa + 800 g. Onneksi oli pari edellistä kertaa, että oli mennyt muutaman sata grammaa alaspäin. Nyt tullut yhteensä jo 14 kg, kun lähtöpainokaan ei ollut mikään hurjan pieni (BMI oli 24,5 tai jotain eli normaalin ylärajoissa).

Mulla kans sattuu sisäreisiin ja nivusiin, vauvan pää on NIIN alhaalla! Ekassa raskaudessa ei ollut tunnetta, että jalkovälissä olisi keilapallo, mut nyt on. Tuntuu, että kohdunsuun tarvii vain vähän aueta, niin lapsi tippuu itsekseen sieltä ulos... ;)

Limatulpasta oli kans ollut puhetta. Mulla sitä tuli pikkuhiljaa ulos ennen esikoisen syntymää, olisko ollut noin 2-3 vrk ennen synnytystä. Mulla se ei ollut siis mikään paksu verijuovainen "klöntti" vaan muistutti enemmän ovulaatiovuotoa, kirkasta ja venyvää kuin kananmunanvalkuainen (anteeksi rujo ilmaus). Ajattelinkin ensin, että se on lapsivettä, mutta ei ollut. Sitten se muuttui supistusten tultua hieman verensekaiseksi. Nyt siis jännään, että koskahan sitä alkaisi taas tulla.

Mutta nyt tämä hieno tietokoneellaistumisasento alkaa tosissaan ottaa vatsaan ja pakaroihin, täytyy siis lopettaa. Mieskin huhuilee iltapalan perään (ikään kuin ei itse osaisi tehdä mitään...)

Tsemppiä ekalle synnyttäjälle, kuka se lieneekään!

T. Rizzu 38+5

ai niin mun piti viela kertoa kaverin synnytys kertomusta. Siis hanelle oli esikoinen ja maanantaina oli alkanut supistelemaan kunnolla, silloin hanella oli tasan 40! Tiistaina oli sit mennyt sairaalaan yhdeksan aikaan aamulla ja poika oli syntynyt kahdeltatoista! Ponnistus vaihe oli kestanut about puoli tuntia, tietty eihan sita tarkkaa aikaa muista varmaan kukaan et kuinka pitkaan sita ponnistellaan. Siis jumantsukkeli, mulla varmaan toinenkin teettaa tai ainakin odotuttaa enemman kun mun kaverin esikoinen, vahan tai en edes vahan vaan aikas paljonkin kateellisena kuuntelin sen kertomusta. Mut oli hanelle sattunut jotain mista en ole kylla kateellinen. Ensimmaisen kerran kun oli ponnistanut niin huoneessa oli alkanut soimaan olè olè musiikki, siis katilon kannykka, se oli lahtenyt sita sit puhumaan about kymmeneksi minuutiksi... siis jarkyttavaa! Ma olisin saanyt aika moisen kohtauksen jos mulle olis moista kaynyt. Taa tytto tai siis nainen oli kaiken lisaksi yksityisella tai just sen takia kun oli yksityisella niin noin paas kaymaan. Se tytto kertoi et tailla yksityis katilot on velvollisia tulemaan asiakkaansa synnytykseen niin se epaili et silla pukkas jotain toista synnytysta paalle tai vastaavaa, mut silti hei jotain rajaa...

Second edition 38+1

Huomenia taas,

ikea reissu meni eilen hyvin. Poika käyttäytyi kuin enkeli. Olin kyllä jo valmiiksi päättänyt mitä ostan niin koko reissusta selvittiin tunnissa. Ihania lakanoita siellä on myynnissä, eli jos niitä tarvitsette niin sinne vaan.

Iltapäivällä käytiin sitten vielä rattailla rannassa katsomassa veneitä ja koville otti. Poika ei suostunut yhtään kävelemään itse, vaan halusi istua kyydissä. Hiki valui ja supistuksia tuli koko loppu illan. Mitähän sitä nyt tekisi??? Ulkona hyvä ilma, mutta käveleminen on mulle niin tukalaa nyt jo sisällä, ettei kauas voi lähteä.

Rizzu: mulla aivan samanlainen tunne tuon keilapallon kanssa. Ei kyllä ollut esikoisen kanssa tällaista, vaikka silloinkin poika oli jo laskeutunut näillä viikoilla. Syntyi sitten pää aivan pitkulaisena, kun oli ollut niin kauan valmiina synnytyskanavassa.

Nyt sitten jotain aamiaista.

zuviliini 35+2

Huomenta! Kiva kuulla rizzu sinunkin kuulumisia, harmi vaan että sinäkin olet vielä kasassa :-( Jonkun pitäisi kyllä saada meitin putki auki niin pääsit toisetkin...

Limatulpasta olisin kysellyt, kun on vieras käsite minulle, siitä ei siis ole ollut minulle mitään puhetta edes esikoisen kanssa. Voiko se siis olla valkovuotoa muistuttavaa "räkäklimppiä"? Väriltään siis vaaleankellertävää, vaaleaa tai vaaleanläpikuultavaa? Kuitenkin sellaista tiiviimpää limaa ja isompia klönttejä kuin valkovuoto? Toivottavasti muuten söitte jo... Anteeksi ilmaisut, mutta kun ei mitään hajua limatulpasta niin tyhmä kyselee.

Eilisen illan taas supisteli, mutta yöksi rauhoittuu niin, että en nukkuessa huomaa mitään. Alapää alkaa oleen aika hellänä, ihan kuin olisi polkenut kymmenen kilometrin lenkin huonolla polkupyörällä missä satula väärinpäin. Käveleminen on ihan ok, kun liikkeelle pääsee. Sattuu kyllä, mutta kävelymatkani ovat aikas lyhyitä tyyliin postilaatikolle ja takaisin tai autolle joka on tuossa kymmenen metrin päässä ovesta. Sen verran ajattelin jo eilen tulevaa synnytystä, että vein kaukalon jalustan kiinni autoon. Minulla kun olisi toiveissa se poliklininen synnytys niin pitää lähtiessä muistaa pojankin vaatteet ja kaukalo ottaa mukaan.

Puolilta päivän olisi neuvola, ihanaa oikeastaan, että pääsen sinne vielä, kun oma neuvolantäti on palannut lomilta. Hän on niin mukavan tarkka kaikista asioista, että nyt selviää varmaan kaikki nekin asiat mitkä vielä vähääkään mieltä askarruttaa. Jos tuo hemoglobiinin mittais vielä ainakin niin tietäisin pitääkö rautaa vielä syödä, olen vähän laiskotellut sen kanssa, kun minulle pätee vanha sanonta "kun rautaa syö niin kettinkiä paskoo"!

Aurinkoista päivää kaikille ja toivotaan lämmön hautuvan paikat pehmeiksi (muutkin kuin aivot).

-Mammaksi 38+6 (näillä lukemin esikoinen syntyi ultran mukaan)-

Täällä kans tuskaillaan ton helteen takia. Mulla on nyt parina yönä ollu oikein kunnon hiki päällä, herään vessaan niin on tyyny, hiukset ja rintojen väli ihan hiestä märkä. Inhottavaa! Meillä on makkarissa tosi viileää ja mies valittaa kun sillä on kylmä... Jep!

Kävely on yhtä tuskaa. Mua vihloo koko ajan nivusiin ja varsinkin oikealle puolelle. Tosiaan on kuin kävelis keilapallo jalkovälissä.
Esikko kääntyi ja laskeutui tosi ajoissa mutta ei silti ollu tälläisiä ongelmia. Tytöllä oli nenä lytyssä kun oli niin kauan siellä pää lähtökuopissa.

Eilen kävin esikon 2v. neuvolassa ja siellä terkka totes että taitaa tulla toinen vauva aika pian ku maha niin roikkuu. Ei meinannu millään uskoa että vielä on 1kk jäljellä laskettuun.

Huomasin eilen että mulle on tullu yks pieni raskausarpi vasempaan kylkeen. Nyt sitten paniikissa rasvailin. Esikosta ei tullu mitään arpia enkä haluais niitä enää näin loppuvaiheessa...

Käytiin eilen isossa omenassa kiertelee kauppoja ja noin tunnin reissun jälkeen supisteli niin lujaa että oli pakko lähteä kotiin. Tosi inhottavaa kun ei jaksa/pysty yhtään liikkua ilman jotain vaivoja.

naksuli 35+4

Naksuli: Kiitos vastauksestasi, tähän totean sitten, että taitaapi olla sitten jo viikon ajan irtoillut limatulppaa minulla. Mietinkin voiko olla valkovuotoa, kun muuten tulee ihan lirua, mutta välillä taas kiinteää ;-) Välillä on ollut päiväkin jolloin ei ole tuota kiinteämpää tullut lainkaan, siksi se ihmetytti erityisesti.

Nyt neuvolaan, onneksi auto on varjossa pihassa.

-mammaksi-

Mullakin supisteli eilen illalla pari tuntia 5 minuutin välein ja luulin jo että lähtö tulee. Oli niin levoton olokin.. Mutta kummasti sitä aamulla heräsi omasta sängystä hyvin nukkuneena =)

Limatulppa voi tosiaan olla juuri tuollaista valkovuotoa muistuttavaa.. Etenkin kun se tulee pikkuhiljaa. Itse huomasin tulpan vasta kun kunnon supistukset alkoi ja lapsivettä tihkui. Minulla tulppa tuli paksuna limana, jossa oli verta. Voi olla, että sitä oli tullut jo muutama päivä aiemmin sellaisena kevyempänä versiona =) Kamalia nämä kuvaukset..

Tänään käytiin ostamassa vielä vauvalle vaippoja ja sinkkivoiteenkin ostin, jos sattuu vauva tulemaan veljeensä ihon suhteen. Perjantaina haetaan varmaan itkuhälytin ja tilaan netistä Aventin rintapumpun. Sitten alkaa olla kaikkia hankittuna! Pussilakanoita pitäisi ommella, jos ehtii.

Mulla on tuo keilapallotunne jalkovälissä. Kävely on niin vaappuvaa ja raskasta, että uskon tämän tulokkaan olevan veljeään isompi. Ei minulla tällaista oloa ollut viimeksi! Tai sitten paikat on vielä niin pehmoiset, kun on suhteellisen lyhyt aika edellisestä synnytyksestä.

Taidan mennä pojan viereen päiväunille, iltapäivällä lähdetään varmaan rannalle! Onneksi ranta on sen verran lähellä, että voin ajella kotiin vessaan. Siellä kun täytyy vierailla puolen tunnin välein..

Miisa 37+1

Moikka,

me lähdettiin käymään bussilla Kampissa aamupäivällä ja nyt poika (toivottavasti, ainakin on hiljaista) nukkuu. Hyvin meni sekin reissu vaikka poijalla onkin nyt ollut aivan kamala uhma menossa. Kaikkeen on vastauksena EI! =)

Itse ajattelin olla menemättä nukkumaan, jos sitten yö sujuisi paremmin, ekä valvoisi yöllä. Viime yönä taas valvoskelin 02:30-05:00, sitten aamulla nukuin taas aivan sikeästi kun poika herättelin seitsemän aikaan. Heräsin muuten siihen että näin unta verenvuodosta joka alkoi ihan yht´äkkiä yöllä. Toivottavasti ei ole enneuni kun sinne mäkillekin ollaan huomenna lähdössä.

Tietääkö muuten joku, mitä verenvuoto tässä vaiheessa voisi tarkoittaa? Tulleeko silloin paljon verta jos istukka irtoaa??? Ihan näin huvikseni kyselen...

zuviliini

Zuviliini noin minä luulisin, et istukan irtoaminin tai sitten jotain repeää.

Terveisiä neuvolasta! Turvotus ja pissa -
Raivotarjonnassa olisi ja syke n.140
Hemo oli noussut onneksi 127, että rautaa ei tarvi ihan joka päivä nyt ottaa
Painoa oli tullut 400g/viikko, joka oli kuulema tosi mukavasti, kaikkiaan jo 16,4kg ;-)
Paineet 125/80
Sf... 35,5cm

Eniten ihmetystä aiheutti masuni koko, siis tuo 35,5cm on ihan riittävä, mutta silti täti sanoi, että jos ei tietäisi viikkoja niin hänen arvio olisi viikkojen 28-30 välille. Kun painoakin on tullut yli 16kg eikä turvotusta ole niin missä se mun kohtu on?? Ja takaa päin katsoen en ole levinnyt juuri ollenkaan. Lapsivettäkin tuntuu kuulema olevan ihan reilusti. Mutta kyllä tää mun maha onkin sellainen täyteen puhellettu rantapallo ihan tässä edessä, piukea niin, että jos kananmunalla heittäis niin muna menis rikki. Mutta tiedättekös mitä?? Sain vihdoin kokoarviota!! 3-3,5kg ja pitkä poika voisi olla painoon nähden. Pää on sitten ihan alhaalla, niin että juur ja juur sai tunnusteltua sen olevan alas päin, tai no tiesihän sen siitä missä pää kun koipi oli silmin nähtävästi tuossa ylävatsalla.

Vaikka kaverin pää on ihan tuola alhaalla niin silti en kuvailisi omaa tunnettani keilapalloksi jalkovälissä. Joku tuolla alhaalla painetta luo alaspäin, mutta sellainen pehmeä venyttävä paine... Kait se on nää yliliikkuvat nivelet mitkä myötäilee niin hyvin ettei sellaista terävää painon tunnetta synny. Minulla kun on tapana istua aina ja kaikkialla risti-istunnassa, lonkat ovat varmaan luonnostaan auki.

Siitä limatulpasta meitin neuvolatäti sanoi, että muistuttaa monesti sellaista kananmunan valkuaista ja sitä voipi tulla vähän kerrallaankin. No nyt kun mietin niin viikon ajan sellaista on irronnut, ainakin viikon, mutta kuten Pistiina aikaisemmin kirjoitti niin sehän ei vielä tarkoita välttämättä mitään, tai siis,e ttä aikaa saattaa kulua vaikka viikkoja. Mutta mitäs tässä sit kuin odotellaan, onhan sitä jo "vähän aikaa" muutenkin tullut odoteltua, ei kait se päivä pari tai viikkokaan sit enää tunnu (ai ei vai...)

-Mammaksi-

Mina nain toissa yona unta et mulla meni lapsi vedet just siihen paikaan eli sankyyn, no aamulla sanky oli ihan kuiva eika vielakaan mitaan ole tapahtunut et se siita enne unesta. Samoin minun kaveri oli nahnyt enne unen et meidan neiti syntyy 38viikolla mut tanaan on ja 2 yli eika nay ei kuulu.

Viime yona oli todella romanttista miehen kanssa kun se unen popperossa alkoi kysymaan mita mita? Ma sit ihan holmona et siis mita sa nyt horiset, niin se kysyi et miks taa sanky liikkuu, joo ma vaihdoin kylkea, et ei ollut sen kummempi maanjaristys kun vaan ma...

Odottelen et mies soittas et han on lopettanut tyot, meilla oli tarkoitus menna ostoskeskukseen katselemaan uutta telkkaria ja saas nahda lahteeko sielta jotain muutakin mukaan vai tullaanko takas ihan tyhjin kasin.

Second edition 38+2

Neuvolakuulumisia täältäkin:

Paino pudonnut viime käynnistä 600g (420g/vko), tosin mulla oli kyllä kevyemmät vaatteetkin päällä tänään... Yhteensä painoa tullut 10,7 kg.
Turvotus -
RR 114/69
Pissa -
Sf 34 cm
Vauva raivotarjonnassa, syke 140, liikkeet ++. Pää on ihan alhaalla kohdunsuulla, mut ei ole siis laskeutunut (vaan tuntuu tulevan kohta kurkusta ulos :D).

Painonputoamisesta ei tullut sanomista (viimeksi pysynyt samassa), eikä verensokereistakaan, vaikka pari arvoa oli ylittynyt omissa mittauksissa.

Ihana päivä ollut tänään. Oltiin koko päivä upealla, sinisellä Saimaalla ja nautin auringosta ihan täysin rinnoin. Sain mahallekin vähän aurinkoa, et se muuttuu sitten ryppyiseksi rusinaksi, kun vauva syntyy ;). Saatoin kyllä olla melkolailla hylkeen näköinen mahoineni, mutta mitäs pienistä, heh. Voin edelleen ihan loistavasti, ei turvota, eikä kivistä minnekään. Taidan olla tosi onnekas tapaus, kun mulla on näin superhelppoa tuon suhteen. Taidanpa tästä vielä suoriutua iltakävelylle, minä reipas.

Hyvää vointia teille muillekin.

Katrinna 36+2

Yhteistyössä